درمان کمبود ویتامین های بدن

درمان کمبود ویتامین های بدن
درمان کمبود ویتامین های بدن

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

خستگی یکی از شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به کمبود ویتامین است، اما کمبود ویتامین همیشه به شکل خستگی ظاهر نمی‌شود. گاهی ممکن است مشکلاتی در بدن‌مان ایجاد شوند که خیلی از ما نمی‌دانیم از کمبود ویتامین ناشی شده‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد ۷ نشانه‌‌ی کمبود ویتامین و منابع غذایی تأمین‌کننده‌ی ویتامین‌های ضروری بدن بیشتر بدانیم.

درمان کمبود ویتامین های بدن

برای آشنا شدن با نشانه‌های کمبود ویتامین‌ می‌توانید به جای خواندن مقاله، ویدیوی زیر را نیز ببینید.

چنانچه به صورت مداوم و بدون هیچ دلیل مشخصی، مثلا بدون اینکه تمرینات ورزشی سنگین انجام داده باشید، دردهای عضلانی دارید، شاید به کمبود ویتامین D مبتلا هستید. علیرغم شیوع بالای کمبود ویتامین D، چون نشانه‌های کمبود این ویتامین خیلی واضح نیستند، تشخیص آن می‌تواند دشوار باشد. با توجه به اینکه ویتامین D در سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و عضلات نقش دارد، اگر به همراه دردهای عضلانی، دندان‌ها و استخوان‌های‌تان هم مشکل دارد، لازم است سطح این ویتامین در بدن‌تان اندازه‌گیری شود.

برای اینکه به کمبود ویتامین D دچار نشوید، روزانه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید و در رژیم غذایی خود از شیر یا سایر فرآورده‌های لبنیِ غنی شده با ویتامین D مثل ماست و پنیر کُلبه (نوعی پنیر نرم با طعم ملایم) استفاده کنید. ماهی‌های چرب مثل سالمون یا ماهی‌ تُن نیز از جمله منابع ویتامین D به شمار می‌روند که به دلیل خطر رسوب جیوه در بدن بهتر است بیشتر از دو بار در هفته مصرف نشوند.

چنانچه در ناحیه‌ی پاها احساس کرختی یا بی‌حسی می‌کنید و در راه رفتن‌تان هم مشکل ایجاد شده است (مثلا تعادل ندارید یا اغلب زمین می‌خورید)، شاید به کمبود ویتامین ب۱۲ (B12) مبتلا هستید. حتما می‌پرسید چرا؟ چون ویتامین B12 برای سلامت و عملکرد مغز و دستگاه عصبی ضروری است. اگر سطح این ویتامین کم شود، مغز به دشواری می‌تواند با اعصاب بدن ارتباط برقرار کند و به همین دلیل به بی‌حسی و مشکلات تعادل دچار خواهید شد.

برای افزایش سطح ویتامین B12، مصرف مواد غذایی حیوانی مثل ماهی، مرغ و فرآورده‌های لبنی و نیز مواد غذایی گیاهی مثل جایگزین‌های شیر یا گوشت و غلات صبحانه که با ویتامین B12 غنی شده باشند، توصیه شده است.

آیا چون شب‌ها مشکل دید دارید، ترجیح می‌دهید همیشه بعد از شام در منزل بمانید و بیرون نروید؟ گاهی مشکل دید در شب به کمبود ویتامین آ (A) مربوط می‌شود. ویتامین A در ساختن رنگدانه‌های سلول‌های گیرنده‌ی نوری در چشم‌ها و کمک به دید در نور کم مؤثر است. کمبود ویتامین A موجب می‌شود شب‌ها نتوانید دید واضحی داشته باشید و شاید حتی به سایر اختلالات بینایی مثل دِژِنِراسیون ماکولا (تخریب لکه‌‌ی زرد) نیز دچار شوید.

سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج و کلم‌‌برگ، سبزیجات دارای رنگدانه‌های نارنجی مثل هویج، سیب‌زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای نارنجی، طالبی و تخم‌مرغ از جمله منابع ویتامین A هستند.

آیا در گرفتن توپ کُند هستید؟ آیا حین رانندگی وقتی کسی ناگهان جلوی ماشین‌تان سبز می‌شود، نمی‌توانید سریع ترمز بگیرید؟ شاید این تأخیرها ناشی از کمبود ویتامین ای (E) باشد و نه بی‌دست‌وپا بودن شما. ویتامین E برای سلامت دستگاه عصبی مفید است و مثل ویتامین B12 به برقراری ارتباط بین مغز و اعصاب کنترل‌کننده‌ی عضلات و عکس‌العمل‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین E موجب دشوارتر شدن برقراری این ارتباط می‌شود.

جوانه‌ی گندم غنی‌ترین منبع تأمین‌کننده‌ی ویتامین E خوانده شده است، پس این ماده‌ی مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. تخم‌مرغ، مایونز، گوشت اندام (organ meat) یا همان احشاء خوراکی، مغزها، دانه‌ها و آووکادو نیز از جمله سایر منابع ویتامین E به شمار می‌روند.

آیا وقتی دست‌تان را می‌بُرید یا جراحت دیگری برای‌تان پیش می‌آید، زخم‌های‌تان دیر التیام می‌یابند؟ شاید بخشی از این مشکل ناشی از کمبود ویتامین سی (C) باشد. سلول‌های پوستی و سایر سلول‌هایی که پس از ایجاد جراحت باید خودشان را به منظور شروع فرآیند التیام بازسازی کنند، به ویتامین C و همچنین ویتامین A و زینک (روی) نیاز دارند. التیام زخم‌ها بدون میزان کافی از این مواد مغذی دشوارتر خواهد شد و به همین دلیل احتمال عفونی شدن زخم‌ها افزایش می‌یابد.

برای اینکه به کمبود ویتامین C مبتلا نشوید، مصرف روزانه‌ی مرکبات مثل گریپ‌فروت و انواع لیموها و نیز سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج، مَنداب یا همان آراگولا و کلم‌برگ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

علائم کمبود ویتامین همیشه در جسم ظاهر نمی‌شوند. همه‌ی ما ممکن است گاهی وقت‌ها دل‌مان بگیرد، اما چنانچه متوجه شدید که این مشکل در حال وخیم‌تر شدن است، طوری که افسردگی گرفته‌اید یا بیشتر روزها غمگین هستید، شک کنید که شاید به کمبود ویتامین ب۱ (B1) مبتلا شده‌اید. این ویتامین مثل ویتامین B12 برای سلامت سلول‌های عصبی و مغزی ضروری است. کمبود ویتامین B1 در عملکرد این سلول‌ها اختلال ایجاد می‌کند و در نتیجه‌ ممکن است به مشکلات روانی مثل افسردگی دچار شوید. کمبود این ویتامین به ندرت اتفاق می‌افتد، اما در افراد الکلی، مبتلایان به بیماری کرون (نوعی بیماری التهابی روده) یا بی‌اشتهایی (آنورِکسیا) ممکن است بروز کند.

منابع غذایی حاوی این ویتامین عبارتند از گوشت قرمز و سفید، گوشت احشاء مثل کبد، نخود، لوبیا، عدس و مِلاس سیاه (شربتی غلیظ که از چغندرقند یا نیشکر به دست می‌آید).

بوی بد دهان ممکن است از کمبود ویتامین ب۳ (B3) ناشی شود، به ویژه اگر خوب مسواک می‌زنید و نخ دندان استفاده می‌کنید و به طور کلی در رعایت بهداشت دهان و دندان کوشا هستید. کمبود ویتامین B3 به ضعیف شدن عملکرد کبد می‌انجامد. کبد روی عملکرد صحیح معده و روده‌ها تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل اختلال در عملکرد آن به مشکلات گوارشی و در نهایت بوی بد دهان منجر خواهد شد. این کمبود در افراد الکلی موجب کاهش سطح انرژی می‌شود.

برای جلوگیری از ابتلا به کمبود ویتامین B3، مصرف احشاء خوراکی، ماهی‌های چرب، دانه‌ی آفتابگردان و سبزیجاتی مثل چغندر توصیه شده است.

به طور کلی، کمبود ویتامین چیزی نیست که تشخیص آن از سوی خودِ افراد به سادگی امکان‌پذیر باشد. چنانچه احساس می‌کنید علائمی دارید که شاید به کمبود ویتامین مربوط باشند، حتما با یک پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه‌ی قرص‌ها و مکمل‌های ویتامین بپرهیزید. یک آزمایش خون ساده سطوح ویتامین‌ها در بدن‌تان را مشخص می‌کند و پزشک در صورت مشاهده‌ی هر نوع کمبودی در سطوح ویتامین‌ها راهنمایی‌های لازم را برای بازگشت به وضعیت عادی در اختیارتان خواهد گذاشت.

 

برگرفته از: lifehack.org

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

17000تومان

14000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

مترجم گروه دانش و سلامت روزنامه‌ی جام جم. دانش آموخته‌ی ادبیات انگلیسی. علاقه‌مند به نقد روانکاوانه. بی‌نهایت عاشق نقاشی.

درمان کمبود ویتامین های بدن

بسیار عالی بود
به نظرتون مصرف روزانه یک قرص جوشان مولتی ویتامین کمک کننده هست؟

مخاطب عزیز سلام،
ممنون که وقت گذاشتید و این مطلب رو مطالعه کردید. مصرف خودسرانه و بی‌رویه‌ی مکمل‌ها در صورتی که بدن‌تون نیازی نداشته باشه، آسیب رسان خواهد بود. پس حتما در این مورد از یک پزشک مشورت بگیرید.

مطالب راجع بسلامتی همیشه مورد توجهمن هست از شماهم تشکر میکنم

صدف عزیز موفق باشی
عالی بود. تشکر

بی‌نهایت سپاس. خوشحالم که این مطلب براتون مفید بوده. شاد و سلامت باشید.

رژیم و تغذیه

رژیم غذایی برای سیکس پک شدن شکم در ۶ قدم علمی و کاربردی

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب چگونه به ‌تر کمک می‌کند

خواص سمنو؛ طرز تهیه و خواص شگفت‌انگیز آن برای بدن

ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

آخرین مطالب

راهنمای سفر به قشم؛ گردشی ۴ روزه در خاک اسرارآمیز خلیج فارس

خونریزی بعد از زایمان و پاسخ به سؤالات متداول درمورد آن

خواص میخک؛ با تمام فواید و عوارض میخک آشنا شوید

معرفی کتاب مأمور شش؛ سومین اثر از سه‌گانهٔ تام راب اسمیت

مضرات آبمیوه؛ ۵ دلیل که نباید آبمیوه را جایگزین میوه کنید

ترین های جهان

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز


العالم – گوناگون

هفته نامه سلامت — انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، به دو گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند.

در زیربه بررسی عوارض ناشی از کمبود ویتامین‌ها و املاح روی قسمت‌های مختلف بدن می‌پردازیم. البته حواس‌تان باشد در هر کدام از موارد ذکرشده در این مطلب، عوامل دیگری هم می‌توانند در کنار کمبودهای تغذیه‌ای تاثیرگذار باشند، بنابراین باید پیش از هرگونه اقدام خودسرانه برای مصرف مکمل‌های غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

مو:

• ریزش مو: کمبود ویتامین‌های B2، B5، بیوتین، روی و ویتامین D
• خشکی موها: کمبود ویتامین‌های A و E، امگا3، پروتئین، سلنیوم و بیوتین
• شوره زدن موها: کمبود سلنیوم، امگا3 و ویتامین A

چشم‌:

• سیاهی و پف‌آلودگی زیر چشم: کمبود آب در بدن، عدم تحمل برخی مواد غذایی مانند لاکتوز لبنیات و حساسیت
• کاهش قدرت دید: کمبود ویتامین A
• قرمزی مداوم مویرگ‌های چشم: کمبود ویتامین C
• نزدیک‌بینی: کمبود ویتامین D
• پوسته‌ریزی در اطراف پلک: کمبود آهن

درمان کمبود ویتامین های بدن

مغز و اعصاب

• افسردگی: کمبود ویتامین‌های B1، B5 و بیوتین
• دمانس یا زوال عقل: کمبود ویتامین‌های B1، B3، B12، اسیدفولیک و امگا3
• تحریک‌پذیری و زودرنجی: کمبود ویتامین‌های B1، B5 و B6
• بی‌خوابی: کمبود ویتامین‌های B3، B5، B6 و D
• سرگیجه: کمبود ویتامین‌های B2 و B6

دهان و دندان:

• خونریزی لثه: کمبود ویتامین C و اسیدفولیک
• به هم چسبیدن دندان‌ها: کمبود ویتامین D و ویتامین K
• گلو‌درد: کمبود ویتامین‌های B3، B12، اسیدفولیک و کلسیم
آفت دهانی: کمبود ویتامین B2
• ضعیف شدن مینای دندان: کمبود ویتامین‌های A، K، D و کلسیم
• التهاب زبان: کمبود ویتامین‌های B2، B3 و اسیدفولیک
• کاهش حس چشایی: کمبود روی

پوست:

• جوش‌های پشت بازو: کمبود ویتامین‌ A
• پوسته‌ریزی و خشکی پوست: کمبود ویتامین‌های A و E
• خونریزی بی‌علت از بینی: کمبود ویتامین‌ C
• کبودی مداوم پوست: کمبود ویتامین‌ C
• جوش زدن در دوران عادت ماهانه: کمبود ویتامین‌ B6
• التهاب پوست: کمبود ویتامین‌های B2، B3 و بیوتین

ناخن:

• قاشقی شدن ناخن‌ها: کمبود ویتامین B12 و آهن
• ظهور خطوط سفید روی ناخن: کمبود کلسیم و روی
• پوسته‌ریزی اطراف ناخن: کمبود آهن و بیوتین
• شکنندگی ناخن‌ها: کمبود کلسیم و منیزیم
• ‌چندشاخه‌‌شدن پوست اطراف ناخن: کمبود پروتئین

عضلات و مفاصل:

• گرفتگی عضلانی: کمبود منیزیم و ویتامین‌های B1، B2 و B6
• انقباض ناگهانی ماهیچه‌ها: کمبود ویتامین‌های B1، B2، B3، B6، B9، D و منیزیم و کلسیم
• تورم مفاصل: کمبود ویتامین‌های B1، B6 و پروتئین
• قفل شدن ناگهانی مفاصل: کمبود منگنز
• پوکی استخوان: کمبود کلسیم و ویتامین D
• صدا دادن مفاصل: کمبود ویتامین‌های B5 وB12
 

کدام ویتامین‌ها را از کدام منابع غذایی دریافت کنیم؟

• منابع غذایی پیش‌ساز ویتامین A: کره، خوراکی‌های نارنجی و زرد مانند هویج و زردآلو
• منابع غذایی ویتامین‌های گروه B: تمام سبزیجات برگ سبز تیره، غلات و حبوبات
• منابع غذایی ویتامین B12: انواع منابع حیوانی مانند گوشت‌ها، لبنیات و تخم‌مرغ
• منابع غذایی ویتامین C: پیاز، فلفل، مرکبات و گوجه‌فرنگی
• منابع غذایی ویتامین D: نور آفتاب، قارچ، تخم‌مرغ، ماهی‌های چرب و لبنیات غنی‌شده
• منابع غذایی کلسیم و ویتامین K: انواع لبنیات، کلم بروکلی و اسفناج
• منابع غذایی روی: انواع گوشت‌ها، حبوبات و غلات
• منابع غذایی منیزیم: انواع مغزها و دانه‌های خام، ماهی، حبوبات، ماست، موز و شکلات تلخ
• منابع غذایی منگنز: بادام، کدو تنبل، اسفناج، ماست، انجیر، موز و انگور
• منابع غذایی اسیدفولیک: سبزی‌های برگ سبز تیره، مرکبات، غلات سبوس‌دار و حبوبات
• منابع غذایی بیوتین: تخم‌مرغ، بادام، غلات سبوس‌دار، اسفناج، قارچ، شیر و گوشت

آیا برای‌تان این سؤال پیش آمده که چرا دکترها می‌گویند رژیم غذایی مناسب باید حاوی مواد غذایی مختلفی باشد؟

 شاید شما عاشق زرشک‌پلو با مرغ باشید. هم مرغ و هم پلو برای سلامتی‌ شما مفید هستند، اما  نمی‌توانید همیشه فقط زرشک‌پلو با مرغ بخورید. دلیلش هم این است که خوردن غذاهای متنوع، سنگ بنای سلامتی‌ است. یکی از ابزارهای ضروری برای حفظ عملکرد مناسب سلول‌ها و بالا نگه داشتن سطح انرژی، مصرف کافی ویتامین B است. با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید تا با رایج‌ترین ویتامین‌های گروه B، منابع ویتامین B و عوارض کمبود ویتامین B بیشتر آشنا شوید.

همه‌ی ویتامین‌های گروه B وظایف یکسانی ندارند. این ویتامین‌ها از منابع غذایی مختلفی به‌دست می‌آیند. کمبود ویتامین B می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای سلامتی‌‌تان شود. بعضی اوقات پزشکان در صورت کمبود ویتامین B مقادیری از مکمل‌های ویتامین B را برای بیماران تجویز می‌کنند.

در ادامه به‌طور مختصر رایج‌ترین ویتامین‌های گروه B را معرفی می‌کنیم و به وظایف‌شان اشاره می‌کنیم. همچنین غذاهای محتوی این ویتامین‌ها را معرفی کنیم و می‌‌گوییم که چرا بدن‌تان به آنها نیاز دارد.

۱. ویتامین B۱۲

درمان کمبود ویتامین های بدن

وظایف ویتامین B۱۲

ویتامین B۱۲ (کوبالامین) به تنظیم عملکرد دستگاه عصبی کمک می‌کند. این ویتامین در تشکیل و رشد گلبول‌های قرمز خون نیز مؤثر است.

منابع غذایی محتوی ویتامین B۱۲

ویتامین B۱۲ به‌طور عمده در گوشت و فرآورده‌های لبنی یافت می‌شود. بنابراین افرادی که رژیم گیاهخواریمحض دارند،‌ در خطر کمبود ویتامین B۱۲ هستند. تنها منبع تأمین ویتامین B۱۲۲ برای این افراد، غذاهای غنی‌شده با ویتامین B۱۲ است. بهترین منابع تأمین ویتامین B۱۲ عبارتند از: تخم‌‌مرغ، پنیر، شیر، ماهی، گوشت قرمز، جگر سیاه و قلوه.

عوارض کمبود ویتامین B۱۲

کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند باعث بروز کم خونی و کنفوزیون (نوعی حالت گیجی و کاهش هوشیاری) در افراد  سالخورده شود.

مشکلات روانی مانند زوال عقل، پارانویا، افسردگی و مشکلات رفتاری نیز می‌تواند در اثر کمبود این ویتامین بروز کند. مشکلات روانی ناشی از کمبود ویتامین B۱۲۲ ممکن است بعضی اوقات برگشت‌ناپذیر باشد.

همچنین کمبود ویتامین B۱۲ در افراد ممکن است منجر به بروز علائمی مانند سوزن سوزن شدن دست و پاها،خستگی شدید، ضعف، زودرنجی و افسردگی شود.

۲. ویتامین B۶

وظایف ویتامین B۶

ویتامین B۶ (پیریدوکسین) به بدن کمک می‌کند تا غذا را به انرژی تبدیل کند. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌ها مبارزه کند. مصرف این ویتامین در دوران بارداری و شیردهی باعث می‌شود تا مغز نوزاد رشدی طبیعی داشته باشد.

منابع غذایی محتوی ویتامین B۶

نخود، ماهی تن و آزاد، غلات کامل و حبوبات، جگر گاو، گوشت چرخ‌‌کرده، سینه‌ی مرغ، هندوانه، سیب زمینی و اسفناج منابع غذایی سرشار از ویتامین B۶ هستند.

عوارض کمبود ویتامین B۶

مقادیر ناکافی این ویتامین در رژیم غذایی افراد می‌تواند منجر به بروز کم خونی، اختلالات پوستی مانند جوش و ترک‌خوردگی در امتداد دو طرف دهان شود. افسردگی، کنفوزیون، حالت تهوع، افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌ها و درماتیت (حساسیت پوستی) از سایر عوارض کمبود این ویتامین هستند.

۳. ویتامین‌های B۱ و B۲

ویتامین B۱ «تیامین» و ویتامین B۲ «ریبوفلاوین» نامیده می‌شوند. این ویتامین‌ها در تبدیل غذاها به انرژی نقش دارند. ویتامین B۱ به عملکرد دستگاه عصبی کمک می‌کند و ویتامین B۲ در بینایی مؤثر است.

منابع غذایی محتوی ویتامین‌های B۱ و B۲

بیشتر افراد ویتامین B۱ را از غلات کامل به‌دست می‌آورند. غلات کامل، شیر، تخم‌مرغ و سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند، از منابع غذایی حاوی ویتامین B۲ به‌شمار می‌روند.

عوارض کمبود ویتامین‌های B۱ و B۲

کمبود این ویتامین‌ها خیلی رایج نیست، زیرا ویتامین‌های B۱ و B۲ در بسیاری از غذاهایی که مصرف می‌کنیم، وجود دارند. بیشتر مشکلات ناشی از فقر این ویتامین‌ها در افرادی دیده می‌شود که مشکل سوءمصرف الکل دارند. کنفوزیون و ترک‌خوردگی در امتداد دو طرف دهان از علائم فقر این ویتامین هستند.

۴. ویتامین B۳

وظایف ویتامین B۳

ویتامین B۳ (نیاسین) به تبدیل مواد غذایی به انرژی کمک می‌کند. همچنین کمک به هضم غذا و تنظیم اشتها از نقش‌هایی است که این ویتامین به‌عهده دارد.

منابع غذایی محتوی ویتامین B۳

این ویتامین در مرغ، ماهی، جگر سیاه، گوشت قرمز، غلات کامل و بادام‌زمینی یافت می‌شود.

عوارض کمبود ویتامین‌ B۳

کمبود این ویتامین می‌تواند به بروز مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع و دردهای شکمی در فرد منجر شود. کمبود شدید این ویتامین می‌تواند باعث سردرگمی ذهنی (mental confusion) در فرد شود.

۵. ویتامین B۹

وظایف ویتامین B۹

ویتامین B۹ (اسید فولیک) در افزایش گلبول‌های قرمز خونی نقش دارد. همچنین احتمال نقص عضو نوزاد را کاهش می‌دهد.

منابع غذایی محتوی ویتامین B۹

این ویتامین در گوشت، غلات کامل، چغندر، مرکبات، ماهی، غلات غنی‌شده، حبوبات، سبزیجات برگ‌سبز، جگر سیاه و قلوه یافت می‌شود.

عوارض کمبود ویتامین‌ B۹

فقر این ویتامین می‌تواند منجر به بروز اسهال و کم‌ خونی در فرد شود. همچنین کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به افزایش احتمال نقص عضو نوزاد شود.

درمان کمبود ویتامین های بدن

پیشگیری از کمبود ویتامین B

بیشتر افراد برای حفظ سلامتی‌ نیازی به مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین B ندارند. بسیاری از غذاهای خوشمزه از جمله گوشت، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند ویتامین B موردنیازتان را تأمین کنند.

مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین B باید با تجویز پزشک صورت گیرد. در دوران بارداری و سنین بیشتر از ۵۰ سال، احتمالا نیاز به مکمل‌های ویتامین B افزایش می‌یابد.

مکمل‌های ویتامین B تنها در صورتی تجویز می‌شود که فرد نتواند ویتامین موردنیاز خود را به دلایلی از طریق مصرف غذاهای مختلف به‌دست بیاورد. احتمال مسمویت در اثر مصرف بیش از اندازه‌ی ویتامین‌های گروه B کم است، زیرا این ویتامین‌ها محلول در آب هستند. با این حال ممکن است مکمل‌های ویتامین B عوارض جانبی‌ به دنبال داشته یا با برخی داروها تداخل دارویی داشته باشند.

اگر مشکوک به کمبود این ویتامین‌ها هستید، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است پزشک شما را معاینه‌‌ کند یا برای‌تان آزمایش خون بنویسد.

برگرفته از: چطور

اطلاعیه اسپوتنیک

راهنمای ثبت نام کاربران در سایت ها و حساب کاربران از طریق ماهواره ای و یا در شبکه های اجتماعی در این قوانین می باشد.

کاربران باید قوانین ملی و بین المللی را رعایت نمایند و موظف اند به نظریات دیگر اعضا و خوانندگان احترام قائل شوند.

مدیریت حق دارد، نظریاتی را که به زبان دیگر غیر از زبانی که در سایت است، حذف نماید.

مطالب و اظهارت نظر در تمام بخش ها و زبان های سایت sputniknews.com امکان تغییر می باشد.

نظریات کاربران در صورتی که با موضوع مطابقت نداشته باشد، مانند:

مدیریت حق دارد، از دسترسی کاربر به صفحه جلوگیری و یا حساب کاربری وی را بدون اطلاع قبلی حذف کند، البته در صورتی که کاربر این قوانین را نقض کند.

کاربران می توانند به بهبود حساب خود یا باز کردن حساب تماس بگیرند و یا به این آدرس moderator.dari@sputniknews.com ایمیل نمایند.

ایمیل باید شامل مطالب زیر باشد:

اگر مدیران صلاح بدانند، می توانند، حساب کاربر را باز و اجازه دسترسی به وی دهند.

مدیریت به کاربرانی که قوانین را به طور مکرر نقض کرد، اجازه دسترسی نمیدهد.

کاربران می توانند از طریق این ایمیل آدرس moderator.dari@sputniknews.com با تیم مدیران سایت تماس بگیرند.

شما می توانید برای دریافت اطلاعیه های اسپوتنیک مشترک شوید

درمان کمبود ویتامین های بدن
درمان کمبود ویتامین های بدن
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *