راههای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن

راههای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن
راههای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن

با هفت روش می توانید متابولیسم بدنتان را افزایش داده و از چاق شدن جلوگیری کنید.برای داشتن تناسب اندام و جلوگیری از چاقی، باید متابولیسم بدن افزایش یابد. با هفت راهکار می توانید متایولیسم بدن را افزایش داده و از چاق شدن جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از چاقی صبحانه بخورید

برای افزایش متابولیسم بدن، همیشه اول صبح، صبحانه را بخورید. اگر شما تا وسط صبح (یعنی حدود ساعت ۱۰) یا بعد از ظهر چیزی نخورید، متابولیسم بدنتان آهسته و کند می‌شود. خوردن صبحانه برای سوخت و ساز بدن شما مانند افزودن هیزم به اجاق است. یعنی همان طور که هیزم چوبی، اجاق را شعله ورتر می‌سازد، صبحانه نیز سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد.

 

برای جلوگیری از چاقی تعداد وعده‌های غذایی تان را افزایش دهیدراههای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن

به جای ۳ وعده غذایی، ۴ تا ۶ وعده غذایی را با فاصله‌ی ۲ تا ۳ ساعت از یکدیگر بخورید. البته در این صورت باید حجم هر وعده غذایی کمتر از وعده‌های قبلی باشد، یعنی همان مقدار غذایی را که در سه وعده می‌خورید، باید در ۶ وعده بخورید نه اینکه بیشتر غذا بخورید. خوردن مقادیر کم غذا در وعده‌های متعدد، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.

 

برای جلوگیری از چاقی غذاهای کم کالری بخورید

سعی کنید از مواد غذایی کم کالری یا چربی سوز مانند سبزی‌ها میوه‌ها و غلات سبوس دار استفاده کنید.

 

برای جلوگیری از چاقی ورزش کنید

اگر شاغل هستید سعی کنید روزانه مقداری از مسیر کار خود را پیاده بروید. به جای استفاده از آسانسور، از پله‌ها استفاده کنید. به جای سوارشدن به ماشین، پیاده روی کنید. سعی کنید روزانه حداقل یک ساعت ورزش یا پیاده روی کنید تا انرژی بدنتان را بسوزانید. تمام روزهای هفته و هر بار به مدت ۶۰ دقیقه پیاده روی تند، شنا کردن داخل استخر، ورزش‌های آیروبیک انجام دهید. این کار بهترین راه برای افزایش متابولیسم است.

 

برای جلوگیری از چاقی هیچ وقت گرسنه نمانید

اگر در حال اجرای رژیم لاغری هستید یا می‌خواهید لاغر شوید، سعی کنید هیچ وقت گرسنه نمانید، زیرا گرسنه ماندن باعث می‌شود متابولیسم بدنتان به سرعت پایین بیاید. گرسنه ماندن یعنی اینکه هیچ وقت برای ۵ تا ۶ ساعت بین وعده‌های غذایی خود گرسنه نباید باشید.

 

برای جلوگیری از چاقی بره غذایی منظمی داشته باشید

وعده‌های غذایی کم حجم خود را با فاصله زمانی مشخص از یکدیگر مصرف کنید. هیچ وقت، هیچ وعده غذایی را حذف نکنید و در یک وعده کمتر از مقدار مشخص شده، غذا نخورید، زیرا این کار باعث می‌شود برای رفع گرسنگی خود تنقلات پرکالری و بی فایده را مصرف کنید که باعث افزایش وزن شما می‌شوند.

 

برای جلوگیری از چاقی روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید

مصرف آب به مقدار کافی باعث می‌شود دستگاه گوارش بدن کار خود را به خوبی انجام دهد و هضم و جذب مواد غذایی به نحو موثر انجام شود؛ بنابراین از بروز یبوست و سایر اختلالات گوارشی جلوگیری می‌کند. همچنین باعث حفظ شادابی پوست می‌شود. زیرا ممکن است با رژیم گرفتن بدون مصرف آب کافی پوست کمی حالت طراوت خود را از دست بدهد.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغseemorgh.com/lifestyleمنبع : mizanonline.ir

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

چند سال است که در آستانه نوروز برخی از افراد در ستیز با آیین‌های شاد نوروزی خواستار برچیدن سفره هفت‌سین و حذف سبزه و ماهی قرمز هستند و برای دست‌یابی

تزیین تخم مرغ سفره هفت سین یکی از کارهایی است که برای چیدن سفره هفت سین باید انجام دهید. برای سفره هفت سین امسال تخم مرغ های سفره هفت سین را با گل

سوهان کنجدی یکی از شیرینیهای پرطرفدار، هم برای خوردن، هم برای پختن است! برای تهیه آن به فر یا لوازم خاصی نیاز نیست، دستور تهیه‌اش ساده است، وقت

خانه تکانی نوروز به دلیل ایجاد گرد و خاک زیاد و استفاده از شوینده ها و پاک کننده های شیمیایی در مدت طولانی ، سموم مضری را وارد ریه ها می کند بنابراین

بیشتر افراد سعی می کنند صبح خود را با نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه شروع کنند، اما باید به شما بگوییم بهترین نوشیدنی برای اول صبح یک لیوان آب گرم است. اما دلیل این امر چیست؟

در این مقاله طرز تهیه نوع خاصی از سبزی پلو با ماهی برای شب عید را برای شما در نظر گرفته ایم که حتما از طعم خاص آن لذت خواهید برد

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.


برخی از افراد تصور می‌کنند که با حذف صبحانه، کالری‌های کمتری جذب می‌کنند اما باید بدانید که این تصور اشتباه است و پژوهش‌ها نشان می‌دهند صبحانه میزان کالری‌های دریافتی روزانه را کاهش نیز می‌دهد.

بر اساس آمارهایی که یک پژوهشکده‌ی آمریکایی روی سلامت و تغذیه انجام داده است، مردانی که صبحانه می‌خورند حدود 2.7 کیلوگرم لاغرتر از مردانی هستند که صبحانه نمی‌خورند و زنانی که از این وعده‌ی غذایی صرف‌نظر نمی‌کنند نیز 4 کیلوگرم لاغرتر از زنانی هستند که صبحانه را حذف می‌کنند.

 

برای شام یک پیاله برنج قهوه‌ای با نخود و سبزیجات سرخ شده میل کنید. مواد غذایی سرشار از فیبرها مثل برنج، نخود و سبزیجات از نظر کالری و چربی‌ها فقیر هستند اما باعث سیری می‌شوند. این مواد غذایی همچنین به آرامی هضم می‌شوند که این امر به حفظ تعادل گلیسمی یا همان قند خود کمک می‌کند. راههای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن


دانه‌های کامل سرشار از مواد مغذی مثل منیزیم و ویتامین B6 اند که از بیشتر رژیم‌های غذایی حذف شده‌اند.


یک روش مصرف فیبرها این است که روزتان را با مصرف غلات سرشار از فیبر آغاز کنید.

سالاد و سبزی خوردن را دریابید. سبزیجات سبز رنگ و سبزیجات خامی مثل هویج، کدو و بروکلی سرشار از آب و فیبراند و در عین حال کالری اندکی دارند. این مواد غذایی به راحتی شما را سیر هم می‌کنند. البته توجه داشته باشید که سیر کردن تنها مزیت سبزیجات نیست.

پژوهشی که روی 18 نفر انجام گرفت نشان داد میزان ویتامین C، ویتامین E، اسیدفولیک و کاروتنوئید بدن افراد سالاد خور نسبت به افرادی که کمتر سالاد می‌خورند، بیشتر است. همچنین پژوهشگران مشاهده کردند افراد گیاه خوار 3 تا 2 درصد لاغرتر از افراد گوشتخوارند.

 

ما قصد نداریم در اینجا رژیم غذایی سرشار از پروتئین و فقیر از گلوسیدها را تبلیغ کنیم اما توصیه می‌کنیم در تمام غذاها و چاشت‌هایتان اندکی پروتئین اضافه کنید.


پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که رژیم غذایی سرشار از پروتئین و گلوسیدهای دیرهضم با شاخص گلیسمی پایین مثل میوه‌ها، سبزیجات، لوبیاها و پاستاها دارند کمتر از افرادی که رژیمی سرشار از کربوهیدرات ساده و فقیر از فیبر دارند احساس گرسنگی کرده و راحت‌تر لاغر می‌شوند.


البته این به این معنی نیست که در مصرف پروتئین افراط کنید. افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند و اغلب از چاقی رنج می‌برند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارند و مصرف بیش از اندازه‌ی پروتئین‌ها این مشکل را شدیدتر می‌کند.

با وجود این که گردو سرشار از چربی است اما این ماده‌ی غذایی خوشمزه به کاهش وزن کمک می‌کند. محققان معتقدند چربی سالم موجود در گردو باعث احساس سیری می‌شود و پروتئین‌های موجود در آن نیز در جریان گوارش، کالری‌های بیشتری می‌سوزاند.

محققان آمریکایی در پژوهشی که در City of Hope National Medical Centerروی 65 داوطلب بزرگ‌سال چاق انجام دادند، شرکت کننده‌ها را به دو گروه تقسیم کردند و به گروه اول روزانه 9 گرم بادام دادند. این در حالی بود که به رژیم غذایی گروه دوم پف‌فیل یا سیب‌زمینی پخته افزوده شد. اندکی بعد هر دو گروه میزان کالری و پروتئین یکسانی دریافت کردند اما رژیم حاوی بادام دو برابر چرب تر از رژیم غذایی فاقد بادام بود. نتایج نشان داد افرادی که بادام مصرف می‌کردند بعد از 24 هفته وزن بیشتری کم کردند.

 

کلسیم نقش مهمی در از بین بردن چربی‌ها دارد. هر اندازه که میزان کلسیم در یک سلول چرب بیشتر باشد به همان اندازه میزان چربی سوخته شده بیشتر خواهد بود.

در پژوهشی که روی افراد چاق انجام گرفت، به یک گروه از شرکت کننده‌ها روزانه سه وعده حاوی 175 گرم ماست بدون چربی حاوی 11 میلی گرم کلسیم داده شد و گروه دیگر روزانه محصولات لبنی حاوی 4 تا 5 میلی گرم کلسیم دریافت کردند. هر دو گروه به یک میزان کالری‌های دریافتی را کاهش دادند. نتایج نشان داد افرادی که ماست مصرف کرده بودند به طور متوسط بیشتر از 6.3 کیلو وزن کم کردند در حالی که این میزان برای افرادی که کلسیم کم‌تری دریافت کرده بودند 5 کیلوگرم بوده است.

برخی از افراد تصور می‌کنند که با حذف صبحانه، کالری‌های کمتری جذب می‌کنند

اما باید بدانید که این تصور اشتباه است و پژوهش‌ها نشان می‌دهند صبحانه

میزان کالری‌های دریافتی روزانه را کاهش نیز می‌دهد


از این گذشته افرادی که ماست دریافت کرده بودند 8 درصد بیشتر چربی‌های شکم خود را از دست دادند. با وجود اینکه پژوهش‌ها نشان داده است کلسیم موجود در محصولات لبنی کم چرب بهتر است اما باید بدانید که کلسیم موجود در بروکلی یا آب پرتقال‌های غنی شده نیز برای سلامتی بسیار مفید است.


فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

چگونگی تثبیت وزن پس از رژیم لاغری

برای لاغر شدن، شام را جدی بگیرید!

7 پیشنهاد برای مهار پُرخوری در میهمانی‌ها

چگونه در خواب لاغر شویم؟

6 عادت غذایی سالم برای کاهش وزن

اگر می‌خواهید در رژیم شکست نخورید

1 علت خوردن، بدون حس گرسنگی

چرا با کم‌خوری، لاغر نمی‌شوم؟

9 روش برای سوزاندن چربی

راههای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن
راههای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *