درمان رفلاکس معده در نوزادان طب سنتی

خواص دارویی و گیاهی

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

در این ویدئو دکتر لیلا شیربیگی متخصص طب ایرانی درباره درمان رفلاکس نوزادان سخن می گویند/شبکه سوم سیما/ بره طبیب***انجمن علمی طب سنتی ایران تنها انجمن مورد تایید وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی ایرانی

برایلطفا وارد حساب کاربری خود شوید.




خانه

موبایل

نوزادی که از ریفلاکس معده رنج می برد به سختی می خوابد

 

درمان رفلاکس معده در نوزادان طب سنتی

در صورتی که نوزاد علائمی مانند رشد ضعیف، برگرداندن غذا، استفراغ مکرر، مدفوع خونی، سرفه های مزمن و ناراحتی بعد از غذا خوردن از خود نشان داد با پزشک صحبت کنید. این علائم نشان دهنده بیماری رفلاکس معده است که باعث رشد ضعیف فرزند می شود. مانند بزرگسالان، کودکان نیز از رفلاکس اسید معده رنج می برند؛ این رفلاکس باعث برگرداندن غذا می شود. متاسفانه این مسئله بسیار رایج است.در نوزاد ماهیچه بین معده و مری هنوز به طور کامل بالغ نشده است بنابراین محتویات معده به راحتی به سمت عقب بر می گردند. فاکتورهایی مانند تولد زودهنگام، به پشت خوابیدن زیاد و مصرف رژیم غذایی مایع باعث افزایش رفلاکس معده در نوزاد می شود. رفلاکس باعث می شود بعد از غذا استفراغ اتفاق بیفتد و این کودکان بهانه گیر می شوند.تا وقتی نوزاد سالم است و به خوبی رشد می کند ریفلاکس معده امری نگران کننده نیست. در واقع با بزرگ شدن نوزاد و فعال تر شدن او، این مشکل اهمیت خود را از دست می دهد زیرا کمتر مشکل آفرین است. روش های خانگی درمان ریفلاکس معده در نوزادان خوابیدن:نوزادی که از ریفلاکس معده رنج می برد به سختی می خوابد. در واقع حالت خوابیدن نادرست و زمان بد خوابیدن باعث می شود نوزاد بهانه گیر شود.

زیر سر نوزاد را بلند کنید یا زاویه تخت را سی درجه بالاتر بیاورید. هنگامی که قسمت بالاتنه نوزاد بالاتر است، جاذبه کار خود را انجام می دهد و مانع از برگشت محتویات معده به مری می شود.

همچنین می توان نوزاد را به بغل خواباند.

در حالتی که نوزاد در حالت خواب است به او شیر ندهید. بهتر است او را در حال نشسته قرار دهید و بلافاصله بعد از غذا خوردن او را نخوابانید.

بعد از غذا خوردن حداقل نیم ساعت نوزاد را در حال نشسته قرار دهید.ماساژ درمانی:ماساژ منظم به سیستم گوارشی و تنفسی نوزاد کمک می کند بهتر عمل کند.

ماساژ عصب واگ را تحریک می کند؛ این عصب در مغز نقش کنترل سیستم گوارشی و تنفسی را برعهده دارد. همچنین این عصب باعث پیشرفت سریع بدن می شود بنابراین تمام قسمت های بدن سریع تر به حالت موثر خود می رسند.

ماساژ باعث افزایش توانایی شناسایی، کاهش گریه و بهتر خوابیدن نوزاد می شود.

نوزاد را در حالت خوابیده قرار دهید.

بر روی شکم او مقداری روغن نارگیل یا زیتون قرار دهید.

شکم را به مدت سه تا چهار دقیقه در چهت عقربه های ساعت ماساژ دهید.

سپس دو دقیقه پشت را ماساژ دهید.

سپس دست ها و پاها را ماساژ دهید.

این کار را روزی دو تا سه بار انجام دهید.نکته:بعد از غذا خوردن نوزاد را ماساژ ندهید. ورزش:- برای کنار آمدن نوزاد با ریفلاکس معده چند حرکت ورزشی با او انجام دهید.

– ورزش به بهبود گوارش کمک می کند. به یاد داشته باشید بعد از ورزش حدود نیم ساعت به نوزاد غذا ندهید. پیش از ورزش نیز به او غذا ندهید.

– ورزش هایی مانند دوچرخه پا، ورزش های زانو برای از بین رفتن نفخ معده مناسب هستند.نوزاد را بخوابانید.

پاهایش را به صورت خم در دست نگه دارید.

طوری پاهایش را تکان دهید انگار در حال دوچرخه سواری است.

این کار را ده دقیقه انجام دهید. سرکه سیب:سرکه سیب درمان خوبی برای ریفلاکس معده است. این ماده باعث می شود تعادل اسید معده حفظ شود بنابراین هضم غذا راحت تر انجام می شود.

همچنین باعث قوی شدن سیستم ایمنی بدن و محافظت از نوزاد در برابر بیماری ها می شود.یک چهارم قاشق چایخوری سرکه سیب تصفیه نشده را داخل آب ولرم بریزید.

چند قاشق پر در فاصله زمانی های منظم به نوزاد بدهید.

برای نوزاد بالای یک سال، می توانید عسل نیز به محلول اضافه کنید. روغن نارگیل:خواص ضدالتهاب روغن نارگیل به کاهش التهاب ناشی از ریفلاکس معده کمک می کند. این روغن به روغن کاری سیستم گوارشی می پردازد بنابراین عملکرد آن بهتر می شود.

لاریک اسید موجود در روغن نارگیل سیستم ایمنی نوزاد را محافظت می کند.

ف قاشق چایخوری روغن نارگیل را به نوشیدنی گرم بیفزایید و روزی دو تا سه بار به نوزاد بدهید.

مادرهایی که نوزاد شیر می دهند باید روزی دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل بخورند. این کار به قوی شدن سیستم دفاعی بدن نوزاد کمک می کند.

همچنین می توانید روغن زنجبیل را با روغن نارگیل به مقدار مساوی مخلوط کنید و به مدت یک دقیقه بر روی شکم نوزاد بمالید. این کار را روزی چند بار انجام دهید. بابونه:بابونه درمان دیگری برای ریفلاکس معده است. خواص آرامش بخشی و ضدانقباض و تشنج آن به هضم کمک می کند و درد را کاهش می دهد.

نصف قاشق چایخوری گل خشک بابونه را در آب داغ بریزید.

پنج تا ده دقیقه روی آن را بپوشانید.

سپس بگذارید سرد شود.

در طول روز یک تا دو قاشق چایخوری به نوزاد بدهید.

مادران شیرده نیز باید روزی دو تا سه بار چای بابونه بخورند. نعناع:خواص ضد انقباض و تشنج و آرامش دهنده این ماده باعث آرام شدن سیستم گوارشی و کاهش علائم ریفلاکس معده می شود. همچنین التهاب نیز کاهش می یابد.

دو قطره روغن نعناع را در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بریزید. شکم نوزاد را به شکل چرخشی با این روغن ها ماساژ دهید. این کار را حداقل روزی دو بار انجام دهید.

مادرهای شیرده می توانند روزی دو تا سه بار چای نعناع بخورند یا از کپسول های نعناع با نظر پزشک استفاده کنند. 

رفلاکس باعث می شود بعد از غذا استفراغ اتفاق بیفتد

 

درمان رفلاکس معده در نوزادان طب سنتی

رازیانه:اگر معده درد نوزاد به دلیل ریفلاکس معده یا نفخ باشد، رازیانه بهترین روش درمان است. هم مادر و هم نوزاد می توانند از این ماده استفاده کنند.

یک قاشق چایخوری دانه رازیانه را در یک لیوان آب داغ بریزید.

بگذارید ده دقیقه بماند.

روزی نصف تا یک قاشق چایخوری به نوزاد بدهید.

همچنین می توانید پودر دانه رازیانه سرخ شده را به غذای نوزاد بیفزایید. زیره:زیره درمان دیگر ریفلاکس معده می باشد. دانه های آن باعث تحریک شدن سیستم گوارشی و کاهش مشکلات آن مانند گاز یا اسید می شود.

یک قاشق چایخوری دانه زیره را در یک لیوان آب بریزید.

لیوان را به مدت پنج تا ده دقیقه بپوشانید.

بگذارید سرد شود.

سپس یک تا دو قاشق چایخوری محلول را روزانه به نوزاد بدهید. رژیم غذایی مادر شیرده:مادرهایی که به نوزاد شیر می دهند باید به دقت مراقب رژیم غذایی خود باشند. زیرا تاثیر مستقیم بر سلامتی و رشد نوزاد دارد.

محصولات لبنی را کنار بگذارید زیرا پروتئین موجود در آن ها به سیستم گوارش نوزاد فشار می آورد.

از موادی که حساسیت ایجاد می کنند مانند آجیل، سویا و تخم مرغ اجتناب کنید.

غذاهای تند و چرب و نوشیدنی های گازدار و شکلات و کافئین مصرف نکنید.

از سیگار و الکل دوری کنید.

مادر باید ماست پروبیوتیک روزانه مصرف کند تا سیستم گوارشی خود را قوی کند.

نوشیدن آب در طول شیردهی ضروری می باشد. نکاتی در درمان رفلاکس معدهبه یاد داشته باشید بعد از غذا دادن به نوزاد به مدت بیست تا سی دقیقه او را نخوابانید.

از زمین قرار دادن نوزاد بعد از شیر خوردن اجتناب کنید.

روزی چند بار در وعده های کوچک به نوزاد غذا بدهید.

بدون مشورت با پزشک هیچ غذای جامدی به نوزاد ندهید.

مراقب باشید نوزاد بیش از حد غذا نخورد.

به فرزندتان غر نزنید.

از لباس های تنگ برای نوزاد خودداری کنید.

غذاهای غلیظ تر برای نوزاد بهتر هستند. درباره این مسئله با پزشک مشورت کنید.

اگر حدس می زنید غذایی حساسیت ایجاد می کند با پزشک مشورت کنید.

اگر نوزاد با شیشه شیر می خورد. نوک شیشه را چک کنید. در صورتی که خیلی کوچک باشد موجب .. هوا می شود و اگر خیلی بزرگ باشد سرعت جریان شیر را زیاد می کند.

منبع:ooma.ir

فروش ویژه لوازم ساختمانی

ارزان ترین خدمات تور/زیرقیمت بازار

وسایل بازی پلاستیکی با تخفیف ویژه

3 % تخفیف ویژه ویدئوت با کد تخفیف : beytoote

خرید انلاین محصولات زناشویی،6 درصد تخفیف

خرید بلیط زیر قیمت بازار

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

بهداشت سلامت | رژیم غذایی لاغری چاقی دکتر کرمانی

اگر تا به حال در زمستان به کشورهای نزدیک ایران سفر نکرده‌اید، حتماً چیزهایی را از دست داده‌اید! شاید مهم‌ترین

سام درخشانی به عنوان سفیر الی گشت معرفی گردید. پیج رسمی اینستاگرام الی گشت و سام درخشانی در هفته های

  بهترین تشک های بازار تشک های زیادی در حال حاضر در بازار ایران وجود دارد. ۵ تشک برجسته بازار

با توجه به علاقه و نیاز انسان‌ به زیبایی، خانم‌ها هر روز و یا به مناسبت‌های مختلف از محصولات‌ آرایشی

درمان رفلاکس معده در نوزادان طب سنتی

آنفلوانزا اغلب با علائمی چون تب، سردرد، دردهای عضلانی، ضعف‌های شدید همراه با سرفه، درد سینه، درد مفاصل، بی‌اشتهایی و

در حالی که اکثر افراد بر این باورند که صابون های آنتی باکتریال اثر بهتری در پاکسازی دست ها دارد،

یک مطالعه جدید توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو نشان داد چگونه فناوری اصلاح ژن می‌تواند برای تقویت ژن‌هایی که اشتها

طبق نتایج یک مطالعه جدید، افراد مسن مبتلا به دیابت با مشکلاتی در زمینه فکر کردن و حافظه مواجه هستند.

اساساً رفلاکس اسید در نوزادان بسیار شایع است، هرچند معمولاً با رسیدن به سن یک و نیم سالگی برطرف می‌شود. نوزادانی که دچار رفلاکس معده به مری هستند ممکن است علائم مشخصی مانند سکسکه، استفراغ، تف کردن، نفخ معده، تحریک‌پذیری، گریه ناگهانی و امتناع از غذا خوردن از خود نشان می‌دهند. در برخی موارد، این علائم ممکن است با کولیک یا سوءهاضمه اشتباه گرفته شوند و از این رو اغلب با یک پزشک متخصص اطفال مشورت می‌شود تا در صورتی که مداوم یا عودکننده باشد، دلیل آن مشخص شود. رانیتیدین راهی بی‌خطر و موثر برای کاهش اسید معده، سوزش معده و درد مرتبط با آن در نوزاد است.

اگر فرزند شما دچار بیماری رفلاکس معده به مری باشد و متخصص اطفال برای وی رانیتیدین تجویز کند، نیاز به اطلاعات خاصی است که شما در مورد دوز مصرفی، چگونگی مصرف دارو توسط نوزاد، عوارض جانبی و مزایای آن نیاز دارید.


چرا رانیتیدین تجویز می‌شود؟
رانیتیدین در نوزادان مبتلا به رفلاکس اسید رفلاکس معده به مری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با مهار کردن اسیدی که موجب سوزش پایین مری شده و منجر به درد و ناراحتی در کودکان مبتلا به رفلاکس اسید می‌گردد، عمل می‌کند. رانیتیدین همچنین گاهی اوقات در کودکان مبتلا به کهیر مزمن که یک راش پوستی آلرژیک است، استفاده می‌شود.

چرا نوزاد باید این دارو را مصرف کند؟
در رفلاکس اسید محتوای معده به طرف مری بالا می‌آید که دردناک بوده و می‌تواند به مری آسیب بزند. رانیتیدین میزان اسید موجود در معده را کاهش می‌دهد که منجر به کم شدن علائم رفلاکس اسید می‌گردد.

درمان رفلاکس معده در نوزادان طب سنتی

دوز مورد نیاز برای نوزادان
قرص: ۱۵۰ میلی‌گرم، ۳۰۰ میلی گرم
قرص‌های تجزیه شدنی: ۱۵۰ میلی‌گرم، ۳۰۰ میلی‌گرم
داروی مایع

نوع رانیتیدینی که می‌توانید به نوزاد خود بدهید به صورت شربت mg/mL ۱۵ می‌باشد. این دارو تنها از طریق نسخه قابل تهیه است. انواع بدون نسخه‌ی رانیتیدین موجود می‌باشند اما فقط توسط افراد بالای ۱۲ سال باید مصرف شود.

برای نوزادان کوچک‌تر از ۶ ماه، دوز معمول بصورت زیر است:

دوز mg/kg ۱ دو یا سه بار در روز (۱ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن برای هر دوز) – بنابراین یک نوزاد ۴ کیلوگرمی باید دورز ۴ میلی‌گرمی را دو یا سه بار در روز مصرف کند (اگر محلول ۷۵mg/ml یا ۱۵mg/ml داشته باشید، در این صورت ۴ میلی‌گرم حدود ۳/۰ میلی‌لیتر است).

اگر این دوزهای رانیتیدین برای نوزاد کافی نباشد، دوزهای بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرند –تا ۹ میلی‌گرم در کیلوگرم در روز (که به دو یا سه دوز تقسیم می‌شود). اگر هرگونه اختلال کلیوی وجود داشته باشد، دوز دارو باید ۵۰ درصد کاهش یابد.

زمان و تعداد مصرف رانیتیدین
رانیتیدین ممکن است یک، دو یا سه بار در روز مصرف شود. پزشک تعداد دفعات مصرف آن را به شما خواهد گفت:

یک بار در روز: می‌تواند در صبح یا شب باشد.
دو بار در روز: باید یک بار در صبح و یک بار در شب مصرف شود. در حالت ایده‌‌آل، فواصل بین آنها ۱۰ تا ۱۲ ساعت می‌باشد برای مثال بین ۷ تا ۸ صبح و بین ۷ تا ۸ شب.
سه بار در روز: باید یک بار در صبح، یک بار در اوایل بعد از ظهر و یک بار در شب مصرف شود. در حالت ایده‌آل، فواصل آنها باید ۶ ساعت باشد، برای مثال ۸ صبح، ۲ ظهر و ۸ شب.
داروها در همان ساعت‌های روز قبل مصرف شوند تا تبدیل به روال روزانه شده و به خاطر سپردن آن نیز آسان گردد.

رانیتیدین باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیش از تغذیه به نوزاد داده شود. دوز آن بسته به وزن نوزاد می‌باشد. دوز شربت رانیتیدین را با قطره‌چکان دارو یا سرنگ دهانی اندازه‌گیری نمایید.

اشکال مختلف رانیتیدین
قرص: باید با یک لیوان آب، شیر یا آب میوه قورت داده شود. نوازد نباید قرص را بجود.

قرص‌های تجزیه شدنی: باید در ۱۰ میلی‌لیتر آب (دو قاشق داروخوری) حل شوند. به ملایمت این مخلوط را در مقدار کمی آب میوه (مانند سیب، پرتغال یا آناناس) یا پوره سیب یا ماست بهم بزنید. از شیر، آب گازدار یا سایر نوشیدنی‌های گازدار استفاده نکنید. کودک باید تمام مخلوط را به یک باره بنوشد.

داروی مایع: میزان صحیح دارو را با استفاده از قاشق داروخوری یا سرنگ دهانی اندازه‌گیری کنید. می‌توانید این وسایل را از داروخانه تهیه نمایید. از قاشق چایخوری استفاده نکنید زیرا نمی‌توان با آنها میزان دقیق دارو را تعیین کرد.

اگر نوزاد مریض باشد (استفراغ کند) چه باید کرد؟
در صورتی که نوزاد در کمتر از ۳۰ دقیقه پس از مصرف یک دوز رانیتیدن ناخوش بود، مجدداً همان مقدار دوز را به او بدهید.
اگر نوزاد از ۳۰ دقیقه پس از مصرف یک دوز رانیتیدین مریض بود، نیازی به دوز دیگری نمی‌باشد و باید تا زمان دوز معمول بعدی صبر کنید.
اگر کودک مجدداً مریض بود با متخصص، داروساز یا بیمارستان صحبت کنید. آنها با توجه به وضعیت فرزند شما و داروهای خاص مورد استفاده توصیه‌های لازم را به شما خواهند کرد.

در صورت دادن زیاد رانیتیدین به نوزاد چه کنیم؟
رانیتیدین معمولاً دارویی بی‌خطر است و احتمال ایجاد مشکل در صورت دادن اشتباهی دوز زیاد، کم است. اگر نگران هستید که ممکن است به نوزاد خود بیش از حد رانیتیدین داده باشید، با پزشک تماس بگیرید.

آیا دادن شربت رانیتیدین به نوزاد بی‌خطر است؟
بله بطور کلی بی‌خطر است. هرچند نوزدان تنها در صورتی که دچار رفلاکس معده یا رفلاکس گوارشی هستند نیاز به دارویی مانند رانیتیدین دارد. نوزادان مبتلا به استفراغ یا بالا آوردن ساده که رفلاکس معده نیز یده می‌شود، اسیدی که موجب سوزش یا ناراحتی می‌شود را ندارند و بنابراین نیازی به رانیتیدین نیست. رانیتیدین یک داروی مهارکننده اسید است و نه داروی ضد استفراغ.

اگر کودک شما مشکل سوزش مری در اثر اسید را ندارد نیازی به مصرف رانیتیدین نمی‌باشد. در صورت عدم نیاز کودک به دارو بهتر است از آن اجتناب شود.

توصیه‌های کلی درباره دارو
سعی کنید دارو را هر روز در یک زمان به کودک خود بدهید تا زمان آن یادتان بماند.
این دارو را تنها به نوزاد خود بدهید. هیچوقت آن را به شخص دیگری حتی اگر به نظر همان شرایط را داشته باشد ندهید زیرا ممکن است مضر باشد.
اگر فکر می‌کنید که شخص دیگری ممکن است بطور تصادفی این دارو را مصرف کرده باشد بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

مطمئن شوید که همیشه به اندازه کافی دارو دارید. حداقل دو هفته پیش از اتمام آن نسخه‌ی دیگری دریافت کنید.
مطمئن شوید که تاریخ انقضای دارویی که در خانه دارید نگذشته باشد. داروهای قدیمی را به داروخانه بدهید تا آنها را از بین ببرند.

عوارض جانبی
نوزادان به خوبی داروی رانیتیدین را تحمل می‌کنند و عوارض جانبی آن شایع نمی‌باشد. معمولاً عوارض جانبی آن عبارتند از اسهال، درد شکم و یبوست. اما عوارض جانبی نادرتری در صورت مصرف رانیتیدین توسط نوزادان وجود دارد. این عوارض شامل مشکلات التهاب کبد و کاهش سلول‌های خونی می‌باشد. برای آنهایی که بدلیل عوارض جانبی دارو نمی‌توانند از رانیتیدین استفاده کنند، روش‌های غیر دارویی دیگری وجود دارند که می‌توانند به عنوان جایگزین یا همراه با دارو مورد استفاده قرار گیرند.

محل نگهداری رانیتیدین
دارو را در یک قفسه و دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگه دارید. نیازی به نگهداری آن در یخچال نمی‌باشد.
مطمئن شوید که کودکان دسترسی به دارو ندارند.
دارو را در محفظه‌ای که از ابتدا در آن است، نگه دارید.


“لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید”

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *