دارو گیاهی برای رفع درد معده

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

آشنایی با دستورات طب سنتی برای درمان معده درد

 

معده درد یکی از مشکلاتی است که تقریباً همه افراد در طول زندگی خود به آن دچار می‌شوند بنابراین آشنایی با دستورات طب سنتی به وی‍ژه زمانی که امکان دسترسی به پزشک وجود ندارد، سودمند است.

مراحل هضم غذا در بدنحیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: هر نوع مواد غذایی میل شده در قسمت‌های مختلف بدن:- چهار بار هضم می شوند – مواد زائد آنها دفع می شود – و با کیفیت‌ترین قسمت غذا جذب بدن می‌شود.هضم اول:در دهان و معده است که مواد زائد حاصل از این هضم به شکل مدفوع از روده خارج می‌شود بنابراین برای اینکه غذا در مراحل بعدی راحت‌تر هضم شود، افراد باید غذا را به خوبی بجوند.هضم دوم:در کبد است، مواد زائد حاصل از این هضم به شکل ادرار و چرک از بدن خارج و مواد جذب‌ شده تبدیل به مو و ناخن می‌شوند.هضم سوم:در عروق اتفاق می‌افتد و مواد جذب شده حاصل از این هضم تبدیل به خون می‌شوند.هضم چهارم:در سلول انجام می‌شود و مواد حاصل از این هضم به سمت اعضای جنسی حرکت می‌کند. این مواد بهترین پروتئین برای تولید مثل هستند.مدت زمان هضم غذا چقدر است؟مدت زمان هضم غذا بستگی به نوع ماده غذایی مصرف شده دارد، ولی به طور کلی مواد غذایی ۲ تا سه ساعت پس از میل شدن هضم می‌شوند.رایج ترین مشکلات گوارشی- درد معده- سوءهاضمه- ترش‌کردن- حالت تهوع صبحگاهی- تلخی دهان- احساس سنگینی معده- بوی بد دهان- هضم ناقص غذا‌هاجلوگیری از بروز مشکلات گوارشی افراد باید از انجام موارد ذیل خودداری کنند: – پرخوری- صحبت کردن بین غذا – تندتند غذا خوردن – مصرف غذا‌های ساندویچی، سرخ‌شده – نوشیدن مایعات زیاد مانند دوغ، نوشابه و دلستر بین غذاموثرترین درمان‌های خانگی برای معده درد1. نمک: افراد باید پیش و پس از غذا کمی نمک بخورند. مصرف نمک قبل از غذا به کاهش اسید معده و پس از آن به هضم و ضدعفونی کردن غذا کمک می‌کند.

 

مصرف نمک قبل از غذا به کاهش اسید معده کمک میکند

 2. آب سیب زمینی خام: افرادی که دچار معده درد و بالا بودن اسید معده هستند می‌توانند یک عدد سیب‌زمینی خام را رنده کنند و به مقدار نصف استکان آب آن را به آرامی بنوشند.

 

مصرف سیب‌زمینی خام برای افرادی که دچار معده درد و بالا بودن اسید معده هستند مفید است

  3. شیرین بیان: مصرف عصاره شیرین‌بیان ۱۵ دقیقه قبل از غذا با مقداری آب جوش ولرم برای تقویت معده، کاهش اسید معده و رفع دل‌درد و دل‌پیچه موثر است. همچنین مبتلایان به رفلاکس برای رفع مشکلشان باید ۱۵ دقیقه قبل از غذا عصاره شیرین‌بیان به همراه مقداری آب جوش و پس از غذا یک استکان عرق بومادران بنوشند. 

مصرف عصاره شیرین‌بیان قبل از غذا برای تقویت معده و کاهش اسید معده مفید است

 4. عرق زنیان: افرادی که به ویژه پس از مصرف غذا‌های سنگین و گوشتی دچار احساس سنگینی معده می‌شوند باید برای رفع این احساس مقداری عرق زنیان بنوشند. 

افرادی که دچار احساس سنگینی معده می‌شوند باید عرق زنیان بنوشند

 5. سماق: مصرف سماق همراه با غذا‌های گوشتی ضروری است.

 

خوردن پودر سماق فساد معده را درمان میکند

 

 6. سبزیجات: افراد باید همراه غذا از سبزیجات تازه استفاده کنند. مصرف سبزیجات تازه علاوه بر سم‌زدایی بدن به بهتر شدن حرکات دودی روده و جلوگیری از بروز یبوست نیز کمک شایانی می‌کند.

مصرف سبزیجات به حرکات دودی روده و جلوگیری از بروز یبوست نیز کمک شایانی می‌کند

7.دمنوش‌های بابونه، گل‌گاو‌زبان، سنبل الطیب، بادرنجبویه و افسنتین: مصرف ترکیب این دمنوش‌ها تاثیر بسزایی در تسکین اعصاب معده دارد. افراد برای تهیه این معجون باید مقدار مساوی از این گیاهان را با هم ترکیب و روزانه سه لیوان از آن را میل کنند.

دمنوش‌های بابونه، گل‌گاو‌زبان، سنبل الطیب، بادرنجبویه و افسنتین در تسکین اعصاب معده مفیدند

 8. دمنوش‌های زیره‌سبز، آویشن، نعناع، کاکوتی، رازیانه، شیرین‌بیان، زنیان و بومادران: استفاده از مخلوط این دمنوش‌ها سبب تقویت معده و دستگاه گوارش می‌شود. مصرف این ترکیب برای رفع سردی، ترشی و زخم معده، نفخ و دل‌درد موثر است. همچنین زنان می‌توانند در ۲ تا سه روز نخست عادت ماهیانه روزانه سه لیوان از این معجون را بنوشند.

 

دمنوش‌های زیره‌سبز، آویشن، نعناع، کاکوتی، رازیانه و شیرین‌بیان سبب تقویت معده می شوند

9. ماساژ معده با روغن سیاه دانه یا مصطکی: موجب تقویت معده می‌شود.1. پرهیز از پرخوری و روزه‌داری: نیز به دفع سموم از معده و روده کمک شایانی می‌کند.11. ترکیب عرق‌نعناع، عرق بارهنگ، گلاب و نبات: مبتلایان به دل‌درد، دل‌پیچه و نفخ برای رفع مشکل خود باید از ترکیب آب‌جوش به همراه عرق‌نعناع، عرق بارهنگ، گلاب و نبات استفاده کنند. افراد برای تهیه این مخلوط باید سه قاشق غذاخوری عرق‌نعناع، یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق مرباخوری بارهنگ را به یک لیوان آب‌جوش بیفزایند. نوشیدن این معجون برای افراد کم‌اشتها نیز مفید است.  

ترکیب عرق‌نعناع، عرق بارهنگ، گلاب و نبات برای نفخ معده مفید است

 

منبع:isna.ir


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .


از بین بردن درد معده با گیاهان دارویی


 

در این قسمت برای کسانی که ازدرد معده و دل درد رنج میبرند نکاتی درباره درمان آنها با گیاهان دارویی را تضیح داده ایم که مشاهده می نمایید:

‎4 انگشت زیر ناف ، زیر انگشت کوچک را بصورت دورانی 2 تا 3 دقیقه هم جهت و خلاف جهت عقربه ها ماساژ دهید
‎فعالیت روده را افزایش داده و سنگینی معده را رفع میکند

راههای درمان درد معده با داروهای گیاهی
درمان درد معده را بهتر است با استفاده از روش های طب سنتی و راهای درمان درد معده با خوراکی ها و دمنوش های گیاهی پیش ببرید تا دچار اثرات تلخ و عوارض استفاده از داروهای شیمیایی نشوید در همین راستا از روش های درمان درد معده گیاهی که در ادامه ممی خوانید می توانید بهره ببرید. 


 

‎ درمان درد معده بانعناع
‎حتما شا هم  شنیده اید که نعناع درمانی است برای معده درد و دل پیچه، بعد از مطالعه پژوهش های بسیاری، اثر کلیدی نعناع بر درمان معده درد تایید شده است. نعناع با داشتن اثر ضد اسپاسم در دستگاه گوارشی، می تواند تاثیر سریع و محسوسی داشته باشد.
‎ روغن نعناع که عصاره ای از نعناع است، نیز برای درمان دردهای معده استفاده می شود، اما برای استفاده خانگی به کسانی که از معده درد رنج می برند، نوشیدن چاینعناع می تواند بهترین پیشنهاد باشد. باید توجه داشته باشید که تمام گیاهان دارویی برای معده درد خوب نیست و ممکن است باعث سوزش معده و تشدید درد شود. 

‎گشنیز
‎گشنیز از خانواده جعفری و دارای رایحه خوشی است که آثار گیاه عمدتاً به آن ارتباط دارد. آثار این گیاه عبارتند از:مقوی معده، ضداسپاسم، ضددرد (دل درد)، ضدمیکروب، ضدقارچ، تقویت کننده قوای جنسی، هضم کننده غذا، صفراآور، آرام بخش، کاهش دهنده قندخون، کاهش دهنده چربی خون و کاهش دهنده فشارخون. 

‎چای بابونه
‎چای بابونه که همیشه بعنوان رایج ترین چای آرامبخش شناخته شده است، می تواند به سهولت دستگاه گوارشی را تحت فشار قرار دهد. از آنجایی که بابونه ضد اسپاسم و ضد التهاب می باشد به حالت تهوع و سوزش های سرِ دل کمک کند. بابونه به ناراحتی های معده ای کسانی که، معده درد های عصبی دارند، کمک کند.

‎زیره سبز
‎ زیره ی سبز گیاهی بوته ای و علفی به ارتفاع ،5 متر است که خاصیت های زیادی دارد. از خواص زیره سبز می توان به بادشکن، مقوی معده، ضد اسپاسم، افزایش دهنده شیر مادران شیرده اشاره کرد و همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی قوی ای دارد.زیره سبز ضد تشنج، ضد صرع، مقوی معده، و عرق آور، ضد سم، ضد صفرا، تقویت کننده قوای جنسی، قابض، ضد نفخ، ضد احتقان، هضم کننده غذا و ادرار آور نیز می باشد.


 

‎ هل
‎ هل از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. جویدن دانه های هل پس از صرف غذا به هضم و گوارش بهتر غذا کمک می کند و می تواند بوی طبوع دهان را از بین ببرد.
‎ مصرف هل تب را پایین می آورد، برای تسکین دردرماتیسم مفید است و ترشی معده را برطرف می کند. هل خواص گرمابخشی دارد و معده و روده ها را تقویت می کنند. همچنین عمل هضم غذا را بهبود می بخشد و تقویت کننده قلب است همچنین هل بادشکن است و گاز معده و روده را از بدن خارج می کند و تقویت کننده بدن است.‎  دارچین
‎دارچین یکی دیگر از دارو های پرطرفدار معده درد است. ادویه ای گرم و خوش طعم که معده درد و حالت تهوعرا با ترکیبات فلاونوئیدهایش کاهش می دهد. دکتر جیمز ای در کتاب “داروخانه سبز، بهترین حالت خوردن دارچین را عنوان کرده است ، باید یک قاشق مرباخوری دارچین را به مدت 1 دقیقه در آب به حجم یک لیوان جوشاند و بعد نوشید.‎ زنجبیل 
‎خیلی از ما شنیده ایم که زنجبیل راه حل مطمئنی برای حالت تهوع است، اما بهترین حالت زنجبیل، استفاده از زنجبیل طبیعی است. بسیاری از محققان آناستازیا در مقالات خود اعلام کرده اند که زنجبیل می تواند مشکلات صبحگاهی را با سرعت درمان کند. زنجبیل را می توان به نوشیدنی خود اضافه کرده و آن را با چای نوشید.‎ درمان درد معده با عسل
‎امام صادق (ع) فرموده است خوردن عسل با آب گرم درد معده را برطرف میکند.
‎با آرد گندم و عسل و زعفران حلوا درست نموده و میل نمایید.
‎ ریشه و برگ تازه کرفس را کوبیده و با مقدار کافی عسل مخلوط نموده و روزی سه بار هر وعده یک قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید . شیر و عسل برای معده بسیار نافع است و روده ها را نرم میکند. به سالمندان توصیه میشود اگر میخواهند شیر در معده آنها سریع تر هضم شود با عسل میل نمایند.


 

‎ موز
‎موز در مواقعی می توانند تسکین دهنده درد های معده باشد، بر طبق مقاله منتشر شده در مجله لانست، پودر موز می تواند 75 درصد درد های معده را آرام کند. در طب سنتی، برای کسانی که رژیم های غذایی خاص تجویز می شود، از موز هم استفاده می شود تا بتوانند از مشکلات احتمالی معده، پیشگیری نمایند. ‎ بادرنجبویه
‎ گیاهی است از خانواده نعناع که از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به نعناع دارد ولی بوی آن متفاوت است. این گیاه که از گیاهان خوراکی- دارویی پرمصرف دنیاست به ملیسا هم مشهور است و از زمان های قدیم در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان ضدنفخ، ضدتب و معرق مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین آثار بادرنجبویه که از نظر علمی به اثبات رسیده، آثار ضددرد، ضدباکتری، ضدویروس تبخال، ضدهیستامین، ضدتب، ضدنفخ، آرام بخش، خواب آور، مقوی قلب، مقوی معده و ضداسپاسم است.


 


 

کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب با ذكر منبع و لینک فعال بلامانع است

درد شکمچه وقت به پزشک مراجعه کنيم ؟درد شکم ناگهاني و شديد است .خونريزي مقعد يا کاهش وزن وجود دارد .اسهال و درد شکم به طور مکرر روي مي دهد .درد معده نشانه چيست ؟اگر خوردن يک غذاي تند معده تان را به درد آورده است ، تعجب نکنيد . چيز مهمي نيست ، احتمالاً دچار دل به هم خوردگي شده ايد و حداکثر بعد از چند روز حالتان خوب مي شود .اما اگر با خوردن غذاي معمولي برنج و غلات و مراقبت از معده هنوز هم ناراحتيد و درد معده داريد ، احتمالاً دچار زخم گوارشي شده ايد . اين زخم ها که درون لوله گوارشند ،‌به هر شکل و اندازه و در هر جا ممکن است پديدار شوند . در واقع ، دردي که با خوردن غذا کمي آرام بگيرد ممکن است علامت زخم معده يا دوازدهه باشد. برخلاف درد دل به هم خوردگي معده ، ‌درد زخم گوارش باز مي گردد .گر چه هنوز علت دقيق زخم گوارشي علوم است ( تحقيقات اخير باکتريهايي را که هليکوباکترپيلوري دارند مسئول ايجاد اين زخم ها مي داند )‌، اما مشخص است که خوردن چيزهايي مثل آسپيرين و قهوه زخم را بدتر مي کند .برخي داروها ، مثل آسپيرين ، توانايي معده را براي التيام خود مانع مي شود .اما گاهي زخمي در کار نيست و درد معده داريد . در اين حالت ممکن است دچار سوء هاضمه شده باشيد ، يعني پوشش دروني معده هر غذايي را تحمل نمي کند که شايع ترين اينها غذاهاي پرادويه است .نشانگان کولون تحريک پذير هم دستگاه گوارش را به تنگ مي آورد . در اينجا روده در به جلو راندن غذا دچار اشکال شده است . علامت مشخصه نشانگان کولون تحريک پذير درد شکم همراه با اسهال يا يبوست و نفخ است . درد با اجابت مزاج تسکين مي يابد ،‌ ولي باز هم برمي گردد .مسموميت غذايي هم درد معده مي آورد . ممکن است ساندويچ کهنه اي را نادانسته خورده باشيد ، ولي روده شما کهنگي آن را تشخيص مي دهد .نفخ ناشي از بلع هوا در هنگام جويدن يا توليد گاز متان در هنگام هضم غلات هم ممکن است در لوله گوارش گيرکرده و تا خارج شدن آن ايجاد درد کند .متأسفانه ،‌تعداد بيماريهاي گوارشي که مي توانند ايجاد درد ناگهاني شکم بکنند زياد است . از جمله اينها التهاب زخمي کولون ،‌ بيماري کرون ، بيماري کيسه صفرا ،‌التهاب آپانديس ، التهاب ديورتيکولي و التهاب لوزالمعده است .درمان درد معدهبراي تشخيص علت هر درد شديد و تند شکم نزد پزشک برويد . چون علت اين دردها معمولاً نياز به درمان هر چه سريع تر طبي دارند . اما براي رفع درد و ناراحتي جزئي شکم کارهايي مي توانيد بکنيد .چاي بخوريد ، اسيد تانيک موجود در يک فنجان چاي دم کرده ظاهراً به دفع برخي باکتري ها و مواد شيميايي عامل درد معده کمک مي کند ، مخصوصاً اگر اسهال هم داشته باشيد . ظرف يک ساعت پس از خوردن چاي درد بايد تسکين يابد .ضد اسيد بخوريد . تمام داروهاي ضد اسيد ماده اي دارند که زيادي اسيد معده را خنثي مي کنند .درمان درد زخم گوارشيگر چه علت دقيق زخم گوارشي معلوم نيست ، ولي راه هاي درماني خوبي براي آن دارند .دارو بخوريد . انواعي از داروها وجود دارند که با تأثير بر گيرنده هاي H2 توان معده را براي توليد يا ترشح اسيد مهار مي کنند . تحقيقات نشان داده است که در ۹۵ تا ۹۸ درصد موارد استفاده از اين داروهاي قوي زخم التيام يافته است . بيشتر پزشکان معتقدند که اين دارو بايد جزء اصلي درمان باشد .سايمتدين بخوريد . داروهايي مثل سايمتدين و رانيتيدين توليد اسيد معده را که باعث زخم مي شود متوقف مي کنند .آنتي بيوتيک بخوريد . اگر درد مقاوم شکم و اسهال داريد ، احتمالاً براي از بين بردن باکتري هاي جاي گرفته در معده بايد آنتي بيوتيک بخوريد .شيربخوريد . خوردن يک ليوان شير بدون چربي در حمله درد زخم معده تسکين سريع آن را به دنبال دارد . شير مانند يک ضد اسيد عمل مي کند و با خنثي کردن اسيد درد را هم از بين مي برد . اما مواظب باشيد : برخي از کساني که براي تسکين درد معده شير خورده اند ، بعد از مدت کوتاهي دچار درد شديدتر گشته اند .غذاي محرک نخوريد . پزشکان مدت ها قبل متوجه شده اند که غذاهاي پرادويه ايجاد زخم گوارشی نمي کند و درد زخم را شدت مي بخشد . بافت زخم بسيار حساس تر است و وقتي غذايي تند يا اسيدي خورده شود ، در ايجاد مي شود . پس ،‌ از خوردن غذاهاي محرک زخم خودداري کنيد .قهوه نخوريد . دليلي وجود ندارد که نشان دهد خوردن قهوه زخم معده مي آورد ، ولي کافئين قهوه زخم را تحريک مي کند . به هر حال ، هيچ وقت بيش از دو يا سه فنجان قهوه در روز نخوريد .زياد آسپيرين نخوريد . تحقيقات نشان داده است که مصرف زياد آسپيرين پوشش معده را آسيب رسانده و باعث خونريزي آن مي شود . اگر براي رفع سرماخوردگي يا سردرد دو سه روز آسپيرين مي خوريد ،‌اشکالي ندارد ، ولي اگر بيش از سه ماه خورده ايد ، ممکن است دچار گرفتاري شويد . در اين مورد ، پزشک مي تواند داروي ديگري جايگزين آن کند .سيگار نکشيد . نيکوتين سيگار پوشش معده را آسيب رسانده و زخم آن را تشديد مي کند .درمان درد نشانگان کولون تحريک پذيرمتأسفانه هنوز علت نشانگان کولون تحريک پذير کاملاً‌ معلوم نيست ، ولي خوشبختانه با تشخيص آن مي توان تمام ناراحتي ها را از بين برد .وحشت نکنيد . چون اغلب تشخيص علت نشانگان کولون تحريک پذير سخت است ، در برابر معاينه و آزمايش پزشک صبور باشيد . وقتي تمام آزمايش ها منفي باشند و کسي نتواند علت را به شما بگويد ، نگران شدن چيزي عادي است .فيبر بخوريد . سبزيجات و غلات سبوس نگرفته نه تنها حاوي مواد مغذي هستند ،‌بلکه از يبوست هم جلوگيري کرده و کولون تحريک پذير را آرام مي کنند .چربي نخوريد . غذاهاي چرب تحريک پذيري کولون را بيشتر مي کنند .غذاهاي محرک نخوريد . غذاهاي پرادويه هم در تحريک پذيري کولون شرکت دارند .غذاها را امتحان کنيد . گرچه همه پزشکان معتقد نيستند ، ولي برخي مي گويند که نشانگان کولون تحريک پذير ممکن است ناشي از حساسيت به برخي غذاها باشد . شما مي توانيد با حذف يک به يک موادي که مي خوريد درستي يا نادرستي آن را نيز امتحان کنيد . شير ، تخم مرغ ، گندم ، ذرت ، سويا ، بادام زميني ، مرکبات ، نوشابه هاي گازدار و شکلات از شايع ترين مواد ايجاد کننده واکنش هاي حساسيتي روده هستند . هر بار گروهي از مواد را از بره غذايي خود حذف کرده و ببينيد آيا درد تسکين مي يابد يا نه . اگر علائم ناراحتي از بين برود ، معلوم مي شود که به آن ماده حساسيت داريد .دارو بخوريد . اگر از ناراحتي هاي نشانگان کولون تحريک پذير در رنج هستيد ، پزشک ممکن است برايتان داروي ضد گرفتگي روده تجويز کند که ماهيچه هاي روده را شکل مي کنند . اين داروها را فقط در دوره هاي شديد درد بايد مصرف کرد .


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”
mso-tstyle-rowband-size:
mso-tstyle-colband-size:
mso-style-noshow:yes
mso-style-priority:99
mso-style-qformat:yes
mso-style-parent:””
mso-padding-alt:in 5.4pt in 5.4pt
mso-para-margin-top:in
mso-para-margin-right:in
mso-para-margin-bottom:1.pt
mso-para-margin-left:in
line-height:115%
mso-pagination:widow-orphan
font-size:11.pt
font-family:”Calibri”,”sans-serif”
mso-ascii-font-family:Calibri
mso-ascii-theme-font:minor-latin
mso-hansi-font-family:Calibri
mso-hansi-theme-font:minor-latin
mso-bidi-font-family:Arial
mso-bidi-theme-font:minor-bidi}

 درمان با داروهای گیاهی مفید:

پودر گیاهی (ضد نفخ) فلاتولنس

مقوی سیستم ترشحی دستگاه گوارشی و یک ضد نفخ
قوی

پودر گیاهی هارتبرن

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”
mso-tstyle-rowband-size:
mso-tstyle-colband-size:
mso-style-noshow:yes
mso-style-priority:99
mso-style-qformat:yes
mso-style-parent:””
mso-padding-alt:in 5.4pt in 5.4pt
mso-para-margin-top:in
mso-para-margin-right:in
mso-para-margin-bottom:1.pt
mso-para-margin-left:in
line-height:115%
mso-pagination:widow-orphan
font-size:11.pt
font-family:”Calibri”,”sans-serif”
mso-ascii-font-family:Calibri
mso-ascii-theme-font:minor-latin
mso-hansi-font-family:Calibri
mso-hansi-theme-font:minor-latin
mso-bidi-font-family:Arial
mso-bidi-theme-font:minor-bidi}

در صورت کسب اطلاعات با شماره(
913363694 دکتر کاشانی ) تماس حاصل نمایید1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *