راه درمان مگس پران چشم چیست

خواص دارویی و گیاهی




 


 

صفحه فوق یافت نشد

Page not found.

مگس پران چشم لکه های باقی مانده در مایع زجاجیه است که معمولا خط دید فرد را دنبال می کند. این عارضه با پیشرفت سن شیوع بیشتری پیدا می کند.این چند درمان های طبیعی برای مگس پران چشم است.

پس از یک دوره طولانی از زور زدن چشم، استراحت کنید. چشمانتان را ببندید و عضلات خود را ریلکس کنید. سعی کنید بر روی یک خاطره خوشایند تمرکز کنید.استراحت و آرامش بهترین راه برای جلوگیری از مگس پران چشم است.

چشمان خود را ببندید و یک پارچه را در آب گرم خیس کنید و روی چشمان خود قرار دهید.گیجگاه خود را به آرامی ماساژ دهید و این تمرین را به صورت منظم تکرار کنید.این کار می تواند استرس را کاهش دهد و همچنین می تواند اجسام شناور(مگس پران)را محدود نماید.

شما همچنین می توانید کف دو دست خود را به هم مالش دهید و آنها را به آرامی روی چشمان خود بگذارید.گرمای طبیعی کف دست شمابسیار آرامشبخش و کاهنده استرس است.

چشمانتان را با حرکت دادن آنها در جهت عقربه های ساعت(به صورت دایره ای)و سپس در جهت خلاف عقربه های ساعت ورزش دهید.این ورزش را ده بار در روز تکرار کنید و این روش را برای رسیدن به نتایج بهتر روزانه دنبال کنید.ورزش موثر دیگر گذاشتن یک شی مانند یک نی یا یک مداد در هر دو دست است.

به طوری که ایتدا به شی موجود در یک دست نگاه کرده و سپس به آرامی به شی دیگر نگاه کنید.فاصله اشیا تا چشم شما باید شش اینچ باشد. . این تمرین را ۱۰ بار به طور منظم تکرار کنید. این نیزمیتواند به از بین بردن مگس پران چشم کمک کند. شما همچنین می توانید پس از مشاوره با یک مربییوگا، یوگا تمرین کنید.

محدود کردن استفاده از کامپیوتر و مشاهده تلویزیون می تواندیک راه طولانی برای جلوگیری یا کاهش مگس پران چشم باشد.

زغال اخته می تواند به صورت تازه خورده شود و یا به صورت آب میوه یا مربا مصرف شود.زغال اخته دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان است که بافت شبکیه را تقویت کرده و از اجسام شناور چشم جلوگیری می کند.رنگدانه آبی انتوسیانین موجود در زغال اخته به اقزایش عملکرد بینایی کمک می کند.

مگس پران چشم ممکن است در نتیجه تجمع مواد سمی در بدن باشد، که با پیشرفت سن افزایش می یابد. بنابراین، نوشیدن مقدار زیادی آب به شستشوی این سموم کمک می کند. برخی از افراد نیز توصیه می کنند که از مصرف محصولات حاوی سدیم بیش از حد پرهیز شود.

آنتی اکسیدان ها باعث افزایش دید از طریق تقویت بافت شبکیه و بهبود گردش خون چشم می شود. مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها مانند پرتقال، توت فرنگی، کیوی، سبزیجات دارای برگ سبز روشن می باشد.چای سبز نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان می باشد.

تورین در حفظ دید مناسب بسیار مفید است. تورین در غلظت های بالا در گوشت و مواد غذایی دریایی مانند میگو و صدف اسکالوپ پیدا شده است.

ماهی، جوانه گندم و گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و برای از بین بردن علائم مگس پران چشم شناخته شده اند.

قطره متیل سولفونیل متان می تواند استفاده شود.این قطره از میوه ها و سبزیجات خاص استخراج می شود و به طور طبیعی در غده آدرنال(فوق کلیه) سنتز می شود و به عنوان ماده ای برای بهبود دید شناخته شده است.

علاوه بر این، یک سبک زندگی سالم شامل یک رژیم غذایی متعادل، آب کافی، خواب کافی، ترک سیگار و الکل می تواند از مگس پران چشم جوگیری کند یا آن را کاهش دهند.

سلام هر کی مگس پران داره بدبخترین ادم جهان هست زندگی برات جهنم میشه

سلام.مگس‌پران در حقیقت سایه کدورت‌های موجود در مایع زجاجیه است که روی شبکیه می‌افتد و به صورت یک سایه تیره دیده می‌شود. این کدورت‌ها ممکن است ناشی از چسبندگی و ضخیم شدن رشته‌های زجاجیه، جمع شدن سلول‌های التهابی در زجاجیه و یا خونریزی در داخل چشم باشد.مگس‌پران عارضه بسیار شایعی است و با گذشت سن شیوع آن افزایش می‌یابد به طوریکه بیش از %۷۰_۶۰ افراد بالای ۶۰ سال مگس‌پران را تجربه کرده‌اند. مگس‌پران در چه افرادی شایع‌تر است؟
افراد بالای ۶۰ سال
افراد نزدیک بین
افرادی که سابقه جراحی چشمی (بخصوص جراحی آب مروارید) دارند.
افرادی که سابقه التهاب داخل چشمی (یووئیت) دارند.
بسیاری از افراد مدت ها مگس‌پران داشته اند و هیچ مشکل خاصی پیدا نکرده اند. مگس پرانی که سال های سال وجود داشته و تغییر خاصی پیدا نکرده است معمولاً خطری ندارد اما بروز مگس پران جدید می تواند ناشی از مشکلات جدی چشمی باشد.
همانطور که قبلاً گفته شد مگس‌پران معمولاً علت خطرناکی ندارد و نیازی به درمان ندارد. در اکثر موارد پس از چند هفته تا چند ماه مگس پران به تدریج کوچک می شود و فرد نیز عادت می کند که آن را ندیده بگیرد. اما در مواردی که مگس پران با سوراخ یا پارگی پرده شبکیه همراه باشد ممکن است نیاز به اقدامات درمانی مثل لیزر یا عمل جراحی برای جلوگیری از پارگی پرده شبکیه وجود داشته باشد. جرقه نیز در صورتی که علت خطرناکی نداشته باشد پس از چند روز تا چند هفته برطرف می‌شود و نیاز به درمان ندارد.
مگس پران فقط مشکل افراد مسن نیست در افراد جوان بخصوص آنهایی که نزدیک بین هستند یا سابقه ضربه به چشم دارند یا آنهایی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند بسیار شایع می باشد.سلامتی شمارا از خداوند خواستاریم.

اگه خدا با ادم باشه اینطوری نمیشه تو حق نداری این طوری بگی بدبخترین ادمی خودتی سید جوووووواد

سلام من ماه ها بود که مگس ران شدید چشمی داشتم یک بار‍‍ خامهpega خوردم به نحو چشم گیری از مگس ران کم شد و دیدم بسیار شفاف شد

فقط مطالعه و کامپیوتر اینجور میکنه
وسایلی مثل موبایل و تلویزیون های قدیمی یا LED ها ده تا صدبرابر ضرر دارند
مانیتور های LCD سال ۲۰۰۷ کمترین میزان صدمه چشم رو دارن
LED های بعد از اون و به خصوص بعد از سال ۲۰۱۲ قاتلین چشم هستند
تا میتونید فاصله بگیرید از این ابزار
خواب تو جای تاریک به بهبودیش خیلی کمک میکنه + تغذیه

سلام ازاینکه نظراتتون رو باما به اشتراک میگذارید متشکرم

واقعا این یه عارضه خیلی بدیه که در صورت شدت ، بینایی و تمرکز و اعصاب و روان رو تحت تاثیر قرار میده و فرد مبتلا شدیدا دچار افسردگی میشه. این حرف که نیازی به درمان نداره یه حرف مسخرست و فقط از زبان کسانی که مبتلا نیستن گفته میشه به خاطر اینکه ریسک عملی که برای درمانش وجود داره بالاست میگن نیازی به درمان نداره (در صورتی که باید بگن اگه عمل کنید بدتر میشه) . من به علت ضربه به سر الآن ۵ ساله که مبتلا هستم و متاسفانه نتونستم نه درمانی پیدا کنم و نه اینکه بهش عادت کنم دکتر هم میگه در صورت عمل و در بهترین صورت چشمت بعد از یک سال آب مروارید میاره و شرایط از اینی هم که هست بدتر میشه . واقعا هرکسی به این عارضه مبتلا بشه زندگیش از بین میره. ممنون ازین که این مطلب رو توی سایت خوبتون قرار دادید ولی این عارضه به هیچ وجه با مواد خوراکی درمان نمیشه و دارویی هم نداره

سلام .ممنون از اینکه نظراتتون رو با ما به اشتراک میگذارید .شما کاملا درست بیان کردید اما ما به شما پیشنهاد میکنیم.
وقتی یکی از اعضای خانواده بیمار می شود، ریتم زندگی تغییر می کند. مدیریت اوضاع زندگی کمک می کند تا فضای دلهره و نا امیدی در خانه حاکم نشود و امید به یاری شما بیاید تا هر چه زودتر در مبارزه با بیماری پیروز شوید.
یکی از روزهای ناخوش که می‌تواند برای هر فردی پیش بیاید ابتلا به بیماری است.
گفتن حرف‌های شعاری و روحیه دادن بیهوده به کسی که واقعا غمگین است هم عملا شرایط او را بدتر می‌کند. کسی که سوگوار است، باید با سوگش روبرو شود ولی نحوه انجام این کار مهم است. نباید به بیماری که سرطان دارد بگوییم بیماری‌ات چیز خاصی نیست و خوب می‌شود یا خدا را شکر سرطان سخت‌تری نداری و چون با این حرف‌ها احساس می‌کند به او ترحم می‌کنیم.
سفرهای تفریحی و زیارتی می‌تواند کمک خوبی برای آرام کردن بیماران باشد.
دنبال مقصر نباشید تا بدانید چه‌کسی زمینه بیماری را ایجاد کرده مثلا فرد سیگاری، فردی که ریشه ارثی سرطان داشته، بحث پیرامون مشکلات مالی و چراکه پژوهش‌ها نشان داده است که خانه‌های ناآرام احتمال اثر بخشی درمان را کم می‌کند. خانه آرام می‌تواند علاوه بر کمک به روحیه شما، جسم شمارا هم آرام کند.
بیکاری را ممنوع کنید
بیکاری حتی در روزهای عادی هم می‌تواند به روحیه افراد صدمه بزند.
ورزش علاوه بر کمک به تقویت جسم، انرژی روحی شما و امید به زندگی را بالا می‌برد. از ورزش غافل نشوید اما اینکه چه ورزشی برای شما خوب است را از پزشک جویا شوید.
مثبت نگری در درمان بیماری مهم است.
یک درد و دل دوستانه میتواند چاشنی بیماری باشد.
از خودتان غافل نشوید
اگر بیماری برای شما فشار روانی دارد خودتان را فراموش نکنید. اگر شما از لحاظ جسمی دچار مشکل شوید اوضاع وخیم تر می شود. برای اینکه تکیه گاه خوبی باشید، سعی کنید از قرص های تقویتی و آرام بخش استفاده کنید تااطرافیانتان احساس خلا و ضعف را در شما نبیند. امیدواری شمااطرافیانتان را امیدوارتر می کند.
(سلامتی)سلامت شمارا از خداوند خواستاراست.باتشکر

سلام.
من مدت۱ سال هست دچار این عارضم. از نظر روحی هم هیچ امیدی به آینده ندارم.مگس پرانم به حدی هست که حتی شبا هم مشکل دارم.چند تا دکتر رفتم همه گفتن چشم سالم عمل نمیشه ولی توی خارج صددرصد درمان داره.

علم چشم پزشکی ایران خیلی قوی هست ومتخصصین برجسته ای در تهران در مرکز چشم هستند مگس پران چشم درمان قطعی ندارد اما باخارج از کشور نیز صحبت کنید شاید درمانی باشد.به طور کل بااین بیماری باید مراعات کرد .سلامتی.سلامت شما را از خداوند خواستاراست.

آیا تغذیه بر درمان این بیماری تاثیردارد؟

گفته شده مگس پران چشم هیچ درمان دارویی و تغذیه ای ندارد
دکتر ˈمحمد ریاضی اصفهانیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: درصورت بروز مگس پران، افراد در میدان دید خود ممکن است کدورت هایی را ببینند که به اشکال مختلف مانند خط، نقطه و یا یک شی در جلوی چشم حرکت می کند.
وی افزود: برخی که به این مشکل مبتلا هستند، گاهی تصور می کنند که حشره ای مانند پشه، مگس، سوسک یا مورچه بر روی دیوار مقابل چشم آنها در حرکت است اما با کمی دقت متوجه اشتباه خود می شوند و یکی از دلایل گذاری این مشکل با عنوان مگس پران همین مورد است.
ریاضی گفت: در صورت بروز این مشکل باید به متخصص شبکیه یا متخصص چشم مراجعه کرد تا علت آن مشخص شود.
وی درمورد علل ایجاد این حالت در چشم توضیح داد: یکی از شایع ترین علل آن ایجاد تغییراتی در زجاجیه چشم است؛ زجاجیه در حالت عادی حالت ژله ای دارد اما ممکن است به تدریج حالت آبکی پیدا کند و بافت آن شفافیت خود را از دست بدهد. در این صورت کدورت هایی به شکل مگس پران در دید فرد ایجاد می شود.
ریاضی یاداور شد : ایجاد فشار بر شبکیه یکی دیگر از دلایل بروز مگس پران است. التهابات یا عفونت های داخل چشم نیز از دیگر علل بروز مگس پران است. به این صورت که سلول های التهابی در داخل چشم در کنار هم جمع می شود و کدورت هایی را در بینایی فرد ایجاد می کند.
ریاضی گفت: بروز خونریزی هایی در داخل زجاجیه چشم نیز ممکن است سبب ایجاد کدورت هایی در بینایی و به اصطلاح مگس پران شود.
فوق تخصص بیماری های شبکیه چشم در مورد راه های درمان مگس پران هایی که بر اثر تغییرات زجاجیه ایجاد شده است، اظهار داشت: اگر تغییرات زجاجیه سبب ایجاد یک سوراخ در شبکیه شده باشد، می توان دور آن سوراخ را لیزر و از گسترش آن پیشگیری کرد.
ریاضی افزود: کشیدگی های روی شبکیه، التهابات، عفونت ها و یا خونریزی های داخل چشم که سبب بروز مگس پران شده است، نیز درمان های خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: اما به طور کلی اگر مشکل تنها به دلیل بروز تغییرات در زجاجیه باشد، بهتر است درمانی روی آن انجام نشود چراکه عوارض درمان آن که شامل جراحی و تخلیه زجاجیه است، می تواند باشد.
ریاضی گفت: بنابراین در حالتی که مگس پران جزئی است و مشکلی بر روی شبکیه ایجاد نشده است، به بیمار توصیه می شود که شرایط را تحمل کند.
فوق تخصص بیماری های شبکیه چشم در مورد پیشگیری از شدت یافتن مشکل مگس پران اظهار داشت: در برخی افراد که نمره نزدیک بینی بالایی دارند، افرادی که عمل جراحی کرده اند و یا آنهایی که به چشم آنها ضربه و آسیبی وارد شده، ممکن است مگس پران ها شود؛ بنابراین جلوگیری از وارد شدن ضربه و آسیب به چشم و یا درمان نزدیک بینی می تواند از پیشرفت این مشکل پیشگیری کند.
وی گفت: تغییرات مکانیکی مانند فشارهای شدید، زور زدن های شدید و ضربه سبب بروز مگس پران می شود؛ بنابراین برای پیشگیری باید به این مسایل توجه داشت.
ریاضی اظهار داشت: زجاجیه یک ماده مرده و یا یک مایع خالص نیست بلکه یک بافت است بنابراین مانند سایر بافت های بدن دارای سلول و کلاژن است که با یک میزان مشخص در کنار هم جمع شده است تا بتواند یک بافت شفاف به زجاجیه ایجاد کند.
وی گفت: اگر میزان این ترکیبات به هر دلیل کمی تغییر کند ممکن است سبب افزایش ضخامت کلاژن ها و ایجاد چسبندگی در آنها شود؛ در نتیجه کلاژن ها به صورت یک الیاف دیده می شود و مگس پران رخ می دهد. باتشکر

شما هم ميتوانيد براي پيشبرد هر چه بهتر فضاي سلامت در كشور ، وب سايت سلامتي را همراهي كنيد. كافيست با كليك بر روي دكمه زير ، خبر و يا مطلب و يا انتقاد و پيشنهاد مورد نظر خود را براي انتشار در وب سايت سلامتي ارسال كنيد.

جهت دریافت داغ ترین اخبار و رویدادها هم اکنون می توانید از طریق فرم زیر به خبره وب سایت سلامتی بپیوندید

علل و راه‌حل یکی از مشکلات شایع بینایی در دوران سالمندی به مگس پران چشم که گاهی بسیار آزاردهنده است.

یکی از مشکلاتی که ممکن است با افزایش سن در بینایی پیدا شود، مگس‌پران است؛ یعنی دیدن رشته‌ها، قطعات و ذرات شخصی که در سراسر میدان بینایی معلق هستند. مگس‌پران معمولا فقط اندکی آزاردهنده است و در طول زمان فرد به آنها عادت می‌کند یا ممکن است مگس‌پران به‌کلی ناپدید شود، اما در برخی سالمندان مگس‌پران با بینایی تداخل می‌کند و تمرکز فرد را به هم می‌زند.

ماده ژله‌مانندی به زجاجیه مرکز کره چشم از پشت عدسی تا شبکیه را اشغال می‌کند. ساختمان زجاجیه از شبکه اسفنج‌ مانند و رشته‌های بسیار ظریفی تشکیل شده که همراه با آب و مواد محلول حالتی شبیه سفیده تخم‌مرغ پیدا می‌کند. با افزایش سن این رشته‌ها ضخیم می‌شوند و در برخی قسمت‌ها به هم می‌چسبند و توده‌های متراکمی ایجاد می‌کنند. از طرف دیگر، ماده زمینه‌ای زجاجیه هم با افزایش سن سیال‌تر می‌شود. خرده‌ریزهای حاصل از این تغییرات داخل زجاجیه شناور می‌شوند و هنگامی‌ که در مسیر نور ورودی به چشم‌ها قرار می‌گیرند، مگس‌ پران ایجاد می‌کنند. اگر به یک پس‌ زمینه درخشان و یکنواخت مانند آسمان آبی خیره شوید، می‌توانید راحت‌تر این مگس‌ پران‌ها را تشخیص دهید. اغلب مگس‌ پران‌ها کوچک هستند و اختلالی در بینایی ایجاد نمی‌کنند، اما یک نوع مگس‌پران به “حلقه ویس” بزرگ‌تر و به شکل حلقه است. این نوع مگس‌ پران نسبت به سایر مگس‌ پران‌ ها بینایی را مختل می‌کند. این نوع بزرگ‌تر مگس‌ پران هنگامی ایجاد می‌شود که زجاجیه که به‌ طور طبیعی روی پرده شبکیه در پشت چشم تکیه دارد، از شبکیه جدا می‌شود.

در مواجهه با مگس‌ پران دو کار می‌توان کرد؛ یکی اینکه آنها را نادیده گرفت و دیگری اینکه در موارد شدید و مختل‌کننده بینایی از جراحی استفاده کرد. جراحی که برای این مقصود انجام می‌شود، “ویترکتومی” دارد که در آن جراح این ژل را همراه خرده‌ ریزهای درون آن از پشت چشم برمی‌دارد. این جراحی موثر است، اما خطراتی هم دارد، ازجمله افزایش احتمال دچار شدن به کاتاراکت یا آب‌ مروارید (کدر شدن عدسی) و جدا شدن شبکیه. پزشکان معمولا به‌ عنوان آخرین شیوه در مواردی که مگس‌ پران دید را به‌ شدت مختل کرده باشد، به این جراحی متوسل می‌شوند.

یک روش درمانی دیگر که برای مگس‌ پران مطرح بوده، عمل جراحی با لیزر YAG است که به آن “ویترئولیز YAG”می‌گویند. در این روش تابش لیزر با ایجاد گرما باعث بخار شدن خرده‌ ریزهای ایجاد کننده مگس‌ پران می‌شود.این عمل جراحی بحث‌ برانگیز بوده است، به‌ این ‌علت که برخی پزشکان از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی بدون اینکه شواهد محکمی درباره ایمنی و تاثیربخش بودن آن وجود داشته باشد، آن را عرضه کردند.نتایج یک تحقیق جدید در دانشگاه هاروارد نشان داد ویترئولیز YAG نیاز به بررسی بیشتری دارد. پژوهشگران در این تحقیق ۵۲ نفر را که دچار مگس‌ پران از نوع “حلقه ویس” بودند، به‌ طور اتفاقی به دو گروه تقسیم کردند؛ یک گروه تحت‌ عمل جراحی ویترئولیز YAG قرار گرفتند و گروه دیگر درمان لیزری دروغین دریافت کردند. 6 ماه بعد، ۵۳ درصد از بیماران در گروه YAG بهبودی قابل‌ توجه یا کامل گزارش کردند، در حالی‌ که در گروه درمان دروغین هیچ بهبودی گزارش نشد. این بررسی جدید از این لحاظ مهم است که برای نخستین بار به‌ صورت کارآزمایی کنترل‌ شده تصادفی‌ شده انجام شده که استاندارد طلایی برای آزمایش تاثیربخشی درمان‌های جدید است. این نتایج همچنین از این لحاظ ارزشمند است که درمان لیزری باعث هیچ پارگی یا آسیب شبکیه در بیماران در طول دوره 6 ماه پیگیری نشده بود. پژوهشگران می‌گویند نتایج این تحقیق امیدوارکننده است، اما برای نتیجه‌گیری قاطع در این مورد بررسی‌های بیشتری مورد نیاز است.به گفته منتقدان، این بررسی فقط شامل افراد یک نوع مگس‌ پران (حلقه ویس) بوده بنابراین تاثیربخشی این شیوه درمانی روی انواع شایع‌تر مگس‌ پران هنوز باید تعیین شود.

پژوهشگران دانشگاه هاروارد معتقدند تا زمانی که شواهد محکم‌تری درباره تاثیربخشی و بی‌عارضه بودن درمان مگس‌ پران با لیزر YAG – در حال حاضر چند کارآزمایی بالینی در این مورد در حال انجام است-، وجود ندارد، بهترین انتخاب نادیده گرفتن مگس‌ پران‌ها و صرفا مراقبت از لحاظ ظهور ناگهانی مگس‌ پران‌های جدید است که در این صورت باید به پزشکتان اطلاع دهید. از طرف دیگر، اگر مجموع رشته‌ها، قطعه‌ها و سایر خرده‌ ریزهای ایجادکننده مگس‌ پران واقعا بینایی‌تان را مختل می‌کنند و مانع انجام فعالیت‌های روزانه یا کارتان می‌شوند، باید با مشورت با پزشکتان سودمندی‌های جراحی و خطرات احتمالی آن را سبک و سنگین کنید و تصمیم بگیرید.

یک عارضه وخیم‌تر که ممکن است با مگس‌ پران معمولی اشتباه شود، جداشدگی یا پارگی شبکیه است. در این حالت یک بروز ناگهانی از شمار زیادی مگس‌پران، جرقه‌های نور یا ایجاد بخش‌های تاریک در میدان بینایی رخ می‌دهد. اگر دچار این عارضه شدید، باید فورا به پزشک یا متخصص چشم مراجعه کنید. جداشدگی یا پارگی شبکیه نیاز به تشخیص و درمان فوری دارد.

گردآوری:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع:salamat.ir

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 218 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

بعضی وقت‌ها مردم فکر می‌کنند، توهم داری بخصوص وقتی سعی می‌کنی پشه‌ای را که نیست از جلوی صورتت کنار بزنی! اینها گلایه خیلی از بیماران دچار مگس‌پران چشمی است که به امید درمان از این مطب به مطب چشم‌پزشک دیگر می‌روند در حالی که دکتر رضا زارعی ابیانه، فوق‌تخصص قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران می‌گوید: بیماران باید با این مشکل کنار بیایند و نگران نباشند چون در دیدشان اختلال ایجاد نمی‌کند و درمانی هم ندارد.


مگس‌پران در سنین بالا شایع است

شاید با خواندن چند سطر بالا حالا به این فکر افتاده باشید چرا برخی افراد دچار مگس‌پران چشمی می‌شوند.

دکتر زارعی ابیانه در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد علت ابتلا به مگس‌پران یا «فلوتر» توضیح می‌دهد: در چشم انسان مایعی به زجاجیه وجود دارد که شفاف است و قوام و شکل خاصی دارد. با افزایش سن، قوام این مایع تغییر و حالت آبکی پیدا می‌کند و باعث می‌شود وقتی بیمار چشمش را حرکت می‌دهد، اجسامی به صورت تار یا دسته مو، دایره‌ای که می‌چرخد یا مگس یا پشه‌ای را حس کند که از جلوی چشمش رد می‌شود.
این چشم‌پزشک ادامه می‌دهد: این عارضه به غیر از افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های متابولیک مانند دیابت و فشار خون و افرادی را که چشمشان دچار آسیب شده است یا نزدیک‌بین هستند نیز درگیر می‌کند. معمولا شروع آن از دهه 4 و 5 زندگی به بعد و ممکن است ارث در آن دخیل باشد، ولی مطالعه‌ای که نشان دهد در نژاد خاصی دیده می‌شود، وجود ندارد.


مگس‌پران درمان دارد؟

دکتر زارعی‌ابیانه به این پرسش این‌گونه پاسخ می‌دهد: معمولا مگس‌پران چشمی تغییری در وضع بینایی فرد ایجاد نمی‌کند بنابراین برای درمان آن به هیچ اقدام خاصی نیاز نیست، ولی گاهی تغییر قوام مایع زجاجیه روی شبکیه اثر می‌گذارد و باعث ایجاد کشش‌ در آن می‌شود. در این حالت بیمار مدام حس می‌کند نوری در چشمانش خاموش و روشن می‌شود که اصطلاحا به آن فلاشینگ می‌گویند.

این فوق‌تخصص قرنیه می‌افزاید: این حالت نشان می‌دهد شبکیه تحت فشار است و بیمار حتما باید بررسی شود و بر حسب مشکل شبکیه برای درمان او اقدام‌هایی مانند لیزر یا جراحی انجام می‌شود.

وی تاکید می‌کند: مگس‌پران چشمی هیچ درمانی ندارد و تنها کاری که بیمار باید انجام دهد مراجعه برای معاینه‌های دوره‌ای، پیگیری و سعی برای کنار آمدن با این مشکل است چون به مرور زمان احتمال دارد برطرف شود.


چرا دیابتی‌ها و فشار خونی‌ها در معرض خطرند؟

وی در مورد دلیل در معرض خطر بودن مبتلایان به دیابت و افراد دچار فشارخون می‌گوید: در این بیماران زمینه خونریزی خفیف چشمی زیاد است که روی زجاجیه تاثیر می‌گذارد و باعث بروز مگس‌پران چشمی می‌شود و حتی ممکن است تغییراتی روی شبکیه آنها ایجاد ‌کند. حتی احتمال بروز مشکل جدا شدن زجاجیه از شبکیه در افراد دیابتی است. ضربه هم از طرفی به علت تغییر در بافت و زجاجیه چشم و از سوی دیگر به دلیل احتمال بروز خونریزی در چشم می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. در افراد مسن هم همان‌طور که اجزای بدنشان تحت تاثیر افزایش سن قرار می‌گیرد، چشمانشان با افزایش سن دچار تغییر می‌شود و ابتلای آنها به مگس‌پران چشم شایع است.


مشکل نزدیک‌بین‌ها هم راه‌حل ندارد

فضای زجاجیه چشم نزدیک‌بین‌ها حجیم‌تر است و مایع زجاجیه چشمشان زودتر تغییر می‌کند، به همین دلیل افراد نزدیک‌بین دچار مگس‌پران‌ هستند و ممکن است مشکل‌شان با گذشت زمان حادتر هم بشود.

این استاد دانشگاه با بیان این جمله‌ها ادامه می‌دهد: برای اصلاح نزدیک‌بینی با لیزر، تغییراتی روی قرنیه انجام می‌شود، ولی مگس‌پران به علت بروز اشکال در قسمت زجاجیه بروز می‌کند، بنابراین حتی درمان نزدیک‌بینی هم نمی‌تواند باعث درمان مگس‌پران چشمشان شود. علاوه بر این افزایش قطر ایجاد شده در کره چشم نزدیک‌بین‌ها قابل تغییر نیست.


مگس‌پران آزار‌دهنده

مگس‌پران چشمی به هر حال آزاردهنده است و این‌که شخص مبتلا مدام حس کند چیزی از جلوی چشمش رد می‌شود، ممکن است او را کلافه کند.

دکتر زارعی ابیانه با اشاره به این مشکل می‌گوید: متاسفانه خیلی از بیماران نمی‌توانند مشکل خود را بپذیرند که باعث می‌شود دچار مسائل روحی ‌شوند، چون ناگهان می‌بینند چیزی از جلوی چشمشان رد می‌شود و بعضی افراد مدام احساس می‌کنند جلوی چشمانشان پشه رد می‌شود و با دست مدام سعی می‌کنند پشه را دور کنند ولی متاسفانه مثل خیلی از چیزهای دیگری که در زندگی وجود دارد و مجبور هستیم با آن بسازیم، باید با این مشکل کنار آمد تا کم‌کم به آن عادت کنیم و برایمان عادی ‌شود و کمتر آزارمان دهد.


خانم‌ها و آقایان به یک نسبت در معرض خطرند

این عارضه هم در آقایان و هم در خانم‌ها به یک نسبت شایع است و دیده می‌شود، ولی به گفته این چشم‌پزشک، از آنجا که مردان در معرض ضربه و آسیب به چشم هستند، شیوع مگس‌پران به دلیل ضربه در آنها است. بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و فشارخون هم در هر دو جنس می‌تواند عامل ابتلا باشد چون هر دو جنس را گرفتار می‌کند.


زهرا سادات صفوی‌سهی‌ -‌ جام‌جم

ارسال نظر


نظرات شما ( 19 نظر )

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *