درمان کمبود روی در بدن

درمان کمبود روی در بدن
درمان کمبود روی در بدن

روی ( زینک ) یک ماده معدنی ضروری برای بدن شما است . سیستم ایمنی بدن شما روی ، روی حساب می‌کند تا عملکردهای حیاتی مانند : عملکرد آنزیم‌ها و سلول‌ها را انجام دهد .

بیشتر بزرگسالان نیاز به ۱۰ میلی‌گرم روی به‌صورت روزانه دارند ، اما می‌توانند با خیال راحت تا ۴۰ میلی‌گرم نیز مصرف کنند . بااین‌حال ، مصرف بیش‌ازحد روی می‌تواند مضر باشد . مصرف کنترل‌شده روی می‌تواند سطح روی را در بدن در حد سالمی نگه دارد .

گوشت را به رژیم غذایی خود اضافه کنید . محصولات گوشتی دارای مقدار قابل‌توجهی روی هستند . شما می‌توانید مقدار زیادی از روی را از منابع سالمی مانند گوشت قرمز و طیور ( مرغ ) به دست بی‌آورید .

۸۵ گرم گوشت گاو دارای ۷ میلی‌گرم ( ۴۷% نیاز روزانه ) روی ، ۸۵ گرم گوشت مرغ دارای ۲٫۴ میلی‌گرم ( ۱۶% نیاز روزانه ) روی و بوقلمون دارای ۳ میلی‌گرم ( ۲۱% نیاز روزانه ) روی است .

درمان کمبود روی در بدن

۱۱۳ گرم گوشت گوساله نیز ۳۵% از روی موردنیاز روزانه را تأمین می‌کند .

آجیل را به دستور پخت غذاهای خود اضافه کنید . آجیل می‌تواند مقدار کمی از نیاز روزانه شما به روی را تأمین کند . شما می‌توانید از بادام‌هندی ، بادام یا بادام‌زمینی برای تأمین روی موردنیاز خود استفاده کنید . ۳۰ گرم بادام‌هندی دارای ۱٫۶ میلی‌گرم روی ( ۱۱% نیاز روزانه ) است .

۳۰ گرم بادام دارای ۶% از روی موردنیاز روزانه است .

همچنین شما می‌توانید از آجیل به‌عنوان میان وعده به‌صورت روزانه استفاده کنید . بیشتر آجیل‌ها دارای روی هستند ، اگرچه مقدار آن بسیار زیاد نیست .

لبنیات بخورید . محصولات لبنی دارای روی هستند . شما می‌توانید مقدار کمی از منابع لبنی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا میزان روی مصرفی خود را افزایش دهید .

ماست دارای بیشترین مقدار روی در میان دیگر محصولات لبنی است .

غلات مصرف کنید . غلات دارای مقدار کافی از روی است و می‌توانید با مصرف آن‌ها مقدار قابل‌توجهی از روی موردنیاز روزانه خود را تأمین کنید . یک بسته از بلغور جوی دوسر دارای ۷% از روی موردنیاز روزانه است .

بعضی از غلات‌های صبحانه با روی غنی‌شده‌اند و بالای ۲۵% از نیاز روزانه به روی را تأمین می‌کنند .

¾ پیمانه کینوآ می‌تواند ۱۸% از نیاز روزانه شما به روی را فراهم کند .

برچسب مواد غذایی غنی‌شده را مطالعه کنید تا از میزان روی داخل آن‌ها مطلع شوید .

دانه‌ها ( تخمه ) را به رژیم غذایی خود اضافه کنید . دانه‌ها دارای مقدار قابل‌توجهی روی هستند . شما می‌توانید دانه‌ها را به غذای اصلی ، ماست ، غلات صبحانه اضافه کنید یا حتی به‌صورت میان وعده آن‌ها را مصرف کنید .

¼ پیمانه دانه‌های کنجد یا تخمه آفتابگردان می‌تواند ۲۵% از نیاز روزانه به روی را تأمین کند .

لوبیا و حبوبات مصرف کنید . حبوبات و لوبیاها منبع خوبی از روی هستند . این منابع روی شامل : سویا ، لوبیا قرمز ، لوبیا سیاه ، نخود ، عدس و بادام‌زمینی می‌شود .

نصف پیمانه نخود می‌تواند ۹% از نیاز روزانه به روی را تأمین کنید و لوبیای قرمز نیز دارای ۶% است .

لوبیا و حبوبات را قبل از طبخ کردن خیس کنید . آن‌ها دارای فیتات هستند که جذب موادمعدنی را متوقف می‌کنند و با خیساندن آن‌ها ، فیتات آن‌ها از بین می‌رود .

مکمل روی مصرف کنید . اگر در تأمین روی از طریق رژیم غذایی شکست‌خورده‌اید ، می‌توانید از مکمل روی استفاده کنید . شما می‌توانید این مکمل‌ها را خریداری کرده و به‌صورت روزانه مصرف کنید . بیشتر مکمل‌های روی دارای ۳۰ میلی‌گرم روی  ( ۲۰۰% نیاز روزانه ) هستند .

قبل از مصرف مکمل به پزشک مراجعه کنید تا میزان روی بدن را اندازه‌گیری کرده و مقدار کمبود روی شما را با مکمل جبران کند .

حواستان به مصرف بیش‌ازاندازه ( اوردوز ) مکمل روی باشد ، حتماً مکمل را طبق دستورالعمل و دز پیشنهادی روی مکمل مصرف کنید مگر اینکه پزشک شما دستور دیگری داده باشد .

چه مقدار روی مصرف کنیم ؟

مقدار روی موردنیاز برای هر شخص به عوامل مختلفی مانند : سن و جنسیت بستگی دارد . شما باید بدانید که چه مقدار روی نیاز دارید ، زیرا مصرف بیش‌ازحد روی می‌تواند مضر باشد .

میزان مصرف زینک به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود :

۱ – کودکان ۷ ماهه تا ۳ ساله نیاز به ۳ میلی‌گرم روی به‌صورت روزانه دارند . کودکان زیر ۷ ماه نیاز به ۲ میلی‌گرم روی دارند .

۲ – کودکان ۴ تا ۸ سال نیاز به ۵ میلی‌گرم دارند .

۳ – کودکان ۹ تا ۱۳ سال نیاز به ۸ میلی‌گرم دارند ، البته می‌توانند با خیال راحت تا ۲۳ میلی‌گرم در روز نیز مصرف کنند .

۴ – پسرهای نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ سال نیاز به ۱۱ میلی‌گرم و دختران نوجوانان نیاز به ۹ میلی‌گرم روی دارند ، البته می‌توانند با خیال راحت تا ۳۴ میلی‌گرم در روز نیز مصرف کنند .

۵ – آقایان بالای ۱۸ سال نیاز به ۱۱ میلی‌گرم و خانم‌ها نیاز به ۸ میلی‌گرم دارند ، البته می‌توانند با خیال راحت تا ۴۰ میلی‌گرم در روز نیز مصرف کنند .

۶ – در هنگام بارداری و شیردهی نیاز است تا روی بیشتری مصرف شود ، به ترتیب نیاز به ۱۱ و ۱۲ میلی‌گرم است . این اعداد حتی می‌تواند بالاتر نیز برود درصورتی‌که نوجوان هستید .

درمان کمبود روی در بدن

درصورتی‌که گیاهخوار هستید ، روی بیشتری مصرف کنید . گیاهخواران باید به‌طور ویژه‌ای مراقب مقدار روی مصرفی خود از منابع غیر حیوانی باشند . گیاهخواران می‌توانند روی را از لوبیا ، حبوبات ، آجیل ، دانه‌ها و جوانه گندم تأمین کنند .

گیاهخواران و وگان‌ها ( نوعی گیاه‌خواری ) ممکن است کمبود روی داشته باشند ، به خاطر اینکه منابع اصلی روی ( انواع گوشت ) را مصرف نمی‌کنند .

علت دیگر این کمبود روی این است که غلات و حبوبات که غذای اصلی گیاه‌خواران است ، دارای مقدار زیادی اسید فیتیک است . این اسید ممکن است که جذب روی را کاهش دهد .

چرا روی برای بدن مهم است ؟

روی برای بسیاری از عملکردهای بدن و همچنین برای سیستم ایمنی بدن ضروری است . روی نقش کلیدی در واکنش بیش از ۱۰۰ آنزیم در بدن را دارد . روی همچنین نقش سازنده‌ای در پروتئین‌ها و غشای سلولی ایفا می‌کند .

روی برای چگونگی ارتباط بین سلولی مهم است و همچنین نقش مهمی در کنترل سطح هورمون و انتقال سیگنال‌های عصبی دارد .

روی در پروسه‌ای به نام آپوپتوز یا برنامه مرگ سلولی نیز نقش ایفا می‌کند . این عمل به‌صورت ویژه برای کنترل سلول‌های سرطانی و رها کردن بدن از سلول‌هایی که عملکرد ندارند ، مهم است .

روی با کدام مکمل و مواد مغذی تداخل دارد ؟

درحالی‌که مصرف به‌اندازه روی در رژیم غذایی بسیار مهم است ، همچنین مهم است که تداخلات روی در جذب دیگر مواد معدنی مانند : مس ، آهن و کلسیم را نیز مدنظر داشته باشید .

اگر نیاز دارید که مصرف هرکدام از مواد مغذی گفته‌شده را بالا ببرید ، باید فاصله زمانی ۲ تا ۳ ساعته بین مصرف کردن روی ، مس ، آهن و کلسیم را رعایت کنید .

اگرچه روی باعث مسدود کردن جذب برخی از مواد معدنی می‌شود ، اما این ماده برای جذب بهتر بعضی دیگر از مواد مغذی موردنیاز است . روی برای جذب فولات ( یک نوع ویتامین B ) و عملکرد ویتامین A موردنیاز است .

چه کسانی در معرض خطر کمبود روی هستند ؟

کمبود مرزی روی ( کمبود مقدار کمی روی ) نسبتاً شایع است ، به‌طوری‌که حدود ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است . کمبود مرزی روی باعث رشد ضعیف ، رشد ضعیف فیزیکی و ذهنی و همچنین افزایش خطر ابتلا به عفونت می‌شود .

کسانیکه در ریسک بالایی از کمبود روی هستند ، عبارت‌اند از :

۱ – نوزادان نارس و کم‌وزن یا کودکان با سن بالا که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و کودکان نوپا که مواد غذایی غنی از روی مصرف نمی‌کنند .

۲ – کودکان و نوجوانان

۳ – خانم‌های باردار و شیرده ، مخصوصاً خانم‌های جوان

۴ – بیمارانی که به‌صورت وریدی تغذیه می‌شوند

۵ – کودکان و بزرگ‌سالانی که سوءتغذیه دارد

۶ – افراد دارای اسهال شدید یا مزمن

۷ – افراد دارای بیماری‌های گوارشی و کبدی یا سندروم سوء جذب

۸ – افراد مبتلا به سلیاک ، سندروم روده کوتاه ، بیماری کرون ، کولیت زخمی

۹ – الکلی‌ها با بیماری سیروز کبدی

۱۰ – افراد دارای کم‌خونی داسی شکل یا نارسایی مزمن کلیوی

۱۱ – افراد مسن ( بالای ۶۵ سال سن )

۱۲ – افرادی که داروهایی مصرف می‌کنند که با جذب روی تداخل دارد

۱۳ – گیاهخواران محض

خطرات کمبود شدید روی را بدانید : کمبود شدید روی نسبتاً نادر است . این مشکل معمولاً به دلیل مشکل ژنتیکی نادر به نام ” آکرودرماتیت آنتروپاتیک ” به وجود می‌آید .

علائم کمبود شدید روی شامل موارد زیر می‌شود :

اگر فکر می‌کنید که این بیماری را دارید ، به پزشک برای آزمایش دادن مراجعه کنید .

خطرات مصرف بیش‌ازحد روی و علائم آن را بدانید . اگرچه روی برای سلامتی کلی بدن شما مهم است ، اما شما باید مقدار مناسب آن را مصرف کنید و از مصرف بیش‌ازاندازه اجتناب کنید .

معمولاً مصرف بیش‌ازاندازه روی فقط با مصرف مواد غذایی رخ نمی‌دهد ، مصرف بیش‌ازحد معمولاً به دلیل استفاده از مکمل‌ها به همراه رژیم غذایی سرشار از روی ، رخ خواهد داد .

علائم مصرف بیش‌ازحد روی :

مقدار بالای روی می‌تواند با سطح مس و آهن تداخل داشته باشد و باعث کمبود مس و آهن ( کم‌خونی ) شود .

همیشه با پزشک خود درباره مصرف مکمل روی مشورت کنید و حواستان به مولتی‌ویتامین‌های دارای روی باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

مکمل‌های ( قرص یا انوع دیگر ) روغن ماهی جهت تأمین امگا۳ برای بدن خیلی محبوب هستند ، زیرا د…

مصرف سس مایونز کارخانه ای به دلیل داشتن چربی زیاد و مواد افزودنی پیشنهاد …

کهیر سرمایی یک واکنش آلرژیک پوستی است که در دمای پایین رخ می‌دهد . …

ماهی های فایتر نشانه های زیادی از بیماری را از خود نشان میدهند از …

خرگوشها یکی از بهترین حیوانات خانگی هستند اما معده ضعیفی دارند ، بنابراین شما …

بری جلوگیری از ریزش مو و رویش مجدد مو روش‌های طبیعی زیادی وجود دارد …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار

 كمبود روی یكی از مشكلات تغذیه‌ای شایع در كشور ما محسوب می‌شود، تمامی گروه‌های سنی از جمله كودكان زیر‌6سال ، نوجوانان بین 14 تا 20 سال و زنان باردار ، از كمبود روی در رنج هستند

عنصر روی یكی از عناصر ضروری بدن است كه برای فعالیت بسیاری از آنزیم‌های بدن لازم است و در تنظیم بسیاری از اعمال بدن نقش دارد. مقدار روی مورد نیاز بدن برای مردان روزانه 11 میلی‌گرم و برای زنان روزانه 9 میلی‌گرم است. دكتر مریم فروید، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص این عنصر با ارزش بدن می‌گوید: روی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و بهترین منابع آن گوشت قرمز و مرغ است. همچنین در سایر مواد غذایی مانند لبنیات، حبوبات و مغزها و غلات با سبوس وجود دارد. به گفته وی، كمبود روی برای اولین بار در ایران و مصر گزارش شده است و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ، یكی از 10 علل اصلی همراه با بیماری در كشورهای در حال توسعه است. این متخصص تغذیه با اشاره به این كه كمبود روی باعث تاخیر در رشد ، كاهش اشتها و اختلال در سیستم ایمنی می‌شود ، خاطرنشان می‌كند: در كودكان مبتلا به كمبود روی ، مقاومت بدن نسبت به عفونت‌ها كاهش یافته و سبب افزایش ابتلا به اسهال و عفونت‌های تنفسی می‌شود ، به همین دلیل روی نه تنها نقش مهمی در رشد و ارتقای سلامت دارد، بلكه سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها نیز می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، كمبود روی سبب ریزش مو، تاخیر در بلوغ جنسی، هیپوگنادیسم در مردان (زمانی كه بیضه قادر به ساختن آندروژن یا اسپرم نیست) و ایجاد زخم در چشم و پوست، كاهش وزن و تاخیر در بهبود زخم‌ها می‌شود ولی باید توجه كرد كه بسیاری از این علائم در اثر كمبود سایر مواد مغذی یا ابتلا به برخی بیماری‌ها ایجاد می‌شود، لذا برای تشخیص كمبود روی انجام معاینات پزشكی و آزمایش‌های مربوط ضروری است. 

كسانی كه به هر دلیلی گوشت و لبنیات مصرف نمی‌كنند، از جمله افرادی هستند كه مستعد كمبود روی هستند.به گفته این متخصص تغذیه، افرادی كه دارای بیماری‌های گوارشی مانند كولیت اولسراتیو، بیماری كرون و سندرم روده تحریك‌پذیر و همچنین كسانی كه دچار اسهال مزمن هستند، ‌روی مصرفی از رژیم غذایی آنها جذب نمی‌شود. كسانی‌كه به بیماری‌ها ی كلیوی، كبدی، دیابت و سرطان مبتلا هستند و گیاهخواران به دلیل عدم‌مصرف گوشت، میزان روی دریافتی آنها پایین است و وجود فیتات در حبوبات، غلات كامل و مغزها مانع جذب روی موجود در غذا می‌شود، لذا در معرض كمبود روی قرار دارند. حال با توجه به آن‌كه كمبود روی باعث تاخیر در رشد می‌شود، این سوال مطرح می‌شود كه آیا مصرف روی بیشتر می‌تواند باعث افزایش رشد قدی شود. دكتر فروید دراین‌باره اظهار می‌كند: برای رشد مناسب، دریافت روی ضروری است ولی دریافت بیشتر از نیاز، تاثیری بر رشد ندارد، ضمن این‌كه می‌تواند مضر باشد. همچنین تامین روی مورد نیاز از رژیم غذایی نسبت به مكمل، تاثیر بیشتری بر رشد دارد، زیرا برای رشد بدن علاوه بر روی به پروتئین، كلسیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر نیاز است كه در غذاهای حاوی روی وجود دارد. 

دریافت مقادیر بالای روی از طریق دارو می‌تواند سبب مسمومیت حاد یا مزمن شود كه از علائم مسمومیت حاد می‌توان تهوع، استفراغ، كاهش اشتها، گرفتگی عضلات، اسهال و سردرد را نام برد.به گفته فروید از عوارض مصرف طولانی‌مدت مكمل‌های روی، اختلال در عملكرد آهن، اختلال در سیستم ایمنی، كاهش كلسترول خوب (HDL-C) و مشكلات ادراری است. 

یك نكته : مصرف همزمان روی با برخی داروها می‌تواند سبب كاهش اثر دارو ‌شود، به عنوان مثال افرادی كه از آنتی‌بیوتیك تتراسیكلین استفاده می‌كنند، باید این آنتی‌بیوتیك را 2 ساعت قبل یا 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف مكمل روی استفاده كنند یا كسانی كه داروی پنیسیلامین مصرف می‌كنند باید مكمل روی را 2 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از مصرف دارو استعمال كنند. این متخصص تغذیه تصریح می‌كند: با وجود آن‌كه كمبود روی یكی از مشكلات شایع تغذیه‌ای در ایران است، اما مصرف مكمل‌های حاوی روی بدون تجویز پزشك توصیه نمی‌شود و به منظور كاهش كمبود روی در جامعه، مصرف رژیم غذایی متعادل و متناسب كه حاوی تمام گروه‌های غذایی بخصوص گوشت و لبنیات است، توصیه می‌شود و برای آن‌كه روی مصرفی بخوبی جذب شود، باید میزان فیتات (فیبر) رژیم غذایی را كاهش داد، به این منظور مصرف نان‌ هایی كه در تهیه آنها از مخمر استفاده شده است، توصیه می‌شود. (همچنین خیساندن حبوبات قبل از پخت باعث كاهش فیتات موجود در آن می‌شود.)  

درمان کمبود روی در بدن

بیشتر بدانید : سبزیجات پخته، نیم پز یا خام؟ کدام مدل کمتر ویتامین ها را از دست می دهد؟

گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغseemorgh.com/lifestyleمنبع:jamejamonline.ir 

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

بادمجان یکی از خوشمزه ترین صیفی جات است که با آن غذاهای بسیاری می توانید درست کنید. فقط باید بدانید که تلخی بادمجان را چگونه بگیرید

با این هفت مدل ساده می توانید اتاق خوابتان را بر اساس بودجه و درآمدتان تغییر دهید . با طراحی پنجره،کوسن،روتختی یک کار هنری زیبا بسازید و از این تفاوت لذت ببرید

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

درمان کمبود روی در بدن
درمان کمبود روی در بدن
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *