درمان كم خوني طب سنتي

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

داروهای گیاهی برای درمان کم خونی

 

 

کم خونی چیست و چه افرادی در معرض این مشکل قرار دارند؟آنمی یا کم خونی زمانی بروز می کند که میزان هموگلوبین در خون پایین تر از حد استاندارد باشد. هموگلوبین ترکیبی پروتئینی است که وظیفه حمل اکسیژن به بافت های بدن را به عهده دارد. بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود ۲۵ درصد از مردم جهان از کم خونی رنج می برند که نیمی از این میزان به کمبود آهن در افراد مربوط می شود. معمولا خانم ها به دلیل خونریزی ماهانه، کودکان در سنین رشد و خانم های باردار در معرض کم خونی قرار دارند.علائم کم‌خونی چیست؟* خستگی زیاد* کاهش تمرکز* نفس‌نفس زدن* رنگ و روی پریده* موها و ناخن‌های ضعیف و شکننده* ضعف بدنی در برابر بیماری‌هاکم‌خونی از چه چیزی ناشی می‌شود؟معمولاً کمبود آهن به دلیل عدم دریافت آن از طریق مصرف مواد غذایی مناسب ناشی می‌شود. لازم است که نیازهای روزانه‌تان به این ماده‌ی معدنی را از طریق مصرف مواد غذایی سرشار از آن که به خوبی هم جذب بدن می‌شوند تامین کنید. با این حال توجه داشته باشید که کم‌خونی می‌تواند جزئی یا خیلی جدی باشد که تشخیص آن با پزشک است. در این صورت نیز لازم است به همراه مواد غذایی از مکمل هم استفاده کنید. کم‌خونی درجه‌ی «نهاییِ» کمبود آهن است. در این صورت شما باید بدنتان را تقویت کنید و مصرف مواد غذایی سرشار از آهنتان را بالا ببرید.کم‌خونی‌های جزیی خطر کمتری دارند اما تبدیل به یک امر رایج شده‌اند. در این صورت احساس خستگی به جانتان می‌افتد و نمی‌توانید به درستی روی کار و درستان تمرکز کنید. اگر در این مرحله به فکر جبران آهن خود نباشید امکان دارد وضعیت بدتر شود و دچار کم‌خونی شدید شوید. 

  افسنتین، گیاهی است شفابخش که برای درمان کم خونی مفید است

  درمان کم خونی با طب سنتیافسنتین: افسنتین، گیاهی است شفابخش که هم به طور وحشی می روید و هم آن را کشت می کنند و براحتی می توانید آن را از عطاری ها تهیه کنید.  ۵ تا ۶ گرم از برگ این گیاه را در یک لیتر آب جوش بریزید و چند دقیقه آن را بجوشانید و بعد بگذارید خنک شود.آن را صاف کرده و با کمی عسل شیرین کرده و قبل از ناهار و شام یک فنجان از آن را میل کنید. این جوشانده برای درمان کم خونی و لاغری بسیار موثر است. انگور به علت داشتن آهن، منگنز و منیزیم برای درمان کم خونی بسیار موثر است؛ البته انگور شیرین با پوست نازک.گزنه: برای رسیدن به نتیجه‌ی سریع و دلخواه، کم‌خونی‌تان را با گزنه درمان کنید. که هم طبیعی است و هم خیلی زود نتیجه را می‌بینید. می‌توانید به مدت چند هفته روزانه برگ تازه‌ی گزنه مصرف کنید. به این ترتیب که دمنوش گزنه درست کنید. برگ‌های تازه یا خشک گزنه را در آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 1 تا 15 دقیقه دم بکشد. می‌توانید از پودر گزنه هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که کپسول‌های گزنه نیز درچغندر قرمز : برای کم‌خونی ناشی از کمبود آهن بسیار مفید است. چغندر سرشار آهن همراه با فیبر، کلسیم، پتاسیم، سولفور و ویتامین است.  چغندر قرمز علاوه بر مغذی بودن، به تمیز شدن بدن نیز کمک می‌کند و اکسیژن بیشتری برای بدن فراهم می‏کند. به این منظور یک چغندر متوسط، سه عدد هویج، و نصف یک سیب زمینی شیرین را در آبمیوه‌گیری بریزید. و این آبمیوه را روزی یکبار بنوشید. همچنین می‌توانید چغندر قرمز را بصورت پخته یا در سالاد استفاده کنید. بهتر است چغندر را با پوست میل کنید تا مواد غذایی بیشتری به بدنتان برسد.

کنجد : کنجد سرشار از آهن است و به همین دلیل درمان بسیار خوبی برای کم‌خونی است. یک چهارم فنجان کنجد تقریبا ۳۰ درصد نیاز روزانه به آهن را برطرف می‌کند.دو قاشق کنجد سیاه را به مدت دو تا سه ساعت در آب بخیسانید. سپس آن را آسیاب کنید و با یک قاشق عسل مخلوط کنید. از این مخلوط روزی دوبار میل کنید. یا یک قاشق کنجد سیاه را به مدت دوساعت در آب گرم بخیسانید، سپس آن را آسیاب کرده و با شیر مخلوط کنید، مقداری عسل به آن بیافزایید و میل کنید. 

کنجد سرشار از آهن است و به همین دلیل درمان بسیار خوبی برای کم‌خونی است

  تره: ۲۰ گرم از آب تره را با عسل مخلوط کرده و روزانه ۲ تا ۳ فنجان از آن را میل کنید که درمان کامل و خوبی برای کم خونی است.

مویز : سرشار از آهن و ویتامین C و برای درمان کم خونی بسیار مفید است، ویتامین C توانایی بدن برای جذب آهن را افزایش می‌دهد و در نتیجه سلول‌های قرمز و هموگلوبین افزایش می‌یابند. به این منظور ۱۰ تا ۱۲ عدد مویز را به مدت یک شب در آب بخیسانید. روز بعد پیش از صبحانه مویزها را میل کنید. این درمان را به مدت چندهفته ادامه دهیدجو پوست کنده: ۲۰ گرم جو پوست کنده را در یک لیتر آب سرد بریزید و بجوشانید و آب اول آن را دور ریخته و دوباره یک لیتر آب روی آن بریزید و یک ربع بجوشانید و صاف کنید و پس از هر وعده غذا یک فنجان از آن را بنوشید.شنبلیله : سرشار از آهن است که به حفظ آهن در بدن کمک می‌کند. برگ‌ و تخم شنبلیله برای درمان کم‌خونی مفید است. به این منظور یک فنجان برنج را با دو قاشق چایخوری تخم شنبلیه بپزید. مقداری نمک به آن بیافزایید و یک بار در روز و حداقل به مدت دو تا سه هفته میل کنید. همچنین می‌توانید برگ شنبلیله را در غذاهایتان ، به ویژه در سوپ و سالاداستفاده کنید.خرما :  خرما سرشار آهن و ویتامین C است که برای جذب آهن در بدن لازم است. به این منظور دو عدد خرما را در یک فنجان شیر به مدت یک شب بخیسانید. روز بعد پیش از صبحانه خرما و شیر را میل کنید. همچنین می‌توانید مقداری خرمای خشک را هر روز صبح پیش از صبحانه میل کنید و پس از آن یک فنجان شیر گرم بخورید.

 

خرما سرشار آهن و ویتامین C است که برای جذب آهن در بدن لازم است

  کلم: برگ های کلم سبز و قرمز خام را به صورت سالاد قبل از هر وعده غذایی میل کنید. برگ های کلم دارای کلسیم و گوگرد فراوان بوده و بسیار برای کم خونی مفید است.ریواس: حدود ۵ گرم از ریشه خشک ریواس را به صورت پودر درآورید و داخل یک لیوان آب ولرم حل کرده و با عسل شیرین کنید و خوب هم بزنید و هر روز قبل از غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

اسفناج :  همانطور که می‌دانید اسفناج سرشار از آهن، اسید فولیک و ویتامین B۱۲ است. که به ترمیم بدن و رفع کم خونی کمک می‌کند. نصف فنجان اسفناج حدود ۳۵ درصد نیاز روزانه بدن به آهن و ۳۳ درصد نیاز به اسید فولیک را برطرف می‌کند. به این منظور می‌توانید دوبار در روز از سوپ اسفناج استفاده کنید. یا دو قاشق چایخوری عسل را در یک لیوان آب اسفناج حل کنید و روزی یک بار میل نمایید. این درمان را به مدت یک ماه ادامه دهید.

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

منابع:

tebyan.net

hidoctor.ir

asriran.com


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

معمولاً کمبود آهن به دلیل عدم دریافت آن از طریق مصرف مواد غذایی مناسب ناشی می‌شود. خانم‌ها در معرض کمبود آهن قرار می‌گیرند به خاطر اینکه هرماه به دلیل عادت ماهانه آهن از دست می‌دهند که باید به فکر جبران آن باشند. نوجوانان، خانم‌هایی که خونریزی زیاد دارند، خانم‌های باردار، زنان شیرده یا خانم‌های در آستانه‌ی یائسگی در معرض کمبود آهن قرار می‌گیرند. آهن نقش اساسی در ساخت هموگلوبین‌های خون دارد و زمانی که خون از طریق خونریزی هدر می‌رود احتمال کم خونی نیز می‌شود.

خواص گزنه در درمان کم خونیگیاه گزنه و برخی از جلبک‌ها سرشار از آهن هستند. برای اینکه بتوانید آهن موجود در سبزیجات را به‌خوبی جذب کنید باید آن‌ها را با ویتامین C مصرف کنید تا جذب بدن شود. مزیت برتر گزنه این است که این گیاه سرشار از آهن و هم‌زمان ویتامین C می‌باشد. 

 گیاه گزنه سرشار از آهن و  ویتامین C می‌باشد و برای درمان کم خونی مفید است

برای رسیدن به نتیجه‌ی سریع و دلخواه، کم خونی تان را با گزنه درمان کنید که هم طبیعی است و هم خیلی زود نتیجه را می‌بینید. می‌توانید به مدت چند هفته روزانه برگ تازه‌ی گزنه مصرف کنید.یا این که دم‌نوش گزنه درست کنید؛ به‌این‌ترتیب که برگ‌های تازه یا خشک گزنه را در آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. می‌توانید از پودر گزنه هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که کپسول‌های گزنه نیز در عطاری‌ها یا داروخانه‌ها وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

خواص خرما در درمان کم خونیخرما به‌تنهایی یا به همراه لبنیات و یا گردو و بادام، برای فعالیت‌های سنگین، روزه گرفتن، خستگی مفرط و فعالیت‌های فکری که احتیاج به انرژی زیاد دارند، بسیار مفید است. فیبر یا الیاف خرما می‌تواند به کاهش چربی کمک کند. به علت داشتن قند، موسیلاژ و مواد پکتیکی، نرم‌کننده سینه و ضد سرفه است. خرما همچنین قوای جنسی را افزایش می‌دهد. 

 آهن موجود در خرما برای جبران کم خونی مفید است

 آهن موجود در خرما برای جبران کم خونی مفید است. ترکیبات مهم آن، از جمله منیزیم، دارای اثرات ضد سرطانی می‌باشند. میزان قابل‌توجه فسفر خرما در فعالیت‌های فکری بسیار موثر است.

خرما همچنین اسید بیش‌ازحد معده را خنثی می‌کند. با توجه به مصرف بسیار زیاد و طولانی خرما در دنیا، تجربیات زیادی از خواص خرما در فرهنگ‌های ملل مختلف وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در سال‌های اخیر از نظر علمی تأیید شده‌اند. مواردی از آثار تجربی گزارش‌شده خرما در فرهنگ‌های عامیانه جهان به شرح زیر می‌باشد:* خوردن خرما (به‌تنهایی یا با شیر) باعث ایجاد خواب راحت می‌شود.* خرما قوای بینایی و شنوایی را تقویت می‌کند.*  دارای خاصیت ضد میکروب و قارچ بوده و قوای بدن را در برابر امراض افزایش می‌دهد.*  باعث افزایش شیر مادران و همچنین آرامش در دوران بارداری می‌شود.*  هضم‌کننده غذا و مقوی معده است.*  موجب رفع عطش، ضد اسهال و پاک‌کننده اخلاط سینه است.غیر از موارد بالا، ده‌ها اثر تجربی دیگر در فرهنگ‌های مختلف از خرما گزارش شده است.*  میزان مصرفمقدار مصرف خرما در شرایط مختلف برحسب عدد گزارش نشده است و در حد مصرف خوراکی که در جهان مرسوم است، می‌توان مصرف نمود.کمبود فولات می‌تواند باعث مشکلاتی چون کم خونی مگالوبلاستیک شود. همچنین، کمبود این ماده عامل بروز بیماری‌های قلبی- عروقی است. با توجه به اینکه پسته حاوی فولات و آهن می‌باشد، به بهبود کم خونی کمک می‌کند*  عوارض جانبیبا توجه به اینکه خرما حاوی مقدار زیادی قند می‌باشد، نباید در مصرف آن افراط نمود. افراد دیابتی نیز با اینکه از خوردن آن محروم نیستند، ولی باید برحسب وضعیت خود مصرف نمایند.*  مهم‌ترین اثرات گزارش‌شدهضد کم خونی، ضد سرطان‌های روده بزرگ، کبد، دهان، طحال، معده، گلو، رحم و واژن، ضد قارچ کاندیدا، ضد یبوست، ضد سرفه، ضد اسهال، ضد تب، درمان آنفلوانزا، رفع سردرد، ضد میکروب، بهبود هموروئید، محافظ کبد، ضدالتهاب، افزایش‌دهنده قوای جنسی، ادرارآور، خلط‌آور، بهبود درد معده، رفع تشنگی، رفع تهوع و استفراغ و دارای خاصیت استروژنی.

پستهپسته موجب کاهش قند خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شودبا توجه به ترکیبات بسیار باارزش آلی و معدنی موجود در مغز پسته، مطالعات زیادی بر روی آن انجام شده و خواص ارزشمند آن به شرح زیر مورد تأیید قرار گرفته است: 

پسته حاوی فولات و آهن می‌باشد و به بهبود کم خونی کمک می‌کند

 ضد کم خونیکمبود فولات می‌تواند باعث مشکلاتی چون کم خون یمگالوبلاستیک شود. همچنین، کمبود این ماده عامل بروز بیماری‌های قلبی- عروقی است. با توجه به اینکه پسته حاوی فولات و آهن می‌باشد، به بهبود کم خونی کمک می‌کند. اثرات قلبی- عروقی (کاهش چربی، کلسترول و لیپوپروتئین‌ها)پژوهش‌های زیادی نشان داده است که مصرف پسته می‌تواند مشکلات قلبی – عروقی را کاهش دهد. در مطالعات جدید، دلیل این امر را وجود اسیدهای چرب غیراشباع به مقدار زیاد و مقدار بسیار کم اسیدهای چرب اشباع در روغن پسته می‌دانند. پژوهشگران اعلام نموده‌اند که پسته به علت داشتن روغنی که حاوی مقدار زیاد اسیدهای چرب غیراشباع و کمی اسیدهای چرب اشباع می‌باشد، در کاهش کلسترول و در نتیجه کاهش بیماری‌های قلبی موثر است. آن‌ها معتقدند که مصرف روزانه حدود ۴۳ گرم مغز پسته چنین تأثیری خواهد داشت. یکی دیگر از دلایل تأثیر پسته در کاهش امراض قلبی – عروقی، فیبرهای موجود در آن است. مغز پسته حاوی فیبرهای حلول (سلولزها، همی سلولزها و لیگنان) به میزان ۹۷ درصد و فیبرهای محلول به میزان ۳ درصد می‌باشد که فیبرهای حلول آن دارای این خاصیت (حفاظت قلب) هستند.

زیره سیاه در درمان کم خونی مهم‌ترین خواص زیره ضد نفخ، درد و اسپاسم آن می‌باشد که مشابه رازیانه یا میوه‌های دیگر خانواده جعفری است. از اثرات دیگر آن می‌توان آثار محرک معده برای هضم غذا، ادرارآور، ضد کرم، ضد تشنج، تا حدی قاعده‌آور و به‌عنوان نیرودهنده را برد.

  

 زیره سیاه، ضد کم خونی، ضد میکروب، ضدهیستامین و ضد سرطان می باشد

  عوارض جانبیفرآورده‌های زیره در حد توصیه‌شده خوراکی یا دارویی عارضه جانبی ندارند. مصرف بیش‌ازحد و یا طولانی‌مدت آن برای افرادی که التهاب کلیه دارند، توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف بیش‌ازاندازه یا طولانی‌مدت اسانس زیره ممکن است باعث صدماتی به کلیه و کبد گردد. مهم‌ترین اثرات گزارش‌شدهضد کرم، ضد کم خونی، ضد میکروب، ضدهیستامین، ضد سرطان، ضد تورم، ضد اسپاسم، ضد نفخ، ضد قارچ، صفراآور، ادرارآور، هضم‌کننده غذا، قاعده‌آور، خلطآور، شیرافزا، لاروکش، شل کننده ماهیچه‌ها، محرک و مقوی معده.طریقه و میزان مصرفپودر میوه: می‌توان تا روزی ۶ گرم (یک قاشق غذاخوری) میوه خرد یا پودرشده را با آب میل کرد.تنتور: ۴ میلی‌لیتر (یک قاشق سوپ‌خوری) تا چهار نوبت در روز میل شود.

رایحه: حداکثر تا ۶ قطره اسانس در روز میل شود. باید توجه کرد که هیچ نوع اسانس خالص را نباید مستقیماً به‌صورت خوراکی مصرف نمود؛ چون باعث تحریک دهان و مخاط دستگاه گوارش می‌شود. برای مصرف اسانس، آن را باید رقیق و یا در موارد خوراکی یا مایعات مخلوط کرد. موارد استفاده عمومی زیرهمهم‌ترین استفاده زیره در تهیه انواع ادویه‌ها، بخصوص در شرق دنیاست. همچنین جهت معطر کردن انواع نان، بخصوص نان جو از آن استفاده می‌شود. از زیره سیاه در انواع غذاهای اروپایی و پودر کاری نیز استفاده می‌گردد. استفاده‌های متنوع دیگر زیره در انواع پنیرها، کیک‌ها و به‌صورت چای کیسه‌ای به‌عنوان ضد نفخ می‌باشد. از رایحه زیره در تهیه صابون‌ها، لوسیون‌ها و صنایع عطرسازی استفاده می‌شود. از زیره به‌عنوان اشتهاآور، هضم‌کننده غذا و دفع کرم‌های دستگاه گوارش به همراه غذای روزانه استفاده می‌گردد.منبع: fa.parsiteb.com


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

برای درمان کم خونی فقر آهن باید چه کنیم؟درمان فقر آهن در طب سنتی

درمان فقر آهن شدید

عوارض فقر آهن

کم خونی فقر آهن در کودکان درمان کم خونی دکتر روازاده

درمان کم خونی با عسل

درمان کم خونی با عرقیات گیاهی

درمان کم خونی کودکان با تغذیه

درمان کم خونی با گزنه

دارو گیاهی کم خونی

بهترین قرص کم خونی

دمنوش گیاهی

کمبود آهن در مردان

کم خونی فقر آهن چیست؟

بیماری فقر آهن

اسم بیماری فقر آهن

برایلطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

کسی می دونه اسم این آخوند چیه آدرسش چیه؟

درمان سنتی کم خونی و فقر آهن

داناکده

155 بازدید

داناکده

1993 بازدید

داناکده

3519 بازدید

داناکده

485 بازدید

داناکده

267 بازدید

داناکده

173 بازدید

mohsen

324 بازدید

داناکده

329 بازدید

داناکده

313 بازدید

داناکده

117 بازدید

داناکده

185 بازدید

داناکده

96 بازدید

داناکده

89 بازدید

داناکده

836 بازدید

فروشگاه اینترنتی 54

245 بازدید

فروشگاه اینترنتی 54

51 بازدید

آشپزی

91 بازدید

hossein

25 بازدید

سینما و تلویزیون

11 بازدید

روانشناسی

15 بازدید

آیا از حذف این ویدیو اطمینان دارید؟

برای هر ویدیو امکان ثبت 3 زمان تخلف وجود دارد ،
در
صورتیکه زمان به درستی ذکر نشود، ویدیو بررسی
نخواهد
شد.

لطفاً فقط عدد
دقیقه ای
را که مورد تخلف در آن دقیقه رخ داده است ، وارد
کنید.
مانند : 12

حدود دقیقه عبارتست از تایمی که ، گزارش شما بر
اساس
آن زمان ارسال می شود.

لطفا برای درج حدود دقیقه دقت فرمایید تا امکان
پیگیری
مورد تخلف فراهم باشد.

وارد کردن موارد
*دار الزامی است.

آینت،
به شما این امکان را می دهد که در فضایی ساده و جذاب
ویدیوهای زیبای خود را با دیگران به اشتراک
بگذارید.


“آینده در دستان شماست

زیبایی هایی که هنوز ندیده اید

میکس فوق العاده زیبا از آهنگ دل را ببین با صدای علیرضا افتخاری و سفر های مقام معظم رهبری به شهر های مخطلف کشور (زاهدان-زنجان-بم) که چیز پر مغز و قشنگی از آب در آمده حتماً ببینید

موسسه تدوین آثار و نشر اخلاقیات شهدای شهرستان زرند

مداحی مهدی اکبری کاش بودی کرببلا برادر بی حرمم حسن جان

خبرگزاری ایمنا: محققان طب سنتی راهکارهای جدیدی برای درمان کم‌خونی پیشنهاد می‌کنند و معتقدند از این راه سرعت درمان این عارضه است.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *