راه های جلوگیری از ضعیفی چشم

راه های جلوگیری از ضعیفی چشم
راه های جلوگیری از ضعیفی چشم






راه های جلوگیری از ضعیفی چشم

در این مقاله تعدادی از راه های مفید برای حفظ یا بهبود بینایی چشم را برایتان بیان می کنیم.

 

1- درباره نحوه عملکرد بینایی خود، اطلاعاتی به دست آورید.

با این کار متوجه خواهید شد که برای بهبود بینایی خود چه باید انجام دهید.

 

2- از نمودار چشمی استفاده کنید.

یک نمونه از نمودار چشمی را تهیه کنید وروی دیوار اتاق خود بچسبانید. سپس بهبود بینایی خود را با کمک آن بسنجید. منظور از نمودار چشمی همان حروف انگلیسی بزرگ و کوچکی است که چشم‌پزشک روی دیوار مطلب خود قرار می دهد و از شما می خواهد یک چشم خود را ببندید و با چشم دیگر جهت آنها را بگویید (بالا، پایین، راست و چپ).

 

3- ورزش آرامش بخش چشم را انجام دهید.

دو تا کف دست خود را به هم بمالید تا گرم شود. سپس آنها را روی چشم های بسته خود قرار دهید. این کار را هر وقت که توانستید انجام دهید، به خصوص وقتی که با کامپیوتر کار می کنید.

همچنین می توانید برای آرامش چشم هایتان، هر روز به نوبت کمپرس گرم (مثل حوله گرم) و سرد (کیسه یخ) روی آنها بگذارید.

 

4- رطوبت چشم را حفظ کنید.

حفظ رطوبت طبیعی چشم ها، یکی از مهم ترین کارها برای حفظ سلامت آنهاست. خشکی چشم باعث خارش، قرمزی و درد آنها می شود.

لذا به طور مرتب پلک بزنید، حتی وقتی که به تلویزیون نگاه می کنید و یا با کامپیوتر کار می کنید.

 

5- به چشم هایتان ورزش دهید.

اگر درباره عملکرد عضلات خود فکر کنید، متوجه خواهید شد که هر چه کمتر ورزش کنید، وضعیت عضلات بدتر می شود. همین موضوع در مورد چشم ها نیز صدق می کند.

ورزش های خاصی برای چشم ها وجود دارند که با کمک آنها می توانید بهتر ببینید.

 

الف) ورزش 20-20-20 را انجام دهید، یعنی هر 20 دقیقه یکبار، 20 ثانیه به جایی در 20 فوتی (حدود 6 متری) خود نگاه کنید. با این کار بینایی شما خیلی بهتر می شود.

 

ب) انگشت شست خود را در فاصله 12 سانتیمتری از جلوی صورت خود بگیرید و به آن خیره شوید. بعد از 5 ثانیه، به چیزی دورتر از آن نگاه کنید. این کار را 10 بار تکرار کنید. هر وقت که توانستید این تمرین را انجام دهید.

 

6- انعطاف پذیری چشم را زیاد کنید.

اگر به طور مرتب ورزش کنید، متوجه می شوید که چقدر بدنتان انعطاف دارد. اگر تمرینات کششی انجام ندهید و یا برای مدت زمان طولانی فقط از یک سری از عضلات خود به طور یکنواخت استفاده کنید و آنها را خم و راست نکنید، انعطلف پذیری آنها کم می شود.

 

در مورد چشم ها نیز همینطور است. اگر شغل شما طوری است که مجبورید مدت زمان طولانی به یک جا نگاه کنید (مثل صفحه مانیتور)، هر چند مدت یکبار چشم خود را از روی کارتان بردارید و به اجسام دیگری خیره شوید.

هرگز برای زمان طولانی به یک جا خیره نشوید، بلکه بالا و پایین و اجسام دور و نزدیک را هم نگاه کنید تا انعطاف پذیری چشم ها حفظ شود.

 

7- میزان روشنایی مانیتور را کم کنید.

با این کار چشم ها آرام می شوند، البته نباید روشنایی مانیتور را خیلی کم کنید، زیرا با این کار به سختی می بینید. همچنین مانیتور خود را در جایی قرار دهید که نور از روی آن به چشم های شما منعکس نشود.

 

8- هر چند وقت یکبار به چشم هایتان استراحت دهید.

اگر کار شما طوری است که مدت زمان طولانی به جا نگاه می کنید (مثل کتاب، مانیتور و …)، هر چند مدت یکبار به چشم ها استراحت دهید.

راه های جلوگیری از ضعیفی چشم

اگر هر ساعت، 10 دقیقه استراحت کنید و چشم های خود را ببندید، از خستگی چشم ها جلوگیری می شود و چشم ها می توانند خودشان را التیام دهند.

 

9- استرس و فشار روی چشم ها را کم کنید.

هر کدام از اندام های بدن، پاسخ متفاوتی به استرس و فشار وارده به خود می دهند.

وقتی چشم ها تحت فشار و استرس مداوم هستند، مانند تماشای زیاد تلویزیون، کار زیاد با کامپیوتر و بازی بیش از حد با موبایل و تبلت و…، بینایی شما کم می شود.

 

سعی کنید تا حد امکان از نور طبیعی برای کارهای چشمی استفاده کنید و هر چند وقت یکبار از وسیله خود (تلویزیون، موبایل و …) دور شوید. با این کار بینایی شما بهتر می شود.

 

10- کمی بخوابید.

حتما دقت کرده اید وقتی برای مدت زمان طولانی به مقدار کافی نمی خوابید، دچار خستگی و سردرد می شوید. همچنین حتما متوجه شده اید که تار می بینید و به سختی می توانید چشم های خود را باز نگه دارید.

 

خواب کافی برای تمامی عملکردهای بدن لازم است و استراحت کافی به بهبود بینایی کمک می کند، زیرا خوابیدن باعث می شود عضلات خسته چشم کاملا استراحت کنند.

 

11- از چشم های خود در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت کنید.

در مقابل نور آفتاب، از عینک آفتابی با کیفیت مناسب و ضد اشعه ماورای بنفش استفاده کنید.

 

12- به چشم ها غذا بدهید.

همانند استراحت، چشم ها نیز برای عملکرد صحیح، به تغذیه مناسب نیاز دارند.

هویج، زردآلو، کدو حلوایی، انبه و سایر موادغذایی غنی از بتاکاروتن برای چشم ها مفیدند.

از خوردن تنقلات بی ارزش مثل چیپس و پفک خودداری کنید.

 

13- به میزان کافی آب بنوشید.

به طور میانگین، 60 درصد بدن انسان را آب تشکیل می دهد. اگر چشم های شما معمولا خشک و خسته هستند و تار می بینید، سعی کنید آب بیشتری بنوشید. غیر از این، نوشیدن آب کافی برای کل بدن مفید است.

 

14- مکمل ویتامینی بخورید.

تحت نظر پزشک از مکمل ویتامین A و ویتامین C و نیز امگا-3 استفاده کنید که برای چشم ها مفیدند. امگا-3 باعث حفظ سلامت شبکیه چشم می شود و از کاهش بینایی در اثر افزایش سن جلوگیری می کند.

 

15- اسیدآمینه مصرف کنید.

تحت نظر پزشک از مکمل اسید آمینه استفاده کنید. اسیدآمینه ها به خصوص تورین برای سلامت چشم ها لازم هستند. اسیدهای آمینه از چشم ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند، بافت چشم را سالم نگه می دارند و از کاهش بینایی جلوگیری می کنند.

 

نکات لازم

1- در محل تاریک تلویزیون نبینید و با کامپیوتر کار نکنید.

 

2- اگر تمام شب را بیدار مانده اید و چشم هایتان خسته اند، موقع استراحت چند برش خیار تازه روی چشم های خود قرار دهید.

 

3- دقت کنید موقع دیدن اجسام، چه حسی دارید. استرس باعث بروز مشکلات بینایی می شود.

 

4- در مورد اینکه چگونه به طور صحیح از چشم هایتان برای دیدن استفاده کنید، اطلاعاتی کسب کنید.

 

5- به یاد داشته باشید که بینایی شما فورا خوب نمی شود. بهبود بینایی آهسته، ولی دائمی است.

 

6- سه یا چهار بار در روز چشم های خود را بشویید ( همان شستن صورت).

 

7- اگر با انجام کارهای بالا، بینایی شما بهتر نشد، کار درست این است که نزد چشم پزشک بروید. اگر چشم شما واقعا مشکلی داشته باشد، چاره ای جز استفاده از عینک ندارید.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان




مطالب مرتبط:

12 ورزش برای چشم ها


راه های کاهش خستگی چشم ها

هر 20 دقیقه 20 ثانیه پلک بزنید

مراقبت از چشم‌ها در هوای آلوده

7 سوال مهم درباره سلامت چشم

خانه > سلامتی > تقویت چشم ضعیف شده

برای تقویت چشم ضعیف شده روشهای مختلفی وجود دارد ما در این نوشته بصورت مختصر روشهای سنتی و اسلامی تقویت چشم را معرفی خواهیم کرد.

سیب زمینی دارای مقادیر زیادی از ویتامین A است که برای سلامتی چشم‌ ها لازم است. این ویتامین در بهبود بینایی، جلوگیری از آب مروارید، برطرف کردن خشکی چشم و حفاظت از چشمها بسیار موثر است.

گردم حاوی مقادیر زیادی اسید چرب امگا3 است که نقش موثری در سلامت کلی چشم دارد. همچنین گردو دارای آنتی‌ اکسیدان‌ ، روی و ویتامین E است که برای مبارزه با التهاب و حفظ سلامت چشم‌ ها خیلی مفید می باشد.

توت ‌فرنگی پر از ویتامین C می باشد و آنتی‌ اکسیدانی قوی برای مقابله با بیماریهای التهابی است. آنتی‌ اکسیدان‌ های مختلف موجود در توت ‌فرنگی در رفع مشکلات چشمی مانند خشکی چشم، ضعف و نقص بینایی موثر است.

راه های جلوگیری از ضعیفی چشم

انواع فلفل برای سلامت چشم و تقویت چشم ضعیف شده مفید هستند و استفاده‌ی روزانه از آن‌ها بسیار توصیه می‌شود.

از نظر طب اسلامی و سنتی موارد زیر باعث ضعف بینایی می شود:

یکی از ابزارهای فوق العاده در زمینه تقویت چشم و بهبود وضوح دید ” سابلیمینال تقویت چشم “ است این سابلیمینال ارزشمند موجب تغییر گرایش و حالات بدنی به سمت داشتن دیدی واضح و شفاف و چشمانی شاداب و سالم و زیبا به کمک ضمیر ناخودآگاه می شود ، این سابلیمینال فوق العاده توسط متخصصین سابلیمیران تهیه و عرضه شده است. هم اکنون می توانید از طریق لینک زیر مشاهده کنید:

تقویت چشم کاملا طبیعی و پایدار با فایل مخصوص تاثیر گذاری بر ضمیر ناخودآگاه | می توانید از طریق منو سایت با انواع آلبوم های سابلیمیران آشنا شوید

همچنین نحوه استفاده از بینایی و چشم نیز در ضعف بینایی موثر است برای مثال فردی که در خانه است و نگاه او محدود به دیوارهاست چشمش با گذشت زمان ضعیف میشود اما فردی که در بیرون از خانه است و نگاه او به دور دستهاست چشم او کمتر دچار ضعف بینایی می شود.

این سرمه به تعداد فرد مرتبه یعنی 3 یا 5 یا 7 بار، هنگام شب در چشم کشیده میشود باید توجه داشته باشید که از چشم راست شروع کنید.

از سرمه کافوری می توانید از هر 10 تا 15 شب یک بار استفاده کنید.

همچنین ملاحظه کنید :   قرص تقویت چشم  

همچنین ملاحظه کنید :   برای تقویت چشم چه بخوریم

براي تقويت چشم، روشهای مختلفی از امامان ـ عليهم السلام ـ بیان شده است، از جمله: از حضرت امام صادق ـ عليه السلام ـ روايت شده كه: هر كس سوره قدر را به جهت افزایش نور چشم (تقويت چشم) بيست و يك مرتبه بخواند، خداوند متعال  نور چشم او را كرامت فرمايد.

بدون شك، دنيا خانه ای پر از بلا و امتحان است و بیش از 40 آيه از قرآن کریم درباره  بلا و گرفتاري انسان است. از نمونه گرفتاري هاي انسان میتوان، مبتلا شدن به انواع و اقسام بيماري ها را نام برد.

هم چنين روايت شده كه خواندن قرآن، از روي قرآن (نه از حفظ) براي تقويت چشم مفيد است.

به صورت کلی و جامع در روايات امامان معصوم سه نوع درمان، براي بيماري ها و رفع مشكلات وجود دارد:

پیامبر (ص) می فرمایند:

“حنا ببندید، چون بینایی را تقویت می کند و باعث رویش مو می ‌شود، و بدن را خوش ‌بو می کند، و زوجه را آرام میکند.”

همچنین در روایات آمده است: خوردن گوشت، شنوایی و بینایی را زیاد می ‌کند و آویشن را آسیاب کرده و نمک دریا را به اندازه مصرف معمولی به آن اضافه کنید و مصرف نمایید.

امام صادق (ع) می‌فرمایند:

مسواک زدن اشک ریزی چشم را برطرف کرده، و بینایی را تقویت می‌ کند.و همچنین می فرمایند: چهار چیز است که باعث تقویت بینایی می شود و نفع دارد اما ضرری ندارد، و آنها؛ آویشن و نمک، زنیان و گردو هستند.

همچنین ملاحظه کنید :   تقویت چشم با گیاهان دارویی 

با سلام من میخوام عینکمو بردارم یکی از چشام شماره ۱ اونیکی هم ۱.۲۵ به نظرتون اگه مدتی سرمه بزنم امکانش هست که عینک رو کلا حذف کنم از زندگیم

و سوال دومم اینه که من چند سال قبل شاید قبل عینک زدن چشمان درشتی داشتم و تقریبا چشمام مماس با ابرو بو اما الان خیلی عقب نشینی کرده و خخخیییللییی کوچیک شده یعنی رفته تو چال و بالای چشم هم پف کرده شدید زیاد شده خداییش دیگه روحیه مو از دست دادم نمیدونم چیکار کنم اصلا تو کل فامیل خونواده ما معروف به چشم آهویی بودنه منم قبلا همینطور بودم منتها نمیدونم چرا اینطوری شده. ممنون میشم اگه بنده رو راهنمایی کنید.با تشکر

احسنتم عالی بود و اینکه موارد ضعیف شدن چشم و برخی احتیاط ها گفته میشد خالی از لطف نبود به هر حال اجرکم الله

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب‌سایت

دیدگاه

کانال تلگرام و اینستاگرام : sublimiran@

آیدی تلگرام :suplimir@

ایمیل: sublimiraninfo@gmail.com

برای ارتباط با ما از طریق روش های دیگر لطفا به صفحه ارتباط با ما مراجعه کنید

اگر چشمان شما مقداری ضعیف شده است و یا میخواهید دید واضح و خوبی داشته باشید میتوانید از این مقاله استفاده کنید . برای تقویت چشم باید از تمرین و مواد غذایی مفید برای بینایی استفاده کرد . البته بعضی از مکمل ها و قرص های تقویتی برای چشم وجود دارند که به تمامی آنها اشاره می کنیم . اول از همه تمرین برای تقویت بینایی و سپس مواد غذایی و گیاهان موثر در تقویت چشم را گفته ایم .

تمرین اول :

یک عدد روی مداد نوشته و روی آن تمرکز کنید .  مداد را جلوی صورت خود به اندازه طول بازو نگه دارید . تا زمانی که کاملا روی مداد تمرکز نکرده اید به مرحله بعد نروید . مداد را در مستقیم نگه دارید .

راه های جلوگیری از ضعیفی چشم

به آرامی مداد را به صورت خود نزدیک کنید . فقط روی نقطه عدد مورد نظر تمرکز کنید و سعی کنید روی خط مستیقم مداد را حرکت دهید .

وقتیکه عدد ۲ تا شد چشمان خود را ببندید ( مانند عکس ) . در این زمان جای مداد را تغییر ندهید و فقط به مدت چند ثانیه ( حداقل ۵ ثانیه ) چشمهای خود را بسته یا نقطه دیگری را نگاه کنید .

دوباره به مداد نگاه کنید . بعد از استراحت دادن به چشم دوباره به مداد نگاه کنید و روی عدد دوباره تمرکز کنید . آرام آرام مداد را از چشم خود دور کنید تا جایی که دستتان کاملا باز شود . روزانه ۵ تا ۱۰ دقیقه اینکار را انجام دهید .

تمرین دوم :

برای داشتن دید بهینه و جلوگیری از خستگی چشم تمرینات زیر را انجام دهید . در هنگام بیدار شدن ، قبل از خواب و در هنگام خستگی چشم این تمرین ها را انجام دهید . قبل از انجام تمرینات زیر ستهای خود را بشورید .

چشمان خود را ۱۰ بار درجهت عقربه های ساعت بچرخانید ، سپس ۱۰ بار در جهت مخالف عقربه های ساعت بچرخانید .

دستان خود را به یکدیگر بمالید تا گرم شود ، سپس به مدت ۱۰ ثانیه روی چشمان خود قرار دهید . ۳ بار اینکار را تکرار نمایید .

ماساژ دادن شقیقه  و پیشانی و زیر چشم : با انگشت شست خود و با حرکات چرخشی ( ۲۰ بار ) مکان های گفته شده را ماساژ دهید .

از مواد غذایی مناسب برای تقویت سلامتی چشم استفاده کنید . البته فقط استفاده از رژیم غذایی مناسب نمیتواند به تنهایی تغییر زیادی  در بینایی انجام داد اما باید مطمئن شوید که مواد غذایی ضروری برای چشم را مصرف میکنید . سعی کنید از مواد غذایی زیر در رژیم غذایی خود استفاده کنید :

بتاکاروتن ، لوتئین و زیگزانتین : سبزیجات با برگ های تیره ، کدو تنبل ، سیب زمینی شیرین و هویج

سولفور ، لسیتین و سیستئین : سیر ، پیاز و کبر

سبزیجاتی مانند : کلم پیچ ، برگ چغندر و اسفناج

امگا ۳ : تن ماهی ، ماهی ، دانه های کتان و مغز گردو

میوه های اسیدی : پرتغال ، لیمو ، لیمو ترش و گریپ فروت

پروتئین غیر گوشتی : موز ، لوبیا و آجیل

مولتی ویتامین های حاوی : ویتامین A ، امگا ۳ ، لوتئین ، زینک و ویتامین های C و E

سیگار نکشید . سیگار کشیدن میتواند باعث ایجاد بیماری هایی مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد در سالهای آینده شود .

از عینک آفتابی خوب استفاده کنید . مانند سیگار کشیدن نور فرا بنفش بیش از حد موجب بیماری هایی مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد در سالهای آینده میشود . از عینک های آفتابی که ضد اشعه های UVB و UVA هستند استفاده کنید . از عینک آفتابی فیک ( قلابی ) و بی کیفیت استفاده نکنید زیرا باعث زدن ضربه بیشتری به چشم خواهد شد .

خستگی چشم را کاهش دهید . مانند تمام عضلات دیگر عضلات چشم نیز در صورت زیاد کار کردن خسته خواهند شد . از راهکارهای زیر برای جلوگیری از خسته شدن چشم استفاده کنید :

از روش ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید . اگر برای مدتی به مانیتور یا صفحه موبایل خیره میشوید بعد از هر ۲۰ دقیقه به جسمی در فاصله ۲۰ فوتی ( ۶ متری ) به مدت ۲۰ ثانیه نگاه کنید .

پایین آوردن نور صفحه نمایشگر : نور مانیتور یا تلویزیون را روی حالت کم قرار دهید .

نوشته ها را بزرگ کنید : اگر از کامپیوتر استفاده میکنید زوم کنید اگر هم میخواهدی با برگه کاغذ بخوانید درشت پرینت بگیرید .

پلک زدن را فراموش نکنید : در هنگام کار کردن با موبایل و کامپیوتر بسیار کمتر پلک میزنیم . بنابراین سطح چشم خشک میشود و باعث خارش و سوختن آن خواهد شد . به طور طبیعی هر دقیقه ۱۲ الی ۱۵ بار پلک زده می شود بنابرای ن در هنگام استفاده از اینگونه وسایل این مقدار را حفظ کنید .

بیشتر از ۴ ساعت از تلویزیون و وسایل مشابه استفاده نکنید .

اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۷ در ۳:۰۸ ب.ظ

سلام این تمرین هاچشم هایی که شمارشون۱ویا۲هست روکاملادرمان میکنه؟ درضمن تاچندوقت این تمرین هاروانجام بدیم؟

پاسخ دادن

راه های جلوگیری از ضعیفی چشم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر بیماری سلیاک در شما تشخیص داده شد ، ممکن است فکر کنید که زندگی شما خراب‌شده است ؛ اما …

آب تصفیه نشده حاوی باکتری ، میکروب ، انگل ، جلبک ، ویروس و …

فرق برنج و برنز چیست ؟  برنز از آلیاژ مس و قلع تولید میشود …

۱ – اول از همه مراجعه به دکتر دامپزشک . به پزشک همیشگی تون …

آب رفتن داخل گوش هنگام شنا و حمام کردن طبیعی میباشد که باعث ناراحتی …

اگر بیماری سلیاک در شما تشخیص داده شد ، ممکن است فکر کنید که …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار

راه های جلوگیری از ضعیفی چشم
راه های جلوگیری از ضعیفی چشم
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *