راههای درمان قند خون کودکان




خانه

موبایل

 

با انجام یک آزمایش خون ساده،  بیماری دیابت قابل تشخیص استراههای درمان قند خون کودکان

 

 دیابت نوع 2 یک بیماری تدریجی است و وقتی لوزالمعده، نتواند انسولین کافی ترشح کند یا بافتهای بدن، نتوانند از این انسولین تولید شده، درست استفاده کنند، بروز پیدا می کند.

انسولین نوعی هورمون است که به سلولهای بدن ، کمک می کند تا انرژی مورد نیاز خود را  از قند (گلوکز) تهیه نماید. همچنین باعث می شود قند اضافی ، در سلول های ماهیچه ، چربی و یا کبد ، ذخیره گردد.

بدون وجود انسولین، قند در خون باقی می ماند و نمی تواند وارد سلول ها  شود و نقش خود را در بدن به خوبی بازی کند و این امر موجب بالا رفتن میزان قند در خون می شود. کسی که در اکثر مواقع،  قند خونش بسیار بالا باشد، به بیماری دیابت ، مبتلا خواهد شد.علت بیماری دیابت چیست؟هنوز برای پزشکان بطور دقیق علت این بیماری مشخص نشده است. متخصصان فاکتورهایی همچون اضافه وزن کودک، نداشتن تحرک کافی و همچنین سابقه بیماری در خانواده را ، از عوامل اصلی می دانند.همچنین هورمون های جدیدی که در سالهای نوجوانی ، در بدن تولید می شوند، می تواند مصرف صحیح انسولین در بدن را ، تحت تاثیر قرار دهد. به این عارضه مقاومت انسولینی، گفته می شود که در نهایت به بیماری دیابت ، منجر خواهد شد.علائم بیماری دیابتاگر علائم دیابت به موقع شناسایی نشده و بیماری تشخیص داده نشود و بچه ها انسولین مورد نیاز را دریافت نکنند، برایشان خطرناک خواهد بود. بنابراین بهتر است نسبت به علائم این بیماری آگاهی های لازم را داشته باشید تا در صورت مشاهده آنها در بچه ها به موقع اقدام شود. حتما می دانید که ژنتیک در ابتلا به این بیماری نقش مهمی دارد، اما بهتر است نسبت به این شش علامت هوشیارتر باشید.* بچه ای که بیش از حد احساس تشنگی داردالبته بچه زیاد شیطنت می کنند و به همین دلیل نیز طبیعی است آب بیشتری مصرف کنند. اما بچه ای که بیش از حد طبیعی دستشویی می رود، احساس تشنگی می کند، چون بدن وی نیاز به تامین آب لازم دارد.متخصصان معتقدند که علاوه بر ادرار بیشتر، تشنه شدن مداوم نیز می تواند جزو علائم ابتلا به دیابت باشد. در واقع یک دور باطل نیز شکل می گیرد. هر چه کودکی زیاد آب بنوشد نیاز به ادرار کردن نیز در وی می شود. به عقیده ی محققان مایوکلینیک این چرخه می تواند هشدار دهنده باشد. * بچه ای که بینایی اش مشکل پیدا می کندانجمنCanadian Diabetes Association  عنوان کرده است که دیابت دلیل اصلی کاهش دید و بیماری های چشمی در آمریکای شمالی است. بیماری دیابت روی شبکیه ی چشم و رگ های خونی تغذیه ی کننده ی این عضو را تحت تاثیر قرار می دهد و در طولانی مدت منجر به از دست دادن بینایی می شود.به عقیده ی محققان این عارضه ی بیماری دیابت به شیوه های مختلفی خود را نشان می دهد و بر حسب شرایط هر فردی شدت و ضعف دارد، یعنی از تاری دید شروع شده و حتی امکان دارد باعث نابینایی شود. به گفته ی محققان این مشکل حدود 23 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع یک را تهدید می کند.* بچه ای که زیاد دستشویی می رودکار ساده ای نیست که متوجه بشوید فرزندتان بیش از حد طبیعی به دستشویی می رود یا نه! اما اگر متوجه شده اید که فرزندتان زیاد به دستشویی می رود و یا مدام شکایت می کند که نیاز به دستشویی دارد بهتر است کمی هشیارتر باشید.به عقیده ی متخصصان بالا بودن میزان گلوکز یا همان قند در کلیه ها که توسط بدن جذب نمی شوند، باعث افزایش نیاز به دستشویی و دفع ادرار می شوند. در واقع کلیه ها تلاش می کند تا از مازاد قند موجود خلاص شوند، برای همین میزان ادرار می شود. 

 

اضافه وزن کودک,بی تحرکی و سابقه بیماری در خانواده، از عوامل اصلی دیابت کودکان است

  * بچه ای که لاغر می شوداگر در خون کودکی به میزان کافی انسولین وجود نداشته باشد، بدن وی شروع به استفاده از دیگر منابع انرژی (علاوه بر قند) می کند. در نتیجه بدن وی چربی و قند می سوزاند و این مسئله می تواند منجر به بروز تغییراتی در ظاهر وی شده و کاهش وزن چشمگیری حاصل شود.به گفته ی محققان زمانی که بدن از چربی ها به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده نکند، اسیدهایی در خون تولید می کند. این پدیده اسیدوکتوز دارد و نیاز به دفع سریع دارد. اگر در کودکتان علائمی مانند حالت تهوع، خستگی یا دل درد مشاهده می کنید که دلیل موجهی ندارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.* بچه ای که بد اخلاق و بی حوصله می شوداگر متوجه تغییرات زیادی در خلق و خوی فرزندتان شده اید، کمی هشیارتر باشید. احتمال دارد تغییر خلق و خوی بچه ها و بداخلاقی آنها علامت این باشد که میزان قند خون آنها ثابت نیست. به عقیده ی محققان میزان قند خون بالا یا پایین می تواند روی کودکان اثرات متفاوتی بذارد. بالا بودن قند خون در کودکان باعث می شود که احساس بیماری و بی حوصلگی داشته باشند و همان کودکان عاقل و خوب همیشگی نباشند.* بچه ای که ضعف می کندخستگی غیرقابل توجیه و طولانی مدت در بچه ها می تواند نشان دهنده ی افت قند خون آنها باشد تا جایی که حتی امکان دارد دچار لرزش شوند.نتایج پژوهشی که در خصوص بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 انجام شده است نشان می دهد افرادی که میزان قند خون شان در طول شب دچار افت می شوند، در طول روز احساس خستگی زیادی دارند. به نظر می رسد که افت قند خون اثرات طولانی مدتی داشته باشد، چون افراد مبتلا در انجام کارهای روزمره نیز دچار خستگی زودهنگامی می شوند.اما حواستان باشد که نوروپاتی دیابتی یا آسیب دیدن عصب ها به دلیل قند خون بالا نیز یکی دیگر از علائم خستگی در افراد مبتلا به دیابت است. زمانی که قند خون به مدت زیادی بالا باشد، مشکلاتی مانند سوزن سوزن شدن دست و پا، کرختی و همچنین کاهش حجم عضلات و ضعف در اعضای بدن بروز می کند. با این حال این مشکل در افراد بزرگسال دیده می شود و با مصرف الکل و عوامل دیگر تشدید می شود.در هر حال لازم است که هر نوع تغییر غیرعادی در بچه ها جدی گرفته شده و مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد.

 

چگونه دیابت نوع 2 تشخیص داده می شود؟با انجام یک آزمایش خون ساده، این بیماری قابل تشخیص است. پزشکان معمولاً برای تصمیم گیری در خصوص نوع دیابت 1 یا 2، از انواع تخصصی تر آزمایش ها، بهره می برند.در صورتی که کودک دارای اضافه وزن بوده و تحرک بدنی کمی داشته باشد ، احتمال ابتلا به این بیماری است. گاهی بطور تصادفی، در کودکانی که برای انجام آزمایش خون یا تست ادرار به منظور دیگری به پزشک مراجعه کرده اند، بیماری دیابت نوع 2 ، تشخیص داده می شود.

 

گردآوی:بخش کودکان بیتوته

منابع:

ir-med.com

tebyan.net


برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

دیابت نوع یك بین كودكان و وجوانان شایع استراههای درمان قند خون کودکان

 

كودك‌تان مدام دستشویی می‌رود و تشنه می‌شود؟ نمی‌دانید باید علائم را جدی گرفت یا صبر كرد تا خودش خوب شود. ته دل‌تان هم از مراجعه به پزشک و پیگیری بیماری‌اش می‌ترسید و دل‌تان می‌خواهد به شما بگویند هیچ خطری سلامتش را تهدید نمی‌كند. برچسب دیابتی خوردن كودك و تزریق‌های مداوم برای خیلی از والدین مانند كابوس است. به همین دلیل سراغ دكتر رجب، رئیس انجمن دیابت ایران رفتیم تا بگوید چگونه باید با این بیماری كنار بیاییم و درمان مناسب برای فرزندمان را انتخاب كنیم.دیابت نوع یك همان دیابتی است كه در گذشته به دیابت كودكان شناخته می‌شد. این دیابت به‌رغم اسمش ممكن است فرد 8ساله را هم مبتلا كند، به همین دلیل دیگر دیابت كودكی گذاری نمی‌شود، اما شیوع این نوع دیابت همچنان در سنین زیر 3 سال، كودكان 6 تا 7 ساله و نوجوانانی كه در مرحله بلوغ قرار دارند، است.انسولین‌های طبیعی كجا می‌روند؟دیابت نوع یك بین نوجوانان و كودكان شایع است؛ البته امروزه این مرزبندی سنی برای دیابت تغییر كرده و به علت شیوه نادرست تغذیه و زندگی ماشینی بسیاری از كودكان و نوجوانان به دیابت نوع دو هم مبتلا می‌شوند. دیابت نوع یك كه جنبه ژنتیكی دارد با محیط ناسب در كودكان به وجود می‌آید به‌این صورت که سلول‌های بتا لوزالمعده كه مسئول تولید انسولین هستند یا نمی‌توانند انسولین تولید كنند یا آنقدر این تولید كم است كه بدن را با كمبود این هورمون مواجه می‌كنند. درواقع سلول‌های دفاعی بدن سلول‌های خودی را مورد حمله قرار می‌دهند و سلول مولد انسولین را نابود می‌كنند كه در این بین پزشكان با تزریق انسولین مورد نیاز، بدن را در حالت مناسب خود نگه می‌دارند.چرا دیابت سراغ‌ كودكان می‌رود؟دیابت نوع دو به علت تغذیه ناسب، چاقی، فعالیت كم، استرس وكم‌خوابی، مصرف دخانیات، چربی بالا و خلاصه هرآنچه برای زندگی سالم مضر است و در زندگی مكانیكی نهادینه شده است به وجود می‌آید، اما در دیابت نوع دو نمی‌توان بسیاری از علائم بالا را به كودكان نسبت داد زیرا كودكان عموما سیگار نمی‌كشند، درگیر استرس هم نیستند و در كل مستعد بسیاری از عوامل بالا نیستند.در دیابت نوع یك، خود بیمار در ایجاد بیماری دخیل نیست و جنبه ژنتیكی دارد كه با عواملی خارجی دست به دست هم می‌دهند و ترشح هورمون انسولین را دچار مشكل می‌كنند. البته نظریه‌هایی هم مبنی بر تاثیر سموم و ویروس‌ها در دیابت نوع دو وجود دارد.پر ادراری یكی از علائم دیابت استپر ادراری یكی از علائم دیابت است؛ مثلا كودكی كه قبلا شب‌ها تا صبح راحت می‌خوابید، حالا هر دو ساعت از خواب بیدار می‌شود و به دستشویی می‌رود و در روز هم احتمالا پر ادرار است، اما ممكن است این دستشویی رفتن‌های پی در پی از دید مادران پنهان بماند. به دنبال این پر ادراری بالطبع نیاز به آب و تشنگی هم افزایش پیدا می‌كند. در همین مرحله حتما به پزشك مراجعه كنید و این علائم را به سردی کردن فرزندتان نسبت ندهید. با خوددرمانی فرزندتان را به نبات داغ نبندید؛ با این كار ممكن است او را حتی در خطر مرگ قرار دهید.نبات داغ، قند او را كه شاید در این مرحله فقط 4 باشد را به یك‌باره حتی تا 8 هم بالا می‌برد كه بسیار خطرناك است. والدین باید نسبت به علائم هوشیار باشند و به‌موقع دنبال درمان مناسب بروند، یكی از اشتباهات رایج نسبت دادن پرادراری به عفونت ادراری است كه البته با پیگری منشا بیماری معلوم می‌شود.

دیابت نوع یك بین كودكان و وجوانان شایع است

 

 تا آخر عمر دیابتی می‌ماند؟بیماری دیابت به معنای پایان زندگی یا كوتاه شدن آن نیست. برعكس دیابتی‌ها می‌توانند 8 یا 9 ساله شوند و به‌طور نرمال به زندگی باكیفیت خود ادامه دهند. این بیماری به راحتی كنترل می‌شود و این بیماران با تحت نظر پزشك بودن و تنها نیاز به تزریق و كمی مراقبت در تغذیه به زندگی معمولی خود ادامه می‌دهند. بیمار با گرفتن انسولین از راه تزریق می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد، اما به‌رغم تلاش پزشكان درمان قطعی یا شیوه‌های دیگری مثل خوردن یا اسپری انسولین وجود ندارد.به كودك‌تان آگاهی های لازم را بدهید!در دیابت كودكان؛ مادرها و پدرها نقش مهمی ایفا می‌كنند. به‌طور حتم كودك 7 یا 8 ساله توانایی تشخیص و درمان ندارد و این والدین هستند كه باید با مراقبت به او آگاهی لازم را بدهند. به کودک راجع به زمان تزریق‌ و بیماری‌اش دروغ نگویید. مراقب باشید در این زمان بحرانی درست عمل كنید؛ از كاه كوه نسازید و استرس‌های خود را به كودك‌تان منتقل نكنید. سعی كنید او را در كارهای درمانی‌اش دخیل كنید؛ از كارهای جزئی مثل آوردن دستگاه گرفته تا آموزش نحوه كنترل قند خون. خلاصه سعی كنید تمام دانسته‌های‌تان راجع به بیماری را در اختیار كودك‌تان قرار دهید. او را نترسانید حالا كه قرار است یك عمر با این بیماری همراه باشد، برایش تصویر وحشتناكی از دیابت ترسیم نكنید. حتما از كادر پزشكی كمك بگیرید تا شما را آگاه‌تر كنند و هرجا تصور كردید جوابی برای سوال‌های فرزندتان ندارید سراغ روانشناس یا كادردرمانی بروید تا كودك‌تان را دچار بحران نكنید.کودک دیابتی نمی‌تواند كیك تولد بخورد؟از ضرر و زیان‌های شیرینی و كیك هرچه بگویم باز هم كم است. این شكر شیرین برای كودكان سالم هم مضرر است و بهتر است مصرفش كاهش پیدا كند. در مورد كودكان دیابتی هم داستان مانند كودكان سالم است؛ كودكان دیابتی هم می‌توانند مانند كودك سالم كه به تغذیه‌اش اهمیت می‌دهد، غذا و تنقلات مصرف كنند. مصرف شیركاكائو و كیك در صبحانه یا كاكائو صبحانه برای فرزندان سالم هم توصیه نمی‌شود. درواقع میزان نرمال كالری مورد نیاز كودك دیابتی باکودک غیردیابتی تفاوتی ندارد؛ آنان باید سعی كنند از مواد غذایی كه قند ساده دارد كمتر مصرف كنند و مصرف این قند‌ها به سه یا چهار وعده تقسیم شود.با آموزش صحیح حتی كودك دیابتی هم می‌تواند از كیك تولد دوستش بخورد فقط لازم است قبلش قند خونش را چك كند. او می‌تواند با حساب و كتاب از همه گروه‌های غذایی استفاده كند. به این رژیم با دید مثبت بنگرید، این نوع تغذیه، سلامتی بیشتری را در میانسالی برای كودك‌تان به ارمغان می‌آورد. سازمان بهداشت جهانی میزان قند مورد نیاز را برای همه افراد پنج درصد كالری مورد نیاز هر فرد اعلام كرده كه متاسفانه در بسیاری از كشورها این میزان تا 45 رسیده است.اگر قندش بالا رفتچك كردن قند كودكان و نوجوانان چهار بار در روز ضروری است. كودكان فعالیت بیشتری دارند و ممكن است در غذا خوردن خیلی محتاط نباشند از این رو برای پیشگیری از افزایش یا كاهش قند بهتر است قند مدام چك شود. علائم افزایش قند؛ پرادراری، سستی، بی‌حالی و تغییر در خلق است.  قند بالا برعكس افت قند به یكباره اتفاق نمی‌افتد و ممكن است به علت تب یا مثلا دندان درد ایجاد شده باشد. اگر قند بالا برود و به حدود 2 تا25 برسد عملا در خانه كاری از دست كسی بر نمی‌آید و بهتر است کودک را به نزدیك‌ترین بیمارستان برسانید.  

 چك كردن قند كودكان و نوجوانان چهار بار در روز ضروری است

 

 به این توصیه‌ها عمل كنید1. نشانه‌ها را جدی بگیریدنشانه‌های افت قند؛ رنگ پریدگی، لرزش، تغییر در خلق، عصبانبت، تاری دید و گرسنگی است كه اگر ادامه پیدا كند ممكن است كودك را تا مرز تشنج یا كما برساند. افت قند خون به‌طور ناگهانی ظاهر می‌شود. ممكن است كودك‌تان در حالی‌كه مشغول فوتبال بازی كردن است قندش به یك باره پایین بیایید و حتی ممكن است نیمه شب و به دور از چشمان شما دچار افت قند شود و به یكباره از خواب بپرد.2.خود درمانی نکنیداگر قندش تا حد زیادی پایین آمد، طوری‌كه هشیار نبود- مثلا در خواب بود یا دور از دسترس‌تان بود- به زور شیرینی‌جات را در دهانش نگذارید كه ممكن است به آسپره دچار شود. در این مواقع والدینی كه كودك دیابتی دارند حتما آمپول مخصوص این زمان كه هورمون آلفا را بالا می‌برد در منزل دارند. اگر تزریق هم نتوانست حال كودك را جا بیاورد سریعا به پزشك مراجعه كنید.3.  نیم ساعت یک‌بار چک کنیددر زمان افت قند خون اگر کودک هشیار بود فورا برایش مواد قندی كه سریع جذب می‌شوند آماده كنید؛ همان قندی كه برایش مضرر بود حالا دوای دردش است. می‌توانید 6 یا 7حبه قند را در یك لیوان آب حل كنید و به او بدهید، كمی بعد كه حالش جا آمد غذا برایش آماده كنید. در این مواقع نیم ساعت به نیم ساعت قندش را چك كنید تا از نرمال شدن قند مطمئن شوید.

4. درمان گیاهی ممنوع باید نسبت به تغییر حالات و رفتار كودكان دیابتی حساس بود. یادتان نرود انسولین در هیچ ماده گیاهی وجود ندارد و تحقیقات جامعی كه اثبات كند با مصرف دارچین، چای و كافئن می‌توانیم قند خون‌مان را تنظیم كنیم، وجود ندارد. از طرفی این بیماری برای مدت كوتاهی همراه‌مان نیست مصرف درازمدت این گیاهان نیز ممكن است با عوارضی همراه باشد.

 

5. چند ماه دیگر کارتان سخت می‌شودشیوع دیابت در برخی فصل‌ها به میزان قابل توجهی است؛ آخر تابستان، اوایل مهر، آخر اسفند و اوایل فروردین دیابتی‌ها می‌شوند. برخی معتقدند دلیلش آغاز مدرسه و استرس در این زمان‌هاست درحالی‌كه این افزایش آماری در كودكان كشورهای مختلف هم وجود دارد ولی هنوز علت اصلی این افزایش قند مشخص نیست.

 

منبع:مجله سیب سبز/برترین ها


برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

تشخیص دیابت در کودکان

هر روز تعداد کودکان مبتلا به دیابت درحال افزایش است برخی از کودکان حتی قبل از تولد در حالیکه در شکم مادرشان هستند به دیابت مبتلا می باشند. دلیل این افزایش شدید ابتلا به دیابت به دلیل شیوه ی زندگی ناسالم امروزی است. کودکان شدیداً به فست فودها و نوشیدنیهایی که اشباع از شکر و مواد افزودنی است اعتیاد یافته اند. علاوه بر همه ی این موارد ، بازیهای ویدئویی و اینترنت سبب افزایش بی تحرکی شده است. باید به کودکانی که در سنین پایین به دیابت مبتلا می گردند نحوه ی تطابق با بیماریشان را آموزش داد. در این مقاله چگونگی تشخیص دیابت در کودکان مرور می شود.

دیابت بامزه به دو گروه اصلی دیابت نوع 1 و 2 تقسیم می شود. دیابت نوع 1 در میان کودکان شایع است در این حالت بدن قادر به تنظیم قند خون نیست زیرا به دلایلی پانکراس از انجام اعمال طبیعی خود باز می ماند . پانکراس که مسئول ترشح هورمون انسولین است دیگر قادر به سنتز و ترشح انسولین نیست. انسولین هورمونی است که برای ذخیره و اکسید اسیون گلوکز در کبد وسایر سلولهای بدن ضروری است.راههای درمان قند خون کودکان

علایم تشخیص دیابت در کودکان

جستجوی علایم مشخص درمیان کودکان کار بسیار دشواری است، حتی برخی از این علایم از چشم والدین مخفی می مانند زیرا آنرا با ناآرامی کودک اشتباه می گیرند. با این حال برای شناسایی این علایم نیاز به بررسی و توجه دقیق تری می باشد.

علایم زیر می تواند نشانه هایی از وجود دیابت در کودکان باشد:

·        احساس ضعف دائمی

·        خوابیدن بیش از حد معمول

·        بی حالی و بد خویی کودک

·        عدم علاقه به بازیهای بیرون از خانه و فعالیت های معمول

·        شکایت کودک از سردرد و معده درد.

·         عصبانیت سریع

·        کودک از نوسانات خلقی و حالات روحی متفاوت رنج می برد

·        کودک دست پاچه و آشفته حال باشد

·        در کودکان 2 تا 3 ساله ، وجود هر گونه ترشح چسبناک در ادرار می تواند نشانه ی بالا بودن قند و وجود قند اضافه در ادرار باشد. این علامت نشانه ی احتمالی وجود دیابت است و باید هر چه سریعتر آزمایش تشخیص دیابت انجام گیرد.

·        یکی ازعلائم گمراه کنند ه شب ادراری است. خیس کردن رختخواب در سنین پایین ممکن است علامت هشدار دهنده ای برای والدین محسوب نشود. اما باید این مسئله را جدی گرفت، بخصوص اگر قبلا ً زیاد این عمل از کودک سر نمی زده ولی  در چند ماه اخیر مکرراً شب ادراری داشته باشد.این حالت می تواند علامت دیابت باشد زیرا این کودکان آنقدر آشفته هستند که رویا را از واقعیت تشخیص نداده و در حالت خواب رختخواب خود را خیس می کنند.

·        تشنگی بسیار زیاد و به دنبال آن تکرر ادرار. تعداد دفعات مراجعه به دستشویی کودک را همیشه مراقب باشید. از آن جایی که قند خون بالا می رود کلیه ها برای دفع مقدار اضافی قند فعالیت بیشتری کرده و آنرا همراه با آب بصورت ادرار از بدن خارج می کنند و از آن جایی که آب بیشتری از بدن خارج می شود بدن دچار کم آبی شده و کودک احتیاج به آب پیدا می کند.

·        از دست رفتن اشتها یا گرسنگی دائمی نیز ازعلایم دیابت است. هر دو این علایم از طرف والدین نادیده گرفته می شود زیرا والدین عدم توجه به غذا را به بازیگوشی بچه مرتبط می دانند و خوردن زیاد را مرتبط با سن رشد کودک در نظر می گیرند.

·        کودکان مبتلا به دیابت نوع یک معمولاً غذای زیادی می خورند ، اما کاهش وزن دارند. کاهش وزن بدون علت مشخص به خاطر عدم توانایی بدن در جذب انرژی ازغذاهایی است که مصرف می شود. این موضوع سبب می گردد چربیهایی که در سلولها ذخیره بوده اند مصرف شده و وزن بدن علیرغم خوردن غذا کاهش می یابد.

·        یکی از علائم خطرناک دیابت در کودکان از خواب بیدار نشدن است. این موضوع می تواند مرتبط با افت شدید قند خون باشد در این حالت لازم است مقداری ماده ی شیرین نظیر آب پرتقال یا یک قاشق پر شکر به کودک خوراند.

راههای درمان قند خون کودکان

انواع آزمایشات قند خون

در نمونه های خونی تهیه شده از همه ی انواع دیابت نوع یک اتوآنتی بادی وجود دارد که ب ketones معروف است. این ماده بعد ازشکسته شدن چربی در بدن ساخته می شود وجود این محصول جانبی در این نوع دیابت بسیار شایع است و می تواند در نمونه های خون یا ادرار شناسایی شود.

–         آزمایش قندخون ساده

چنانچه اکثر نشانه های ذکر شده را در کودک خود مشاهده کردید باید پزشک را از آن مطلع کرده و از پزشک بخواهید که برای کودک شما آزمایش اندازه گیری قند خون در خواست کند. چنانچه قند خون کودک شما مساوی 2 میلیگرم در دسی لیتر یا باشد نشان دهنده ی ابتلا کودک به دیابت است.

–         آزمایش A1C

برخی از پزشکان چنانچه درمورد نتایج آزمایش ساده ی قندخون اطمینان نداشته باشند برای تایید آزمایش از آزمایش هموگلوبین گلیکوزیه که به آن آزمایش A1C نیز گفته می شود، استفاده می کنند. این آزمایش میزان قندی را که در خون به هموگلوبین متصل شده است به درصد بیان می کند و از آن جایی که گلبولهای قرمز هر 3 ماه تخریب شده و گلبولهای جدید ساخته می شوند، نتایج این آزمایش نشان دهنده ی میزان اتصال قند به هموگلوبین در طی 3 ماهه گذشته است چنانچه مقدار آن برابر 5/6 درصد یا بالاتر باشد نشانه ی ابتلا کودک به دیابت است.

–         آزمایش قندخون ناشتا

در این آزمایش بعد از یک شب ناشتا نمونه ی خون از کودک برای سنجش مقدار قند خون تهیه می شود. برای این آزمایش کودک باید به مدت یک شب (حداقل 8 ساعت) ناشتا باشد .اگر جواب آزمایش بیش از 1 میلیگرم در دسی لیتر باشد نشانه ی Pre- diabetes است و چنانچه برابر با 126 میلیگرم در دسی لیتر یا باشد، نشانه ی ابتلا کودک به دیابت می باشد.

انجام آزمایش قند خون در خانه

همه ی والدین کودکان دیابتی باید یک دستگاه اندازه گیری قند خون یا گلوکومتر در خانه داشته باشند. استفاده از این دستگاه بسیار آسان است. از پزشک خود در مورد نحوه ی استفاده از این دستگاه سوال کنید. تعداد دفعات آزمایش قندخون در روز و زمان انجام آزمایشات را از پزشک معالج جویا شوید .چنانچه باید با انسولین کودک خود را درمان کنید ،نحوه ی تزریق و محلهای تزریق را از پزشک بپرسید. چنانچه از پمپ انسولین استفاده می کنید کار با پمپ و مراقبت های لازم را آموزش ببینید . آموزش لازم را در هنگام افت قند خون از پزشک جویا شوید. والدین باید مراقب میزان فعالیت کودک دیابتی خود باشند . تا زمانی که کودک به تنهایی قادر به انجام مسئولیت های مراقبت از بیماری خود نیست ، والدین باید این مسئولیت را با دقت برای او انجام دهند. کودکان دیابتی با کودکان سالم تفاوتی ندارند تنها با درمان مناسب می توانند به اندازه ی سایر کودکان فعال و شاد باشند.

منبع: www.buzzle. com

 

 

 


URL: http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-466-fa.html

روشها: ‌ مطالعه‌ مقطعی‌ بر روی‌ 15 بیمار مبتلا به‌ نوع‌ 1 دیابت‌ انجام‌ شد و نتایج‌ با شرایط بیماران‌ در کشورهای‌ آلمان‌، فرانسه‌، امریکا، استرالیا و عربستان‌ مقایسه‌ گردید.راههای درمان قند خون کودکان

یافته‌ها : نتایج‌ این‌ مطالعه‌ بیانگر رژیم‌ انسولین‌ درمانی‌ ناقص‌ و غیراستاندارد (در 59 %بیماران‌)، داشتن‌ گلوکومتر و نوار آزمون‌ گلوکز (79/3 % بیماران‌) و وارسی ‌ مرتب‌HbA1c  فقط در 66/8 % موارد بود که‌ با وضعیت‌ کنترل‌ بیماران‌ در سایر کشورها تفاوت‌ آماری‌ معنی‌داری دارد (1/P

نتیجه‌گیری: با توجه‌ به‌ نتایج‌ این‌ مطالعه‌ لازم‌ است‌ دوره‌های‌ آموزشی‌ ویژه‌ برای‌ بیماران‌ مبتلا به ‌دیابت‌ برگزار و کلیه‌ بیماران‌ دیابتی‌ تحت‌ پوشش‌ بیمه‌های‌ حمایتی‌ قرار گرفته‌ و آزمایشهای‌ لازم‌ برای‌ نظارت‌ بر کنترل‌ بیماری‌ به صورت‌ رایگان‌ برای‌ آنها انجام‌ شود.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دیابت و متابولیسم ایران می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 219 All Rights Reserved | Iranian Journal of Diabetes and Metabolism

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *