راههای درمان واریکوسل گرید 1

فهرست موضوعات

واریکوسل به معنای اتساع وریدهای بیضه و طناب بیضه می باشد که معمولا به دلیل ناکارآمد شدن دریچه های لانه کبوتری در وریدها و در نتیجه برگشت خون به داخل بیضه ایجاد می شود. از آنجایی که این خون حاوی دی اکسید کربن و مواد زائد ناشی از سوخت و ساز سلول های بیضه هست، لذا برگشت خون باعث افزایش دمای بیضه و افزایش غلظت مواد دفعی و متابولیت ها در بیضه شده و بدین ترتیب می تواند در عملکرد بیضه که تولید اسپرم و هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون می باشد، اختلال ایجاد کند.

واریکوسل به سه درجه یا گرید تقسیم می شود:

راههای درمان واریکوسل گرید 1

بهترین روش تشخیص واریکوسل گرید ۱ معاینه هست که توسط متخصص ارولوژی انجام می شود. این کار نیاز به تجربه و تبحر دارد؛ لذا تشخیص واریکوسل گرید ۱ چپ توسط خود بیمار امکان پذیر نیست و حتما نیاز به معاینه توسط ارولوژیست می باشد. در مواردی که پزشک صلاح بداند، بویژه در افراد چاق یا افرادی که بیضه ها بخوبی لمس نمی شود، توصیه به انجام سونوگرافی برای تشخیص دقیق تر می کند.

هرچه درجه و گرید واریکوسل شدید تر باشد، اثر بخشی آن بر روی کاهش تولید اسپرم و اختلال در حرکت و شکل اسپرم و در نتیجه کاهش توان باروری در مردان و بروز بارداری است؛ ولی حتی واریکوسل گرید چپ هم می تواند باعث کاهش شانس باروری و بارداری  شود. کم شدن تعداد اسپرم یا ضعف در حرکت اسپرم و بدشکلی اسپرم ها در واریکوسل گرید ۱ چپ می تواند توانایی آن ها را در رسیدن به محوطه داخلی رحم و ممزوج شدن با تخمک زن و وقوع لقاح کم کند و بدین ترتیب شانس بارداری  را کاهش دهد.

به عنوان یک قاعده ی کلی، واریکوسل گرید ۱ چپ همیشه نیاز به درمان ندارد و فقط در مواردی توصیه به درمان می شود که:

⚠ در مردان متاهلی که اقدام به بچه دار شدن کرده اند، ولی بعد از گذشت شش تا دوازده ماه در این امر وفق بوده اند و البته در بررسی هایی که برای همسرشان انجام شده است، همه چیز نرمال بوده و به عبارتی مشکل از همسر نباشد.

⚠ در مردان مجردی که در حداقل دو آزمایش اسپرم که به فاصله ی دو تا سه هفته انجام می شود، کاهش تعداد اسپرم یا اختلال در کیفیت اسپرم شامل کاهش حرکت اسپرم یا بدشکل اسپرم مشاهده شود.

⚠ در پسران نوجوانی که در سن بلوغ هستند و واریکوسل باعث کاهش رشد بیضه شده است.

درمان های دارویی شامل داروهای شیمیایی و گیاهی نقشی در درمان واریکوسل گرید ۱ چپ ندارند. حتی زالو درمانی که توسط برخی از افراد توصیه می شود باعث بهبود واریکوسل گرید یک چپ نمی شود.

وقتی صحبت از بهترین روش جراحی واریکوسل گرید ۱ چپ می شود، منظور روشی است که بیشترین موفقیت و کمترین عوارض را داشته باشد. لذا قبل از آنکه بخواهیم در مورد بهترین روش جراحی واریکوسل گرید یک چپ توضیح دهیم، بهتر است اطلاعاتی در مورد عوارض احتمالی جراحی واریکوسل داشته باشیم.

شایع ترین عارضه ی جراحی واریکوسل عود می باشد و دیگر عوارض واریکوسل شامل درد، آسیب عروق لنفاوی بیضه و در نتیجه تجمع آب در پرده ی پیرامون بیضه که اصطلاحا به آن هیدروسل می گویند، آسیب مجرای انتقال دهنده اسپرم، آسیب سرخرگ خون رسان به  بیضه و در نتیجه تحلیل بیضه می باشد. سه روش کلی برای جراحی واریکوسل گرید ۱ چپ وجود دارد که شامل روش سنتی، روش لاپاروسکوپی و روش میکروسکوپی است.

بهترین روش درمانی واریکوسل گرید ۱ چپ، جراحی به شیوه میکروسکوپیک می باشد. در این روش، برش عمل برابر یا کمی کوچک تر از روش سنتی است ولی از آنجایی که طناب بیضه زیر میکروسکوپ و با درشت نمایی بالاتری دیده می شود و وقت بیشتری برای پیدا کردن وریدها صرف می شود، لذا به مراتب از دقت بالاتری برخوردار است و در نتیجه باعث بالا رفتن میزان موفقیت عمل و کاهش عوارض آن می شود.

سوال پزشکی دارید ؟!؟

سلام

آيا آلت من اندازش نرماله يا كوچك است ؟..نرمالهعلت پوست پوست بودن سر كلاهك آلتم براي چيست؟.خشکی پوسته، چربش کنید

سلام

بستگی به نتیجه آزمایش اسپرم تان دارد

سلام

به نظر من IVF کنید

دکتر حسین کرمی درمان ناباروری – درمان ناباروری

واریکوسل یک بیماری شایع بین مردان نابارور می باشد. از هر 1 مرد 15 نفر و از هر 1 مرد نابارور 4 نفر به بیماری واریکوسل مبتلا هستند. در انتها برخی از سوالات شایع درباره واریکوسل جواب داده شده است.

درمان واریکوسل برای ناباروری و بهبود قدرت باروری انجام می گیرد که معمولا می تواند به صورت جراحی سرپایی با بیهوشی موضعی یا بیهوشى عمومی انجام شود.

فهرست موضوعات

ما در بدن دو نوع  رگ داریم یکی سرخرگ ها و دیگری سیاهرگ ها. سیاهرگ ها دارای دریچه هایی هستند که به آنها دریچه لانه کبوتری گفته می شود و وظیفه آنها ممانعت از برگشت خون به عقب و هدایت سریع خون به طرف قلب می باشد.

راههای درمان واریکوسل گرید 1

هنگامی که دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ ها خراب می شوند و خون برگشت نمی کند این بیماری اتفاق می افتد. به طور کلی می توان گفت واریکوسل در واقع همان واریسی شدن رگ های بیضه است.

در ادامه توصیه میکنیم این کلیپ کوتاه را از زبان دکتر کرمی متخصص اورولوژی را درباره واریکوسل مشاهده کنید.

 

#ناباروري كليپ اموزشي ناباروري شماره ٤ موضوع:واريكوسل با توضيحات پروفسور حسين كرمي شماره تماس2122642744

A post shared by پروفسور حسين کرمی ۲۲۶۴۲۷۴۴-۰۲۱ (@drkarami) on Nov 5, 217 at 1:18am PST

همانطور که می دانید واریکوسل، به واریسی شدن رگ های بیضه و خراب شدن دریچه های لانه کبوتری می گویند. این بیماری شایع ترین علت ناباروری در مردان جوان است که از نظر بالینی به 3 گروه تقسیم می شود. این 3 کروه عبارتند از: واریکوسل خفیف، متوسط و شدید.

در این نوع بیماری رگ های واریسی قابل مشاهده نیستند و  پزشک با معاینه فیزیکی می تواند آن را تشخیص دهد.

رگ های واریسی در این گرید باز هم قابل مشاهده نیستند اما با دست گذاشتن روی بیضه می توان رگ ها را لمس کرد.

در این حالت دیگر نیاز به معاینه فیزیکی نیست و رگ ها به صورت راحتی قابل مشاهده هستند.

این بیماری می تواند بدون علامت باشد. از رایج ترین نشانه های واریکوسل درد می باشد به خصوص در افرادی که زیاد روی پای خود می ایستند.

امروزه بهترین توصیه پزشکان به جوانان معاینه بیضه ها توسط خود فرد در هنگام استحمام می باشد. چرا که هر گونه بزرگ شدن بیضه، آب آوردن بیضه، برجستگی های بیضه و از جمله واریکوسل که به صورت یک کیسه کرم مانند در بالای بیضه که با زور زدن می شود و بهترین علامت وجود این بیماری است در همان معاینه توسط خود فرد می تواند مشخص شود.

 واریکوسل شدید وقتی از دور مشاهده می کنیم مانند یک کیسه ی پر از کرم می باشد و کاملا نشان می دهد که دریچه ها خراب شده و به آن نوع 3 می گویند. واریکوسل درجه 2 این است که در معاینه ی بالینی به آن شدت نیست و رگ ها  در مقابل بیضه ی دیگر کلفت شده است و وقتی از فرد می خواهیم که بینی رو بگیرد و زور بزند درد شدیدتر می شود.

واریکوسل خفیف در معاینه ی پزشکان کاملا سالم به نظر می رسد و وقتی از او می خواهیم که بینی را بگیرد و زور بزند.  رگ ها خودشون رو نشان می دهند. اگر واریکوسل خفیف در معاینه نشان داده شد و تشخیص داده شد برای تایید آن باید از سونوگرافی رنگی استفاده کنیم. اگر فردی سونوگرافی از واریکوسل داشته باشد و آزمایش اسپرم آن خوب باشد و همچنین اگر دارای فرزند باشد، احتیاجی به درمان ندارد

چون باید این موضوع و در نظر بگیریم که هرچقدر واریکوسل خفیف باشد درصد موفقیت روی آزمایش اسپرم کمتر خواهد شد. و ما درکل کسانی که واریکوسل خفیف دارند و فرزند ندارند جراحی واریکوسل انجام می شود. ولی اگر ازمایش خوب بود و فرزند داشتند و فقط دچار درد می شوند نیازی به درمان جراحی نیست. چون واریکوسل شایع است و از هر 1 مرد 4 مرد واریکوسل خفیف دارند و با توجه به این موضوع واریکوسل خفیف فقط در موارد خاص باید درمان کرد.

 

گمان می کنند که واریکوسل درجه حرارت بیضه ها را افزایش می دهد یا سبب افزایش جریان خون به وریدهای بیضه می شود. به نظر می رسد واریکوسل به صدمه زدن یا کشتن اسپرم ها کمک می کند. درمان واریکوسل معمولا برای بهبود باروری درمردانی است که هم واریکوسل و هم اسپرم معیوب دارند.

عدم گردش خون صحیح می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در تولید اسپرم و ناباروری در مردان شود که عبارتند از:

1- بر روی تعداد اسپرم تاثیر می گذارد.

2- در مردان تعداد اسپرم هایی که دارای شکل طبیعی نیستند نباید از مقداری شود واریکوسل می تواند این تعداد را افزایش دهد.

3- اما بیشترین مشکلی که بیماری واریکوسل ایجاد می کند بر روی حرکت اسپرم می باشد.

سوال یکی از بیماران:

پاسخ دکتر: اگر ازمايش اسپرم نرمال است عمل نميخواهد.

بحث های زیادی درباره راه های درمان واریکوسل می شود. که در اینجا لازم است بدانید قطعی ترین درمان واریکوسل جراحی می باشد. درمان هایی مانند زالو درمانی پایه علمی ندارند و نمی توانند کمک کننده باشند. لازم به ذکر است نقش درمان دارویی نیز بعد از عمل جراحی می باشد و  بیشترین تاثیری که از آن گزارش شده است حدود 5 تا 1 درصد می باشد.

خیر،همانطور که گفته شد تعداد زیادی از مردان دارای واریکوسل می باشند پس لزومی ندارد که تمام آنها برای درمان واریکوسل عمل شوند. جراحی فقط در مردانی انجام می شود که پزشک تشخیص دهد واریکوسل در آنها باعث مشکل در ناباروری شده است یا ممکن است در آینده برای آنها مشکلاتی ایجاد کند. گاها از پزشکان سوال می شود که واریکوسل خفیف یا همان گرید های پایین نیز باعث ناباروری می شود که در جواب باید گفت وقتی آزمایشات اسپرم غیر طبیعی باشند و دکتر در بیمار واریکوسل را تشخیص دهد دیگر فرقی بین گرید واریکوسل نمی کند و بیمار باید جراحی شود. در هر صورت به نظر می رسد مشاوره با یک پزشک مجرب بهترین کاری است که می توان کرد.

مورد دیگری که نیاز به جراحی دارد در افرادی است که در حدود سن بلوغ قرار دارند و دارای واریکوسل هستند. زیرا واریکوسل در این افراد باعث کوچک ماندن بیضه می شود. که در این صورت مراجعه به پزشک متخصص و مشاوره حتما توصیه می شود.

سه نوع روش عمل واریکوسل وجود دارد.

در این نوع عمل برشی بر روی کشاله می زنند و رگ هایی را که واریسی اند را می بندند تا از جریان خون جلوگیری کنند.

در این عمل با وارد کردن سه عدد لوله باریک در شکم و تزریق گاز و عبور دوربین احشاء داخل شکم را با بزرگنمائی  مشاهده می شود و پزشک با استفاده از مانیتور جراخی را انجام می دهد.

در طی جراحی، جراح برای تشخص ورید هایی که عملکردشان را از دست داده اند از میکروسکوپ استفاده میکند و بعد از آن ورید ها را می بندند.

مطلب مرتبط: عمل میکروسرجری واریکوسل چیست؟

 

راههای درمان واریکوسل گرید 1

#ناباروري عمل جراحي ميكروسرجري واريكوسل با توضيحات پروفسور حسين كرمي تماس2122642744

A post shared by پروفسور حسين کرمی ۲۲۶۴۲۷۴۴-۰۲۱ (@drkarami) on Nov 6, 217 at 2:14am PST

عمل میکروسرجری و لاپاراسکوپی دو روش ارجح در درمان واریکوسل می باشند. مزایای لاپاراسکوپی را می توان نداشتن برش دردناک روی کشاله  بیمار ، زیبایی ، مدت کوتاه عمل و کوچک نشدن بیضه دانست. از مزایای میکروسرجری می توان به احتمال پائین آسیب به شریان های بیضه، پائین بودن احتمال عود و آب آوردن بیضه اشاره کرد.

مطلب مرتبط: سوالات شایع درباره قبل و بعد از عمل واریکوسل

مطلب مرتبط: علل ناباروری مردان

درمان واریکوسل به طور معمول سرپایی انجام می شود. شما می توانید انتظار داشته باشید 4 ساعت پس از جراحی معمول واریکوسل به خانه بروید. دارو ضد درد برای چند روز پس از جراحی تجویز می شود. شما مى توانید کارهای سبکتان را 1 تا 2 روز پس از جراحی و تمام فعالیت های شدیدتان را تا یک تا دو هفته بعد از جراحی انجام دهید.

بعد از 5 یا 6 ماه انتظار می رود کیفیت و تعداد اسپرم شما بهبود یابد. البته این نکته قابل ذکر است که بهبود باروری در مردان نابارور حدود 6 درصد می باشد.

مطلب مرتبط: علل ناباروری زنان

1-عفونت در محل جراحی

2-ایجاد مایع در اسکروتوم (هیدروسل) که نیاز به تخلیه دارد.

3-آسیب به شریان ها یا اعصاب موجود در ناحیه ی پوبیس (شرمگاهی)

الف) در صورتیکه نیاز به عمل جراحی داشته باشد (جهت عمل جراحی) : شش ماه معاف موقتب) در صورتیکه بعداز عمل عود نماید و درجه 3 و بالاتر باشد : معاف دائمج) فقط در مشمولین قبل از اعزام ،عمل نشده در هر درجه ای و نیز عمل شده بدون عارضه : معاف از خدمات رزمی

واریکوسل می تواند هیچ علامتی نداشته باشد علی رغم اینکه انتظار می رود دردناک باشد حتما اینگونه نیست. البته در صورتی که دردی در بیضه و یا کیسه بیضه وجود دارد و یا یکی از بیضه ها بزرگتر از دیگری است و یا تورمی در کیسه بیضه وجود دارد ، احتمال واریکوسل وجود دارد. البته عمل واریکوسل برای کاهش درد بیضه توصیه نمی شود.

خیر،حدود 5 درصد جراحی واریکوسل موثر است. درحالی که درمان دارویی حدود 5 درصد است.

چند وقت بعد از عمل واریکوسل میتوان نزدیکی کرد؟

انتظار می رود بعد از شش ماه کیفیت اسپرم افزایش پیدا کند اما دلیلی برای به تاخیر انداختن اقدام برای باروری وجود ندارد.

واریکوسل از علل ناباروری در زنان نیست.

خیر، هیچ ارتباطی بین حجم مایع منی و واریکوسل نیست.

خیر، ارتباطی ندارد.

همانطور که گفته شد معیار اصلی عمل ناباروری است. اگر فردی نابارور باشد و واریکوسل داشته باشد باید عمل شود و فرقی بین گرید یک یا سه وجود ندارد.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و ناباروری مردان در تهران

پروفسور حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند.

پست قبلی

آزمایش ها و روش های تشخیص ناباروری در مردان

پست بعدی

بیضه نزول نکرده و تاثیر آن بر نابارورى

تفاوت درجه های واریکوسل در آقایان و نشانه های آن

جلوگیری از ناباروری ناشی از واریکوسل [روش بدون جراحی]

آیا جراحی نکردن واریکوسل عوارضی دارد؟

هزینه عمل واریکوسل سال 97 [دولتی و خصوصی]

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری و عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

آدرس : تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ،کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک ۶۸

میدان اقدسیه ، خیابان اراج، خیابان ۲۲ بهمن بیمارستان نیکان

شماره تماس نوبت دهی : ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ساعت تماس : از 8 صبح تا 7 عصر

تفاوت درجه های واریکوسل در آقایان و نشانه های آن

جلوگیری از ناباروری ناشی از واریکوسل [روش بدون جراحی]

آیا جراحی نکردن واریکوسل عوارضی دارد؟

خوش آمدید

بازگشت پسورد

رمز عبور برای شما می شود !

واریکوسل اتساع و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی(سیاهرگی) بالای بیضه ها است. شیوع آن زیر 1سال نادر است ولی در بالغین جوان 15 درصد و در مردان نابارور 2 تا 4 درصد می باشد. در کسانی که با ناباروری ثانویه مراجعه می نمایند یعنی قبلا بچه دار شده اند شیوع آن به 7 درصد می رسد. 9 درصد موارد طرف چپ ودر 1 درصد موارد دو طرفه است. علت واریکوسل طولانی تر بودن ورید تخلیه کننده خون بیضه چپ به ورید کلیوی و همچنین زاویه عمودی تر آن نسبت به سمت راست می باشد.

 

واریکوسل شایعترین علت قابل اصلاح ناباروری در مردان می باشد. علت ایجاد واریکوسل اختلال در تخلیه وریدی یا نارسایی دریچه های وریدی بیضه است. نظریه های گوناگونی در مورد مکانیسم آسیب بیضه ها وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: افزایش دمای بیضه ها یا کاهش جریان خون و اکسیژن رسانی یا انتقال مواد و متابولیت های کلیه ها و غدد فوق کلیه به بیضه ها و یا ترکیبی از این ها.

واریکوسل می تواند باعث کاهش رشد بیضه و در نهایت کوچک شدن

 

راههای درمان واریکوسل گرید 1

در بیماری که با ناباروری و واریکوسل مراجعه می نماید علاوه بر معاینه و شرح حال باید حداقل دو یا سه آزمایش منی برای تصمیم گیری وجود داشته باشد. با توجه به حساسیت آزمایش باید در آزمایشگاهی انجام گردد که به طور تخصصی این آزمایش را انجام می دهند.

 

معاینه باید با دست و ابتدا در حالت ایستاده و سپس در حالت خوابیده انجام گردد تا مشخص شود آیا با دراز کشیدن واریکوسل کاهش چشمگیر پیدا می کند یا نه که اگر نکرد سونوگرافی شکم و لگن برای بررسی انجام گردد. در زمان معاینه ممکن است وریدها مانند واریس پا قابل مشاهده باشند یا مانند کیسه پر از کرم قابل لمس باشند یا بازور زدن قابل لمس شوند که این معیارها بیانگر شدت واریکوسل می باشد. در تشخیص واریکوسل معاینه بالینی حرف اول و آخر را می زند و سونوگرافی برای مواردی به کار می رود که معاینه مشکل باشد مانند بیماران بسیار چاق یا موارد خفیف. البته از سونوگرافی داپلر یا رنگی می توان برای تایید عود ( برگشت خون به سمت بیضه ها) پس از عمل کمک گرفت.

 

درجه بندی واریکوسل

گرید 3 : وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده اندگرید 2 : وریدها در حالت ایستاده قابل لمس می باشندگرید 1 : وریدها هنگام زور زدن قابل لمس می باشندواریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می شود.

در چه مواردی واریکوسل نیاز به درمان دارد؟

در ابتدا با توجه به اینکه بسیاری از بیماران در زمانی که تشخیص واریکوسل برای آنها گذاشته می شود نگران و مضطرب می شوند باید خاطر نشان کرد که واریکوسل یک بیماری خوش خیم است اما درمان دارویی ندارد وتنها روش درمان آن جراحی است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

 

تصمیم گیری برای عمل بستگی به فاکتورهای گوناگونی مانند: شدت واریکوسل و سن بیمار و وضعیت باروری (تاهل و داشتن یا نداشتن فرزند) دارد. در مواردی که بیمار واریکوسل گرید دو یا سه داشته باشد و با ناباروری مراجعه نموده باشد نیاز به عمل جراحی واریکوسلکتومی دارد. اگر واریکوسل با اختلال در آزمایش منی همراه باشد باز هم نیاز به عمل دارد (همان طور که گفته شد باید حداقل دو یا سه آزمایش منی برای تصمیم گیری وجود داشته باشد).

 

در برخی رفرنس ها اگرمرد جوانی با واریکوسل قابل مشاهده یا قابل لمس (درجه سه یا دو) مراجعه نماید و فعلا قصد بچه دارشدن هم نداشته باشد برای پیشگیری از اثرات طلوب آن بر باروری، توصیه به عمل می شود. درمورد جراحی واریکوسل های بسیار خفیف یا ساب کلینیکال اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد اما ما توصیه به عمل نکرده و فقط آنها را پیگیری می کنیم.

 

درمان واریکوسل

همان طور که گفته شد واریکوسل درمان دارویی ندارد و تنها روش درمان آن جراحی است. روشهای درمان آن یا با روشهای با برش جراحی است یا با روش آمبولیزاسیون (فرستادن لخته) از طریق پوست:

 

1) روش استاندارد طلایی جراحی واریکوسل روش اینگوینال میکروسکوپیک می باشد که با برش کوچک پایین شکم نزدیک خارج ریشه آلت و بالای بیضه و با کمک میکروسکوپ انجام می شود. مزیت این روش حفظ شریان (سرخرگ) و عروق لنفاوی و عصب می باشد و میزان عود نیز کمتر است (حدود 1 تا 2 درصد).

 

2 )روش جراحی اینگوینال که تقریبا مانند روش اول است اما بدون میکروسکوپ انجام می شود و بنابراین عوارض آن است

 

3) روش جراحی رتروپریتوئن که با برشی بالاتر از روش قبلی انجام می شود.

 

4) روش جراحی با لاپاروسکوپ که با ایجاد حدود سه سوراخ در شکم و فرستادن گاز به داخل شکم برای ایجاد فضای کافی برای کار انجام می شود. اما در این روش احتمال اسیب عروق بزرگ یا روده ها یا مثانه و هر چند ناشایع وجود دارد.

 

5) روش آمبولیزاسیون از راه پوست که از راه وریدهای کنار ران به صورت موضعی لخته خون خود بیمار یا کویل یا مواد سنتتیک و مصنوعی دیگر به داخل وریدها فرستاده می شوند.

 

مراقبت پیش و پس از عمل

پس از تصمیم گیری برای عمل و انجام آزمایشات روتین خون و بررسی اسپرم، موهای ناحیه عمل شب قبل یا صبح عمل تراشیده می شوند. ازساعت 12 شب قبل از عمل، بیمار دیگر چیزی نمی خورد. عمل با بیهوشی عمومی یا بی حسی از کمر(نخاعی) بسته به شرایط بیمار و صلاحدید متخصص بیهوشی انجام می گردد. مدت زمان عمل بستگی به فاکتورهای گوناگون دارد و متوسط 3 تا 6 دقیقه می باشد. بیمار همان روز یا فردا صبح مرخص می شود و به مدت حداقل 7تا 14 روز استراحت پزشکی خواهد داشت. بهتر است نزدیکی از روز هفتم به بعد انجام گردد.

 

عوارض

عوارض کوتاه مدت پس از عمل شامل: درد یا عفونت زخم یا خونریزی یا خونمردگی اطراف ناحیه عمل و می باشد. در برخی موارد ممکن است درد خفیفی برای مدتی باقی بماند یا بی حسی اطراف ناحیه عمل یا پوست کیسه بیضه ایجاد شود.

عوارض بلندمدت: عود واریکوسل/ هیدروسل(جمع شدن مایع اطراف بیضه) / کوچک شدن بیضه(کمتر از 1 درصد).

 

پیگیری

حدود 3تا 4 ماه پس از عمل اولین آزمایش اسپرم انجام می شود و پس از آن با همین فاصله تا یکسال یا تا زمان بارداری همسر آزمایش انجام می گردد. میزان بارداری پس از عمل در مطالعات مختلف بین 3 تا 6 درصد گزارش شده است. اگر زوج پس از درمان همچنان ناباروری باشند توصیه به انجام روش های کمک باروری می شود.

راههای درمان واریکوسل گرید 1

منبع:متخصص ارولوژی

واریکوسل (به انگلیسی: Varicocele)‏ واریکوسل اتساع و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی(سیاهرگی) بالای بیضه هاست. شیوع ان زیر 1سال نادر است ولی در بالغین جوان 15% و در مردان نابارور 2 تا 4% میباشد.در کسانی که با ناباروری ثانویه مراجعه می نمایند یعنی قبلا بچه دار شده اند شیوع آن به 7% میرسد. 9% موارد طرف چپ ودر 1% موارد دو طرفه است علت این پدیده طولانی تر بودن ورید تخلیه کننده خون بیضه چپ به ورید کلیوی و همچنین زاویه عمودی تر آن نسبت به سمت راست می باشد.

 

واریکوسل شایعترین علت قابل اصلاح ناباروری در مردان میباشد. علت ایجاد این اختلال در تخلیه وریدی یا نارسایی دریچه های وریدی بیضه است. نظریه های گوناگونی در مورد مکانیسم آسیب بیضه ها وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: افزایش دمای بیضه ها یا کاهش جریان خون و اکسیژن رسانی یا انتقال مواد و متابولیتهای کلیه ها و غدد فوق کلیه به بیضه ها و یا ترکیبی از اینها. واریکوسل میتواند باعث کاهش رشد بیضه و در نهایت کوچک شدن بیضه گردد. همچنین با اثر بر اسپرمها باعث کاهش حرکت و تعداد انها و تغییر مورفولوژی(شکل ظاهری) انها خواهد شد. واریکوسل به طور مستقیم اثری بر توانایی جنسی یا ایجاد انزال زودرس ندارد.

 

در بیماری که با ناباروری و واریکوسل مراجعه می نماید علاوه بر معاینه و شرح حال باید حداقل دو یا سه آزمایش منی برای تصمیم گیری وجود داشته باشد. با توجه به حساسیت آزمایش باید در آزمایشگاهی انجام گردد که به طور تخصصی این آزمایش را انجام می دهند.

 

معاینه باید با دست و ابتدا در حالت ایستاده و سپس در حالت خوابیده انجام گردد تا مشخص شود آیا با دراز کشیدن واریکوسل کاهش چشمگیر پیدا می کند یا نه که اگر نکرد سونوگرافی شکم و لگن برای بررسی انجام گردد. در زمان معاینه ممکن است وریدها مانند واریس پا قابل مشاهده باشند یا مانند کیسه پر از کرم قابل لمس باشند یا بازور زدن قابل لمس شوند که این معیارها بیانگر شدت واریکوسل می باشد. در تشخیص واریکوسل معاینه بالینی حرف اول و آخر را می زند و سونوگرافی برای مواردی به کار می رود که معاینه مشکل باشد مانند بیماران بسیار چاق یا موارد خفیف. البته از سونوگرافی داپلر یا رنگی می توان برای تایید عود ( برگشت خون به سمت بیضه ها) پس از عمل کمک گرفت.

 

گرید 1 : وریدها هنگام زور زدن قابل لمس میباشند

گرید 2 : وریدها در حالت ایستاده قابل لمس میباشند

گرید 3 : وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده اند

واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می شود.

 

واریکوسل یک بیماری خوش خیم است اما درمان دارویی ندارد وتنها روش درمان آن جراحی است. تصمیم گیری برای عمل بستگی به فاکتورهای گوناگونی مانند: شدت واریکوسل و سن بیمار و وضعیت باروری (تاهل و داشتن یا نداشتن فرزند) دارد. در مواردی که بیمار واریکوسل گرید دو یا سه داشته باشد و با ناباروری مراجعه نموده باشد نیاز به عمل جراحی واریکوسلکتومی دارد. اگر واریکوسل با اختلال در آزمایش منی همراه باشد باز هم نیاز به عمل دارد (همان طور که گفته شد باید حداقل دو یا سه آزمایش منی برای تصمیم گیری وجود داشته باشد).

 

در برخی رفرنس ها اگرمرد جوانی با واریکوسل قابل مشاهده یا قابل لمس (درجه سه یا دو) مراجعه نماید و فعلا قصد بچه دارشدن هم نداشته باشد برای پیشگیری از اثرات طلوب آن بر باروری توصیه به عمل می شود. درمورد جراحی واریکوسل های بسیار خفیف یا ساب کلینیکال اختلاف نظر وجود دارد.

منبع:متخصص ارولوژی

این بیماری اغلب بدون علامت است و تنها پس از مراجعه به پزشک اورولوژیست و معاینه بیضه ها تشخیص داده می شود. در تعداد کمی از بیماران هم واریکوسل با علائمی مانند احساس سنگینی در بیضه یا دردهای خفیف و مبهم، خود را نشان می دهد. درد ناشی از واریکوسل معمولا در طول روز به علت فعالیت‌های جسمی بدتر شود و با خوابیدن به پشت تخفیف می‌یابد.

 

واریکوسل، اغلب تنها با معاینه بیضه توسط یک پزشک مجرّب اورولوژیست تشخیص داده می شود و نیازی به اقدامات پاراکلینیکی ندارد؛ اما به رسم زمانه! اغلب از سونوگرافی برای کمک به تشخیص آن استفاده می شود.

 

معاینه فیزیکی هم در حالت دراز کشیده و هم در حالت ایستاده انجام می شود. در معاینه، ممکن است بیضه ها به صورت «کیسه ای پر از کرم» لمس شوند که در حالت دراز کشیده برطرف شده یا واضحا کاهش اندازه پیدا می کند. در واریکوسل های کوچکتر، پزشک اورولوژیست ممکن است از شما بخواهد نفس عمیقی بکشید و چند ثانیه آن را نگه دارید و به پایین زور بزنید(مانور والسالوا)؛ این کار باعث گشاد شدن ورید های بیضه شده معاینه آن را آسانتر می کند.

 

رویکرد درمانی اصلی در طبّ کلاسیک، انجام عمل جرّاحی است؛ اما جرّاحی، غیر از دردسرهای معمول خود، سه ایراد اساسی را در پی دارد:

 

۱- در بسیاری از بیماران، علیرغم جرّاحی موفقیت آمیز واریکوسل، باز هم اختلالات اسپرمی به طور کامل مرتفع نمی شود.

 

۲- میزان عود واریکوسل به دنبال عمل جرّاحی نیز بالاست.

 

۳- بیمارانی که پس ازعمل جراحی نیز کماکان علائم و نشانه های واریکوسل مثل درد و سنگینی بیضه را تجربه می کنند؛ کم نیستند.

 

تذکّر: راه دیگر درمان در طب کلاسیک، آمبولیزاسیون است یعنی ایجاد انسداد مصنوعی در رگهای واریسی بیضه تا به اصطلاح عامیانه خشک شوند. در این روش از درد پس از عمل جراحی کاسته می شود ولی به متخصصین بسیار ماهر و دستگاههای بسیار پیشرفته نیاز است، به زبان ساده تر، با توجّه به آسان بودن درمان واریکوسل، اصلا به زحمتش نمی ارزد.

منبع:متخصص ارولوژی

اغلب مردم با بیماری واریس آشنا هستند؛ اما با انواع آن آشنایی ندارند؛ چرا که معمولاً تصور بر این است که واریس فقط در پا اتفاق می افتد. اما واقعیت این است که واریس به زبان ساده یعنی گشاد شدن سیاهرگ ها و خراب شدن دریچه های آنها؛ این مسأله باعث عدم توانایی سیاهرگ ها در انتقال مطلوب خون به سمت قلب می شود؛ خون جمع شده در سیاهرگ ها، به تدریج باعث گشاد شدن این رگ ها شده واریس و علامت های آن مثل درد و به وجود می آورد.

 

بنابراین هر جا که سیاهرگی وجود داشته باشد؛ احتمال بروز واریس هم وجود دارد. یکی از این جاها، بیضه است. در قسمت فوقانی هر بیضه، شبکه ای از سیاهرگهای در هم پیچیده وجود دارد که به آنها «شبکه پامپینیفرم» گفته می شود. اگر به هر دلیل این سیاهرگ ها دچار اختلال شوند؛ واریس سیاهرگهای بیضه به وجود می آید که به آن واریکوسل گفته می شود. علل به وجود آورنده واریکوسل بسیار متنوعند و موضوع بحث ما هم نیستند اما از آنجا که از واریکوسل به عنوان شایعترین دلیل قابل درمان ناباروری مردانه یاد می شود؛ مختصری در مورد آن بحث کرده سپس راههای درمان واریکوسل را بازگو می کنیم.

 

یک تذکّر شرعی مهم: یکی از آزمایش هایی که به طور معمول برای مبتلایان به واریکوسل درخواست می شود، آزمایش آنالیز مایع منی است. در این رابطه باید توجّه داشت:

۱- ابتلا به واریکوسل(حتی انواع دوطرفه آن) به تنهایی نمی تواند دلیل کافی برای بروز ناباروری باشد بنابراین، انجام آزمایش آنالیز مایع منی در افرادی که ازدواج نکرده اند یا ازدواج کرده اند امّا بنابر تعاریف علمی، شامل عنوان ناباروری نمی شوند هیچ گونه ضرورتی ندارد.

 

۲- چنان که در ادامه مقاله می آید درمان واریکوسل به شیوه طبّ سنّتی نیازی به این گونه بررسی ها ندارد و با انجام روش های ذیل بهبود پیدا خواهد کرد.

 

۳- نکته تأسّف بار آن است که مردانی که به توصیه پزشک اورولوژیست معالج نسبت به انجام این آزمایش اقدام می کنند معمولا مجبور هستند که نمونه منی خود را در محیط آزمایشگاه و با انجام استمناء به دست آورند که گناهی است کبیره. استدلال برخی از این بیماران آن است که ضرورت پزشکی، مجوّز انجام این کار است که چنان که گفته شد تقریبا هیچ گاه ضرورت قطعی برای انجام این آزمایش وجود ندارد و این توجیه باعث رفع حرمت این عمل نمی شود. نکته مهم دیگر آن است که می توان نمونه را در منزل و از طریق همسر و به روش های شرعی به دست آورد و با رعایت شرایطی(که کارشناس آزمایشگاه برای شما بیان می کند) آن را به آزمایشگاه رساند یا در آزمایشگاه هایی اقدام به این کار کرد که اتاق ویژه ای برای نمونه گیری با حضور همسر دارند. با این اوصاف واضح است که تقریبا هیچ راه شرعی برای انجام این آزمایش در افراد مجرّد وجود ندارد.

منبع:متخصص ارولوژی

واریکوسل بر حسب شدت درجه بندی می شود. نوع خفیف درجه یک، نوع متوسط درجه دو و نوع شدید درجه سه یده می شود.

واریکوسل یک بیماری شایع است و مهمترین و شایعترین علت ناباروری قابل اصلاح در مردان می باشد. اغلب مردان مبتلا به این بیماری نمی دانند نیاز به چه اقدامی دارند و علی رغم اینکه با پزشکان مختلف مشورت می کنند، هنوز نمی توانند تصمیم قطعی در مورد بیماری خود بگیرند. در این نوشتار سعی می شود که به سئوالات متداول که مبتلایان به واریکوسل می کنند، پاسخ داده شود.

واریکوسل از کلمه واریس منشاء می گیرد. واریکوسل عبارت از متسع شدن و گشاد شدن وریدها یا سیاهرگهای اطراف بیضه می باشد.

سیاهرگها مسئول خارج کردن خون از عضو و هدایت آن بطرف قلب می باشند. برای اینکه خونی که بطرف بالا و سربالائی می رود بطرف عقب برنگردد، داخل سیاهرگها دریچه هائی وجود دارند که از برگشت خون بطرف عقب جلوگیری می کنند. حال اگر این دریچه ها خراب شوند، خون براحتی بطرف عقب برگشته و سبب اتساع سیاهرگها می شود. در موارد نادر بخصوص اگر واریکوسل در طرف راست باشد و ناگهان ایجاد شده باشد، علت آن می تواند سرطان کلیه باشد.

بیضه ها برای اینکه خوب بتوانند نطفه مردانه یا همان اسپرم تولید کنند، باید درجه حرارت آنها نیم درجه کمتر از درجه حرارت بدن باشد. به این دلیل موقعیت بیضه‌ها خارج از داخل بدن می باشد. وقتی سیاهرگهای اطراف بیضه متورم وگشاد می شوند، درجه حرارت بیضه‌ها بالا رفته و ممکن است تولید اسپرم آسیب ببیند.

راههای درمان واریکوسل گرید 1

خیر. بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل دارای چند فرزند بوده و تا آخر عمر نیز از وجود واریکوسل در خودشان بی اطلاع می مانند.

بله. ولی در 9 درصد موارد فقط بیضه چپ گرفتار می شود.

اگر بررسی شود حدود 4 درصد مردان نابارور دارای واریکوسل هستند.

این امر بسیار نادر است. در مردانیکه دارای آزواسپرمی هستند و واریکوسل نیز دارند باید دنبال علل دیگر آزواسپرمی بود.

خیر. در مواردیکه مشکل بیمار شدید است، عمل جراحی واریکوسل منجر به حاملگی طبیعی نمی شود، ولی مواردی وجود دارند که کیفیت و کمیت اسپرم آنقدر بد است که امکان بارداری حتی با روشهای لقاح مصنوعی نیز وجود ندارد، در همچون مواردی عمل جراحی واریکوسل می تواند سبب بهبود کمیت و کیفیت اسپرم شده و شانس موفقیت لقاح مصنوعی را بالا ببرد.

معمولا خیر. بعد از عمل بهتر است بیمار حداقل شش ماه تحت درمان داروئی قرار گیرد. اسپرم از نظر کمیت (تعداد) و کیفیت (حرکت و شکل طبیعی) می تواند مشکل داشته باشد. برای بهبود کمیت و کیفیت اسپرم داروهای جداگانه ای لازم است. بستگی به نوع مشکل می توان یک یا چند نوع از این داروها را برای بیمار تجویز کرد.

بدانید : عمر اسپرم در هوای آزاد + باورهای نادرست در مورد اسپرم ها

اغلب بیماران عجله دارند و چند هفته پس از عمل تقاضای انجام آزمایش برای مشاهده نتیجه عمل هستند. یک سلول زایا در داخل بیضه 72 روز طول می کشد تا تبدیل به اسپرم بالغ شود، در هر نوع مداخله درمانی در مردان نابارور از جمله عمل جراحی واریکوسل باید حداقل دو دوره 72 روز تا بهبود قدرت باروری منتظر شد. بنابراین باید در حدود شش ماه بعد از عمل منتظر شد تا نتیجه عمل مشخص شود. در مدت این شش ماه بهتر است بیمار دارو دریافت کند.

واریکوسل با گذشت زمان و بتدریج سبب آسیب به قدرت باروری مرد می شود. درست است که شما در حال حاضر مشکلی ندارید ولی ممکن است چند سال بعد واریکوسل سبب آسیب به قدرت باروری شما شود.

گاهاً بعضی افراد دارای واریکوسل شدید هستند و صاحب فرزند می شوند. تعدادی از این افراد مثلاً 1 سال بعد می خواهند صاحب فرزند دوم شوند، ولی آزمایش نشان می دهد که دچار ناباروری شده‌اند. در این افراد واریکوسل شدید با گذشت زمان تولید اسپرم را آسیب زده‌ است. باید متذکر شد که وجود واریکوسل دلیل حتمی بر آسیب به قدرت باروری مرد در آینده نیست، ولی آن بالقوه قابل اتفاق افتادن است.

خیر. واریکوسل در مردانی نیاز به عمل جراحی دارد که هنوز ازدواج نکرده و صاحب تعداد دلخواه فرزند نشده اند.

معمولا توصیه می شود که واریکوسل بخاطر وجود درد در بیضه جراحی نشود، در افرادیکه درد شدید بیضه دارند، بعد از عمل جراحی واریکوسل در 8-7 درصد موارد درد بهبود پیدا می کند، ولی این حتمی نیست.

واریکوسل را می توان به دو روش لاپاراسکوپی و جراحی باز درمان کرد. چون هدف از جراحی لاپاراسکوپیک ترخیص زود بیمار و داشتن شکاف اندک بر روی بدن است، بعلت اینکه واریکوسل را می توان با یک شکاف 3 سانتی متری و بصورت سرپائی جراحی کرد، دیگر جراحی لاپاراسکوپیک واریکوسل توصیه نمی شود، چون جراحی لاپاراسکوپیک واریکوسل دارای عوارضی است که جراحی باز ندارد، مثل سوراخ شدن روده ها.

بله. یکی از خصوصیات جراحی واریکوسل عود آن بعد از عمل است. میزان عود حدود 15 درصد است، ولی با استفاده از میکروسکوپ این میزان کمتر می شود. استفاده از میکروسکوپ هزینه جراحی را 25 درصد زیاد می کند.

گرید (Grade) نشاندهنده شدت واریکوسل است و ترجمه فارسی آن درجه می باشد. واریکوسل بر حسب شدت درجه بندی می شود. نوع خفیف درجه یک، نوع متوسط درجه دو و نوع شدید درجه 3 یده می شود. در نوع درجه 3 تمامی کیسه بیضه همانطرف پر از عروق متسع می باشد که اصطلاحا گفته می شود مثل اینکه کیسه بیضه پر از کرم خاکی است.

با اینکه عمل جراحی واریکوسل یک عمل جراحی ساده است، ولی دارای عوارض بالقوه نیز می باشد. این عوارض عبارتند از:

اقدامی برای پیشگیری از ابتلا به واریکوسل وجود ندارد.دکتر محمدرضا صفری نژاد، اورولوژیست

بدانید : بیضه مردان در مورد سلامت و شخصیت آنها چه حقایقی را بر ملا می کند؟

بدانید :  1 دلیل درد بیضه را بدانید

بدانید : واریکوسل چیست؟ علائم، علل و درمان واریکوسل

بدانید : راههای درمان واریکوسل

بدانید : آیا واریکوسل نیاز به درمان دارد؟!

گردآوری: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع : safarinejad.com

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

علت درد رگ سیاتیک چیست و درمان درد سیاتیک چگونه است؟

درمان التهاب مری در اثر ریفلاکس و ترش کردن معده

مدل لباس در بفتا 219، کیت میدلتون تا ایرینا شایک

سحر قریشی، مهتاب کرامتی، هدی زین العابدین، نگار فروزنده و در اکران یک سریال

چطور کاشی آشپزخانه را با کابینت ست کنیم؟

تزیین کفش مجلسی با 12 ایده جالب و ساده!!

1 راه پنهانی برای افزایش كلسیم

راههای درمان واریکوسل گرید 1

8 لباس زنانه برای میهمانی های عصر و نیمه رسمی

عکس های بهاره کیان افشار، متین ستوده، سمیرا حسن پور در حاشیه یک نمایش

رنگهای فانتزی چه مدت زمان بر روی موها دوام می آورند ؟

شعر علی ای همای رحمت شهریار : خواب اسرار آمیز+دست خط استاد

ترامادول و هر آنچه باید در مورد ترامادول بدانید

7 ویتامین و مکمل مورد نیاز بدن بعد از 4 سالگی

واقعیت ها و شایعاتی در مورد اسهال

با 4 روش کم هزینه پرده های ساده را تزیین کنید

عکس های نمایش 3 دی 95 با حضور سام درخشانی و جوانه دلشاد

مدل کت و شلوار زنانه به پیشنهاد ستاره های شیک پوش هالیوود

اگر اندام گلابی شکل دارید این غذاها را بخورید!!

بیوگرافی و عکس‌های اوانجلین لیلی (بازیگر نقش کیت سریال لاست)

ملاسما و لک های بارداری را با ماسکی خانگی کاهش دهید

هنرمندی که از هر خرده ریز به دردنخوری اثر هنری خلق می کند!! + عکس

رنگ سال 219 اعلام شد + عکس

چرا مردان علاقه ای به استفاده از کاندوم ندارند

اکران فیلم «هت تریک» با حضور پریناز ایزدیار و امیر جدیدی

در بیماری كه كیست تخمدان دارد، اگر علایم غیرعادی رخ دهد، ممكن است كار به جراحی بكشد، مثلاً كیست پاره شود و یا دردهای شكمی و لگنی حاد و علایم خونریزی داخل شكمی پیدا شود

اگر در هر یک از زمینه های خانواده، ترس، اضطراب،افسردگی، روابط عاطفی، روابط زناشویی و مسائل جنسی نیاز به راهنمایی و مشاوره داریدمشکل خود را با یکی از مشاوران آنلاین ما در میان بگذارید

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *