دلایل ابتلا به تب کنگو

دلایل ابتلا به تب کنگو
دلایل ابتلا به تب کنگو

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

دلایل ابتلا به تب کنگو

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

هر سال در فصل گرما گزارش‌هایی از شیوع برخی بیماری‌ها منتشر می‌شود که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از آنها است. اعلام شده که این بیماری در ایران امسال دست‌کم ۲۸ نفر را مبتلا کرده است. در باره این بیماری چه باید بدانیم؟

این یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت هم مخزن و هم ناقل آن است. این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند. انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود. این ویروس بیشتر حیوانات را مبتلا می کند، اما موارد تک گیر یا اپیدمی انسانی هم می‌تواند اتفاق بیفتد. پرندگان بجز شترمرغ در مقابل این ویروس مقاوم هستند. تماس با فرد مبتلا هم می‌تواند باعث بیماری شود.

این بیماری در ایران اولین بار در کتاب گنجینه خوارزمشاه جرجانی در حدود سال ۱۱۱۰ توصیف شد و در سال ۱۹۷۰ وجود بیماری در ایران ثابت شد.

در حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند بیماری علائم مشخصی ندارد و حداکثر باعث تب می‌شود، بنابراین کارکنان کشتارگاه‌ها و سلاخ‌خانه‌ها به احتمال زیاد متوجه بیماری دام نخواهند شد.

شیوع بیماری بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه است. علائم بیماری در انسان: سردرد، تب شدید، کمردرد و درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی (مثلا بصورت نقطه‌های ریز مثل سر سوزن یا خونریزی‌های وسیعتر یا خون دماغ)، یرقان.

علائم بیماری یک تا سه روز بعد از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود. خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ اکثرا به دلیلی خونریزی‌های شدید داخلی است. مرگ و میر بر اثر بیماری زیاد است و به سی درصد می‌رسد.

برای دام‌ها واکسن معتبر برای پیشگیری وجود ندارد. در انسان هم واکسن ندارد.

درمان بیماری در انسان هم بیشتر درمان حمایتی برای رفع عوارض و خطرات بیماری است. داروهای ضد ویروس برای درمان این بیماری بکار گرفته شده و تاثیر مثبتی هم داشته اما بیماری درمان اختصاصی ندارد.

دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی، بخصوص در بیمارستان‌ها.

این بیماری از راه خوردن گوشت حیوان ذبح شده منتقل نمی‌شود، این ویروس بیرون بدن از بین می‌رود بنابراین مگر اینکه فرد بلافاصله گوشت حیوان تازه ذبح شده را خام بخورد احتمال ابتلا وجود ندارد. گوشتی که مهر سازمان دامپزشکی را دارد می‌توان بدون نگرانی مصرف کرد.

شهردار خرم‌آباد در پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر از خسارت ۸۵۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های شهری و منازل در مرکز استان خبر داد.

ستاد بحران هشدار داد: احتمال به زیر آب رفتن روستاهای کوهدشت به دلیل بالا آمدن آب وجود دارد.

مسئول
بهداری سپاه غرب کشور گفت: درمدت راه‌اندازی این بیمارستان صحرایی 50 عمل جراحی هم
صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان گفت: راه ارتباطی 54 روستای لرستان شب گذشته برقرار شد. به گزارش ایسنا منطقه لرستان،…

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: نبود راه دسترسی و برق مانع اصلی وصل شدن آب شرب این روستاهاست. به گزارش ایسنا…دلایل ابتلا به تب کنگو

فرمانده
انتظامی لرستان گفت: تامین امنیت مناطق سیل‌زده توسط پلیس ادامه و این فرماندهی با
آماده‌باش صد در صد نیروها امنیت مناطق سیل‌زده را برقرار می‌کند.

رئیس
سازمان دامپزشکی کشور در شهرستان پل‌دختر با استاندار لرستان دیدار و به اتفاق از وضعیت
آسیب‌های سنگین وارد شده سیل در منطقه بازدید کرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: بعد از گذشت 7 روز از وقوع سیل همچنان راه 230 روستای استان مسدود است.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان از تشکیل ستاد بازسازی در پل‌دختر و معمولان خبر داد.

استاندار لرستان گفت: پاک‎سازی شهر دوره چگنی از گل ولای ناشی از سیلاب به مدیریت بحران استان همدان واگذار شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان از امدادرسانی  به بیش از 65 هزار سیل‌زده در استان خبر داد.

فرماندار الیگودرز از بازگشایی گردنه گله بادوش بعد از دو ماه خبر داد.

نماینده
انجمن بتن ایران در لرستان گفت: مدیریت آب در کشور ما و به‌تبع آن در استان، دارای
پیچیدگی‌های بسیاری است.

مدیر آموزش
و پرورش بروجرد گفت: موزه اسناد آموزش و پرورش شهرستان راه‎اندازی
می‎شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: آب شرب 743 روستای سیل‌زده استان از دومین سیل فروردین تاکنون وصل شده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی گفت: از ۱۲ فروردین به بعد همه کمک‌های جمع آوری شده به لرستان اختصاص یافته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان
گفت: ۱۷۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی بنیاد مشغول امدادرسانی و لایروبی
هستند.

رئیس کمیته امداد گفت: تاکنون ۲۰ هزار خانوار از مددجویان تحت حمایت این نهاد دچار خسارت شده‌اند.

مدیر توزیع برق الیگودرز گفت: در شهرستان، ۱۰ روستا بی‌برق است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تأکید بر این‌که حکومت اسلامی بر مبنای قرآن پایه‌ریزی می‌شود، اظهار کرد: حکومت امام زمان (عج) تجلی قرآن کریم است.

استاندار
لرستان گفت: 3200 میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت سیل در استان است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور گفت: اقلام امدادی تنها در مکان خاصی توزیع نمی‌شوند.


دیدن نظرات

نسخه چاپی

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی ۱۰ مورد ابتلا به بیماری تب کنگو در ایران از ابتدای سال جاری خورشیدی و مرگ یک نفر بر اثر این بیماری خبر داد.

محمدمهدی گویا این موضوع را در تشریح آخرین وضعیت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در ایران بیان کرده‌است.

به گفته آقای گویا، سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در ایران شناسایی می‌شود و این بیماری معمولاً از فصل بهار آغاز می‌شود.دلایل ابتلا به تب کنگو

وی دربارهٔ شمار مبتلایان به این بیماری در سال جاری نیز گفته که «امسال تا کنون ۱۰ مورد ابتلا شناسایی کرده‌ایم که یک مورد هم منجر به فوت فرد شده‌است.»

به گفته این مقام مسئول، با آنکه تب کریمه کنگو درمان دارویی دارد، اما اثرگذاری آن در گرو «مرحله تشخیص بیماری» است، ضمن اینکه درمان دارویی هم «قطعی و ۱۰۰ درصد نیست.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شیوع این بیماری، با آغاز زمان «زایمان دام‌ها» شدت پیدا می‌کند، از افرادی که با دام سر و کار دارند، خواسته مراقبت‌های ویژه‌ای در این زمینه انجام دهند.

به گفته وی، در صورتی که کنه موجود روی بدن دام، روی بدن انسان قرار گیرد و انسان را بگزد، فرد را به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا می‌کند و این نوع ابتلا معمولاً در کسانی دیده می‌شود که به‌طور مستقیم با دام‌ها سروکار دارند.

گویا، شکل دوم انتقال این بیماری را نیز از طریق ترشحات آلوده دام عنوان کرده و بیشترین موارد ابتلا به این مورد را در میان افرادی دانسته که دام را ذبح می‌کنند.

آن‌طور که وی گفته، انتقال بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان هم می‌تواند رخ دهد و به همین دلیل، فرد مبتلا «باید در شرایط بسیار ایزوله نگهداری شود.»

در سال‌های گذشته نیز تعدادی از شهروندان ایرانی به دلیل ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو فوت شدند. این در حالی است که حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران پیشتر اعلام کرده بود که تب کریمه کنگو در ایران کاملاً مهار شده‌است.

به گفته مقام‌های وزارت بهداشت ایران، از سال ۷۹ تاکنون یعنی طی ۱۸ سال گذشته، بیش از هزار مورد ابتلای انسانی به بیماری تب کریمه کنگو در ایران وجود داشته که بیش از ۱۵۰ نفر از آنها فوت کرده‌اند.

تب کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه از دام آلوده به انسان یا به صورت مستقیم از انسان به انسان منتقل می‌شود.

تب، سرگیجه، سفتی گردن، درد پشت، سردرد و نورهراسی، تهوع، استفراغ و گلودرد همراه با اسهال و درد عمومی شکم از علائم این بیماری است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا

نمایش نظرات

© 2019 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان ضمن تشریح علائم، نحوه انتقال و هشدارهای پیرامون بیماری تب کریمه کنگو گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با نام اختصاری (CCHF) از بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که در صورت عدم پیشگیری های لازم یا تاخیر در درمان، خطرناک بوده و ممکن است کشنده باشد.

 

به گزارش وبدای سیرجان، دکتر محمد موقری پور افزود: این بیماری گسترده نبوده و جای نگرانی نیست؛ هرساله وجود داشته و در فصول گرم سال افزایش دارد؛ بیشتر افرادی را که به کار ذبح یا جابه جایی حیوان اشتغال داشته یا به نگهداری از دام در کنار منازل خود مبادرت می ورزند، درگیر می کند و همچنین افرادی که با گوشت تازه حیوان سر و کار دارند نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری قر ار گیرند.

 

دلایل ابتلا به تب کنگو

وی تاکید کرد: اما تمام افراد بایستی به توصیه های سازمان دامپزشکی توجه کافی کنند؛ در تماس با دام مراقب باشیم و از جدا کردن کنه و حتی له کردن آن خودداری شود. مهم ترین توصیه های سازمان دامپزشکی این است که دام از میادین تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه شود، چراکه در این میادین کنترل های کافی توسط سازمان اعمال شده است؛ به دلیل اینکه متاسفانه دام بدون علامت بیماری است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای منفی ۱ تا ۴ قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود.

 

دکتر موقری پور افزود: دوره کمون بیماری تب کریمه کنگو به طور متوسط چهار روز و حداکثر دوازده روز می‌باشد. معمولاً تا روز چهارم علائم غیر خونریزی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی، درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده می‌باشد. معمولا علائم خونریزی از روز چهارم شروع می‌شود که به صورت پتشی در مخاط دهان و پوست، خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده ورحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دست ها و… ظاهر می‌شود لذا در صورت پدید آمدن تب همراه با این خونریزی ها به مراکز درمانی مراجعه شود.

سیرجان بلوار سید جمال الدین اسد ابادی جنب پارک ترافیک –کد پستی :7816916338تلفن: 42340640-034فکس:42340626-034پست الکترونیک: ssm@sirums.ac.irواحد تلفن تماس:ریاست : 42340611-034 و42340610-034آموزش:   42234506-034فکس معاونت توسعه مدیریت و منابع : 42340612-034فکس آموزش: 42202051-034

کليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به اداره آمار و فن آوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني سیرجان مي باشد.

دلایل ابتلا به تب کنگو
دلایل ابتلا به تب کنگو
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *