درمان نعوظ ناقص در مردان

خواص دارویی و گیاهی

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

اختلال نعوظ به وضعیتی گفته می شود که مرد در طول رابطه جنسی قادر به رسیدن و یا حفظ نعوظ نمی باشد. از علائم آن می توان به کاهش میل و تحریک جنسی اشاره کرد.

اختلال نعوظ می تواند برای هر مردی و در هر زمانی رخ دهد که علل آن می تواند به شرح زیر باشد:

زمانی پزشک اختلال نعوظ را تشخیص می دهد که نشانه های آن بیش از چند هفته و یا حتی ماه در فرد وجود داشته باشد و بروز این مشکل در کوتاه مدت می تواند به علت های مختلف بروز کند و نگران کننده نیست.

راه های درمان اختلال نعوظ یا همان ناتوانی جنسی شامل درمان دارویی، وکیوم آلت جنسی، عمل جراحی و ایمپلنت می باشد اما برخی مردان ترجیح می دهند روش های خانگی را برای درمان خود انتخاب کنند. تحقیقات نشان داده است برخی از روش های طبیعی می توانند در درمان اختلال نعوظ موثر باشد.

عوامل مختلفی می تواند خطر ابتلا به (ED) را افزایش دهد زیرا اعضای مختلف بدن مانند مغز، هورمون ها، عضلات، اعصاب و رگ های خونی در رسیدن به نعوظ موثرند. اختلال در عملکرد هر یک از این اعضا می تواند بر عملکرد طبیعی آلت تناسلی مرد تاثیر بگذارد.

برخی از عواملی که بر اختلال نعوظ موثرند به شرح زیر است:

اختلال نعوظ می تواند نشانه یک بیماری دیگری باشد به این دلیل مراجعه به پزشک ضروری است. مثلا اگر اختلال نعوظ به دلیل بیماری های قلبی باشد با برخی از راهکار ها مانند کاهش کلسترول، کاهش وزن، و یا مصرف داروهای بازکننده شریان می توان هم بیماری قلبی و هم اختلال نعوظ را همزمان درمان کرد. روش های طبیعی مختلفی برای درمان اختلال نعوظ پیشنهاد می شود که در ادامه آمده اند.

تغییر سبک زندگی می تواند یکی از راه های درمان باشد که به شرح زیر است:

برخی درمان های دارویی نیز برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد. مانند مصرف داروهایی مانند ویاگرا، سیالیس، یا لویترا که این داروها عوارض جانبی مختلفی دارند که به شرح زیر است:

توجه: مردانی که دچار دیابت کنترل نشده و یا فشار خون پایین هستند و یا سکته مغزی داشته اند اصلا نباید از درمان دارویی اختلال نعوظ استفاده کنند.

درمان با جایگزینی تستوسترون یا داروهای تزریقی برای رسیدن به نعوظ نیز دارای عوارض جانبی زیر هستند:

گرچه همه ی روش های درمان دارویی یا جراحی و برای درمان اختلال نعوظ موثر است اما برخی مردان ترجیح می دهند درمان خانگی را قبل از همه ی این ها امتحان کنند زیرا این روش ها عوارض جانبی ندارد.

نحوه خوابیدن بعد از بوتاکس

تیرگی زیر بغل

ده روش استفاده از جوش شیرین برای زیبایی

طریقه نمونه برداری از مثانه چگونه است؟

درمان های طبیعی در ادامه آمده است:

راه حل ۱ و ۲: گیاه Panax Ginseng  و گیاه رودیولا روزا(Rhodiola Rosea)

Panax Ginseng یا همان جینسینگ قرمز که با ویاگرا گیاهی نیز شناخته می شود می تواند برای درمان اختلال نعوظ موثر باشد. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۸ روی این گیاه انجام شد شواهدی مبنی بر اثربخشی آن برای درمان ناتوانی جنسی دیده شد. در این تحقیقات دوز مصرفی بین ۶۰۰ تا ۱,۰۰۰ mg و سه وعده در روز بود.

در مطالعه دیگری که بر روی گیاه رودیولا روزا انجام شد اثربخشی قابل قبولی در درمان ناتوانی جنسی مشاهده شد. به ۲۶ مرد از ۳۵ مرد مبتلا بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ mg در روز و به مدت سه ماه از این گیاه داده شد. بعد از مدتی توانایی جنسی این مردان افزایش یافت.

راه حل ۳: دی هیدرواپی آندروسترون (DHEA)

هورمون آندروسترون در بدن توسط غدد آدرنال تولید می شود. این هورمون در بدن به تستوسترون و استروژن  تبدیل می شود. دانشمندان مکمل این هورمون را از سیب زمینی وحشی و سویا تولید می کنند.

طبق تحقیقات انجام شده مقدار این هورمون در مردانی که به اختلال نعوظ دچارند، پایین است. در سال ۱۹۹۹ به ۴۰ مرد مبتلا به اختلال نعوظ روزانه ۵۰ mg از این هورمون داده شد. این افراد بعد از مدتی قادر به رسیدن به نعوظ و حفظ آن شدند.

راه حل ۴: ال-آرژنین

ال-آرژنین اسید آمینه ای است که در بدن به طور طبیعی وجود دارد که به تولید نیتریک اکسید کمک می کند. نیتریک اکسید در بدن به شل شدن رگ ها برای رسیدن به نعوظ موفق کمک می کند. در سال ۱۹۹۹ به سی و یک درصد از مردان مبتلا به اختلال نعوظ ۵ گرم ال-آرژنین در روز داده شد که پس از مدتی عملکرد جنسی این مردان پیشرفت قابل توجهی پیدا کرد.

در تحقیق دیگری از ترکیب ال-آرژنین و پیکنوژنول استفاده شد. توانایی جنسی ۸۰ درصد از مصرف کنندگان پس از دو ماه به حالت اولیه بازگشت. ۹۳ درصد نیز بعد از سه ماه به توانایی جنسی مورد نظر رسیدند.

راه حل ۵: طب سوزنی

طبق تحقیقات انجام شده طب سوزنی نیز می تواند به بازیابی توانایی جنسی و رسیدن به نعوظ کمک کند. در این تحقیقات ۳۹ درصد از افرادی که تحت درمان طب سوزنی بودند توانستند عملکرد بهتری در رابطه جنسی خود داشته باشند. اما در تحقیقاتی که چندین سال بعد از این انجام شد، درصد بهبود یافتگان به ۲۱ درصد نزول پیدا کرد. درکل نتایج این تحقیقات کمی متناقض بود اما شاید این روش برای شما موثر باشد.

برخی درمان های دیگر نیز می تواند در درمان اختلال نعوظ موثر باشد مثلا مکمل روی یا زینک(برای مردانی که میزان روی در بدنشان پایین است)، گیاه آشواگاندا یا جین سینگ هندی و یا گیاه ginkgo نیز می تواند موثر باشد. اما تحقیقات دقیقی روی این گیاهان انجام نشده است.

در اخر توصیه می شود حتما با پزشک خود درباره انتخاب روش درمان اختلال نعوظ صحبت کنید. هرگز از درمان ناامید نشوید زیرا این مشکل قابل درمان است و با یکی از روش های درمانی برطرف می شود.

برای مشاوره رایگان با فوق تخصص ارولوژی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

مشاوره پزشکی

نبض ما– مترجم:حانیه ایرانخواه

همه چیز در مورد سکس تراپی

نکاتی باورنکردنی درباره محصولات باریج اسانس

ماجرای پورشه‌سواری وزیر بهداشت از زبان خودش

علت مرگ اسرارآمیز همسر یک جراح

انرژی کافی بدن با نان صبحانه تخته ای

چرا رابطه زناشویی مفید است؟

دکتر سلام

درمان شگفت انگیز زانو درد

اکوی قلب فوتبالیست ها در ایفمارک +ویدئو

اکوکاردیوگرافی (اکوی قلبی) چیست؟

هزینه لمینت دندان چقدر است؟ +ویدئو

داروهایی برای کاهش درد زانو +ویدئو

ویدیو های سلامت

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

علل و درمان انواع جوش صورت/ویدئو

۹ ماه بارداری از ابتدا تا انتها (تشکیل و رشد جنین)+[ویدئو]

رفع سریع دندان درد به روش خانگی

کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

لیزر موهای زائد چه عوارضی دارد؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

آزمایش ایدز یا عفونت HIV در بهترین آزمایشگاه

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

در مورد قرص دمیترون چه می دانید؟ آیا شما آن را با اندانسترون می شناسید؟ از عوارض این دارو با خبر هستید؟ آیا می دانید که این دارو حتما باید با تجویز پزشک و زیر نظر ایشان مصرف گردد؟ چون می تواند عوارض شدید و خطرناکی مثل سندروم سروتونین ایجاد کند. برای کاهش عوارض آن باید بهترین دوز مصرف نسبت به سن و شرایط بیماری شما تجویز گردد. در این بخش از داروهای دکتر سلام در مورد علل مصرف، تداخلات دارویی، عوارض، نحوه مصرف این

دوران بارداری یکی از مهمترین بخش های زندگی زناشویی است. در این عرصه از زندگی، زنان باردار دچار تغییراتی در جسم و روان خود می شوند که با داشتن آگاهی و دانش در مورد دوره بارداری هفته به هفته می توانند این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارند. اینکه بدانید در هر هفته جنین شما چه تغییراتی کرده و به چه مواد غذایی احتیاج دارد، می تواند بسیار هیجان برانگیز و کمک کننده باشد. دکتر سلام برای راهنمایی شما عزیزان، کلاس آمادگی بارداری

آبا می دانید ترنس چیست ؟ آیا ترنس همان تراجنسی است؟ تا چه حد با ترنسکشوال (Transsexual)، آشنایی دارید؟ تفاوت بین ترنسکشوال را با همجنسگرایی می دانید یا شما هم فکر می کنید این دو مسئله، یکی هستند؟ جالب است بدانید که ترنس ها در چه شرایطی زندگی می کنند  و روحیات آنها چگونه است. در این مقاله از دکتر سلام می خواهیم به بررسی ترنس ، انواع آن ، درمان هورمونی آن و شرایط لازم برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت بپردازیم. اگر می

این زائده گوشتی نرم که بر روی اندام تناسلی ظاهر می شود، زگیل تناسلی خفیف دارد. یک عفونت منتقله از راه جنسی ( STI ) ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV می باشد که این روزها زیاد به گوش تان خورده است. زگیل تناسلی خفیف ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل های تناسلی به خصوص برای زنان بسیار خطرناک هستند چرا که برخی انواع اچ پی وی می توانند باعث ایجاد سرطان واژن و سرطان

در چند وقت اخیر در شبکه های اجتماعی اینفلوئنسرهای آرایشی و بهداشتی مژه هایی را تحت عنوان مژه مگنتی یا مژه مغناطیسی یا حتی مژه آهنربایی معرفی کرده اند. در این پست قصد داریم ببینیم که مژه های مگنتی که افرادی مثل صدف بیوتی یا هدی بیوتی به شدت این روزها در حال معرفی اونها هستن، دقیقا چی هستن و چه کاربردی دارند. مژه مگنتی (مژه مغناطیسی) چیست؟ یکی از مشکلات مژه های مصنوعی استفاده نسبتا دشوار و برخی عوارض اونهاست. مژه های برای

تحقیقات به دست آمده توسط سازمان بهداشت جهانی حاکی از این است که در هر 8 ثانیه یک نفر به علت استعمال دخانیات می میرد. 7% افراد سیگاری

روغن اکالیپتوس خواص درمانی زیادی دارد از جمله ضد درد، ضد ویروس، ضد باکتری و ضد عفونی کننده قوی است  . در اینجا چند استفاده از این روغن

رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که حباب های داخل معده به سمت گلو و مری حرکت می کنند. یکی از شایع ترین بیماری ها در ایالات متحده،

  پرده ها در به اندازه مبلمان اهمیت دارند و تی جز مهمترین موارد می باشند. پرده های خود را باید متناسب با دیوارها، سقف و فرش

می خواهید باعث افزایش سلامت پوست و مو وناخن های خود شوید؟کافیست از برخی روش های ساده خانگی کمک بگیرید. با برخی تغییرات کوچک و ساده در سبک

بارداری یکی از سخت ترین دوران در زندگی هر مادری به شمار می آید. در این زمان مادر علاوه بر اینکه می بایست مراقب

در دوران بارداری بدون تجویز پزشک متخصص زنان نباید هیچ دارویی مصرف شود. برخی بانوان باردار به مصرف فرآورده های دارویی گیاهی برای رفع

آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.

نوشیدن نوشابه ‌درهنگام تشنگی یک اشتباه برای جبران آب از دست رفته بدن است زیرا آسیب فراوانی به کلیه‌ها وارد می‌کند و به مرور از کار افتادگی کلیه‌ها می شود.

یک چرت 2 دقیقه ای برای بدن لازم است.
خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی در فرد، احتمال مرگ و میرناشی ازسکته قلبی را کاهش میدهد.

روزانه 3 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
برای درمان مشکلات زنانه مفید است.

جالب است بدانید جنین در داخل رحم مادر نسبت به نور محیط واکنش دارد، همچنین مزه غذاها را نیز احساس می‌کند و همراه با مادر نگران می‌شود

یکی از مهمترین و قدرتمندترین عضلات بدن،عضله های قسمت چهار سر ران هستند که نقش باز و بسته کردن زانو را نیز دارند،در این

مفصل ها محل اتصال دو استخوان به یکدیگر هستند. مفصل زانو یکی از مهم ترین مفصل ها در بدن به شمار می آید. به

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

خواص سرکه سیب برای سلامتی، پوست ومو و لاغری بسیار بی نظیر است . سرکه سیب از میوه سیب تهیه می شود و برای مصارف خانگی چه زیبایی و چه خوراکی مصارف زیادی دارد . طبیعت آن سرد است و در هضم غذا به شما کمک می کند . همچنین ضد باکتری و ضد قارچ است . شما حتی میتوانید از آن برای شست شوی شیر آلات هم استفاده کنید. سعی کنید همیشه مقداری از آن را روی سالادتان بریزید.

این سرکه در زمان مصرف به اندازه دلخواه میل شود. در این مقاله به 12 مورد از خواص سرکه سیب اشاره میکنیم .

این سرکه در ژن های درگیر در شکستن چربی های اضافی بدن تاثیر میگذارد و در لاغری اشخاص نقش بسیار مهمی دارد . برای کاهش وزن در کنار ورزش ، رژیم غذایی مناسب و مصرف میوه وسبزی ، سرکه سیب هم مصرف کنید .

سرکه سیب دیابت و قند خون را کنترل میکند . این سرکه نه به صورت صد در صد اما مقدار زیادی در جلوگیری از افزایش قند خون موثر است . کسانی که دیابت دارند برای خوردن این سرکه با پزشک مشورت کنند .

این سرکه ph پوستتان را تنظیم می کند .  آن  را با اب ترکیب کنید و با پنبه به پوست صورت خود بمالید . همچنین رنگ پوست را روشن میکند . میتوانید آن را بر روی نقاط تیره بمالید .

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در شب دو قاشق غذاخوری سرکه ی سیب را با کمی عسل به یک لیوان اب اضافه کنید و شب ان را میل کنید.

یک قاشق چای خوری از این سرکه را در یک لیوان اب ریخته و نوش جان کنید . این عمل گرفتگی بینی شما را رفع می کند .

اگر میبینید که گلویتان می سوزد سرکه ی سیب بنوشید . سرکه ی سیب بدلیل خاصیت اسیدی که دارد سبب می شود میکروب ها دوام نیاورند . میتوانید سرکه ی سیب و اب را غرغره کنید .

یکی از خواص سرکه سیب اینست که سکسکه را رفع میکند . مصرف یک قاشق چای خوری سرکه ی سیب برای درمان سکسه تاثیر زیادی دارد .

برای اینکه دندان سفید داشته باشید صبح ها سرکه ی سیب را غرغره کنید. به گزارش آسان طب سرکه ی سیب لکه ها و باکتری های دندان و لثه را از بین می برد . همچنین یک بار در هفته دندان هایتان را با جوش شیرین بشویید. جوش شیرین لکه های دندان را کم میکند. نمک نیز برای سفید شدن دندان مفید است .

اگر مشکلات معده از نوع باکتریایی دارید، سرکه ی سیب و اب را مصرف کنید. در از بین بردن باکتری و تسکین اسپاسم روده تاثیر زیادی دارد.

برای رفع خستگی بعد از ورزش دو قاشق سرکه را با یک لیوان نوشیدنی مخلوط کرده و میل کنید. سرکه ی سیب دارای پتاسیم وآنزیم هایی برای رفع خستگی شما خواهد بود .

برای رفع و پیشگیری از سوء هاضمه قبل از غذا سرکه ی سیب بخورید. یک قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق چای خوری سرکه ی سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و حدودا نیم ساعت قبل غذا مصرف کنید .

سرکه ی سیب را خیلی زیاد نخورید. چون سبب پوکی استخوان و همچنین کاهش پتاسیم می شود.

مصرف زیاد آن ممکن است سبب ناراحتی معده و زخم معده شود.

مصرف زیاد ان سبب اسیب به مینای دندان و بافت های دهانی می شود.

همین طور که میدانید هر چیزی را باید به میزان اعتدال مصرف کنید.

منبع : https://asanteb.com

ممنون از مطالب خوبتون
سرکه سیب چه طبعی داره؟ سرده یا گرم؟

سرکه ها به طور کل مزاج سرد و خشکی دارند و به همین دلیل در درمان بسیاری از ضایعات پوستی مثل جوش و لک و درمان برخی بیماری ها مثل کبد چرب و چاقی مؤثرند.

سرکه سیب طبع سردی دارد و افرادی که چاقی آنها در اثر گرمی است، با سرکه سیب لاغر می شوند، البته با ورزش و رژیم غذایی سالم و درست.

در افرادی که بلغمی مزاج هستند با مصرف سرکه سیب سردی بر آنها غلبه می کند و سوخت و ساز بدن کم می شود در نتیجه چاقی در اینگونه افراد می شود.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

اگر چنانچه پیرامون بخش های مختف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.

درگوشی یا نوجوانان و جوانان, راهنماي زوج هاي جوان, مشروح اخبار

اختلال عملکرد جنسی در مردان, به عدم توانائی در رسیدن به رابطه رضایت بخش جنسی اطلاق می گردد. ممکن است ناشی ازناکاف بودن نعوظ.. اشکال در ریخته شدن مایع منی به مجرای پروستاتیک و یا اشکال در انزال باشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  ناتوانی جنسی وضعیتی است که در آن مرد نمی‌تواند نعوظ پیدا کرده و قادر نیست که نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی حفظ نماید. اگر چه مشکل شایعی برای یک زوج محسوب می‌گردد ولی قابل درمان نیز هست.

ناتوانی در بسیاری از مردان به صورت نعوظ ناقص و یا اشکال دیگر آن دیده می‌شود ولی می‌تواند به صورت دایمی و مزمن باقی بماند. مواردی مثل بیماری‌های مزمن، داروها، افسردگی، هیجان و تشویش باعث بروز انواع زودگذر آن شده و مطمئن باشید که در صورت ابتلا به آن مجبور نیستید تا آخر عمر با آن زندگی نمایید.

کمک پزشک معالج همیشه قابل دسترسی است. پس از ملاقات با جراح کلیه و مجاری ادراری که در اغلب موارد، آموزش لازم در اینگونه موارد را دیده است، توصیه‌های لازم در اختیار شما گذاشته می‌شود. مجدداً به خاطر داشته باشید که ناتوانی جنسی با موفقیت قابل درمان است.

● نعوظ چگونه ایجاد می‌شود؟

برای اینکه نعوظ یا راست شدن آلت تناسلی ایجاد شود، باید قسمت‌های مختلف بدن با یکدیگر هماهنگ گردد. یک مرد تنها به این دلیل که می‌خواهد، نمی‌تواند به سادگی نعوظ پیدا کند.

جهت ایجاد نعوظ هماهنگی بین روان آدمی، مغز و دستگاه اعصاب مرکزی و محیطی، هورمون‌های خونی، عروق خونی اعم از شریان و ورید جهت ورود جریان خون به داخل آلت و عدم خروج آن از آلت ضروری می‌باشد. وقتی تمام این دستگاه‌ها با هم کار کنند دو جسم غاری بزرگ شبیه اسفنج موجود در داخل آلت با خون پر شده و بزرگی و سفتی آلت ایجاد می‌گردد.

● آسبب شناسی

ناتوانی جنسی می‌تواند به علت عیوب عضوی و یا روانی ایجاد گردد. عوامل متعددی در ایجاد نعوظ اخلال ایجاد می‌کنند. در ابتلای هر کدام از اعضا و دستگاه‌های دخیل در نعوظ که در بالا ذکر شد ناتوانی جنسی ایجاد می‌شود.

مثلاً وقتی مردی استرس و افسردگی داشته و یا نگران این باشد که نمی‌تواند عمل دخول را انجام دهد، دچار ناتوانی می‌گردد که به آن ناتوانی جنسی روانی می‌گویند. در بیش از نیمی از موارد، ناتوانی به علت بیماری یا جراحی و تصادف منجر به صدمات عروقی عصبی به وجود می‌آید. داروها و علل هورمونی نیز می‌توانند در این قضیه مؤثر باشند.

از میان بیماری‌ها باید از بیماری قند یا دیابت برد که ایجاد ضایعات عروقی عصبی کرده و هجوم جریان خون به داخل آلت را در هنگام تقاضای جنسی مختل نموده و ناتوانی جنسی ناشی از مرض قند را ایجاد می‌کند.

حفظ رژیم غذایی، ورزش و کنترل قند خون به وسیله دارو زیر نظر پزشک مربوطه مشکل را حل می‌نماید، ولی در صورت طولانی بودن، ناتوانی جنسی مزمن ایجاد می‌کند که درمان آن مشکل است.

یکی دیگر ازعلل عضوی، بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد که در آن جریان خون به داخل آلت کاهش یافته و شخص نعوظ کافی پیدا نمی‌کند. به علاوه گهگاه وریدها که وظیفه احتباس خون در داخل آلت را بر عهده دارند به خوبی عمل نکرده و شخص نمی‌تواند نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی پایدار نگاه دارد. به این حالت ناتوانی جنسی وریدی می‌گویند.

جراحی‌های وسیع لگنی که برای کنترل سرطان پروستات، مثانه و روده بزرگ به کارگرفته می‌شود، به علت اینکه در آن جراح سعی در برداشتن کامل تمام بافت‌های اطراف سرطان را دارد، سبب صدمه به عروق و اعصاب مسئول ایجاد نعوظ گردیده و نهایتاً ناتوانی جنسی ایجاد می‌کنند.

صدمات نخاعی به علت مرکزیت این عضو برای انتقال دستورات مغزی به اعضای بدن می‌تواند باعث ناتوانی جنسی گردد.

از مواد شیمیایی مؤثر در ایجاد ناتوانی جنسی باید به داروهای ضد فشار خون و داروهای عصبی و ضد افسردگی اشاره نمود. به این نوع، ناتوانی جنسی دارویی می‌گویند. البته در اینجا پزشک است که به شما جهت ادامه یا قطع دارو توصیه لازم را خواهد نمود و قطع خود سرانه دارو عوارض دیگری را می‌تواند در پی داشته باشد. الکل نیز باعث آسیب کبدی، اختلالات هورمونی و صدمات رشته‌های عصبی گردیده و در بعضی از مواقع منجر به ناتوانی جنسی دایمی می‌گردد.

نارسایی کلیه و کبد نیز به لحاظ ایجاد تغییرات هورمونی اغلب این عارضه را به دنبال خواهند داشت.

ناتوانی جنسی شامل انواع زیر است:

●  اشکال در نعوظ:

به معنی عدم توانائی در ایجاد و حفظ نعوظ سفت بوده که امکان دخول به واژن و رابطه رضایت بخش جنسی را نمیدهد

● انزال زودرس:

به انزال کنترل نشده قبل یا مدت کوتاهی بعد از ورود آلت به واژن اطلاق می شود.

● انزال دیررس:

 به انزال دیررس اشاره دارد.

● انزال برگشتی:

به معنی برگشت مایع منی به داخل مثانه در حین انزال بوده و ناشی از نارسائی مکانیسم گردن مثانه است

● آمار:

در بین سنین 7-4 سالگی, در 52% افراد به درجات مختلف اختلال نعوظ وجود دارد. 17% این موارد خفیف, 25% متوسط و 1% دیگر شدید است. با افزایش سن به خصوص موارد متوسط و شدید 3-2 برابر شایعتر می شوند. از عوامل مستعد کننده می توان به دیابت قندی, بیماری قلبی , فشار خون بالا و کمبود HDL( مرتبط با چربی خون) اشاره کرد. عوامل روانی یا پسیکولوژیک( نظیر افسردگی خشم) نیز در اختلال عملکرد جنسی موثرند. انواع دیگر اختلال عملکرد جنسی که بسیار شایع هستند شامل انزال زودرس 28% فقدان تمایل جنسی 16% و اضطراب در هنگام نزدیکی 17% می باشد.

● پاتوژنز:

در نعوظ عوامل روانی ,عصبی, هورمونی, شریانی وریدی و سینوزوئیدی دخالت دارند. مواردی که بیش از یک عامل دارند و یا اینکه علل آنها بطور دقیق مشخص نمی باشد.. تحت عنوان علل دیگر بحث شده اند.

● مرورکلیه علل اختلالات نعوظ مردان

اختلالات مادرزادی :فقدان جسم غاری-فیبروز جسم غاری- ضایعات طناب نخاعی-ابنرمالیتی های مادرزادی
اختلالت پانکراس :دیابت ملیتوس
اختلالات نرولوزیک: بیماری MS – نروپاتی اوتونوم- نروپاتی محیطی
اختلالت عروقی: pripaism ( نعوظ دردناک) -گرفتگی عروقی شریانهای اون منطقه- واریکوسل
اختلالات آدرنال: سرطانها- بیماری کم کاری غده مذبور ب بیماری آدیسون
اختلالات تیروئیدی: کم کاری تیروئید- پر کاری تیروئید
صدمات به پانکراس: صدمه به آلت- شکستگی لگن- صدمه ستون مهره ها- انجام هر گونه جراحی روی ستون فقرات
داروها: بلوکر های اتونومیک- استروژنها- آنتی آندروژنها- رزرپین- بلوکر های گیرنده دوپامین
اختلالت گنادی: یعضی از سندروم های کم کاری غده جنسی مردانه- عوارض اوریون بیضه- چرخش دوطرفه بیضه
بیضه پیر مردان- سرطانهای بینابینی زن ساز- اخته شدن
اختلالات غده هیپوفیز مغزی: وجود غده های خوش خیم- و بدخیم- کم کاری غده مذبور-
متفرقه: بیماری نادری ب هموکروماتوز- نارسائی کلیه- بیحالی و ضعف عمومی

● اختلالات روانی

تئوریهای اولیه اشکال نعوظ را به اضطراب نسبت میدادند. در دهه 195 اعتقاد بر این بود که علت 9% موارد اختلال نعوظ پسیکولوژیک است. امروزه با پیشرفت روشهای تشخیصی مشخص شده است که علت بیش از 5% ناتوانائیهای جنسی ارگانیک است و این درصد در سنین بالاتر است. پاتوژنز ناتوانی جنسی با منشا روانی ناشناخته است. فعالیت بیش از حد سمپاتیک و مهار آزاد شدن نوروترانسمیترز ها از فرضیه های مطرح شده هستتند.

● اختلالات عصبی

ناتوانی جنسی به علت اختلالت نعوظ ممکن است ناشی از بیماری مغزی طناب نخاعی اعصاب کاورنوس و پودندال.. پایانه های انتهائی اعصاب و گیرنده ها باشد. حدود 95% بیماران با ضایعه کامل نرون محرکه فوقانی توانائی نعوظ دارند.ولی فقط 25% بیماران با ضایعه نرون محرکه تحتانی دارای نعوظ می باشند. در 9% ضایعات ناکامل نعوظ حفظ می شود. بیماریهای اختلال عملکرد مغز.. مثل سرطانها صرع حوادث عروق مغزی پارکینسون آلزایمر اغلب باعث کاهش میل جنسی می شوند. اختلال نعوظ در این موارد دیده نمی شود. اختلالات طناب نخاعی( مانند اسپاینا بی فایدا, فتق دیسک , سیرنگو میلی , تومور طناب نخاعی, تابس دور سالیس , بیماری ام اس) راه های آوران و یا وابران را درگیر میکند. اختلال اعصاب کاورنو و پودندال( آسیب مستقیم به اعصاب در تروما , جراحی رادیکال پروستاتکتومی و یا جراحی رکتوم) راه های ارتباطی را قطع میکنند. نوروپاتی محیطی مانند آنچه که در دیابت قندی الکلیسم مزمن و یا کمبود ویتامین دیده میشود به پایانه های عصبی آسیب وارد کرده و باعث کاهش ناقلین شیمیائی میشود

● اختلالات هورمونی

دیابت قندی شایعترین بیماری هورمونی است که با اختلال نعوظ همراه است. ناتوانی جنسی در دیابت عمدتا به علت عروقی, عصبی و روحی روانی است. کم کاری غدد جنسی در اثرسرطان های غده های مغزی, درمان با استروژن یا ترکیبات ضد آندروژن و برداشتن بیضه ها( ارکیکتومی) برای سرطان پروستات ممکن است میل جنسی و نعوظ های شبانه را مهار نماید. ناتوانی جنسی متعاقب پرولاکتین بالا( مهار تمایلات جنسی) پرکاری تیروئید, کم کاری تیروئید سندروم کوشینگ و بیماری آدیسون ایجاد می شود.

● اختلالات شریانی

هنگامی که آلت تناسلی در حالت شل می باشد, کمترین مقدار خون که فقط جهت رفع نیاز های متابولیک است وارد جسم غاری میشود و سطح گاز های خون در جسم غاری مشابه سطح آنها در خون وریدی است. پس از تحریک جنسی بطور ناگهانی مقدار زیادی خون شریانی وارد آرتریولهای متسع می شود. تا تمام سیستم سینوزوئیدی را باز کند و تعادل جدیدی در فشار ( حدود 1 میلی متر جیوه) برقرار نماید( نعوظ کامل) در همین زمان برای حفط نعوظ فقط مقادیر آستانه ای جریان خون وارد جسم غاری میشوند و آن را ترک میکنند. تنگ شدن مجرای شریانی بعلت سخت شدن جدار شریان منجر به افت شریان در شریان های کاورنوس و کاهش جریان خون شریانی میشود که قادر است فقط بخشی از سیستم سینوزوئیدال را پر نماید و این فشار در جدار سیوزوئید ها جهت مسدود کردن ورید ها کافی نیست این نارسائی شریانی منجر به نعوظ ناقص یا عدم توانائی در حفظ نعوظ اولیه
می شود.

● دارو ها و اختلالات جنسی

این داروها باعث ناباروری موقتی میشن:
کتوکونازول- اسپیرینولاکتون- الکل- سایمتدین- داروهای نشاط آور مثل ماری جوانا- هروئین- متادون-داروهائی که بعنوان شیمی درمانی ضد سرطان به حساب میاد.

اما یک دسته دیگر داروها هستند که روی مراحل جنسی اثر موقتی دارند, یعنی هنگام نعوظ یا انزال دلخواه ایجا داختلال میکنندتمامی داروهای ضد فشار خون,متیل دوپا- کلونیدین- رزرپین, میل جنسی رو کم میکنند. داروهای بتا بلوکر هم میل جنسیرو کم میکنند-اسپیرینولاکتون, داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و مهار کننده های منو امینواکسیداز هم میل جنسی رو کم میکنند .فنوتیازین ها, بنزودیازپین ها, باربیتوراتها ناتوانی جنسی یعنی همان اختلال نعوظ و انزال میدن تزکیبات حاوی هورمون های زنانه , مثل استروژن و ترکیبات ضد هورمون های مردانه هم ( مثل سایمیدین کتوکونازول سیپروترون استات) باعث ناتوانی موقتی میشن البته الکل و کشیدن سیگار اگر بطور مزمن مصرف بشن..خطر آسیب دائمی دستگاه تولید مثل را دارد..

● بیماریهای سیستمیک و سایر اختلالات

1- دیابت قندی: ناتوانی جنسی در بیش از 25% افراد جوان مبتلا به دیابت و 75% بیماران مسن دیابتی دیده میشود. دیابت قندی روی سیستم عصبی و عروقی اختلال ایجاد میکند. بالا بودن قند خون اثری روی نعوظ ندارد.
2- بیماریهای کلیوی: در 5% بیمارانی که دیالیز می شوند ناتوانی جنسی دیده میشود که عوامل زیر در آن دخالت دارند: کاهش غلظت تستوسترون سرم, نوروپاتی دستگاه خودکار, تسریع بیماریهای عروقی, مصرف داروهای مختلف, بدتر شدن بیماری اولیه و استرس های روانی. در یک مطالعه مشخص شد با پیوند کلیه, توانائی جنسی(potency) در 75% بیماران بهبود می یابد.
3- سایر بیماریها: بیماران مبتلا به آنژین صدری نارسائی قلبی و یا بیمارانی که از انفارکتوس قلبی جان سالم بدر برده اند بعلت اضطراب نارسائی شریانی و یا اثرات داروهای قلبی دچار ناتوانی جنسی می شوند. همچنین اضطراب عامل اصلی ناتوانی جنسی در بیماران مبتلا به آمفیزم شدید است. اگر چه بالابودن فشار شریانی در بین بیمارانی که ناتوانی جنسی دارند شایع است ولی تحقیقات نشان داده ناتوانی جنسی در بیماران فشار خونی نسبت به گروه کنترل تنها کمی بوده است.

● تشخیص و درمان
بررسی بیماران باید شامل اخذ شرح حال دقیق معاینه فیزیکی مصاحبه با شریک جنسی انجام آزمایشات روتین نظیر شمارش خون کامل ادرار قند خون ناشتا کراتینین سرم سطح سرمی تستوسترون در صبح و غلظت پرولاکتین باشد. در بیمارانی که علائم بیماری پروستات دارند بررسی ترشحات لازم است.

● ناتوانی جنسی روانی( پسیکوژن)

شروع ناگهانی ناتوانی جنسی, اختلال عملکرد جنسی ( مثل داشتن نعوظ مناسب با یک شریک جنسی و نعوظ ضعیف با سایر شرکای جنسی , یا نعوظ طبیعی شبانه علیرغم اختلال نعوظ در روز .. همگی یافته هائی به نفع ناتوانی جنسی با منشاء روانی است. با بررسی فعالیت نعوظ شبانه(NPT).. بطور طبیعی باید هر 3-5 نعوظ در هر شب وجود داشته باشد.. که هر یک بین 25-35 دقیقه بطول بکشد.. وجود داشته باشد) , میتوان در افتراق اختلال نعوظ پسیکوژن(NPT طبیعی است) و اختلال نعوظ ارگانیک (NPT غیر طبیعی است) افتراق قائل شد. تست تزریق داخل کاور نوس ( با یا بدون تحریک جنسی).. در اثبات تشخیص اختلال جنسی پسیکوژن کمک کننده است. اگر اختلال عصبی و یا هورمونی موجود باشد ایجاد نعوظ کامل بعد از تزریق, قویا به نفع اختلال نعوظ پسیکوژن است.

● درمان ناتوانی جنسی با منشاء روانی ( پسیکوژن)

شروع ناکهانی ناتوانی جنسی, اختلال عملکرد جنسی ( مثل داشتن نعوظ مناسب با یک شریک جنسی و نعوظ ضعیف با سایر شرکای جنسی , یا نعوظ طبیعی شبانه علیرغم اختلال نعوظ در روز .. همگی یافته هائی به نفع ناتوانی جنسی با منشاء روانی است. با بررسی فعالیت نعوظ شبانه(NPT).. بطور طبیعی باید هر 3-5 نعوظ در هر شب وجود داشته باشد.. که هر یک بین 25-35 دقیقه بطول بکشد.. وجود داشته باشد) , میتوان در افتراق اختلال نعوظ پسیکوژن(NPT طبیعی است) و اختلال نعوظ ارگانیک (NPT غیر طبیعی است) افتراق قائل شد.

تست تزریق داخل کاور نوس ( با یا بدون تحریک جنسی).. در اثبات تشخیص اختلال جنسی پسیکوژن کمک کننده است. اگر اختلال عصبی و یا هورموی موجود باشد ایجاد نعوظ کامل بعد از تزریق قویا به نفع اختلال نعوظ پسیکوژن است.

از لحاظ تئوری درمان ارجح ناتوانی جنسی با منشا روانی( سایکوتراپی) است. درمان فردی با روش سایکوآنالیز( که بر تئوری فروید استوار است و معتقد است اختلال نعوظ ناشی از ترس نا خود آگاه بوده که در کمپلکس ادیپوس متمرکز است), درمان سایکودییک ..رفتار درمانی آموزش فیدبک و درمان با هیپنوتیزم از سایر روشهای درمانی است. اگر بیمار از روان درمانی خود داری کرده و با بعد از چند جلسه بهبودی مشخصی پیدا نکند.. میتوان اقدام به درمان جایگزینی کرده که شامل استفاده از دستگاه واکیوم تزریق داخل جسم غاری و یا تجویز داخل مجرائی مواد گشاد کننده عروقی.. پروتز های آلت است. اخیرا داروی مهار کننده فسفو دی استراز ب ویاگرا یا silendefil که در درمان ناتوانی جنسی پسیکوژن خیلی موثر است84% بهبود داشته اند و 7% موفق به مقاربت شده اند( در برابر 29% و 26% بهبودی با دارو نما). امروزه این دارو جهت غربالگری تشخیصی به منظور رد ناتوانی جنسی پسیکوژن کاربرد پیدا کرده است.

● درمان ناتوانی جنسی با منشاء روانی

از لحاظ تئوری درمان ارجح ناتوانی جنسی با منشا روانی( سایکوتراپی) است. درمان فردی با روش سایکوآنالیز( که بر تئوری فروید استوار است و معتقد است اختلال نعوظ ناشی از ترس نا خود آگاه بوده که در کمپلکس ادیپوس متمرکز است), درمان سایکودییک ..رفتار درمانی آموزش فیدبک و درمان با هیپنوتیزم از سایر روشهای درمانی است. اگر بیمار از روان درمانی خود داری کرده و با بعد از چند جلسه بهبودی مشخصی پیدا نکند.. میتوان اقدام به درمان جایگزینی کرده که شامل استفاده از دستگاه واکیوم تزریق داخل جسم غاری و یا تجویز داخل مجرائی مواد گشاد کننده عروقی.. پروتز های آلت است.

داروی مهار کننده فسفو دی استراز ب ویاگرا یا silendefil که در درمان ناتوانی جنسی پسیکوژن خیلی موثر است 84% بهبود داشته اند و 7% موفق به مقاربت شده اند( در برابر 29% و 26% بهبودی با دارو نما). امروزه این دارو جهت غربالگری تشخیصی به منظور رد ناتوانی جنسی پسیکوژن کاربرد پیدا کرده است.

● ناتوانی جنسی با منشاء عصبی

بطور ایده ال باید تمام سیستم عصبی را به عنوان یک مجموعه مورد معاینه قرار دارد. در بررسی ها باید توجه خاصی به عملکرد سیستم عصبی خود کار, سوماتیک اعصاب ساکرال( خاجی) مبذول داشت. که در این میان بررسی کنترل ادرار مدفوع وضعیت اسفنکتر ها و حس دستگاه تناسلی اهمیت ویژه ای دارد. سابقه دیابت, مصرف مزمن الکل, تروما ,مولتیپل اسکلروزیس حائز اهمیت است. معاینه باید شامل بررسی عملکرد حرکتی حسی و سوماتیک و اجزای آوران و وابران دستگاه خودکار باشد و چنانچه متخصص ارولوژی وسائل مورد نیاز این معاینات را ندارد باید با یک متخصص مغز و اعصاب مشاوره نماید

● بررسی عملکرد حسی و حرکتی سوماتیک:
در بررسی میزان اختلال عصب دور سال می توان از biothesiometry استفاده کرد زیرا از بین رفتن حس ارتعاش یکی از اولین نشانه های نروپاتی محیطی دیابتیک است

● بررسی اجزای آوران و وابران دستگاه خودکار:
روش های متعدد بررسی عملکرد اعصاب خودکار عبارتند از:
1- تغییرات ضربان قلب در حین تنفس عمیق که بیانگر رفلکس غیر طبیعی قلبی است و علامت زودرس نوروپاتی دستگاه خودکار است. 2- رفلکس پاسخ مردمک به نور 3- سیستومتری با آزمایش بتانکول و ثبت فشار مجرا 4- رفلکس بولبوکارورنوس جهت تحریک مجرای پروستاتیک.. این روشها غیر مستقیم هستند. بررسی دستگاه عصبی مرکزی: تست NPT یاnocturnal penile tumescence به همراه EMG و EEG انجام میشود. تست غیر طبیعی NPT , ضایعه دستگاه عصبی مرکزی را مطرح می نماید.
● درمان ناتوانی جنسی با منشاء عصبی

درمان ناتوانی جنسی نوروژنیک به شدت بیماری و عوامل همراه بستگی دارد. بیماران مبتلا به ضایعات خالص عصبی را می توانبا دستگاه واکیوم, وازودیلاتاتور های تزریقی و یا خوراکی و یا پروتز آلت درمان نمود. داروی جدید خوراکی ب ویاگرا در بیماران مبتلا به آسیب نخاعی کاملا موثر بوده است و 83% بهتر در توانائی جنسی و 59% مقاربت موفق داشته اند. از آنجائی که بیماران مبتلا به ناتوانی جنسی عصبی, پاسخ شدیدتری به مواد وازودیلاتاتور تزریقی می دهند, باید شروع درمان با مقادیر کم دارو باشد تا نعوظ کمتر از یک ساعت ایجاد شود. در صورت استفاده از حلقه تنگ کننده آلت, حلقه حتما 3 دقیقه بعد برداشته شود.
● ناتوانی جنسی با منشاء هورمونی

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  بررسی شامل گرفتن شرح حال دقیق معاینه عمومی و بررسی محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- گناد و بررسی کار تیروئید و آدرنال و بررسی وجود دیابت قندی , سابقه شیمی درمانی, رادیو تراپی, تماس با سموم الکل و داروها یا نارسائی کلیه می باشد.

در معاینه فیزیکی باید توجه خاص به نشانه های کم کاری غدد جنسی مردانه( بیضه های کوچک آتروفیک از بین رفتن موی صورت و بدن و ژنیکوماستی) و علائم خواجگی( موهای کم ناحیه صورت ژنیتالیا زیر بغل دستگاه تناسلی کودکانه و صدای زیر) معطوف شود.

آزمایش ها شامل اندازه گیری غلظت تستوسترون , پرولاکتین است. در بیمارانی که پرولاکتین بالادارند باید آزمایش تکرار شود ودر صورت بالا بودن مجدد با شک به تومور هیپوفیز به متخصص غددارجاع داده شود.

بیمارانی که سطح تستوسترون آنها در صبح پائین است باید بصورت مکرر LH و FSH در آنها اندازه گیری شود. اگر تستوسترون پائین ولی سطح LH و FSH افزایش نیافته باشد , باید برای بررسی اختلال عملکرد هیپوفیز یا هیپوتالاموس در خواست مشاوره غدد کرد.

اگر تستوسترون پائین و LH و FSH بالا باشد علت ناتوانی جنسی نارسائی اولیه بیضه است. نارسائی بیضه را می توان با تجویز تستوسترون زیر زبانی خوراکی یا عضلانی درمان کرد.

تزریق تستوسترون داخل عضلانی با دوز 2 mg هر 2 تا 3 هفته بعلت اثرات سمی ترکیبات خوراکی یا زیر زبانی روی کبد توصیه می گردد. در بیماران مبتلا به کم کاری هپوفیز از hcg می توان به منظور تحریک ترشح تستوسترون از بیضه استفاده کرد. در سرطان هیپوفیز که پرولاکتین زیاد ترشح میکند درمان با بروموکریپتین یا عمل جراحی توانائی جنسی را به بیمار باز میگرداند.

● ناتوانی جنسی شریانی

به جز موارد ناشی از تروما ,بیماریهای شریانی معمولا سیستمیک بوده و اعضای مختلف بدن را درگیر میکند. وجود سابقه بیماری عروق محیطی ,لنگیدن متناوب و تغییرات آتروفیک اندام ها یافته هائی به نفع درگیری احتمالی شریانهای آلت هستند. معاینات فیزیکی باید شامل لمس شرائین کاروتید براکیال فمورال و شریان دورسال آلت باشد. اندازه گیری فشار خون آلت به عنوان یک آزمایش غربالگری به منظور بررسی ضایعات شریانی آلت تناسلی معرفی شده است.

نسبت فشار خون شریان به آلت به فشار خون سیستولیک شریان براکیال, اندکس فشار آلتی – برکیال (PBI) یده می شود و شاخص خوبی برای بررسی بیماریهای شریانی است. نسبت کمتر از .6 قویا نشان دهنده ناتوانی جنسی با منشاء شریانی است.(PBI) از طریق داپلر با موج پیوسته بررسی و ادنازه گیری می شود.

باید توجه داشت که (PBI) طبیعی بیانگر جریان طبیعی و مناسب آلت نمی باشد. زیرا این اندازه گیری در حالت شل نشانه جریان خون در حالت نعوظ نمی باشد برای این منظور می توان داپلر را در زمانی که مواد وازو اکتیو داخل جسم غاری تزریق شده است انجام داد.

سونوگرافی توام با داپلر بسیار دقیق تر از (PBI) بوده و غیر تهاجمی است. آرتریو گرافی شرائین پودندال یا ایلیاک داخلی در موارد انتخابی صدمات لگن یا در بیماران جوانی که مشکوک به بیماری شریانی ایزوله هستند اندیکاسیون دارد. تنگی یا انسداد منفرد شریانهای خارج آلت, جهت ترمیم جراحی مناسب است.

● درمان ناتوانی جنسی با منشاء شریانی

بیمارانی که اختلال عروقی خفیف تا متوسط دارند.. معمولا با درمانهای غر جراحی نظیر مهار کننده های فسفو دی استراز خوراکی, واکیوم ,تزریق مواد وازو اکتیو داخل کورپوس کاورنوس پاسخ میدهند. در مورد بیماری شریانی شدید معمولا نیاز به روشهای جراحی باز گشائی عروق(revascularization) و پروتز وجود دارد. ویاگرا یک مهار کننده فسفو دی استراز5 خوراکی است که اثر شل کننده NO را تشدید می کند.

در خلال فعالیت جنسی NO از طریق اعصاب NANC در عضلات صاف آزاد میشود. این حالت موجب شل شدن عضلات کورپوس کاورنوس و تجمع خون در سینوزوئید ها و در نهایت نعوظ می گردد. فسفو دی استراز باعث تجزیه cgmp می گردد و توسط ویاگرا مهار می شود.

باید توجه داشت در صورت فقدان تحریک جنسی این دارو تاثیری در ایجاد نعوظ ندارد. پاسخ کلینیکی به دارو وابسته به دوز است. نعوظ در 63% بیاران با دوز 25 میلی گرم دیده میشود و در 82% بیماران با دوز 1 میلی گرم بهبودی نشان می دهند. عوارض جانبی حفف تا متوسط و شامل سردرد 16% فلاشینگ 1% دیس پپسی 7% و اختلال بینائی 3% است. لازم به تذکر است که این عوارض نیز وابسته به دوز هستند.

مصرف این دارو در بیماران قلبی باید با احتیاط صورت گیرد. دوز درمانی در شروع 5 میی گرم یک ساعت قبل از فعالیت جنسی است. این دارو در کبد متابولیزه می شود. بیمارانی که ترکیبات نیترات مصرف می کنند نباید از این دارو استفاده کنند.

داروهائی که داخل مجرا استعمال میشود نیز کاربرد خوبی داشته اند.ALPROSTADIL داخل مجرائی (MUSE) بطورمستقیم از مجرا جذب شده و به کورپوس کاورنوس میرسد. شایعترین عوارض آن شامل درد آلت تناسلی 11% و سوزش مجرای ادرار 7% است. انسیدانس فیبروز( خم شدن آلت تناسلی ندول پلاک پیرونی) حدود 1.4% است. در اغلب موارد بیماران عوارض جانب خفیف است از آنجائیکه این دارو امبریو توکسیک است لازم است در مواردی که همسر بیمار حامله است از کاندوم استفاده شود.

تزریق مواد وازو اکتیو در داخل جسم غاری نیز یک درمان مناسب است. مواد وازو اکتیو شامل پاپاورین به تنهائی یا همراه با فنتولامین و پروستاگلاندین بوده و باعث اتساع طولانی مدت شرائین می شوند. حتی بسیاری از بیماران به دنبال تزریقات مکرر وضعیت همودیناکیک بهتری پیدا کرده و بدون دارو نیز نعوظ خوبی داشته اند. عوارض این داروها شامل اکیوز محل تزریق, گیجی , فیبروز و پریاپیسم است.

● ناتوانی جنسی با منشاء وریدی ( کاورنوسال)

سابقه تورم سریع یا نعوظ ناقص به ویژه در مردان جوان قویا نارسائی وریدی را مطرح میکند. اگر چه نارسائی شریانی نیز علائم مشابهی را ایجاد میکند . گیجی, برافروختگی صورت و یا افت فشار خون سیستمیک متعاقب تزریق وازو دیلاتاتور ها ممکن است ناشی از نورو پاتی دستگاه اتونوم و یا نشت وسیع خون وریدی باشد. تایید تشخیص با کاورنوزومتری ضروری است.

به منظور مقاصد علمی استفاده از سرعت detumescence در حین انجام آزمایش تزریق و تحریک توام (CIS) جهت تشخیص ناتوانی جنسی با منشاء وریدی توصیه شده است. پس از تزریق 3 میلی گرم پاپا ورین یا 1 میکرو گرم پرو ستاگلاندین E1 درداخل جسم غاری و تحریک دستی ناحیه ژنیتال detumescence در عرض 5 دقیقه برای نارسائی مکانیسم انسداد وریدی جنبه تشخیصی دارد. شایعترین بیماری عضله کاورنوس, فیبروز پس از پریاپیسم و جایگزینی موضعی با پلاک های فیبروتیک در بیماری پیرونی است.

● درمان ناتوانی جنسی با منشاء وریدی

در بیماران مبتلا به لیک وریدی خفیف ,ویاگرا ,آلپروستادیل داخل مجرائی, وسیله ایجاد کننده خلاء(vacium device) یا تزریق مواد گشاد کننده عروق در داخل جسم غاری برای ایجاد نعوظ مناسب کافی است. درمان جراحی فقط برای بیمارانی که به درمانهای کمتر تهاجمی پاسخ نمی دهند مورد استفاده قرار میگیرد. بنا براین برای تمام بیماران قبل از تصمیم جهت عمل جراحی, اقدام به انجام روشهای کمتر تهاجمی نظیر استفاده از واکیوم یا تزریق داروهای گشاد کننده عروق , توصیه می شود و درمان جراحی در بیمارانی که به درمان فوق جواب ندهند یا آن را نپذیرند انجام می شود.

● اختلال عملکرد جنسی موثر بر ارگاسم انزال و emission

سمپاتکتومی دو طرفه در سطح L2 , در 4% موارد منجر به اختلال در عملکرد انزال در بیماران می شود. لنفادنکتومی دوطرفه , خلف صفاقی با درصد بالاتری از اختلالات emission همراه است. انزال رترو گراید معمولا نتیجه اختلال عملکرد اسفنکتر داخلی یا گردن مثانه است که معمولا به دنبال جراحی خارج کردن پروستات , مصرف داروهای آلفا بلوکر و نوروپاتی های سیستم اتونوم( دیابت) دیده می شود. emision و انزال موفقیت آمیز بدون ارگاسم, در برخی از بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی دیده می شود. اگر بررسی میکروسکوپی وجود اسپرم را در داخل ادرار مثانه بعد از یک انزال خشک تایید کند تشخیص انزال رترو گراید مظرح می شود ولی اگر اثری از اسپرم وجود نداشته باشد نارسائی emission مطرح می گردد.

● درمان

قطع مصرف داروهای آلفا بلوکر در برخی از بیماران مبتلا به نارسائی emission یا انزال رترو گراید منجر به درمان می شود. داروهای سمپاتومیمتیک نظر افدرین یا ترکیبی از کلر فنیرامین مالئات و فنیل پرو پانول آمین هیدرو کلراید, با موفقیت در انزال رترو گراید مورد استفاده قرار گرفته اند. ایجاد انزال از طریق تحریک الکتریکی ( electroejaculation) بوسیله پروب رکتال جهت برخی بیماران دچار ضایعات نخاعی بکار می رود.

استفاده از مشاوره روانپزشکی در اشخاصی که نمی توانند به ارگاسم و انزال برسند و استفاده از روش حساسیت زدائی, روش فشار دادن استفاده از بی حس کننده موضعی یا کاندوم که حساسیت گلنس و فرنولوم را کاهش می دهد جهت درمان انزال زودرس بکار می روند. اخیرا از مهار کننده های باز جذب سروتونین( فلوکسیتین
سرترالین کلومیپرامین) نیز جهت درمان انزال زودرس با موفقیت استفاده شده است.

● چگونه ناتوانی جنسی درمان می‌شود؟

ابتدا دو قدم برای حل مشکل شما وجود دارد.

در قدم اول پزشک نیاز دارد علت را جستجو نماید و در قدم دوم پزشک به شما کمک می‌کند که درمان مناسب را انتخاب نمایید.

پزشک چگونه علت را پیدا می‌کند؟ پس از سؤالات کافی در مورد نحوه شروع و پیشرفت بیماری و حالت روحی فرد مبتلا، پزشک معاینات کامل به عمل می‌آورد تا از صحت مقدار فشار خون، کار اعصاب و ساختمان آلت اطمینان حاصل نماید.

او سپس ممکن است انجام آزمایش بررسی نعوظ شبانه در حالت خواب را توصیه نماید که کمک زیادی برای افتراق علت عضوی یا روانی می‌کند. در کنار آن، بررسی وضعیت هورمون‌ها و قند خون و یا نحوه جریان خون به داخل آلت ممکن است درخواست گردد.

 در صورتیکه علت مشکل شما روحی و فکری تشخیص داده شود پزشک معالج، شما را نزد روان شناس یا روان پزشک مجرب معرفی خواهد نمود. اگر علت عضوی باشد روش‌های درمانی متعددی به شما پیشنهاد می‌گردد که شامل قرص‌های مختلف، تزریق آمپول به داخل عضله و حتی داخل آلت، وسایل خاص برای ایجاد نعوظ مصنوعی و بالاخره عمل جراحی و گذاشتن پروتز می‌باشد.
مسلم است که هر یک از طرق فوق خصوصیات خاص را خود دارند که منطبق با توانایی‌های شما می‌تواند مؤثر واقع شود. بنابر این نگران مشکل خود نباشید و به امید خدا با مشاوره با پزشک اورولوژی مرتفع خواهد شد.

بارداری باعث تغییراتی در بدن شما می شود، که شدت این تغییرات در بارداری چند

تستهای حاملگی خانگی، وجود یکی از هورمونهای نشانگر حاملگی به “گونادوتروپین جفتی انسان یا

نعوظ در مردان عملی عادی و رایج است. اصولا نعوظ زمانی در مرد ایجاد می شود که هورمون های جنسی وی تحریک شده و آلت تناسلی وی حالت راست شده و سفت را بخود بگیرد که این حالت نعوظ دارد. اما در برخی مردان نعوظ با اختلالاتی همراه است که موجب ناتوانی جنسی فرد می شوند و فرد نمی تواند حالت نعوظ خود را حفظ کند! علت بزرگ شدن و سفت شدن آلت تناسلی جاری شدن خون در بافت‌های نعوظی است که باعث انجام بهتر رابطه جنسی و دخول می‌گردد.

رژیم غذایی ناسبی که برای قلب انسان مضر باشد برای توان نعوظ انسان هم مضر است.
تحقیقات نشان داده است خوردن همان الگوی غذائی که مانع جریان خون در عروق کرونر میشود می تواند موجب حملات قلبی شود – میوه و سبزیجات معدود و تعداد زیادی از چربی ها ، سرخ کردنی ها ، و غذاهای فراوری شده و می تواند مانع جریان خون به داخل آلت تناسلی مرد شود و علت نعوظ ناقص میباشد. جریان خونی که برای راست شدن آلت تناسلی مرد مورد نیاز است تامین نمیشود.

از خواسته‌ های هر مردی در این است که در هنگام انجام رابطه‌ی جنسی بهترین باشد! برای رسیدن به اوج با رضایت و لذت، بنیه و قوای جنسی ضروری است. با این حال، از بخت بد، بسیاری از مردان در طول فرآیند مقاربت چندان توانا نیستند. مردانی که از کمبود قوای جنسی رنج می‌برند، آشفته هستند. آنها نمی‌توانند شرکای جنسی خود را و حتی خودشان را ارضاء کنند. این ناتوانی زندگی مردان را وارد مشکلات عمیقی می‌کند، هم مشکلات ذهنی و هم مشکلات جسمی. در برخی از موارد، مردان حتی قادر به بچه‌دار شدن نیستند. که این افراد باید به درمان نعوظ ناقص خود بپردازند.

انواع گوشت در رژیم غذایی شما برای کمک به بهبود زندگی جنسی مانند گوشت گاو، مرغ که شامل کارنیتین، ال آرژنین می باشد کارنیتین و L-Arginine اسیدهای آمینه هایی هستند که سبب بهبود جریان خون می شوند جریان خون اضطراری برای تورم بافت برای پاسخ جنسی در مردان و زنان بسیار مهم است، این دو ماده غذایی به طور موثر ممکن است اختلال نعوظ در بعضی از مردان را درمان کنند.

موز منبع بسیار خوبی از پتاسیم است که برای عملکرد طبیعی قلب و گردش خون لازم است . موز می تواند سطح سدیم و فشار خون را کنترل و در درمان برای بهبود عملکرد نعوظ استفاده می شود.

نخستین ماده‌ی خوراکی مفید برای تقویت بنیه و قوای جنسی مردان است. پیاز داروی مقوی غرایز جنسی است و به همین دلیل برای بهبود سریع و طبیعی قوای جنسی و بنیه‌ی مردان مفید است.

تخم مرغ یک منبع خوب ویتامین ب می باشند و همچنین یک ماده غذایی کلیدی و اصلی برای داشتن رابطه جنسی پرهیجان و عاری از استرس می باشد.

سبزیجات برگ سبز مانند کرفس و اسفناج، ممکن است جریان خون را افزایش دهند زیرا غلظت نیترات آنها بسیار بالا است.میزان نیترات آب چغندر نیز بسیار بالا است. نیترات‌ها بازکننده عروق هستند؛ به این معنی که آنها رگ‌های خونی را باز می‌کنند و جریان خون را افزایش می‌دهند.

مردانی که به ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ مبتلا هستند، اگر به مدت چند هفته هر روز پسته بخورند؛ بهبود قابل‌توجهی در مشکلات جنسی خود ازجمله نعوظ، میل جنسی و به طور کلی لذت جنسی مشاهده می‌کنند.

ماهی قزل آلا دارای اسیدهای چرب امگا ۳ سالم است ماهی گوشت صورتی مانند ماهی تن و هالیبوت ممکن است کلید افزایش میل جنسی بیش از حد در شما باشد امگا۳ ممکن است از ایجاد پلاک در شریان ها جلوگیری کند و در نتیجه به بهبود جریان خون در سراسر بدن شما کمک می کند.

میان وعده با تعداد کمی از آجیل و دانه ها مانند کاشو و بادام هستند که مملو از روی می باشند در حالی که یک گروه از تنقلات سالم سبب افزایش ال-آرژنین و در نتیجه جریان خون، بهتر می شود که عبارتند از گردو , دانه کدو تنبل , دانه های آفتابگردان , فندق , بادام زمینی

توت فرنگی یک منبع بسیار خوبی از اسید فولیک و ویتامین B است، توت فرنگی ممکن است سبب افزایش تعداد زیاد اسپرم در مردان شود توت فرنگی دارای متیل گزانتین است که سبب تقویت میل جنسی می شود.

این میوه سابقه طولانی در تقویت کننده باروری دارد و آنها داروی عالی مقوی غرایز جنسی هستند زیرا آنها دارای هر دو فیبر محلول و حلول هستند که برای سلامت قلب مهم است.

تذکر مهم: تغذیه ی سالم در کنار ورزش قطعا گزینه ی خوبی برای کمک به بهبود زندگی جنسی شماست. ورزش در داشتن عضلات قوی تر و سالم تر به شما کمک می کند تا بتوانید استقامت و بدن قوی تری برای انجام فعالیت های جنسی داشته باشید.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

217, All Rights Reserved. | Powered by harfetaze

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *