درمان دارویی دل درد در کودکان

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

دل درد کودکان یکی از دلایل رایج مراجعه‌ی والدین برای مراجعه به پزشک است. ارزیابی شدت دل درد و علت‌های آن ممکن است هم برای والدین و هم برای پزشکان چالش‌برانگیز باشد. زمینه‌ساز دل درد کودکان ممکن است دلایل ساده و بی‌اهمیت یا مشکلات حاد باشد. خوشبختانه در موارد، دل درد کودکان خیلی سریع بهبود پیدا می‌کند. داشتن اطلاعات مناسب، تصمیم گیری و اقدام به‌موقع در بهبود کودک تعیین‌کننده خواهد بود. در این مقاله شما را با دلایل و نشانه‌های دل درد کودکان، تشحیص و درمان خانگی آن آشنا خواهیم کرد.درمان دارویی دل درد در کودکان

معمولا والدین یا مراقبان کودک، متوجه دل درد کودکان می‌شوند. نوزادان یا کودکان نوپا معمولا با گریه، نشان دادن درد در چهره یا به خود پیچیدن ناراحتی‌شان را نشان می‌دهند. اغلب بچه‌های کوچک می‌توانند خیلی سریع راجع به مشکل‌شان با شما صحبت کنند. برخی از نوجوانان تمایلی به گفت‌وگو درباره‌ی دردشان ندارند و شما به تلاش بیشتری نیاز دارید تا توضیح شفافی از وضعیت آنها دریافت کنید. درباره‌ی این وضعیت‌ها سؤال کنید:

بروز دل درد در کودکان دلایل متعددی دارد که عملکرد ارگان‌های مختلف را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و هریک به آزمایش‌های خاصی برای تشخیص نیازمند است. پزشک با پرسیدن سابقه و معاینه‌ی کودک به اطلاعات لازم دست پیدا می‌کند. اگر پزشک متوجه خون در راست‌روده شود، آزمایش‌های بیشتری درخواست می‌کند.

احتمالا با نمونه‌گیری خون و شمارش کامل سلول‌های خونی (CBC)، تست عملکرد کبد، کشت خون (blood cultures)، سطح آمیلاز (آنزیم‌هایی از گروه گلیکوزید هیدرولاز که باعث تجزیه زنجیره‌های کربوهیدرات‌ها مانند نشاسته می‌شوند) و لیپاز (آنزیمی که نقش تبدیل تری‌گلیسرید به گلیسرول و اسید چرب را ایفا می‌کند) یا وجود سرب در خون را بررسی می‌کنند. ممکن است نمونه‌گیری از ادرار نیز برای نتایج دقیق‌تر نیاز باشد.

در برخی موارد به نمونه‌ی مدفوع نیز برای تشخیص وجود خون، باکتری یا انگل نیاز است.

شاید برای ارزیابی بهتر شکم به تصویربرداری (X-rays یا عکس‌برداری‌های مشابه) نیاز باشد. سایر آزمایش‌ها شامل این موارد است:

بسته به شرایط کودک، ممکن است به آزمایش‌های خاصی نیاز باشد که می‌توان به تنقیه یا بلع باریوم (barium enema؛ فرایندی که در آن ازطریق مقعد و روده‌ی بزرگ مایعی حاوی باریوم را وارد می‌کنند تا عکس‌برداری ایکس-ری انجام بدهند)، فشار مقعد (anal manometry) یا آزمایش‌های لگنی اشاره کرد. پزشکان متخصص در زمینه‌ی گوارش (gastroenterologist)، جراح کودکان یا جراحان عمومی می‌توانند در این زمینه به بیمار کمک کنند.

در موارد، دل درد کودکان با روش‌های خانگی درمان‌پذیر است. کودک باید به‌اندازه‌ی کافی استراحت کند و از مصرف مواد غذایی جامد، آسپرین، آنتی بیوتیک‌ها (به‌جز مواردی که پزشک تجویز کرده) و داروهای گیاهی خودداری کند و برای جلوگیری از کم آبی بدن، به‌اندازه‌ی کافی مایعات بنوشد. در مواردی که کودک تب خفیف دارد، استامینوفن برای او تجویز می‌شود. اگر تب کودک شدید باشد و اسهال یا تهوع او بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

والدین یا مراقبان کودک باید وضعیت کودک را تحت‌نظر داشته باشند و درصورت نیاز، در زمان مناسب با پزشک متخصص تماس بگیرند. کودک را به‌خصوص زمانی که روبه‌بهبودی است زیرنظر داشته باشید. ممکن است فرزند نوجوان‌تان دوست نداشته باشد مراقبش باشید، اما این وظیفه‌ی شماست که از او مراقبت کنید.

درمان برای هر کودک بر اساس سابقه، معاینه‌ی پزشک و نتایج آزمایش‌ها متفاوت خواهد بود. درمان می‌تواند به سادگیِ استراحت در منزل، مصرف مایعات و رعایت تغذیه، ساده باشد. در موارد جدی، بستری شدن در بیمارستان و انجام عمل جراحی دور از انتظار نیست.

پیش‌آگاهی درباره‌ی دل درد کودکان، به‌اندازه‌ی دلایل ایجاد دل درد متفاوت و گسترده است. در کل، دل دردی که سریع تشخیص داده و درمان شود، یک پیش‌آگاهی خوب خواهد بود. باوجوداین، دل دردی که شناسایی و درمان نشود ممکن است مشکلات جدی به‌وجود بیاورد. درنتیجه، از ابتدایی‌ترین مراحل تشخیص دل دردِ کودک، بهتر است والدین یا مراقبان کودک در کنار تیم پزشکی باشند تا مطمئن شوند که درمان و مراقبت‌های لازم را برای کودک دریافت می‌کنند.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

همکاری من به عنوان مترجم با سایت «چطور» در نتیجه‌ی علاقه‌ به زبان انگلیسی و اطلاعات عمومی شکل گرفته است.
امیدوارم شما هم از خواندن این مطالب استفاده کافی رو ببرید.

سلامت و تربیت کودک

بازی فکری کودکان؛ ۱۴ بازی برای تقویت ذهن و خلاقیت کودک

آزمایش غربالگری چیست و چگونه انجام می‌شود؟

علت اسهال نوزاد؛ پیشگیری و ۵ روش‌ درمان آن

علائم اوتیسم در کودکان؛ ۹ نشانه که باید هرچه‌ زودتر شناسایی شود

علت یبوست کودکان؛ علائم، پیشگیری و درمان خانگی آن

درمان دارویی دل درد در کودکان

چطور در خودمان اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟

آچارباز؛ سامانه اعزام تعمیرکار به محل

آموزش چانه‌زنی با کتاب مذاکره کردن به روش اساتید هاروارد

انواع کباب ایرانی؛ ۱۱ نوع کبابی که باید حتما امتحان کنید

سندروم ایمپاستر چیست و چطور می‌توان بر آن غلبه کرد؟

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید

از یک درمان مناسب استفاده کنید. اگر کودک شما از یک دل درد ساده رنج می برد، روش های متفاوتی وجود دارد که میتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

درمان دارویی دل درد در کودکان

خیلی عالی تشکر از مطلب مفید.

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

آدرس


Current ye@r *


Leave this field empty

ریفلاکس ادراری در کودکان، جریان یافتن غیر طبیعی ادرار از مثانه به کمک حالب ها، به سمت کلیه ها است.

عفونت لوزه، به عفونی و ملتهب شدن لوزه ها می گویند. لوزه ها توده های بافتی در دو طرف پشت

بیماری فلج اطفال، بیماری ویروسی می باشد که منجر به آسیب شدید عصبی شده و در نهایت فلج شدن، دشواری

خواب نوزاد در نیمروز می تواند برای شما و نوزاد آرامش دهنده باشد، اما فرایند خوابیدن نوزاد در طول روز




خانه

موبایل

سرماخوردگی و آنفولانزای معمول می توانند منجر به دل درد در کودکان شوند

 

درمان دارویی دل درد در کودکان

 اگر کودک شما به صورت غیر عادی بهانه گیری می کند و شما را کلافه کرده است در این مورد ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که کودک دل درد دارد. وقتی بچه شما احساس ناراحتی می کند، حواستان باشد. به مخصوص بعد از خوردن غذا. ممکن است او علایم دیگری نظیر تب، استفراغ و اسهال هم داشته باشد. درصورت لزوم با پزشک او تماس بگیرید و از این اطلاعات برای فهم مشکل بچه استفاده کنید. این موارد شایع ترین دلیل درد دل بچه ها هستند.قولنج یا کولیکزمانیکه یک بچه سالم به طور غیرقابل کنترل گریه می کند، می گویند قولنج یا کولیک کرده است. اگر بچه شما کمتر از 5 ماه دارد و بیش از حد و به طور غیرقابل کنترل برای بیش از سه ساعت پشت سر هم یا روزهای هفته حداقل برای سه هفته گریه می کند و هیچ توضیح پزشکی برای این موضوع وجود ندارد، او قولنج کرده است. متاسفانه هیچ درمانی برای قولنج نیست. والدین و پزشکان سعی می کنند راههای مختلفی برای آرام کردن بچه و قطع کردن گریه او ارائه دهند. اما خبر خوب اینجاست که بچه ها بین سه تا چهار ماهگی پیشرفت قابل توجهی داشته و وقتی پنج ماهه می شوند، دیگر قولنج نمی کنند. یبوسترایج ترین درد شکم بچه زمانی است که آنها یبوست دارند. اگر روده های بچه شما کمتر از حد معمول کار می کنند و به خصوص اگر شکم او  در سه روز یا کار نکرده و وقتی هم کار می کند، با مشکل روبروست، احتمالا او یبوست دارد. نشانه دیگر مدفوع سخت و خشک است که به سختی از روده او بیرون می آید. اگر بچه شما غذاهای سفت می خورد، می توانید با دادن غذاهایی که شکم او را به کار می اندازند، مدفوع او را نرم کنید. زردآلو، گلابی، آلو و لوبیا می توانند مفید باشند. در عوض جلوی خوردن غذاهایی مثل موز، سیب، هویچ، برنج و کدو را بگیرید.همچنین به بچه مایعات بیشتری دهید. تمرین و ورزش هم می تواند به حرکت روده ها و کار کردن شکم کنند. بچه را روی تخت بخوابانید و پاهای او را به صورت دوچرخه زدن تکان دهید.

 

درد گاز معدهگاز معده هم یکی از مشکلات رایج بین بچه ها در سه ماهه اول زندگی آنها که روده آنها در حال بزرگ شدن است، به شمار می رود. در سن شش تا دوازده ماهگی هم به دلیل اینکه آنها خیلی از غذاها را برای اولین بار امتحان می کنند، دچار این مشکل می شوند.

زمانیکه یک نوزاد به طور غیرقابل کنترل گریه می کند، می گویند قولنج یا کولیک کرده است

 

ریفلاکسبچه ها بعد از غذا خوردن کمی تف می کنند و هر از گاهی بالا می آورند. اگر بچه شما اغلب این کار را می کند، این را ریفلاکس می ماند. ریفلاکس زمانی رخ می دهد که دریچه بین مری و معده بچه خوب کار نمی کند و غذا و مواد اسید از معده به سمت گلو غرغره می شوند. ریفلاکس می تواند درد معده و حس سوزش در گلو و سینه را موجب شود. بچه ها در سال اول زندگی خود از ریفلاکس خلاص می شوند. اگر احساس می کنید بچه شما ریفلاکس دارد، مهم است که با دکتر خود حرف بزنید. دکتر می تواند راههای برای کاهش علایم این بیماری به شما ارائه دهد.

آلرژی غذاییآلژی های غذایی می توانند منجر به اسهال، استفراغ و درد شکم شوند. اگر بچه شما مدفوع خونی یا جوش های خارشی دارد، ممکن است آلرژی غذایی عامل آن باشد. اگر بچه شما به غذا آلرژی دارد، بدن او نسبت به غذا به عنوان یک عامل مهاجم برخورد کرده و سیستم ایمنی در زمان حمله به کار می افتد و علایم آلرژی بروز می کنند که می توانند خفیف یا جدی باشند. اگر بچه با مشکل تنفسی روبروست یا صورت و لبهای متورم دارد یا بعد از خوردن اسهال و استفراغ دارد، حتما با پزشک تماس گیرید. اگر بچه شما به طور پیوسته، بعد از خوردن یک غذای مشخص علایمی بروز می دهد، با دکتر او حرف بزنید. ضمن اینکه عدم تحمل لاکتوز یا نارسایی لاکتاز یا نوعی عدم توانایی در سوخت و ساز و هضم لاکتوز و قند و شیر در بدن است، در نوزادان نادر است. این معمولا دیرتر یا در طول ده سال نخست زندگی بچه  نمایان می شود.

 

آنفولانزای معدهبچه شما استفراغ می کند و اسهال دارد؟ اگر این طور است، ممکن است گاستروآنتریت یا آنفولانزای معده داشته باشد. این دومین بیماری رایج در بین کودکان در ایالات متحده بعد از سرماخوردگی است. اگر آنفولانزای معده موجب استفراغ یا اسهال بچه شما می شود و با تب و کاهش اشتها همراه است، می تواند به زودی به کم آبی بدن بچه منجر شود. برای همین مهم است که به بچه خود درحالیکه با مریضی روبروست مایعات زیادی به صورت شیر مادر یا شیرشیشه بدهید. اگر هم او دچار کم آبی بدن شد، با دکتر تماس گیرید.

 

آلژی های غذایی می توانند منجر به اسهال، استفراغ و دل درد در کودکان شود

  

عفونت های دیگرباور بکنید یا نکنید، سرماخوردگی و آنفولانزای معمول می توانند منجر به درد شکم بچه شوند. به این خاطر که مخاط تولید شده در زمان تنفس بچه در دوران بیماری به پایین گلو رفته و می تواند معده او را تحریک کند. بعضی از بچه ها آن مخاط را به صورت استفراغ از بدن خود بیرون می آورند. این جالب نیست ولی معمولا درد را از بچه دور می کند. عفونت ادراری مثانه و حتی عفونت گوش هم ممکن است بعضی اوقات درد شکم و اسهال و استفراغ را باعث شود.

انسداد رودهاگر بچه شما یک لحظه خوب است و یک دقیقه دیگر حالش بد می شود، پاهایش را می کشد و سخت گریه می کند، به خصوص اگر این علایم درحال تشدید هستند و بچه به طور مرتب استفراغ می کند، با دکتر تماس گیرید. این علایم ممکن است نشان دهنده انسداد روده و تنگی دریچه پیلور یا درهم رفتگی شکم باشند. مسمومیتاگر بچه شما چیزی سمی نظیر قرص و دارو و گیاه یا یک ماده شیمیایی بلعیده این می تواند موجب دل درد و اسهال و استفراغ شود. حالت تهوع در حال حرکتاحتمال دارد بچه شما در زمان حرکت ماشین یا وسایل نقلیه دیگر حالت تهوع داشته و بالا می آورد. کارشناسان می گویند این زمانی رخ می دهد که نوعی قطع ارتباطی بین چیزی که بچه می بیند و آنچه با حس حرکت اعضای بدنش، مثل داخل گوش و برخی عصب هایش احساس می کند، وجود دارد. می توانید در طول سفرهای خود توقف کنید تا بچه هوای تازه استنشاق کند. اگر او قبل از راه افتادن چیزی بخورد، بهتر است. بدون مشورت با دکتر هیچ دارویی به او ندهید.

 

منبع: niniban.com

 


برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *