درمان کراتین بالا در کلیه

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– کراتینین یکی از مواد معدنی است که  از طریق کلیه های شما از بدن خارج می شوند. پزشکان سطح کراتینین را در خون برای بررسی عملکرد کلیه اندازه گیری می کنند چرا که درمان کراتینین بالا بسیار ضروری است.

در هر کلیه، میلیون ها واحد کوچک فیلتر خون به نفرون وجود دارد که به طور مداوم خون را از طریق یک خوشه بسیار کوچک از رگ های خونی شناخته شده به عنوان گلومرولی، هدایت می کند. این سازه ها به عنوان فیلتر مواد زائد، آب اضافی و سایر ناخالصی ها را از خون می گیرند. سموم در مثانه ذخیره می شود و سپس در طی ادرار دفع می شود.

درمان کراتین بالا در کلیه

سطح کراتینین بالا ممکن است نشان دهنده این باشد که کلیه شما آسیب دیده و به درستی کار نمی کند. کراتینین آزمایش خون معمولا با چند آزمایش دیگر انجام می شود، از جمله آزمایش خون نیتروژن اوره خون (BUN) و پانل متابولیک پایه (BMP) یا پانل متابولیسم جامع (CMP) .

این آزمایش ها در طول آزمایشات فیزیکی معمول انجام می شود تا به تشخیص بیماری های خاص و بررسی مشکلات مربوط به عملکرد کلیه شما کمک کند. درمان کراتینین بالا می تواند به اشکال مختلفی باشد:

یک درمان مهم غیر دیالیزی برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه است. این درمان نیز ممکن است سطح  بالای کراتینین، علائم و عوارض  و پیشرفت بیماری را کاهش داده  و کلیه ها را حفظ  کند.

دیالیز همانند کلیه مصنوعی برای حذف میزان  آب بالا ، الکترولیت ها و مواد سمی مانند کراتینین، اسید اوریک و اوره از بدن عمل می کند. اما، دیالیز جایگزین کلیه ها نبوده ودر اندازه گیری سایز کوچک سموم، کاربرد بالایی  ندارد. این درمان برای بیماری کلیه نیست و خروجی ادرار شما کمتر از دیالیز شما می شود.

پیوند کلیه می تواند عملکردهای جدید کلیه بیماران را فعال کند، اما همیشه احتمال آن وجود دارد که کلیه پیوندی بدن خود را از بین ببرند.

بسیاری از گیاهان و درمان های طبیعی وجود دارد که می توانند به پاک کردن کلیه ها و بهبود عملکردهای فیلتراسیون کلیوی کمک کنند تا کراتینین و دیگر مواد زائد را از بدن بشویند. معروف ترین و موثرترین آن، اسموتراپی پزشکی میکرو چینی است که به تدریج به بهبود عملکرد کلیه کمک می کند.

ترکیبی از داروهای چینی و تجهیزات پیشرفته است که هدف آن اصلاح آسیب های کلیوی و بهبود عملکرد کلیه است. این روش ، یک عمل جراحی نیست و می تواند به طور طبیعی باعث کاهش کراتینین بالا شود.

چندین نوع از تغییرات غذایی در افراد ممکن است باعث درمان کراتینین بالا و کاهش سطح کراتینین شود، از جمله:

– کاهش مصرف پروتئین

– انتخاب منابع گیاهی پروتئینی مانند آجیل و توفو که ممکن است سطوح کراتینین را کاهش دهد و در درمان کراتینین بالا موثر است.

– مصرف پروتئین بیش از حد می تواند موجب افزایش ناگهانی کراتینین، حتی در افراد سالم باشد. در افرادی که قبلا دچار سطح  بالای کراتینین بوده اند، می تواند سطح بیشتری را افزایش دهد.

– مصرف گوشت قرمز پخته شده به میزان بالا، توصیه نمی شود. گوشت قرمز به طور طبیعی حاوی کراتین است. پخت و پز این گوشت باعث می شود کراتین به کراتینین تجزیه شود، بنابراین وقتی گوشت قرمز مصرف می کنید، سطح کراتینین خود را افزایش می دهید و درمان کراتینین بالا موثر است.

افرادی که به طور منظم مقدار زیادی پروتئین مصرف می کنند، سطح کراتینین خود را در بدن افزایش می دهد. فرد می تواند با کاهش میزان گوشت قرمز و افزایش محصولات لبنی یا با تغییر پروتئین های گیاهی مانند لوبیا این موضوع را حل کند.

اکثر مردم می دانند که مصرف فیبر در غذا کمک می کند تا سیستم گوارش را متعادل نگه دارید، فیبر ممکن است برای افرادی که  دارای سطح بالای  کراتینین  هستند، سودمند باشد. بررسی ها نشان داده است که مصرف فیبر در رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه به کاهش سطح کراتینین کمک می کند.

محققان خواستار مطالعات طولانی مدت در مورد این موضوع شده اند تا به شکل موثر تری از فیبر استفاده شود.بسیاری از مواد غذایی گیاهی، از جمله میوه ها، سبزیجات، دانه ها و دانه های کامل حاوی فیبر هستند.

هر چند مصرف بیش از حد مایعات می تواند برای بیماری کلیوی آسیب رسان باشد، اما از طرفی نیز کم آبی و کمبود مایعات می تواند سطح کراتینین را در بدن افزایش دهد.

بهتر است فرد به طور مستقیم با متخصص مراقبت های بهداشتی خود در ارتباط باشد تا مقدار و میزان مصرف مایعات را تعیین کند. اگر آب نوشیدنی لذت بخش نیست، سعی کنید یک تکه لیمو یا خیار را به آب اضافه کنید تا به آن طعم بهتری ببخشید.

بسیاری از مردم می دانند که از طریق نوشیدن چای های گیاهی و چای سبز می توانند به درمان انواع بیماری ها کمک کنند. چای سبز برای کاهش سطح کراتینین بسیار موثر است. بر طبق مطالعه ای آزمایشگاهی مشخص شد که کیتوزان به میزان قابل توجهی کراتینین را در موشهایی که نارسایی کلیه دارند کاهش می دهد.

مکمل های چیتوسان ممکن است انتخاب خوبی برای افرادی باشند که قصد دارند سطح کراتینین خود را به طور طبیعی کاهش دهند، اما بهتر است در مورد مصرف هر مکمل ، با پزشک خود مشورت کنید.  اجتناب از مکمل های مبتنی بر کراتین ، توصیه می شود.

می توان گفت برخی مکمل ها می توانند سطح کراتینین را کاهش دهند و برخی دیگر نیز ممکن است علائم را تشدید کند.  به عنوان مثال، بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان مکمل های حاوی کراتین را به منظور قدرت عضلات خود مصرف می کنند. عضلات از انرژی کراتین استفاده می کنند، اما اگر آن را استفاده نکنید، تبدیل به کراتینین خواهد شد. افرادی که سطوح بالای کراتینین دارند باید از مصرف  مکمل های کراتین جلوگیری کنند.

بسیاری از گیاهان و داروهای گیاهی در بازار با انواع برچسب های بهداشتی وجود دارد. مهم است که در مورد خریداری گیاهان دارویی مخصوصا در بیماری های خاص و حساس ، دقت بالایی به خرج دهید.

مریم گلی  یکی از گیاهان قابل توجهی است که برای درمان کراتینین بالا استفاده می شود. این دارو اغلب در طب سنتی چینی برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات کلیوی استفاده می شود.

دیگر دیورتیک های طبیعی می توانند به حمایت از حذف کراتینین در بدن کمک کنند، اما در صورت استفاده  توصیه می شود که حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید. مصرف برخی از گیاهان دارویی بدون شناخت و آگاهی ممکن است سبب آسیب شود.

داروهای گیاهی و گیاهان طبیعی که ممکن است در درمان کراتینین بالا مفید باشد شامل:

به هر ترتیب، بالا بودن کراتینین خطرناک است. سطح کراتینین در خون و ادرار در صورت عدم رسیدگی به موقع، می تواند شدت یافته و اثرات بدی بر روی عملکرد و کارایی بهینه کلیه ها به جای گذارد. در صورت هر گونه اختلال در سیستم دفع و یا دیگر مشکلات ادراری، با پزشک خود مشورت کنید.

نبض ما– مترجم: ضحاکی

منبع: www.healthline.com

علت پر ادراری در زنان و مردان

درمان کراتین بالا در کلیه

آیا بی اختیاری ادراری قابل درمان است؟

درمان پروستات با حنا و عسل

علل و درمان خانگی سوزش ادرار

علائم ورم پروستات در مردان

روش های تشخیص هرپس تناسلی یا HSV

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

سلام خدمت شما آقای دکتردراین چندماه اخیربخصوص ۲ ماه اخیرکراتینین واوره خونم خیلی بالا ترفته است کریتینین ۵ واوره ۱۲۰راه چاره اش چیست؟ چون خیلی میترسم به دیالیزبرسم لازم به ذکراست که من ازسال۲۰۰۱که قطع نخاع شدم ازسوندفولی استفاده میکنم واکثرا هم عفونت داشته ام واینکه ۲سال قبل اسکن گرفتن ازکلیه هام کلیه راستم راگفته بود۴۰%وچپم ۶۰%درصدکارمیکنه

باسلام خدمت شمامن برادرم بطورناگهانی درمدت ۱۵روزشدیدالاغرشدوتکررادرارداره.بردیم دکترگفت کراتین خونش ۱۲هستش وبایددیالیزبشه.خواستم بدونم بدون دیالیزباداروگیاهی میتونیم کراتین خونشوپایین بیاریم یانه.باتشکرازشما

سلام از درمان سنتی استفاده کنید مانند: زنیان و گردو را از هرکدام ۱۰۰ گرم اسیاب کنید و باهم مخلوط کنید و هرشب دویا ۳ قاشق غذا خوری میل کنن

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره ۳۷/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

درمان کراتین بالا/ دکتر ضیایی

برایلطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

دکتر رضا ولی پور متخصص ارولوژی – متخصص و فوق تخصص اورولوژی

بهترین متخصص اورولوژی در شهرک غرب

آیا عمل سنگ شکنی کلیه درد دارد؟

درمان سنگ کلیه ، راه حلی سریع و بدون درد

جدید ترین جراحی سرطان پروستات بدخیم !

درمان کراتین بالا در کلیه

علائم پروستات بدخیم چیست؟ آن ها را سریعا شناسایی کنید!

نکات ضروری قبل و بعد از بیوپسی پروستات

جراحی واریکوسل ، چرا و چگونه؟

خطر هیدروسل را باید جدی گرفت!

چطور بفهمیم که واقعا سرطان بیضه داریم؟

بررسی کامل علائم سرطان مثانه

درمان و علل تشکیل سنگ مثانه

لخته خون در ادرار نشانه چیست؟

بررسی کامل علائم سرطان مثانه

درمان و علل تشکیل سنگ مثانه

لخته خون در ادرار نشانه چیست؟

کراتینین یک محصول اضافى شیمیایی در خون است که هنگام استفاده از ماهیچه ها تولید می شود. خوردن مقدار زیادی پروتئین نيز ممکن است، مقدار کمی كراتينين تولید کند.

جریان خون کراتینین را به کلیه ها، انتقال مى دهد. اما اگر کلیه ها درست کار نکنند، سطح کراتینین در خون می تواند افزایش یابد. این حالت می تواند به اورمیا، یک اختلال تهدید کننده زندگی،  منجر شود.

بدن نیاز به خون پاک دارد تا به بهترین نحو عمل کند. بهترین راه برای کاهش سطح کراتینین، درمان علت اصلی است. دیالیز یک درمان مشترک برای مسائل کلیوى است. یک روش پزشکی مهم است و زمانی استفاده می شود که کلیه ها نمی توانند مواد زائد را از بدن خارج كنند.

 اما شما می توانید این درمان ها را با داروهای مختلف و تغییراتى در شیوه زندگی به منظور کاهش کراتینین خود تکمیل کنید. در مورد راه هایی برای کاهش میزان کراتینین، از جمله این هشت گزینه طبیعی، با پزشک خود مشورت کنید.

فهرست موضوعات

ورزش معمولا چیز خوبى است، اما ورزش زياد ممکن است سطح کراتینین را افزایش دهد. از آنجایی که متابولیسم عضلانی، کراتینین تولید می کند، استفاده ى بیش از حد از عضلات از طریق فعالیت های شدید ممکن است سطوح كراتينين را افزایش دهد.

مطالعات نشان می دهد که ورزش شدید به طور موقت باعث افزایش سطح کراتینین به عنوان یک پاسخ به افزايش ضعف عضلانی می شود.

در مورد ميزان و نوع فعالیتی كه باید انجام دهید با پزشک خود صحبت کنید. سعى كنيد به جاى بلند كردن وزنه هاى سنگين، يوگا انجام دهيد و به جاى دويدن راه برويد.

کراتین یک ترکیب طبیعی است كه در كبد ساخته مى شود. كراتين به عضلات منتقل و از آن برای انرژی استفاده میشود. کراتین استفاده نشده براى انرژی، به کراتینین تبديل مى شود.

علاوه بر فرم طبیعی آن، کراتین به عنوان یک مکمل غذایی نيز در دسترس است. برخی از ورزشکاران از این مکمل ها برای کمک به افزایش عملکرد ورزشی استفاده می کنند. درست مانند کراتین طبیعی، مکمل های حاوی این ماده نيز کراتینین تولید می کنند. هر فردى که مایل به کاهش میزان کراتینین باشد، نباید مکمل کراتین مصرف کند.

تحقیقات نشان می دهند خوردن مقدار زیادی پروتئین، میتواند حداقل به طور موقت سطح کراتینین را افزایش دهد. گوشت قرمز پخته شده به طور خاص می تواند کراتینین را تحت تاثیر قرار دهد. گرماى ناشى از پخت و پز باعث ایجاد کراتین در گوشت می شود تا کراتینین تولید شود.

افرادی که دارای رژیم غذایی با ميزان بسیار بالای گوشت قرمز یا سایر منابع پروتئینی، از جمله محصولات لبنی هستند، ممکن است سطح کراتینین بالاترى نسبت به افرادی که کمتر از این غذاها مصرف مى كنند، داشته باشند. اگر زياد گوشت قرمز مصرف میکنید، بهتر است به غذاهای بر پایه سبزیجات روى آوريد.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اثر فیبر رژیمی بر میزان کراتینین لازم است. اما یک مطالعه نشان داد که میزان کراتینین در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی که میزان مصرف فیبر را افزایش دادند، کاهش چشمگیری داشت. فیبر را می توان در بسیاری از غذاها یافت، از جمله:

از دست دادن آب بدن می تواند سطح کراتینین را افزایش دهد. مصرف مايعات نیز ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به بیماری کلیوی مفيد باشد. با پزشک خود در مورد میزان آب و مایعات دیگرى که باید روزانه بنوشيد و بهترین زمان برای نوشیدن آن ها، صحبت کنید.

چيتوزان یک مکمل غذایی است که اکثرا توسط افرادی که امید به کاهش وزن  یا کلسترول را دارند، استفاده می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که چیتوزان ممکن است در کاهش میزان کراتینین در افراد مبتلا به نارسایی کلیوی موثر باشد. قبل از شروع مصرف چیتوزان یا هر مکمل غذایی دیگر، با پزشک خود صحبت کنید.

بسیاری از گیاهان دیورتیک طبیعی هستند و ممکن است به برخی افراد کمک کنند تا کراتینین را کاهش دهند. با این حال، اطلاعات علمی قطعی در مورد تاثير گیاهان بر روى ميزان كراتينين وجود ندارد.

یک مطالعه ی حیوانی نشان داد که سطح کراتینین در موش های صحرایی هنگامی که با یک فرم گیاهی چینی به WH3 + درمان می شدند، بهبود يافت.

در چین مردم برای درمان نارسایی کلیوی از سالويا استفاده می کنند. چندین مطالعه نشان داده است که سالويا ممکن است اثر مثبت داشته باشد. اما سالويا یک هالوسینوژن است بنابراین باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد.

حتی گیاهان معمولی می توانند با برخى از داروها تداخل پيدا کنند. پس بسيار مهم است که در مورد استفاده از گیاهان، با پزشک خود صحبت کنید. سایر گیاهانى كه قبل از مصرف بايد با پزشک خود مشورت كنيد عبارتند از:

دکتر ولی پور، متخصص اورولوژی در سعادت آباد

دكتر رضا ولی پور، متولد سال ٦٠ ، رتبه كل ١٠٠ كنكور علوم تجربی سال ٧٨ و نفر اول كشوری امتحان پره انترنی (پیش كارورزی) درشهریور ماه سال ٨٤ می باشند.ایشان فارغ التحصیل رشته پزشكی عمومی از دانشگاه علوم پزشكی تهران در سال ٨٦ و نفر اول كشوری بورد تخصصی ارولوژی در سال ٩١ می باشند. همچنین اینشان فلوشیپ فوق تخصصی اندویورولوژی و یورولاپاراسكوپی بوده و عضو هیأت علمی دانشگاه و استادیار دانشكده پزشكی هستند و داری بیش از ١٥ مقاله در مجلات لیرانی و بین المللی

مطلب قبلی

بیماری مزمن کلیه از علائم تا درمان

مطلب بعدی

درمان کراتین بالا در کلیه

چگونگی پاکسازی اسمگما

بهترین متخصص اورولوژی در شهرک غرب

دلایلی که می گویند، از سرطان کلیه بترسید!

سندرم نفروتیک چیست؟

از هیدرونفروز کلیه بترسید!

مطالب پر بازدید

انواع روش های درمان زگیل تناسلی + (علائم زگیل تناسلی)

کدام جراحی سنگ کلیه را انتخاب کنم؟

جدید ترین جراحی سرطان پروستات بدخیم !

جناب آقای دکتر رضا ولی پور متخصص جراح کلیه و مجاری ادراری هستند. ایشان علاوه بر تخصص در این زمینه دارای مدرک فلوشیپ در رشته آندیورولوژی هم می باشد.

از دکتر بپرسید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *