درمان عفونت دندان و ورم صورت

خواص دارویی و گیاهی


دکتر علی مرسلی
216-8-24
نظرات
7,418 بازدیدها

218-12-9

218-12-4

218-11-18


درمان عفونت دندان و ورم صورت

تورم صورت بعد از شروع درمان، بین جلسات درمان یا بعد از اتمام کار عصب‌کشی (درمان ریشه) برای مراجعین ممکن است که امر عادی و پذیرفتنی نباشد، ولی جقیقت این است که این دست حوادث برای دندان‌پزشکان امر عجیب و غریبی نیست.

در مورادی پیش می‌آید که بعد از شروع یا خاتمه درمان ریشه (عصب‌کشی) با تورم متوسط تا زیادی مواجه می‌شویم. اکثر بیماران این تورم‌ها را عفونت دانسته و آن را خطرناک تلقی می‌کنند که در مواردی هم ممکن است حق داشته باشند.

تورم و آبسه صورت با منشا دندانی علت عفونی ویا التهابی دارد. آبسه‌های دندان انواع مختلفی دارند ولی تورم‌هایی که در اینجا مد نظر ما هستند تورم‌هایی هستند که از ریشهٔ دندان منشأ می‌گیرند. در واقع پشت هر نوع تورمی از این دست یک دندان پوسیده یا ضربه‌دیده یا دچار نقص تکاملی وجود دارد. در مورد آبسه دندانی اینجا را بخوانید.

بعد از درمان ریشه در فرد سالم، تورم صورت معمولاً خود به خود و با گذشت زمان برطرف می‌شود. چرا که دستگاه ایمنی فرد سالم می‌تواند که به‌طور طبیعی عوامل عفونی و التهابی را از محیط حذف کند و به تدریج تورم کاهش یابد. در مواردی همین واکنش دستگاه ایمنی می‌تواند خود عامل تورم باشد (فلیرآپ) که در این مورد هم خود دستگاه ایمنی به‌طور طبیعی قادر به رفع تورم است. ولی تمهیدات دارویی و غیردارویی می‌تواند رفع تورم را تسهیل کند. تورم صورت به معنی کیست نیست.به طور کلی کیست دندانی مبحث جداگانه ای است که به این مطلب در مورد کیست دندانی  می توانید مراجعه کنید.

به‌طور کلی وقتی یک دندان علت تورم صورت یا تورم داخل دهان باشد، دو درمان برای آن مورد تصور است. اولی درمان ریشه و حفظ دندان در صورتی که قابل انجام باشد، دوم کشیدن دندان؛ بنابراین درمان قطعی آبسه و تورم با منشأ دندانی این دو راه حل است. بعد از درمان ریشه یا بین جلسات درمان ریشه هم تورم می‌تواند اتفاق بیفتد که تقریباً همیشه موقتی و گذراست و در این حالت درمان کنترلی و دارویی است.

در تورم‌ صورت داروهای ضدالتهاب می‌توانند تورم را کاهش دهند. ایبوپروفن ساده بر روی کاهش تورم مؤثر است. کورتون‌ها هم بر روی تورم موثرند هر چند که در موارد التهابی ممکن است از آن‌ها استفاده شود و در موارد عفونی استفاده نمی‌شوند.

تورم و آبسه صورت

آب نمک: آب ولرم و یا گرم ملایم می‌تواند خونرسانی ناحیه را افزایش دهد و موجب شود که تورم سریع‌تر برطرف شود. آب نمک ولرم احتمالاً کمک بیشتری خواهد کرد. آب نمک را با حل کردن یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب می‌توانید درست کنید. بعد آن را در دهان در موضع تورم نگه‌دارید تا سرد شود و بعد خارج بریزید.

درناژ ناحیه: با یک نیشتر در ناحیه به روش جراحی می‌توا تجمعات آبسه را تخلیه و در نتیجه فشار و درد را کاهش داد. تخلیه عوامل التهابی و عفونی در گذشته برای تورم‌های دندانی زیاد استفاده می‌شد اما امروزه با توجه به مطالعات انجام شده، خیلی رایج نیست. چون بدون درناژ که ذاتاً یک جراحی است و با برش بافت همراه است و بالاخره در ناحیه زخم هرچند کوچکی ایجاد می‌کند. تورم در افراد سالم خود به خود و معمولاً بدون درناژ و مداخله می‌تواند برطرف بشود.


درمان‌های سنتی تورم صورت: برخی درمان‌های به اصطلاح سنتی برای آبسه و تورم وجود دارند که بعضاً در میان برخی از افراد مشاده می‌شود. استفاده از سیر، روغن زیتون، سماق و توسط برخی توصیه می‌شود ولی حقیقت این است که اثر هیچکدام از این موارد در کاهش تورم مشخص نشده‌است که واقعیت داشته باشد.

سرد کردن موضع تورم: برخلاف استفاده از آب نمک گرم داخل دندان، در روزهای اول تورم، پک یخ سرد ادعا شده است که تورم را کاهش می‌دهد. یخ نباید مستقیم با پوست در تماس باشد.

تورم‌هایی که سریع گسترش می‌یابند ممکن است خطرناک باشند. تورم‌هایی که همراه با تب و بی‌حالی باشند، گوشهٔ چشم را طوری درگیر کنند که موجب بسته شدن چشم بشوند یا در فک پایین زبان را هم جابه‌جا کرده و زیر گلو گسترش پیدا کنند و تنفس را مختل کنند، به‌طور اورژانسی موجب بستری شدن بیمار در بیمارستان می‌شوند چون تهدیدکننده حیات بیمار هستند. این موارد به‌خصوص در سال‌های اخیر با توجه به افزایش سطح بهداشتی مردم به‌ندرت مشاهده می‌شوند.

رعایت بهداشت دهان و دندان کمک زیادی به پیشگیری از عفونت و آبسه می‌کند. مراجعه منظم به دندان‌پزشک و درمان‌های پیشگیرانه باعث می‌شود که پوسیدگی‌های اولیه درمان شوند و کار به گسترش عفونت به استخوان، آبسه و تورم نکشد.

سلام اقای دکتر من دیروز رفتم دندانپزشکی دندان خرابمو درست کنم دکتر چهارتا امپول داد که چرک خشک کنه بزنم الان صورتم ورم کرده.طبیعی هست ورمش؟؟؟؟

بعد از درمان ریشه دندان ( عصب کشی) ورم غیرطبیعی نیست

باسلام خدمت اقای دکتر.من حدود یک سال پیش دندانم ابسه کرد به حدی تورم وچرک کرده بود که از بیرون صورت ولپم دیده میشد ودرد زیادی داشت ومن برای تخلیه چرک ابسه باسوزن داغ شده یا همون استریل شده چرک صورتم راتخلیه کردم وتورم برطرف شد اما از اون موقع به بعد از صورتم اب به صورت چرک میاد بیرون وجای سوزن که سوراخ کردم برطرف نشده برای درمان چه باید بکنم باتشکر.

دندان باید درمان شود . این درمان می تواند درمان ریشه باشد یا اینکه دندان کشیده شود .

سلام اقای دکتر خسته نباشید.من هفته پیش دندون اسیاب پایین رو عصب کشی کردم.گلو درد شدید دارم حتی نمیتونم اب دهنم رو قورت بدم.گوشم به شدت درد میکنه و صورتم ورم کرده.ایا طبیعی هست و خودش خوب میشه؟؟

احتمالا دچار فلیرآپ شده اید که معمولا با زمان برطرف می شود و نگران نباشید

سلام امیدوارم سوالم رو جواب بدین ممنون میشم
من دندونم رو خیلی وقت پیش پر کرده بودم ک خیلی وقت هم هست توش خالی شده بود. چند روزیه خیلی شدید درد میکنه رفتم دندون پزشک گفت عفونت داره و داخل دندونم ی چیزی گذاشت و گفت ی هفته دیگه بیا. حالا ی طرف صورتم باد کرده دوباره رفتم پیش دکتر گفتم برام قرص اموکسی سیلین و ی قرص ضد عفونت نوشت. اما الان دندونم خیلی درد میکنه حس کردم چون درمانگاه دولتی رفتم دکتر از سر باز کنی کرد. من واقعا ی هفته چطوری با این درد زنده بمونم?سرم گوشام چشام درد میکنه

سلام، یک مرحله از درمان انجام شده و درمان شما هنوز تمام نشده است . با داروهای مشکن هر نوع درد دندانی به هر حال کنترل می شود. جلسه ی دوم دندانپزشک تلاش خواهد کرد مشکل را حل کند

سلام آقای دکتر
من این دو روزه که دندان یکی مونده به آخری سمت چپ رو کشیدم و دندانم رو بخیه زدن
الان دو روزه که درد دارم و لپم ورم کرده
و دور ور دندانی که کشیدم سفید شده و ازش آب بد بو و بد مزه در میاد?
میشه بهم بگین چیکار کنم آیا این عفونته؟

شست و شو با دهانشویه یا آب نمک رقیق و تمیز نگه داشتن محل زخم معمولا کفایت می کند

سلام خسته نباشید من یک دندون پوسیده دارم باعث شده ورم کنه ورمش بزرگتر شده در عرص چند ساعت زده به لبم که ورم کرده طبیعیه ایا؟؟؟؟؟

بالطبع این شرایط طبیعی (شرایط سلامتی) نیست و نیاز به درمان هست

سلاام کاشت دندون برا چه مدت میمونه؟بعدش اذیتی نداره؟

ماندنش معمولا طولانی مدت است . درد و عوارض طولانی نیست

سلام خسته نباشید من شب خوابیدم صبح بیدار شدم دیدم صورتم ورم کرده نمیدونم بر اثر چیست ایا دندونه
اگر دوندونه درمانش چیه
من میخوام برای چتد روز دیگه نوبت تکرار بگیرم

برای تشخیص این که علت ورم چیست باید برای معاینه به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید

سلام اقای دکتر
من ورزشکار هستم. دندونم بعد از عصب کشی تورم پیدا کرده و روز یکشنبه مسابقه دارم.
ایا میشه این تورم یک روزه خوب بشه.

سلام
تورم در روز دوم کاهش می یابد ولی کامل فروکش نمی کند. اگر ورزش حرفه ای نمی کنید و تست دوپینگ قرار نیست بدهید می توانید از کورتون ها استفاده کنید تا سریع تر تورم فروکش کند

سلام دکتر خسته نباشید من حدوده یک سال پیش چشم راستم حالته افتادگی پیدا کرد مثلا دوماه عادی بود و دو سه روز حالت کوچیک میشد و پلکم میافتاد البته در این یک سال چندین دکتر رفتم دکتر جراح زیبایی پلک و دوتا چشم پزشک و انرژی درمانی و اخرین دکتر منو فرستادن پیش دکتر مغزو اعصاب و دکتر اعصاب گفت برو ازمایش بده که ببینیم عضلات چشمت اگر با اوت ازمایش باز شد اشتباه نکنم فلج بل است ..ومن چون گوش درد داشتم به دکتر دندانپزشک مراجعه کردم و گفتن التهاب لثه داری و دوتا دندون بالا سمت راست به عصب رسیده و چند دندون پوسیده و باید لثه هات هم جراحی بشه چون عفونت داره..حالا میخواستم بدونم ایا تورم چشم من به طوری که انگار مردمک چشمم کمی بالاتر از اون یکی ه ربط داره به این نوع التهاب و عفونت لثه و اگر جراحی و انجام بدم و دندوو درست کنم چه قدر زمان میبره که عفونت کلا رفع بشه و چشمم به حالت عادی برگردهاصلا دندونو لثه و فک ربط بهحالت چشم وتورم چشمو اینا داره تروخدا جواب منو بدین همش استرس فلج عصب و دارم

سلام ، به ای میل شما جواب داده شد. این قضیه ربطی به دندان ندارد

با سلام و تشکر به خاطر مزالب خوبتون
من دبروز دندون 6 بالا راست رو عصب کشی انجام دادم و همون دیروز کمی دندانم قبل از عصب کشی ملتهب بود. ولی بعد از عصب کشی خیلی ملتهب شده و تا زیر چشمم رفته البته نه درد دارم و نه مسکن مصرف کردم و نه تب و آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟
دکترم به من پنی سیلین و مترونیدازول 25 داده که مترونیدازول رو خوردم ولی پنیسیلین رو نزدم اگر نخوام پنی سیلین بزنم میشه قرص دیگه ای مصرف کرد؟
اصلا وقتی تب و ندارم ایا لازم هست پنیسیلین بزنم؟

درمان عفونت دندان و ورم صورت

سلام
اگر تب ندارید و تورم پیشرونده نیست و علایم بی حالی هم ندارید نیازی به انتی بیوتیک و پنی سیلین نیست

سلام من چند روز یه دندون خراب ازم درد داشت بعد از چند روز دردش متوقف شده اما یه زرف صورتم باد کرده چیکار باید بکنم ممنون راهنمایی کنید

سلام، شما نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارید.دندان عامل یا باید درمان ریشه شود یا کشیده شود

با سلام
من یکی از دندون دائمی مو کشیدم و صورتم کمی متورم هست آیا صورتم از کشیدن دندان متورم هست یا از عفونت جای دندان کشیده شده ؟
و یه سوال دیگه هم دارم این هست که اگه جای دندون کشیده شده عفونت کنه چی میشه ؟

در افراد با ایمنی سالم کشیدن دندان به ندرت ممکن است باعث عفونت شود و از این بابت نگران نباشید.
تورم بعد از درمان موارد زیادی طبیعی است و در صورتی که افزایش پیدا نمی کند و حال عمومیتان خوب است جای نگرانی نیست.به زودی فروکش می کند

سلام،من یکی از دندو کلا پوسیده از بین رفته و فقط جاش یکم سیاهی از ریشه زده بیرون که اضافه دندونم پوسیده هستش،الان دو روزه درد داره،از دیروز صبح صورتم متورم شده و پف کرده الان هم زیاد شده نسبت به دیروز،آیا غیر از دندونپزشک راه دیگه ای داره؟راهنمایی کنین

سلام
متاسفانه غیر از مراجعه به دندانپزشک درمان قطعی وجود ندارد . دارو فقط به طور موقت کمک خواهد کرد

سلام و وقت بخیر
ممنون از مطالب خوبتون
بنده یه سوال داشتم
من 2 سال پیش دندون های عقلم رو کشیدم. از اون موقع یک طرف صورتم یکم ورم داره که البته محسوس نیست ( یا بهتره بگم الان یه طرف صورتم پر تر از طرف دیگم شده)
میخواستم بدونم علتش چی میتونه باشه؟
بعد 2 سال میتونه عفونت مونده باشه و همین علتش باشه؟

بعد از دو سال حضور چنین موردی بعید است. بهتر است یک ناظر بیرونی مانند دندانپزشک در مورد حضور تورم و منشا آن در صورت حضور نظر بدهد

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره دکتر علی مرسلی
جراح و متخصص درمان ریشه دندان
بورد تخصصی اندودنتیکس
مدرس دانشگاه

پیغام بگذارید
[email protected]
کرج -خیابان شهید بهشتی، بین هلال احمر و دارایی، جنب شهرکتاب، ساختمان پزشکان نور واحد بیست
26342158
2634486484
92323292
تهران – ابتدای جلال احمد، زیر پل گیشا (نصر) روبروی بانک کشاورزی پلاک 71 طبقه چهارم (دکتر علی مرسلی، دکتر محمدرضا غفاری)
21882836
21882837

صبح روز دوشنبه ۱۶ مهر بر اثر ریزش دیوار حیاط یکی از مدارس روستایی از توابع آموزش و پرورش ناحیه دو سن

شاید ضرب المثل “گذر زمان همه چیزو مشخص میکنه و “ماه پشت ابر نمیمونه را شنی

سعید کنگرانی، Saeed Kangarani بازیگر قدیمی سینما که قرار بود پس از ۱۴ سال دوری از عرصه تصویر، در سری

مونا غمخوار بازیگر سریال های خانه ما، خاله سارا، ویرانگر، دشمن، یادداشت های یک زن خانه دار و

ادعای جنجالی سهیلا محامد همسر اول و سابق امیرخسرو عباسی چندی است که بهاره رهنما با امیر خسرو عباسی ا

درمان عفونت دندان و ورم صورت

نظرات

شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش به مناسبت پنجمین سالگرد افتتاح

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در شصت

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

جدول گلزنان لیگ برتر ۹۷-۹۸ ، بهترین گلزنان استقلال و پرسپولیس ،

۱ نظر

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

من و همسرم هشت سال است که با هم زندگی می‌کنیم. او

نظرات

نظرات

۴ نظر

نظرات

نظرات

نظرات

۶ نظر

صبح روز دوشنبه ۱۶ مهر بر اثر ریزش دیوار حیاط یکی از

۷ نظر

درمان عفونت دندان و ورم صورت

نظرات

۱ نظر

۱۱ نظر

۹ نظر

نظرات

۳ نظر

۱ نظر

نظرات

ازدواج هنرمندان از موضوعاتی قابل توجه به ویژه برای طرفداران این افراد

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

بیش از یک میلیون نفر از مردم آمریکا به اچ آی وی

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

گروه خودروسازی سایپا برای ثبت‌ کنندگان خودروی سیتروئن سی۳ برای تسویه حساب

نظرات

نظرات

نظرات

۱ نظر

نظرات

نظرات

نظرات

شرکت زرین معدن اسیا با انتشار یک اطلاعیه در سامانه کدال از

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نویسنده ای که با اغفال دختران جوان از آنها سوء استفاده جنسی

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

چشم انداز بسیار زیبا از سددز در اندیمشک خوزستان. سد دز یک

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

ایده های تزیین در آشپزی. از درست کردن تخم‌مرغ قلبی‌شکل تا اردور

نظرات

۶ نظر

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نمایی از تمساح آره نا (Timsah Arena) ورزشگاه تیم بورسا اسپور با

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

زهره مشهدی علی نیا، بانوی کارآفرین گوراب زرمیخی با بیان اینکه توجه

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

نظرات

۲۹ آبان ۱۳۹۷

۶ آبان ۱۳۹۷

۲۰ شهریور ۱۳۹۷

۱۵ شهریور ۱۳۹۷

۶ شهریور ۱۳۹۷

۶ شهریور ۱۳۹۷

۶ مرداد ۱۳۹۷

۳۰ خرداد ۱۳۹۷

۱۶ فروردین ۱۳۹۷

۲۶ اسفند ۱۳۹۶

۱۵ اسفند ۱۳۹۶

۱۵ اسفند ۱۳۹۶

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت ساتین محفوظ است، استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع با لینک مستقیم بلامانع است.

© 218, All Rights Reserved. | Powered by saten

عفونت دندان به طور عمده نتیجه عدم درمان پوسیدگی دندان است. عفونت دندان یا آبسه، کیست پر از چرکی است که در اطراف ریشه دندان عفونی تشکیل می شود و هر کس از کودکان تا سالمندان می تواند به آن مبتلا شود.

اگر شما دندانی دارید که درد آن بهتر نمی شود و مداوم است به احتمال زیاد به عفونت دندان مبتلا شده اید و نیاز به درمان دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان دارید. اگر عفونت دندان درمان نشود عفونت می تواند به فک، گردن، سر و یا سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

دسترسی سریع به عناوین مطلب:

اگر نمی دانید عفونت دندان یا آبسه چیست و می خواهید با علائم، علت و درمان عفونت دندان آشنا شوید، را مطالعه کنید.

عفونت دندان که به آن دندان آبسه نیز میگویند، یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف دندانی که دچار عفونت و تورم شده است، به کار می رود. هنگامی که پوسیدگی دندان اتفاق می افتد، باکتری در دندان ها، لثه ها و مغز استخوان ایجاد بی نظمی می کند، که پالپ و آب را احاطه کرده و موجب تورم و ایجاد آبسه می شود.

درمان عفونت دندان و ورم صورت

درباره آبسه های دندانی چه می دانید؟ آبسه های دندانی انواع مختلفی دارند که به محل ایجاد عفونت بستگی دارد.

سه نوع عفونت دندان وجود دارد که عبارتند از:

باکتری ها را از طریق حفره های کوچک ناشی از پوسیدگی دندان یا پوسیدگی وارد دندان می شوند که در لایه سختی دندان قرار دارند. پوسیدگی در نهایت لایه نرم تر از بافت زیر مینا را تخریب می کند، که دنتین یده می شود. اگر عفونت ادامه یابد، حفره در نهایت به پالپ داخلی نرم در دندان نفوذ می شود و آلوده می شود.

این به عنوان پالپیت شناخته شده است. همانطور که پالپیت پیشرفت می کند، باکتری ها مسیر خود را برای استخوان هایی که اطراف آن هستند و از دندان حمایت می کنند و به استخوان آلوئولار یده  می شوند، تشکیل می دهند و آبسه پریآپیکال تشکیل می شود.

هنگامی که باکتری هایی که در پلاک وجود دارند، لثه ها را آلوده می کنند، بیمار دارای پریودنتیت است. لثه ها ملتهب می شوند، که می تواند بافت اطراف ریشه دندان را از پایه دندان جدا کند. پریودنتال، یک شکاف کوچک، زمانی تشکیل شده که پایه پریودنتال از ریشه جدا می شود.

همانطور که باکتری در پريودنتال ایجاد می شود، آبسه پريودنتال شکل می گيرد. بیماران می توانند آبسه های پریودنتال را در نتیجه یک روش دندانی ایجاد کنند که به طور تصادفی باعث جابجایی پرتوگرافی می شود.

همچنین استفاده از آنتی بیوتیک ها در پریودنتیت بدون درمان، که می تواند علائم یک آبسه را پنهان کند، می تواند منجر به آبسه پرتوودنت شود. گاهی اوقات آسیب لثه می تواند به آبسه های پريودنتال منجر شود، حتی اگر پريودنتيت وجود نداشته باشد.

آبسه لثه در کودکان و بزرگسالان فقط بافت لثه را تحت تاثیر خود قرار می دهد و تاثیری بر روی دندان یا بافت بین دندانی ندارد.

اگر می خواهید عفونت دندان را با داروهای خانگی درمان کنید، باید علائم را سریعا تشخیص دهید ،که شامل موارد زیر است:

این علائم قابل تشخیص ترین نوع از عفونت دندان است.التهاب، می تواند درد پایدار ایجاد کنداین درد هنگام جویدن افزایش میابد . این درد می تواند موجب بی خوابی شود.

موقع خوردن غذای سرد و گرم دندان دچار درد میشود و بیمار احساس طعم تلخ در دهان میکند.

نفس بوی بد میگیرد. این نشانه نباید صرفا به دلیل بهداشت دهان و دندان ضعیف باشد، بلکه به علت آبسه دندان است.التهاب عفونت است ،که باعث ایجاد بوی بد دهان می شود.

در صورتی که سطح اطراف دندان ها قرمز شود، همراه با لاتکس سفید، خطر ابتلا به آبسه دندان تا 9٪ افزایش میابد.

وقتی دچار التهاب و تب شدید میشوید، نشان میدهد عفونت در سطح بسیار جدی قرار دارد ، همراه با تب احساس خستگی میکنید، گره های لنفاوی در گردن ظاهر می شود.

رشد عفونت نقاط دیگر صورت را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب تورم دیگر نقاط می شود.

از دیگر علایم عفونت دندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

دندان شما از خارج سخت به نظر می رسد اما از داخل از مجموعه ای از اعصاب، بافت های مرتبط به هم و رگ های خونی تشکیل شده است. در بعضی از موارد دندان عفونی می شود که می تواند نتیجه:

اگر عفونت را درمان نکنید، می توانید پالپ دندانی که همان مجموعه ای از بافت همبند و اعصاب و رگ ها است را از بین برده و به عفونت منجر شود دو نوع رایج عفونت دندان وجود دارد:

شما می توانید بیش از یک عفونت دندان داشته باشید. یا عفونت می تواند از طریق استخوان عبور کند و در چندین نقطه دیگر نیز ظاهر شود. اما هر یک فقط به یک دندان مربوط می شود.

برای تشخیص عفونت دندان توجه به نکات زیر الزامی است:

گاهی اوقات عفونت دندان باعث ایجاد یک برآمدگی جوش مانند روی لثه می شود. اگر شما آن را فشار داده و مایعی از آن خارج شود این یک شرط مطمئن است که شما عفونت دندان دارید این مایع به احتمال زیاد چرک خواهد بود.

تا زمانی که به دندانپزشک خود مراجعه کنید انجام برخی از کارهایی میتوانید درد دندان آسیب دیده را کمی تسکین دهد:

هدف اصلی این است که از عفونت دندان خلاص شوید برای انجام این کار متخصص ریشه معمولا موارد زیر را تجویز خواهد کرد.

آنتی بیوتیک ها: اگر عفونت از محل آبسه به فک تان یا دورتر از بدن شما پخش شده باشد، احتمالا باید آنتی بیوتیک مصرف کنید. با این حال، آبسه را درمان نخواهد کرد.

کشیدن دندان: اگر دندانپزشک نتواند دندان را نجات دهد، باید دندان را بکشد.

عصب کشی: این مورد از رایج ترین درمان های عفونت دندان است که می تواند دندان شما را حفظ کند.دندان پزشک با مته پالپ دندان را تا نزدیکی لثه تراش خواهد داد و سپس مجددا دندان را با مواد مخصوص پر خواهد کرد. شما می توانید حتی تاج دندان را نیز با این مواد پر کنید. و ظاهر دندان عصب کشی شده عینا مانند دندان های دیگر شما خواهد بود.

جراحی: ممکن است برای درمان عفونت پریودنتال نیاز باشد.

به یاد داشته باشید، اگر عفونت دندان قطع شود، درد شما کاهش می یابد، اما شما هنوز هم نیاز به درمان دندانپزشک یا متخصص ریشه دارید.

درمان عفونت دندان و ورم صورت

این مراحل ساده را انجام دهید تا دندان ها و لثه ها را سالم نگه دارید:

دندانپزشک اگر متوجه شود خطر عفونت در شما وجود دارد، ممکن است پیش و پس از کشیدن دندان آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند. کشیدن ناقص دندان به صورتی که ریشه دندان در فک باقی مانده است. دندانپزشک شما معمولا ریشه دندان را میکشد تا از عفونت جلوگیری کند اما گاهی اوقات بر جای گذاشتن رأس کوچک ریشه، خطر کمتری دارد.

اگر ناگزیر مجبور به کشیدن دندان عفونی خود شدید ممکن است با عوارضی مواجه شوید.حفره خشک یک عارضه متداول پس از کشیدن دندان است و زمانی اتفاق می افتد که در حفره لخته خون نتواند تشکیل شود یا لخته ای که تشکیل شده، کنده شود. این اتفاق موجب میشود استخوان پشتیبان و عصبها در معرض هوا و غذا قرار بگیرند. اغلب حفره خشک کاملا دردناک است و دو تا پنج روز پس از کشیدن دندان اتفاق می افتد و میتواند بوی بد یا طعم بد دهان را ایجاد کند.

اگر یکی از دندانهای بالایی کشیده شود، سوراخی ممکن است در یکی از نواحی سینوس تشکیل شود. معمولا این حالت خود به سرعت بهبود می یابد اما اگر چنین نشود ممکن است لازم باشد دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر دندانی در فک مقابل وجود نداشته باشد، حفره دندانِ کشیده به مرور زمان جا به جا میشود و احتمالا ریشه نمایان شده و به تغییرات دما حساس میشود. به ویژه زمانی که چند دندان کشیده شده باشند، مشکل بلند مدت محتمل دیگر نازک شدن استخوان فک است که در نتیجه این اتفاق، آسانتر می شکند.

عصب کشی دندان درمانی غیر قابل پیش بینی است و احتمال درد و عفونت دندان بعد از عصب کشی و متعاقب آن کشیدن دندان وجود دارد. در صورتیکه مقدار عفونت دندان کم بوده و ریشه دندان را درگیر نکرده باشد و فقط مربوط به استخوان و لثه اطراف دندان باشد. بعد از استفاده ی داروهای ضد عفونت مشکل برطرف می شود.

یکی از علل عفونت  و تورم بعد از عصب کشی ، نفوذ مواد ریز شده باقیمانده عصب در هنگام عصب کشی به نوک ریشه دندان و داخل بافت دور دندان است که معمولاً غیر قابل پیشگیری است، و در صورتیکه مقاومت بدن مناسب باشد سریع این مواد جذب و درد وعفونت بر طرف خواهد شد.

یکی دیگر از علل عفونت و درد بعد از عصب کشی وجود ضایعه و عفونت در استخوان و لثه اطراف دندان عصب کشی شده است، ترشحات این عفونت معمولاً قبل از عصب کشی از طریق حفره موجود در پوسیدگی دندان خارج شده و به همین دلیل این عفونت قبل از عصب کشی خود را نشان نمی دهد و بعد از عصب کشی و بسته شدن راه خروجی ترشحات عفونت، این ترشحات در جستجوی راهی برای خروج بوده که ایجاد فشار در نوک ریشه دندان شده و باعث تورم و درد می شود.

آیا مطلب ” عفونت دندان؛ همه چیز درباره عفونت دندان یا آبسه ” برای شما مفید بود ؟

احتمالاً همه‌ی ما دچار اضطراب و استرس شده‌ایم، در چنین شرایطی تنها کاری که باید انجام []

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان پذیر است.

سعی در رعایت کپی رایت داشته باشیم ! زوم لایف

۱۳۹۶-۰۵-۳۱
انواع بیماری ها و راه درمان آن

7 نظرها

آبسه دندان حفره پرچرکی است که در داخل یا اطراف ریشه دندان تشکیل می شود. آبسه معمولا بدنبال پوسیدگی دندان ایجاد می شود که بتدریج مینا و عاج را تخریب کرده و به میکروب ها اجازه تهاجم به مغز دندان (پالپ) را می دهد و گاها ممکن است آبسه دندان تشکیل شود.

آبسه دندان چرک‌هایی است که در ریشه دندان جمع شده و باعث عفونی شدن آن می‌شود و ممکن است در صورت درمان نشدن به موقع می‌تواند به تدریج به فضاهای عمقی مانند فضاهای اطراف حلق، مجاری تنفسی و حتی اطراف مغز راه پیدا کند و موجب انسداد راه‌های تنفسی، درگیری مغز و مننژیت (التهاب پرده مغز) و درگیری خون و حتی مرگ شوند.

درد شدید دندان در هنگام آبسه را می‌توان چنین توضیح داد:

ورود میکروب‌ها به مغز دندان (پالپ دندان) باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می‌شود. با توجه به اینکه پالپ دندان در یک محفظه بسته واقع شده، باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می‌شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه‌های عصب دندان شده و درد دندان شروع می‌شود.

درمان عفونت دندان و ورم صورت

 

علائم اصلی آبسه دندان بتدریج ظاهر شده و ممکن است شامل موارد زیر باشد :

اولین علامت این آبسه های خطرناک به طور معمول تب بالا و بی حالی است.
در این شرایط حال عمومی بیمار خوب نیست و فرد احساس درد، دشواری در بلعیدن غذا و آب دارد، با توجه به این که پزشک می تواند این آبسه را احساس کند و تشخیص دهد باید به محض بروز علایم به دندان پزشک مراجعه کرد.
در این مرحله بسیار مهم است که مشخص شود، عفونت در کجا وجود دارد تا به موقع بتوان از طریق جراحی به آن رسیدگی و عفونت را تخلیه کرد که در این مرحله باید فرد در بیمارستان بستری و با عمل جراحی، این آبسه و چرک تخلیه شود.

در این مورد مصرف آنتی بیوتیک خوراکی بی فایده است و باید در بیمارستان آنتی بیوتیک به صورت وریدی به بیمار تزریق شود.
اگر آبسه درمان نشود، ممکن است عفونت از دندان به سطح لثه کانال زده و یک تورم دردناک که آبسه دندان یده می شود، شکل بگیرد. اگر آبسه دندان بترکد چرک به داخل دهان آزاد شده و درد را کاهش می دهد. اگر عفونت گسترش یابد ممکن است صورت متورم و دردناک شود و گاها تب نیز ایجاد شود. اگر به آبسه دندان مشکوک شدید بایستی هر چه سریع تر با دندانپزشک خود مشورت کنید.

مشکل آبسه بدون انجام درمان های لازم بر طرف نمی شود.

حتی گر آبسه از بین برود، بترکد یا چرک آن خارج شود و به این ترتیب درد شما متوقف شود، باز هم نیاز به درمان های حرفه ای دندان پزشکی وجود دارد.

درمان آبسه دندان شامل موارد زیر می شود:

هدف درمان آبسه دندان در این رابطه شامل خارج کردن چرک آن، ریشه کن کردن و متوقف کردن پخش شدن عفونت در بدن، نجات دندان (در صورت امکان) و پیشگیری از خطرات احتمالی مربوط به آن است.

استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند موادی که باعث ایجاد آبسه شده است را از بین ببرد و به بدن برای ترمیم دندان و استخوان کمک کند. دندان پزشک شما معمولاً از چرک خشک کن دندان در هنگام مواجه شدن با آبسه دندان استفاده می کند که رایج ترین نوع آنتی بیوتیک ها پنی سیلین است. تجویز آنتی بیوتیک معمولاً پس از بررسی عکس رادیولوژی برای تایید وجود عفونت دندان انجام می شود. آنتی بیوتیک های تجویز شده برای آبسه دهان و دندان معمولاً در کنترل آن موثر هستند و به این ترتیب اکثر علایم مربوط به این مشکل معمولاً ظرف مدت دو روز کاهش پیدا کرده و از بین می رود. همچنین آبسه دندان معمولاً پس از پنج روز درمان آنتی بیوتیک بهبود پیدا می کند.

اگر عفونت، محدود به ناحیه دچار آبسه باشد، ممکن است نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ها وجود نداشته باشد. به هر حال، اگر عفونت در دندان های مجاور، فک یا سایر نواحی بدن پخش شده باشد، احتمالاً دندان پزشک از آنتی بیوتیک ها برای توقف پخش عفونت در بدن استفاده می کند. علاوه بر این تجویز آنتی بیوتیک در مواردی که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده باشد نیز امکان پذیر است.

اگر یک آبسه دندان خود به خود بترکد، دهان شویه با آب نمک گرم می تواند در تسکین و آرام کردن شما موثر باشد و دهان شما را تمیز کرده و باعث خارج شدن چرک باقیمانده از آن تا زمانی شود که شما بتوانید با دندان پزشک خود ملاقات کنید. دندان پزشک همچنین ممکن است به شما پیشنهاد کند از دهان شویه با آب نمک گرم در طول دوره ریکاوری برای کاهش ناراحتی های احتمالی و نیز تسریع در بهبودی استفاده کنید.

قرص های مسکن درد همچون ایبوپروفن می تواند به کاهش ناراحتی های شما در زمان بهبود ناحیه مورد نظر کمک کند. به هر حال، با وجودی که این داروها می تواند درد را تسکین دهد، نمی تواند آبسه دندان شما را درمان نماید. به همین خاطر نیاز است که شما با دندان پزشک برای اقدامات مراقبتی مناسب تماس بگیرید.

عصب کشی و ترمیم ریشه دندان می تواند به کاهش عفونت و نجات دندان شما کمک کند.

نحوه عصب کشی دندان شامل خارج کردن پالپ آسیب دیده دندان و خارج کردن چرک آبسه دندانی است.

ساقه پالپ دندان و کانال های ریشه دندان در ادامه پر شده و پوشانده می شوند و سپس روی دندان روکش قرار می گیرد. جراحی عصب دندان برای درمان آبسه دندان همچنین ممکن است برای حذف هر گونه بافت ریشه آسیب دیده پس از بر طرف شدن عفونت دندان مورد استفاده قرار گیرد. این روش فقط زمانی برای بیمار توصیه می شود که ساختار دندان کافی برای استفاده از یک ترمیم دائمی بر روی دندان باقی مانده باشد.

اگر دندان امکان ترمیم و روت کانال تراپی و درمان را از طریق عصب کشی وجود نداشته باشد، لازم است که دندان کشیده شود. در این حالت دندان پزشک دندان را کشیده و آبسه دهان و دندان را به منظور حذف عفونت از چرک خالی می کند. دندان پزشک در ادامه از کورتاژ برای حذف تمام بافت های نرم آسیب دیده در ناحیه مورد نظر استفاده می کند. به این ترتیب با کشیدن دندان و تمیز کردن ناحیه آسیب دیده امکان بهبود بیمار فراهم می شود.

هنگامی که آبسه لثه و یا دندان در سطح دهان یا گردن پخش شود، ممکن است نیاز به خارج کردن چرک آن در اطاق عمل، تحت بی هوشی عمومی وجود داشته باشد. علاوه بر این، اگر یک آبسه دندان درمان نشود، یا پس از عصب کشی دندان بزرگتر گردد، شما به احتمال زیاد نیاز به جراحی و پر کردن سر های ریشه دندان و نیز نمونه برداری از آن برای تشخیص مشکل خواهید داشت.

 

سه نوع اصلی آبسه دندان وجود دارند که عبارنتد از :

در صورت ایجاد آبسه در دهان معمولاً درمان بیماری لثه و درمان کیست دهان نیاز است است، در غیر این صورت وضعیت طلوب ناشی از آبسه تشدید شده و باعث از بین رفتن بافت استخوانی می شود.

 

برای درمان خانگی آبسه دندان روش های زیر توصیه شده است:

۱- عصاره گل رز را با آب تازه لیموترش مخلوط کنید و برای چند دقیقه این مخلوط را در دهان نگه دارید و سپس دور بریزید. این عمل را حداقل روزی ۳ بار تکرار کنید.

۲- غرغره کردن با آب لیموی تازه و آب ولرم روزی ۲ بار علاوه بر از بین بردن بوی بد دهان، شدت ورم را نیز کاهش می دهد.

۳- برای تسکین فوری التهاب و خون ریزی با آب نمک غرغره کنید و یا ضماد زنجبیل و نمک را بر روی لثه قرار دهید.

۴- برای درمان سریع آبسه دندان روزی سه حبه سیر را به اندازه ماش خرد کرده و هر حبه را همراه با یک لیوان آب یا آب عسل میل کنند.

۵- برای درمان ورم لثه بهتر است از درمان های خانگی استفاده کرد که علاوه بر موثر بودن، عارضه جانبی نیز ندارد.

می‌توانید با مالیدن پالپ گیاه آلوئه ورا به لثه‌ها، تورم لثه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. بعد از اتمام کار، دهان را با آب خالص شستشو دهید.

مقداری جوش شیرین را با آب گرم ترکیب کنید و بعد از مسواک زدن، لثه‌‌های خود را با این محلول ماساژ دهید. از این روش به مدت ۶ تا ۷۵ روز استفاده کنید و نه بیشتر.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه تاثیر بسیار زیادی در از بین بردن علائم بیماری التهاب لثه دارد.

بهتر است از مواد غذایی دارای فیبر و ویتامین ث استفاده کنید.

برای نتیجه گرفتن از این مورد می‌توانید مواد حاوی فیبر از جمله هویج، بروکلی و انواع فلفل ها را برای چند دقیقه بجوید تا دندان‌های شما تمیز شوند.

رعایت مناسب سلامت دهان می تواند به پیش گیری از آبسه لثه و دندان کمک کند.

این مفهوم به معنی این است که شما نیاز به پاک کردن دندان ها و لثه ها از مواد غذایی دارید. علاوه بر این معاینات منظم دندان پزشکی در این رابطه نقش مهمی دارند. دندان هایی که دارای پوسیدگی (کرم خوردگی) هستند را می توان قبل از دردناک شدن، عفونت کردن یا تشکیل آبسه درمان کرد. اگر سیستم ایمنی شما به دلیل استفاده از دارو یا به خاطر بیماری های دهان و دندان و دیگر بیماری‌ها بدن ضعیف شده است، با دندان پزشک درباره این موضوع قبل از هر بار ملاقات صحبت کنید. به این ترتیب ممکن است برای شما قبل از شروع درمان آبسه دندان، آنتی بیوتیک تجویز شود تا به این ترتیب ریسک و خطر ایجاد عفونت پس از درمان کاهش پیدا کند.

آبسه لثه و دندان در کودکان و در بارداری نیز می تواند تشکیل شود. این مشکل در هر سنی بوجود آید باید تحت درمان قرار بگیرد. درمان آبسه دندان و ریشه دندان به روش های طب سنتی، درمان گیاهی و درمان خانگی امکان پذیر نمی باشد و برای رفع آن باید به دندان پزشک مراجعه کنید. دندان پزشک به یکی از روش های پر کردن دندان، عصب کشی و جراحی لثه اقدام به درمان بیماری می کند، همچنین ممکن است از آنتی بیوتیک نیز استفاده شود. در صورتیکه آبسه دندان بدون درد باشد نیز باید آن را درمان نمود.

درمان عفونت دندان و ورم صورت

 

مجله سلامت جم لایف

5 روز پیش

1 هفته پیش

۱۳۹۶-۱۰-۲۳

۱۳۹۶-۱۰-۲۳

۱۳۹۶-۰۹-۰۳

۱۳۹۶-۰۶-۱۱

هپاتیت A یا هپاتیت آ عامل هپاتیت A  یا هپاتیت نوع آ ( Hepatitis A

ممنون از راهنمایی تون

کیسه آب گرم برای رفع آبسه موثر بود
استفاده از سیر خرد شده بر روی دندان و آبسه برای تسکین درد مفید بود

سپاسگذارام ازبابت داروهای گیاهی و خانگی که راهنمایی کردین

با سلام
خواهش میکنم؛ هدف ما اطلاع رسانی به هموطنان است.

باسلام و سپاس از سایت بسیار آموزنده و عالی شما
متشکرم.

با عرض سلام
من چند روز پیش دندونم رو عصب کشی کردم اما کارم رو کامل انجام ندادم و نوبت بعدی برای کامل کردن کار دارم اما متاسفانه امروز دچار عفونت دندان شدم خواستم بپرسم باید چه کار کنم

با سلام
تنها کسی که می تواند بطور موثر برای شما درمان عفونت دندان را انجام دهد، دندان پزشک تان است.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *