راههای درمان بیماری گال

راههای درمان بیماری گال
راههای درمان بیماری گال

Nieuwsbrief 5 |…

OTO Bijeenkomst Future proof? Be flexible!

Heb jij als gemeenteambtenaar te maken met mensen met verward gedrag? Wist je dat je met subsidie van ZonMw bijna kosteloos kunt deelnemen aan scholing?

 

Het PGA protocol vaccineren asielzoekerskinderen 0-18 jaar.
Aangepast op de afspraken van 2018.

راههای درمان بیماری گال

De Stichting van Wiechenonderzoek en het expertisecentrum Kind en Ontwikkeling zijn opgeheven. Het NCJ heeft deze taken overgenomen.

Het NCJ heeft daarom twee adviescommissies ingesteld:…

گال یک بیماری شایع و مقاوم پوستی است که باعث خارش شدید می‌شود . خارش پوست به دلیل رفتن گال در زیرپوست است . گال به‌راحتی با تماس پوست باپوست به افراد دیگر منتقل می‌شوند و به‌سرعت در مناطق شلوغ گسترش میابد . خارش بدن به دلیل عکس‌العمل  ( حساسیت ) بدن به گال ، ضایعات و تخم‌های آن‌ها که در زیرپوست می‌گذارند میباشد .

برآمدگی‌های کوچک قرمز و تاول روی پوست ایجادشده که ایجاد خارش می‌کنند . گال شدیداً مسری است اما می‌توانید خارش را با کشتن این موجودات برطرف کرده و به زندگی عادی خود بازگردید .

شما باید از شر تخم گال نیز راحت شوید و بخشی از درمان است . درمان گال راحت است اما به‌سادگی منتقل می‌شود و بعد از درمان باید خانه و ماشین شخصی را ضدعفونی و تمیز کرد .

گال یک بیماری انگلی است که با خارش شدیدی همراه است و علت آن گروهی از هیره ها به نام هیره خارشی هستند . هیره های خارشی شبیه کنه بوده اما بسیار کوچک‌تر و میکروسکوپی می‌باشند . خارش به دلیل تراوش‌های بدن انگل است .

انگل تونل‌های زیادی در پوست حفر می‌کند که در آنجا تخم‌ریزی و زندگی می‌کند .

راههای درمان بیماری گال

گال ها در هوای گرما و مرطوب شایع‌تر هستند .

درمان عموماً با پماد پرمترین ، شامپو لیندان ، پماد کرونتمیتون و محلول گامابنزن هگزاکلراید است . عموماً همه اعضای خانواده باید هم‌زمان درمان شوند . البته راه‌های درمانی زیاد دیگری نیز وجود دارد که در ادامه روش استفاده و راه‌های درمان را معرفی و تشریح می‌کنیم .

گال از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود . همچنین می‌تواند از لوازمی که به‌صورت مشترک مانند : حوله و رخت خواب و غیره استفاده می‌شود انتقال پیدا کند .

برای جلوگیری سریعاً خود را با شامپو آنتی باکتریال شستشو دهید و لباس‌های خود را نیز بشورید .

تا جایی که امکان دارد با افراد دارای گال تماس نداشته باشید . حتی دست دادن در ۵ ثانیه نیز می‌تواند گال را منتقل کند .

بعد از اولین نشانه‌های درمان مانند کاهش خارش نباید درمان را ول کرد و باید حتماً درمان را کامل کنید . شما در اوایل درمان خود گال ها را می‌کشید اما تخم آن‌ها در پوست باقی می‌ماند و درزمانی که از تخم بیرون بیایند دوباره خارش شروع‌شده و علائم بازخواهد گشت . بنابراین حتماً درمان را کامل کنید .

چگونه بفهمیم گال داریم ؟ خارش شدید که چند هفته یا چند ماه طول بکشد می‌تواند به دلیل گال باشد .

علائم گال شامل موارد زیر است :

۱ – خارش شدید ؛ مخصوصاً در شب

۲ – برآمدگی‌های کوچک قرمز مانند بثورات پوستی . این بثورات می‌توانند در کل بدن باشند یا در منطقه‌ای خاص بروز کنند . مناطقی که عموماً درگیری می‌شوند مچ دست ، زیر بغل ، بین انگشتان ، ناحیه تناسلی ، کمر و خط کمربند است . همچنین این بثورات می‌توانند دارای تاول‌های کوچک نیز باشند .

۳ – خطوط ریز زیرپوستی بین برآمدگی‌ها . آن‌ها معمولاً به رنگ خاکستری کمرنگ و کمی بیرون زده می‌باشند .

۴ – گال نروژی (Norwegian scabies or crusted scabies ) یک نوع نادر و شدید گال است . نشانه این نوع گال برآمدگی‌های کلفت پوست است که ممکن است بارنگ خاکستری ظاهر شود . آن‌ها حاوی صدها تا هزاران تخم و مایت هستند . این نوع گال نادر بوده و عموماً در بیماران دارای ضعف ایمنی بدن رخ می‌دهد .

نکته : اگر باکسی که گال دارد تماس داشتید و دارای علائم گفته‌شده هستید هوشیار باشید .

چگونه خارش را کم کنیم ؟ اگر خارش شدید دارید می‌توانید با گرفتن دوش آب سرد و زدن لوسیون کالامین دی خارش را تسکین دهید . همچنین می‌توانید از داروهای خوراکی ضد حساسیت نسخه آزاد مانند سیتریزین و دیفن هیدرامین هیدروکلراید استفاده کنید .

داروهای تجویزی توسط پزشک چه چیزهایی است ؟ این داروها باید فقط زیر نظر پزشک تجویز و مصرف شوند .

داروهای تجویزی شامل :

۱ – عموماً کرم یا لوسیون حاوی ۵% پرمترین توسط پزشک تجویز می‌شود . پرمترین به‌صورت موضعی مصرف می‌شود و عوارض کمی مانند سوزش ، گزش و خارش دارد . پرمترین فقط گال را می‌کشد اما تخم‌های آن‌ها باقی می‌ماند بنابراین استفاده دوباره از آن موردنیاز است . عموماً به‌صورت ۲ بار در یک هفته به‌عنوان کمترین مقدار مصرف موردنیاز است .

۲ – برای کسانیکه دارای آلودگی شدید و نقص سیستم ایمنی بدن هستند ممکن است پزشک شما داروی خوراکی ایفرمکتین (Ivermectin ) تجویز کند . این دارو عموماً برای گال های نروژی تجویز می‌شود و به‌صورت ۱ دوز تکی است البته ممکن است بعضی پزشکان بعد از یک هفته یک دوز دیگر را نیز برای بیمار تجویز کنند . عوارض ایفرمکتین شامل : تب ، لرز ، سردرد ، کاهش اشتها ، درد مفصل و راش ( دانه‌های پوستی ) می‌شود .

۳ – پزشک شما ممکن است از کرم و لوسیون های دیگری بجای پرمترین تجویز کند . کرم‌های تجویزی : سولفور ۶% ، لیندان ( گامابنزن هگزاکلراید ) ۱% ، کروتامیتون ۱۰% می‌تواند گزینه‌های درمانی باشد . تجویز این داروها زیاد شایع نیست و اگر درمان با پرمترین و ایفرمکتین جواب ندهد از آن‌ها استفاده می‌کنند . عوارض لیندان : تشنج ، راش و اگر زیاد مصرف شود یا از آن درست استفاده نشود می‌تواند سمی باشد و عوارض کروتامیتون : خارش و راش است .

درمان‌های خانگی چه چیزهایی هستند ؟ بسیاری از درمان‌های سنتی و گیاهی برای درمان گال وجود دارند که بسیاری از افراد درگذشته از آن‌ها استفاده کرده‌اند . مشکل این درمان‌ها ثابت نشدن کارایی آن‌ها و تأثیر قطعی است زیرا شواهد علمی آن‌ها را ثابت نکرده است . قبل از مصرف کردن داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید .

درمان‌های گیاهی گال :

سولفور را امتحان کنید . یک قسمت سولفور (sulfur ) را با ۱۰ قسمت کرم مخلوط‌کنید تا یک کرم بدن مؤثر بسازید و کرم را روی بدن بزنید . سولفور برای گال سمی است و می‌تواند آن را بکشد .

بسیاری از کرم‌های تجویزی نیز موجود می‌باشند که حاوی سولفور هستند و می‌توانند گال را بکشند که برای همه مناسب نیست و باید قبل از مصرف روی ناحیه کوچکی از پوست تست شود تا به آن حساسیت نداشته باشید .

روغن چریش استفاده کنید . چریش در طب آیورودا به‌عنوان ضدعفونی‌کننده ، قابض ، آنتی باکتریال و داشتن خواص التیام‌بخش شناخته می‌شود . در هنگام درمان گال باید تمام داروها را روی تمام قسمت‌های بدن بزنید . قسمت‌هایی مانند : بین انگشتان ، پا ، ناحیه باسن ، پشت زانو و حتی کف پا .

کرم باید ۸ تا ۲۴ ساعت باید بماند . کرم باید بعد از هر بار شستشوی دست و صورت دوباره زده شود . کرم باعث کشتن گال ، آرام کردن پوست ، کاهش خارش ، کاهش درد ، کاهش التهاب و آلودگی دوم می‌شود .

همچنین می‌توانید ۵ عدد برگ تازه گیاه چریش را له کردن و به مناطقی از پوست که مبتلا به گال شده است بزنید .

درمان با ایفرمکتین را شروع کنید . پزشک شما ممکن است برای شما داروی خوراکی ایفرمکتین تجویز کند که یک داروی ضد انگلی بوده و می‌تواند گال را بکشد . با مصرف این دارو در چند روز بعد پیشرفت در درمان قابل‌مشاهده است .

بااین‌حال درمان خوراکی ممکن است به دلیل آسیب‌پذیری سیستم ایمنی باشد که نمی‌توانند درمان سختگیرانه موضعی را رعایت کنند .

راههای درمان بیماری گال

به دنبال کرم و لوسیون پرمترین باشید . در بیشتر افراد مبتلا شده به گال ؛ کرم و لوسیون حاوی پرمترین تجویز می‌شود که یک ضد انگل است . در مورد این درمان با پزشک خود مشورت کنید .

باید روی تمامی اجزای بدن زده‌شده و به مدت ۸ تا ۲۴ ساعت باید بماند .

بعد از شستشوی دست و صورت باید کرم تجدید شود .

تمامی افراد خانواده باید درمان شوند .

دوش آب سرد بگیرید . با آب سرد می‌توان مقداری خارش را تسکین داد . گرفتن دوش آب سرد به مدت ۱۰ دقیقه می‌تواند تقریباً ۲ ساعت پوست را بی‌حس کند و خارش کم شود .

همچنین می‌توانید مقداری یخ داخل حوله گذاشته و روی مناطقی که خارش‌دارید قرار دهید .

روغن درخت چای را امتحان کنید . روغن درخت چای به‌عنوان یک آفت‌کش مانند سولفور عمل می‌کند و گال را می‌کشد . ۱۰ قطره عصاره روغن درخت چای را در ۱۰۰ میلی‌لیتر لوسیون ریخته و به‌کل بدن بزنید . حواستان باشد که به تمام بدن باید آن را بزنید . همچنین می‌توانید روغن درخت چای را به شامپو خود اضافه کرده تا گال داخل مو را درمان کنید .

۲۰ تا ۲۵ قطره روغن درخت چای را می‌توانید داخل وان حمام ریخته و بدن را داخل آن خیس کنید .

از کالندولا کمک بگیرید . برای تمامی زخم‌های باز ، دارای خارش و خونریزی می‌توان از پماد کالندولا برای کاهش خارش و پیشرفت بهبودی استفاده کرد . این کرم باید روی سطح تمیز که با شامپو و آب گرم شستشو داده‌شده است استفاده شود . روزی ۳ بار باید این کار را انجام دهید .

کالندولا برای خواص ضدعفونی‌کننده خود مشهور است و به عفونت ثانویه باکتری‌های زخم و حفره‌ها کمک می‌کند . همچنین این کرم به تسکین پوست و کاهش خارش نیز کمک می‌کند .

همه‌چیز را خوب جاروبرقی بکشید . موکت ، فرش ، مبلمان ، اثاثیه ، صندلی‌های داخل ماشین را به‌خوبی جاروبرقی بکشید و پاکت جاروبرقی را سریعاً دور بی اندازید . اگر جاروبرقی شما دارای پاکت دائمی است بعد از کشیدن جاروبرقی محتویات آن را خالی کنید و با آب داغ و صابون شستشو دهید .

قبل از جاروبرقی کشیدن خانه را کاملاً گردگیری کنید .

کف و مخصوصاً گوشه‌ها را با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کنید . مایع سفیدکننده یک ضدعفونی‌کننده مؤثر است .

تمامی لباس‌ها را بشورید . تمامی لوازم مانند پرده ، روکش بالشت ، روتختی ، پتو و غیره را در آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید سپس با ماشین لباسشویی روی داغ‌ترین حالت شستشو و خشک‌کنید . حداقل تا ۱ هفته این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید اثری از گال وجود ندارد .

وسایلی که نمی‌توان آن‌ها را شست را در هوای آزاد به مدت ۲ هفته قرار دهید .

لباس‌ها و وسایل را با دستکش حمل کنید سپس دستکش را دور بی اندازید .

اگر کس دیگری هم با شما زندگی می‌کند باید لباس‌های او را نیز بشورید البته به‌صورت کاملاً مجزا از لباس‌های شما .

از آشپزخانه دور بمانید . در این زمان شما نباید وارد شد آشپزخانه بشوید و غذا درست کنید . آشپزی را به دیگران بسپارید زیرا این کار نه‌تنها برای شما خطرناک است بلکه تهدید جدی برای خانواده شماست . تمامی ظروف باید قبل و بعد از استفاده ؛ با آب در حال جوشیدن استریل شوند .

تمامی سطوح را ضدعفونی کنید . این کار مخصوصاً برای حمام اهمیت ویژه‌ای دارد . تمامی سطوح سخت مانند کابینت ، کاشی ، سینک ، وان حمام و غیره نیاز به ضدعفونی کردن دارند . با دستکش اسپری ضدعفونی‌کننده رو آن‌ها زده و آن را تمیز کنید سپس دستکش را بیرون بی اندازید .

درصورتی‌که از این مکان‌ها استفاده می‌کنید و هنوز هم ریسک ابتلا به داشتن گال رادارید باید دوباره آن مکان ها را ضدعفونی کنید .

به مکان‌های عمومی نروید . اگر به گال دچار شده‌اید به مکان‌های عمومی نروید زیرا ممکن است آن را منتقل کنید ؛ بنابراین تا زمان درمان کامل گال به مکان‌های عمومی نروید . درزمانی که بیرون از خانه هستید پوست خود را بپوشانید تا اجسام و افراد دیگر در تماس نباشید .

از رفتن به استخر اجتناب کنید زیرا گال بسیار مسری بوده و می‌تواند در عرض چند ثانیه بعد از تماس شیوع پیدا کند . تا زمان بهبودی کامل به استخر نروید .

نگران حیوان خانگی خود نباشید !! هیچ درمانی برای گال انسان روی حیوانات لازم نیست زیرا گال انسان نمی‌تواند در حیوانات زنده بماند . مایت ها بدون بدن انسان ۲ الی ۳ روز بیشتر زنده نمی‌مانند بنابراین نگران سلامتی حیوان خانگی خود نباشید .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر احساس تنبلی می‌کنید یا در کاهش وزن مشکل‌دارید ، اقدام به پاکسازی بدن از سموم کنید . پا…

بدون هزینه و در خانه رشد موی خود را زیاد کنید !! در اینترنت …

هرچند که ویروس سرماخوردگی ویروسی جدی نیست، اما همین سرماخوردگی رایج نیز می تواند …

سوت زدن کار بسیار ساده ای است اما بسیاری از مردم اینکار را بلد …

لکه گیری و تمیز کردن کاغذ دیواری کار بسیار ساده ای میباشد البته اگر …

شستن حوله مانند لباس های دیگر نیست و باید برای جلوگیری از بو گرفتن …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

گال نوعی بیماری شدیدا مسری و همراه با خارش بدن است. این بیماری پوستی به‌خاطر نوعی انگل خارش‌زا ایجاد می‌شود. درواقع، عامل آن بندپایی از گروه مایت‌ها یا هیره‌ها است. مایت‌ها یا هیره‌ها موجوداتی میکروسکوپی از شاخه بندپایان و رده‌ی عنکبوتیان هستند. تماس پوستی با فرد مبتلا به گال موجب انتقال این بیماری می‌شود. خارش بی‌وقفه پوست، یکی از نشانه‌های شاخص گال است. در این مقاله در مورد علت بیماری گال، علائم و انتقال آن، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری گال صحبت خواهیم کرد.

راههای درمان بیماری گال

همان‌طور که گفته شد، گال نوعی بیماری مسری و خارش‌آور است که ازطریق نوعی انگل در پوست ایجاد می‌شود. انگل‌هایی که این بیماری را ایجاد می‌کنند، نوعی بندپا با ۸ عدد پا هستند (برخلاف سایر حشرات که ۶ پا دارند). انگل‌های گال بسیار کوچک‌اند و طول آنها فقط یک-سوم میلی‌متر است. انگل‌های مذکور روی پوست تونل‌هایی ایجاد می‌کنند و با تخم‌گذاری در تونل‌ها باعث خارش شدید پوستی به‌ویژه در شب‌ها می‌شوند. انگل‌های انسانی گال مؤنث هستند و طول آنها ۰/۳ تا ۰/۴ میلی‌متر است. طول اندازه‌ی انگل‌های مذکر نصف این مقدار است. برای دیدن این موجودات باید از میکروسکوپ یا ذره‌بین استفاده کرد.

این انگل‌های پوستی قادر به پریدن یا پرواز کردن نیستند و فقط روی پوست می‌خزند. آنها در دمای زیر ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد منفعل هستند، ولی باوجوداین در چنین دمایی برای مدتی طولانی زنده می‌مانند. گال در سراسر جهان شایع است. بیماری گال ممکن است در هر سن‌وسال و هر نوع نژادی از انسان‌ها رخ بدهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که سالانه ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به گال مبتلا می‌شوند.

بنا به تاریخ، قدمت گال در این دنیا ۲۵۰۰ سال است. بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و سایر مراکز این‌چنینی برای شیوع گال بسیار مستعد هستند. در برخی کشورها مانند آمریکا، گال در افراد بی‌خانمان بسیار زیاد دیده می‌شود. البته سایر گروه‌های اجتماعی و اقتصادی هم ممکن است به گال دچار بشوند.

گال به‌شدت مسری است و تماس مستقیم پوستی از راه‌های انتقال آن به‌شمار می‌رود. انگل‌های عامل گال نسبت به محیط خود بسیار حساس هستند. دربیشتر شرایط، انگل‌ها ۲۴ تا ۳۶ ساعت در بدن میزبان باقی می‌مانند. تماس پوستی مستقیم فرد مبتلا با فردی دیگر باعث انتقال گال می‌شود. احتمال انتقال گال تا حدی می‌تواند ازطریق دست دادن با فرد مبتلا، استفاده از ملحفه‌ی آلوده به این انگل و حتی تماس لباس با لباس فردی مبتلا ایجاد بشود. تماس جنسی هم راهی برای انتقال گال است. بسیاری از موارد انتقال گال ازطریق رابطه‌ی جنسی صورت می‌گیرد و خیلی‌ها تصور می‌کنند که گال یکی از انواع بیماری های مقاربتی است. راه‌های دیگری هم برای انتقال گال وجود دارد. برای مثال، وقتی مادری فرزندش را در آغوش می‌گیرد، احتمال سرایت گال وجود دارد. در مدرسه، تماس‌هایی که فرد با سایرین برقرار می‌کند، در سطحی نیست که موجب سرایت گال بشود.

حیوانات هم می‌توانند به گال دچار بشوند، اما ازآنجاکه انگل حیوانی با انسانی متفاوت است، سگ و گربه و… نمی‌توانند این بیماری را به انسان منتقل کنند. گال یا جَرَب در سگ‌ها هم دیده می‌شود. وقتی انگل از سگ و گربه‌ها به پوست انسان منتقل می‌شود، فقط اندکی خارش به‌وجود می‌آید و گال به انسان سرایت نمی‌کند. گال در حیوانات مانند انسان‌ها نیست و آن‌قدر ادامه پیدا نمی‌کند تا نیاز به درمان به‌وجود بیاید.

افراد مسن و ضعیف، به‌ویژه کسانی که در آسایشگاه‌ها و مراکز سالمندان زندگی می‌کنند، بیشتر درمعرض خطر ابتلا به گال و نگهداری انگل‌های در بدن خود هستند. وجود انگل در بدن آنها همراه با خارش یا نشانه‌ی مرئی خاصی نیست. در این مکان‌ها، گال به‌صورت گسترده‌ای میان افراد مختلف شیوع پیدا می‌کند. هر چند چنین مواردی به‌ندرت دیده می‌شود، اما امکان وقوع آنها وجود دارد.

تمام افرادی که با انگل گال در تماس باشند، حتی در صورت برخورداری از سلامت کامل، ممکن است دچار این بیماری بشوند. تماس پوستی با فرد مبتلا ازجمله عوامل قطعی دچار شدن به این بیماری است. درصورتی‌که تماس پوستی شدید با فرد بیمار ایجاد شود، رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی هم نمی‌توانند از ابتلا به گال جلوگیری کنند. تماس‌های معمولی که در اجتماع وجود دارد مثلا دست دادن با دیگران یا میزان تماسی که افراد در مدرسه و… دارند، نمی‌تواند موجب انتقال گال بشود، اما تماس شدید مثل رابطه‌ی جنسی یا در آغوش کشیدن باعث انتقال گال خواهد شد. در مکان‌های عمومی احتمال ابتلا و سرایت گال به افراد مختلف وجود دارد (مثلا آسایشگاه‌‌ها).

گال به‌شکل تاول و برآمدگی‌های پوستی قرمز نمودار می‌شود و بعضی از قسمت‌های بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بین انگشتان، پشت آرنج و مچ دست‌ها ازجمله نواحی بدن است که تحت‌تأثیر گال قرار می‌گیرند. زانوها، دور کمر، ناف، زیربغل، نوک پستان، اطراف و پشت پاها، ناحیه تناسلی و باسن هم از سایر قسمت‌های در خطر هستند. برآمدگی‌های پوستی ناشی از گال بعضا خونی هستند، البته باید دقت داشته باشید که هر برآمدگی پوستی نشانه‌ی گال نیست.

در بیشتر موارد وقتی که افراد سالم به گال دچار می‌شوند، نهایتا ۱۰ تا ۱۵ انگل زنده روی پوست‌شان وجود دارد، اما ممکن است همین تعداد از انگل‌ها باعث ایجاد تاول‌ها و جوش‌های زیادی بشوند. در نوزادان و کودکان برخلاف بزرگ‌سالان، علائم گال روی سر، گردن، صورت و کف دست‌ها و پاها دیده می‌شود. انگل‌های گال روی پوست افراد، تونل‌هایی ایجاد می‌کنند که ۲ تا ۱۵ میلی‌متر طول دارند و به‌شکل خطوط خاکستری، قهوه‌ای و قرمز روی پوست دیده می‌شوند. مشاهده تونل‌های ایجادشده از سوی انگل روی پوست می‌تواند کمی دشوار باشد. خیلی از اوقات، این خطوط مشابه خطوط و خراشیدگی‌های عادی هستند و نمی‌توان به تفاوت آنها با سایر خطوط و خراشیدگی‌ها پوستی پی برد. خاراندن پوست باعث ازبین‌رفتن تونل‌ها و شکل‌گیری زخم‌هایی روی سطح پوست می‌شود.

باید بدانید که تا ۲ ماه بعد از ابتلا به گال، علائم و نشانه‌های آن خود را نشان نمی‌دهند. هر چند نشانه خاصی بروز پیدا نکرده است، اما بیمار همچنان می‌تواند ناقل گال باشد. وقتی نشانه‌های بیماری کم‌کم ظهور می‌کنند، بدن فرد شروع به خارش می‌کند که یکی از بارزترین علائم ابتلا به گال است. گال همراه با درد نیست. اما خارش ناشی از آن در طول هفته‌ها ممکن است شدیدتر و بی‌وقفه شود. شدت خارش‌ها در شب‌ها بیشتر هم می‌شود. در هفته‌های ابتدایی بیماری، خارش نامحسوس‌ است، اما به‌مرور شدید می‌شود؛ به‌نوعی که بعد از ۱ یا ۲ ماه تقریبا امکان خوابیدن در شب‌ها برای فرد وجود نخواهد داشت.

شاخصه‌ی اصلی خارش در بیماری گال، بی‌وقفه بودن آن پس از چندین هفته است. سایر ناراحتی‌های پوستی مانند کهیر و اگزما هم دارای خارش و مشکلاتی هستند که بر خلاف گال به صورت افتان و خیزان، خارش و ناراحتی ایجاد می‌کند. این ناراحتی‌های پوستی هم ممکن است که مانع از خوابیدن راحت فرد بشوند، اما به‌ندرت مانند گال باعث می‌شوند تا فرد نصف‌شب از خواب بیدار بشود و دیگر نتواند بخوابد.

گال همراه با حساسیت های پوستی و خارش‌های شدید و بی‌وقفه به‌ویژه در طول شب است. برای تشخیص این بیماری، پزشکان با آزمایش‌هایی به وجود انگل روی پوست پی می‌برند. با پوشاندن پوست با لایه‌ای از روغن‌ها معدنی و برداشتن لایه‌ای نازک از روی پوست، امکان معاینه‌ی پوست ازنظر وجود انگل‌ها، تخم انگل‌ها و سایر ذرات ریز بیماری‌زا وجود خواهد داشت. این فرایند معاینه دشوار است و کشف تونل‌هایی که انگل‌ها روی پوست ایجاد می‌کنند و تمییز دادن آنها از خراشیدگی‌ها کمی سخت است. بنابراین، گاهی‌اوقات، معاینه تعداد ۱۵ تونل یا حتی بیشتر فقط منجر به کشف یکی دو انگل یا تخم انگل می‌شود.

اغلب برای تشخیص گال نیازی به آزمایش برداشتن لایه‌ای از پوست، مشابه آنچه گفته شد، نیست. این موضوع برای زمانی صادق است که نشانه‌های جسمانی گال به‌وضوح دیده بشود. در مواردی هم که تشخیص سخت و دشوار است، از آزمایش‌هایی نظیر واکنش زنجیرهٔ پلیمراز (PCR) استفاده می‌شود. استفاده از این آزمایش چندان رایج نیست. این تکنیک ابزاری آسان برای تکثیر یک قطعه خاص از DNA است و برای اهدافی همچون تشخیص و نظارت بر بیماری‌ها و مطالعه‌ی عملکرد بخشی خاص از DNA استفاده می‌شود.

روش دیگر شناسایی و تشخیص بیماری گال هم نمونه‌برداری از پوست است. این کار زمانی انجام می‌گیرد که پزشک به سایر مشکلات پوستی مشکوک باشد.

متخصصان مختلفی می‌توانند بیماری گال را درمان کنند. پزشکان عمومی، متخصصان داخلی و اطفال و پزشک خانواده می‌توانند به درمان گال کمک کنند. خیلی از افراد مبتلا هم برای درمان به متخصص پوست و متخصص پوست کودکان مراجعه می‌کنند. درصورتی‌که نیاز به درمان فوری باشد، گاهی‌اوقات پزشکان مرکز فوریت‌های پزشکی اقدام به درمان اولیه‌ی بیماری می‌کنند.

درمان‌های خانگی یا داروهایی که بدون نسخه در داروخانه‌ها وجود دارند، کمکی به درمان بیماری گال نمی‌کنند. برای درمان باید حتما به پزشک مراجعه کنید. ضمن اینکه مصرف آنتی بیوتیک هم در این‌باره بی‌اثر است زیرا مشکل ناشی از انگل است. موارد زیر می‌تواند در روند درمان مفید واقع بشود:

ایوِرمِکتین که با نام تجاری استرومکتول شناخته می‌شود، برای درمان انگل مفید است. هر چند که این دارو به‌تأیید سازمان غذا و دارو نرسیده است، اما برای درمان انگل مفید واقع می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها آمریکا، مصرف ۲۰۰ میکروگرم از این دارو را به‌ازای هر کیلو از وزن بدن توصیه می‌کند. این میزان دوز مصرفی باید تا ۲ هفته بعد هم تکرار بشود. مصرف داروهای خوراکی معمولا آسان‌تر از کرم و پماد است، اما مصرف ایورمکتین به‌شکل خوراکی بیشتر خطر مسمویت‌های جانبی دارد. ضمن اینکه عوارض جانبی آن از پرمترین بیشتر است و برتری خاصی هم نسبت به آن ندارد. ایورمکتین خوراکی تنها زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که سایر درمان‌های موضعی مفید نبوده‌اند یا بیمار قادر به پذیرش آنها نبوده است.

لوسیون کروتوماتیتون ۱۰ درصد و کرم ۱۰ درصد (کراتون) نیز داروی دیگری برای درمان گال است که مصرف آن چندان مؤثر گزارش نمی‌شود و برای مصرف بزرگ‌سالان تجویز می‌شود.

سولفور وازلین هم یکی از قدیمی‌ترین داروها برای گال است که در قالب پماد و کرم مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دارو هم به‌تأیید سازمان غذا و داوری آمریکا نرسیده است. ضمنا از این دارو تنها زمانی باید استفاده بشود که سایر داروها نظیر ایورمکتین، پرمترین و لیندان برای بیمار قابل‌تحمل و پذیرش نباشند. مصرف سولفور وازلین برای زنان باردار و نوزادان منعی ندارد.

برخی از آنتی‌هسیتامین‌ها مانند دیفن‌هیدرامین هم برای کاهش میزان خارش مفید هستند. گاهی‌اوقات برای کاهش و کنترل خارش‌ها در دوره‌ای کوتاه، استروئید به‌شکل خوراکی یا موضعی تجویز می‌شود.

این نوع از بیماری گال، از نوع مرسوم آن شدیدتر بروز می‌یابد و اولین بار در کشور نروژ دیده شده است. این مشکل تقریبا همیشه در افرادی دیده می‌شود که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. گال نروژی بیشتر در افرادی که دارای ناتوانی‌های جسمی و ذهنی هستند، دیده می‌شود. بیماران مبتلا به ایدز، لنفوم و افراد سال‌خورده و سایر افرادی که دارای ضعف در سیستم ایمنی بدن خود هستند. وقتی سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، فرد به تعداد زیادی انگل آلوده می‌شود. در این نوع از بیماری گال، انگل‌ها در تمام سطح بدن پخش می‌شوند. در گال کِراسته یا نوروژی، آرنج، زانو، کف دست و پا و پوست سر بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. شکل و شمائل فردی که دچار این نوع از گال می‌شود، مشابه کسانی خواهد شد که روی پوست خود در نواحی نام‌برده زگیل دارند.

در گال نروژی، میزان خارش کمتر از نوع عادی است، اما ناخن‌ها هم احتمالا تغییر رنگ می‌دهند و سفت می‌شوند. مشکل دیگر این نوع از گال افزایش احتمال ابتلا به سایر عفونت‌ها نظیر استافیلوکوکوس اورئوس (Staphyloco و استرپتوکوک (Streptococcus) یا زردزخم (یک بیماری پوستی حاد میکروبی) در کودکان است.

برای جلوگیری از ابتلا به گال باید از برقراری تماس با افرادی که دچار این بیماری هستند کاملا خودداری کنید. برقراری تماس پوستی نزدیک یا ارتباط جنسی با افراد مبتلا و کسانی که با آنها در ارتباط هستند، امکان ابتلا را افزایش می‌دهد. بیماری گال قابل‌درمان است. برای بهبود یافتن باید داروهای مخصوصی را مصرف کرد. در موارد نادری، افراد نسبت به داروها، واکنش منفی نشان می‌دهند. کسانی هم که به گال نروژی مبتلا هستند، باید از ترکیبی از داروها استفاده کنند.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

راههای درمان بیماری گال

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

آخرین مطالب

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

خواص روغن گل مغربی و عوارض احتمالی آن برای سلامتی

علت نفخ معده؛ ۱۰ غذایی که موجب نفخ معده می‌شوند

انواع اعتماد به نفس؛ ۳ روش شکوفا کردن اعتماد به نفس

خواص آب برنج برای مو و پوست و نحوه استفاده از آن

ترین های جهان


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید

فینگرفود؛ خوشمزه‌ترین فینگرفودهای دنیا


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

زیباترین حیوانات دنیا و خصوصیات منحصربه‌فرد آن‌ها

بیشترین فالوور در اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ به کدام سلبریتی‌ها اختصاص…


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

راههای درمان بیماری گال
راههای درمان بیماری گال
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *