درمان کم کاری تیروئید در زمان بارداری

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

 غده تیروئید، غده ای کوچک و پروانه ای شکل می باشد که در جلوی گردن واقع شده است. تیروئید با ترشح یک سری هورمون، روی سوخت‌وساز و عملکرد بدن موثر است.کم کاری تیروئید و بارداریکم کاری یا پرکاری تیروئید قبل از بلوغ کمتر دیده می شود و در دختران و پسران یکسان بروز می کند. اما پس از بلوغ، مشکلات تیروئید در خانم ها از آقایان دیده می شود و به نظر می رسد به نوعی با هورمون های جنسی زنانه ارتباط دارد.مشکلات غده تیروئید در دوران حاملگی و بعد از آن هم در خانم ها بسیار شایع  می باشد. کم کاری تیروئید هنگامی ایجاد می‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن، هورمون تولید کند.لازم به ذکر است که اگر کم کاری تیروئید در دوران حاملگی برای خانمی اتفاق بیفتد، باید سریعا به پزشک متخصص غدد مراجعه کند و اقدامات درمانی را آغاز کند و گرنه با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد. مشکلات ناشی از کم کاری تیروئید در بارداری- سقط جنین- زایمان زودرس- مسمومیت بارداری- فشار خون ناشی از بارداری- اختلالات رشد در کودک- عوارضی مانند کاهش آهن بدن و افزایش فشار خون- آسیب های مغزی در کودک مانند معلولیت های شناختیمتخصص غدد علاوه بر تجویز دارو، به فرد باردار توصیه می کند که هر شش هفته یک بار آزمایش تیروئید بدهد تا میزان هورمون تیروئید در خون مشخص شودعلایم شایع کم کاری تیروئید در بارداری- خستگی زیاد در بارداری- فقدان توجه کافی- افزایش وزن غیر عادی- اختلالات خواب خانم باردار- درد مفاصل- ضعف عضلانی- نفخ و احتباس آب در بدن- افتادگی پلک- پف و ورم صورت- یبوست- خشکی پوست- کاهش نبض- انقباض های عضلانی- گیجی- صدای خشن تمام علایم ذکر شده در همه افراد وجود ندارد و افراد مختلف متناسب با وضعیت خود، به برخی از این علایم مبتلا می شوند.

  

 

درمان کم کاری تیروئید در بارداری- پس از آنکه فرد به پزشک متخصص غدد مراجعه کرد، پزشک بر اساس نتایج آزمایشات او، دارو درمانی را برای مادر آغاز می کند. – به دلیل اینکه در کم کاری تیروئید، هورمون تیروئید به مقدار کم در خون ترشح می شود، باید اقدامات دارویی در جهت افزایش این هورمون در خون انجام گیرد. معمولا دوز این دارو در دوران بارداری کمی بیش از حالت عادی می باشد، زیرا نیاز به این هورمون در طی این دوران افزایش می یابد. – متخصص غدد علاوه بر تجویز دارو، به فرد باردار توصیه می کند که هر شش هفته یک بار آزمایش تیروئید بدهد تا میزان هورمون تیروئید در خون مشخص شود و اگر لازم باشد دوز دارو را تغییر دهد. – رژیم غذایی و ورزش کافی طبق دستور پزشک برای مادران عزیز می تواند برای درمان کم کاری تیروئید مفید باشد. تذکرات1- مادرانی که قبل از بارداری به کم کاری تیروئید مبتلا بوده اند و یا در حین بارداری دچار کم کاری تیروئید شده اند، باید دقت کنند که هر شش هفته یک بار، آزمایش تیروئید بدهند تا مطمئن شوند مقادیر هورمون های تیروئید در بدن آنها در حد طبیعی است و باید درمان را تحت نظر پزشک متخصص غدد پیگیری کنند. 2- اگر خانم بارداری متوجه افزایش وزن غیر طبیعی خود در این دوران شد، باید به کم کاری تیروئید شک کند، حتی اگر سابقه مشکلات تیروئید را از قبل نداشته باشد.3- در طول چند ماه اول بارداری، جنین به هورمون های تیروئید مادر بسیار وابسته می باشد و هورمون های بدن مادر، نقش مهمی را در رشد طبیعی مغز جنین ایفا می کنند. بنابراین کمبود هورمون تیروئید، تاثیر منفی روی ضریب هوشی و فعالیت های مغزی جنین دارد و به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند خانم ها قبل از اقدام به بارداری، آزمایش خون که شامل هورمون های تیروئید می باشد را انجام دهند تا اگر به مشکلات تیروئید مبتلا هستند، تحت درمان قرار گرفته و سپس باردار شوند. 4- اگر خانمی باردار شد و از مشکلات تیروئید خود آگاه نبود، با آزمایش خونی که طی سه ماه اول بارداری انجام می دهد، می تواند به کم کاری تیروئید خود پی ببرد و اقدامات درمانی را برای جلوگیری از عوارض آن انجام دهد. در طی آزمایش خونی که در غربالگری سه ماهه اول بارداری انجام می گیرد، هورمون محرکه تیروئید که از غده هیپوفیز ترشح می شود اندازه گیری می گردد. اگر بالاتر از حد طبیعی بود، یعنی فرد به کم کاری تیروئید مبتلا می باشد. 5- اگر در بارداری اول به کم کاری تیروئید مبتلا شدید، احتمال اینکه در بارداری های بعدی هم به آن مبتلا شوید بسیار زیاد است. بنابراین تمام نکات گفته شده را قبل از بارداری بعدی و حین بارداری انجام دهید.با تشخیص و درمان به موقع کم کاری تیروئید، هیچ مشکلی برای نوزاد ایجاد نخواهد شد. 6- کم کاری تیروئید و سایر بیماری های غیرواگیر، به علت طولانی بودن دوره درمان، نیاز به همکاری مستقیم و مستمر با پزشک معالج دارد تا به خوبی کنترل شوند. بنابراین مادران باردار باید به طور منظم به پزشک غدد مراجعه کنند و به توصیه های او عمل نمایند.

منبع:tebyan.net


بارداری و زایمان راحت با

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب

شماره موبایلتان را خودتان بگذارید 912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

جلوگیری از ریزش مو

تقویت رشد مو

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

از جمله علائم کم کاری تیروئید خستگی، افسردگی و چاقی است

  

 اگر کم کار تیروئید دارید و تصمیم به بارداری گرفته اید حتما باید با پزشک دراین باره مشورت کنید تا پزشک سطح هورمونهای تیروئید را بررسی کند تا مطمئن شود شما آمادگی بارداری را دارید. اگر سطح هورمونها بسیار پایین باشد شما دچار کم کاری تیروئید هستید و احتمالا به میزان کافی تخمک گذاری ندارید. مصرف دوز مناسبی از تیروکسین میتواند باروری را به شما برگرداند.شاید دیر متوجه شویدممکن است هنگامی که تلاش برای بارداری دارید و این تلاش به نتیجه نمیرسد، متوجه کم کاری تیروئید شده باشید چون در این حالت پزشک سطح هورمونها را بررسی میکند. از جمله علائم کم کاری تیروئید خستگی، افسردگی و چاقی است. نگران نباشید 5 درصد از زنان با این مشکل مواجه هستند. در چنین حالتی هم پزشک معمولا با تجویز میزان مناسب تیروکسین تلاش میکند قبل از بارداری این مشکل را حل کند. چون زمانی که شما برای بارداری اقدام میکنید نیاز به تیروکسین کافی دارد تا بدن با تمام تغییرات خود را وفق دهد. همچنین برای رشد مغز جنین اندازه کافی از این هورمون الزامی است بنابراین مقدار کافی از این هورمون باید در بدن موجود باشد. عوارض کم کاری تیروئید در بارداریاگر دچار ویار شدید صبحگاهی هستید احتمالا باید زمان مصرف قرص را تغییر دهید. بنابراین حتما با پزشک در این باره مشورت کنید. با پیشرفت بارداری نیاز شما به تیروکسین به طور چشمگیری افزایش پیدا میکند و حتی ممکن است دوبرابر شود. پزشک در سه ماهه اول بارداری هر چهار هفته میزان این هورمون را بررسی میکند و سپس دوباره در هفته 16 و 28 این آزمایش را تکرار میکند.

از آنجا که در کم کاری تیروئید خونریزی قاعدگی بسیار شدید است، این احتمال وجود دارد که شما دچار کم خونی شدید نیز بشوید. این احتمال نیز وجود دارد که بر اثر این بیماری قاعدگی شما به طور کامل متوقف شود. پزشکان توصیه میکنند غلظت TSH در آزمایش خون باید پایین تر از میانگین محدوده باشد تا بتوان اقدام به بارداری کرد چون در غیر این صورت خطر ابتلا به سقط جنین وجود دارد. اگر باردار شدیدبه محض اینکه متوجه شدید باردارید مصرف لووتیروکسین را با دوزی بین 25 تا 5 میکروگرم با نظر پزشک انجام دهید حتی اگر عملکرد تیروئید شما در ابتدای بارداری ایده آل نباشد خطر ابتلا به عوارض بارداری در شما تنها کمی بالاتر از حد نرمال خواهد بود و شما همچنان فرصت دارید که یک بارداری موفق را تجربه کنید. با این حال باید در اسرع وقت درمان با لووتیروکسین شروع شود. اگر شما همچنان مکمل های آهن یا کلسیم مصرف میکنید باید چند ساعت قبل و بعد از مصرف لووتیروکسین نباید آنها را مصرف کنید. درمان طبیعی امکانپذیر استیک رژیم غذایی غنی از ید میتواند به سلامت تیروئید کمک کند. رژیم غذایی ناسب و کمبود تغذیه ای یکی از دلایل مشکلات تیروئید است. غذاهای ارگانیک در این میان بسیار کمک کننده هستند. به این موضوع دقت داشته باشید که دریافت بیش از حد ید میتواند منجر به گواتر شود بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید. از جمله غذاهایی غنی از یدن میتوان به ماست، فرآورده های لبنی خام، لوبیا، توت فرنگی، سیب زمینی و نمک اشاره کرد که با مصرف آنها میتوانید تا حدود زیادی به صورت طبیعی از عهده درمان این مشکل بربیایید. عوارض این بیماری بر جنیناز جمله عوارضی که معمولا برای کم کاری تیروئید در دوران بارداری و اثر آن بر جنین برشمرده میشود میتوان به زودرس به دنیا آمدن نوزاد، نوزاد کم وزن، نوزادی با مشکلات تیروئیدی و نقایص هنگام تولد اشاره کرد. اما همه اینها در صورتی است که این بیماری در طول بارداری درمان نشود. در موارد با درمانهای دارویی میتوان سلامت مادر و جنین را تضمین کرد.

 

منبع: niniban.com


بارداری و زایمان راحت با

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب

شماره موبایلتان را خودتان بگذارید 912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

جلوگیری از ریزش مو

تقویت رشد مو

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *