درمان دارویی نفخ شدید روده

خواص دارویی و گیاهی

پورتال جوانان ایرانی

باد گلو، گاز روده ها و نفخ هر سه به گازهای موجود در مجاری گوارش انسان مرتبط میباشند.

منابع گازها:

۱- منابع برونزاد: ۹۰ درصد گاز روده ها و معده از منابع برونزاد سرچشمه میگیرد. هنگامی که شما چیزی میخورید و یا میاشامید اندکی هوا نیز به همراه غذا وارد سیستم گوارشی شما میگردد. افزایش ترشح بزاق نیز (به هر علت) باعث ایجاد گاز برونزاد میگردد. بلعیدن هوا(aerophagia)  در افراد مضطرب میباشد که فرد بطور ناخودآگاه مقدار زیادی هوا را می بلعد.

درمان دارویی نفخ شدید روده

۲- منابع درونزاد: ۱۰ درصد گاز موجود در روده ها از منابع درونزاد منشا میگیرند:

* محصول جانبی گوارش طبیعی: اسید معده توسط ترشحات لوزالمعده خنثی میگردد. نتیجه این واکنش تولید گاز دی اکسید کربن میباشد.

* باکتریهای موجود در روده بزرگ: برخی غذاهای خاص که بدن قادر به هضم آنها نیست در روده بزرگ توسط باکتریها تخمیر شده و گاز تولید میگردد.

* گازها از طریق فرآیند انتشار، بین روده ها و خون جابجا میشوند.

بادگلو(belching):

بلعیدن هوا علت اصلی بادگلو میباشد. اما برخی افراد نیز از سر عادت باد گلو میزنند و به وجود گاز در معده ربطی ندارد. زخم معده و مشکلات کیسه صفرا نیز میتواند باد گلو ایجاد کند. هوای بلعیده شده توسط باد گلو خارج میگردد. اما مقدار اندکی ازهوا به روده ها راه می یابد که در آنجا نیز یا از طریق مخاط روده ها جذب خون میگردد و یا از طریق گاز روده از بدن خارج میگردد. چنانچه فرد در حالت دراز کش هوا بلعیده باشد غالب هوا به روده ها راه می یابد، اما اگر در وضعیت ایستاده و قائم باشد هوای بلعیده شده از طریق باد گلو خارج میگردد.

راهکارهای کاهش باد گلو:

بلعیدن هوا اغلب در افراد مضطرب وجود دارد و این افراد بطور ناخودآگاه اقدام به بلعیدن هوا میکنند. افزایش ترشح بزاق نیز باعث بلعیدن هوا میگردد:

۱-کاهش دفعات بلعیدن غذا.

۲-آرام و آهسته غذا خوردن و نوشیدن مایعات.

۳-مایعات را جرعه جرعه بنوشید و از سرکشیدن یکباره آن خودداری کنید.

۴-اجتناب از پیپ، استعمال سیگار، جویدن آدامس و آب نبات، استفاده از نی برای نوشیدن مایعات، نوشیدن مایعات از بطری های دهان باریک، قرار دادن دست دندان مصنوعی لق در دهان (باعث افزایش ترشح بزاق میگردد).

۵-عدم مصرف غذاهای حاوی گاز نظیر نوشابه های گازدار، قرصهای جوشان و خامه زده شده.

۶-خودداری از بلعیدن عمدی هوا بمنظور باد گلو زدن.

۷-لقمه های غذا را قبل از بلعیدن بطور کامل بجوید.

۸-استرس و اضطراب خود را کنترل کنید.

گاز روده ها(flatulence):

به آزاد سازی ترکیبی از گازهای روده(flatus) که توسط باکتریها و مخمرهای مستقر در روده بزرگ (قولون) ایجاد میگردند، اطلاق میشود. غذاهایی که در بدن غیر قابل هضم میباشند (به علت عدم وجود آنزیم هضم کننده) مانند پلی ساکاریدها (به ویژه اولیگوساکاریدها) (نشاسته و سلولز) و برخی قندها بدن تغییر از مجاری گوارشی عبور کرده و به عنوان غذا به مصرف باکتریهای روده میرسند. محصول جانبی این فرایند تخمیری تولد گاز روده میباشد.

غذاهایی که ایجاد گاز میکنند:

حبوبات (لوبیا-عدس-لوبیای سویا-نخود فرنگی) -لبنیات (شیر-بستنی-پنیر)- سبزیجات(بروکلی-گل کلم-خیار-مارچوبه-کرفس-کاهو)- سبزیجات ریشه ای (سیب زمینی-شلغم-پیاز-تربچه-سیر-هویج-بادنجان)- میوه ها (زردآلو-سیب-گلابی-آلو-موز-کشمش) -غلات (جو دوسر-ذرت-برنج-دانه های کامل (به علت وجود فیبر)- آرد گندم)- مغزها (بادام هندی)

نکته: در اختلال عدم تحمل لاکتوز (عدم وجود آنزیم لاکتاز برای تجزیه لاکتوز)، لاکتوز(قند اصلی شیر) به روده باریک راه یافته و باکتریها از آن تغذیه میکنند. این امر گاز روده ها را افزایش میدهد.

نکته:سوربیتول که نوعی شیرین کننده است نیز میتواند ایجاد گاز کند.

نکته: برنج خیلی سهل الهضم است و کمترین تولید گاز را بهمراه دارد. اما نشاسته گندم، سیب زمینی، جو دو سر و ذرت گاز زیادی تولید میکنند.

نکته:غلات کامل به علت دارا بودن فیبر گاز بیشتری تولید میکنند.

نکته: فیبرغذایی برای سلامتی بسیار مفید هستند، اما بایستی مصرف آنها را به آهستگی افزایش داد. برخی از فیبرها گاز تولید کرده اما برخی گاز تولید نمیکنند. (به مقاله فیبر رژیمی  رجوع شود)

مطالبی در رابطه با گاز روده ها:

۱-یک انسان بطور معمول روزانه ۰٫۵ تا ۱٫۵ لیتر گاز روده آزاد میکند.۱۲-۲۰ بار در روز. نیتروژن، اکسیژن، دی اکسید کربن، متان، هیدروژن، سولفید هیدروژن گازهای تشکیل دهنده روده میباشند.

۲-گاز روده ها عمدتا از نیتروژن و اکسیژن تشکیل یافته است که توسط دهان بلعیده میگردند.

۳-دی اکسید کربن توسط میکروبهای هوازی روده تولید میگردند.

۴-هیدروژن توسط برخی از میکروبها و گاز متان نیز توسط باکتریهای بی هوازی تولید میگردند.

۵-گازهای متان و هیدروژن اشتعال زا میباشند. تنها ۴۰ درصد روده افراد دارای میکروبهای تولید کننده گاز متان میباشد.

۶-بوی طبوع گاز روده ها به علت وجود مقادیر اندک ترکیبات حاوی سولفور میباشد. سولفید هیدروژن (بوی تخم مرغ گندیده) و سولفید کربونیل علت بوی بد گازهای روده ها بوده که نتیجه تجزیه پروتئین ها میباشند.

۷-علت دیگر بوی طبوع وجود اسیدهای چرب با وزن مولکولی پایین نظیر بوتیریک اسید(بوی کره فاشد) میباشد.

۸-گاز روده ها مانند مدفوع بوسیله حرکات دودی (انقباضات متوالی عضلات روده ای) به سمت مقعد رانده میشوند.

۹-برخی باکتریهای روده گاز تولید شده توسط باکتریهای دیگر را مورد مصرف قرار میدهند.

درمان دارویی نفخ شدید روده

۱۰-میزان تولید گاز در افراد متفاوت است و به تعداد و نوع باکتریهای مستقر در روده، نوع رژیم غذایی و میزان بلعیدن هوا توسط فرد بستگی دارد.

۱۱-غذاهایی که حاوی سولفور زیاد میباشند نظیر گل کلم، تخم مرغ و گوشت بوی طبوع گاز روده را افزایش میدهند.

نکته: وجود گاز زیاد در سیستم گوارش باعث درد شکم، نفخ، باد گلو و گاز روده حجیم و آزار دهنده میشود.

نفخ(bloating):

به احساس ورم و پری شکم و افزایش میزان گاز در مجاری گوارش اطلاق میگردد. علت نفخ معمولا وجود گاز زیاد نیست، بلکه به خاطر کندی انقباضات عضلانی و حرکات دودی مجاری گوارش میباشد. مصرف غذاهای چرب تخلیه معده را به تاخیر انداخته و ایجاد نفخ میکنند. همچنین نفخ میتواند به علت نشانگان روده تحریک پذیر باشد (که در آن انقباضات روده ای نظم میگردد)- علت دیگر نفخ میتواند تند تند غذا خوردن باشد. همچنین نفخ میتواند نشانه برخی بیماریها مانند آپاندیسیت و یا سنگ کیسه صفرا باشد. یبوست نیز ایجاد نفخ میکند. نفخ در زنان بروز میکند. علت آن هم تغییر در سطح هورمونهای بدن و افزایش احتباس آب و نمک در بافتهای بدن،  پیش از قاعدگی میباشد.

علایم افزایش گاز روده ها:

۱-افزایش آزاد سازی گاز روده.

۲-آزاد سازی گاز بد بو.

۳-آزاد سازی گاز پر سروصدا.

۴-نفخ معده و شکم.

۵-صداها و درد شکم.

علل نفخ متناوب و افزایش گاز روده ها:

۱-افزایش تولید گاز:

* میزان گاز تولید شده توسط باکتریهای روده بزرگ  در افراد مختلف متفاوت است.

* سوء هضم و سوءجذب غذا در روده کوچک باعث میگردد تا غذای هضم نشده بیشتری به قولون (روده بزرگ) وارد گردد. هرقدر میزان غذای هضم نشده در اختیار باکتریهای روده برگ باشد گاز بیشتری نیز تولید خواهد شد. (مثل نارسایی لوزالمعده و یا اختلال عدم تحمل لاکتوز)

* رشد مفرط و انتشار باکتریهای روده بزرگ به روده کوچک. با آنکه باکتریها منحصرا در روده بزرگ مستقرهستند، اما گاهی اوقات باکتریها به روده کوچک راه می یابند. بنابراین غذا قبل از هضم و جذب توسط باکتریها مصرف گردیده و تولید گاز افزایش می یابد.

۲-انسداد فیزیکی: میتواند در هر نقطه از مسیر مجاری گوارش ایجاد شود.انسداد ممکن است دائم و یا موقت باشد، مثل تنگی باب المعده.

۳-انسداد کارکردی: به علت عملکرد ضعیف عضلات معده و روده (که محتویات معده و روده را به جلو میراند) ایجاد میگردد. هنگامی که این عضلات بدرستی عمل نمی کنند، محتویات روده ای تجمع یافته و باعث ورم و نفخ شکم میگردد. چربی ها نیز میتوانند باعث کندی حرکات روده ای و تخلیه معده گردد.

۴-حساسیت مفرط روده ای: برخی افراد به افزایش اندک گاز روده ها نیز حساس بوده و احساس نفخ و ورم معده میکنند.

۵-مصرف برخی آنتی بیوتیکها و مسهل ها نیز ایجاد نفخ و گاز روده ای میکنند.

نکته: گاز روده ها نشانه فعالیت طبیعی روده ها میباشد. احتباس گاز روده نیز خطرناک نیست اما میتواند باعث یبوست گردد.

نکته: تمام گاز موجود در مجاری گوارش از طریق مقعد خارج نمی گردند. برخی از طریق انتشار به خون راه یافته و از طریق ریه ها مجددا به هوا بازمیگردند. برخی از گازها نیز در داخل مدفوع به دام افتاده و همراه با مدفوع دفع میگردند.

نکته:هنگامی که شما گاز روده را محبوس کرده و آن را خارج نمیسازید، در طی شب که عضلات بدن شل میشود گاز روده ها نیز بطور خودکار آزاد میگردند.

تشخیص نفخ مزمن:

۱-عکسبرداری اشعه x از شکم و روده کوچک.

۲-اندازه گیری سرعت تخلیه معده.

۳-عکسبرداری فراصوت،سی تی اسکن و ام آرآی.

۴-تستهای سوء جذب و سوء هضم.

۵-تست تنفسی هیدروژن و متان.

درمان نفخ و افزایش گاز روده ها:

۱-چنانچه علت سوء هضم و نارسایی لوزالمعده باشد باید مکمل آنزیمهای لوزالمعده تجویز گردد.

۲-چنانچه علت سوء هضم لاکتوز، فروکتوز و یا سوربیتول باشند، باید غذاهای حاوی این قند ها از رژیم غذایی حذف گردیده و یا از مکمل آنزیمهای گوارشی استفاده شود. آنزیمهای alpha-galactosidase باعث هضم قندهای کمپلکس گردیده و حجم گاز روده ها را کاهش میدهند. مکمل های آنزیمهای گوارشی موجود شامل لاکتاز، آمیلاز، لیپاز، پروتئاز، سلولاز، پکتیناز، اینورتاز، گلوکوآمیلاز، مالت دیاستاز میباشند.

۳-چنانچه سوء هضم و سوء جذب به علت اختلال در عملکرد دیواره روده ها باشد، باید با بیوپسی روده کوچک و کشف علت داروی مرتبط تجویز گردد.

۴-چنانچه علت انسداد فیزیکی باشد، عمل جراحی باید صورت گیرد.

۵-چنانچه علت انسداد کارکردی باشد، بایستی ازداروهای محرک فعالیت عضلات معده و روده کوچک نظیر erythromycin وmetoclopramide مصرف کرد.

۶-مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات های هضم ناپذیر باید محدود و یا از رژیم غذایی حذف گردند.

۷-غذا به آرامی و آهستگی صرف شود.

۸-قدم زدن پس از صرف غذا حرکات روده ها را تحریک میکند.

۹-مصرف داروی simethicone نیز میتواند نفخ را کاهش دهد.

۱۰-مصرف قرصهای زغال فعال شده قبل از غذاهایی که نفخ آور میباشند گاز روده ها را کاهش میدهند.

۱۱-آنتی بیوتیک ریفاکسیمین rifaximin که در درمان اسهال مرتبط با e-coli تجویز میگردد نیز حجم گازهای روده را کاهش میدهد.

۱۲-مصرف اندکی مایعات اسیدی همچون آب لیموترش و یا سرکه همراه با غذا باعث تحریک ترشح اسید هیدروکلریک و آنزیمهای گوارشی میگردد.

۱۳-مصرف ماست، زیره سبز(cumin)  ، زیره سیاه(caraway)  وزردچوبه(tumeric) گاز روده ها و نفخ را کاهش می دهند.

۱۴-تخمیر، اولیگوساکاریدها را تجزیه کرده و تولید گاز آنها را کاهش میدهد. به همین خاطر توفو tofu (پنیر سویا) گاز خیلی کمتری نسبت به لوبیای پخته تولید میکند.

۱۵-برای کاهش خاصیت نفخ آوری لوبیای پخته، لوبیا را ۲۴ ساعت درون آب بخیسانید و سپس آب پز کنید. اما این کار مواد مغذی دیگر محلول در آب را نیز از لوبیا خارج میسازد.

۱۶-مصرف آنتی اسید ها باد گلو را افزایش داده و نفخ را رفع میکند.

۱۷-نعناع، آویشن، فلفل فرنگی شیرین، ریحان، دارچین، زنجبیل و لیمو ترش باعث تسهیل عمل دفع گازهای روده ها و باد گلو شده و ضد نفخ میباشند.

۱۸-جای مصرف ۳ وعده غذایی سنگین در روز از ۶ وعده غذایی سبک استفاده کنید.

برچسب ها : درمان نفخعلت نفخگاز رودهگاز شکمگاز معدهمردماننشانه نفخنفخ شک چیست

۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۱

۲۰ خرداد, ۱۳۸۷

۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۴

من خودم چند سال هست که این مشمل نفخو داشتم و خدا رو شکر جدیدا تا حد هشتاد نود درصد تونستم حلش کنم و همش منتظر بودم راهی پیدا کنم که جواب بده و بیام برای مردم بنویسم که برای خیلی هاتون ب نظرم جواب میدهچون خودم نظر ها و نظرها و مطالب توی اینترنت خوندم و روی خودم انجام دادم و متاسفانه جواب نگرفتم یا خیلی کارهای سخت و زمانبری بودنو البته گاها با عوارض جانبی.شاید به اندازه یه پروژه کارشناسی روی خودم کار کردم و بالاخره جوینده یابنده است.و اما راه حل بسیار ساده این مشکل.
یک ساعت قبل از غذا حین غذا و یکی دو ساعت بعد از غذا نوشیدنی،ماست،یا هر چیز آبکی نخورید..و بسیار آرام غذا بخورید و زیاد بجویدش و به معدتون فشار نیارید و پر از غذا بیش از حجمش نکنید..همین ب نظرم همه میتونن این کارو بکنن.خودم اینو خیلی جاها میشنیدم ولی میگفتم برو بابا کار من ازین حرفا گذشته.ولی واقعا معجزه کرده برام خدا رو شکریک هفته امتحان کنید.به امتحانش می ارزه.
کارهای جانبی دیگه اینه که بعد از غذا لم ندید و اصن پاشید ظرفا رو بشورید یا راه برید.و بعد از این یکی دو ساعت یه میوه مثل سیب بخورید .و دستشوییتون که گرفت سریع برید و در دستشویی وقت بزاریدچرا که علت خیلی از نفخ ها یبوست و عدم اجابت مزاج کامل هست..و واقعا اگر به همین روش طبیعی مشکلتون حل نشد بعد سراغ گیاهان دارویی برید حقیقتا طب سنتی هم گیاهان و عرقیات رو اول توصیه نمیکنه.بلکه ابتداعا اصلاح سبک زندگی هست که چه بسیار در متون دینی ما راجب همین آداب غذا خوردن صحبت شده.راستشو بخاین این راه حل رو هم من هم شما خیلی جاها و توی همین متن شنیدیم و خوندیم..اما من همینکه از زبان دکتر میر غضنفری شنیدم اعتماد کردم و یک بار مثل آدم امتحان کردمالبته یادتون نره که ب جز این ساعات آب زیاد بخورید و تشنگی رسول جبرانش کنید
و این مشکل ب ظاهر ساده اما واقعا مشکل ساز که آدمو از هر جمعی دور میکنه و فعالیت های عادی انسان رو مختل میکنه و مجردها رو برای ازدواج سرد میکنه و دانشجو ها رو خونه نشین و خلاصه آدمو هر فعالیت اجتماعی دور میکنه راهکار قطعی هست و استفاده از زیره و رازیانه و اگرچه میتونه موثر باشه اما موقتی و با عوارض هست.
شبها با دراز کشیدن و جا بجا شدن این مشکل میشه که اگه کتار همسرتون میخابید خیلی جم نخورید!و به تجربه من اگه زور بزنید هی میشه و سعی کنید اینکارو نکنید..اگرم مجبور شدید خالی کنید خودتونو دستتونو جلوی مقعد بزارید که از پخش شدن بو در فضا تا حد زیادی جلوگیری میکنه..
و در آخر یادتون نره که بدن شما استثنایی هست و با اصلاح عاداتتون هیچکس بهتر از خودتون نمیتونع علت اصلی مشکل و درمانشو پیدا کنهریشه نفخ بعضی ها استرس هست که باید استرسشون رسول کنترل کنند و کلا درست زندگی کردن جلوی خیلی بیماریهای جسمی و روحی رو میگیره که خودتون مسئول حل اون هستید.خدا یاور ههمون باشه

افرين

سلام اینجانب بعد از عمل لیزری شقاق توسط یک جراح عمومی دچار بی اختیاری در دفع گاز روده شدم و بعد از اجابت مزاج ترشحات و مقداری خون از مقعد خارج می شود می خواستم بدونم درمانی برای بی اختیاری دفع گاز درمانی وجود دارد با تشکر التماس دعا

تحرك بعد از خوردن غذا، تقسيم وعده هاي غذايي به دفعات بيشتر با حجم كمتر، نخوردن مايعات بعد و قبل غذا، ورزش، پاكسازي كبد ومعده با مواد غذايي، بسيار كمك ميكنه

سلام با عرض پوزش قبل سوال ،من ۲۲سالمه حدودا از هفده سالگی دچار یه مشکل عجیبیم به گونه که کاملا گوشه گیر شدم‌،من معده درد مشکل روده و درد شکمی دارم دکترم رفتم گفت سندروم روده هست ولی من نه اسهال دارم ته یبوست ،مشکل من اینه که تو یه جمع که الکی اظطراب بهم دست میده یا تو یه شرایط استرس احساس دفع بهم دست میده همراه با بی اختیاری خروج گاز ،چندین بارم پیش اومده بی اختیار گاز رودم خارج شه ،مثلا سر کلاس درس الکی استرس میگیرم شکمم درد میکنه احساس خروج گاز دست میده و.تو رو خدا چ خاکی بسرم بریزم راهنمایی کنین دیگ خسته شدما ،هیشکیم نمیدونه من همچین مشکلی دارم بگمم مسخره میکنن ،آرزوی مسافرت با اتوبوس تو دلم مونده

دوست عزیز شما به یک روانشناس مراجعه کنید ومشکل اضطرابتونو حل کنید.نگران نباشید اگر لازم شد داروی ضد اضطرا ب هم زیر نظر پزشک مصرف کنید.

روده من مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستش حالا بعضی وقتا یه غلطی میکنم شیر میخورم دو روز از دل درد و شکم درد میمیرم آدم ۲۴ساعته هم که به دستشویی دسترسی نداره، انقد بهم فشار میاد ولی خودمو کنترل میکنم ولی فقط از یه چیزی میسوزم اونم اینکه با اینکه گاز روده مو نگه میدارم ولی یه صداهایی شبیه صدای گاز روده از داخل شکمم میاد اطرافیان هم مخصوصا تو کلاس یا محل کار نمیدونن که منه بدبخت خودمو نگهداشتم اون صدا که از داخل شکمم اومده دست خودم‌نبوده یبارم آبروم رف سر کلاس دخترا برگشتن نگا کردن فک‌کردن منوالا آدم بمیره بهتره از این زندگی

آقایون و خانمهای عزیز
برید عطاری بگید عرق نعنا میخواید ده دقیقه بعد از غذا یه قاشق بخورید دیگه معدتون نفخ نمیکنه-من خودم امتحان کردم نتیجه گرفتم-به چند نفر دیگه هم گفتم عمل کردن واسشون خوب بود-ضرری نداره که پنج شش هزار تومن خرج کنید انشالله نتیجه بگیرید- من خودم بعد از چند هفته هم دیگه نیازی نمیدیدم که بخورم و واسه مدت زیادی هست که دیگه نخوردم

سلام
٩٠%مشكلات گوارشي با نفس هاي عميق هميشگي و ممتد قابل جبرانه
از طرف كسي ك ١٥ساله آي بي اس شديد داره

بایدمثل خیلی از اروپایی ها خود را راحت نمود.. خجالت را کناربگزارید وبا دفع باد به سلامتی خود کمک کنید. من خودم روزی حداقل ۱۵ تا ۲۰ بار باد معده میدهم و کنارآمده ام با نفخ زیادم.

سلام
من خودم مدتها دلدرد ونفخ داشتم تا اینکه یک سال میشه که چای خوردن رو اتفاقی ترک کردم وبلافاصله ۸۰درصد مشکلات نفخ ودلپیچم حل شد
لطفا غذاهای تند اصلا مصرف نکنیدوچیزهای شیرین هم کم مصرف کنید
امتحان کنید ضرر نمیکنید

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دنبال کردن

سلامتی و بهداشت

دیابت چیست – انواع و نشانه ها

۱۲ خرداد, ۱۳۸۷

سلامتی و بهداشت

نکاتی درباره نوشیدن آب سرد بعد از غذا

۲۸ فروردین, ۱۳۹۲

سلامتی و بهداشت

روشهای پیشگیری از سرطان روده

۲۰ خرداد, ۱۳۸۷

تغذیه و تناسب اندام

مواد غذایی مناسب هنگام پرواز با هواپیما

۶ مرداد, ۱۳۸۷

ازدواج و خانواده

۲۰ راه تضمینی برای فروپاشی رابطه

۲۵ اردیبهشت, ۱۳۸۷

چطور کسی که عاشقش بودید را فراموش کنید

بررسی خودارضایی از نقطه نظر علمی

تنفر از والدین: چرا برخی فرزندان از والدین خود متنفر میشوند؟

وقتی مردی شما را بخواهد

عشق یکطرفه: کسی را دوست دارید که دوستتان ندارد؟

بیشتر

مد و مسائل زندگی

وقتی زندگی بر وفق مراد نیست چه کنیم؟

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۱۰ ایده ساده برای ست کردن مادر و دختری

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۸ قانون مهم قبل از ست کردن کیف و کفش برای خانم‌های خوش سلیقه

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

هفت لباس و اکسسوری زمستانه ضروری برای پسربچه‌ها

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۹ روش افراد موفق برای مقابله با استرس

۱۴ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۱۳ نکته درمورد روابط که از درد کشیدن‌تان جلوگیری می‌کند

۱۲ آذر, ۱۳۹۷

روشهای موفقیت

هشت روش طلایی برای دستیابی به موفقیت مالی

۱۱ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

یک دیکتاتور چگونه قدرتش را تقویت و تثبیت میکند؟

۲ آذر, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

انواع پر خطر ویروس HPV (پاپیلوم انسانی)، نشانه ها، تشخیص و درمان

۲۸ آبان, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

ارتباط استرس و دیابت

۲۳ آبان, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

خیانت زن به مرد در زندگی مشترک

۲۲ آبان, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

چطور استرس ناشی از کمال‌گرایی را کاهش دهیم

۲۰ آبان, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

پنج روش ست کردن لباس آقایان برای مهمانی‌های رسمی

۱۹ آبان, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۱۱ روش عالی برای تقویت ناخن و افزایش زیبایی آن

۱۹ آبان, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

نقش دولت ها در رشد اقتصادی

۷ آبان, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

مهربانی و صداقت: آیا می‌توان یکی را به‌تنهایی داشت؟

۱ آبان, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

پیامدهای سرنوشت‌باوری (تقدیرگرایی)

۲۳ مهر, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

چطور رابطه‌تان را با کسی که به شما آسیب زده بازسازی کنید

۲۱ مهر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۱۱ روش نگهداری و تمیز کردن محصولات چرمی

۱۸ مهر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۱۰ هدیه ویژه آقایان برای روزهای خاص و مناسبت‌های مختلف

۱۸ مهر, ۱۳۹۷

ازدواج و خانواده

خیانت زن به مرد در زندگی مشترک

۲۲ آبان, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۱۰ ایده ساده برای ست کردن مادر و دختری

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۸ قانون مهم قبل از ست کردن کیف و کفش برای خانم‌های خوش سلیقه

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

هفت لباس و اکسسوری زمستانه ضروری برای پسربچه‌ها

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۹ روش افراد موفق برای مقابله با استرس

۱۴ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

۱۳ نکته درمورد روابط که از درد کشیدن‌تان جلوگیری می‌کند

۱۲ آذر, ۱۳۹۷

روشهای موفقیت

هشت روش طلایی برای دستیابی به موفقیت مالی

۱۱ آذر, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

یک دیکتاتور چگونه قدرتش را تقویت و تثبیت میکند؟

۲ آذر, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

انواع پر خطر ویروس HPV (پاپیلوم انسانی)، نشانه ها، تشخیص و درمان

۲۸ آبان, ۱۳۹۷

سلامتی و بهداشت

ارتباط استرس و دیابت

۲۳ آبان, ۱۳۹۷

مد و مسائل زندگی

وقتی زندگی بر وفق مراد نیست چه کنیم؟

۲۰ آذر, ۱۳۹۷

کلیه حقوق سایت برای مردمان محفوظ است . استفاده غیر تجاری مطلب همراه با ذکر منبع و لینک مجاز می باشد.


URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-11-fa.html

   

    زمینه و هدف: نفخ شکم یکی از شکایات شایع گوارشی در افراد می‌باشد، بطوری که گفته می‌شود در حدود 2% از افراد در سنین 93-65 سالگی از اتساع شکم به دنبال نفخ رنج می‌برند. اقدامات درمانی گسترده و متنوعی همچون تجویز داروهای شیمیایی و تغییرات رژیم غذایی در جهت بهبود افراد مبتلا به نفخ صورت می‌گیرد که یکی از درمان‌های رایج، تجویز داروی دایمتیکون می‌باشد. از سوی دیگر اخیراً استفاده از داروهای گیاهی در درمان عارضه نفخ مورد توجه قرار گرفته است. از این رو مطالعه حاضر، به مقایسه اثرات داروی شیمیایی رایج(دایمتیکون) با یک داروی گیاهی از خانواده نعناع (کارمینت) در عارضه نفخ می‌پردازد.

درمان دارویی نفخ شدید روده

  روش بررسی: این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سو کور( Double blind randomized controlled clinical trial ) بر روی 82 نفر که از عارضه نفخ شکم رنج می‌بردند، انجام گرفت. برای این منظور و پس از تعیین معیارهای ورود و خروج، افراد به طور تصادفی در دو گروه درمانی A ، شامل 42 نفر تحت درمان با داروی گیاهی کارمینت( Carmint ) و گروه B ، شامل 4 نفر تحت درمان با داروی شیمیایی رایج دایمتیکون( Dimeticone )، طبق پروتکل درمانی مشخص به مدت 2 هفته قرار گرفتند. سپس هر یک از افراد مورد مطالعه در فواصل زمانی یک و 3 هفته پس از شروع درمان، با مصاحبه تلفنی مورد بررسی قرار می‌گرفتند و اطلاعاتی در مورد شکایات مرتبط با عارضه نفخ در هر بار تمــاس، از افـراد پـرسیده می‌شـد. نهـایتاّ متغـیرهای گـرد‌آوری شـده در فــرمهای جمــع‌آوری اطــلاعات، توسط نرم افزار آماری( version 13 ) SPSS مورد آنالیز قرار گرفتند و از آزمون­های آماری Chi2 ، Paired t-Test ، Independent t-test ، Mann-Whitney u-test و Repeated Measurement استفاده شد.

  یافته‌ها: میانگین تغییرات وجود گاز در شکم(مقدار بهبودی)، پس از یک هفته از شروع درمان ـ بر اساس معیار اندازه‌گیری شده ـ در دو گروه A و B به ترتیب(8/1 SD )73/1 و(/1 SD )15/1 واحد بود که این اختلاف بین دو گروه از نظر آماری معنی‌دار گزارش شد(19/ P ). ضمناً میانگین تغییرات اتساع شکم(مقدار بهبودی) نیز پس از یک هفته از شروع درمان درگروه A (97/ SD ، 21/1)، به طور معنی‌داری از گروه B (6/1 SD ، 73/) بیش‌تر بود(1/ P ). در حالی که پیگیری افراد پس از 3 هفته از شروع درمان و قطع پروتکل درمانی در دو گروه، نشان می‌داد که در اکثر موارد، اختلاف آماری معنی‌داری در عود شکایات در دو گروه A و B وجود نداشت.

  نتیجه‌گیری: داروهای گیاهی خانواده نعناع( Carminatives )، از قدیمی‌ترین درمان‌های گیاهی در افراد با شکایات گوارشی به شمار می‌روند. از سوی دیگر، داروی دایمتیکون نیز امروزه به طور گسترده‌ای در درمان عارضه نفخ شکم مورد استفاده قرار می‌گیرد، حال آن که برخی از مطالعات، اثربخشی دایمتیکون را در کاهش گاز شکم مورد سوال برده‌اند. نتایج مطالعه حاضر نیز نشان می‌دهد که اثرات درمانی کارمینت در بهبود شکایات نفخ شکم، بویژه در کوتاه مدت، از اثرات دایمتیکون بیش‌تر می‌باشد

 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 218 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences




خانه

موبایل

نفخ معده از شایع‌ترین علائم گوارشی است که در زنان از مردان بروز پیدا می‌کند

 

درمان دارویی نفخ شدید روده

 سردی مزاج معده موجب بروز نفخ می‌شود که سرد شدن مزاج معده دارای علائمی مانند سوءهاضمه و هضم غذاهای خیلی سبک و عدم هضم غذاهای سنگین، ترش کردن معده و تمایل به مصرف غذاهای سرد است.علل شایع نفخ شکم1- بلعیدن هوا (یک نوع عادت عصبی)2- یبوست3- ریفلاکس معده به مری (بازگشت غذا و اسید معده از معده به مری)4- سندرم روده تحریک پذیر5- عدم تحمل لاکتوز و سایر عدم تحمل های غذایی6- پرخوری7- رشد بیش از حد باکتری ها در روده باریک8- افزایش وزن9- آکاربوز (داروی بیماری دیابت) و هر دارویی که دارای لاکتولوز و یا سوربیتول باشد می تواند باعث نفخ شود.1- قاعدگی زنان: خانم ها قبل، بعد و در طی قاعدگی ممکن است دچار نفخ شکم شوند. برای کاهش این نفخ می توان ورزش کرد و غذاهای با فیبر بالا مصرف نمود. کنترل نفخ معده با طب سنتی* بهترین غذا برای درمان نفخ شکم مصرف «نخودآب» با ادویه دارچین و زعفران است. به این ترتیب که مقدار دلخواه نخود را با آب پخته و به آن ادویه اضافه کرده و مصرف کنند البته نخودآب را با مقداری گوشت نیز می‌توان پُخت.

* گرم نگه داشتن شکم نیز از راه‌های بهبود نفخ است. به این ترتیب که این افراد شکم خود را با کیسه محتوی ارزن یا نمک یا سبوس گرم کنند به نحوی که کیسه محتوی این مواد را در جای گرم مانند فر یا مایکروفر قرار دهند، 2 دقیقه تا نیم ساعت روی شکم خود قرار داده تا معده گرم شود، این کار در بهبود بسیاری از علائم گوارشی مفید است.* توصیه می‌شود این افراد ورزش زیاد انجام دهند و در حد طاقت گرسنگی و تشنگی را تحمل کنند.

 

یکی از علل نفخ معده، نوشیدن آب و نوشابه‌های گازدار به همراه غذا است

 

* خوردن آسیاب شده مصطکی (مصطکی، صمغ یا شیره رزینی زردرنگی است که از شاخه‌ها و ساقه‌های درختچه‌ای از خانواده پسته گرفته می‌شود) با شکر و روغن‌مالی شکم با روغن‌هایی مانند سیاه‌دانه خود برای رفع نفخ مفید است. 

* یکی از علل نفخ معده، نوشیدن آب و نوشابه‌های گازدار به همراه غذا است. نوشیدن این مایعات با غذا، شیرهٔ معده را رقیق و سرد کرده و هضم غذا را به تاخیر می‌اندازد. غذاهای ایرانی اکثراً گوشتی بوده و همراه با میوه و سبزیجات است و نوشیدن مایعات به همراه این گونه غذا‌ها، نفخ ایجاد می‌کند.* اگر شما در حین غذا خوردن و یا پس از آن دجار عطش می‌شوید، بهتر است که برای رفع عطش خود از ماست و میوه‌های ترش استفاده کنید.

 

* ریختن سبزی‌های معطر روی غذا و پختن آن‌ها با غذا نیز می‌تواند مانع نفخ معده شود. استفاده از آویشن روی غذا‌ها از نفخ جلوگیری می‌کند. لوبیا و عدس را می‌توان با کمی گلپر میل نمود که هم خوشمزه بوده و هم نفخ آن را می‌گیرد. به برخی غذا‌ها نیز زیره اضافه می‌کنند تا نفخ آن گرفته شود.

* از راه‌های رفع اختلالات گوارشی به خصوص نفخ معده می‌توان به مصرف برخی گیاهان دارویی و سنتی مثل زیره، رازیانه، گلپر، هل و آویشن اشاره کرد.

* همچنین مصرف دارچین برای درمان اختلالات گوارشی مثل نفخ معده کاربرد فراوان دارد.

* مصرف زنجبیل نیز به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی برای علاج دردهای معده موثر است. البته نباید فراموش کرد که مصرف زنجبیل برای افرادی که فشارخون بالا دارند خطرناک است.

* هویج هم تقویت‌کننده معده است که می‌توان آن را به همراه غذا خورد.

* نعناع را هم می‌توان به صورت خشک شده در ماست و دوغ یا به صورت شربت با غذا میل کرد چون به کاهش نفخ معده کمک می‌کند.

* مصرف ریحان نیز توصیه شده است.

 

اگر زیاد نفخ می‌کنید

* امام صادق (ع) “خوردن عسل با سیاه دانه جهت رفع گازهای شکم (نفخ معده) مفید است”

 

* برای درمان نفخ معده یک قاشق چای خوری پودر زنیان را با یک استکان عسل مخلوط نموده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای خوری میل نمایید.

* اگر زیاد نفخ می‌کنید می‌توانید 2 قاشق غذاخوری گلپر ساییده را با 2 قاشق غذاخوری پودر نبات مخلوط کنید و آن را به همراه عرق بهارنارنج، بنوشید.

 

* برای تخفیف نفخ شکمی، می‌توان حدود 3 گرم روغن کرچک را در 18 گرم عرق انیسون مخلوط کرد و آن را به معده مالید. 

 

* تخم کرفس 15 گرم . بادیان (رازیانه) 1 گرم . زنیان 1 گرم . همه را نرم کوبیده و با 25 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی سه قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید.

 

* برای نفخ شکم می‌توانید از یک فنجان جوشاندهٔ سبزی‌های معطر استفاده کنید. به این صورت که مقداری از سبزی معطر مانند نعناع و یا زیره را داخل آب جوش ریخته و مانند چای دم کنید و آن را پس از غذا بنوشید. پس از دو ساعت که مرحلهٔ اول هضم غذا تمام شد، هر قدر آب می‌خواهید، می‌توانید بنوشید و نگران نفخ معده نباشید. اگر در آب خود، مقداری عرق نعناع، عرق آویشن و یا هر نوع عرق سبزی‌های معطر دیگر اضافه کنید، از شر نفخ معده خود کاملاً خلاص خواهید شد.   

مصرف بیش از اندازه خوراکی‌ها یی مانند خیار و کدو،  منجر به نفخ معده میشود

 

نفاخ‌ها کدامند؟* بد نیست این را  بدانید که از نظر طب سنتی، غذاهای بدرنگ و بدبو هم می‌توانند باعث ایجاد نفخ بشوند. چرا؟ چون از نظر طب سنتی، حس معده بسیار قوی است. یعنی از خوراکی‌های خوشبو لذت می‌برد و از خوراکی‌های بدرنگ و بو هم متنفر می‌شود. ورود اجباری خوراکی‌های بدرنگ و بو به معده، باعث ایجاد اختلال در هضم آن‌ها و ابتلا به نفخ خواهد شد.

 

* مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های مرطوبی مانند خیار و کدو می‌تواند منجر به ایجاد نفخ شود. 

درمان دارویی نفخ شدید روده

* برخی از خوراکی‌ها مانند عدس و لوبیا هم به‌خودی‌خود نفاخ هستند.

* به طور کلی افراد مبتلا به نفخ باید از مصرف ترشی‌ها، آب سرد و غذاهای نفاخ پرهیز کنند.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟در صورت مشاهده مشکلات زیر همراه با نفخ، به پزشک مراجعه کنید:- درد شکم- مشاهده خون در مدفوع یا داشتن مدفوع سیاه و قیرمانند- اسهال- سوزش سردل که بدتر می شود- تهوع- کاهش وزن

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

منابع:

tebyan.netfarsnews.comsalamaneh.com


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *