راه درمان معده درد و حالت تهوع

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بعد از سردرد، معده درد مزمن، یکی از بدترین و ناتوان کننده‌ترین دردهایی است که می‌تواند هر روزمان را دچار اختلال کند. معده درد که در موارد به آن «شکم درد» هم می‌گویند، مشکلی است که پیداکردن درمانش کار سختی است مگر اینکه دلیلش را بدانید. اگر همیشه یکی دو راه حل برای معده درد، دم دست‌تان داشته باشید، می‌توانید در همان مرحله‌ی شروع، برطرفش کنید. برای آشنایی با درمان معده درد به روش خانگی، مقاله زیر را بخوانید.راه درمان معده درد و حالت تهوع

معده درد آنقدر متداول است که همه زمانی آن را تجربه کرده‌اند و دلایل فراوانی می‌تواند داشته باشد. این دلایل جدی نیستند و علائم آن فورا برطرف می‌شوند. این دلایل طیف گسترده‌ای دارند؛ از بدهضمی و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر گرفته تا ورم معده (گاستریت) و ریفلاکس اسید معده (GERD) و به طور کلی، معمولا نیازی نیست برای پیداکردن راه حل این درد، فراتر از آشپزخانه‌تان بروید.

اولین درمان معده درد به روش خانگی خوردن چای بابونه است. بابونه با عملکردش به‌ عنوان یک ضدالتهاب (مثلا ممکن است مخاط معده به دلیل ورم‌های مکرر ناشی از باکتری، ملتهب شده باشد)، می‌تواند درد معده را تسکین دهد و عضله‌ی بالایی مجرای گوارشی را شل و آرام کند. وقتی این عضله شل می‌شود، فشردگی‌ها و انقباضاتی که غذا را در طول سیستم گوارش پیش می‌برند، کمی راحت و آزاد شده و درد ناشی از گرفتگی‌ها و اسپاسم‌ها کاهش پیدا می‌کند.

چیزهایی که نیاز دارید:

کاری که باید انجام دهید:

آب جوش را روی چای کیسه‌ای بریزید و سر ماگ را بگذارید، اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. اگر از بابونه‌ی خشک استفاده می‌کنید، ۱ تا ۲ قاشق چایخوری از آن را درون ماگ ریخته و روی آن آب جوش بریزید. درپوش ماگ را بگذارید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید دم بکشد. آرام آرام بنوشید.

لازم نیست کمپرس‌تان داغ باشد، کافیست گرم باشد و احساس راحتی کنید. همچنین می‌توانید از یک بطری آب گرم برای این کار استفاده کنید. گرما کمک می‌کند تا عضلات، شل و آرام شوند، بنابراین اگر دچار قولنج معده شدید، کمی گرما می‌تواند کمک زیادی به تسکین درد و ناراحتی‌تان بکند. همچنین می‌توانید زیر پتوی برقی‌تان بروید و استراحت کنید تا علائم‌تان برطرف شود. گرما باعث می‌شود هر گونه درد و انقباض از شما دور شده و به شما کمک می‌کند عضلات‌تان ریلکس شده و احساس تهوع‌تان کاهش یابد. طولانی‌اش نکنید چون ممکن است به پوست‌تان آسیب برسانید.

چیزهایی که نیاز دارید:

کاری که باید انجام دهید:

جایی برای دراز کشیدن پیدا کنید و کیسه‌ی آب گرم را روی شکم‌تان بگذارید. دمای آن نباید اذیت‌تان کند اما گرمایش را احساس کنید. دست کم ۱۵ دقیقه در این حالت بمانید؛ تا هر وقت که فکر می‌کنید لازم است این کار را تکرار کنید و اگر لازم بود کیسه را مجددا گرم کنید.

سومین درمان معده درد به روش خانگی نوشیدن آب ِ برنج است. آب ِ برنج دقیقا همان چیزی است که از اسمش پیداست؛ آبی که بعد از آبکش کردن برنج به جا می‌ماند. آب ِ برنج مانند یک مرهم عمل می‌کند، یعنی ماده‌ای که با تشکیل نوعی محافظ نرم روی یک سطح، التهاب را کاهش می‌دهد که در اینجا این سطح، مخاط معده‌ی شماست.

چیزهایی که نیاز دارید:

کاری که باید انجام دهید:

برنج‌تان را با دوبرابر مقدار آبی که معمولا برای پختن آن استفاده می‌کنید بار بگذارید. از حرارت کم یا متوسط استفاده کنید و زمانی که برنج نرم شد، دیگ را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید دیگ با در ِ بسته، ۳ دقیقه بماند. سپس برنج را آبکشی کنید. در صورت تمایل می‌توانید به آب ِ برنج، کمی عسل اضافه کنید و آن را گرم بنوشید. برنجی که باقی مانده است را برای استفاده در غذایی دیگر نگهداری کنید.

معمولا گفته می‌شود نعنا برای رفع تهوع و ناراحتی معده مفید است؛ چون منتول موجود در برگ‌های آن، یک ضد درد و مسکن طبیعی است. می‌توانید یک فنجان چای نعنا فلفلی یا نعنای تند بنوشید، عصاره‌ی نعنا را بو بکشید، آب‌نبات نعنایی بمکید و یا برگ‌های خود نعنا را بجوید. با این راهکارها دردهای ناگهانی معده مهار شده و احساس تهوع کاهش پیدا می‌کند. چای نعنای تازه یا به طور کلی چای نعنا، به آرام سازی و شل کردن عضلات معده کمک کرده و جریان صفرا را بهبود می‌بخشد که در نهایت برای گوارش خوب است. مخصوصا اگر دچار بدهضمی یا نفخ شده باشید، چای نعنا بسیار مفید است.

چیزهایی که نیاز دارید:

چه باید بکنید:

روی نعنا یک فنجان آب جوش بریزید و درپوش ماگ را بگذارید، ۵ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید دم بکشد و وقتی هنوز گرم است آن را بنوشید. اگر نعنای تازه دارید می‌توانید برای تسکین درد معده آن را بجوید. همچنین اگر دوست دارید می‌توانید از چای کیسه‌ای نعنا استفاده کنید.

اگر مشکل‌تان بدهضمی است، آب لیمو سنگی به رفع ناراحتی‌تان کمک می‌کند. خاصیت اسیدی زیاد لیمو سنگی به تولید اسید هیدروکلریک کمک کرده و در نتیجه غذای خورده شده، بهتر تجزیه می‌شود. با بالابردن میزان اسیدهیدروکلریک تولید شده، شما به گوارش غذا با سرعتی مناسب کمک می‌کنید. ضمنا آب‌رسانی خوبی به بدن‌تان می‌شود و سیستم گوارش‌تان، روان و خوب کار می‌کند.

چیزهایی که نیاز دارید:

پیشینیان از دوران باستان برای درمان هر چیزی از درد گرفته تا تهوع، سراغ زنجبیل می‌رفتند و این خرافه نیست.

خوردن چای زنجبیل ششمین راه درمان معده درد به روش خانگی است. زنجبیل به طور طبیعی حاوی موادی است که به آنها جینجرول و شوگاول می‌گویند. این مواد شیمیایی به آرام‌سازی عضلات نرم کمک می‌کنند؛ مثلا عضله‌ای که روده‌ها را دربر می‌گیرد، در نتیجه انقباض‌های معده کاهش پیدا کرده و درد قولنج تسکین می‌یابد. زنجبیل به عنوان یک ضدالتهاب طبیعی به صورت‌های مختلفی وجود دارد که همه‌‌ی آنها مفید هستند. آدامس‌های زنجبیلی و مکمل‌های آن مصرف راحتی دارند، و خیلی‌ها نیز نوع نوشیدنی آن را ترجیح می‌دهند. نوشیدن چای گرم به عنوان یک درمان خانگی برای دردهای شکمی بسیار موثر است.

چیزهایی که نیاز دارید:

چه باید بکنید:

۲ تا ۵ سانتیمتر از ریشه‌ی زنجبیل تازه را بشویید، پوست بکنید و سپس رنده یا خرد کنید. ۱ تا ۲ فنجان آب را به جوش بیاورید و سپس زنجبیل را به آن اضافه کنید (اگر می‌خواهید نوشیدنی غلیظ‌ تری داشته باشید، از مقدار آب کمتری استفاده کنید). اجازه دهید ۳ دقیقه بجوشد و ۲ دقیقه‌ی دیگر هم روی حرارت ملایم باشد. آن را از روی حرارت بردارید، صافش کنید و کمی عسل به آن بیفزایید. نوشیدنی‌تان را آرام آرام بنوشید.

اگر معده‌ دردتان به خاطر بدهضمی باشد، جویدن دانه‌های رازیانه مفید است؛ چون حاوی آنتول (anethole) است. یک روغن ناپایدار که می‌تواند ترشح آنزیم‌های گوارشی را افزایش دهد، همچنین برای کاهش التهاب مفید است و درد ناشی از آن را تسکین می‌دهد. اگر از گاستریت و التهاب معده رنج می‌برید، رازیانه می‌تواند از درد و ناراحتی‌تان کم کند.

چیزهایی که نیاز دارید:

چه باید بکنید:

بعد از غذا، نیم یا یک قاشق چایخوری از دانه‌ی رازیانه را کاملا بجوید. اگر باردار هستید، از این راهکار اجتناب کنید.راه درمان معده درد و حالت تهوع

لیموترش هم مانند لیموسنگی به کاهش شکم‌درد کمک می‌کند. لیموترش را با آب معدنی گازدار ترکیب کنید تا یک نوشیدنی ساده و خوش‌طعم برای تسکین دردتان داشته باشید. اگر پرخوری کرده‌اید و دلیل شکم‌دردتان این است، دی‌اکسیدکربن موجود در آب معدنی گازدار، شما را وادار به آروغ زدن می‌کند، بنابراین فشار شکم‌تان کمتر می‌شود. ثابت شده که نوشیدن این ترکیب برای برطرف کردن سوء هاضمه و یبوست بسیار مفید است.

چیزهایی که نیاز دارید:

چه باید بکنید:

آب معدنی گازدار را با آب نصف یک لیموترش ترکیب کنید و جرعه جرعه بنوشید.

هر کسی که کودک نوپا دارد، رژیم BRAT یا موز، برنج، سس سیب و نان تست را می‌شناسد و می‌داند که تسکین شکم‌ درد است. این رژیم، به برطرف کردن تهوع یا اسهال کمک می‌کند. رژیم BRAT شامل غذاهای کم فیبر می‌شود. هیچ‌کدام از این خوراکی‌ها نمک یا ادویه ندارند که علائم را بدتر کنند. این رژیم ترکیبی برای زمانی که احساس ناراحتی در معده دارید اما باید چیزی بخورید، بهترین انتخاب است. سعی کنید نان را کاملا تُست کنید، نان نیم‌سوز حالت تهوع را کاهش می‌دهد.

حتما با خواص سرکه سیب آشنا هستید. خوردن سرکه‌ی آب سیب دهمین راه درمان معده درد به روش خانگی است. اگر می‌توانید آن را خالی بخورید، با قاشق غذاخوری امتحانش کنید تا ناراحتی معده‌تان برطرف شود. اگر هم نمی‌توانید، یک قاشق غذاخوری از سرکه‌ی آب سیب را با یک فنجان آب و یک قاشق چایخوری عسل ترکیب کرده و آرام آرام بنوشید.

اسید موجود در سرکه‌ی آب سیب می‌تواند به کاهش هضم نشاسته کمک کرده و اجازه دهد نشاسته وارد روده‌ها شود و باکتری‌های مفید روده را حفظ کند. بعضی‌ها هر روز یک قاشق سرکه‌‌ی آب سیب می‌خورند تا از بروز معده‌ درد پیشگیری کنند.

می‌توانید برای مشاهده خلاصه این مطلب ویدیوی زیر را ببینید.

گاهی مشکلات شکمی نشان‌دهنده‌ی یک مشکل جدی هستند. استفراغ‌های طولانی‌مدت شما را در معرض کم آبی قرار می‌دهد. نوشیدن جرعه‌های کوچک آب کمک می‌کند بدن‌تان دچار کم آبی نشود. اگر تهوع و معده‌ دردتان از ۴۸ ساعت طول کشید به پزشک مراجعه کنید. اگر متوجه شدید بعد از خوردن غذاهای خاصی یا انجام کارهای خاصی مدام دچار ناراحتی معده می‌شوید، درمورد علائم‌تان با پزشک صحبت کنید. ممکن است چیزی نباشد اما مراجعه به پزشک‌تان می‌تواند احتمال بیماری کرون، یک آلرژی غذایی و یا سایر بیماری‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

برگرفته از: everydayroots.com healthline.com

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

با سلام و وقت بخیر

با تشکر از ارسال مطالب مفید تان.
ممنونم

من كايينات ٢١ سال عمر دارم به نسبت مصرف كردن ادويه زياد به تكليف معده دچار هستم من وقتي معده درد ميشوم هم دل بد و هم گنس ميشوم تمام جانم لرزه ميگيره نزد هر پزشك مراجعه كردم اما مشكلم حل نشد زنده گيره سرم حرام ساخته از روش هاي خانه گي هم استفاده ميكنم قبل از صبحانه اب هم مينوشم اما به هيچ گونه درمان نميشه به كمك سخت محتاجم

– برای رفع‎‎‎ناراحتی‎‎‎معده، غذاکم بخورید، غذا راخوب بجوید وآب را به روش‎‎‎صحیح استفاده نمایید.
– نمک زیاد ،موسین معده را از بین می‎‎‎بردو باعث زخم معده می‎‎‎شود.
– زخم اثنی عشر: برای درمان زخم اثنی عشر،روزی سه قاشق عسل با موم بخورید.
– نفخ معده: مواد شیرین باعث نفخ معده می‎‎‎شود.برای رفع نفخ معده، زنیان را آسیاب نموده، یک قاشق چایخوری بعد از غذا بخورید. به علت تلخی، زنیان را در کپسول بریزید و بخورید.
– برای رفع نفخ و ترشی معده، دوبار انگشت را در نمک زده و بچشید، مشکل در یک دقیقه برطرف می‎‎‎شود.
– منشا میگرن گوارشی است، کسانی که ماکارونی، چای، شیرینی‎‎‎جات قنادی، سرخ‎‎‎کردنی، پنیر استفاده می‎‎‎کنند، دچار سردرد می‎‎‎شوند. این مواد در روده بزرگ به الکل تبدیل شده و ایجاد سر درد می‎‎‎کنند.
– کسانی که میگرن دارند، شیرینی،مواد شیرین و چای شیرین نخورند.
– بچه‎‎‎هایی که در درس خواندن کند هستند، ناراحتی گوارشی دارند.
– در روزسه وعده غذا بخورید و بین غذا فقط میوه بخورید.
– برای جلوگیری از چاق شدن ، سالاد را قبل از غذا بخورید.
– همیشه ۳/۲ معده را پر کنید و ۳/۱ آن را خالی نگهدارید.
– استراحت بعد از غذا: بعد از غذا دراز کشیده، دستها را زیر سر گذاشته و پای راست را روی پای چپ قرار دهید و به همین صورت ۱۰ دقیقه بدن را آرام نموده و به چیزی فکر نکنید، نفس عمیق بکشید و سعی کنید خوابتان نبرد.با این کار احساس سبکی به شما دست می‎‎‎دهد.
– بیماری آسم کودکان وجود ندارد، بلکه ناراحتی معده دارند و برای رفع آن، غذاهای تبلیغی، ماست، شیر و آب با غذا نخورند.

سلامتی

قرص لوراتادین چیست؛ موارد مصرف و عوارض لوراتادین

قرص رانیتیدین چیست؛ نحوه مصرف و عوارض رانیتیدین

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

خواص سمنو؛ طرز تهیه و خواص شگفت‌انگیز آن برای بدن

از بین بردن مورچه ها؛ مراحل و ابزارهایی که نیاز دارید

علت خون در ادرار و راه های درمان آن

چطور یک کمپین بازاریابی موثر را طراحی و راه‌اندازی کنیم؟

بلندترین آبشار دنیا؛ ۱۰ آبشار حیرت‌انگیز دنیا

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها

بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

همه‌ی ما حداقل یک‌بار دچار حالت تهوع شده‌ایم. حالت تهوع، همان حس آزاردهنده‌ای است که در معده‌تان دارید و احساس می‌کنید که می‌خواهید بالا بیاورید. حالت تهوع ممکن است توسط یک ویروس، مشکل یا بیماری‌های گوارشی، بارداری یا حتی یک بوی ناخوشایند ایجاد شود. بعضی وقت‌ها نیز ممکن است علاوه بر داشتن حالت تهوع، استفراغ کنید. علت حالت تهوع در بسیاری از اوقات کاملا مشخص نیست اما دلیل آن هرچه باشد، آن‌قدر زجرآور است که حاضرید برای خلاص شدن از شرّش هر کاری انجام بدهید. در ادامه، به برخی از علل حالت تهوع اشاره می‌کنیم و سپس چند درمان خانگی حالت تهوع را به شما پیشنهاد می‌دهیم.راه درمان معده درد و حالت تهوع

موارد بسیاری می‌توانند باعث ایجاد حالت تهوع شوند. برخی از مردم نسبت به حرکت یا نسبت به برخی غذاهای خاص، داروها یا اثرات برخی شرایط پزشکی به‌شدت حساس هستند. همه‌ی اینها می‌توانند باعث تهوع شوند. در اینجا برخی از علل رایج حالت تهوع را توضیح می‌دهیم.

سوزش سردل یا بیماری رفلاکس معده به مری باعث می‌شود هنگام غذا خوردن، محتویات معده به مری برگردد. این رفلاکس، حس سوزشی ایجاد می‌کند که موجب تهوع می‌شود.

باکتری‌ها یا ویروس‌ها می‌توانند بر معده تأثیر بگذارند و حالت تهوع ایجاد کنند. باکتری‌های ناشی از مواد غذایی ممکن است باعث مسمومیت غذایی شوند. عفونت‌های ویروسی نیز می‌توانند موجب تهوع شوند.

برخی از داروها مثلا داروها و درمان‌های مربوط به سرطان مانند شیمی درمانی، ممکن است معده را اذیت کنند یا در ایجاد تهوع نقش داشته باشند. حتما قبل از مصرف هر داروی جدید، اطلاعات روی جعبه‌ی آن را به‌دقت مطالعه کنید. خواندن این اطلاعات و صحبت کردن با پزشک‌تان درمورد درمان‌هایی که روی شما انجام می‌شود، می‌تواند کمک کند تهوع ناشی از مصرف دارو را به حداقل برسانید.

ماشین‌گرفتگی و دریازدگی به‌خاطر تکان‌های شدید وسیله‌ی نقلیه اتفاق می‌افتند. در حین ماشین‌‌گرفتگی و دریازدگی، پیام‌هایی که به مغز منتقل می‌شوند، با حواس پنج‌گانه هماهنگ نیستند و درنتیجه فرد دچار حالت تهوع، سرگیجه یا استفراغ می‌شود.

پُرخوری یا خوردن برخی غذاها مانند غذاهای تُند یا پُرچرب ممکن است معده را اذیت کند و باعث تهوع شود. خوردن مواد غذایی‌ای که به آنها آلرژی دارید نیز ممکن است حالت تهوع ایجاد کند.

درد شدید می‌تواند در ایجاد حالت تهوع نقش داشته باشد. این مسئله درمورد بیماری‌های دردناکی مانند پانکراتیت (التهاب لوزالمعده)، سنگ کیسه صفرا یا سنگ کلیه صدق می‌کند.

زخم معده یا التهاب در معده و پوشش مخاطی روده‌ی کوچک، می‌تواند موجب تهوع شود. هنگامی که غذا می‌خورید، این زخم یک حس سوزش و تهوع ناگهانی ایجاد می‌کند.

تهوع نشانه‌ی چندین مشکل پزشکی دیگر نیز هست، از جمله:

در فهرست زیر، ابتدا درمان‌های اصلی و سریع تسکین حالت تهوع را بررسی می‌کنیم سپس به سراغ درمان‌هایی می‌رویم که دیرتر اثر می‌کنند. بسیاری از مواردی که تحت عنوان «درمان تهوع» وجود دارند، لزوما حالت تهوع را درمان نمی‌کنند اما می‌توانند به شما کمک کنند احساس راحتیِ بیشتری کنید.

مادرتان حق دارد که می‌گوید هرگز پس از غذا خوردن دراز نکشید. هنگامی‌ که دراز می‌کشید، شیره‌های معده ممکن است به‌سمت بالا حرکت کنند و حالت تهوع را تشدید کنند، به‌خصوص اگر به بیماری رفلاکس معده مبتلا باشید.

فشار آوردن به شکم‌تان و خم شدن روی آن نیز ممکن است حالت تهوع را بدتر کند، چون این ناحیه را فشرده می‌کند و باعث می‌شود احساس ناراحتی کنید. هنگامی که تهوع دارید، لم بدهید و چند بالش پشت‌تان بگذارید تا بالاتنه‌تان بالا بیاید و تا حد ممکن، کمتر به طرفین بچرخید.

حتما تابه‌حال دیده‌اید افرادی که دچار ماشین‌گرفتگی می‌شوند، سرشان را از پنجره بیرون می‌آورند. هوای تازه، علائم حالت تهوع را در بسیاری از افراد کاهش می‌دهد. علت این مسئله هنوز کاملا مشخص نیست. ممکن است دلیلش این باشد که شخص با این کار دیگر، بوهای تهوع‌آور درون ماشین را استشمام نمی‌کند یا با نگاه کردن به بیرون، روی چیز دیگری به‌جز تهوع تمرکز می‌کند.

با بروز اولین نشانه‌ی حالت تهوع سعی کنید جلوی پنکه یا پنجره بنشینید، به‌خصوص اگر بیش‌ازحد گرم‌تان است.

قرار دادن یک کمپرس سرد و آرام‌بخش در پشت گردن ممکن است به تسکین حالت تهوع کمک کند. هنگامی که حالت تهوع پیدا می‌کنید، درجه‌حرارت بدن‌تان ممکن است افزایش یابد. قرار دادن یک کمپرس سرد پشت گردن‌تان به‌مدت چند دقیقه می‌تواند تسکین‌دهنده باشد. هم‌چنین به کاهش درجه‌حرارت بدن کمک می‌کند. (بالا بودن دمای بدن ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شود.)

طب فشاری، یک درمان پزشکی جایگزین است که در آن برای کاهش علائم، باید روی نقاط خاصی از بدن فشار وارد شود. نقطه‌ی فشار برای تسکین حالت تهوع، در قسمت داخلی مچ دست و حدود ۳ انگشت پایین‌تر از مچ، بین دو تاندون بزرگ است. برای کاهش حالت تهوع، این نقطه را به‌مدت چند دقیقه به‌صورت دایره‌وار فشار بدهید.

ممکن است مدیتیشن (تمرینی برای تمرکز کردن و رسیدن به آرامش ذهن) به کاهش حالت تهوع کمک کند. این یک نوع روش آرام‌سازی است که ممکن است برای تهوع ناشی از اضطراب و استرس، بسیار مفید باشد.

تمرین‌های تنفس عمیق، جزو تکنیک‌های مراقبه هستند اما شما می‌توانید برای فرونشاندن تهوع ناشی از استرس، آنها را به‌تنهایی امتحان کنید. هوا را به‌آرامی از طریق بینی تنفس کنید و به‌آهستگی آن را بیرون بدمید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا حالت تهوع‌تان فروکش کند.

گاهی اوقات می‌توانید تهوع را با استفاده از قدرت ذهن‌تان درمان کنید. هرچه به تهوع‌تان توجه کنید، احتمالا حالت تهوع‌تان می‌شود. دفعه‌ی بعدی که دچار حالت تهوع شُدید، با خواندن کتاب یا تماشای تلویزیون حواس‌تان را پرت کنید. اگر حرکت کردن حال شما را بدتر نمی‌کند، کارهای سبک خانه را انجام بدهید یا با بچه‌هایتان بازی کنید، خلاصه خودتان را مشغول کنید تا درمورد حالت تهوع‌تان فکر نکنید.

اگر سر کار هستید، چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید با رسیدگی به کارهای عقب‌افتاده، سرتان را گرم کنید. اما اگر حالت تهوع‌تان همچنان ادامه داشت و حتی شدیدتر شد، دست از کار بکشید و به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است یک بیماری بسیار واگیردار و خطرناک مانند التهاب معده و روده داشته باشید.

اگر تهوع باعث شود که نتوانید غذا بخورید یا مایعات بنوشید، ممکن است به کم‌آبی بدن دچار شوید. تهوع از علائم کم‌آبی بدن نیز هست اما نوشیدن آب و دیگر مایعات به مقدار خیلی زیاد ممکن است با پُر کردن شکم، حالت تهوع را بدتر کند.

وقتی حالت تهوع دارید، سعی کنید به‌تدریج و جرعه‌جرعه مایعات بنوشید. اگر آب معده‌تان را به‌هم می‌ریزد و تهوع‌تان را می‌کند، از چای بدون کافئین یا آب همراه با بُرش‌هایی از میوه‌ی تازه استفاده کنید.

چای بابونه، یک درمان سنتی محبوب برای حالت تهوع است. این چای دارای اثر آرام‌بخشی است که ممکن است به شما کمک کند هنگامی که تهوع دارید، بخوابید و کمی استراحت کنید. چای بابونه یکی از خوراکی‌های کاهش‌دهنده‌ی اضطراب هم است.

چای‌های کیسه‌ای بابونه در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و داروهای گیاهی یافت می‌شوند. شما می‌توانید با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قاشق غذاخوری گل بابونه‌ی تازه یا خشک‌شده، برای خودتان چای بابونه درست کنید. بگذارید حداقل ۵ دقیقه خیس بخورد و سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

لیمو ترش حاوی اسید سیتریک است. اسید سیتریک، یک ترکیب طبیعی است که به هضم غذا کمک می‌کند و معده را تسکین می‌دهد. مقداری آب لیمو را به لیوانی آب اضافه کنید و در طول روز جرعه‌جرعه بنوشید.

اگر تهوع شما ناشی از یبوست باشد، نوشیدن آب گرم با آب لیمو ممکن است باعث تحریک روده‌‌ها شود و یبوست را برطرف کند. بااین‌حال در مصرف آن زیاده‌روی نکنید، چون نوشیدن مقدار زیادی آب لیمو در یک مدت کوتاه ممکن است تهوع را بدتر کند.راه درمان معده درد و حالت تهوع

رایحه‌ی لیمو نیز می‌تواند تهوع را کاهش بدهد. براساس پژوهشی در سال ۲۰۱۱ مشخص شد که استنشاق عطر لیمو ممکن است به کاهش تهوع و استفراغ در زنان باردار کمک کند. اگر اسانس یا عطر لیمو ندارید، کافی است یک لیموی تازه را ببُرید و آن را بو کنید.

زنجبیل احتمالا محبوب‌ترین درمان خانگی تهوع است. براساس یک بررسی در سال ۲۰۱۲، زنجبیل خواص ضدتهوع دارد، البته برای اثبات تأثیرات زنجبیل بر حالت تهوع به تحقیقات بیشتری نیاز است. برای کمک به تسکین حالت تهوع، یک قطعه‌ی کوچک زنجبیل تازه یا زنجبیل شکری (آبنباتی) بخورید. همچنین می‌توانید چای زنجبیل بنوشید. این چای در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و داروهای گیاهی یافت می‌شود.

با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قطعه‌ی کوچک از ریشه‌ی زنجبیل تازه و پوست‌کنده برای خودتان چای زنجبیل درست کنید. بگذارید حداقل به‌مدت ۵ دقیقه خیس بخورد، سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

براساس پژوهشی در سال ۲۰۱۳ مشخص شد که روغن نعناع فلفلی، یک راه مطمئن و مؤثر برای مبارزه با تهوع ناشی از شیمی‌درمانی است. برای بهره‌مندی از این مزیت، می‌توانید چای نعناع فلفلی بنوشید یا از کپسول‌های نعناع استفاده کنید.

چای نعناع فلفلی در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و داروهای گیاهی یافت می‌شود. همچنین می‌توانید با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قاشق چای‌خوریِ سرپُر برگ نعناع فلفلی تازه، برای خودتان چای درست کنید. بگذارید حداقل به‌مدت ۵ دقیقه خیس بخورد، سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

با توجه به مطالعه‌ی دیگری در سال ۲۰۱۱، بوییدن اسانس نعناع فلفلی یا برگ‌های تازه‌ی آن نیز ممکن است تهوع پس از بیهوشی را کاهش بدهد.

یک باور قدیمی غلط وجود دارد که می‌گوید مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار به کاهش مشکلات معده کمک می‌کند اما اغلب، دقیقا برعکس آن درست است.

نوشیدنی‌های گازدار ممکن است باعث نفخ شکم شوند و رفلاکس معده را تشدید کنند، همه‌‌ی اینها می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود. به‌علاوه اکثر نوشیدنی‌های گازدار سرشار از شکر هستند و ممکن است حال شما را بدتر کنند. اگر می‌خواهید نوشیدنی گازدار مصرف کنید، بهتر است قبل از نوشیدن آن اجازه بدهید گازش خارج شود یا آن را با آب رقیق کنید.

پیروی از یک رژیم غذایی سبک ممکن است مانع بدتر شدن تهوع شود یا از استفراغ جلوگیری کند. رایج‌ترین رژیم غذایی توصیه‌شده برای کاهش حالت تهوع، «رژیم BRAT» یده می‌شود که شامل موز، برنج، پوره‌ی سیب زمینی و نان تُست است.

می‌توانید مقدار کمی از مواد غذایی زیر را نیز مصرف کنید:

تا زمان برطرف شدن حالت تهوع‌تان از غذاهای سرخ‌شده، محصولات لبنی مانند پنیر و شیر، گوشت و مواد غذایی سرشار از فیبر اجتناب کنید.

به داروهایی که باعث تسکین حالت تهوع می‌شوند، داروهای ضدتهوع می‌گویند. هنگامی که حالت تهوع شدید است، ممکن است فرد به یک داروی بدون نسخه نیاز داشته باشد تا معده‌‌اش را آرام کند.

برخی از این داروهای ضدتهوع بدون نسخه عبارتند از:

اگر باردار هستید، بدون مشورت با پزشک‌تان از هیچ داروی بدون نسخه‌ای استفاده نکنید.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال ۲۰۱۳، دیکلجیس (Diclegis) را به‌عنوان درمانی برای تهوع ناشی از بارداری تأیید کرد. این قرص، ترکیبی از ویتامین B6 (پیریدوکسین) و آنتی‌هیستامین دوکسیلامین است.

نتایج حاصل از درمان تهوع با ویتامین B6 (به‌تنهایی) قطعی نیستند. دُز معمول بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در روز است که باید در یک تا سه دُز به‌مدت سه هفته مصرف شود. بااین‌حال مصرف مکمل های غذایی ویتامین B6 بیش‌ازحد ممکن است حالت تهوع را بدتر کند. همچنین می‌تواند باعث عوارض جانبی جدی شود، ازجمله:

به همین علت، باید دیکلجیس یا ویتامین B6 را فقط تحت نظر پزشک مصرف کنید.

اگر باردار هستید، درمورد تمام داروهای مصرفی‌تان با پزشک مشورت کنید، چون برخی از داروها ممکن است روی شما یا جنین‌تان تأثیر منفی بگذارند. پزشک‌تان ممکن است در ابتدا روش‌های دیگری را برای کاهش تهوع بارداری به شما پیشنهاد کند، چون اکثر تهوع‌های بارداری تا ماه چهارم یا سه‌ماهه‌ی دوم بارداری برطرف خواهند شد.

اگر علاوه بر تهوع علائم دیگری نیز دارید، ممکن است مشکل‌تان جدی باشد. به‌عنوان مثال حالت تهوع با درد قفسه‌ی سینه، یکی از نشانه‌های حمله‌ی قلبی است. تهوع با سردرد یا سرگیجه‌ی شدید ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک عارضه‌ی عصبی باشد. اگر حالت تهوع شما از یک ماه طول کشید یا علاوه بر حالت تهوع وزن‌تان نیز بدون دلیل پایین آمد، نزد پزشک بروید.

اگر حالت تهوع شما با هریک از علائم زیر همراه بود، به اورژانس مراجعه کنید:

تهوع اغلب به کم‌آبی بدن منجر می‌شود. اگر تهوع شما با سایر علائم کم‌آبی بدن همراه است، فورا به پزشک مراجعه کنید. علائم کم‌آبی بدن عبارتند از:

حالت تهوع در اغلب اوقات، موقتی است و عارضه‌‌ای جدی ایجاد نمی‌کند. درمان‌های خانگی و داروهای بدون نسخه ممکن است مفید باشند اما گاهی اوقات تهوع می‌تواند به استفراغ نیز منجر شود. استفراغ کردن، اغلب تهوع را کاهش می‌دهد یا آن را برطرف می‌کند. بااین‌حال استفراغ و تهوع می‌توانند به‌سرعت باعث کم‌آبی بدن شوند. درمان‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد، فقط برای بزرگسالان توصیه می‌شود. از آنجا که کودکان بسیار سریع‌تر به کم‌آبی بدن دچار می‌شوند، درصورتی‌که کودک‌تان برای بیش از ۱۲ ساعت استفراغ کرد، حتما او را نزد پزشک ببرید.

بسیاری از داروهای نسخه‌ای نیز می‌توانند باعث ایجاد حالت تهوع شوند. اگر معمولا پس از مصرف یک داروی خاص دچار تهوع می‌شوید، با پزشک‌تان صحبت کنید تا در صورت امکان، دارویتان را عوض کند.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

کمک بزرگی بود

ممنون از شما.

ممنون. بسیار راه گشا بود.

بسیار سپاسگزارم.

متن بسیار مفید بود مخصوصا برای من که این حالت زیاد تجربه میکنم.

امیداورم با به‌کار بستن این نکات، حالت تهوع شما به حداقل برسه دوست عزیز.

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

سگ هاسکی و هرآنچه باید درمورد نگهداری آن بدانید

خواص سمنو؛ طرز تهیه و خواص شگفت‌انگیز آن برای بدن

از بین بردن مورچه ها؛ مراحل و ابزارهایی که نیاز دارید

علت خون در ادرار و راه های درمان آن

چطور یک کمپین بازاریابی موثر را طراحی و راه‌اندازی کنیم؟

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *