راه درمان خانگی بیماری گال

راه درمان خانگی بیماری گال
راه درمان خانگی بیماری گال

گال یک بیماری شایع و مقاوم پوستی است که باعث خارش شدید می‌شود . خارش پوست به دلیل رفتن گال در زیرپوست است . گال به‌راحتی با تماس پوست باپوست به افراد دیگر منتقل می‌شوند و به‌سرعت در مناطق شلوغ گسترش میابد . خارش بدن به دلیل عکس‌العمل  ( حساسیت ) بدن به گال ، ضایعات و تخم‌های آن‌ها که در زیرپوست می‌گذارند میباشد .

برآمدگی‌های کوچک قرمز و تاول روی پوست ایجادشده که ایجاد خارش می‌کنند . گال شدیداً مسری است اما می‌توانید خارش را با کشتن این موجودات برطرف کرده و به زندگی عادی خود بازگردید .

شما باید از شر تخم گال نیز راحت شوید و بخشی از درمان است . درمان گال راحت است اما به‌سادگی منتقل می‌شود و بعد از درمان باید خانه و ماشین شخصی را ضدعفونی و تمیز کرد .

گال یک بیماری انگلی است که با خارش شدیدی همراه است و علت آن گروهی از هیره ها به نام هیره خارشی هستند . هیره های خارشی شبیه کنه بوده اما بسیار کوچک‌تر و میکروسکوپی می‌باشند . خارش به دلیل تراوش‌های بدن انگل است .

انگل تونل‌های زیادی در پوست حفر می‌کند که در آنجا تخم‌ریزی و زندگی می‌کند .راه درمان خانگی بیماری گال

گال ها در هوای گرما و مرطوب شایع‌تر هستند .

درمان عموماً با پماد پرمترین ، شامپو لیندان ، پماد کرونتمیتون و محلول گامابنزن هگزاکلراید است . عموماً همه اعضای خانواده باید هم‌زمان درمان شوند . البته راه‌های درمانی زیاد دیگری نیز وجود دارد که در ادامه روش استفاده و راه‌های درمان را معرفی و تشریح می‌کنیم .

گال از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود . همچنین می‌تواند از لوازمی که به‌صورت مشترک مانند : حوله و رخت خواب و غیره استفاده می‌شود انتقال پیدا کند .

برای جلوگیری سریعاً خود را با شامپو آنتی باکتریال شستشو دهید و لباس‌های خود را نیز بشورید .

تا جایی که امکان دارد با افراد دارای گال تماس نداشته باشید . حتی دست دادن در ۵ ثانیه نیز می‌تواند گال را منتقل کند .

بعد از اولین نشانه‌های درمان مانند کاهش خارش نباید درمان را ول کرد و باید حتماً درمان را کامل کنید . شما در اوایل درمان خود گال ها را می‌کشید اما تخم آن‌ها در پوست باقی می‌ماند و درزمانی که از تخم بیرون بیایند دوباره خارش شروع‌شده و علائم بازخواهد گشت . بنابراین حتماً درمان را کامل کنید .

چگونه بفهمیم گال داریم ؟ خارش شدید که چند هفته یا چند ماه طول بکشد می‌تواند به دلیل گال باشد .

علائم گال شامل موارد زیر است :

۱ – خارش شدید ؛ مخصوصاً در شب

۲ – برآمدگی‌های کوچک قرمز مانند بثورات پوستی . این بثورات می‌توانند در کل بدن باشند یا در منطقه‌ای خاص بروز کنند . مناطقی که عموماً درگیری می‌شوند مچ دست ، زیر بغل ، بین انگشتان ، ناحیه تناسلی ، کمر و خط کمربند است . همچنین این بثورات می‌توانند دارای تاول‌های کوچک نیز باشند .

۳ – خطوط ریز زیرپوستی بین برآمدگی‌ها . آن‌ها معمولاً به رنگ خاکستری کمرنگ و کمی بیرون زده می‌باشند .

۴ – گال نروژی (Norwegian scabies or crusted scabies ) یک نوع نادر و شدید گال است . نشانه این نوع گال برآمدگی‌های کلفت پوست است که ممکن است بارنگ خاکستری ظاهر شود . آن‌ها حاوی صدها تا هزاران تخم و مایت هستند . این نوع گال نادر بوده و عموماً در بیماران دارای ضعف ایمنی بدن رخ می‌دهد .

نکته : اگر باکسی که گال دارد تماس داشتید و دارای علائم گفته‌شده هستید هوشیار باشید .

چگونه خارش را کم کنیم ؟ اگر خارش شدید دارید می‌توانید با گرفتن دوش آب سرد و زدن لوسیون کالامین دی خارش را تسکین دهید . همچنین می‌توانید از داروهای خوراکی ضد حساسیت نسخه آزاد مانند سیتریزین و دیفن هیدرامین هیدروکلراید استفاده کنید .

داروهای تجویزی توسط پزشک چه چیزهایی است ؟ این داروها باید فقط زیر نظر پزشک تجویز و مصرف شوند .

داروهای تجویزی شامل :

۱ – عموماً کرم یا لوسیون حاوی ۵% پرمترین توسط پزشک تجویز می‌شود . پرمترین به‌صورت موضعی مصرف می‌شود و عوارض کمی مانند سوزش ، گزش و خارش دارد . پرمترین فقط گال را می‌کشد اما تخم‌های آن‌ها باقی می‌ماند بنابراین استفاده دوباره از آن موردنیاز است . عموماً به‌صورت ۲ بار در یک هفته به‌عنوان کمترین مقدار مصرف موردنیاز است .

۲ – برای کسانیکه دارای آلودگی شدید و نقص سیستم ایمنی بدن هستند ممکن است پزشک شما داروی خوراکی ایفرمکتین (Ivermectin ) تجویز کند . این دارو عموماً برای گال های نروژی تجویز می‌شود و به‌صورت ۱ دوز تکی است البته ممکن است بعضی پزشکان بعد از یک هفته یک دوز دیگر را نیز برای بیمار تجویز کنند . عوارض ایفرمکتین شامل : تب ، لرز ، سردرد ، کاهش اشتها ، درد مفصل و راش ( دانه‌های پوستی ) می‌شود .

۳ – پزشک شما ممکن است از کرم و لوسیون های دیگری بجای پرمترین تجویز کند . کرم‌های تجویزی : سولفور ۶% ، لیندان ( گامابنزن هگزاکلراید ) ۱% ، کروتامیتون ۱۰% می‌تواند گزینه‌های درمانی باشد . تجویز این داروها زیاد شایع نیست و اگر درمان با پرمترین و ایفرمکتین جواب ندهد از آن‌ها استفاده می‌کنند . عوارض لیندان : تشنج ، راش و اگر زیاد مصرف شود یا از آن درست استفاده نشود می‌تواند سمی باشد و عوارض کروتامیتون : خارش و راش است .

درمان‌های خانگی چه چیزهایی هستند ؟ بسیاری از درمان‌های سنتی و گیاهی برای درمان گال وجود دارند که بسیاری از افراد درگذشته از آن‌ها استفاده کرده‌اند . مشکل این درمان‌ها ثابت نشدن کارایی آن‌ها و تأثیر قطعی است زیرا شواهد علمی آن‌ها را ثابت نکرده است . قبل از مصرف کردن داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید .

درمان‌های گیاهی گال :

سولفور را امتحان کنید . یک قسمت سولفور (sulfur ) را با ۱۰ قسمت کرم مخلوط‌کنید تا یک کرم بدن مؤثر بسازید و کرم را روی بدن بزنید . سولفور برای گال سمی است و می‌تواند آن را بکشد .

بسیاری از کرم‌های تجویزی نیز موجود می‌باشند که حاوی سولفور هستند و می‌توانند گال را بکشند که برای همه مناسب نیست و باید قبل از مصرف روی ناحیه کوچکی از پوست تست شود تا به آن حساسیت نداشته باشید .

روغن چریش استفاده کنید . چریش در طب آیورودا به‌عنوان ضدعفونی‌کننده ، قابض ، آنتی باکتریال و داشتن خواص التیام‌بخش شناخته می‌شود . در هنگام درمان گال باید تمام داروها را روی تمام قسمت‌های بدن بزنید . قسمت‌هایی مانند : بین انگشتان ، پا ، ناحیه باسن ، پشت زانو و حتی کف پا .

کرم باید ۸ تا ۲۴ ساعت باید بماند . کرم باید بعد از هر بار شستشوی دست و صورت دوباره زده شود . کرم باعث کشتن گال ، آرام کردن پوست ، کاهش خارش ، کاهش درد ، کاهش التهاب و آلودگی دوم می‌شود .

همچنین می‌توانید ۵ عدد برگ تازه گیاه چریش را له کردن و به مناطقی از پوست که مبتلا به گال شده است بزنید .

درمان با ایفرمکتین را شروع کنید . پزشک شما ممکن است برای شما داروی خوراکی ایفرمکتین تجویز کند که یک داروی ضد انگلی بوده و می‌تواند گال را بکشد . با مصرف این دارو در چند روز بعد پیشرفت در درمان قابل‌مشاهده است .

بااین‌حال درمان خوراکی ممکن است به دلیل آسیب‌پذیری سیستم ایمنی باشد که نمی‌توانند درمان سختگیرانه موضعی را رعایت کنند .راه درمان خانگی بیماری گال

به دنبال کرم و لوسیون پرمترین باشید . در بیشتر افراد مبتلا شده به گال ؛ کرم و لوسیون حاوی پرمترین تجویز می‌شود که یک ضد انگل است . در مورد این درمان با پزشک خود مشورت کنید .

باید روی تمامی اجزای بدن زده‌شده و به مدت ۸ تا ۲۴ ساعت باید بماند .

بعد از شستشوی دست و صورت باید کرم تجدید شود .

تمامی افراد خانواده باید درمان شوند .

دوش آب سرد بگیرید . با آب سرد می‌توان مقداری خارش را تسکین داد . گرفتن دوش آب سرد به مدت ۱۰ دقیقه می‌تواند تقریباً ۲ ساعت پوست را بی‌حس کند و خارش کم شود .

همچنین می‌توانید مقداری یخ داخل حوله گذاشته و روی مناطقی که خارش‌دارید قرار دهید .

روغن درخت چای را امتحان کنید . روغن درخت چای به‌عنوان یک آفت‌کش مانند سولفور عمل می‌کند و گال را می‌کشد . ۱۰ قطره عصاره روغن درخت چای را در ۱۰۰ میلی‌لیتر لوسیون ریخته و به‌کل بدن بزنید . حواستان باشد که به تمام بدن باید آن را بزنید . همچنین می‌توانید روغن درخت چای را به شامپو خود اضافه کرده تا گال داخل مو را درمان کنید .

۲۰ تا ۲۵ قطره روغن درخت چای را می‌توانید داخل وان حمام ریخته و بدن را داخل آن خیس کنید .

از کالندولا کمک بگیرید . برای تمامی زخم‌های باز ، دارای خارش و خونریزی می‌توان از پماد کالندولا برای کاهش خارش و پیشرفت بهبودی استفاده کرد . این کرم باید روی سطح تمیز که با شامپو و آب گرم شستشو داده‌شده است استفاده شود . روزی ۳ بار باید این کار را انجام دهید .

کالندولا برای خواص ضدعفونی‌کننده خود مشهور است و به عفونت ثانویه باکتری‌های زخم و حفره‌ها کمک می‌کند . همچنین این کرم به تسکین پوست و کاهش خارش نیز کمک می‌کند .

همه‌چیز را خوب جاروبرقی بکشید . موکت ، فرش ، مبلمان ، اثاثیه ، صندلی‌های داخل ماشین را به‌خوبی جاروبرقی بکشید و پاکت جاروبرقی را سریعاً دور بی اندازید . اگر جاروبرقی شما دارای پاکت دائمی است بعد از کشیدن جاروبرقی محتویات آن را خالی کنید و با آب داغ و صابون شستشو دهید .

قبل از جاروبرقی کشیدن خانه را کاملاً گردگیری کنید .

کف و مخصوصاً گوشه‌ها را با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کنید . مایع سفیدکننده یک ضدعفونی‌کننده مؤثر است .

تمامی لباس‌ها را بشورید . تمامی لوازم مانند پرده ، روکش بالشت ، روتختی ، پتو و غیره را در آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید سپس با ماشین لباسشویی روی داغ‌ترین حالت شستشو و خشک‌کنید . حداقل تا ۱ هفته این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید اثری از گال وجود ندارد .

وسایلی که نمی‌توان آن‌ها را شست را در هوای آزاد به مدت ۲ هفته قرار دهید .

لباس‌ها و وسایل را با دستکش حمل کنید سپس دستکش را دور بی اندازید .

اگر کس دیگری هم با شما زندگی می‌کند باید لباس‌های او را نیز بشورید البته به‌صورت کاملاً مجزا از لباس‌های شما .

از آشپزخانه دور بمانید . در این زمان شما نباید وارد شد آشپزخانه بشوید و غذا درست کنید . آشپزی را به دیگران بسپارید زیرا این کار نه‌تنها برای شما خطرناک است بلکه تهدید جدی برای خانواده شماست . تمامی ظروف باید قبل و بعد از استفاده ؛ با آب در حال جوشیدن استریل شوند .

تمامی سطوح را ضدعفونی کنید . این کار مخصوصاً برای حمام اهمیت ویژه‌ای دارد . تمامی سطوح سخت مانند کابینت ، کاشی ، سینک ، وان حمام و غیره نیاز به ضدعفونی کردن دارند . با دستکش اسپری ضدعفونی‌کننده رو آن‌ها زده و آن را تمیز کنید سپس دستکش را بیرون بی اندازید .

درصورتی‌که از این مکان‌ها استفاده می‌کنید و هنوز هم ریسک ابتلا به داشتن گال رادارید باید دوباره آن مکان ها را ضدعفونی کنید .

به مکان‌های عمومی نروید . اگر به گال دچار شده‌اید به مکان‌های عمومی نروید زیرا ممکن است آن را منتقل کنید ؛ بنابراین تا زمان درمان کامل گال به مکان‌های عمومی نروید . درزمانی که بیرون از خانه هستید پوست خود را بپوشانید تا اجسام و افراد دیگر در تماس نباشید .

از رفتن به استخر اجتناب کنید زیرا گال بسیار مسری بوده و می‌تواند در عرض چند ثانیه بعد از تماس شیوع پیدا کند . تا زمان بهبودی کامل به استخر نروید .

نگران حیوان خانگی خود نباشید !! هیچ درمانی برای گال انسان روی حیوانات لازم نیست زیرا گال انسان نمی‌تواند در حیوانات زنده بماند . مایت ها بدون بدن انسان ۲ الی ۳ روز بیشتر زنده نمی‌مانند بنابراین نگران سلامتی حیوان خانگی خود نباشید .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر احساس تنبلی می‌کنید یا در کاهش وزن مشکل‌دارید ، اقدام به پاکسازی بدن از سموم کنید . پا…

غذا دادن به همسترها بخش اعظم نگه داری از آنها میباشد . همسترها نیز …

از دور ریختن پوست مرغ اجتناب کنید بخاطر اینکه یک غذای مناسب و ارزان …

یبوست یک بیماری شایع است که با تغییر رژیم غذایی ، سبک زندگی و …

تاول پا می‌تواند به دلیل اصطکاک بین پا و کفش به وجود بی آید …

زنجیر چرخ در تمامی خودروها موجود میباشد اما بسیاری از افراد بستن آن را …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار


فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید…

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

راه درمان خانگی بیماری گال
راه درمان خانگی بیماری گال
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *