دارو گیاهی برای سرماخوردگی بزرگسالان

خواص دارویی و گیاهی

نزدیک زمستان است و سرماخوردگی بیماری به ظاهر ساده‌ای که می‌تواند شما را چند روز از کار و زندگی بیندازد و اگر بدن ضعیفی داشته باشید، بارها در طول فصول سرد سال کلافه تان کند. اگر همان ابتدای سرماخوردگی چند راه ساده خانگی را امتحان کنید و البته حواستان به رعایت چند نکته هم باشد، می‌توانید از شدیدتر شدن سرماخوردگی جلوگیری کنید و سریع تر به روال عادی زندگی برگردید.با آسمونی همراه باشید.

ساده ترین کارهایی که در ابتدای سرماخوردگی باید انجام دهید این است:

۱- بینی خود را مرتب تخلیه کنید. برای این کار از سرم‌های شست و شو که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، می‌توانید استفاده کنید.اگر به این سرم دسترسی ندارید آب نمکی که از حل کردن یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم درست می‌شود، به شما کمک می‌کند. با استفاده از یک سرنگ بدون سوزن آب را وارد بینی خود کنید . زمانی که آب نمک را از یک سوراخ بینی بالا می‌کشید ، سوراخ دیگر بینی را توسط فشار ملایم انگشت ببندید ، اجازه دهید آب بیرون آمده و این کار را دو تا سه بار تکرار کنید . سپس این کار را با سوراخ دیگر بینی انجام دهید .

دارو گیاهی برای سرماخوردگی بزرگسالان

2 – غرغره کنید. از همان محلول آب نمک برای غرغره هم می‌توانید استفاده کنید. این کار التهاب‌ها و عفونت‌های احتمالی گلو را از بین می‌برد.

3 –در اطراف سینوسهای دارای احتقان از کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید.

4- با یک بالش اضافه در زیر سرتان بخوابید. رعایت این نکته باعث بهبودی احتقان مجاری بینی می‌شود ، اگر زاویه گردن و تنه بیش از حد تند شود با تغییر مکان بالش این زاویه را تنظیم کنید .

5 – خود را گرم نگه داشته و استراحت کنید. سعی کنید یکی دو روز اول را استراحت کنید تا هم مانع انتقال ویروس به دیگران شوید و هم راحت تر بتوانید خود را درمان کنید. خوردن مایعات گرم هم در این زمان برای تان مفید است.

۶- البته بعضی علایم سرماخوردگی را نباید درمان کنید. زیرا این علایم قسمتی از روند طبیعی بهبودی و علایمی از مبارزه سیستم ایمنی بر علیه بیماری هستند . برای نمونه تب روشی است که بدن شما سعی می‌کند با افزایش درجه حرارت ویروسها را نابود کند . همچنین تب و افزایش درجه حرارت باعث می‌شود پروتئینهای کشنده میکروبها در خون شما سریعتر و مؤثرتر گردش پیدا کند . سرفه هم علامت دیگری است که مجاری تنفسی شما را از ترشحات غلیظی که ممکن است میکروبها را به ریه و سایر قسمت‌های بدن ببرند پاک می‌کنند . حتی آبریزش بینی بهتر است به میزان کم درمان شود و یا اصلاً درمان نشود . داروهای ضداحتقان جریان خون عروق بینی و گلو را کم می‌کند ، ولی اغلب افزایش جریان خون بهتر است ، چون ناحیه مبتلا را گرم کرده و به تخلیه ترشحات و میکروبها به بیرون از بدن کمک می‌کند .

۷ – وقتی بینی خود را زیاد می‌گیرید، اطراف بینی زخم می‌شود.کمی از کرم دارای منتول در زیر بینی تان بزنید که مجاری تنفسی را باز می‌کند و باعث بهبودی پوست ملتهب قاعده بینی هم می‌شود . قطره منتول هم برای این کار مناسب است و آن را از داروخانه‌ها می‌توانید بگیرید.

خوراکی‌های درمانی

در کنار این مراقبت‌ها نباید از خواص خوراکی‌ها برای درمان سرماخوردگی، غافل شوید. بعضی خوراکی‌ها باعث کاهش علایم سرماخوردگی می‌شوند و بعضی‌ها هم عفونت ناشی از سرماخوردگی را کمتر می‌کنند.

موز باعث بهبودی ناراحتی معده می‌شود که معمولا در سرماخوردگی به وجود می‌آید.مصرف فلفل دلمه‌ای هم به دلیل داشتن ویتامین C، توصیه می‌شود. همینطور هویج که دارای بتاکاروتن زیادی است.از خوردن پرتقال و لیمو شیرین هم که حتما می‌دانید نباید غافل شوید.

ممکن است در این دوران و با توجه به بعضی باورها از غذاهای تند پرهیز کنید اما جالب است بدانید که فلفل تند باعث باز شدن سینوسها و رقیق شدن ترشحات ریه‌ها می‌شود و خردل هم ترشحات مجاری تنفسی را رقیق می‌کند.

از قدیم خوردن پیاز در سرماخوردگی توصیه می‌شد. به دلیل اینکه دارای مواد شیمیائی دارد که برای بهبود برونشیت و سایر عفونت‌ها مفید است .برای استفاده از خواص پیاز می‌توانید سوپ آن را هم بخورید.

چای سبز و سیاه هم دارای کاتچین است که آنتی بیوتیک طبیعی و اثرات ضداسهال دارد .

خوردن مخلوطی از یک قاشق غذا خوری عسل و آب یک نیمه لیموترش تازه در یک لیوان آب گرم، در سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود. این شربت حساسیت سینه را تسکین می‌دهد و دارای قدرت ضدعفونی کنندگی بالایی است.

سیر را فراموش نکنید که با داشتن ماده‌ای به «آلیسین» خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی دارد. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سیر مصرف می‌کنند کمتر سرما می‌خورند و زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند علائم سرماخوردگی‌شان خیلی زود از بین می‌رود.

می توانید دو حبه سیر را له کنید کنید و آن را با آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ بخورید.

گیاهان دارویی را فراموش نکنید.

با داروهای گیاهی ساده‌ای که معمولا در خانه‌ها پیدا می‌شود هم می‌توانید کمی سرماخوردگی را درمان کنید. یکی از این داروها آویشن است. آویشن سرشار از «فنول» است و یک ضدعفونی کننده موثر محسوب می‌شود. متخصصان معتقدند که این گیاه برای درمان التهاب مجاری تنفسی مفید است.

دو قاشق چای‌خوری آویشن را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه سه مرتبه از این دم کرده میل کنید.البته خوردن آویشن برای زنان باردار و کودکان کمتر از ۲ سال توصیه نمی‌شود.

بخور دادن در دوره‌ سرماخوردگی باعث می‌شود که مجاری تنفسی باز شود. به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ‌های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود و به این ترتیب سرعت عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد.

یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی‌تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید.

اکالیپتوس هم به دلیل اینکه ضدعفونی کننده و خلط آور است، به طور مستقیم روی سلول‌های برونشیت تأثیر می‌گذارد، ترشحات ریوی را روان کرده و التهاب مجاری تنفسی را درمان می‌کند.زمانی که سرما می‌خورید ۱۵ تا ۲۰ قطره روغن اکالیپتوس را در ۲۵ میلی گرم روغن مایع گیاهی ریخته و سینه‌تان را با آن ماساژ دهید. هر روز ۳ مرتبه این کار را تکرار کنید.

گل ختمی از دیگر گیاهان موثر در درمان سرفه‌های خشک سرماخوردگی است و می‌توانید آن را به‌صورت دم‌‌کرده یا جوشانده استفاده کنید. فقط یادتان باشد که استفاده از این گیاه یا شکل دارویی آن در افراد دیابتی توصیه نمی‌شود.

کتیرا و سرخارگل برای تقویت و افزایش سیستم ایمنی بدن ، پرسیاوش برای درمان تب، دارچین برای درمان سوء‌هاضمه، گرفتگی عضلات و همچنین افزایش سطح انرژی و بهبود گردش خون هم مفید هستند. ترکیب دارچین و عسل هم عفونت‌ها را از بین می‌برند و هم از باکتری‌هایی که باعث ایجاد عفونت می‌شوند جلوگیری می‌کند.دارو گیاهی برای سرماخوردگی بزرگسالان

همچنین مطلب زیر را ببینید:

روش های طبیعی جلوگیری از سرما خوردگی

واقعاً ممنون

عالی بود انصافا مقالات سایت به درد بخورن

ممنون از لطف و توجهتون .

فوقالعاده جالب وکاربردی بود ممنون بابت مقالات خوبتون

آویش عالیه من فقط از این گیاه دمنوش میخورم واقعا کارش درسته

با سلام مرسي از مطالب سايتتون خيلي مفيد بود من از قرض اکتوکلد براي درمان سرما خوردگی استفاده ميکنم ضد درد وضد تب است

بهترین روش اینه مدرسه نری

افرين بر شما كاملا موافقم

روش های جالب و خوبی بودن

ذخیره شما برای نظرات بعدی

تبلیغات در آسمونی:

21-2272529

asemooni.com/advertising

استعلام سابقه بیمه با کد ملی

اگر سابقه بیمه دارید اینجا کلیک کنید

www.bajeshahrvandi.com

سیمرغ طلایی پرواز

مجری ویزا و تور کانادا

www.goldensimurgh.com

جذابیت

طراحی سایت و سئو

www.jazabiyat.com

تهران تاتو

آموزش تاتو با مدرک بین المللی

www.tehrantattoo.com

شما

محل تبلیغات

لینک سایت شما



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

 

اگر سرما خورده‌اید و گلویتان درد می‌کند و وقت دکتر رفتن ندارید یا اهل دارو و به خصوص آمپول زدن نیستید نگاهی به این مقاله بیندازید.

 

دارو گیاهی برای سرماخوردگی بزرگسالان

سرماخوردگی، آنژین، لارنژیت و . از بیماری‌های شایع فصل سرما محسوب می‌شود. اگر سرما خورده‌اید و گلویتان درد می‌کند و وقت دکتر رفتن ندارید یا اهل دارو و به خصوص آمپول زدن نیستید نگاهی به این مقاله بیندازید. ما 8 روش کاملاً طبیعی برای حل مشکلتان ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

 

1- لیموترش، گلودرد را درمان و بدن را تقویت می‌کند

لیموترش، درمان طبیعی و موثری است. لیموترش خواص اعجاب‌انگیزی دارد که درمان گلودرد یکی از آن‌هاست. این ترش خوشمزه و پرخاصیت ضدعفونی کننده است، تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد و به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند.

 

روش استفاده: لیموترش را با آب گرم مخلوط کرده و با محلول به دست آمده قرقره کنید. این کار را چندین بار در روز انجام دهید تا علائم بیماری از بین برود.

 

 

 

2- درخت چای: ضدعفونت و ضدویروس

درخت چای گلودرد را درمان می‌کند. معمولاً از روغن ضروری این گیاه استفاده می‌کنند چون ضد قارچ، ضد ویروس و ضدباکتری خوبی است.

 

روش استفاده: دو قطره روغن ضروری درخت چای را با کمی عسل مخلوط کنید و قبل از این که قورتش دهید چند لحظه در دهان خود نگه دارید. هر روز سه مرتبه این کار را انجام دهید تا علائم بیماری کاملاً از بین برود.

 

توجه داشته باشید که روغن ضروری این گیاه برای زنان باردار، شیرده و کودکان زیر 3 سال مورد منع مصرف دارد.

 

 

3- عسل، تسکین دهنده و تقویت کننده است

وقتی دچار گلودرد و التهاب در این ناحیه می‌شوید بدون معطلی سراغ عسل بروید. علاوه بر این، عسل «تقویت کننده‌ی» طبیعی محسوب می‌شود و برای تقویت بدن ایده‌آل است. زمانی که بدن شما قوی‌تر باشد بیماری‌تان زودتر بهبود می‌یابد.

 

روش استفاده: لیموترش را در آب داغ بچکانید و به آن عسل اضافه کنید، هم بزنید و میل کنید.

 

علاوه بر این می‌توانید 25 میلی لیتر آب گرم را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و هم بزنید. در ظرف بپوشانید و اجازه دهید خنک شود. در روز چند بار با محلولی که آماده کرده‌اید قرقره کنید.

 

لیموترش خواص اعجاب‌انگیزی دارد که درمان گلودرد یکی از آن‌هاست. این ترش خوشمزه و پرخاصیت ضدعفونی کننده است، تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد.

 

و به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند

 

 

 

 

4- گیاه مریم گلی؛ تسکین گلودرد

گیاه مریم گلی برای درمان گلودرد موثر عمل می‌کند. در سال 29 پژوهشی انجام شد که نشان می‌دهد دهان‌شویه‌ای که از گیاه مریم گلی تهیه شده است برای تسکین گلودرد به اندازه‌ی داروهای موجود موثر عمل می‌کند. برگ‌های این گیاه خواص ضدالتهابی و ضدعفونی دارد.دارو گیاهی برای سرماخوردگی بزرگسالان

 

روش استفاده: 1 تا 3 گرم برگ خشک مریم گلی را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 1 دقیقه دم بکشد. روزانه 5 مرتبه با این محلول قرقره کنید.

 

گیاه مریم گلی برای زنان باردار، شیرده، کودکان زیر 18 ماه و افرادی که دچار سرطان سینه و صرع هستند مورد منع مصرف دارد.

 

 

5- آویشن: التیام بخش و ضد سرفه

آویشن برای مقابله با آنژین، گریپ، برونشیت و .. موثر است. این گیاه معطر، تقویت کننده‌ی سیستم دفاعی بدن و ضدسرفه بوده و برای درمان گلودرد بسیار موثر است.

 

روش استفاده: 15 میلی‌لیتر آب جوش را روی یک قاشق چای‌خوری پُر آویشن بریزید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت 1 الی 15 دقیقه دم بکشد. سپس محلول را از صاف کنید و روزانه بعد از غذا 3 فنجان از این دم کرده را میل کنید.

 

توجه داشته باشید نباید بیش از 3 هفته‌ی مدام از دم کرده‌ی آویشن استفاده کرد.

 

توجه داشته باشید روغن ضروری آویشن برای زنان باردار و شیرده و همچنین برای کودکان زیر 3 سال بدون تجویز پزشک مورد عدم مصرف دارد.

 

در مصرف این گیاهان نیز افراط نکنید و اگر به گیاهان حساسیت دارید قبل از مصرف این گیاهان با پزشک یا عطار مشورت کنید.

 

 

 

 

6- پوست درخت بلوط با آنژین مقابله می‌کند

پوست درخت بلوط برای درمان گلودرد موثر است. درخت بلوط برای درمان زکام، آنژین، لارنژیت مفید است.

 

روش استفاده:  8 تا 1 گرم پوست درخت بلوط خرد شده را با یک لیتر آب به مدت 1 دقیقه بجوشانید و سپس محلول را از صاف کنید. هر روز 3 تا 4 مرتبه با این محلول قرقره کنید. این کار را حداکثر 5 تا 6 روز ادامه دهید.

 

اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه گلودرد و سرفه را درمان می‌کند

 

7- سرکه‌ی سیب: ضدباکتری و سرشار از ویتامین

سرکه‌ی سیب سرشار از ویتامین، ضدباکتری و ضدویروس است و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. سرکه سیب درمان موثر و ارزان قیمتی برای گلودرد محسوب می‌شود.

 

روش استفاده: یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و روزانه 2 تا 3 مرتبه قرقره کنید. اگر گلودردتان شدید است هر ساعت این کار را تکرار کنید.

 

8- اسطوخودوس: ضدالتهاب

اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه گلودرد و سرفه را درمان می‌کند.

 

روش استفاده: 2 گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت 1 دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و روزانه 3 فنجان بنوشید. این کار را حداکثر 5 تا 7 روز تکرار کنید.

 

توجه داشته باشید که از روغن ضروری این گیاه بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

 

 

 

چند توصیه‌ی کلی

* اگر تا دو روز بیماری‌تان بهبود نیافت و یا تب داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

* برخی معتقدند که درمان‌های گیاهی کاملاً بی‌خطر هستند و از هر گیاهی و به هر میزانی می‌شود استفاده کرد. توجه داشته باشید گیاهان، داروهای بی‌خطری نیستند و نباید در مصرف آن‌ها دچار افراط شد. بعضی مواقع مورد منع مصرف وجود دارد.

 

* اگر در مصرف یک گیاه دچار شک شده‌اید حتماً با پزشک یا عطار مشورت کنید.


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

متاسفانه با نزدیک شدن به فصل‌های سرد سال امکان سرماخوردگی در میان افراد نیز می‌شود.

اجازه ندهید چنین شرایطی شما را اذیت کند. به جای اینکه به دنبال داروهای شیمیایی باشید و خود را با چنین مواردی درمان کنید می‌توانید از گیاهانی که در این مقاله بیان می کنیم استفاده کنید. این گیاهان می‌توانند درد گلو را بهتر کنند و احساس خوبی در شما ایجاد نمایند.

هشدار: اگر باردار هستید یا به نوزاد خود شیر می‌دهید، قبل از مصرف گیاهان دارویی با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

این گیاه از تیره نخود است. شما می‌توانید از ریشه این گیاه استفاده کنید تا به سیستم ایمنی خود شانس مبارزه با بیماری‌ها را بدهید.دارو گیاهی برای سرماخوردگی بزرگسالان

ریشه زردرنگ آن حاوی ترکیباتی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند، تشکیل آنتی بادی‌ها را ترویج نماید، تشکیل سلول‌های تی را افزایش دهد و در نهایت مقدار گلبول‌های سفید مبارزه کننده با عفونت را افزایش دهد. شما می‌توانید ریشه این گیاه را برش دهید و به سوپ و آب سبزیجات اضافه کنید.

نکته مهم: اگر باردار هستید یا در حال شیر دادن به نوزاد خود می‌باشید از مصرف این گیاه خودداری کنید.

ریحان، ( علمی: Ocimum basilicum) گیاهی یک‌ساله از تیره نعناعیان است. برای اینکه بتوانید از خاصیت این گیاه در فصل زمستان نیز استفاده کنید، برگ‌های آن را به صورت ریز خرد کنید و در ظرف مخصوص یخ قرار دهید. سپس این ظرف را با آب پر کنید و در فریزر بگذارید. ریحان به کاهش تب کمک می‌کند و نشانه های سرماخوردگی، سرفه و آنفلونزا را کاهش می‌دهد.

این ادویه احتمالا در آشپزخانه همه افراد پیدا می‌شود. در چین که فلفل سیاه با عنوان hu jiao شناخته شده است، برای تسکین سرماخوردگی و نشانه‌های آن بسیار محبوب است. به همین خاطر شما نیز می‌توانید این ادویه را به سوپ یا غذاهای خود بیفزایید و از مزایای آن لذت ببرید.

نعناع گربه‌ای، ( علمی: Nepeta cataria) یک گونه از تیره نعناعیان است. این گیاه تنها برای گربه‌های کوچک به کار نمی‌رود. از آنجایی که این گیاه تعریق را تحریک می‌کند، در درمان تب نیز مفید خواهد بود. شما می‌توانید آن را در سالاد خود بریزید یا از این گیاه برای تهیه چای استفاده کنید.

نکته مهم: اگر باردار هستید از مصرف این گیاه خودداری کنید.

زمانی که دچار سرماخوردگی شدید تنها قسمت بیرونی بدن خود را گرم نکنید. در چنین شرایطی گرم کردن درون بدن نیز می‌تواند موثر باشد.دارچین برای گرم نگه داشتن بدن و پاک کردن احتقان مخاطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته مهم: اگرچه این گیاه به عنوان ادویه آشپزی امن و بی خطر است اما اگر باردار هستید از دارچین به عنوان گیاه دارویی استفاده نکنید.

پریمولا وریس ( علمی: Primula veris) یک گونه از سرده پامچال است. ریشه این گیاه زیبا می‌تواند به هنگام سرماخوردگی به شما کمک کند. ریشه این گیاه حاوی triterpenoid saponins(ساپونین‌‌های تری‌ترپنوئیدی) است که خواص خلط اوری قدرتمندی دارد.

از این گیاه برای درمان خلط و احتقان سینه استفاده کنید. ریشه آن را در آب بریزید(یک پیمانه آب برای هر اونس ریشه این گیاه) و سپس بجوشانید. دما را پایین بیاورید و به مدت ۲۰ دقیقه آهسته بجوشانید. سپس آن را ابکشی کنید و بنوشید.

نکته مهم: اگر باردار هستید یا داروهایی همچون اسپرین یا داروهای ضد انعقاد همچون وارفارین را مصرف می‌کنید از مصرف این گیاه باید پرهیز کنید.

سرخار گل ( علمی: Echinacea purpurea) یک گونه از زیرخانواده کاسنیان آستروئیده است. این لیست بدون وجود گیاه سرخار گل تکمیل نخواهد بود.

این گیاه زمانی که در مراحل اولیه عفونت مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار موثر خواهد بود. شما می‌توانید با جوشاندن ریشه این گیاه در آب به مدت ۱۰ دقیقه، از خواص آن لذت ببرید.

نکته مهم: اگر به گیاهانی که در خانواده کاسنیان قرار دارند حساسیت دارید بهتر است مراقب این گیاه نیز باشید.

آقطی کانادایی( علمی: Sambucus nigra subsp. canadensis) یک زیرگونه از گونه آقطی سیاه است. به خاطر خواص درمانی زیادی که این گیاه دارد در میان افراد محبوب است. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که شربت و عصاره این گیاه می‌تواند نشانه‌ها و دوره آنفلونزا را کاهش دهد. شما می‌توانید از گل این گیاه نیز در تهیه چای استفاده کنید.

در حقیقت این گیاه اغلب برای به عنوان یک داروی بدون نسخه به کار می‌رود. استشمام بخار روغن اکالیپتوس که در آب ریخته شده است می‌تواند سینوس‌ها را تمیز کند و از عفونت آن‌ها بکاهد.

مردم سال‌هاست که از سیر به عنوان یک ماده درمانی استفاده می‌کنند. اینکار دلایل بسیار زیادی دارد.

به خاطر وجود خواص آنتی ویروسی، ضد التهابی و ضد قارچی این گیاه، می‌توان از آن به عنوان یک درمان خانگی در سرماخوردگی و آنفلونزا استفاده کرد.

به همین خاطر جای تعجب و شگفتی نیست که مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان داده است که مکمل سیر می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند.

زنجبیل یکی از مواردی است که برای تعریق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه برای پایین آوردن تب و تسکین سایر نشانه‌های سرماخوردگی و آنفلونزا مفید است. یک پیمانه آب جوش را بر روی نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بخیسانید. مایع را در لیوان بریزید و پودر آن را دور بیندازید. شما می‌توانید از این مایع برای غرغره کردن نیز استفاده کنید. در چنین شرایطی گلودرد بهبود می‌یابد.

نکته مهم: زنجبیل زمانی که به عنوان ادویه در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد امن و بی خطر است اما اگر باردار هستید یا سنگ صفرا دارید از آن به عنوان یک گیاه درمانی استفاده نکنید.

گندنای کوهی یا فراسیون سفید، گیاهی گلدار از خانواده نعناعیان است. این گیاه بومی اروپا، شمال آفریقا و آسیا می‌باشد. دیگر نیازی نیست از شربت سرفه استفاده کنید.

شما می‌توانید به کمک این گیاه شربت سرفه خود را در منزل تهیه کنید. برای انجام اینکار کافیست ۲۸ گرم از برگ این گیاه را در ۲ پیمانه آب بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید.برگ‌های ان را در بیاورید و از صافی رد کنید. مایع باقی مانده را اندازه گیری کنید. به آن عسل بیفزایید و خوب ترکیب کنید. مطمئن شوید که از عسل طبیعی استفاده می‌کنید. شما می‌توانید این شربت را به مدت ۲ ماه در بطری سربسته در یخچال نگه دارید. مقدار مصرف آن حدود یک قاشق چایخوری و ۴ بار در روز است.

نکته مهم: اگر باردار هستید یا در حال شیر دادن به نوزاد خود می‌باشید از مصرف این گیاه خودداری کنید.دارو گیاهی برای سرماخوردگی بزرگسالان

ترب کوهی ( علمی: Armoracia rusticana) یک گونه از تیره شب‌بویان است.این ریشه ارزشمند نه تنها حاوی ویتامین C است بلکه در برگیرنده ایزوتیوسیانات و sulforphane است. این دو ترکیب برای پاک کردن خلط مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با رنده کردن این ریشه و اضافه کردن زنجبیل به آن یک ماده درمانی عالی بسازید.

نکته مهم: اگر باردار هستید یا در حال شیر دادن به نوزاد خود می‌باشید بهتر است از مصرف این گیاه پرهیز کنید. همچنین اگر از بیماری‌هایی همچون اختلالات کلیوی و گوارشی رنج می‌برید بهتر است این گیاه را مصرف نکنید.

معمولا افرادی که در حوزه طب سنتی فعالیت دارند از این گیاه برای تسکین نشانه های سرماخوردگی، آنفلونزا و سایر عفونت‌های تنفسی استفاده می‌کنند. این گیاه طعمی بین نعناع و مریم گلی دارد و می توان از آن در سوپ و سایر غذاها استفاده کرد.

نکته مهم: اگر باردار هستید از این گیاه استفاده نکنید.

فرنجمشک یا وارنگ بو مسکن و ضد اگزمای پوستی ناشی از استرس می‌باشد. از فرنجمشک برای تسکین و رفع درد و ناراحتی ناشی از گوارش شامل گاز و باد معده نیز بهره می‌گیرند.

این گیاه حاوی ویتامین C است و می توان از آن یک چای خوشمزه تهیه کرد. یک پیمانه از آب جوش را روی ۵ الی ۶ عدد برگ تازه این گیاه یا یک قاشق چایخوری از برگ‌های خشک آن بریزید. به مدت ۵ دقیقه در آب بخیسانید و سپس برگ های آن را بردارید(از صافی رد کنید). این چای می‌تواند به تسکین دل درد کمک کند.

نکته مهم: اگر شرایط تیروئیدی دارید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

پوتار( علمی: Cymbopogon citratus) یک گونه از سرده علف لیمو است. معمولا افراد از برگ های این گیاه برای تهیه چای استفاده می‌کنند. مصرف این چای می‌تواند به بهبود تب، سرفه و سرماخوردگی کمک کند. یک پیمانه آب جوش را روی ۵ الی ۶ عدد از برگ‌های تازه پوتار یا یک قاشق چایخوری از برگ‌های خشک آن بریزید.

روش دیگری نیز برای استفاده کردن از این گیاه وجود دارد. شما می‌توانید آن را در وان حمام بریزید و در داخل آن بنشینید.

این گیاه همانند یک ماده خلط آور عمل می‌کند. شما می‌توانید از این گیاه برای ساخت شربت سرفه استفاده کنید. این گیاه خاصیت تسکین دهندگی دارد و می‌تواند گلو درد و سرفه را درمان کند. یک قاشق چایخوری از ریشه شیرین بیان را در یک پیمانه آب بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه با دمای کم بجوشانید. سپس ابکشی کنید. شما می‌توانید به مدت ۷ روز، ۲ الی ۳ پیمانه از آن را در روز بنوشید.

نکته مهم:اگر باردار هستید، بیماری قلبی، کبدی یا پرفشاری خون دارید از این گیاه استفاده نکنید.

دیگر نیازی نیست از داروهای ضداحتقان استفاده کنید. زمانی که این گیاه به سیستم تنفسی می‌رسد، می‌تواند به پاک شدن سینوس‌ها و تسکین درد کمک کند. شما می‌توانید روغن مرزنجوش را به وان حمام اضافه کنید و سپس از مزایای آن بهره مند شوید.

پنیرک پف‌نبات ( علمی: Althaea officinalis) یک گونه از تیره پنیرکیان است. قبل از اینکه افراد بخواهند از ژلاتین یا سایر محصولات برای تهیه شیرینی‌ها استفاده کنند، این گیاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. چای تهیه شده از ریشه این گیاه می‌تواند به تسکین گلودرد کمک کند.

یک پیمانه آب را با ۲۸ گرم از ریشه این گیاه ترکیب کنید و به مدت ۲۰ دقیقه با دمای کم بجوشانید. سپس آن را ابکشی کنید و از آن لذت ببرید.

نکته مهم: این گیاه ممکن است جذب سایر داروها را به تعویق بیندازد.

گل ماهور اروپایی ( علمی: Verbascum thapsus) یک گونه از تیره گل‌میمونیان است. این گیاه به طور سنتی درمانی برای مشکلات تنفسی محسوب می‌شود و یکی از روش‌های طبیعی است که می‌توان از آن برای درمان عفونت گوش استفاده کرد.

معمولا متخصصان توصیه می‌کنند از این گیاه برای درمان مشکلات تنفسی و نیز تسکین گلودرد استفاده شود. یک پیمانه آب جوش را بر روی یک الی دو قاشق چایخوری از برگ‌های تازه آن بریزید. سپس به مدت ۱۰ دقیقه بخیسانید. سعی کنید آن را از صافی رد کنید.

ممنون از مطلب خوبتون.سایت خیلی خوبی دارید.
من برای سرماخوردگی از چای کارودیب محصول شرکت ادیب اکسیر استفاده میکنم که مخلوط فکر کنم ۱۵ گیاهه و بسیار عالیه.توصیه بنده اینه یه بار هم که شده این چای سرماخوردگی را امتحان کنند.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *