راه درمان هپاتیت سی چیست

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

در مطالب قبل، درباره عوامل ایجاد کننده ، علایم و راه های تشخیص هپاتیت C مطالبی را برای شما بیان کردیم. حال راه های درمان آن را می گوییم.

درمان هپاتیت C با روش های مختلفی انجام می گیرد، ولی اساس و قسمت مشترک همه درمان ها، آمپولی است به اینترفرون. اینترفرون دارویی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث می شود تا فرد در از بین بردن ویروس ها قوی تر عمل کند.

البته دو نوع آمپول اینترفرون وجود دارد:

یک نوع اینترفرون استاندارد داریم که درمان قطعی هپاتیت C است که هفته ای سه بار به همراه قرص های مربوطه استفاده می شود. ولی این آمپول در کنار محاسن خود، عوارض زیادی برای بیمار دارد. همچنین اثر بخشی آن نسبت به داروی جدیدتر کمتر است.

نوع جدید اینترفرون را می توان هفته ای یک بار استفاده کرد و عوارض کمتری هم دارد. اثر بخشی آن 1/5تا 2 برابر انواع قبلی است.

راه درمان هپاتیت سی چیست

هر دو نوع این آمپول ها به همراه قرص استفاده می شوند که بیمار بر حسب وزن خود، روزی 4 یا 5 یا 6 عدد از آن ها را استفاده می کند. عیب بزرگ این داروها این است که فوق العاده گرانند و چون دوره درمان هپاتیت C طولانی است (بین 1 تا 6 سال بر حسب نوع درگیری و ویروس) ، هزینه زیادی بر بیمار تحمیل می شود، بنابراین اکثر بیماران نمی توانند به علت هزینه بالا از این دارو استفاده کنند.

البته جدیدا یک شرکت ایرانی این آمپول را به صورت آزمایشی تولید می کند، ولی فعلا به بازار عرضه نشده است. اگر این آمپول به بازار عرضه شود با توجه به قیمت کم آن، انتظار می رود مورد استفاده قرار گیرد. به خصوص اگر ترتیبی اتخاذ شود که هزینه آن با دفترچه ی بیمه قابل پرداخت باشد، درمان بسیاری از بیماران موثرتر و آسان تر خواهد شد.

آزمایشی وجود دارد که معمولا شش ماه بعد از پایان درمان برای بیمار انجام می شود و اگر این آزمایش نشان داد که ویروس هپاتیت در خون وجود ندارد، یعنی بدن از ویروس پاک شده است و با احتمال 99 درصد، دیگر آن بیماری هرگز برنمی گردد. ولی متاسفانه داروهایی که هم اکنون موجود می باشند، حتی بهترین دارویی که ذکر شد، از 6 درصد کارآیی ندارند و حدود 3 الی 4 درصد مواقع قادر نیستیم، ویروس را از بدن پاک کنیم.

البته فراموش نکنید مصرف دارو حتی اگر نتواند ویروس را از بدن پاک کند، ولی در جلوگیری از پیشرفت این بیماری بسیار موثر است.

می توانیم بگوییم که با بهترین شرایط و بهترین دارو، 6 الی 8 درصد ویروس ها کاملا از بین می روند، البته این آمار به نوع ویروس نیز بستگی دارد؛ مثلا در نوعی از ویروس ها، این داروها تا 8 درصد و در گروهی دیگر تا 9 درصد می توانند موثر واقع شوند. ولی متاسفانه در از بین بردن نوع دیگری از این ویروس ها که شایع نیز می باشند، تنها 5 الی 6 درصد کارآیی دارند.

اگر بیماری پیشرفت کند و به مرحله ی سیروز کبدی برسد، دیگر قابل درمان نخواهد بود، به خصوص اگر بیمار به مرحله ای برسد که خون استفراغ کند که در این مرحله درمان دارویی موثر واقع نمی شود و باید حتما پیوند کبد انجام گیرد.

اگر کسی هپاتیت C دارد، اگر دچار خونریزی شد باید مواظب باشد که خونش جایی نریزد و اگر قسمتی از بدنش زخم شد، باید آن قسمت را خوب بپوشاند.

حتما از تیغ اختصاصی یا یک بار مصرف استفاده کند و شانه و مسواک و ناخن گیر اختصاصی داشته باشد، چون موقع گرفتن ناخن یا مسواک زدن، امکان دارد ناخن گیر یا مسواک به خون آغشته شود.

این ها مواردی است که بیماران مبتلا به هپاتیت C باید  آنها را رعایت کنند.

بقیه افراد جامعه هم باید مسایل بهداشتی را رعایت کنند و از حجامت غیربهداشتی که ممکن است از سوزن مشترک استفاده شود، پرهیز کنند و اگر کار پزشکی انجام می دهند مانند جراحی یا دندان پزشکی، به آن پزشک اعتماد داشته باشند چون اکنون همه دندان پزشکان و پزشکان و جراحان دستگاه های مخصوص دارند و امکان انتقال هپاتیت C از این راه بسیار نادر است.

متاسفانه برای پیشگیری از هپاتیت C واکسنی وجود ندارد.

در مطلب بعدی، توصیه های لازم را برای مبتلایان به این بیماری بیان خواهیم کرد.

ادامه دارد

دکتر شاهین مرآت- فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد

رییس واحد تحقیقات هپاتیت C مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه تهران

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

الفبای هپاتیت

هپاتیت، معضل جهانی

داوری ایرانی پگافرون برای بیماران مبتلا به هپاتیت C

هپاتیت C

هپاتیت B را جدی بگیرید

كبد ، پالایشگاه بدن

مواد غذایی مفید برای کبد

رژیم درمانی در هپاتیت

کبد و بیماری های آن

 

 

زن متولد فروردین

 

مرد متولد فروردین

 

راه درمان هپاتیت سی چیست

زن متولد اردیبهشت

 

مرد متولد اردیبهشت

 

زن متولد خرداد

 

مرد متولد خرداد

 

زن متولد تیر

 

مرد متولد تیر

 

زن متولد مرداد

 

مرد متولد مرداد

 

زن متولد شهریور

 

مرد متولد شهریور

 

زن متولد مهر

 

مرد متولد مهر

 

زن متولد آبان

 

مرد متولد آبان

 

زن متولد آذر

 

مرد متولد آذر

 

زن متولد دی

 

مرد متولد دی

راه درمان هپاتیت سی چیست

 

زن متولد بهمن

 

مرد متولد بهمن

 

زن متولد اسفند

 

مرد متولد اسفند

در فال ابجد ، جدول قسمت بالا ماه واقعی تولد هر شخص میباشد .ولی قسمت پایین هر عدد نشانگر شماره ی ماه مورد نظر میباشد.این ماه از طریق محاسبه ابجدی بدست می آید و با ماه تولد واقعی شما متفاوت است .حتما طریقه ی محاسبه را بخوانید و ماه خود را پیدا کنید .

 

۱ ۱

۱ ۶

اختصاصی سایت نیک صالحی

تصاویر شوکه کننده از پسر جوان ژاپنی که ادعا می کند تنها با گریم و میکاپ و بدون عمل جراحی به چهره زیبا دست یافته است.

©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد .

صفحه اصلي &gt درباره خون &gt بيماري‌هاي قابل انتقال از طريق خون &gt هپاتیت C 

 هپاتیت C چیست؟
ويروس هپاتيت Cيك ويروس از گروه فلاويد ويروس ها است ،ويروس هپاتيت C درسلولهاي كبدي تكثير و به آنها آسيب مي رساند ،اين ويروس قابل انتقال از راه خون است .
ويروس هپاتيت Cدرسال 1989 شناسايي و درسال 199 آزمايش خون جهت بررسي Ab ضدهپاتيت Cمعرفي گرديد.
محققين اعتقاد دارند كه ويروس HCV گونه هاي متعددي دارد وبه دليل تنوع ژنتيكي ،ويروس مي‌تواند از حفاظ سيستم ايمني ميزبان عبوركند وعفونتي مزمن را ايجاد نمايد.براساس مطالعات ژنتيكي ،ويروس داراي 6گونه وتعدادي زيرگونه است .
راههاي انتقال :
1-انتقال از راه خون :
اين ويروس درمحيط خارج از بدن ودرون خون خشك تا 3ماه زنده مي ماند ولي با جوشاندن در 1 درجه سانتيگراد به مدت 5دقيقه از بين مي رود.در حال حاضر تمام خونها از نظر انواع بيماريهاي عفوني از جمله هپاتيت C مورد بررسي قرار مي گيرند وتنها در صورت سالم بودن اجازه تزريق داده مي شود.
2-انتقال در بين معتادين به مواد مخدرتزريقي:
اعتياد به مواد مخدر تزريقي از علل مهم ابتلا به ويروس مي باشد .استفاده از سرنگ به صورت مشترك بين معتادان به مواد مخدر تزريقي يكي از راههاي انتقال هپاتيت C,B HIV,(ايدز) مي باشد.
3-خالكوبي :
انجام خالكوبي به جهت زيبائي چهره نظير خالكوبي ابرو يا Tattoing نيز يكي از راههاي انتقال ويروس مي باشد.
4-انتقال از راه تماس جنسي در خارج از چارچوب خانواده :
هپاتيت C بدنبال تماس جنسي درداخل خانواده شايع نيست آمارهاي موجود خطر كمتر از 5 درصد را نشان مي دهند (خيلي كمتر از خطر انتقال HIV وهپاتيت B)
تماس غشاها وپرده هاي مخاطي (مثل سطح چشم )باخون وساير ترشحات آلوده به خون (مثل بزاق )يكي از راههاي احتمالي انتقال بيماري است بايد دقت نمود تا درصورت بروز زخم هاي سطحي بر روي پوست آن را با چسب زخم محافظت كرد.
علائم ونشانه ها :
1-بي اشتهايي 2-خستگي مفرط 3-كوفتگي
4-استفراغ 5-دردشكم 6-تيره شدن ادرار 7-كم رنگ شدن مدفوع 8-اكثر بيمارن بدون علامت هستند.
تفاوتهاي HCV حاد ،مزمن ،بهبوديافته:
عفونت حاد:يعني آلودگي جديد با ويروس هپاتيت C كه منجر به بهبودي و يا عدم بهبودي شود.
عفونت مزمن :بهبودي حاصل نشود ومنجر به آسيب دائمي كبدگردد.
HCVبهبود يافته :بدين معني است كه دوره عفونت ويروس پايان يافته ويا بيمار به درمان ضدويروس پاسخ داده و ممكن است از بدن محوشده باشد.
هپاتيت Cوانتقال جنسي:
ويروس هپاتيت Cبه مقادير بسيار كم درمايع مني ، ترشحات واژن و بزاق وجود دارد .و به همين دليل خطر ابتلاء به دنبال تماس جنسي با فرد مبتلا به هپاتيت Cوجود دارد.اين خطر با طول مدت ازدواج ارتباط دارد.
خطر انتقال هپاتيت Cدر زندگي زناشوئي سالم زياد نيست بايد توجه داشت اگر تمايلي به بچه دار شدن وجود ندارد توصيه مي شود از كاندوم استفاده شود
هپاتيت Cوانتقال از مادر به نوزاد:
خطر انتقال عفونت ويروس هپاتيت C ازمادران آلوده به جنين بسيار زياد است .خطر ابتلا درهنگام تولد به دليل مخلوط شدن خون نوزاد ومادر وجود دارد .نوع زايمان (سزارين يا طبيعي)درميزان ابتلا نقشي ندارد.
مادراني كه آزمايش PCR آنها مثبت است به علت بالابودن عيار ويروس درخون ، خطر انتقال عفونت به نوزادان بيشتر است
نوزادان اين مادران با يد يك سال بعدازتولد HCV Ab برايشان چك شود تا ابتلاء ياعدم ابتلا به هپاتيت C درآنها مشخص شود.
**)بايد توجه داشت كه منعي جهت شيردهي اين مادران وجودنداردتنها بايد دقت شود هنگام زخم شدن پستان مادر خطر انتقال وجود دارد.
هپاتيت C از راههاي زير منتقل نمي شود:
1-دست دادن وبوسيدن فردآلوده
2-آشپزي كرن و دريك مكان غذا خوردن
3-معاشرت معمول درمحل كار ومنزل
4-درآغوش گرفتن مبتلايان
5-از راه هوا
6-شنا كردن در يك استخر
انسان تنها مخزن ويروس هپاتيت C است و تابحال مخزن حيواني شناخته نشده است
افراد درمعرض خطر :
1-وجودسابقه مثبت از نظر تزريق خون قبل از سال 1992(1374)
2-كاركنان حرفه پزشكي
3-وجوداختلالات رفتاري در روابط جنسي
4-تمام معتادان به مواد مخدر تزريقي
5-تمام همسران افراد آلوده به هپاتيت C
تشخيص هپاتيت C
تشخيص اين بيماري انجام آزمايش آنتي بادي ضدويروس به روش الايزا است درفردي كه اين آزمايش مثبت است بايد با استفاده از آزمايش دقيق تر ريبا يا بلات وجود بيماري را اثبات كرد.انجام آزمايش PCR جهت كليه مبتلايان توصيه مي شود چون آزمايشهاي كبدي ALT , AST دراين افراد مي تواند طبيعي باشد به اين دليل جهت بررسي فعاليت ويروس در همه بيماران انجام PCR ضروري است
پيشگيري :
مراقبت هاي لازم جهت پيشگيري از ابتلاي ديگران
1-از وسايلي نظير ناخن گير ،ريش تراش ومسواك به طور مشترك استفاده نكنيد
2-محلهاي آلوده به خون به صورت كامل ضدعفوني شوند
3-زخم هاي پوستي درافراد مبتلا بايد با زخم چسب پوشيده شوند
4-لازم است سرنگ مورداستفاده جهت تزريق دارو ها به شيوه مطمئن درسطح آشغال قرار گيرد.
5-هنگام تماس جنسي از كاندوم استفاده شود
توصيه مهم سازمان انتقال خون به مبتلايان اين است كه از اهداي خون خودداري نمايند
درمان :
تاًثير داروهاي ضد ويروس نظير اينترفرون به تنهايي يا همراه با ريباويرين دردرمان هپاتيت C مزمن ثابت شده است .
حدود 25 تا 3 درصد موارد با اينترفرون پاسخ مناسب داده و اين حالت با طبيعي شدن آنزيم هاي كبدي وازبين رفتن ويروس در خون يعنيPCR منفي مشخص مي شود
ريباويرين نميتواند بيماري را به طور كامل ريشه كن كند ولي اثراينترفرون را تقويت مي نمايد به اين دليل به تنهايي استفاده نمي شود.
بايد توجه داشت كه در بسياري از بيماران عوارض هپاتيت C كه همان تنبلي كبد و سرطان كبد است هرگز به وجود نمي آيد به همين دليل همه بيماران نيازبه درمان ندارند.
علاوه بر درمان ضدويروسي ، درمان موجود ديگر پيوند كبداست كه بيمارانيكه دچار آسيب عمده كبدي هستند زد انجام پيوند مي باشند
درچه مواردي احتمال جواب به درمان كم است ؟
درمقادير بالاي ويروس احتمال جواب به درمان كم است همچنين ژنوتيپ ويروس درپاسخ به درمان مؤثر است.مثلاً درآلودگي با ژنوتيپ HCV1احتمال جواب به درمان كم است
هپاتيت C ورژيم غذايي :
آنچه دراين زمينه مهم است تعيين شدت بيماري كبدي است كه بايد از رژيم هاي غذايي سخت دور شود
درصورت شديد بودن بيماري كبدي بايد از مصرف زياد مواد گوشتي خصوصاً گوشت قرمز خودداري كرد و به جاي آن از گوشت سفيد ماهي ،مرغ وپروتئين گياهي استفاده نمود .مصرف سبزيجات وميوه هاي تازه بسيار مفيداست .ازمصرف غذاهاي دودي كه داراي نيترات هستند مانند كالباس ،سوسيس ويا از مصرف افزودني هاي شيميايي خوراكي بايد خودداري كرد اصولاً از پرخوري وچاقي بايد دوري كرد .مصرف روزانه يك قاشق مربا خوري عسل ويا 2عدد خرما نيز مفيد است.http://www.aryanic.com/طراحی-سایت توسط aryanic

هپاتیت C چیست؟


URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-5899-fa.html

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

راه درمان هپاتیت سی چیست

© 219 All Rights Reserved | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed &amp Developed by : Yektaweb

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *