راه تشخیص بیماری لوپوس

راه تشخیص بیماری لوپوس
راه تشخیص بیماری لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که حدود 1.5 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری در درجه اول بر اندامهایی مانند مغز، پوست، کلیه ها و مفاصل تاثیر می گذارد. علائم آن اغلب به عنوان نشانه های بیماری های دیگر شناخته می شود، بنابراین شرایط تشخیص این بیماری دشوار است. خوب است علائم و روش های تشخیص لوپوس را بدانید. شما همچنین باید علت را بدانید تا بتوانید از عوامل بالقوه اجتناب کنید.

 به طور متوسط 30 درصد از بیماران مبتلا به لوپوس مبتلا به بثورات مشخص بر روی صورت به شکل پروانه می شوند. بثورات در سراسر گونه ها و بینی وجود دارد و گاهی اوقات قسمت کوچکی از پوست را در نزدیکی چشم ها می پوشاند.

همچنین بثورات مخفی در اطراف چهره، پوست سر و گردن خود را بررسی کنید. این بثورات به صورت قرمز و تکه ای ظاهر می شود و می توانند بسیار شدید باشند و حتی جای آن ها پس از بهبود زخم روی صورت بماند.

توجه ویژه ای به بثوراتی که با نور خورشید تشدید می شود داشته باشید. حساسیت به نور ماوراء بنفش، چه طبیعی و چه مصنوعی، می تواند زخم هایی را در قسمت های در معرض آفتاب در بدن ایجاد کند و ممکن است، بثورات پروانه ای روی صورت شما را بدتر کند.

راه تشخیص بیماری لوپوس

اگر اغلب زخم هایی بر روی سقف دهان، در کنار دهان، در لثه ها یا در داخل بینی تان وجود دارد، این می تواند نشانه هشدار دهنده ای باشد. در اغلب موارد، زخم دهان و بینی در ارتباط با لوپوس بدون درد است.

اگر این زخم ها در نور خورشید بدتر شود، این نشانه قوی تری از لوپوس است. این مساله حساسیت به نور نامیده می شود.

التهاب مفاصل، ریه ها و در اطراف قلب معمولا در بیماران مبتلا به لوپوس اتفاق می افتد. علاوه بر این، رگ های خونی معمولا ملتهب می شوند. مهمتر از همه، ممکن است التهاب و تورم در اطراف پاها، دست ها و چشم ها را مشاهده کنید. .

التهاب قلب و ریه ها می تواند در خانه بر اساس درد قفسه سینه تشخیص داده شود. اگر در هنگام سرفه یا نفس عمیق احساس درد شدید قفسه سینه دارید، می توانید این را به عنوان نشانه احتمالی در نظر بگیرید.

اگر شما احساس تنگی نفس نیز می کنید، می تواند یک نشانه احتمالی باشد.

علائم دیگری که قلب و ریه ها می توانند باعث التهاب می شوند عبارتند از ضربان قلب غیر طبیعی و سرفه های خونی.

التهاب نیز می تواند در دستگاه گوارش رخ دهد و از طریق علائم مانند درد شکم، تهوع و استفراغ دیده شود.

به ادرار خود توجه کنید

 در حالی که  تشخیص اختلالات ادرار در خانه می تواند دشوار باشد، با چند نشانه ممکن است شما بتوانید آن ها را تشخیص دهید. اگر کلیه قادر به فیلتر کردن ادرار به علت لوپوس نباشد، ممکن است پاهای شما متورم شوند. بدتر اینکه اگر کلیه های شما دچار نارسایی شوند، ممکن است احساس تهوع یا ضعف کنید.

 لوپوس می تواند بر سیستم عصبی تاثیر بگذارد. بعضی از علائم مانند اضطراب، سردرد و مشکلات بینایی مشترک است و به لوپوس اختصاص دارد؛ با این حال، تشنج و تغییر در شخصیت علائم بسیار جدی دیگری هستند.

توجه داشته باشید که در حالی که سردرد با لوپوس بسیار رایج است، خیلی خت است که سردرد را به این بیماری نسبت بدهیم. سردرد ها بسیار شایع هستند و  عوامل مختلفی دارند.

 خستگی شدید یکی دیگر از علائم رایج لوپوس است. این می تواند ناشی از تعدادی از عوامل مختلف باشد، اما اغلب این عوامل می توانند به لوپوس مرتبط باشند. هنگامی که خستگی همراه با تب است، می توانید مطمئن تر باشید که بیماری لوپوس است.

 ممکن است متوجه شوید که انگشت یا انگشتان شما را در هنگام سرد شدن تغییر رنگ می دهند. (سفید یا آبی). این پدیده رینود نامیده می شود و در لوپوس معمول است. شما همچنین ممکن است خشکی چشم و تنگی نفس را تجربه کنید. اگر همه این علائم با یکدیگر  رخ دهند، احتمالا شما دچار لوپوس هستید.

شما برای تشخیص لوپوس می توانید به هر پزشک عمومی مراجعه کنید که آن پزشک می تواند شما را به یک روماتولوژیست که می تواند تست های تشخیصی بیشتری را انجام دهد و کمک به مدیریت علائم بیماری کند ارجاع دهد.

قبل از مراجعه به پزشک، هر گونه علائم و میزان تکرار آن ها را یادداشت کنید.

اگر هر یک از خواهران و برادران یا والدین شما لوپوس یا دیگر بیماری های خود ایمنی را داشته شما باید آن اطلاعات را نیز همراه خود داشته باشید. سابقه خانوادگی برای لوپوس بسیار مهم است.

ANA یک آنتی بادی است که به پروتئین های بدن حمله می کند، و این ANA ها در بیشتر افراد دچار لوپوس وجود دارند. این معمولا به عنوان یک آزمون غربالگری اولیه است. با این حال هر فرد با تست ANA مثبت دارای لوپوس نیست. و تست های بیشتری برای تشخیص  حضور لوپوس نیاز است.

 این آزمایش خون میزان گلبول های قرمز، گلبول های سفید، پلاکت ها و هموگلوبین را در خون شما اندازه گیری می کند. برخی ناهنجاری ها می توانند یکی دیگر از علائم احتمالی لوپوس باشند. به عنوان مثال، این آزمون می تواند کم خونی را نشان دهد که یک نشانه شایع لوپوس است.

توجه داشته باشید که این آزمایش لوپوس را به تنهایی تشخیص نمی دهد. بسیاری از شرایط دیگر نیز می تواند باعث اختلالات مشابه شود.

تست های ادرار کلیه ها را کنترل می کنند، و کلیه های آسیب دیده می توانند نشانه ای از لوپوس باشند. ممکن است لازم باشد یک نمونه ادرار تهیه کنید تا پزشک بتواند برررسی لازم را انجام دهد. این آزمون به ادرار شما برای پروتئین های اضافی یا حضور گلبول های قرمز نگاه می کند.

پزشک شما ممکن است آزمایش تصویربرداری را توصیه کند اگر گمان کند که شما لوپوسی دارید که ممکن است بر ریه ها یا قلب شما تأثیر می گذارد.

یک تصویر اشعه ایکس قفسه سینه می تواند سایه ها را در ریه ها نشان دهد، که می تواند ناحیه های دارای مایع یا التهاب را نشان دهد.

اکوکاردیوگرام با استفاده از امواج صوتی برای اندازه گیری ضربان قلب و تشخیص مشکلات احتمالی قلب است.

اگر پزشک شما حدس بزند که لوپوس توانسته به کلیه های شما آسیب بزند ممکن است به  شما بیوپسی کلیه را توصیه کند. آن ها وضعیت کلیه ها را بر اساس این که چه مقدار آسیب وارد شده است و چه نوع آسیبی است بررسی می کند. پزشکان از بیوپسی برای تشخیص بهترین درمان لوپوس استفاده می کنند.

لوپوس یک بیماری خودایمنی است که به این معنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به قسمت های سالم بدن شما حمله کند. و بیشتر اندامهایی مانند مغز، پوست، کلیه ها و مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری مزمن نیز هست که به این معنی است که مدت طولانی ادامه می یابد. این باعث می شود که بدن ملتهب شود زیرا سیستم ایمنی بدن به بافت سالم حمله می کند.راه تشخیص بیماری لوپوس

هیچ درمان برای لوپوس وجود ندارد با این حال، درمان می تواند علائم را کاهش دهد.

 وقتی مردم به لوپوس اشاره می کنند، معمولا به لوپوس اريتماتیک سیستمیک (SLE) اشاره می کنند. این نوع لوپوس بر پوست و اندام شما، به خصوص کلیه ها، ریه ها و قلب تاثیر می گذارد. انواع دیگری از لوپوس وجود دارد، از جمله لوپوس اريتماتو خفیف و لوپوس ناشی از مواد مخدر.

عوامل ایجاد کننده لوپوس عبارتند از: داروها، عفونت ها یا تماس با نور خورشید.

لوپوس ممکن است توسط داروهای سولفا، داروهایی که حساسیت شمارا نسبت به نور خورشیدزیاد می کننند، پنی سیلین یا آنتیبیوتیک ها ایجاد شوند

شرایط فیزیکی که موجب ایجاد لوپوس می شوند عبارتند از عفونت، سرماخوردگی، ویروس، خستگی، آسیب یا فشارهای احساسی.

این اشعه ماوراء بنفش از خورشید است که می تواند موجب تحریک شود. اشعه ماوراء بنفش از لامپهای فلورسنت می تواند همین کار را انجام دهند.

لوپوس یک بیماری مرگبار جهانی نیست. در واقع، امروزه، با پیگیری دقیق و درمان، 80-90 درصد از مردم مبتلا به لوپوس می توانند انتظار داشته باشند که یک طول عمر عادی داشته باشند. لوپوس در شدت و درجه متفاوت است. بعضی افراد دارای موارد خفیف هستند، بعضی دیگر متوسط و شدید هستند، که برای درمان و کنترل دشوارتر است.

بعدی

قبلی

در ادامه مطلب “بیماری لوپوس و علائم آن”، در این مقاله عوامل به وجود آورنده ی این بیماری و راه های تشخیص و درمان آن را برای شما بیان می کنیم.

عوامل ایجاد کننده این بیماری مانند بقیه بیماری های سیستم ایمنی ناشناخته می باشد، اما طبق بررسی های انجام شده، هم عوامل محیطی و هم عوامل ژنتیکی در ایجاد این بیماری دخالت دارند. در مورد عوامل ژنتیکی معلوم شده در خانواده هایی که مبتلا به بیماری لوپوس هستند، افراد آن خانواده حدود 3 تا 4 برابر بیشتر از افراد دیگر ممکن است دچار این بیماری شوند.

از عوامل محیطی نور آفتاب، به خصوص اشعه ماورای بنفش در ایجاد این بیماری نقش اساسی دارد و کسانی که بیشتر در معرض نور آفتاب و اشعه ماورای بنفش می باشند، به همان نسبت بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

از دیگر عوامل موثر، هورمون های جنسی هستند که بیشتر در مورد خانم ها تاثیر گذار می باشند. از عوامل دیگر می توان به تاثیر نامطلوب یک سری از داروها در خانم ها اشاره کرد. مصرف برخی داروها، بیماری لوپوس را در این افراد تشدید می کنند.

البته لازم به ذکر است این عوامل در ارتباط با لوپوس سیستمیک عنوان می شود و لوپوس دارویی علایم و علت های دیگری دارد. لوپوس دارویی، بیماری می باشد که فقط در اثر مصرف داروها ایجاد می شود و مانند لوپوس سیستمیک، سیستم های مختلف بدن را درگیر نمی کند. راه تشخیص بیماری لوپوس

عوامل ویروسی و میکروبی نیز به عنوان عامل ایجاد کننده این بیماری مطرح می باشند. مشاهده شده است افرادی که با جوانه های حاوی ماده آلفا آلفا در تماس زیاد می باشند، امکان ابتلا شدن آن ها به این بیماری بیشتر است.

این بیماری، بیشتر در خانم های جوان رخ می دهد و از دهه دوم و سوم عمر شروع می شود و بیشترین تعداد مبتلا شدن، در دهه سوم و چهارم می باشد، ولی ممکن است در هر سنی نیز دیده شود. از نظر شیوع، خانم ها در سنین باروری حدود 9 برابر آقایان و در سنین دیگر حدود 3 برابر آقایان به این بیماری مبتلا می شوند.

در تشخیص این بیماری حدودا 11 علامت تشخیصی داریم. اگر از این 11 مورد، حداقل 4 مورد در یک بیمار موجود باشد، تشخیص لوپوس قطعی می شود. در این بیماری مجموعه علایم بالینی با هم در تشخیص بیماری استفاده می شوند. اما با توجه به این که همه علایم ممکن است به صورت پشت سر هم در یک فرد ایجاد نشود، گذشت زمان خیلی وقت ها تشخیص را قطعی خواهد کرد.

بایستی به بیمار فرصت داده شود و چند بار مراجعه کند تا مشخص شود که بیمار مبتلا به لوپوس است یا نه، زیرا ممکن است همه علائم در یک زمان و در آن واحد با هم ایجاد نشوند و همانطور که گفته شد باید حداقل 4 مورد از 11 مورد در یک

شخص موجود باشد تا به آن فرد، بیمار مبتلا به لوپوس اطلاق شود.

راه های درمان با توجه به این که کدام یک از علایم ذکر شده در بیمار موجود می باشد، متفاوت بوده و باید مشخص شود بیمار کدام یک از علایم را دارد؛ مثلا اگر بیمار دچار مشکلات مفصلی و یا پوستی شده باشد، داروهایی مانند استروئیدها و یا کورتون(پردنیزولون) با دوز پایین توصیه می شود. این بیماران نباید زیاد در معرض نور آفتاب قرار بگیرند، به خصوص در ساعت هایی که تابش نور آفتاب شدید است.

در این بیماران بر اساس علایم موجود، درمان شروع می شود. برای بیمارانی که اختلالات سیستم هایی مانند مغز و کلیه را به حالت شدید داشته باشند، بایستی از داروهای سایکوتوکسیک یا داروهای قوی تر که سیستم ایمنی را ضعیف می کند، استفاده شود.

در درمان این بیماری، پیگیری از اهمیت خاصی برخوردار است و با توجه به اینکه برای این بیماران درمان قطعی و اساسی وجود ندارد و فقط بیماری کنترل می شود، بنابراین نیاز به پیگیری های مجدد وجود دارد. این بیماران باید بدانند که اگر در یک دوره، بهبودی پیدا کردند، بدان معنی نمی باشد که تا آخر عمر بهبودی کامل خواهند داشت، مثلا اگر مشکل کلیه این بیماران برطرف شد و مقدار دوز داروها کم شد، نباید درمان بیماری را رها کنند و بایستی هر چند وقت یک بار از لحاظ آزمایشگاهی و بالینی به دقت بررسی شوند.

عدم درمان به موقع، عوارض خطیری دارد، طوری که اگر این بیماران به موقع درمان نشوند و مثلا درگیری ریوی شدت پیدا کنند، احتمال فوت شدن بیمار حتمی است و یا اگر ناراحتی کلیه داشته باشند، ممکن است دچار نارسایی کلیه شده و نیاز به دیالیز پیدا کنند و کلیه تا آخر عمر کارآیی خود را از دست بدهد.

به طور کلی اگر در یکی از موارد و علایم ذکر شده، نسبت به درمان به موقع اقدام نشود، ممکن است منجر به فوت بیمار شود.

با توجه به اینکه علت بیماری به طور کامل مشخص نمی باشد، بنابراین راه پیشگیری خاصی نیز وجود ندارد، ولی خانواده هایی که دچار این بیماری هستند بایستی به محض مشاهده اولین علامت، مثلا با مشاهده راش پوستی یا درد مفصل یا ورم صورت، سریعا به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند.

این بیماری می تواند هم زمان با سایر بیماری ها رخ دهد، مثلا چند بیماری روماتیسمی با هم موجود باشد؛ یا به همراه لوپوس، بیماری آرتریت روماتوئید هم داشته باشند؛ و یا همزمان اسکلرودرمی هم موجود باشد، ولی نباید این بیماری یا بیماری های مشابه اشتباه شود.

به عنوان مثال کسی که بیماری خونی دارد، نباید با سرطان خون اشتباه شود؛ یا بیماری که سرطان کلیه دارد، نباید با سایر بیماری های کلیه اشتباه شود.

به دلیل اینکه بیماری لوپوس، همه قسمت های بدن را درگیر می کند، در درمان این بیماری باید نهایت دقت انجام گیرد.

این بیماران بایستی به محض مشاهده اولین علامت این بیماری به پزشک مراجعه کنند، به خصوص بیمارانی که مشکل کلیوی دارند، چون اگر بلافاصله نسبت به درمان اقدام کنند، کلیه خیلی خوب به درمان جواب می دهد. اگر سریعا کلیه درمان نشود، بیمار در مدت کمی دچار نارسایی کلیه خواهد شد.

فراموش نکنید با درمان این بیماری خیلی از مشکلات بیمار حل خواهد شد و از عوارض بعدی جلوگیری می شود و تا حدود زیادی بیماری خاموش خواهد شد، ولی اگر به موقع مراجعه نشود، عوارض شدیدتری ممکن است به همراه داشته باشد.

دکتر زهرا بصیری- فوق تخصص روماتولوژی

ماهنامه دنیای سلامت-10

تغذیه در بیماری لوپوس

تغذیه در بیماری‌های روماتیسمی 

 

بررسى هاى آزمایشگاهى بیمارى لوپوس




بسیارى از نشانه هاى بیمارى لوپوس منتشر ( سیستمیک ) میتواند تقلیدى از نشانه هاى دیگر بیماریهاباشد ، گاهى تشخیص بیمارى لوپوس دشوار میباشد .

براى شناسایى بیمارى لوپوس بررسى هاى موشکافانه زیر سودمند است.

نشانه هاى شایع بیمارى ، در بیمار .

بررسى آزمایشهاى معمولى و آزمایشهاى اختصاصى دستگاه ایمنى .

براى تشخیص بیمارى لوپوس عمومى منتشر باید فردى که بررسى میگردد نشانه هاى ناهنجارى در چندین اندام را داشته باشد. نشانه ها و یافته هاى زیر ویژه تشخیص بیمارى لوپوس میباشد :

پوست : آزردگى هاى پوست روى گونه ها به شکل بال پروانه ، زخم هایى درمخاط دهان و ریزش مو .

مفصل ها : درد- قرمزى – تورم .

کلیه : آزمایش غیر طبیعى ادرار که نشان دهنده بیمارى کلیه باشد.

پوشش دیواره ها ى اندام ها : آب آوردن ریه ( التهاب پوشش ریه ) ، پریکاردیت ( التهاب پرده قلب ) ، و یا پریتونیت ( التهاب درون پرده هاى شکم ) . روى هم رفته این نوع التهاب ها پلى سروزایت( التهاب غشاهایى که سینه، شکم ، و مفصل ها را آستر مى کنند، همراه با تراکم مایع در حفره ها ) نامیده میشود.

خون : کم خونى همولیتیک ( ازبین رفتن گویچه هاى سرخ در اثر خودپادتن ها که پیامد آن Hgb پائین است )، لکوپنى (پائین بودن شمارگویچه هاى سفید ) ترومبوسیتوپنى ( کاهش شمار پلاکت ها ) ، پلاکت ها کار کردهایى چند دارند که همه به بند آوردن خونریزى ( انعقاد خون) مربوط میشود.

ریه ها : ارتشاح سلولى ( انباشتن شدن سلولهاى التهابى در نسج ریه که در تصویر بردارى از ریه سایه آن دیده میشود ) که میتواند پیدا شده و پس از مدتى با درمان یا به خودى خود برطرف شود.

دستگاه عصبى : تشنج ( حرکات خود به خودى ماهیچه و اندام ها‌)؛ اختلال شعور ( سایکوز‌) آسیب عصب ها که میتواند حس هاى ناآشنا را پى داشته و قدرت ماهیچه ایى را دگرگون سازد.

اگر هر فردى چند تا از این نشانه ها ( علامت ها) را داشته باشد ، پس از آن پزشک در خواست آزمایشات چگونگى دستگاه ایمنى را خواهد داد. همیشه پزشکان در جستجوى نشانه هایى از اتو آنتى بادى ها (خودپادتن ها ) هستند .گر چه یک آزمایش به تنها ئى نمیتواند گواه بر داشتن بیمارى لوپوس در فرد باشد، و چندین آزمایش گوناگون به پزشک کمک میکند که تشخیص بیمارى لوپوس گذاشته شود.

نخست، بررسى هاى بالینى براى فردى که بیمار ى فعال دارد انجام میگردد،که این بررسى ها در برگیرنده : سرعت رسوب گلوبولى ESR) ) و CRP میباشد که نشان دهنده التهاب به هر علتى میتواند باشد. الکتروفورز پروتنین هاى خون نشان دهنده افزایش گاماگلوبولین و کاهش آلبومین ، و آزمایش ساده( روتین‌) خون مانندشمارش گویچه هاى خون که میتواند کم خونى و کاهش پلاکت ها و گلبولهاى سفید را نشان دهد.

سرانجام،آزمایشات شیمى نشان دهنده درگیرى کلیه و افزایش ازت اوره خون ( BUN) و کراتینین، کارکرد غیر طبیعى آزمایشات کبدى، و افزایش آنزیم هاى ماهیچه ها (مانندCPK ) اگر ماهیچه ها و مفاصل در آن زمان درگیر شده باشد .

این گونه از ناهنجارى ها پزشک را از درگیرى دستگاه هاى گوناگون بدن آگاه میسازد.
راه تشخیص بیماری لوپوس

آزمایش هائى که بیشتر براى تشخیص بیمارى لوپوس درخواست میگردد :

1- آزمایش پادتن ضد هسته سلولى (ANA ) که مشخص کننده خودپادتن هاى سلول هسته اى در خون است .

2- Anti DNA Ab آزمایش آنتى – دى ان آ آنتى بادى که مشخص کننده آنتى بادى به مواد ژنتیک در سلول است .

3- Anti-Sm Ab آزمایش آنتى – اس ام آنتى بادى که مشخص کننده آنتى بادى به سلول ماهیچه که ریبونکلوپروتین درون هسته سلول.

4- انجام آزمایش ها یى که سطح سرم شان در خون اندازه گیرى میشود و به نام کمپلیمان هستند ( یک گروه از پروتئین ها که میتوانند ویران کننده پاسخ ایمنى بدن باشند) . (C3 , C4 )

آزمایش آ . ان .آ (ANA )

آزمایش ANA ( بررسى پادتن ضد هسته سلول به روش ایمونوفلورسنس) یک آزمایش حساس براى تشخیص بیمارى لوپوس میباشد ، که در 97% از بیماران مثبت میباشد . هنگامیکه بیشتر از سه نشانه بالینى مانند درگیرى پوست ، مفصل ، کلیه ، پرده هاى پوششى ریه و قلب، خون، یا دستگاه مرکزى اعصاب که در بالا از آنها یاد شد ، با یک آزمایش مثبت ANA تشخیص بیمارى را اثبات مینماید.

آزمایش مثبت ANA تقریبا در همه افراد با لوپوس عمومى منتشر ، بهترین آزمایش حساس در تشخیص بیمارى است که در حال حاضر در دسترس بوده و تایید کننده تشخیص لوپوس عمومى منتشر است، وقتیکه نشانه هاى بالینى نیز در بیمار وجود داشته باشد.

آزمایش منفى ANA گواهى قوى بر علیه بیمارى لوپوس است .به هر حال در این بیمارى ، بندرت ممکن است آزمایش ANA منفى باشد .

در بیماران مبتلا به لوپوس که آنتى فسفولیپید آنتى بادى مثبت دارند میتواند ANAمنفى باشد.

به هر حال، یک آزمایش ANA مثبت به تنهایى گواهى براى اثبات و تشخیص بیمارى لوپوس نمیباشد، زیرا در بیماران زیر بدون در کاربودن بیمارى لوپوس ANA میتواند مثبت باشد :

· دیگر بیمارى هاى بافت همبند مانند اسکلرودرما، نشانگان شوگرن ، التهاب روماتیمسى مفصل ( آرتریت روماتوئید )، و بیمارى تیروئید، و بیمارى کبد و التهاب مفصل نزد جوانان .

· بیمارانى که داروهاى زیر را بکار میبرند مانند پروکاینامید، هیدرالازین ، ایزونیازید، وکلروپرومازین .

· بیمارى هاى ویروسى مانند منو نوکلئوز عفونى ( بیمارى عفونى که گره هاى لنفى را در گردن ، زیربغل و کشاله ران مبتلا میکند ؛بیشتر نوجوانان و جوانان را گرفتار میسازد .)و دیگر بیماریهاى مزمن عفونى مانند هپاتیت ، جذام، مالاریا و اندوکاردیت باکتریایى حاد .

· دیگربیماریهاى خودایمنى، شامل : تصلب یا سختى گوناگون ( multiple sclerosis) و التهاب تیروئید .

برگرفته : از سایت لوپوس آمریکا www.Lupus.org توضیح : Lab Tests

برگردان : گروه بیماران لوپوس ایران WWW.lupus.ir

 

منابع مهم در تهیه مقالات پزشکی و علوم آزمایشگاهی

———————————-

اطلاعات و لینک سایت های دانشگاه های جهان برای ادامه تحصیل

—————————-

 

تعاریف و کاربرد قوانین وستگارد در آزمایشگاه

————————

دستورالعمل کار با سانتریفوژ



راه تشخیص بیماری لوپوس
راه تشخیص بیماری لوپوس
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *