درمان عفونت دندان در بارداری

خواص دارویی و گیاهی

مشکلات و بیماری های دهان و دندان در دوران بارداری می توانند به راحتی درمان شوند، اما اگر عفونت و التهاب دهان، دندان و لثه درمان نشود می تواند برای سلامت مادر و جنین خطرناک باشد. در این مقاله به اینکه آیا مشکلات دهان و دندان در بارداری خطرناکند یا خیر اشاره می کنیم.

به علت کارکرد ویژه و نفوذ هورمون‌های بارداری و همچنین افزایش جریان خون در تمامی بدن مثل دهان در دوران بارداری، معمولا لثه‌ها نرم، متورم و حساس‌تر از حالت معمول می‌شوند و احتمال التهاب لثه و عفونت دندان نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، اگر از مراجعه به دندانپزشک بیزارید، این تنها زمانی است که نباید از ملاقات با او غافل شوید، حتی اگر این‌طور بنظر برسد که مشکلی وجود ندارد. فراموش نکنید که حتی با درد خفیف دندان احتمال عفونت دندان در بارداری وجود دارد، به همین دلیل باید از کوچکترین علائم نیز غافل نشوید. درمان عفونت دندان در بارداری اهمیت بسیاری دارد زیرا اگر درمان نشود می تواند باعث آسیب به رشد جنین گردد.

 

 

درمان عفونت دندان در بارداری

با پیروی از موارد زیر می‌توانید مشکلات پیش‌روی را به حداقل برسانید:

 

 

 

 

توجه کنید که نباید هیچ یک از مشکلات دهان، لثه و دندان درد را در دوران بارداری نادیده بگیرید. درمان فوری و به موقع می تواند شما و جنین را از خطر حفظ کند.

ممکن است، لثه‌های ملتهب و دندان درد در بارداری نشانه  بیماری‌ به “جینجیوایتیس” (gingivitis) باشد که اگر بدون درمان رها شود، می‌تواند به مشکلات دهان و دندان (peridental) منجر شود. بیماری‌های پریودنتال می‌توانند به عفونتی منجر شوند که شما و جنین تان را تحت تاثیر قرار دهد و برای بارداری خطرناک است.

 

 

 

زمانی‌که دندادن‌هایتان را می‌شوئید یا نخ دندان می‌کشید، مقدار کمی خونریزی از لثه‌ها قابل انتظار است، چرا که لثه‌ها در این دوران آسیب‌پذیر می‌شوند. به همین علت برخی خانم‌ها با فکر این‌که احتمالا خونریزی شدیدتر می‌شود، از کشیدن نخ دندان خودداری می‌کنند. ولی اگر با وجود مراقبت از دندان‌هایتان، خونریزی و درد ادامه یافت، هرچه سریع‌تر با دندانپزشک خود مشورت کنید.

درصورتی‌که به هرگونه درمان دندانی نیاز دارید، حتما قبل از اجرای هرگونه مداوا، دندان پزشک خود را از بارداریتان مطلع کنید. بهتر است، برای درمان‌های انتخابی دندان‌هایتان تا بعد از به دنیا آمدن فرزندتان صبر کنید، اما اگر به هرگونه مشکل دندانی مبتلایید، مثل دندان شکسته یا تورم چرکی، فورا برای مداوای آن به دندان پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

باید از رادیوگرافی و عکسبرداری دندان در بارداری با اشعه ایکس خودداری کنید، اما اگر اجرای آن ضروری است، قبل از تصمیم‌گیری درباره بهترین روش برای اجرای آن، مراتب را با پزشک و دندانپزشک خود درمیان بگذارید. زیرا ممکن است عفونت شدید در لثه یا دندان به شما آسیب برساند تا عکس بردای با اشعه ایکس.  

 

 

 

متخصصین زنان و زایمان توصیه می کنند: هنگام شستشوی دندان‌ها در دوران بارداری از فشار زیاد بر روی دندان و لثه خودداری کنید و از مسواکهای بسیار نرم  استفاده کنید. درصورتی‌که مسواک زدن به سمت انتهای دهانتان باعث حالت تهوع شما می‌شود، نخ دندان بکشید و از دهانشویه استفاده کنید.

قرص‌های آهن و Buso drops نیز به عنوان ضدالتهاب عمل می‌کند و باعث التیام بافت مخاطی دهان می‌شوند. ویتامین C به تقویت و ترمیم سلول‌های بدنی کمک کرده و در مرکبات، بروکلی، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شود. اگر باردار هستید، حتماً مقدار پیشنهادی روزانه را مصرف کنید و اگر از مکمل ویتامین C استفاده می‌کنید، مقدار پیشنهادی آن تقریبا 8 میلی‌گرم در روز است. بهتر است مواد غذایی حاوی ویتامین های لازم را هم حتماً مصرف کنید. 

 

اگر هنوز باردار نشده اید، به شما توصیه می کنیم پیش از باردار شدن به دندانپزشک بروید و پس از درمان همه بیماری ها و مشکلات دهان و دندان اقدام به بارداری کنید.

 

 

 

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی پلاس

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

درمان عفونت دندان در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

متاسفانه محتوای مورد در خواست شما در مجله ونوس موجود نیست، البته ممکن است آدرس محتوای درخواستی تغییر کرده باشد. لطفاً در مطالب مجله جستجو کنید.

مشاهده جدیدترین مطالب

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *