درمان عفونت ادراری در زنان شیرده

خواص دارویی و گیاهی

حدیث هفته/ امام صادق عليه السلام : هر كس به شايستگى در حقّ خانواده اش نيكى كند، عمرش طولانى مى شود.                       


جام خانواده ؛


 

عفونت ادراری (UTI) یک اصطلاح عام است برای جایگزینی و رشد عامل بیماری‌زا مانند باکتری در کلیه، مثانه و مجاری ادرار. بسته به محل تجمع عامل بیماری‌زا می‌توانیم از اصطلاحات پیلونفریت (عفونت کلیه)، سیستیت (عفونت مثانه) و اورتریت (عفونت پیشابراه) استفاده کنیم. البته گاه دو یا سه عضو همزمان درگیر هستند.

عفونت‌های ادراری به ویژه عفونت مثانه را از شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژی زنان عنوان كرد و گفت:به دلیل وضعیت آناتومی بدن زنان،امكان انتقال میكروارگانیسم‌ها در مجاری ادراری زنان از مردان است.

درمان عفونت ادراری در زنان شیرده


 

وی با بیان اینكه عفونت‌های ادراری در زنان معمولا به صورت ناگهانی بروز می‌كند،درد ناحیه بالا و زیر شكم،تكرر ادرار شدید،سوزش هنگام دفع و احتمال وجود خون در ادرار را از جمله علایم این بیماری عنوان كرد.

دكتر حسینی ادامه داد:عفونت‌های ادراری زنان معمولا پس از چند روز خود به خود كنترل شده و علایم به تدریج كاهش می‌یابد. این در حالی است كه به منظور كاهش علایم و بهبود این بیماری، درمان‌های دارویی نیز به كار گرفته می‌شود.


 

عامل بیماری‌زا اغلب باکتری به خصوص باکتری‌های گرم منفی مانند اشریشیا کلی هستند. درمان در عفونتهای خفیف اغلب سرپایی و با آنتی بیوتیک خوراکی است ولی در موارد شدید به خصوص در پیلونفریت درمان بستری و با آنتی بیوتیک تزریقی است. گاه علاو بر آنتی‌بیوتیک برای تخفیف علائم بیمار مانند درد از داروهای دیگر مانند مسکن استفاده می‌شود.


 

انتخاب آنتی بیوتیک مناسب به عوامل مختلفی مانند عامل احتمالی ایجاد بیماری، نتیجه کشت ادرار و آنتی بیوگرام آن، سن بیمار (تجویز فلوروکینولونهایی مانند سیپروفلوکساسین در کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع است)، وضعیت بیمار (مانند حامله یا شیرده بودن، داشتن بیماریهای همزمان قلبی و عروقی یا.) بستگی دارد. درمان عفونت ادراری کدام است؟


 

درمان عفونت ادراری بستگی به این دارد که درگیری(عفونت) در ناحیه ی دستگاه ادراری تحتانی است یا فوقانی؟

اگر دستگاه ادرار تحتانی درگیر باشد که” سیستیت” یده می ‌شود، درمان سرپایی و با آنتی ‌بیوتیک به مدت 5 تا 7 روز توسط پزشک متخصص انجام می‌ شود.

اما اگر عفونت در کلیه‌ها باشد که به آن “پیلونفریت” می‌گویند، کل مدت درمان 1 تا 14 روز است که بستگی به حال عمومی بیمار دارد. درمان این بیماران در مواردی به صورت سرپایی صورت گرفته و در مواردی نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.


 


گروه خانواده جام نیوز/ 26

«برای مشاهده  جدیدترین اخبار جذاب و خواندنی کلیک کنید»

من امروز سوزش ادرار گرفتم خون تو ادرارم هم دیدنم دکتر رفتم قرص فیبرو فلاکسیتین داده ازمایش هم دادم از نگرانی دارم میمیرم

الان دوهفته میشه ادرار میکنم میسوزه دارم میمیرم فقط بگو چکار کنم دکتر جان بچت راهنماییم کن هر روز بدتر میشه.فقط جوابشو بده دمتگرم.

سلام‌من عفونت ادراری دارم.دکترم رفتم گفت دارویی نمیتونم بدم چون شیر میدم.من چ دارویی میتونم استفاده کنم.؟دکتر گفت هردارویی بدم واسه مغزو اعصاب بچه ضرر داره.ازمایش دادم اما یه هفته دیگه جوابو میدن.منم بی اختیاری شدید ادرار و‌سوزش دارممیشه راهنماییم کنین لطفا

مترونیدازول و سیپرو دوتا داروی خیلی خووبن

سلام می‌خواستم بدونم قرص سیپرو فلو کساسین برای عفونت ادراری بهتر است یا مترونیدازول واینکه این دارو را چند ساعته باید مصرف کرد

سلام من سوزش ادراری وتندی ادراردارم ومطمعنم عفونته ولی انتی بیوتیک برامعدم خوب نیست وهر بار مسافرت می‌رم اینجور می‌شم اگه درمان دیگه هست ممنون می‌شم.

من عفونته اداری دارم همیشه تا قرص مصرف مکنم خوبم بعد از دوماه همینطوری بودم هستم نمدونم والله چکار کنم واقعا خسته شدم

سلام من سه سال دچار سوزش ادرار شدیدی هستم چیکار کنم هر چقدرم میرم دکتر خوب نمیشم

سلام.همسرم این مشکلات رو داره 1.ادراره خیلی مکرر2.درد3.یبوست4.سوزشمن در کشوره اندونزس زندگی میکنم و دکترهای اینجا نمیفهمن از شما خواهش میکنم که چه داروهای برای همسرم تهیه کنم ممنون

چقد خوب بید؟

من عفونت اداری شدیدی دارم دکتر رفتم هنوز دارم قرصامو میخورم دعا کنید بستری نشم

سیپروفلوکساسین یا مترونیدازول هر دو آنتی بیوتیک نسبتن قوی هستند، به هیچ وجه نصفه نیمه مصرف نکنید که تاثیرش در بدنتون مختل میشه و بدنتون دیگه به آنتی بیوتیک جواب مناسب نمیده. دوره ی دارو رو تموم کنید.

من مدتیه دچار عفونت اداری هستم چندروز پیش دکتر برام قرص تامسولوسین /4نوشته.نمیدونم جواب میده یانه.خیلی نگرانم.راهنمایی کنید ممنون میشم

ممکنه عفونت واژن باعث عفونت ادرار بشه؟ من الان سه چهار ماهه شدیدا درگیر عفونت واژنم و یه هفته اس داروهای جدید گرفتم. الان دو روزه تکرر ادرار و مثانه درد شدید دارم و تیر میکشه اما علائم دیگه نداره آیا عفونت ادراریه؟

سلام من خیلی زود دچار این عارضه میشم حتی با تغییر اب شهرها یا محله های مختلف بعد از رابطه جنسی هم اکثرا همین طور است تغییر بوی ادرار اولین عامل برای تشخیص است چون قصد باردارشدن را دارم نمی خوام از قرص استفاده کنم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

خییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلییییییییییییییییییی خوب بوووووووووووووود

سیپروفلوکساسین واقعا عالیه ! من سال پیش عفونت ادراری شدید گرفتم طوری که بیمارستان بستری شدم. دکتر بهم آنتی بیوتیک تزریق کرد و این قرص سیپرو رو داد. الان هر موقع عفونت برمیگرده 24 ساعت که این قرص رو مصرف میکنم سریع خوب میشم ! آب یادتون نره بخورید !

saalam man alan 1 mahe k ofonate edrary daram ama harchi daro estefade mikonam khob nemisham beharhal darohaye giyahi moarefy konid.mersi

عالی بود من خون دیدم خیلی ترسیدم اخییییش

خیلی ممنون ازتون. من از ی دکتر خوب بابت عفونت ادارارم وقت گرفتم ولی از نگرانی داشتم میمردم که اگه کلیه ..مطالب شما رو خوندم اروم شدم . مررررررررر3

من طی 1.5سال گرفتم وچون بیماری msهم دارم برام معضل بزرگی شدهاطلاعات خوب وکاملی بود

درمان عفونت ادراری در زنان شیرده

من دو روز می باشد که دچار عفونت شدید مثانه شدم به پزشک مراجعه کردم قرص فاکتیو مصرف می کنم آیا بعد از مصرف این قرص امکان بازگشت بیماری هست یا خیر؟

عالي بود.

saaaaaaaaaaaaaaaaaaalam dooste aziz mc vaqean jaleb bood

من الان ٣روز كه درگىر اين بي ماري هستم و متاسفانه مسافر تم در خارج از كشور ،خواهش مي كنم اسم يه دارو رو بگين تا حداقل دردم كم شه تا برگ دم ايران

در مطلب قبلی ، علل و علائم بیماری عفونت ادراری گفته شد. در این مطلب راه های تشخیص و درمان این بیماری توضیح داده می شود.

خانم دکتر نیلوفر حاجی ‌زاده متخصص کودکان و نوزادان، فوق تخصص کلیه(عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران) پاسخگوی سئوالات زیر می باشد.

درمان عفونت ادراری در زنان شیرده

یکی از راه‌های تشخیص مشاهده ی علایم بالینی مثل تکرر ادرار، سوزش ادرار، بی‌اختیاری ادرار، زور زدن هنگام ادرار، بوی بد ادرار و در مواردی وجود تب معمولاً خفیف و کمتر از یک درجه است.

حتی ممکن است تب  بدون هیچ علامت دیگری وجود داشته باشد.

راه دیگر تشخیصی، انجام سونوگرافی کلیه‌ها می ‌باشد. چنانچه عکس رنگی مثانه  در خواست شود، به پزشک در تشخیص کمک بزرگی می ‌کند.

از راه‌های تشخیصی دیگر، آزمایش کامل و کشت ادرار می‌باشد.

درمان عفونت ادراری بستگی به این دارد که درگیری(عفونت) در ناحیه ی دستگاه ادراری تحتانی است یا فوقانی؟

اگر دستگاه ادرار تحتانی درگیر باشد که” سیستیت” یده می ‌شود، درمان سرپایی و با آنتی ‌بیوتیک به مدت 5 تا 7 روز توسط پزشک متخصص انجام می‌ شود.

اما اگر عفونت در کلیه‌ها باشد که به آن “پیلونفریت” می‌گویند، کل مدت درمان 1 تا 14 روز است که بستگی به حال عمومی بیمار دارد. درمان این بیماران در مواردی به صورت سرپایی صورت گرفته و در مواردی نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

با توجه به این که عفونت‌های مکرر در ناحیه ی کلیه می ‌تواند باعث افزایش فشار خون، کاهش و حتی توقف عملکرد کلیه ها در کودک شود، بنابراین باید بلافاصله بعد از تشخیص عفونت ادراری، نسبت به درمان مناسب اقدام شود.

در حالت کلی امکان عود وجود دارد. وقتی بچه‌ای دچار عفونت ادراری می ‌شود، بیشترین زمانی که ممکن است بیماری عود کند، 6 ماه بعد از بروز مشکل اولیه می‌ باشد. به همین علت حتماً لازم است عوامل زمینه ساز و علت‌هایی که ممکن است سبب عود بیماری شوند، مورد بررسی قرار گیرد.

مهم ترین نکته درعود بیماری این است که عود مکرر می تواند باعث آسیب به کلیه‌ها و بروز عوارض شود. به همین علت عفونت ادراری حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص تحت درمان کامل قرار گیرد و چنانچه پزشک معالج صلاح دید، کودک باید بستری شود.

با توجه به این که عفونت‌های مکرر در ناحیه ی کلیه می ‌تواند باعث افزایش فشار خون، کاهش و حتی توقف عملکرد کلیه ها در کودک شود، بنابراین باید بلافاصله بعد از تشخیص عفونت ادراری، نسبت به درمان مناسب اقدام شود.

ایشان باید حتماً به توصیه ی پزشک عمل کنند و در صورت نیاز تا زمانی که پزشک تشخیص بدهد بچه باید بستری شود و بعد از مرخصی از بیمارستان تمام موارد درخواست شده از سوی پزشک مربوطه را انجام دهند. اگر پزشک صلاح بداند باید عکس رنگی از مثانه گرفته شود و حدود 2سال به طور متناوب، باید تحت نظر پزشک معالج باشد.

شلوار تنگ به بچه پوشانده نشود و لباس زیر بچه همیشه نخی و خشک باشد. هنگام شست وشوی بچه، به‌ خصوص بعد از اجابت مزاج، از جلو به عقب او را شست وشو دهند.

این مساله بسیار مهم می ‌باشد و به محض مشاهده ی کوچک ‌ترین علامتی از جمله تغییر بوی بد ادرار یا وجود تب بدون علامت، حتماً به پزشک مراجعه کنند و مجدداً آزمایش ادرار انجام شود.

بچه‌هایی که عفونت ادراری دارند، باید مایعات بیشتری مصرف کنند و ادرارشان را نگه ندارند.

متأسفانه بعضی خانواده‌ها از بستری کردن بچه ی خود امتناع می ‌کنند و نگران هستند. آنها فکر می‌ کنند که با درمان سرپایی هم بیماری قابل درمان است.

آنها باید به توصیه ی پزشک عمل کنند و در صورت نیاز بچه را بستری کنند. حتی می ‌توانند حداقل چند روز اول را بستری کنند و بقیه ی طول دوره ی درمان را به طور سرپایی انجام بدهند.

از دیگر مشکلات این است که متاسفانه پی ‌گیری از طرف والدین انجام نمی ‌شود. همان طور که گفته شد انجام پی ‌گیری در این بیماری ضروری است و در صورتی که پزشک درخواست کند در گرفتن عکس رنگی تردید نکنند.

اگر بچه‌ای ادرارش را زیاد نگه می‌دارد یا بالعکس به فاصله ی زمانی کوتاه و تند تند به دستشویی می ‌رود یا یبوست دارد، والدین باید بلافاصله برای درمان این مشکل کودک اقدام کنند.

توصیه می ‌شود بهداشت را رعایت کنند و دختر خانم‌ها به خصوص در مدرسه ادرارشان را نگه ندارند. دستشویی‌های مدرسه باید بهداشتی و تمیز باشد تا بچه‌ها رغبت کرده و از دستشویی استفاده کنند. والدین نباید به بچه‌ها توصیه کنند که خارج از منزل به دستشویی نروند و حتماً هر زمان که بچه احساس نیاز کرد باید از دستشویی استفاده کند.

کلاً بچه‌هایی که عفونت ادراری دارند باید مایعات بیشتری مصرف کنند و ادرارشان را نگه ندارند. مهم است که یبوست هم نداشته باشند.

درمان عفونت ادراری در زنان شیرده

اگر بچه‌ای ادرارش را زیاد نگه می‌دارد یا بالعکس به فاصله ی زمانی کوتاه و تند تند به دستشویی می ‌رود یا یبوست دارد، والدین باید بلافاصله برای درمان این مشکل کودک اقدام کنند.

 عفونت ادراری در کودکان 

 عفونت ادراری از بیماری های شایع دوران كودكی 

 آیا نوع غذا در ابتلا به عفونت مجاری ادرار موثر است ؟ 

 شب ‌ادراری در کوکان و علل آن 

 نكاتی مهم در مورد كلیه ها 

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *