دارو های استروئید

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

استروئید چیست؟هورمونی

استروئیدها مواد شیمیایی هستند، غالباً هورمون هایی هستند که بدن به طور طبیعی آن ها را می سازد. این مواد به عملکرد اعضا، بافت ها، و سلول ها کمک می نمایند.

استروئید (کورتیزون یا کورتیکواستروئیدها) که درقدیم به کورتون معروف بودند، ترکیباتی هستند که بطور طبیعی در بدن، توسط غده فوق کلیوی (آدرنال) تحت عنوان هورمون کورتیزول ترشح می شوند که باعث کاهش التهاب، مهار نسبی ایمنی بدن، ترشح هیستامین، تقسیم سلولی و ساخت DNA می شود.

یکی ازمصارف داروهای استروئیدهای آنابولیک (مجموعه تستوسترون و هورمون رشد)  درباشگاه های بدنسازی برای عضلانیحجیمشدن بازوهای  ورزشکاران بکار برده می شود

داروهای استروئیدی بشکل های مختلف (خوراکی، تزریقی، شیاف، قطره، اسپری و پماد) بسته به نوع و شدت بیماری، قابل تجویز هستند. معروفترین این داروهای : بتامتازون، دگزامتازون، هیدروکورتیزون، پردنیزولون هستند.

دارو های استروئید

نکته:داروهای کورتیکو استروئیدی یا همان کورتون ها معمولا به اشتباه به عنوان افزاینده وزن سوء استفاده می شوند که باعث چاقی کاذب در افراد می شوند ، کورتون ها باعث احتباس آب و نمک در فرد شده و شخص در مصرف طولانی مدت دچار تجمع چربی در نواحی مختلف بدن می شود بنابراین چاقی کاذب،ناپایدار هستند ضمن آنکه عوارض ناگواری دارند.

انواع استروئیدها

دو نوع اصلی آنها کورتیکواستروئیدها و استروئیدهای آنابولیک هستند.

انابولیکحجیم .عضلانی

این مواد داروهایی هستند که با التهاب در بدن  به سرعت مقابله می کنند. عملکرد این استروئیدهای ساخته شده در آزمایشگاه، مشابه هورمون کورتیزول است، هورمونی که غدد فوق کلیوی  آن را تولید می کند. کورتیزول سیستم ایمنی  را از ساخت موادی که باعث التهاب می شوند، باز می دارد. داروهای کورتیکواستروئید، مثل پردنیزون، به طریق مشابهی عمل میکنند. این داروها فرآیندهای سیستم ایمنی که باعث شروع التهاب می شوند را کند و یا متوقف می نمایند.

استروئید های آنابولیک رده ای از دارو ها هستند مشتمل بر هورمون مردانه تستوسترون

گروهی از تستوسترون های مصنوعی که در مقادیر مختلف برای بدنسازی و افزایش حجم عضلات بکار می روند .

انواع استروئید ی باهای

Dianabole ، Virilon ، Android ، Sutonon ، Durabolin ، Nandrolone

 ساختمان شیمیایی استروئید ی

استروئیدهای آنابولیزان،مشتقات هورمونهای مردانه یا تستوسترون میباشد که در مقایسه با خود تستوسترون(هورمون مردساز)دارای اثرات آنابولیک و اثرات مردانه(آندروژنیک)کمتر هستند.

مصارف درمانی این گروه دارویی،شامل اختلالات عملکرد غدد جنسی مردانه،کم خونی،سرطان پستان(به عنوان داروی کمکی)آنژیوادم ارثی و آندومتریوز(بیماری زنان)،تاخیر در رشد استئوپروز(پوکی استخوان)،سوختگی و جراحی میباشد.برای درمان کوتاه مدت از انواع خوراکی نظیر متیل تستوسترون و جهت درمان بلند مدت از انواع تزریقی مانند ناندرولون استفاده میشود

استروئیدهای آنابولیک موادی مصنوعی هستند که ساختمان شیمیایی آنها شبیه هورمون های جنسی مردانه (آندروژن ها) است و به این خاطر نقش های زیستی این هورمون ها را تقلید می کنند.

آنها رشد ماهیچه های اسکلتی (اثرات آنابولیک) و نمو خصوصیات جنسی مردانه (اثرات آندروژنی) را تقویت می کنند و اثراتی دیگری نیز دارند. بنابراین ، واژه- استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک –  ترکیبات آن  است. وبه استروئیدهای آنابولیک مشهورند.

 مکمل های استروئیدی چیست

مکمل هایی مانند دی هیدرواپی اندرسترون(DHEA) و اندروستن دیون (آندرو) می توانند در بدن به تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) یا ترکیبات همانند آن تبدیل شوند. از این رو، برخی عقیده دارند که آنها اثر آنابولیک دارند و از آنها استفاده می کنند.

استروئیدها چه احساسی در شما ایجاد می کنند؟

استروئیدها می توانند انواع گوناگونی از اثرات روان شناختی را از سرخوشی تا پرخاشگری ایجاد کنند. برخی از کسانی که استروئید دریافت می کنند، می گویند که این داروها در آنها قدرت و انرژی ایجاد می کند اما استروئیدها می توانند تحریک پذیری، اضطراب و تهاجم را سبب شده و ایجاد نوسانات خلقی، علائم شیمیایی یا سوءظن نمایند، به ویژه زمانی که در دوزهای بالا مصرف شوند. تنوع پاسخ افراد به استروئیدها می تواند تا حدی به دلیل تفاوت های فردی و یا با نوع استروئید دریافتی مرتبط باشد. درک علمی اثرات مصرف استروئیدهای آنابولیک غیرطبی، محدود و ناچیز است.
دوزهای بالا به ویژه زمانی که از راه خوراکی دریافت شوند، سبب تهوع، استفراغ و تحریک معدی می شوند. سایر اثرات این داروها شامل احتباس مایع و لرزش است.

استروئیدهای آنابولیزان،مشتقات هورمونهای مردانه یا تستوسترون میباشد که در مقایسه با خود تستوسترون(هورمون مردساز)دارای اثرات آنابولیک و اثرات مردانه(آندروژنیک)کمتر هستند.مصارف درمانی این گروه دارویی،شامل اختلالات عملکرد غدد جنسی مردانه،کم خونی،سرطان پستان(به عنوان داروی کمکی)آنژیوادم ارثی و آندومتریوز(بیماری زنان)،تاخیر در رشد استئوپروز(پوکی استخوان)،سوختگی و جراحی میباشد.برای درمان کوتاه مدت از انواع خوراکی نظیر متیل تستوسترون و جهت درمان بلند مدت از انواع تزریقی مانند ناندرولون استفاده میشود

مصرف طولانی مدت استروئیدها با هم زدن تعادل هورمونی در بدن آدمی منجر به بروز عوارض جانبی گوناگون می شود ، با همین علت متخصصین مصرف مداوم پیش از ۸ الی ۱۲ هفته این دارو را مفیدنمی دانند

از جمله داروها و استروئیدها می توان به هالوتستین ، برویرون ، ترتایول اشاره کرد بدلیل اینکه این دسته از داروها با افزایش حجم خشک عضلانی نمای خوبی به فرد می دهد استروئیدها را یا به طور ترکیبی منظم استفاده کرد چون مصرف ترکیبی داروها با یکدیگر موجب تشدید آثار مثبت آنها می شود بطور مثال می توان از ترکیب دکادورایولین یا دیانایول ، تستوسترون یا آندریول و مصرف ترکیبی ترینولون یا ویتسترول یاد کرد این نوع از ترکیب ها در صورتی که حساب شده انجام شود امکان استفاده از اثری ب سیترژسیم را برای ورزشکاران فراهم می کند .

سیترژسیم چیست 

مصرف همزمان برخی از داروها با یکدیگر موجب تشدید آثار مثبت هر کدام از آنها می شود بطوری که فرد با مصرف تکی هر کدام از این داروها نمی تواند آثاری که این دارو در مصرف همزمان با هم از خودشان نشان می دهند را از آنها انتظار داشت ولی اگر مصرف ترکیبی نظم باشد نه تنها موجب بروز پدیده مطلوب سیترژسیم نمی شود بلکه موجب بروز عوارض جانبی فراوانی می شود و حتی موجب تضعیف آثار مثبت هر کدام از داروهای مصرف شدن نیز می شود .

آثار مثبت استروئیدها 

استرویید چیست ؟ از آثار مثبت استروئیدها در بدن می توان با اجناس آب و املاح و تجمع چربی در بدن اشاره کرد .

آثار منفی استروئیدها

ادامه مصرف استروئیدها می توان به غده های خوش خیم کبدی منجر شود و طولانی شدن مصرف نیز حتی منجر به تبدیل شدن این غده یا غده های بدخیم و کشنده کبدی شود مصرف استروئید یا با بالا رفتن کلسترول خون همراه بوده و در طولانی مدت نیز با رسوب کردن کلسترول در دیواره رگهای خونی و با عارضه فشار خون و دیگر بیماریهای قلبی و عروقی همراه می شود

عارضه نوک سینه به خودی خود مضر نبود و خطری را متوجه فرد نمی کند اما این عارضه که تنها راه خلاصی از آن تیغ جراحی و رفتن به اتاق عمل و تن دادن به عمل جراحی بوده برای کسانی که قصد شرکت در مسابقه را دارند بسیار ناگوار و عذاب آور است کم شدن تعداد اسپرم در مردان که در نتیجه مصرف طولانی مدت استروئید بوده دیده می شود می تواند در طولانی مدت و یا تمدید مصرف استروئید و یا قطع شدن کامل و تولید شدن اسپرم در بیضه ها منجر شده و فرد را برای همیشه عقیم و نازا می کند مصرف استروئید در مراحل اول یا افزایش تشدید جنسی و قوای جنسی همراه بوده و همین مسئله نیز بسیاری از ورزشکاران را به اشتباه می اندازد طولانی تر شدن مصرف استروئید عموماً با کم شدن میل و قدرت جنسی همراه بوده است

 تاندرلون 

آمپول ناندرولون دکانوات (Nandrolone Decanoate)

که بصورت آمپول‌های ۲۵ میلی‌گرمی می‌باشد که در  خانمهای بزرگسال به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در هفته و برای آقایان میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم در هفته مصرف می‌گردد

داروهای ناندرلون به صورت تزریقی و خوراکی در باشگاه ‌های بدنسازی بی ‌رویه مصرف می ‌شود در حالی که عوارض زیادی را به همراه دارند.

باشگاه داران چی می گویند؟

دارو های استروئید

دوره دکا با دیانابول یکی از مشهور ترین دوره ها برای افزایش حجم عضلانی می باشد .
اما مصرف دکا با سوستانون و یا اومنادرن باعث افزایش قدرت می شود .
دکا با وینسترول واکس اندرلون نیز در دوران رژیم استفاده می شود .

یک دوره برای حجم 
دکا ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیگرم در هفته + دیانابول ۱۵-۴۰ میلیگرم در روز
یک دوره برای قدرت
دکا ۴۰۰ میلیگرم در هفته +دیانابول ۷۰ میلیگرم در روز + سوستانون ۵۰۰ میلیگرم در هفته
یک دوره در زمان رژیم برای حفظ عضلات بدن
دکا ۲۰۰ میلیگرم در هفته + وینسترول دپوت ۱۵۰ میلیگرم در هفته
دکا آرام آرام طی ۳ روز از تزریق وارد خون شده و تا حدود ۱۷ روز در خون فعالیت می کند ولی ترکیب دارو که غیر فعال شده تا حدود یک سال و نیم در تست های دوپینگ قابل مشاهده است .

مسعود حاجی ‌رسولی متخصص طب ورزش: ناندرلون یک داروی آنابولیک استروئید و حجیم کننده ی عضلات بدن است،این دارو در بسیاری از بیماری ‌ها قابلیت مصرف به طور قانونی را دارد. به عنوان مثال:

در بلوغ دیررس پسر بچه‌ ها که توسط پزشک متخصص غدد تجویز می‌ شود، در مورد آتروفی و ضعف عضلانی شدید نیز کاربرد دارد،

در سرطان ‌ها نیز که فرد تحلیل عضلانی و کاهش عضلانی شدید دارد استفاده می شود

و حتی در سوختگی‌ ها مصرف می شود.

متأسفانه زمانی که فردی می ‌خواهد به سرعت حجم عضلات خود را افزایش دهد از این داروها به طور بی ‌رویه استفاده می ‌کند که باید توجه داشت مصرف بی ‌رویه ی ناندرلون و خانواده‌ ی آن عوارضی مانند:

طاسی سر در مرد و زن،جوش ‌های چرکی به ویژه در شانه‌ ها،

ژنیکوماستی در مردان

کوچک شدن بیضه ‌ها،درآوردن مو و تغییر صدا در زنان را به همراه دارد و استفاده خیلی زیاد آن موجب بیماری ‌های کبدی و حتی سرطان کبد می ‌شود.

حاجی ‌رسولی گفت: این داروها در اوایل مصرف مانند مواد مخدر احساس قدرت و پرخاشگری و نترسیدن به فرد می ‌دهد اما پس از مدتی تبدیل به یاس، بدبینی، ناتوانی روحی و افسردگی می ‌شود.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID)چیست؟

این داروها باعث مهار سیکلواکسیژناز می‌شوند و سه خاصیت مهم کاهش التهاب، ضددرد و تب‌بُر دارند. این گروه از داروها در دوزهای بالا اثرات ضدالتهابی دارند.NSAIDها که غیرمخدرند و اعتیادی ایجاد نمی‌کنند.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی – ماده و ساختار پایه

آسپرین (Aspirin)

متیل سالیسیلات (Methyl salicylate)

دیکلوفناک(Diclofenac)

تولمتین(Tolmetin)

ایبوپروفن (Ibuprofen)

ناپروکسن(Naproxen)

فنوپروفن (Fenoprofen)

کتوپروفن (Ketoprofen)

فلوربیپروفن (Flur656+5)

اکساپروزین (Oxaprozin)

فیک اسیدها مانند مفیک اسید

مهارکننده‌های اختصاصی Cox-۲ مانند سلکوکسیب

پیروکسیکام

فنیل بوتازون

لیست داروهای  ضدالتهابی غیراستروئیدی 

 aspirin (اسپیرین)
celecoxib(سلکوکسیب)
diclofenac(دیلکوفناک)
diflunisal (دیفلونزال)
etodolac(اتودولاک)
ibuprofen ایبوپروفن
indomethacin( ایندومتاسین)
ketoprofen( کتوپروفن)
ketorolac(کتورولاک )
naproxen نپروکسن
oxaprozin(اکساپروزین)
piroxicam(پیروکسیکام)
tolmetin تولمتین

Meloxicam(ملوکسیکام)

Indomethacin(ایندومتاسین)

ازعوارض این داروها

حالت تهوع، استفراغ،اسهال، یبوست،کاهش اشتها، خارش، سرگیجه،خواب آلودگی

پیراسته فر1772مطلب نوشته است .

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

(( timeout ) {
setTimeout(
{
notice .getElementById(“cptch_time_limit_notice_24”)
if ( notice )
notice.style.display “block”
},
timeout
)
})(12)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.
5
 + 

  
نُه

.hide-if-no-js {
display: none !important
}

برای اطلاع از به روز رسانی خود را وارد کنید .

%PDF-1.5
%
1 obj
&gt&gt&gt
endobj
2 obj
&gt
endobj
3 obj
&gt/ExtGState&gt/XObject&gt/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] &gt&gt/Annots[ 2 R 21 R 36 R 37 R 42 R 43 R 48 R 49 R] /MediaBox[ 612 792] /Contents 4 R/Group&gt/Tabs/S/StructParents &gt&gt
endobj
4 obj
&gt
stream
x٪$9vz}1

?4~(
3{8R(R[M{ofD웎N|Osx{Ͽ_~9Nppq_|/w.|Ӄ8|@39Y{DO&gt](9׏ܿ?~zӑ~’JwQ_-KO.O”~
K|㛻8-o6w’}.q
+ηz[Ag/,澦|wGϧw’sh̑eYӒ%?~w]P/8ENb2*

بزرگتر بودن استخوان فک پایین علاوه بر بروز درد در آرواره ها، باعث سر درد، مشکلات گفتاری و پوسیدگی دندان می شود. اصلاح این مشکل در کودکان، نیازی به جراحی ندارد و با عمل ارتودنسی، این مشکل برطرف می شود. در افراد بزرگسال، اصلاح این برآمدگی، هم به جراحی و هم به براکس (متصل کردن دندان ها به یکدیگر) نیاز دارد. در این مقاله از بخش دندانپزشکی دکتر سلام به بررسی آندربایت یا بزرگتر بودن استخوان فک پایین نسبت به استخوان فک بالا خواهیم پرداخت

در مورد رژیم کتوژنیک وگان چه می دانید؟ شاید شما هم جزء افرادی باشید که دوست دارند رژیم کتوژنیک بگیرند ولی به نظرشان سخت بیاید و یا بخواهند رژیم وگان بگیرند ولی به نظرشان اصلا قابل اجرا نیست. ما در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام می خواهیم به بررسی یک رژیم غذایی بپردازیم که ترکیبی از رژیم کتوژنیک و وگان است. با ما باشید تا شما را با رژیم کتوژنیک وگان آشنا کنیم. رژیم کتوژنیک وگان چیست؟ رژیم وگان فواید سلامتی زیادی

تمایل سر کودک تان به یک سمت، می تواند هشدار دهنده باشد. تورتیکلی یا کجی گردن نوزاد می ‌تواند در پسران و یا دختران از بدو تولد شروع شود و تا ۳ ماهگی ادامه یابد و این می ‌تواند برای والدین ترسناک باشد. اما اغلب کودکان خیلی زود خوب می شوند، به خصوص وقتی که کجی گردن نوزاد ، زود تشخیص داده ‌شود و به سرعت درمان شود. در این مقاله از بخش سلامت کودک دکتر سلام به بررسی کجی گردن نوزاد می پردازیم. با

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده و موثر را به شما ارائه می کنیم. بله، درست حدس زدید! این راه حل ساده، ورزش است. با انجام این 1 حرکت عالی، شما می توانید سینه های خود را به شکل و فرم اولیه خود تبدیل کنید و هر بار که سینه بند می پوشید، سینه ها کاملا عالی و بزرگ به نظر برسند. در این مقاله از بخش

ناتوانی جنسی وضعیتی است که در آن مرد قادر به انجام و حفظ حالت نعوظ erection برای برقراری یک رابطه جنسی موفق نیست. اگر گاه و بیگاه این مشکل بطور موقتی پیش بیاید، لزوما سبب نگرانی نمی شود ولی اگر ناتوانی جنسی یک مسئله مستمر و ادامه دار باشد، منجر به استرس شده و اعتماد به نفس شخص را تحت تاثیر قرار می دهد و به بروز اختلال در روابط اجتماعی می انجامد. متاسفانه در بسیاری موارد فرد مبتلا بیماری خود را پنهان کرده و

دارو های استروئید

بسیاری از افراد دیابتی تمایل دارند که مصرف میوه خود را قطع یا محدود کنند، زیرا احساس می کنند که به وسیله میوه قند خونشان افزایش می یابد.

در مورد ضد عفونی کننده های پوست چه می دانید؟ آیا تا به حال برایتان پیش آمده که دچار زخم یا بریدگی شده باشید و خواسته باشید از ضد

در مورد داروهای رقیق کننده خون چه می دانید؟ آیا دچار انعقاد خون می شوید و نیاز به مصرف داروی رقیق کننده خون دارید؟ شاید اولین دارویی که

ادامه حضور برندهای فرانسوی در ایران پس از تحریم صنعت آرایشی و بهداشتی روزهای جدیدی را پیش رو خواهد داشت. اکثر برندهای بزرگ در حال مذاکره برای ادامه

در مورد لگد زدن جنین چه می دانید؟ چرا بعضی جنین ها در شکم مادرشان، کمتر لگد می زند؟ آیا می دانید علت لگد زدن جنین چیست؟ چقدر

اختلالات گوارشی در طول دوران بارداری رایج و شایع می باشد. علاوه بر بروز یبوست، ناراحتی معده یا شل شدن مدفوع نیز مشکلات دیگری

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *