درمان سکته قلبی خفیف

حملات و سکته های قلبی که به یک باره باعث مرگ می شوند، شاید سال ها باشد که بدن با علائم سکته خفیف دارد به شما آلارم می دهد اما بی توجهی و سهل انگاری به این نشانه موجب بروز اتفاقات جبران ناپذیری می شود.

با توجه به بالا رفتن آمار حملات و سکته های خفیف و شدید قلبی که بسیار هم خطرناک بوده و باعث بروز اتفاقات ناخوشایند از جمله مرگ هم می شود ما در این مقاله برای آگاهی همراهان همیشگی مجله آرگا از علائم سکته خفیف نوشته ایم.

علائم سکته خفیف قلبی را در ادامه این مطلب پا به پای ما بشناسید و از آن مطلع شوید:

گاهی سکته قلبی بدون هیچ علامتی در ظاهر اتفاق می افتد.

درمان سکته قلبی خفیف


قبل از اینکه به دنبال نشانه های سکته در خودتان بگردید باید بدانید که علت اتفاق افتادن این امر چیست و چرا دچار شدن به این بیماری در جامعه امروز به این اندازه افزایش یافته است. گاهی لازم است علایم بیماری قلبی و  نارسایی قلبی را بدانید و اگر به این بیماری ها دچار هستید قبل از بروز سکته به فکر درمان باشید و عادت های بد غذایی و دارویی خود را رفع کنید.

با ترک سیگار و ورزش کردن خطر ابتلا به حمله قلبی نصف می شود.

اگر به فکر سلامت خود هستید و می خواهید از حملات قلبی دور بمانید سعی کنید یک بره و رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشید که در آن دریافت مواد معدنی و مغذی و ویتامین های لازم بدن به اندازه باشد. روزانه حداقل سی دقیقه ورزش کنید و از یک جا نشینی و بی تحرکی بپرهیزید. استعمال دخانیات از جمله سیگار را ترک کنید و این عادت را کنار بگذارید.

اگر خود شما و یا اطرافیانتان دچار علائم سکته خفیف و یا شدید قلبی شدید به روش های زیر عمل کنید و آگاه باشید:

اگر یک ساعت بعد از شروع علائم سکته خفیف و یا شدید درمان آغاز شود، موثر تر می باشد. حتی اگر تمام نشانه ها و علائم سکته بعد از گذشت پنج دقیقه از بین رفتند بازهم به دکتر مراجعه کنید. قبل از هر عمل دیگری اگر شاهد بروز این علائم و نشانه ها بودید اورژانس را با خبر کنید. به یاد داشته باشید گاهی سکته قلبی بدون هیچ علامتی رخ می دهد و اگر شما یک بار این اتفاق را پشت سر گذاشته اید، احتمال بروز دوباره آن بسیار بالا می باشد.

علائم و نشانه های گفته شده در این مقاله را در کنار توصیه های مهم و ضروری آن به خاطر بسپارید و در مواقع لزوم از آن بهره مند شوید. در ضمن دردهای شدید معده و بی حالی و خستگی های ناگهانی خود را جدی گرفته و برای رفع آن به پزشک مراجعه کنید. ورزش کنید و سیگار نکشید. سلامت شما آرزوی ماست.

منبع : آرگا










نشانی شما منتشر نخواهد شد.

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

فهرست مطالب

بیماری های قلبی و عروقی CVD شامل سکته قلبی، نارسایی قلبی، کاردیومیوپاتی و بیماری عروق محیطی است که در تمامی این بیماری ها بخشی از سلول های قلب از بین می روند و به این ترتیب توانایی قلب در پمپاژ خون با مشکل مواجه میشود. بیماری های (CVD) با وجود اینکه از قبیل بیماری های غیر واگیر هستند، نزدیک یک سوم مرگ و میر جهانی و ۱۰ درصد از بیماری های جهانی را در برگرفته است. درحالیکه شیوع CVD در بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال کاهش است، این دسته بیماری در کشورهای در حال توسعه در ۱۰ سال آینده رو به فزون است.  از آنجایی که کشورهای پیشرفته بسیاری از هزینه کارامد خود را در جهت پیشگیری و کنترل این بیماری ها در نظر گرفته است، نرخ شیوع بیماری های CVD در آنها کمتر است اما متاسفانه در کشورهای در حال توسعه، به دلیل عدم وجود بره آموزشی کافی و هر نوع اقدامات پیشگیرانه، نرخ این بیماری بسیار بالاست بطوریکه در ایران، بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و عروقی است. شیوع بیماریهای قلبی عروقی به ویژه بیماری عروق کرونر در ايران  %۱۹٫۴ (در افراد ۳۵  تا ۷۹ ساله) می باشد. يعني تقريبا از هر ۵ ايراني ۳۵  تا ۷۹ ساله يك نفر مبتلا به نوعی بیماری عروق کرونر است. نارسایی احتقانی قلب  باعث ابتلاي  سالانه ۵  ميليون نفر در ايالات متحده می شود كه مرگ و مير ۵ ساله آن حدود %۵۰ است.

بیماری مادرزادی به منزله بزرگترین گروه ناهنجاری های مادرزادی، با یک شیوع ۸ در هر ۱۰۰۰ تولد رخ می دهد. بخشی از این موارد در ارتباط با اختلالات کروموزومی، وضعیت اقتصادی اجتماعی، عفونت مادرزاد، عوامل تغذیه ای و آلودگی محیط زیست نیز در شیوع این بیماری نقش دارند. بیماری های قلبی موجب آسیب به سلامت جامعه و در نهایت افزایش هزینه های درمانی کشور می شود. با توجه به اینکه روش های درمانی مختلفی در جهت بهبود سلامت بیماران قلبی بوجود آمد اما متاسفانه هنوز کارایی بالایی از آنها مشاهده نگردیده است. از این رو می توان سلول هایی بنیادی را جانشین مناسبی برای سلول های از بین رفته قلب در بخشهای آسیب دیده دانست.

سلول هاي بنيادي توانايي بازسازي مجدد خود و نيز توانايي تمايز به حداقل يك و معمولا بيشتر انواع سلول هاي بالغ را دارند. پیوند سلول های بنیادی سبب می شود تا سلول های سالم جایگزین سلول های از دست رفته در منطقه ایسکمیک شده و بافت آسیب دیده قلب ترمیم شود و به این ترتیب توانایی انقباض عضله قلب و درنتیجه برون ده قلب افزایش یافته و از ورود قلب به فاز نارسایی جلوگیری شود. زير گروه مشابهي از سلول هاي مغز استخوان كه توانايي بازسازي مجدد سيستم هماتوپوئيتيك پس از پيوند مغز استخوان را دارند، توانايي تمايز به سلول های عضله قلبي، سلولهاي عضله صاف و اندوتليوم را نیز دارند.

 بهبود عملكرد انقباضي  ميوكارد شاخص موفقيت درمان خونرساني مجدد ميوكارد است كه به ميزان قابل توجهي مرگ و مير زودرس را كاهش داده و پيش آگهي را در بيماران دچار انفاركتوس حاد ميوكارد (AMI) بهبود مي بخشد. اگرچه نارسايي قلبي پس از انفاركتوس هنوز يك چالش مهم محسوب مي شود، مطالعات تجربي و باليني اخير پيشنهاد مي كند كه انفوزيون داخل وريدي يا تزريق داخل ميوكارد سلولهاي بنيادي مشتق از مغز استخوان (BMC) يا مشتق از گردش خون (CPC) ممكن است در بازسازي ميوكارد انفاركته و افزايش نئوواسكولاريزاسيون ميوكارد ايسكميك نقش داشته و منجر به بهبود پايدار عملكرد قلب بدون ایجاد عارضه جانبي مهم شوند.

درمان سکته قلبی خفیف

تعریف بیماری: سکته قلبی (MI) و یا انفارکتوس حاد میوکارد (AMI)، معمولا به عنوان حمله قلبی شناخته شده است، عبارت است از قطع جریان خون و در نتیجه نرسیدن خون به قلب که در اثر کاهش و یا قطع ناگهانی جریان خون عروق کرونر و قلب اتفاق می افتد. بیماری های ایسکمیک قلبی را به دو گروه انفاکتوس قلبی  و نارسایی قلبی تقسیم می کنند. در در اثر انفاکتوس قلبی یا حمله قلبی٬ انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد)، به علت قطع جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید روی ‌می‌دهد. نارسایی قلبی به معنی کاهش شدید عملکرد قلب و قدرت انقباض  است که در نتیجه آن  خون به مقدار کافی پمپاژ‍ نمی شود. نارسایی قلبی زمانی رخ میدهد که قلب نمی تواند به طور موثر خون را به تمامی نقاط بدن پمپ کرده و در نتیجه اکسیژن کافی به بدن نمی رسد و در ادامه به طور جبرانی قلب بزرگ شده ، ضخامت فیبرهای عضلانی و ضربان قلب افزایش می یابد.

شایعترین علائم این بیماری، درد قفسه سینه یا احساس ناراحتی در ناحیه شانه، بازو، پشت و گردن است. سایر علائم شامل سوزش سر دل، تنگی نفس، احساس ضعف، عرق سرد و یا احساس خستگی است. در بین فاکتورهای افزایش دهنده ریسک ابتلا به سکته قلبی، فشار خون بالا (HTN) تقریبا ۴۷% آمار را به خود اختصاص داده است و از دیگر فاکتورها می توان به سیگار کشیدن، دیابت، عدم تحرک، کلسترول خون بالا، رژیم غذایی ناسب و مصرف بیش از حد الکل اشاره کرد.

دلایل ابتلا:

شیوه زندگی: این گونه بنظر می رسد سیگار کشیدن حدود ۳۶%، چاقی حدود ۲۰% و عدم ورزش و تحرک ۷-۱۲% موارد را به خود اختصاص می دهند. علل کمتر شایع شامل استرس شغلی است که حدود ۳% را به خود اختصاص می دهد. شواهد نشان می دهد، کاهش چربی اشباع و یا افزایش چربی غیز اشباع نیز خطر حمله قلبی را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیماریها: دیابت، فشارخون بالا، سطوح بالای کلسترول خون (سطوح غیر طبیعی لیپوپروتئین در خون)، تری گلیسرید بالا، چاقی، تعدادی از عفونت های حاد و مزمن، آنفلونزا و هلیکوباکتر پیلوری در میان دیگران به تصلب شرایین و سکته قلبی بیشترین ارتباط دارد. از عوامل دیگر می توان به جهش های ژنتیکی و وراثت نیز اشاره کرد.

تشخیص:

بعد از بررسی و معاینات صورت گرفته توسط پزشک، ممکن است موارد زیر توصیه شود.

 

بررسی میزان شیوع بیماری:

 بررسی ها و تحقیقات در اقصی نقاط کشور نشان می دهد که سن سکته قلبی در جامعه رو به کاهش است. تغییر شیوه زندگی و گرایش به سمت غذاهای آماده، افزایش استعمال مواد دخانی و کم تحرکی از جمله پیامدها و عوارض زندگی شهری است که باعث شده آمار بیماری های قلبی و عروقی افزایش یابد. با توجه به افزایش رشد عارضه قلبی در دو دهه گذشته که قبلا بین سنین ۵۵ تا ۶۰ سال رواج داشت و هم اکنون در افراد جوان کمتر از ۳۰ سال نیز مشاهده می شود باید به دنبال راهکارهای مناسب بود.

 بيماري هاي قلبي عروقي اولین رتبه مرگ در دنيا را دربرمی گیرند و پيش بيني مي‌شود که همچنان در اين رتبه باقي بماند. طبق اعلام سازمان جهاني بهداشت در سال ۲۰۰۵، بيماري‌هاي قلبي – عروقي ۱۷٫۵ ميليون نفر قرباني داشته است كه ۳۰ درصد كل مرگ‌ها در دنيا را شامل مي‌شود و پيش بيني شده که اين رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۲۳ ميليون نفر افزايش يابد.

   بررسي‌هاي انجام شده در سال ۸۳ و در ۲۹ استان ايران نشان مي‌دهد كه بيماري‌هاي قلبي – عروقي ۱۳۸هزار قرباني گرفته است؛ يعني حدود ۳۷۸ نفر در روز كه البته متوسط سن مرگ ناشي از اين بيماري‌ها حدود ۶۹ سال بوده است. بر اين اساس بررسي‌ها حاكي از آن است كه اولين علت مرگ در كشور در سال ۸۳ بیماری های قلبی – عروقی بوده است. آمار سال های اخیر در کشور نشان می دهد که ۳۳ تا ۳۸ درصد مرگ ها در کشور به علت بیماری های قلب و عروق رخ داده است ۸/۱ درصد مردان و ۲/۱ درصد زنان بالای ۳۰ سال در کشور دارای سابقه سکته قلبی هستند. همچنین ۱/۱۲ درصد افراد بالای ۳۰ سال در کشور دچار درد جلوی قلب و آنژین صدری هستند. با اعلام اینکه ۴۳ درصد مردان و ۳۸ درصد زنان کشور دارای اضافه وزن هستند، گفته می شود که اگر هر ایرانی بتواند روزانه ۳ گرم از ۱۰ گرم نمک مصرفی خود را کاهش دهد، میزان فشار خون تا ۵۰ درصد کاهش می یابد. در واقع احتمال بروز سکته قلبی در افرادی که فشار خون و دیابت دارند ۶ برابر افراد عادی است.

  به طور کلی، بیماری های قلبی – عروقی به عنوان چالش جهانی بزرگی مورد توجه قرار گرفته است به طوری که سازمان بهداشت جهانی تخمین زده در سال ۲۰۰۴، که  ۲/۱۲ درصد از مرگ و میرها در سراسر جهان به علت بیماری های ایسکمیک قلب بوده است. نتایج بررسی ها نشان میدهد بیماری قلبی – عروقی و عوامل ایجاد کننده  آن از شیوع بالایی در ایران برخوردار است و می بایست هرچه سریعتر با تدوین و اجرای بره ای جامع، در مسیر پیشگیری از بروز این بیماری ها گام برداشت، بدیهی است که درمان این بیماری هزینه بالایی به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل میکند.

تعدادی توصیه در شیوه زندگی افرادی که سکته قلبی را تجربه کرده اند، پینشهاد می شود که شامل رژیم غذایی مدیترانه ای، تحرک و ورزش، ترک سیگار و کاهش وزن است. در هر حال جهت بهبود خونرسانی به عضله قلب، درمان های متفاوتی بسته به عارضه وجود دارد.

۱-رقیق کننده های خون: آسپرین و سایر رقیق کننده های خون با جلوگیری از تشکیل لخته، مانع انسداد عروق می شوند.

۲-داروهای مهارکننده ی بتا: این داروها به شل شدن عضله ی قلب کمک می کند، ضربان قلب را پایین می آورند و فشار خون را کاهش می دهند.

۳-داروهای بلوکه کننده کانال کلسیم: این داروها موجب گستردگی عروق خونی و در نتیجه افزایش جریان خون می شوند. همچنین مهارکننده های کانال کلسیم ضربان قلب را کاهش می دهند.

۴-مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE). این داروها به گشاد شدن عروق خونی و در نتیجه کاهش فشار خون کمک می کنند. اگر شما علاوه بر ایسکمی میوکارد به پرفشاری خون و یا دیابت نیز مبتلا هستید، ممکن است پزشکتان مهار کننده های ACE را برای شما تجویز کند.

۵-  داروهای کاهنده ی کلسترول خون. این داروها رسوباتی را که در عروق کرونر شما تجمع یافته اند را کاهش می دهند.

 

مواد مغذی و اکسیژن از طریق جریان خون و به همراه پمپاژ قلب به تمام سلول های بدن ارسال می شود. در صورتیکه خون کافی به تمام سلول ها و بافت های بدن نرسد، فرد احساس خستگی، تنگی نفس و ناتوانی در زندگی روزمره را خواهد کرد و انجام فعالیت­ های روزانه­ نظیر راه رفتن، بالا رفتن از پله و ورزش­ های سبک برای وی به یک چالش بزرگ تبدیل خواهد شد.  قلب نارسا، خون را با قدرت کمتر به درون عروق پمپاژ کرده و در نتیجه خون با سرعت کمتری در بدن به گردش می آید. نتیجه این واقعه، افزایش فشار داخل حفرات قلب به دلیل تجمع خون در آنها و در نتیجه گشاد شدن بطن­ ها و ضخیم شدن جدار دهلیزها و  بطن ها می­ باشد. فرآیندهای جبرانی فوق برای مدت کوتاهی می­ توانند نیازهای بدن را تأمین کنند اما به تدریج عضله­ ی قلب ضعیف شده و کارایی آن کاهش می­ یابد. به دنبال عملکرد ضعیف قلب، تعادل آب و الکترولیت ها از جمله سدیم که توسط کلیه­ ها در بدن برقرار می شود به هم ریخته و مایعات در بدن محبوس  می گردد که نتیجه آن تورم اندام­ها و در موارد پیشرفته تورم عمومی  در بدن است. خون تجمع یافته در قلب به درون ریه ها پس زده شده و سبب بروز اختلال تنفسی ، کاهش حجم ریه ها و پلورال افیوژن  می گردد. از آن­جا که در این نوع نارسایی قلبی، احتقان ناشی از تجمع آب از علائم اصلی بیماری است، به آن نارسایی احتقانی قلب نیز می­گویند.

کلاس

 

 

لازم به ذکر است یک قلب طبیعی در ابتدای امر تلاش می کند تا مشکلات ناشی از نارسایی را جبران نماید تا علایم زیادی تظاهر ننمایند. این جبران به سه شکل صورت می گیرد:

۱-بزرگی خود قلب که منجر به ورود خون به قلب می شود و در نتیجه پمپاژ خون می شود.

۲- افزایش ضخامت فیبرهای عضلانی قلب، تا عضلات قلبی تقویت شده و با قدرت بیشتری پمپ می کنند و خون بیشتری را انتقال می دهند.

۳-افزایش ضربان قلب

با این جبران ذکر شده، قلب به طور موقت نارسایی ظرفیت خود را جبران می نماید که گاهی تا سالیان سال تظاهر بیماری زمان می برد. البته باد توجه داشت این جبران حدود مشخصی دارد و پس از مدتی علائم نارسایی ظاهر خواهند شد.

بعضی از بیماری های زمینه ای مانند پرکاری تیروئید و کم خونی شدید ممکن است نارسایی قلبی را تشدید نمایند. همانطور که اشاره شد به طور طبیعی در روند افزایش سن، قلب مقداری از ظرفیت پمپاژ خود را از دست می دهد.

برای تشخیص نارسایی قلبی، پزشکان می توانند از شرح کامل و تاریخچه بیمار به نحوه احسن استفاده نمایند و وجود علائمی نظیر خستگی و ضعف، تنگی نفس و ضربان ناسب قلب کمک شایانی در جهت تشخیص بیماری به آنها می نماید. در ادامه چندین روش و ابزار متداول در تشخیص این نوع بیماری توضیح داده می شود.

 

اولین قدم در درمان نارسایی قلب پایش دقیق داروها، تغییر سبک زندگی و شرایط بیمار است. اصلی ترین هدف درمان، جلوگیری از پیشرفت بیماری است، به این ترتیب نیاز به بستری بیمارستانی و همچنین مرگ و میر کاهش یافته و کیفیت زندگی بیماران افزایش می یابد.

مرحله ی A : این مرحله شامل بیمارانی می شود که ریسک بالایی برای ابتلا به نارسایی قلب دارند. فشار خون بالا، دیابت، بیماری عروق کرونر، سندورم متابولیک، سابقه ی دریافت داروهای کاردیوکسیک، سابقه ی مصرف الکل، سابقه ی تب رماتیسمی و سابقه خانوادگی کاردیومیوپاتی عواملی هستند که در این بیماران خطر ابتلا را افزایش می دهند.

درمان مرحله ی A :

درمان سکته قلبی خفیف

ورزش منظم، ترک سیگار، الکل و سوء مصرف مواد، کنترل سطوح چربی و کلسترول خون، تجویز بلوم کننده های گیرنده ی آنژیوتانسین یا مهارکننده ی آنزیم مبدل آنژیوتانسین به آنژیوتانسین در موارد افزایش فشار خون، دیابت یا بیماری کرونر می توانند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را کاهش دهند. در صورت سابقه ی حمله ی قلبی، بتابلوکر تجویز می شود.

مرحله ی B : در بررسی های انجام شده، این دسته از بیماران، اختلال عملکرد سیستولیک قلب را دارند ولی در شرح حال آنها سابقه ی قلبی وجود ندارد. سابقه ی حمله ی قلبی، اختلال دریچه ای و کاردیومیوپاتی اختلالات شایع این گروه است. در اکوکاردیوگرافی، کسر تخلیه ای این بیماران زیر ۴۰% است.

درمان مرحله ی B : تمامی درمان های مرحله ی A در این مرحله نیز به کار می رود. تمامی بیماران مرحله ی B ، ملزم به مصرف یکی از داروهای مهارکننده ی آنزیم مبدل آنژیوتانسین یا بلوک کننده ی گیرنده ی آنژیوتانسین هستند. در بیمارانی که سابقه ی حمله قلبی دارند، بتابلوکرها و مهارکننده های آلدوسترون نیز تجویز می شوند. گاهی برای ترمیم عروق کرونر و اختلال دریچه ای نیاز به جراحی وجود دارد.

مرحله ی C : این مرحله شامل بیمارانی می شود که علائم نارسایی قلبی را تجربه کرده اند یا در حال حاضر علامت دارند. تنگی نفس، خستگی و ناتوانی در انجام فعالیت های ورزشی علائم این بیماری است.

درمان مرحله ی C : تمامی درمان های مرحله ی A و B در این مرحله نیز به کار می رود. در صورت پایدار ماندن علائم دیگوکسین و دیورتیک ها نیز تجویز می شوند. در مواردی که علی رغم دریافت تمامی درمان های فوق، بیمار همچنان علامت دار است، مهارکننده ی آلدوسترون کمک کننده است. محدودیت دریافت نمک و مایعات همین طور پایش وزن ضروری است. روش های مورد استفاده ی دیگر، تنظیم مجدد قلبی توسط ضربان ساز و کاشت دفیبریلاتور قلبی است.

مرحله ی D : بیمارانی که از نارسایی قلبی سیستولیک رنج می برند و علی رغم دریافت درمان های مطلوب، علائم پیشرفته دارند.

درمان مرحله ی D : تمامی درمان های مرحله ی A و B و C در این مرحله نیز به کار می روند. اما سایر اقدامات بر اساس شرایط بیمار، تعریف می شود. اقداماتی نظیر پیوند قلبی، درمان های جراحی، درمان های تحقیقاتی، دریافت مداوم داروهای اینوتروپ و در نهایت اقدامات پایانی حیاتی در بیماران مختلف به کار می رود.

محصول منیوسل

کلیه حقوق این وب سایت برای شرکت سل تک فارمد محفوظ است.

طراحی و توسعه :

| 1396 |

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *