راه های پیشگیری از سرطان دهانه ی رحم

راه های پیشگیری از سرطان دهانه ی رحم
راه های پیشگیری از سرطان دهانه ی رحم

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

راه های پیشگیری از سرطان دهانه ی رحم

در اینجا به تعدادی از حقایق موجود درباره‌ی سرطان دهانه رحم می‌پردازیم و شرح آنها را در متن خواهیم گفت:

در مراحل اولیه‌ی سرطان دهانه رحم، احتمالا فرد هیچ نشانه و علامتی را احساس نخواهد کرد. به‌همین‌خاطر است که بانوان باید به‌طور مرتب، آزمایش پاپ اسمیر انجام بدهند. پاپ اسمیر نوعی آزمایش برای تشخیص وضعیت بدن در ناحیه رحم است که می‌تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد. آزمایش پاپ اسمیر، برای تشخیص سرطان دهانه رحم نیست، بلکه می‌تواند هر گونه تغییر در سلول‌ها را اطلاع بدهد . در این میان برخی از تغییرات سلولی عامل ایجاد سرطان خواهند بود. اگر این تغییرات به‌زودی و به‌موقع دیده بشوند، اقدامات به‌موقع و صحیح‌تری برای درمان صورت خواهد گرفت.

از علائم رایج سرطان دهانه رحم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به این علائم، موارد دیگری چون عفونت را هم می‌توان اضافه کرد. هر زنی که چنین مواردی را تجربه کرده، باید حتما به پزشک مراجعه کند.

تشخیص و شناسایی مراحل سرطان در به‌کار گرفتن درمان مناسب ضروری است. مراحل بیماری نشان می‌دهند که سرطان تا کجا پیشروی کرده است و مشخص می‌کنند که توده‌های سرطانی تا قسمت‌های حساس و مهم بدن پیش‌ رفته‌اند یا در قسمت‌های دیگر بدن هستند و هنوز خیلی خطرآفرین نشده‌اند.

با مشاهده هر گونه‌ی علامت سرطان دهانه رحم باید به پزشک مراجعه شود. چون هر چقدر که درمان زودتر صورت بگیرد، اثرگذاری آن و نجات بیمار هم ساده‌تر خواهد شد.

سرطان ناشی از توزیع و رشد کنترل‌نشده‌ی سلول‌های غیرعادی است. همه‌ی سلول‌های بدن ما دارای طول عمری هستند و بعد از مرگ‌شان، سلول‌های جدید جایگزین آنها می‌شوند. سلول‌های غیرعادی دو مشکل دارند:

به‌همین‌خاطر، نتیجه‌ی این مشکلات چیزی نیست جز تجمع بیش‌ازحد سلول‌ها که نهایتا منجر به شکل‌گیری توده‌هایی موسوم به تومور می‌شود. دانشمندان دقیقا علت سرطانی شدن سلول‌ها را نمی‌دانند. در هر حال، عواملی وجود دارند که می‌توانند علت سرطان دهانه رحم باشند و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهند. مثل:

برای درمان سرطان دهانه رحم، روش‌های مختلفی چون جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی یا ترکیبی از این روش‌ها استفاده می‌شود. انتخاب نوع درمان به عوامل متعددی بستگی دارد: مرحله‌ی سرطان، سن و وضعیت سلامت عمومی بدن فرد.

درمان در مراحل اولیه‌ی سرطان، یعنی زمانی که بیماری محدود به دهانه رحم است و پخش نشده، معمولا مؤثر واقع می‌شود و نرخ بهبودی خوبی دارد. اما با پخش شدن سرطان، امکان بهبودی کمتر می‌شود.

معمولا زمانی از جراحی استفاده می‌شود که سرطان محدود به دهانه رحم است. بعد از آن، از پرتودرمانی نیز استفاده می‌شود، زیرا ممکن است هنوز سلول‌های سرطانی درون بدن وجود داشته باشند. علاوه‌برآن، از پرتودرمانی برای عدم عود (بازگشت) بیماری نیز کمک گرفته می‌شود. اگر پزشک بخواهد برای راحت‌تر شدن جراحی، تومور را کوچک‌تر کند، ممکن است فرد تحت شیمی‌درمانی هم قرار بگیرد. البته این رویکردِ درمانی چندان رایج نیست.

وقتی سرطان به خارج از دهانه رحم هم سرایت می‌کند، جراحی معمولا گزینه‌ی خیلی خوبی نیست. سرطان پیشرفته به‌عنوان سرطان تهاجمی (invasive) نیز شناخته می‌شود، زیرا سایر بخش‌های بدن را هم مورد تهاجم و حمله سلول‌های سرطانی قرار می‌دهد. این نوع از سرطان به درمان گسترده‌تری نیاز دارد. برای درمان آن از پرتودرمانی، شیمی‌درمانی یا ترکیبی از آن دو استفاده می‌شود. در مراحل پیشرفته برای افزایش کیفیت زندگی بیمار و کاهش دردها از درمان‌های آرام‌بخش و مسکن هم کمک می‌گیرند.

پرتودرمانی یا رادیوتراپی به ‌های دیگری چون XRT و رادیوتراپی انکولوژی نیز معروف است. در این روش، از پرتوهای پرانرژی اشعه‌ی ایکس یا ذرات (تشعشع) پرانرژی برای تخریب سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. پرتودرمانی در ناحیه‌ی لگن می‌تواند باعث بروز برخی از عوارض جانبی هم بشود که بعضا تا بعد از درمان ظاهر نمی‌شوند:

شیمی‌درمانی روشی است که با استفاده از مواد شیمیایی (درمانی)، سلول‌های سرطانی تخریب می‌شوند. برای درمان سرطان دهانه‌ی رحم با استفاده از روش شیمی‌درمانی، مانند بسیاری دیگر از انواع سرطان، اقدام به تخریب و از بین بردن سلول‌های سرطانی می‌شود که با جراحی از بین نمی‌روند. از شیمی‌درمانی برای افرادی که دچار مراحل پیشرفته‌ی سرطان هستند، بهره می‌برند. عوارض جانبی سرطان متنوع است و به نوع دارویی که مصرف می‌شود هم بستگی دارد. درادامه، به تعدادی از عوارض جانبی شیمی‌درمانی اشاره شده است:

شرکت در کارآزمایی بالینی بهترین گزینه‌ی درمانی برای برخی از افراد است. بسیاری از درمان‌هایی که اکنون برای درمان سرطان استفاده می‌شود، نتیجه کارآزمایی‌های بالینی است. کارآزمایی بالینی بخش کاملی از فرایند تحقیقات سرطانی است. این تحقیقات برای تشخیص این است که هر درمان چقدر تأثیر دارد و برتری هر روش نسبت به سایر روش‌ها چیست. افرادی که در این مطالعات شرکت می‌کنند، نقش مهمی در تحقیقات سرطانی و روش‌های نوین درمانی دارند.

تعیین مرحله‌ی سرطان به تشخیص نوع درمان و پیش‌بینی تعداد سال‌های بقای بیمار (۵ سال یا بیشتر) کمک می‌کند.

البته این نرخ‌ها تنها آمارهایی پزشکی هستند و دلیل نمی‌شود که قطعا برای هر فرد اوضاع به این صورت پیش برود. بسته به شرایط هر کسی، درمان تا مرحله‌ی چهارم هم می‌تواند با موفقیت و سلامت پیش برود.

اقداماتی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد:

رابطه‌ی میان برخی از انواع ویروس HPV و ابتلا به سرطان دهانه رحم مشخص است. با تزریق واکسن HPV احتمال ابتلا به سرطان به‌طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

واکسن HPV فقط می‌تواند با دو نوع ویروس HPV مقابله کند. انواع دیگری از این ویروس هستند که می‌توانند موجب سرطان شوند و برای آنها واکسنی وجود ندارد. به‌همین‌خاطر استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی می‌تواند از عفونت جلوگیری کند.

با معاینه و آزمایش مداوم و مرتب دهانه رحم، بررسی وضعیت این ناحیه بهتر مشخص می‌شود، در صورت بروز موضوعی غیرعادی امکان پیگیری مشکل، بهتر خواهد بود و اقدامات لازم برای جلوگیری از پخش شدن سلول‌های سرطانی به‌موقع انجام خواهد گرفت. آزمایش‌های دهانه رحم قادر به تشخیص سرطان نیست، اما می‌توانند از تغییر غیرعادی سلول‌های این ناحیه باخبر شوند.

زنانی که روابط جنسی خطرناک و پرتعداد دارند، بیش از سایرین در خطر ابتلا به سرطان هستند.

زنانی که در سنین پایین‌تر اولین روابط جنسی خود را تجربه می‌کنند، در خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند. هر چقدر این موضوع دیرتر اتفاق بیفتد، احتمال دچار شدن به سرطان هم کاهش می‌یابد.

زنانی که دچار عفونت HPV هستند و سیگار هم می‌کشند، از سایرین در خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند.

هر چقدر سرطان زودتر تشخیص داده بشود، درمان بهتر پیگیری خواهد شد. به زنان بالای ۳۰ سال توصیه می‌شود، به‌طور مرتب تحت معاینه قرار بگیرند و آزمایش‌هایی مانند پاپ اسمیر انجام بدهند. آزمایش HPV نیز می‌تواند به‌طور هم‌زمان انجام بشود.

با انجام آزمایش‌ پاپ اسمیر از ابتلا به سرطان و تلفات آن می‌توان جلوگیری کرد. همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان نیست، اما می‌تواند از تغییرات غیرعادی سلول‌های دهانه رحم اطلاعاتی بدهد که برای پیشگیری و درمان مؤثر هستند.

این آزمایش هم نشان می‌دهد که بیمار دچار عفونت نوعی از ویروس سرطان‌زای HPV شده است یا خیر. در این آزمایش، سلول‌هایی از دهانه رحم برای آزمایش جمع‌آوری می‌شوند. با این آزمایش، نوع HPV در DNA سلول قبل از ظهور تغییرات سلولی در دهانه رحم شناسایی می‌شود. اگر علائم و نشانه‌هایی برای ابتلا به سرطان وجود داشته باشد، یا آزمایش پاپ اسمیر وضعیتی غیرعادی در سلول‌ها را به‌نمایش بگذارد، احتمالا نیاز به آزمایش‌های دیگری هم وجود خواهد داشت. آزمایش‌هایی نظیر:

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

راه های پیشگیری از سرطان دهانه ی رحم

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

خواص خوراکی ها


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

آخرین مطالب

کاربردی‌ترین اصطلاحات حسابداری مالی کدام‌اند و چه مفهومی دارند؟

خواص روکولا؛ نحوه استفاده و عوارض احتمالی آن

معرفی کتاب دختر پرتقالی؛ اثری دیگر از نویسندهٔ دنیای سوفی

کاهش استرس شغلی با استفاده از مدل کنترل – تقاضای استرس کاری

جاهای دیدنی تالش؛ سفر در گنجینه طبیعت گیلان

ترین های جهان

باهوش ترین نژاد سگ ها در دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟

معروف ترین موزه های جهان؛ ۱۰ موزه برتر جهان با آثار تاریخی حیرت‌انگیز

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

راه های پیشگیری از سرطان دهانه ی رحم

سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع بین زنان در جهان است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سرطان دهانه رحم سالانه دست کم جان نزدیک به سیصد هزار زن را می‌گیرد. ۸۵ درصد از این مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

ویروس اچ پی وی که یک ویروس مقاربتی بسیار شایع است، عامل ۹۹ درصد موارد سرطان دهانه رحم است. برای جلوگیری از این بیماری، بیماریابی سرطان گردن رحم انجام می‌شود که به پاپ اسمیر معروف است. این تست که معمولا بدون درد و خونریزی است (بسیارشبیه معاینه اعضای تناسلی زنان است) اما می تواند ناخوشایند باشد نمونه‌ای از سلول‌های گردن رحم برداشته می‌شود. بعد، این نمونه در آزمایشگاه بررسی می‌شود تا ببینند آیا تغیرات سرطانی در سلول‌ها دیده می‌شود و آیا ویروس اچ‌پی‌وی در دهانه رحم فرد وجود دارد یا نه.

توصیه می‌شود که افرادی که از نظر جنسی فعال هستند حتی اگر دخول کامل صورت نگرفته آزمایش پاپ اسمیر را انجام بدهند چون امکان انتقال این ویروس از طریق پوست و دهان هم وجود دارد. اما هنوز در بسیاری از جاهای دنیا زنان از انجام این تست خودداری می‌کنند.

یک سوم زنانی که در یک نظرسنجی در بریتانیا شرکت کرده‌‌اند گفته‌اند به دلیل شرم از فرم و شکل واژن خود و بوی واژن و ترشح آن از دادن تست پاپ اسمیر خودداری می‌کنند. خواندن این مطلب برای من شوکه کننده بود. اینکه در این زمانه و در این کشور زنان جوان حاضرند سلامت و بهداشت خود را به دلیل چنین چیزهای پیش‌پا افتاده‌ای نادیده بگیرند برای من غیرقابل درک بود. اما این باعث شد که به یاد دورانی از زندگی خود در ایران بیافتم.

در ایران در دوران دانشجویی فعالیت جنسی زنان جوان هم سن و سال من تقریبا همیشه پنهانی بود . تقریبا همه در ترس و نگرانی از این بودند که خانواده‌‌هایشان از این باخبر شوند که رابطه جنسی دارند و تقریبا همه هیچگونه اطلاعات درست و جامعی درباره سلامت و بهداشت جنسی نداشتند. سکس در دوران جوانتری در ایران مانند رانندگی با چراغ خاموش در تونلی تاریک بود.

در آن زمان اینترنت هنوز فراگیر نبود و اطلاعات زنان در حد صحبت‌های درگوشی دوستان از تجربه‌های خود بود. تقریبا هیچ کس نمی‌دانست که اگر از نظر جنسی فعال است باید هر ازگاهی به دکتر متخصص زنان هم سر بزند. اکثر ما از بیماری‌های مقاربتی و ویروس‌هایی که می‌توانستیم به آنها آلوده بشویم بی‌خبر بودیم. تنها نگرانی ما ایدز بود و بارداری.

خاطره اکثر زنان جوان آن زمان از اولین باری که به دکتر زنان مراجعه کرده بودند یکی بود. “ازدواج کردین؟” اولین سوال دکتر بود. این سوال دکتر از همان ابتدا این پیام را می‌داد که شرط اینکه زنی باکره نباشد این است که متاهل باشد و همین، صداقت بین بیمار و دکتر را از بین می‌برد. به گفته چندین دوست و آشنا مدتها طول می‌کشید تا بتوان رابطه‌ای صادقانه با دکتر زنان در ایران داشت. بسیاری از زنانی که متاهل نبودند اما رابطه جنسی داشتند سال‌ها به دلیل شرم، بهداشت و سلامت خود را نادیده می‌گرفتند. آن زنان جوان ایرانی با این زنان بریتانیایی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند چقدر فرق داشتند؟

در کانال تلگرامم مطلبی درباره سرطان دهانه رحم منتشر کردم و طولی نکشید که متوجه شدم که هر چند از آن دورانی که بالا ذکر کردم دو دهه گذشته اما وضعیت هنوز فرق چندانی نکرده.

یک زن سی ساله از مشهد به من پیام داد تا تجربه شخصی خودش را از تست پاپ اسمیر با من در میان بگذارد. او می‌گوید که هفت سال است از نظر جنسی فعال است، ازدواج نکرده و چند تجربه اولش از مراجعه به دکتر زنان آنقدر ناخوشایند بوده که چند سالی به دکتر سر نزده بوده. این خانم بالاخره برای انجام پاپ اسمیر مراجعه می‌کند. او می‌گوید در این مطب بیماران را دو تا دو تا به اتاق دکتر می‌فرستادند و “وقتی وارد شدم دکتر پرسید عزیزم چند سال است ازدواج کردی؟ کمی مکث کردم و گفتم یک سال. اول می‌خواستم راستش را بگویم اما جلوی یک بیمار دیگر و وقتی که دکتر چنین سوالی کرد شوک شدم و راستش را نگفتم.” او ادامه می دهد: “می‌خواستم به دکتر بگویم این حق من است که با شما تنها باشم و مشکلم را که حتی شاید گفتنش به شما هم برایم سخت باشد بتوانم به صورت خصوصی به شما بگویم، اما این کار را نکردم.” دکتر به این خانم می‌‌گوید که پاپ اسمیر را سه سال بعد از ازدواج باید انجام دهد و از‌ آنجایی که او به دروغ گفته بود که تنها یک سال است ازدواج کرده و رابطه جنسی دارد، پزشک متخصص به او می‌گوید پاپ اسمیر لازم نیست.

پیام‌های دیگری از زنان گرفتم که نگران بودند در شهرهای کوچکشان در مطب دکتر زنان دیده شوند. “آخر تا کسی نخواهد باردار شود یا باردار نباشد که پیش دکتر زنان نمی‌رود،” این را زن جوانی از یک شهر کوچک برایم نوشته بود. در شبکه‌های اجتماعی صحبت از این است که بعضی از پزشکان یا شرکت‌های بیمه به خانواده‌‌های زنانی که متاهل نیستند اما برای آزمایش‌های واژینال به دکتر مراجعه می‌کنند اطلاع می‌دهند که فرزندشان باکره نیست.

اگر می‌خواهید مطالب بیشتری درباره موضوعات مرتبط سلامت جنسی زنان در بی‌بی‌سی فارسی بخوانید، سوال‌های خود را از طریق فرم زیر برای ما بفرستید.

‌درباره بهداشت و سلامت جنسی زنان و مسایل دیگری که تابو شمرده می‌‎شود، چه سوال‌هایی دارید؟

درباره #ازمابپرس بدانید

کنجکاو شدم و با چند دکتر زنان در تهران، اصفهان و مشهد تماس گرفتم و از آنها پرسیدم که اگر زنی به آنها برای معاینه یا آزمایش پاپ اسمیر مراجعه کند،آیا وضعیت تاهل آن زن را جویا می‌شوند و آیا به خانواده او اطلاع می‌دهند؟ “متاهل بودنشان به ما مربوط نیست، ما به این چیزها کاری نداریم،” این جواب خانم دکتری در تهران بود. پزشکان دیگر هم گفتند که رازدار بیمار هستند و هرگز چنین مسائلی را به خانواده‌‌های زنان خبر نمی‌دهند اما یک خانم دکتر در مشهد گفت می‌داند که بعضی از پزشکان ممکن است زنانی را که ازدواج نکرده‌اند اما رابطه جنسی دارند، معذب کنند.

در بیمارستان هدایت تهران تابلویی نصب شده که درباره تست پاپ اسمیر در این مرکز اطلاعات می‌دهد. تصویر این تابلو را کسی از تهران برایم فرستاده. در پاراگراف آخر نوشته شده: خانم‌‌هایی که خودشان بیمه شده اصلی می‌باشند و یا از طریق پدرشان (مستمری بگیر-دختر) تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند جهت انجام تست پاپ اسمیر نیاز به ارایه مدرک دال بر متاهل بودنشان (صیغه‌ه-شناسه) می‌باشند.” یک خانم پزشک که در بیمارستانی دولتی در استان خراسان جنوبی کار می‌کند به من گفت “ما فقط از بیمار سوال می‌کنیم که به قول معروف باکره هست یا خیر اما هیچ مدرکی نمی‌خواهیم.” زنان زیادی از شهرهای بزرگ با من تماس گرفتند و گفتند که کسی برای این آزمایش از‌آنها سند ازدواج نخواسته اما روایت زنان جوان در شهرهای کوچک متفاوت است. آنها می‌گویند از آنها خواسته شده برای انجام پاپ اسمیر صیغه‌ه ارائه دهند.

نهادهای بهداشتی در ایران درباره افزایش سرطان دهانه رحم در ایران هشدار داده‌اند. سال پیش وزارت بهداشت اعلام کرد که خانه‌های بهداشت تست پاپ اسمیر را به صورت رایگان برای زنان ۲۵ تا ۶۰ ساله انجام می‌دهند. چند زن جوان با من تماس گرفتند و گفتند از آنجایی که در این مراکز باید پرونده بهداشتی خانوار باز کنند ، نمی‌خواهند این آزمایش را آنجا انجام دهند مبادا که خانوادهایشان از داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج آنها باخبر شوند. حس بی‌اعتمادی در این زنان باعث می‌شود از این خدمات رایگان چشم‌پوشی کنند.

هزینه تست پاپ اسمیر می‌تواند برای بسیاری سنگین باشد. بعد از تماس با چند پزشک متوجه شدم که انجام تست پاپ اسمیر به تنهایی بین ۴۰ تا هشتادهزار تومان است و اگر این تست به همراه تست اچ پی وی انجام شود می‌تواند از سیصد هزار تومان هزینه داشته باشد.

از گفتگو با زنان ایرانی متوجه شدم که بسته به محل اقامت و وضعیت اقتصادیشان تجربه‌های متفاوتی برای انجام تست پاپ اسمیر و مراجعه به متخصص زنان دارند. هنوز بسیاری از پزشکان متخصص زنان، شرط اینکه زنی رابطه جنسی داشته باشد را ازدواج می‌دانند. نقطه مشترک اکثر زنان جوانی که ازدواج نکرده اما رابطه جنسی دارند حس نگرانی و ترس از آشکار شدن رازشان است.

رازی که امید دارند تا وقتی ازدواج نکرده‌اند پنهان بماند. این ترس و نگرانی ریشه در تفکری دارد که ارزش زن را به بکارت و «دست نخوردگی» او می‌داند و به همین دلیل بعضی از زنان جوان برای حفظ آبرو و از روی شرم، بهداشت و سلامت خود را پشت گوش می‌اندازند. برای بسیاری از زنان جوان هنوز مراجعه به دکتر زنان جسارت می‌خواهد. هر چه این زنان از محیط‌های سنتی‌تر و طبقات اقتصادی ضعیف‌تر باشند آسیب‌پذیرتر خواهند بود. فقدان آموزش جنسی به موقع و اطلاعات لازم درباره بهداشت جنسی، کوتاهی نهادهای بهداشتی و رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی فراگیر و صادقانه درباره این مسائل، تابوهای فرهنگی و توقع اینکه زنان تا زمان ازدواج بکارت خود را حفظ کنند یا دست‌کم به حفظ آن تظاهر کنند همه تاثیرات جدی بر سلامت و بهداشت زنان دارند. تاثیراتی که می‌تواند به قیمت جان بعضی از آنها تمام شوند.

راه های پیشگیری از سرطان دهانه ی رحم
راه های پیشگیری از سرطان دهانه ی رحم
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *