درمان پیشگیری از زخم معده

درمان پیشگیری از زخم معده
درمان پیشگیری از زخم معده

علائم بیماری

درد شکم یک علامت شایع در زخم معده است ولی ممکن است این علامت وجود نداشته باشد. درد شکم ناشی از زخم معده ممکن است در افراد گوناگون بسیار متفاوت باشد. تهوع، استفراغ، کاهش وزن، خستگی، سوزش سر دل، سوء‌هاضمه، آروغ زدن، درد سینه، استفراغ خونی، مدفوع خونی یا سیاه قیر از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود.

علت چیست

در حالت طبیعی، پوشش داخلی معده دارای ایمنی نسبت به اسید تولیدی در معده است. به هر دلیلی این پوشش دفاعی آسیب ببیند موجب بوجود آمدن آسیب یا زخم در معده می‌شود.

شایع‌ترین علت این مساله عفونت معده با یک باکتری بنام هلیکوباکتر پیلوری است.

درمان پیشگیری از زخم معده

عواملی مانند مصرف آسپیرین یا مسکن‌هایی مانند بروفن، کشیدن سیگار و مصرف تنباکو این حالت را تشدید می‌کند.

بسیاری افراد معتقدند فشار عصبی سبب زخم می‌شود.این امر اثبات شده که بیماران بسیار بد حال در خطر بالای «زخم استرس» هستند، اما به نظر می‌رسد فشار عصبی روزانه ارتباطی با زخم معده ندارد. البته هرگونه استرس شدید می‌تواند بلافاصله حالت درد و حتی خونریزی از معده را تشدید کند.

عوامل ژنتیکی نیز در ایجاد زخم معده دخیل هستند. احتمال ابتلای کسانی که سابقه خانوادگی چنین بیماری را دارند، به این بیماری بیشتر است

درمان

درمان اغلب شامل ترکیبی از داروهای نابود کننده باکتری اچ.پیلوری، کاهش سطح اسید و محافظت دستگاه گوارش است. این ترکیب درمانی سبب بهبود زخم می‌شود و شانس عود را کاهش می‌دهد. معمولا رژیم‌های دارویی شامل آنتی بیوتیک‌های نابودکننده هلیکوباکتر پیلوری، کاهش‌دهنده‌های اسید معده (مثل سایمتیدین، رانیتیدین، یا فاموتیدین امپرازول)، داروهایی که سطح بافت را می‌پوشانند (مثل سوکرالفیت) و بیسموت که به پوشش دیواره و نابودی باکتری‌ها کمک می‌کند، می‌شود.

اگر زخم معده خونریزی شدید داشته باشد، ممکن است آندوسکوپی برای سوزاندن زخم و کاهش خونریزی لازم باشد. اگر خونریزی با آندوسکوپی کنترل نشودیا سوراخ شدگی زخم رخ دهد، آن‌گاه جراحی مورد نیاز خواهد بود.

10 فرمان

1. سیگار نکشید یا تنباکو مصرف نکنید.

2. از خوردن نوشابه خودداری کنید.

3. مصرف قهوه و شکلات را قطع یا بسیار محدود کنید.

4. هیچ‌گاه سرخود از آسپیرین یا مسکن‌های مانند بروفن استفاده نکنید. در دردهای معمولی می‌توانید استامینوفن مصرف کنید.

5. معده خود را برای طولانی مدت خالی نگاه ندارید. سعی کنید وعده‌های‌ غذایی‌ را زیاد و حجم‌ آنها را کم‌ کنید.

6 . از خوردن هر چیزی که موجب تحریک و سوزش معده شود، اعم از فلفل، ادویه یا پیتزا خودداری کنید.

7. اسیدیته غذاهای مصرفی در مبتلایان به زخم های گوارشی اهمیت زیادی ندارد، مگر این‌که بیمار علاوه بر زخم دچار ضایعات و زخم‌هایی در دهان یا مری نیز باشد.

8 . توصیه شده است که مبتلایان به این بیماری از مصرف وعده غذایی حجیم قبل از خواب اجتناب کنند.

9. در گذشته شیر غذای مهمی‌در درمان زخم معده محسوب می‌شد، علت مصرف آن این بوده است که تصور می‌شد شیر باعث خنثی‌سازی محتویات معدی می‌شود. اما ثابت شده به علت این‌که محتوی کلسیم و پروتئین شیر بالاست، یک تحریک‌کننده قوی ترشح اسید معده است. به همین دلیل مصرف متناوب و مکرر شیر برای درمان زخم‌های پپتیکی توصیه نشده است.

10. توجه داشته باشید همیشه احتمال عود زخم معده وجود دارد بنابراین هیچ‌گاه فکر نکنید کاملا خوب شده اید و جانب احتیاط را رها کنید.

 

 

درمان پیشگیری از زخم معده
درمان پیشگیری از زخم معده
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *