راه های پیشگیری از قارچ پوستی

راه های پیشگیری از قارچ پوستی
راه های پیشگیری از قارچ پوستی

اگر تا به حال دچار عفونت قارچی شده‌ اید، ممکن است متوجه نشده‌ باشید که در واقع قارچ پوستی داشته‌ اید. یک قارچ گروهی از موجودات زنده است که هاگ ها را می‌ سازند. قارچ‌ ها در همه جا زندگی می‌ کنند و معمولا باعث عفونت پوست نمی‌ شوند. اما شما ممکن است گاهی اوقات قارچ های عفونی در پوست خود، مانند کرم‌ های قارچی، قارچ پوستی انگشتان پا، خارش کشال یا عفونت واژن، داشته باشید. نگران نباشید. عفونت‌های قارچی بر روی پوست خطرناک نیستند و معمولا باعث آسیب شدید نمی‌ شوند. و کارهایی وجود دارند که می‌ توانید برای کاهش خطر قارچ پوستی انجام دهید.

۱- متوجه شوید که چه کسی در معرض خطر ابتلا به عفونت قارچی قرار دارد

برخی چیزا وجود دارند که ممکن است خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش دهند مانند به اشتراک گذاری لباس یا محصولات مراقبت شخصی ( برس/شانه) را با یک فرد مبتلا. اما برخی از افراد نیز احتمال ابتلا به عفونت براساس عوامل خطر را دارند. افراد در معرض خطر عبارتند از :

۲- تشخیص دهید که کدام نواحی از پوست شما در معرض خطر عفونت قارچی قرار دارند

راه های پیشگیری از قارچ پوستی

بخش‌ هایی از پوست شما که مرطوب هستند در معرض خطر عفونت‌ های قارچی هستند چون قارچ برای رشد نیاز به رطوبت دارد. این قسمت‌ ها شامل نواحی میان انگشتان شما، زیر بافت پستان، در منطقه تناسلی (شامل ناحیه واژینال) و بین چین‌ های پوست می‌ شوند .

۳- در مکان های عمومی مراقب باشید

از آنجایی که عفونت های قارچی مسری هستند, می‌ توانید آنها را از مواجهه با سلول‌ های پوستی که عفونت دارند, بدست آورید. سعی کنید از حضور در مکان های عمومی که ممکن است افراد مبتلا به قارچ بیشتری در انجا باشند، خودداری کنید. اگر از اتاق‌ های رختکن عمومی, دوش ها یا استخرها استفاده می کنید از دمپایی استفاده کنید. شما نباید حوله یا شانه در رختکن داشته باشید.

۴- پوست خود را تمیز و خشک نگه دارید

قارچ‌ ها در مناطق گرم و مرطوب مثل بین انگشتان پا و بین ران ها زندگی می‌ کنند. با تمیز و خشک نگه داشتن پوست، امکان عفونت را کاهش می‌ دهید. چند کار هست که می‌ توانید برای خشک کردن نگه داشتن بدن از آن ها استفاده کنید.

۵- سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، احتمال ابتلا به عفونت قارچی بیشتر است. برای بهبود سیستم ایمنی بدن، یک مکمل ویتامین روزانه استفاده کنید و استفاده از یک پروبیوتیک را نیز در نظر داشته باشید. سعی کنید رژیم غذایی متعادل را در چربی‌ های سالم داشته باشید و مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید. همچنین باید آب زیاد بنوشید. ادرار شما باید زرد روشن باشد. سیستم ایمنی شما ممکن است با خواب کافی ۸ ساعته نیز تقویت شود.

۶- از گسترش عفونت های قارچی به قسمت های دیگر بدن پیشگیری کنید

اگر از قبل عفونت قارچی دارید، از گسترش آن به قسمت‌های دیگر بدن یا به اعضای خانواده تان جلوگیری کنید. سایر اعضای خانواده باید مورد بررسی قرار گیرند و درمان شوند. از آنجا که عفونت‌ های قارچی مسری هستند، اقدامات احتیاطی زیر را برای جلوگیری از گسترش عفونت انجام دهید:

۱- اگر حلقه های قارچی دارید آن ها را مشخص کنید

اگر چه نام‌ های مختلفی بسته به مکان های روی بدن برای آن استفاده می شوند، اما همه آن‌ ها توسط همان قارچ ایجاد می‌ شوند (نه کرم انگلی). اگر عفونت بین انگشتان پا، عفونت کشاله ران و یا حلقه های عفونی دارید، همه قارچ ها یکی هستند اما مکان آن ها متفاوت است. علائم ممکن است بسته به محل عفونت قارچی کمی متفاوت باشند.

۲- علائم قارچ بین انگشتان پا را تشخیص دهید

قارچ بین انگشتان پا باعث عفونت بین انگشتان شده و بین آن ها قرمز شده و خارش و التهاب ایجاد می شود. ممکن است درد و سوزش پوست را تجربه کنید و پوست تاول بزند. همچنین ممکن است در میان انگشتان پایتان برجستگی های قرمز پیدا کنید .

۳- علائم عفونت کشاله ران را بشناسید

این قارچ اغلب در پسران نوجوان و مردان بزرگسال رایج است.علائم آن لکه های قرمز رنگی است که مرز های مشخصی دارد و در کشاله ران هستند. از بیرون قرمزتر هستند و دور آن ها حلقه های عفونی قرار دارد. همچنین می تواند لکه های تیره یا روشن غیر طبیعی را روی پوست به جای بگذارد.

۴- بدن خود را برای کرم‌های قارچی بررسی کنید

قارچ پوستی یک عفونت قارچی است که بر روی بدن ظاهر می‌ شود، اما نه روی پوست سر، در داخل ریش و یا در ناحیه کشاله ران. به عنوان یک ناحیه قرمز کوچک شروع می‌ شود که شبیه جوش‌ های کوچک است. خارش دارد و فلس مانند است. این محل آرام آرام به شکل حلقه ای می شود که دور آن قرمزتر است و میان آن فلس مانند است.

۵- به موهای صورت تان برای یافتن قارچ های پوستی دقت کنید

عفونت مو ها قارچی است که در موهای صورت مرد پیدا می شود. این بیماری می‌ تواند باعث عفونت عمیق‌ تر در کیسه‌های ترشحی مو های ریش های یک مرد شود و ممکن است باعث ریزش دائمی مو با عفونت فولیکولی شود. علائم آن شامل قرمز شدن آن نواحی است که خارش هم دارد. بسته به مکانی که می‌ توانید آن را ببینید، مشخصه حلقه ای با مرز قرمزتر و رنگ داخلی بیشتر نزدیک رنگ پوست است. رشد مو های مرد همچنین با عفونت قارچی متوقف خواهد شد.

۶- علائم قارچ پوست را در پوست سر خود ببینید

عفونت قارچی سر قارچی است که در سر پیدا می‌ شود و ممکن است بخش کوچکی از سر را شامل شود. مناطقی که آلوده هستند همراه با خارش و قرمز خواهند بود, اغلب ملتهب و پر از چرک هستند. ممکن است باعث شود که بخش هایی از پوست سر شما پوست پوست شوند. همچنین می‌ توانید به دنبال نقاط سیاه باشید، که موهای شکسته هستند که روی سر قارچ ایجاد می کنند. افراد با این قارچ موهای خود را در طی یک عفونت فعال از دست خواهند داد و عفونت می‌ تواند باعث ایجاد اثر زخم ماندگار و ریزش دائمی مو شود. افراد همچنین ممکن است تب درجه پایینی را در زیر ۱۰۱ درجه فارنهایت بگیرند یا تورم غده های لنفاوی در ناحیه گردن تجربه کنند.

۷- تشخیص دهید که آیا عفونت قارچی واژن دارید

قارچ ها می توانند باعث عفونت های واژنی برای زنان شوند. همه قسمت های دستگاه تناسلی می توانند تحت تاثیر عفونت قارچی قرار بگیرند. اگر بیش از ۴ عفونت در سال گذشته داشتید، باردار هستید، دیابت کنترل‌ نشده دارید، سیستم ایمنی ضعیفی دارید, و یا پارگی، شکاف‌ و یا زخم‌ در ناحیه واژن دارید نباید سعی کنید علائم را در خانه درمان کنید. علائم عفونت قارچی از ملایم تا شدید هستند.

۱- عفونت قارچی بین انگشتان پا را درمان کنید

پودر های ضد قارچ یا کرم های ضد قارچ در کنترل یا حذف عفونت موثر هستند. به دنبال محصولاتی بگردید که حاوی میکونازول، کلوتریمازول ، تربینافین یا تولنافتات باشند. دستورالعمل‌ های روی بسته‌ بندی را دنبال کنید و برای حداقل ۲ هفته از آن استفاده کنید و به مدت یک الی دو هفته پس از درمان نیز از آنها استفاده کنید. پاهای خود را دوبار در روز با صابون و آب بشویید. دقت کنید که پاهای خود را خشک کنید و سپس یک جفت جوراب تمیز بعد از هر شستن بپوشید.

راه های پیشگیری از قارچ پوستی

۲- قارچ کشاله ران را درمان کنید

از محصولات ضد قارچ برای کمک به کنترل عفونت استفاده کنید. این داروها باید حاوی میکونازول، کلوتریمازول، تربینافین یا تولنافتات باشند. شما باید متوجه شوید که عفونت ظرف چند هفته شروع می‌ شود. اگر بیش از ۲ هفته طول بکشد، یا به طور مکرر (بیش از ۴ بار در سال) اتفاق بیفتد، باید پزشک مراجعه کنید. اگر درمان خانگی پاسخ نداد پزشک شما پس از انجام آزمایش برای شما دارو تجویز می کند.

۳- قارچ های پوستی را درمان کنید

از کرم های ضد قارچ که حاوی اکسین کنازول، میکونازول، کلوتریمازول، تربینافین یا تولنافتات هستند استفاده کنید. با استفاده از دستورالعمل های روی بسته بندی ۱۰ روز از آن استفاده کنید. به طور کلی باید ان ناحیه را بشویید و خشک کنید، سپس کرم را از بیرون به مرکز عفونت ببرید.

۴- عفونت واژینال را درمان کنید

عفونت‌های غیر پیچیده واژینال می‌ توانند درمان شوند. از کرم‌های ضد قارچی واژینال، ژل، قرص یا پماد از کلاس ازول ها استفاده کنید. اینها شامل بوتوکونازول، میکونازول، کلوتریمازول و ترکونازول هستند. شما متوجه می شوید که وقتی دارو را به کار می‌ گیرید، کمی سوزش در آن ناحیه حس می کنید. همیشه دستورالعمل‌های بسته‌ بندی را دنبال کنید .

۵- درمان های تکمیلی را برای عفونت واژنی به کار گیرید

شما ممکن است به درمان واژینال دراز مدت نیاز داشته باشید که شامل استفاده از کرم واژینال در خانواده ازول ها باشد که از آنچه که در این خانواده خریداری می‌ شود، قوی‌ تر است. شما برای ۱۰ تا ۱۴ روز از کرم استفاده می‌ کنید . اگر شما به عفونت‌ های قارچی واژن دچار هستید، پزشک شما ممکن است فلوکونازول را تجویز کند . که این برای زنان باردار توصیه نمی‌ شود .

۶- اگر دیابت دارید یا دچار ضعف سیستم ایمنی هستید به پزشک مراجعه کنید

پزشک لازم است که به شما کمک کند که اگر دیابت یا ضعف سیستم ایمنی دارید قارچ ها را درمان کنید چون ممکن است خطر های جدی تری شما را تهدید کند.

۷- اگر قارچ پوستی روی سر یا داخل ریش خود دارید به پزشک مراجعه کنید

پزشک شما داروی خوراکی به شما خواهد داد که شامل گریسوفولوین، تربینافین یا ایتراکونازول می‌ شود. دارو را براساس دستورالعمل پزشک، معمولا برای حداقل ۴ هفته و تا ۸ هفته مصرف کنید. این کار شانس شما را برای بهبود افزایش می دهد.
ناحیه را خشک و تمیز نگه دارید.

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل


Current ye@r *


Leave this field empty

قاعدگی نامنظم، به عدم وقوع قاعدگی یا وقوع 6 تا 8 قاعدگی در سال اطلاق می گردد. عدم وقوع قاعدگی…

سنگ مثانه، توده سختی از مواد معدنی در مثانه شما است و زمانی ایجاد می شود که مواد معدنی موجود…

زخم معده، اغلب در اثر عفونت هلیکوباکتر پیلوری و یا مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد می شود. این…

کلسترول، یک ماده چربی است که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است و معمولا در کبد ساخته می شود، اما در…

راه های پیشگیری از قارچ پوستی
راه های پیشگیری از قارچ پوستی
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *