درمان رفلاکس معده نوزاد با طب سنتی

خواص دارویی و گیاهی

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

در این ویدئو دکتر لیلا شیربیگی متخصص طب ایرانی درباره درمان رفلاکس نوزادان سخن می گویند/شبکه سوم سیما/ بره طبیب***انجمن علمی طب سنتی ایران تنها انجمن مورد تایید وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی ایرانی

برایلطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

اساساً رفلاکس اسید در نوزادان بسیار شایع است، هرچند معمولاً با رسیدن به سن یک و نیم سالگی برطرف می‌شود. نوزادانی که دچار رفلاکس معده به مری هستند ممکن است علائم مشخصی مانند سکسکه، استفراغ، تف کردن، نفخ معده، تحریک‌پذیری، گریه ناگهانی و امتناع از غذا خوردن از خود نشان می‌دهند. در برخی موارد، این علائم ممکن است با کولیک یا سوءهاضمه اشتباه گرفته شوند و از این رو اغلب با یک پزشک متخصص اطفال مشورت می‌شود تا در صورتی که مداوم یا عودکننده باشد، دلیل آن مشخص شود. رانیتیدین راهی بی‌خطر و موثر برای کاهش اسید معده، سوزش معده و درد مرتبط با آن در نوزاد است.

اگر فرزند شما دچار بیماری رفلاکس معده به مری باشد و متخصص اطفال برای وی رانیتیدین تجویز کند، نیاز به اطلاعات خاصی است که شما در مورد دوز مصرفی، چگونگی مصرف دارو توسط نوزاد، عوارض جانبی و مزایای آن نیاز دارید.


چرا رانیتیدین تجویز می‌شود؟
رانیتیدین در نوزادان مبتلا به رفلاکس اسید رفلاکس معده به مری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با مهار کردن اسیدی که موجب سوزش پایین مری شده و منجر به درد و ناراحتی در کودکان مبتلا به رفلاکس اسید می‌گردد، عمل می‌کند. رانیتیدین همچنین گاهی اوقات در کودکان مبتلا به کهیر مزمن که یک راش پوستی آلرژیک است، استفاده می‌شود.

چرا نوزاد باید این دارو را مصرف کند؟
در رفلاکس اسید محتوای معده به طرف مری بالا می‌آید که دردناک بوده و می‌تواند به مری آسیب بزند. رانیتیدین میزان اسید موجود در معده را کاهش می‌دهد که منجر به کم شدن علائم رفلاکس اسید می‌گردد.درمان رفلاکس معده نوزاد با طب سنتی

دوز مورد نیاز برای نوزادان
قرص: ۱۵۰ میلی‌گرم، ۳۰۰ میلی گرم
قرص‌های تجزیه شدنی: ۱۵۰ میلی‌گرم، ۳۰۰ میلی‌گرم
داروی مایع

نوع رانیتیدینی که می‌توانید به نوزاد خود بدهید به صورت شربت mg/mL ۱۵ می‌باشد. این دارو تنها از طریق نسخه قابل تهیه است. انواع بدون نسخه‌ی رانیتیدین موجود می‌باشند اما فقط توسط افراد بالای ۱۲ سال باید مصرف شود.

برای نوزادان کوچک‌تر از ۶ ماه، دوز معمول بصورت زیر است:

دوز mg/kg ۱ دو یا سه بار در روز (۱ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن برای هر دوز) – بنابراین یک نوزاد ۴ کیلوگرمی باید دورز ۴ میلی‌گرمی را دو یا سه بار در روز مصرف کند (اگر محلول ۷۵mg/ml یا ۱۵mg/ml داشته باشید، در این صورت ۴ میلی‌گرم حدود ۳/۰ میلی‌لیتر است).

اگر این دوزهای رانیتیدین برای نوزاد کافی نباشد، دوزهای بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرند –تا ۹ میلی‌گرم در کیلوگرم در روز (که به دو یا سه دوز تقسیم می‌شود). اگر هرگونه اختلال کلیوی وجود داشته باشد، دوز دارو باید ۵۰ درصد کاهش یابد.

زمان و تعداد مصرف رانیتیدین
رانیتیدین ممکن است یک، دو یا سه بار در روز مصرف شود. پزشک تعداد دفعات مصرف آن را به شما خواهد گفت:

یک بار در روز: می‌تواند در صبح یا شب باشد.
دو بار در روز: باید یک بار در صبح و یک بار در شب مصرف شود. در حالت ایده‌‌آل، فواصل بین آنها ۱۰ تا ۱۲ ساعت می‌باشد برای مثال بین ۷ تا ۸ صبح و بین ۷ تا ۸ شب.
سه بار در روز: باید یک بار در صبح، یک بار در اوایل بعد از ظهر و یک بار در شب مصرف شود. در حالت ایده‌آل، فواصل آنها باید ۶ ساعت باشد، برای مثال ۸ صبح، ۲ ظهر و ۸ شب.
داروها در همان ساعت‌های روز قبل مصرف شوند تا تبدیل به روال روزانه شده و به خاطر سپردن آن نیز آسان گردد.

رانیتیدین باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیش از تغذیه به نوزاد داده شود. دوز آن بسته به وزن نوزاد می‌باشد. دوز شربت رانیتیدین را با قطره‌چکان دارو یا سرنگ دهانی اندازه‌گیری نمایید.

اشکال مختلف رانیتیدین
قرص: باید با یک لیوان آب، شیر یا آب میوه قورت داده شود. نوازد نباید قرص را بجود.

قرص‌های تجزیه شدنی: باید در ۱۰ میلی‌لیتر آب (دو قاشق داروخوری) حل شوند. به ملایمت این مخلوط را در مقدار کمی آب میوه (مانند سیب، پرتغال یا آناناس) یا پوره سیب یا ماست بهم بزنید. از شیر، آب گازدار یا سایر نوشیدنی‌های گازدار استفاده نکنید. کودک باید تمام مخلوط را به یک باره بنوشد.

داروی مایع: میزان صحیح دارو را با استفاده از قاشق داروخوری یا سرنگ دهانی اندازه‌گیری کنید. می‌توانید این وسایل را از داروخانه تهیه نمایید. از قاشق چایخوری استفاده نکنید زیرا نمی‌توان با آنها میزان دقیق دارو را تعیین کرد.

اگر نوزاد مریض باشد (استفراغ کند) چه باید کرد؟
در صورتی که نوزاد در کمتر از ۳۰ دقیقه پس از مصرف یک دوز رانیتیدن ناخوش بود، مجدداً همان مقدار دوز را به او بدهید.
اگر نوزاد از ۳۰ دقیقه پس از مصرف یک دوز رانیتیدین مریض بود، نیازی به دوز دیگری نمی‌باشد و باید تا زمان دوز معمول بعدی صبر کنید.
اگر کودک مجدداً مریض بود با متخصص، داروساز یا بیمارستان صحبت کنید. آنها با توجه به وضعیت فرزند شما و داروهای خاص مورد استفاده توصیه‌های لازم را به شما خواهند کرد.

در صورت دادن زیاد رانیتیدین به نوزاد چه کنیم؟
رانیتیدین معمولاً دارویی بی‌خطر است و احتمال ایجاد مشکل در صورت دادن اشتباهی دوز زیاد، کم است. اگر نگران هستید که ممکن است به نوزاد خود بیش از حد رانیتیدین داده باشید، با پزشک تماس بگیرید.

آیا دادن شربت رانیتیدین به نوزاد بی‌خطر است؟
بله بطور کلی بی‌خطر است. هرچند نوزدان تنها در صورتی که دچار رفلاکس معده یا رفلاکس گوارشی هستند نیاز به دارویی مانند رانیتیدین دارد. نوزادان مبتلا به استفراغ یا بالا آوردن ساده که رفلاکس معده نیز یده می‌شود، اسیدی که موجب سوزش یا ناراحتی می‌شود را ندارند و بنابراین نیازی به رانیتیدین نیست. رانیتیدین یک داروی مهارکننده اسید است و نه داروی ضد استفراغ.

اگر کودک شما مشکل سوزش مری در اثر اسید را ندارد نیازی به مصرف رانیتیدین نمی‌باشد. در صورت عدم نیاز کودک به دارو بهتر است از آن اجتناب شود.

توصیه‌های کلی درباره دارو
سعی کنید دارو را هر روز در یک زمان به کودک خود بدهید تا زمان آن یادتان بماند.
این دارو را تنها به نوزاد خود بدهید. هیچوقت آن را به شخص دیگری حتی اگر به نظر همان شرایط را داشته باشد ندهید زیرا ممکن است مضر باشد.
اگر فکر می‌کنید که شخص دیگری ممکن است بطور تصادفی این دارو را مصرف کرده باشد بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

مطمئن شوید که همیشه به اندازه کافی دارو دارید. حداقل دو هفته پیش از اتمام آن نسخه‌ی دیگری دریافت کنید.
مطمئن شوید که تاریخ انقضای دارویی که در خانه دارید نگذشته باشد. داروهای قدیمی را به داروخانه بدهید تا آنها را از بین ببرند.

عوارض جانبی
نوزادان به خوبی داروی رانیتیدین را تحمل می‌کنند و عوارض جانبی آن شایع نمی‌باشد. معمولاً عوارض جانبی آن عبارتند از اسهال، درد شکم و یبوست. اما عوارض جانبی نادرتری در صورت مصرف رانیتیدین توسط نوزادان وجود دارد. این عوارض شامل مشکلات التهاب کبد و کاهش سلول‌های خونی می‌باشد. برای آنهایی که بدلیل عوارض جانبی دارو نمی‌توانند از رانیتیدین استفاده کنند، روش‌های غیر دارویی دیگری وجود دارند که می‌توانند به عنوان جایگزین یا همراه با دارو مورد استفاده قرار گیرند.

محل نگهداری رانیتیدین
دارو را در یک قفسه و دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگه دارید. نیازی به نگهداری آن در یخچال نمی‌باشد.
مطمئن شوید که کودکان دسترسی به دارو ندارند.
دارو را در محفظه‌ای که از ابتدا در آن است، نگه دارید.


“لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید”

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

بهداشت سلامت | رژیم غذایی لاغری چاقی دکتر کرمانی

اگر تا به حال در زمستان به کشورهای نزدیک ایران سفر نکرده‌اید، حتماً چیزهایی را از دست داده‌اید! شاید مهم‌ترین

سام درخشانی به عنوان سفیر الی گشت معرفی گردید. پیج رسمی اینستاگرام الی گشت و سام درخشانی در هفته های

  بهترین تشک های بازار تشک های زیادی در حال حاضر در بازار ایران وجود دارد. ۵ تشک برجسته بازار

با توجه به علاقه و نیاز انسان‌ به زیبایی، خانم‌ها هر روز و یا به مناسبت‌های مختلف از محصولات‌ آرایشیدرمان رفلاکس معده نوزاد با طب سنتی

آنفلوانزا اغلب با علائمی چون تب، سردرد، دردهای عضلانی، ضعف‌های شدید همراه با سرفه، درد سینه، درد مفاصل، بی‌اشتهایی و

در حالی که اکثر افراد بر این باورند که صابون های آنتی باکتریال اثر بهتری در پاکسازی دست ها دارد،

یک مطالعه جدید توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو نشان داد چگونه فناوری اصلاح ژن می‌تواند برای تقویت ژن‌هایی که اشتها

طبق نتایج یک مطالعه جدید، افراد مسن مبتلا به دیابت با مشکلاتی در زمینه فکر کردن و حافظه مواجه هستند.

در سال های اخیر با توجه به پیشرفت طب مکمل در درمان بیماری ها و تأکید سازمان بهداشت جهانی بر این که طب مکمل و سنتی می تواند در کنار طب نوین به حل بسیاری از مشکلات بپردازد، طب سنتی اسلامی مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. پزشکان طب اسلامی معتقدند ریشه سلامت انسان و حتی رفتار او را باید در مزاج فرد جست و جو کرد. رفتارهای انسان خواه خوب و یا بد بر اساس مزاج او صورت می‌گیرد. در این میان، پزشکان طب اسلامی معتقدند برای پرورش کودکانی با سلامت جسمانی بالا، رشدی قوی و هوشی سرشار باید مزاج کودک را متناسب با بهترین مزاج پرورش داد. به عقیده‌ی آنان ، درست است که مزاج هر شخص تابع مزاج پدر و مادر بوده، ولی می‌توان با راهکارهایی ، مزاج کودک را متناسب با بهترین مزاج، پرورش داد..توجه به نکات زیر که با استفاده از نظرات پزشکان طب سنتی اسلامی جمع آوری گردیده است، می‌تواند ما را در این امر مهم یاری دهد.

برای داشتن کودکانی با وزن و رشدی مناسب به توصیه های زیر توجه فرماید.

پزشکان طب اسلامی معتقدند به منظور رشد کودک از ابتدای تولد تا سنین 25 سالگی مزاج کودک باید گرم وتر باشد. پس مادر بهتر است برای رشد کودک از خوراکی های گرم و تر استفاده کند و به هنگام شروع تغذیه تکمیلی توجه به آن داشته باشد. به همین منظور مادر می تواند به منظور افزایش کیفیت شیر خود و وزن گیری مناسب نوزاد از بادام استفاده کند. مصرف مغز خام بادام شیرین به میزان چهارده عدد روزانه علاوه بر افزایش میزان شیر، پروتئین آن را نیز زیاد می کند. برای آگاهی از اغذیه گرم و تر به جدول زیر توجه فرمایید.

مواد غذایی گرم و تر

 

درمان رفلاکس معده نوزاد با طب سنتی

 

لبنیات

کره، ماست چکیده، شیر محلی تازه گاو و شیر گوسفند

صیفی جات

خربزه، خیار چنبر، طالبی و گرمک

 

میوه ها

انجیر تازه و خشک، انگور، خرما، سیب شیرین، قیسی، گیلاس، گلابی، موز، مویز، بالنگو، اقسام توت و کشمش

ریشه ها

انوع ترب، زردک، سیب زمینی ترش، شلغم و هویج

سبزی ها

شبدر، تربچه و ترب

حبوبات

گندم و اقسام لوبیا

گوشت ها

 

جگر سیاه و سفید، پاچه، گوشت گوسفند (بره (بوقلمون، مرغ محلی، میگو، زبان و چشم

 

مغزهای گیاهی

بادام درختی شیرین، بادام زمینی، تخم

طالبی، تخم خربزه و کنجد

متفرقه

 

شیره انگور، روغن کنجد، روغن گاو، دنبه، روغن بادام تلخ، ارده، سمنو و خاکشیر

ب. ستفاده از گوشت، شیر، سویق و عسل در مقوی شدن شیر مادر نیز تأثیر ویژه ای دارد. به منظور آگاهی از سایر مواد مؤثر در افزایش کیفیت و ازدیاد شیر می توانید به قسمت راه هایی برای افزایش شیر مادران در طب سنتی بعد از بارداری مراجعه فرمایید.

قد نوزادان در بدو تولد 45 تا 55 سانتی متر و به طور متوسط 5 سانتی متر است و در پایان سال اول زندگی به 75 سانتی متر می رسد. درسال دوم 13-12 سانتی متر به قد نوزاد اضافه می شود و از آن به بعد تا زمان بلوغ، رشد قدی نوزاد به میزان 6-5 سانتی متر در سال افزایش می یابد. یکی از مواد مغذی مورد نیاز رشد قدی کودک، کلسیم می باشد. از آن جا که نوزاد شیرخوار کلسیم مورد نیاز خود را از بدن مادر دریافت می کند تأمین کلسیم بدن مادر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پزشکان طب اسلامی در این زمینه توصیه های مفیدی ارائه داده اند که شامل موارد زیر می باشد:

پزشکان طب اسلامی معتقدند استفاده از سویق ها در رشد کودک تأثیر ویژه ای دارد. ائمه معصومین (علیهم السلام) نیز سفارش ویژه ای به خوراندن سویق به نوزاد کرده اند (المحاسن، ج2 ، ص489). آن ها معتقدند خوراندن سویق به نوزاد، سبب رشد و تقویت بدن کودک، روییدن گوشت و تقویت استخوان ها و سیستم اسکلتی کودک می گردد. شما می توانید از ابتدای تولد تا 5 ماهگی خود سویق مصرف کنید و سپس از 5 ماهگی به بعد به کودک سویق بخورانید. سویق یکی از منابع غنی کلسیم بوده و در پیشگیری از مشکلات استخوانی بسیار مؤثر است. سویق هایی که می توان برای رشد کودک استفاده کرد شامل سویق گندم، سویق سنجد و سویق کودک است. برای آگاهی از نحوه ی درست کردن سویق به ادامه مطالب توجه کنید.

أ. سویق گندم

سویق گندم چاق کننده، از بین برنده تب، کمک به افزایش رشد قد، به عنوان جایگزین شیر خشک همراه با شیر گاو رقیق شده (البته شیر باید طبیعی باشد) می باشد. سویق سنجد و سویق گندم تأثیر ویژه ای درسلامت جسمی و وزن گیری کودک دارد. سویق گندم خوراکی است که از سبوس گندم و آرد گندم و سبوس جو و آرد جو تهیه می شود. هرکدام را به صورت جدا و به مقدار مساوی آسیاب کرده و سپس به صورت جدا تفت می دهند (سبوس زودتر از آرد بو داده می‌شود و زود می‌سوزد) سپس با هم مخلوط می گردد.

ب. سویق سنجد

پودر هسته سنجد، در تأمین کلسیم بدن بسیار مفید است. سویق سنجد مقوی بوده و دارای خواصی هم چون افزایش دهنده ی شیر مادر، تقویت استخوان، پوکی استخوان، درمان قطره قطره آمدن ادرار و گرم کردن کلیه است، سنجد را آسیاب کرده و بدون روغن تفت می دهند. مصرف پودر هسته سنجد با شیر بیشترین تأثیر را در تقویت سیستم اسکلتی بدن داراست. سنجد را به طور کامل آسیاب کرده (محتوی پوست، گوشت و هسته سنجد است) و آن را تفت می دهند. هم چنین استفاده از سویق سنجد و دارویی به استخوان ساز یا غبیرا که عمده ی ترکیبات آن پودر سنجد است در پیشگیری و درمان پای پرانتزی در کودکان بسیار مفید است.

ج. میزان مصرف سویق ها

سویق تا 5 ماهگی توسط مادر مصرف گردد. برای استفاده، آن را به صورت ناشتا و به میزان 2 قاشق غذاخوری به صورت خشک (همراه با چیزی مصرف نگردد) مصرف کنید. بعد از 5 ماهگی سویق می تواند توسط نوزاد مصرف شود.

کلسیم نقش ویژه ای در سلامت رشد کودک و رشد قدی وی دارد. برای مثال خوردن برگ چغندر تأثیر ویژه ای در افزایش قد کودکان دارد. (المحاسن ج2ص327) برای آگاهی از سایر مواد غذایی سرشار از کلسیم به قسمت طب سنتی دوران بارداری (بهترین مکمل های کلسیم و آهن در بارداری) مراجعه فرمایید. 

یکی از موارد ویژه ای که می تواند در سلامت جسمانی کودک تأثیر ویژه ای داشته باشد، توجه به سلامت جسمی کودک و پیشگیری از ابتلا نوزاد به بیماری هاست. راه حل های زیر که با استفاده از نظرات پزشکان طب سنتی اسلامی در این زمینه جمع آوری گردیده است، می تواند در سلامت جسمی کودک شما مؤثر باشد.درمان رفلاکس معده نوزاد با طب سنتی

متخصصین طب اسلامی واکسنی به جاوشیر(صمغ گیاهی است که در لرستان رشد می کند) به عنوان واکسیناسیون نوزاد پیشنهاد می دهند. آن ها معتقدند جاوشیر می تواند واکسیناسیونی قوی در برابر انواع بیماری ها مانند مشکلات مغزی، عفونت ها و التهابات بدنی مورد استفاده قرار گیرد. این واکسن را باید بعد از تولد نوزاد، به مقدار خیلی کم ( به اندازه یک عدس) درآب (آب فرات یا آب باران باشد بهتر است) حل کرده و یک قطره از آن را در بینی راست و یک قطره در بینی چپ بریزید. این کار باید قبل از بریدن بندناف در بیمارستان صورت گیرد.

هم چنین آن ها، در کودکان بزرگ تر استفاده از دارویی به واکسن امام کاظم (نوعی دارو که انواع تابستانه و زمستانه دارد) را پیشنهاد می دهند. این دارو به عنوان یک واکسن در برابر انواع بیماری ها عمل کرده و می تواند از ابتلا کودک به مواردی هم چون سرماخوردگی، آنفلونزا و تب جلوگیری نماید. این دارو دارای انواع زمستانه و تابستانه بوده و محتویات آن بسته به فصل به منظور جلوگیری از بیماری های فصلی، متفاوت است (ترکیب زمستانه آن هلیله سیاه، مسطکی، شکر قرمز بوده و ترکیب تابستانه آن هلیله سیاه ، رازیانه و شکر سرخ است) اگر از این دارو به عنوان واکسن (جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری) استفاده گردد، این دارو را در ابتدا سه روز در گلوی کودک می ریزند و بعد از آن هر ده روز یک باراستفاده می گردد.

از آن جایی که درمان با روایات در طب سنتی اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، متخصصین طب اسلامی علاوه بر نکاتی که در بالا به آن ها اشاره شد، برای پیشگیری از ابتلا کودک به بیماری، راه حل های ویژه ای را ارائه داده اند که شامل موارد زیر می باشد.

در مراقبت از پوست نوزاد و بهره مندی کودک از پوستی سالم توصیه های زیر بسیار مؤثر است.

در دوره نوزادی به خصوص اگر به تازگی وارد دنیای زیبای مادری شده اید بهتر است بدانید ممکن است کودک شما دچار مشکلاتی گردد که تقریباً اکثر نوزادان با آن مواجه خواهند بود. نگران نباشید؛ در طب سنتی اسلامی برای این مشکلات راه حل هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید این مشکلات را بهبود بخشید. پاره ای از مشکلات به شرح زیر است.

با راه های زیر می توانید تب و درد ناشی از واکسن را در کودک خود بهبود بخشید.

1. درمان تورم

در درمان تورم ناشی از واکسن، محل واکسن را با استفاده از روغن سیاهدانه ماساژ دهید. هم چنین استفاده مادر از چای آویشن به همراه عسل، ورم ناشی از واکسن را کاهش می دهد.

2. درمان تب

با توجه به این که روند بلوغ دستگاه گوارش کودک برای تطابق با مواد غذایی، امری تدریجی است و بسیاری از رفلکس های گوارشی کودک برای تحمل مواد غذایی هنوز نارس می باشد، ممکن است نوزاد در این دوران با مشکلاتی مواجه شود که امری کاملاً شایع است. با توجه به این که بهبود تغذیه نوزاد و اطمینان از تأمین مواد غذایی مورد نیاز کودک، امری ضروری است، توصیه های زیر می تواند بهترین گزینه برای بهبود این مشکلات باشد.

کولیک نوزاد که به آن دل درد حمله ای نیز گفته می شود، معمولاً در شیر خوران کوچک تر از 3 ماه دیده شده و تا 12 هفتگی برطرف می شود. کولیک خود را به صورت گریه زیاد همراه با کشیدن پاها به سمت شکم نشان می دهد و مدت زمان گریه نوزاد بیش از 3 ساعت و تعداد دفعات آن از 3 بار در هفته است. پزشکان طب سنتی اسلامی برای رهایی از این مشکل راهکارهای مفیدی ارائه داده اند که به شرح زیر می باشد.

1.سلامت دستگاه گوارش مادر

علت کولیک نوزاد، سردی شیر مادر و یبوست مادر دانسته شده است. برای رفع این مشکل مادر باید خوراکی های با طبع گرم مصرف کند و مشکل یبوست خود را برطرف کند. با موراد زیر می توانید مشکل خود را برطرف کنید.

2. توجه مادر به غذای مصرفی خود

بهتر است بدانید برای داشتن معده ای سالم و کمک در برطرف کردن کولیک نوزاد، پزشکان طب اسلامی معتقدند از خوردن غذاهای با طبع سرد در یک وعده خودداری نموده و بهتر است غذاهای با طبع سرد را همراه با غذاهای با طبع گرم مصرف نمود. پس توجه به طبع غذا هنگام طبخ، ضروری است. پس برای پیشگیری از به وجود آمدن مشکلات گوارشی در نوزاد مواد غذایی را به همراه مصلح آن استفاده نمایید. در زیر جداول مواد غذایی به همراه مصلح (متعادل کنندی مواد غذایی) آن ها آمده است.

خوردنی و نوشیدنی های گرم و تر (دموی)

افراد بامزاج گرم یا مزاج مرطوب یا هر دو کمتر و با مصلح بخورند و افراد بامزاج سرد یا مزاج خشک یا هردو بخورند.

دسته غذایی

غذا

مصلح

لبنیات

کره

عسل، شکر سرخ، ادویه قابضه

انواع ریشه‌ها

انواع ترب

نمک، عسل، زیره خیسانده شده در سرکه

زردک

انیسون، ادویه گرم

هویج

انیسون، ادویه گرم

توت و بذرهای ملین

اقسام توت

سکنجبین ترش، گوارش کمونی (زیره ای)

خاکشیر

کتیره، عسل

صیفی‌ها

خربزه، طالبی، گرمک

آب انار ترش، سرکه

خیار چنبر

مصطکی، انیسون

انواع سبزی‌ها

تربچه

نمک، عسل، زیره خیسانده شده در سرکه

حبوبات

اقسام لوبیا

دارچین، زنجبیل، خردل، زیره، نمک، روغن زیتون، آویشن، فلفل، پختن با گوشت حیوان

میوه ها

انجیر تازه

سکنجبین، شربت ریواس، شربت بالنگ

انجیر خشک

گردو، آویشن، انیسون، بادام

انگور

تخم کرفس، غذاهای ترش، سکنجبین

خرما

آب انار، بادام، سکنجبین، خشخاش، گلاب، سرکه، کاهو

زردآلو رسیده

عسل، انیسون، زنیان، مصطکی، زیره، روغن زیتون

سیب

دارچین، گلنگبین، غذاهای لطیف

قیسی

عسل، انیسون، زنیان، مصطکی، زیره

گلابی شیرین

عسل، دارچین، هل، رازیانه، مربای زنجبیل، کندر، زیره

گیلاس

مسهل هل و ملین ها

موز

نمک، مربای زنجبیل، عسل، سکنجبین

مویز

سکنجبین، خشخاش، عناب، آب میوه های ترش

گوشت‌ها

بوقلمون

گشنیز، سماق

گوسفند

گشنیز، سماق، مرزه

پاچه

گلپر، سرکه، مرزه، زنجبیل، دارچین

جگر سفید

شاه زیره، خیساندن در سرکه و سپس کباب نمودن، دارچین

جگر سیاه

ادویه گرم، نمک، دارچین، گشنیز، شاه زیره، سرکه، کباب نمودن

زبان

طبخ با سرکه و یا گشنیز، زیره، خولنجان، مرزه

مغز

نمک، آویشن، دارچین، زیره، ترشی های طبیعی

غاز

آب انار، زیره، دارچین، فلفل، زنجبیل

میگو

سرکه، شربت انار، شاه زیره، نعناع

مغزهای گیاهی

بادام درختی شیرین

مصطکی، عسل، رب های ترش

تخم طالبی

بنفشه، عسل

کنجد

عسل

بادام زمینی

مصطکی، عسل

غذاهای فراوری شده

ارده

سرکه، عسل

روغن بادام تلخ

عسل

روغن کنجد

عسل

شیره انگور

تخم ریحان، خشخاش

خوردنی ها ونوشیدنی های گرم و خشک (صفرازا)

افراد با مزاج گرم یا مزاج خشک یا هم گرم و هم خشک، از اینها کمتر و با مصلح بخورند و افراد سرد مزاج یا مرطوب یا هر دو بخورند.

دسته غذایی

غذا

مصلح

ریشه‌ها

پیاز

شستن آن با آب و نمک، سرکه، آب انار، کاسنی

چغندر

خردل، آبغوره، پختن با عدس، شربت بالنگ، سرکه

سیر

پختن در آب و نمک، روغن بادام، کره، گشنیز، سکنجبین، انار ترش

موسیر

پختن آن در آب و نمک، روغن بادام، کره، سکنجبین

توت ها و بذرهای ملین

تخم ریحان

مرزنجوش

فرنجشمک

بنفشه، سکنجبین

صیفی ها

بادمجان

پختن با گوشت بره، روغن گاوی تازه، سرکه، زیره، گلپر، انار و دانه انار

فلفل سبز

صمغ عربی، صندل، گلاب

بذرها

برگ چغندر

خردل، آبغوره، پختن با عدس، شربت بالنگ

پونه

آرد بلوط، رب مورد، سرکه

پیازچه

شستن آن با آب و نمک، سرکه، آب انار، کاسنی

ترخون

عسل، کرفس

سبزی ها

تره

گشنیز، کاسنی تازه

تره تیزک (شاهی)

کاسنی، خرفه، سرکه

جعفری

سویق، بادرنجبویه، ترشی های طبیعی، کاسنی

رازیانه

صندل، سکنجبین

ریحان

نیلوفر

سی سبز (سرسم)

کتیرا

شاه تره

کاسنی، هلیله زرد

شبدر

کاسنی

شنبلیله

سکنجبین، انیسون، کاسنی، برگ اسفناج، برگ خرفه

شوید (شبت)

آبلیمو، آبغوره، ترشی های طبیعی، سکنجبین ساده

کنگر آبی

عناب

کنگر فرنگی

ادویه گرم، سرکه، روغن زیتون

کنگر وحشی

سرکه، ترشی

گزنه

آب میوه های سرد، زعفران

مارچوبه

عسل، سرکه، سکنجبین

مرزه

سرکه

نعناع

کرفس

والک

گشنیز، کاسنی تازه

حبوبات

جوی دو سر (چاودار)

کتیرا

لپه

کتیرا

نخود

خشخاش، زیره، شوید، سکنجبین ساده، گلنگبین

میوه ها

انبه

زنجبیل، نمک، مویز، شربت زرشک، روغن زیتون

به

عسل، انیسون، مربا نمودن آن با عسل

زیتون

مغز گردو، مغز بادام، سرکه، عسل، شیرینی های طبیعی

نارگیل

عسل، میوه های ترش، لیمو، هندوانه

گوشت ها

آهو

سماق، گشنیز، مرزه، پختن با روغن بادام یا کنجد، سکنجبین

بلدرچین

روغن کنجد، روغن بادام، آب انار، روغن زیتون

گوزن

سرکه، آبغوره، روغن های گیاهی

دل

آویشن، زیره، فلفل، گلپر، خواباندن در روغن کنجد و بعد کباب کردن

شتر

جوشاندن با روغن زیتون، پختن با نمک و شوید، فلفل، سرکه، زیره

شتر مرغ

سرکه، روغن

قرقاول

سکنجبین

گنجشک

آب انار، آبغوره، سکنجبین ترش، دارچین، هل

کبوتر

پختن با آبغوره و سرکه، کاسنی، کرفس، سماق، شوید، تره، نخود

کبک

ترشی های طبیعی، سکنجبین

ادویه ها

آویشن

سرکه انگور

افتیمون

زعفران، کتیرا، روغن بادام، صمغ عربی

انیسون

رازیانه، سکنجبین

اسپند

میوه های ترش، سکنجبین

اسطوخدوس

سکنجبین

بادرنجبویه

صمغ عربی، کندر

برگ بو

کتیرا

پونه

کتیرا

ادویه ها

تخم کافشه

انیسون، شیرینی های طبیعی

خردل

روغن بادام، کاسنی، سرکه

دارچین

کتیرا، مصطکی

رازیانه

صندل، سکنجبین

رزماری

سکنجبین

زردچوبه

آب لیمو، آب بالنگ

زعفران

انیسون، سکنجبین

زنجبیل

عسل، روغن بادام

زنیان

گشنیز، باقلا

زیره

عسل، کتیرا

سیاهدانه

در سرکه خیساندن، کتیران

فلفل

روغن گیاهی سرد، عسل

گلپر

خیساندن در سرکه، بوئیدن کافور و یا گلاب، رازیانه

میخک

صمغ عربی

نمک

روغن بادام، آویشن، گوشت حیوان جوان فربه

وانیل

زعفران، روغن پسته، گلاب

هل

کتیرا

اقسام بزرک

گشنیز، سکنجبین، عسل

مغزهای گیاهی

بادام هندی

مصطکی، عسل، ربوب ترش

بادام درختی تلخ

عسل، خشخاش، بادام شیرین

بادام کوهی

مصطکی، عسل

بنه (پسته کوهی)

گلاب، رب ریواس، سکنجبین، ربوب ترش

پسته

زردآلو، انار ترش، سرکه، سکنجبین، آلو

تخم

آفتابگردان

آبغوره، آب انار، سرکه

چلغوزه

خشخاش، عسل، سکنجبین، میوه های ترش

فندق

آب عسل، شکر سرخ، شربت به، سکنجبین

گردو

انار ترش، سکنجبین، خشخاش، ترشی های طبیعی

غذاهای فراوری شده

روغن زیتون

مغز گردو، مغز بادام، سرکه، عسل، شیرینی های طبیعی

شکر سرخ

کاهو، به، بادام، شیر تازه دوشیده شده، ترشی های طبیعی

شیره خرما

سرکه، بادام درختی، سکنجبین، ترشی های طبیعی

عسل

آب انار ترش، آب لیمو، آب بالنگ، سرکه، گشنیز

خوردنی ها و نوشیدنی های سرد و خشک (سودازا)

افراد با مزاج سرد یا مزاج خشک کمتر و با مصلح بخورند و افراد گرم مزاج یا مرطوب یا دموی متناسب با شدت مزاج بخورند.

دسته غذایی

غذا

مصلحات

لبنیات

قراقروط

انواع فلفل، زیره، سیاهدانه

کشک

گلنگبین، سیر، نعناع خشک، پونه کوهی

توت ها و بذرهای ملین

بارهنگ

عسل، مصطکی

تمشک

عسل

شاه توت

عسل، آب انار، انار، اطریفل صغیر

سبزی‌ها

ترشک

شربت ها، رازیانه، شکر سرخ

ریباس (ریواس)

شربت عود، انیسون، عسل

گشنیز

سکنجبین، زرده تخم مرغ با فلفل و نمک، آب مرغ، دارچین

حبوبات

ارزن

عسل

برنج

خیساندن در آب و نمک، زعفران، زیره سیاه، شوید

جو

رازیانه، شیرینی های طبیعی، انیسون، روغن های گیاهی

ذرت

شیرینی های طبیعی، روغن های گیاهی

عدس

مرزه، روغن بادام، سرکه، گلپر، پختن با گوشت حیوان جوان، روغن کنجد تازه، پونه، زعفران، روغن گاو

ماش

خشخاش، زیره، شوید، سکنجبین ساده، گلنگبین

میوه ها

آلبالو

عسل

ازگیل

انیسون، عسل، عود هندی

انار ترش

عسل

بالنگ

عسل، بنفشه، شربت انجیر، شربت خشخاش

تمر هندی

کتیرا، خشخاش، عناب، بنفشه، لعاب به دانه

زالزالک

انیسون، عسل، عود هندی

زرشک

میخک، شکر سرخ و شیرینی های طبیعی

زغال اخته

عسل، گلنگبین

غوره

گلنگبین، شربت خشخاش، انیسون

کُنار

سکنجبین، گلنگبین، مصطکی

گریپ فروت

عسل، گلنگبین

لیمو عمانی

عسل، گلنگبین

نارنج

عسل، گلنگبین

ولیک

عسل، گلنگبین

گوشت‌ها

گاو

پیاز، نخود، ادویه‌ها ـ حتی اگر اصلاح شود باز هم بیماری های زیادی ایجاد می‌کند.

قلوه

کباب با روغن زیتون، نمک، فلفل، دارچین، مصطکی، شاه زیره

سیرابی

گلپر، سرکه، مرزه، زنجبیل، دارچین

ادویه‌ها

سماق

انیسون، مصطکی، طبخ با بادمجان

قهوه

زعفران، گلاب، روغن پسته، زنجبیل

نشاسته

کرفس، میخک، شیرینی های طبیعی

مغزهای گیاهی

بلوط خوراکی

سکنجبین، عسل

شاه بلوط

سکنجبین، عسل

شاه دانه

کتیرا، زرشک

غذاهای فراوری شده

سرکه

شیرینی های طبیعی، روغن بادام شیرین

خوردنی و نوشیدنی‌های سرد و تر(بلغم زا). یعنی افراد بامزاج سرد یا مزاج مرطوب کمتر و با مصلح بخورند و افراد گرم مزاج یا خشک مزاج یاهردو بیشتربخورند.

دسته غذایی

غذا

مصلح

لبنیات

پنیر تازه

مغز گردو، آویشن، عسل، نعناع خشک، سبزی‌های معطر

لبنیات

خامه

عسل

دوغ و ماست

زنیان، نعناع، آویشن، سیر، کاکوتی، زیتون، سیاه دانه، پونه

سر شیر

عسل

شیر پاستوریزه

عسل، گلاب

ریشه‌ها

سیب زمینی

دارچین، زنجبیل، آویشن شیرازی

توت‌ها و بذرهای ملین

اسفرزه

عسل، سکنجبین عنصلی

توت فرنگی

عسل

صیفی‌ها

خیار بوته‌ای

نمک، رازیانه، زنیان، مویز، عسل، زیره، پوست کندن

اقسام کدو

آب عسل، میخک، زیره، نعناع، نمک، روغن زیتون، فلفل، خردل، آبغوره

گوجه ‌فرنگی

روغن زیتون

هندوانه

پوست هندوانه، عسل، گلنگبین

سبزی‌ها

اسفناج

پختن با روغن بادام، روغن گاوی تازه، دارچین، فلفل

بامیه

ادویه‌های گرم

خرفه

کرفس، نعناع، مصطکی

قارچ خوراکی

خردل، پختن با نمک و شوید، روغن کنجد و زیتون، پونه، آویشن، فلفل، زنجبیل، زیره

کاهو

نعناع، کرفس، زیره، مصطکی، سکنجبین، هلیله

لوبیا سبز

دارچین، زنجبیل، خردل، زیره، نمک، روغن زیتون، آویشن، فلفل، طبخ با گوشت حیوان جوان

حبوبات

باقلا تازه

عسل، پوست کندن، جوشاندن در آب و ریختن آب آن پس از پختن، روغن بادام، پونه، مرزه، فلفل، دارچین، آویشن، زیره، گلپر

نخود سبز

آویشن، دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه

میوه‌ها

آلو و آلوچه

عناب، گلنگبین، کندر، عسل، زنیان، زیره، روغن زیتون

انار شیرین

زنجبیل پرورده، انار ترش

پرتقال

عسل، گلنگبین

دارابی

عسل، گلنگبین

شفتالو

عسل، مربای زنجبیل

شلیل

عسل، گلنگبین، انیسون، زنیان، مصطکی، روغن زیتون

کیوی

عسل، گلنگبین

لیمو شیرین

عسل، گلنگبین

نارنگی

عسل، گلنگبین

هلو

عسل، مربای زنجبیل

آناناس

آب انار، آب لیمو، عسل

گوشت‌ها

مرغ

ادوی گرم، پیاز، سیر

انواع ماهی

پختن با دنبه یا کنجد، زنجبیل، آویشن، عسل، گلنگبین، ادویه گرم

مغزهای گیاهی

به دانه

رازیانه، عسل

تخم کدو

عسل، گلنگبین

تخم هندوانه

عسل، گلنگبین

خشخاش

عسل، مصطکی

3. استفاده از داروها

بعضی از گیاهان دارویی، تأثیر ویژه ای در برطرف کردن کولیک نوزاد دارند که شامل موارد زیر است:

استفاده از دارویی به سنای مکی در رفع قولنج نوزاد بسیار مؤثر است. برای این منظور 1 قاشق چای خوری سنای مكی را در 1 لیوان آب دم کرده و به میزان 1 قاشق چای خوری به نوزاد داده می شود.

استفاده مادر از سیاهدانه به میزان 1 قاشق چای خوری بعد از غذا (یک بار در روز) می تواند در پیشگیری از نفخ و کولیک نوزادان بسیار مؤثر باشد.

برای رفع کولیک ناشی از نفخ نوزاد، مادر باید هر روز یک لیوان جوشانده رازیانه و زیره همراه با عسل میل کند. به نوزاد نیز می توان مقداری عرق نعناع یا عرق زنیان را با آب گرم مخلوط کرده و آن را همراه با کمی ترنجبین به کودک بخورانید.

همچنین مادران می توانند برای رفع نفخ در نوزاد، خودشان نیز عرق نعناع استفاده کنند و گاهی اوقات یک قاشق چای خوری هم در دهان کودک بریزند تا نوزاد با آن آشنا شود.

در درمان کولیک نوزاد، داروی شافیه کاربرد ویژه ای دارد. در درمان دردهای کودکان، از خواب پریدن کودک، از خواب پریدن مادر در زمان بارداری کاربرد ویژه ای دارد.(طب الأئمة، ابن سابور، ص 124)

4. اصلاح روش شیردهی

گاهی علل کولیک در نوزاد ناشی از این است که فرایند شیردهی خوب انجام نمی شود و یا آروغ نوزاد گرفته نمی شود و به همین خاطر نوزاد دچار نفخ شده است، لذا توصیه می شود در فرایند شیردهی نکات زیر رعایت شود:

مادران باید در موقعیت راحتی به نوزاد شیر بدهند. باید بنشینند و تکیه بدهند و بالشی زیر دستشان بگذارند و به نوزاد شیر بدهند تا هم خودشان در شرایط مناسبی باشد و هم نوزاد راحت و با آرامش شیر بخورد، مادران باید روی یک تخت چهار بالش بنشینند و بچه شیر بدهند چرا که شیردهی یک مکانیسم ذهنی – جسمی می باشد.

در فرآیند شیردهی به کودک صبر و حوصله داشته باشید. بعضی از کودکان به آرامی شیر می خورند.

پس از شیردادن حتماً آروغ نوزاد را بگیرید. سر نوزاد را روی شانه خود قرار دهید و آرام آرام به پشت او بزنید تا باد گلو بزند.

5. ماساژ کودک

ماساژ شکم و ناف کودک با روغن كرچك يا سياهدانه علاوه بر رفع يبوست موجب تقويت روده و برطرف شدن نفخ و قولنج نوزاد می گردد.شکم کودک و دور ناف او را با 2 الی 4 انگشت در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید.

ماساژ شکم کودک با روغن زيتون در رفع قولنج نوزاد بسیار مؤثر است. 

نوزاد را به شکم در حالی که کیسه آب گرم و یا حوله گرم در دست دارید، روی دست خود بخوابانید و او را در همین حالت راه ببرید. این حالت سبب آرامش کودک شده و گریه های ناشی از کولیک و نفخ نوزاد را کاهش می دهد.

 

ابتدای تولد به دلیل وضعیت نابالغ دستگاه گوارش نوزادان کمتر از 8 الی 12 ماه دچار ریفلاکس یا بالا آوردن محتویات معده می شوند که این وضعیت با بزرگ شدن نوزاد و تبدیل شدن غذای نوزاد به جامد و بالغ شدن دستگاه گوارش و نیز سپری کردن نوزاد در وضعیت ایستاده همزمان با رشد شیرخوار، معمولاً در سنین 9 الی 12 ماهگی متوقف می شود. پزشکان طب اسلامی برای کاهش این مشکل راهکارهای بسیار خوبی دارند که شامل موارد زیر می باشد.

اغلب نوزادان در روزها و هفته های آغازین تولد با مشکل زردی مواجه می شوند، که این امر می تواند به صورت طبیعی و ناشی از زردی شیر مادر (روز3-2 تولد) و یا بیماری (زردی 24 ساعت اول) باشد. پزشکان طب سنتی – اسلامی، توصیه های مفیدی در رفع مشکل زردی نوزاد دارند که در ادامه توجه شما را به خواندن این مطالب جلب می کنیم.

برفک دهان به شکل برجستگی های سفید خاکستری در روی مخاط دهان و زبان بروز کرده که با کندن این ضایعات مناطق خونریزی دهنده ایجاد می شود. این ضایعه اغلب ترشحات سفید دارد. برفک دهان به دلیل از بین رفتن باکتری های مفید موجود در دهان ایجاد می شود و با این وضع، قارچ های موجود در دهان رشد بیش از حد پیدا می کنند و به صورت برفک در دهان دیده می شوند.

الف. مادر باید از خوردن غذاهای سرد خودداری کند و یا در صورت استفاده آن را همراه با غذاهای با طبع گرم (مصلح آن) استفاده نماید. برای آگاهی از این اغذیه به قسمت درمان کولیک نوزاد مراجعه نمایید.

ب. در درمان برفک روی زبان نوزاد می توان از حنا بهره گرفت. مالیدن حنا به تنهایی یا حنایی که با سرکه مخلوط شود روی زبان نوزاد، در برطرف کردن برفک بسیار مؤثر است. حنا را 5 الی 1 دقیقه روی زبان نوزاد نگه داشته و سپس بشویید.

یکی از مراحل تکاملی نوزاد در سن 3 ماهگی، کنترل نوزاد در نگه داشتن سر خود است. نوزاد در سن 3 ماهگی قادر به بلند کردن سر و در سن 4 ماهگی قادر به بلند کردن سر و جلوی سینه به میزان 9 درجه از سطح زمین و قادر به تحمل وزن خود روی ساعدهای خویش می باشد. اگر کودک نتواند تا این سن سر خود را نگه دارد، باید حتماً به پزشک مراجعه گردد. توصیه های زیر که با استفاده از نظرات پزشکان طب اسلامی جمع آوری گردیده است، در رفع این مشکل بسیار مفید است.

سویق سنجد

ابتدا هسته سنجد را از گوشت سنجد با یک آسیاب معمولی جدا کرده، سپس هسته را آسیاب می کنند و جداگانه تفت می دهند و سپس الک می کنند. گوشت سنجد را نیز آسیاب کرده و تفت می دهند. سپس پودر تفت داده هسته و گوشت سنجد را با هم مخلوط می کنند.

سویق جو

آرد جو و سبوس آن را به طور مجزا تفت داده و سپس الک می کنند. سپس هر دو را با یکدیگر مخلوط می کنند.

شیوه استفاده

سویق را می توان با شیرمادر و یا آب مخلوط کرده و به نوزاد خوراند.

اگر مایل هستید، می توانید مطلب فوق را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

اگر نظری یا سؤالی در مورد مطلب فوق دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما نکات شما را با دقت می خوانیم.

1396/3/3

1396/3/6

1395/1/22

1396/1/26

1396/1/27

1396/3/6

1396/3/3

1396/5/22

1396/1/26

1396/1/28

شما هم یکی از اعضای خبره جذاب مادری باشید

مادری، همراهی است دلسوز برای حس زیبای مادری تمام تلاش مادری، تشکیل جمعی متخصص و ماهر در حوزه های زنان و مامایی، تغذیه، تناسب اندام، روانشناسی و کودکان در کنار شماست، برای احساس اطمینان و شادابی دوران زیبای قبل از بارداری، دوران شیرین بارداری و دوران پر از عشق بعد از بارداری
ما و شما برای آموختن بیشتر، مشاوره ها و همدلی های و پاسخ به دغدغه ها و مسایل احتمالی دوران پر هیجان مادری دست در دست هم گذاشته ایم. سلامت، زیبایی، روحیه شاد و خندان و عشق شما به فرشته ناز و کوچولویتان آرزوی قلبی ماست. در هر لحظه همراهی ما را حس کنید.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *