راه درمان هپاتیت ب مزمن


URL: http://ce.mazums.ac.ir/article-1-25-fa.html

ویروس هپاتیت B یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی انسان در جهان می باشد و باعث هپاتیت حاد و مزمن، سیروز کبدی و یا هپاتوسلولار کارسینوما می شود. ویروس هپاتیت B شامل یک DNA دو رشته ای حلقوی و پوشش دار است که به 8 ژنوتیپ مختلف طبقه بندی می شود(A-H). شیوع ژنوتیپ های مختلف HBV در مناطق مختلف متفاوت بوده و ژنوتیپ غالب در ایران ژنوتیپ D می باشد. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از دو میلیارد نفر در دنیا با این ویروس مواجهه دارند و در حال حاضر بیش از 35 میلیون نفر یعنی قریب 5 درصد از انسان های کره زمین این ویروس را با خود حمل می کنند و عده ای از آنها مبتلا به هپاتیت مزمن و یا نارسایی و سیروز و یا سرطان کبدی بوده. سالیانه عامل مرگ یک میلیون نفر و منبع آلودگی مهمی برای دیگران می باشد. شیوع هپاتیت B در دنیا 2-1/ درصد می باشد که  که به سه گروه  تقسیم می شوند. 1- مناطقی دارای شیوع کمتر از 2 درصد، 2- مناطقی دارای شیوع 7-2 درصد، 3-مناطقی با بیش از 8 درصد. طبق بررسی های انجام شده در ایران 8/3-3/1 درصد افراد ناقل مزمن این ویروس می باشند. با شناسایی این ویروس و راه های انتقال آن دانشمندان در صدد تهیه واکسن برای پیشگیری و کشف داروهایی جهت درمان آن برآمدند که از حدود سه دهه قبل عملی و موفقیت های زیادی نیز کسب شده است. واکسیناسیون علیه این ویروس از سال 1372 در کشور ما شروع شد و در حال حاضر یکی از 9 واکسن مرسوم و الزامی برای کودکان ایران می باشد. در رابطه با پیشگیری از عفونت هپاتیت B  از طریق ایمن سازی فعال همه اتفاق نظر دارند ولی در مورد چگونگی شروع درمان و تنوع دارویی و طول مدت درمان اختلاف نظر وجود دارد. هدف مقاله حاضر مروری بر هپاتیت B مزمن، نظرات موجود در رابطه با زمان شروع درمان، داروهای موجود و نحوه استفاده از آن و چگونگی پیگیری بیماران می باشد.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعالی بالینی می باشد.

راه درمان هپاتیت ب مزمن

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 219 All Rights Reserved | Clinical Excellence

هپاتيت مزمن ب به دنبال عفونت مزمن و مداوم با ويروس هپاتيت ب ايجاد مي گردد. عفونت مزمن با اين ويروس در بيماران مختلف سير متغيري داشته است و دهها سال پس از عفونت مداوم، در حدود يك سوم از بيماران به سيروز و تعدادي نيز به كارسينوم هپاتوسلولر مبتلا مي شوند. در حال حاضر شش دارو براي درمان هپاتيت مزمن ب مورد تاييد قرار گرفته است: اينترفرون آلفا، پگ اينترفرون آلفا، لاميوودين، آدفووير، انتكاوير، و تلبيوودين. اين داروها ويروس هپاتيت ب را به طور كامل از بدن ريشه كن نمي كنند، بلكه موجب سركوب ويروس در بدن مي شوند، تا زماني كه اين داروها بتوانند ويروس را به طور مداوم در بدن سركوب كنند، سودمند خواهند بود.با مصرف طولاني مدت داروهاي خوراكي ضد ويروس (آنالوگ هاي نوكلئوتيدي يا نوكلئوزيدي) احتمال ايجاد مقاومت دارويي زياد مي شود. در ضمن داروهاي جديدتر ويروس هپاتيت ب در ايران بسيار گران هستند و بسياري از بيماران توانايي مالي تهيه داروهاي جديدتر را ندارند. از آنجا كه درمان هپاتيت مزمن ب مشكل است و پزشكان محترم در نقاط مختلف كشور به شيوه هاي متفاوتي اين بيماران را درمان مي كنند، تهيه يك راهنماي درماني براي درمان هپاتيت مزمن ب در ايران به شدت مورد نياز بوده است. اين راهنماي درماني براساس بهترين يافته هاي علمي موجود و براساس نظر افراد متبحر، جهت درمان هپاتيب مزمن ب در ايران تهيه و توسط انجمن متخصصين گوارش و كبد ايران تاييد شده است.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

راه درمان هپاتیت ب مزمن

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

%PDF-1.6
3 obj
&gt&gt&gt]
/Group &gt
/Contents 4 R&gt&gt
endobj
4 obj
&gt
stream
xUOIsCMh9″8hEQ*~O-#5K,’5DîXBqw5wurSA|
b6lћ OC1^*p-h Q_!}Rt&gt^x TR1″PB’LlS^I򒲺9PV!(Xlw[b6″ݎй7D”dF
endstream
endobj
5 obj
&gt&gt&gt]
/Group &gt
/Contents 6 R&gt&gt
endobj
6 obj
&gt
stream
xmOn@+X1lI8ꡏ%HDJ {L!!3
O^`VTB
xv֜w%KXt +YBaL L(Јd@:-|
~R!-LčټQAUT
͙lFU{P`aZ8`?(D

راهی جدید برای درمان هپاتیت «ب»

ایران آنلاین /مطالعات محققان سوئدی و آلمانی نشان می دهد ایجاد وقفه در درمان هپاتیت B ،ظرفیت سلول های ایمنی را برای نابودی ویروس هپاتیت افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، هپاتیت B مزمن یا CHB بر اثر ویروس هپاتیت B بوجود می آید و در حال حاضر 25 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. محل عفونت این ویروس در کبد است و بیماران مبتلا مستعد سیروز کبدی و سرطان کبد می شوند.
شایع ترین داروها برای درمان این عارضه Nucleoside/nucleotide analogues (NAs) هستند؛ ولی این روش درمانی فقط ویروس را سرکوب می کند و به ندرت منجر به ریشه کنی عفونت می شود و همین امر درمان را با مشکل مواجه می کند.
مطالعات جدید محققان موسسه کارولینسکا در سوئد و مدرسه پزشکی هانوور در آلمان نشان می دهد یک روش برای ریشه کنی کامل بیماری، ایجاد وقفه در درمان NA است. محققان با بررسی 15 بیمار مبتلا دریافتند ایجاد وقفه در درمان با استفاده از NA، ظرفیت سلول های ایمنی را برای نابودکردن ویروس هپاتیت به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در واقع این روش سبب می شود سیستم ایمنی تجدید قوا کند. البته این مطالعه نیازمند بررسی است.
به التهاب کبد هپاتیت گفته می شود. تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می شوند. احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و C است. هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می شوند. هپاتیت نوع B، C و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن هستند.

نظرات

های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

راه درمان هپاتیت ب مزمن

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پر بازدیدها

آخرین اخبار

نقل و نشر مطالب با ذکر پایگاه خبری بلامانع است

مقدمه و هدف: هپاتیت مزمن B از شایع ترین بیماری های مزمن کبدی می باشد که عدم تشخیص و درمان به موقع آن منجر به ایجاد عوارض غیر قابل برگشت و تحمیل هزینه های گزاف درمانی می شود. هدف این مقاله آشنایی خوانندگان با زمان شروع و روش درمان، انواع داروهای موجود و نیز برخورد مناسب در مواجهه با موارد عدم تحمل دارو، مقاومت دارویی و شکست درمان اولیه در درمان هپاتیت مزمن B می باشد.

مواد و روش ها: آنچه در پیش رو دارید خلاصه…ای از همه گیر شناسی، سیر بالینی و درمان هپاتیت مزمن B می…باشد که برگرفته از آخرین نقطه نظرات محققین مطرح در این زمینه است. سیر مزمن هپاتیت مزمن B بر اساس میزان سرمی HBV DNA، آلانین آمینو ترانسفراز، HBe Ag و نیز بافت شناسی کبد که نشانه فعالیت سیستم ایمنی مبتلایان در مقابل ویروس و میزان آسیب کبدی هستند به چهار مرحله «تحمل ایمنی»، «پاک سازی ایمنی»، «ناقلین غیر فعال» و «عود» تقسیم می شود.

نتایج: شروع درمان بر اساس شواهد مبتنی بر وجود آسیب کبدی است. مبتلایان در مرحله ی «تحمل ایمنی» و «ناقلین غیر فعال» نیاز به درمان نداشته و فقط باید پیگیری شوند. این در حالی است که بیماران در مرحله «پاک سازی ایمنی» و «عود» نیاز به درمان دارند. انتخاب PEG اینترفرون یا داروهای خوراکی ضد ویروس بر اساس وجود سیروز، میزان مقاومت دارویی و روش استفاده صورت می گیرد. عدم تحمل و عوارض دارویی، مقاومت دارویی و شکست درمان اولیه با عود همراه هستند که باید شناسایی شده و درمان ضد ویروس قطع شده و یا تغییر یابد.

نتیجه گیری: با توجه به رشد سریع اطلاعات در زمینه درمان هپاتیت B و تولید داروهای جدید ضد ویروسی، دستور…العمل…های درمانی به سرعت در حال تغییر می…باشند. درمان زودرس و صحیح مبتلایان منجر به کاهش عوارض و نیز مرگ و میر ناشی از این بیماری می شود.


راه درمان هپاتیت ب مزمن

 

 

URL: http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-829-fa.html



نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *