دارو برای غدد لنفاوی

خواص دارویی و گیاهی

در ناحیه گردن، زیربغل و کشاله ران غدد لنفاوی وجود دارند که در صورت مواجه با هرنوع عفونت ممکن است متورم شده و واکنش نشان دهند. کوچکترین تورم در این نواحی از بدنتان را جدی بگیرید

تورم در غدد لنفاوی گردن را جدی بگیرید، چون می تواند هشداری برای ابتلای شما به بیماری های بدخیم باشد.

اگر با تورم در ناحیه تحت فکی و اطراف گردن خود مواجه شدید ممکن است مبتلا به اختلالات غدد لنفاوی شده باشید. با مراجعه به متخصصین غدد علت را جویا شوید آن ها برای تشخیص بهتر برای شما سونوگرافی و بیوپسی یا FNA و آزمایشات تکمیلی تجویز خواهند کرد. 

غدد لنفاوی همچنین بخشی از دستگاه زهکشی بدن است که ضایعات حاصل از جنگ با عفونت را جمع می‌کنند. غدد کوچک‌تر پراکنده در بدن، به تعدادی گره‌های لنفی بزرگ‌تر می‌ریزند که در چند نقطه تجمع یافته‌اند، از جمله در زیر بغل، کشالهٔ ران و کنار آرواره‌ها. گاهی این گره‌ها در پاسخ به عفونت در ناحیه‌ای دورتر متورم می‌شوند

 

دارو برای غدد لنفاوی

جالب است بدانید که بیش از دوسوم غدد لنفاوی به علت‌هایی که تشخیص داده نمی‌شود، متورم می‌شود. در بقیه موارد نیز بیماری‌های عفونی که شایع‌ترین آن بیماری‌های ویروسی چون سرماخوردگی، آنژین چرکی گلو، بیماری‌های انگلی ناشی از مصرف گوشت‌های نیمه پخته در انواع کباب‌ها و نیز بیماری‌های منتقل شده از حیواناتی چون گربه به انسان است. حتی بیماری‌هایی چون سل و سیفلیس نیز می‌تواند با عوارضی چون ورم غدد لنفاوی گردن و ران همراه باشد.

غدد لنفاوی دو دسته اند و به غدد لنفاوی محیطی چون گردن، زیر بغل و ران پا و غدد مرکزی چون غدد لنفاوی طحال، شکم و قفسه سینه تقسیم می‌شود، بررسی غدد لنفاوی مرکزی نیز در صورتی که تورم غدد لنفاوی محیطی بدون علت و نشانه‌های شایع باشد و شخص نیز بیش از ۵۰ سال داشته باشد از طریق سونوگرافی و نمونه‌برداری ضروری است؛ زیرا بزرگ شدن غدد لنفاوی طحال، قفسه سینه یا شکم در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های خطرناک و بدخیم باشد.

 

از آنجاکه تورم غدد لنفاوی معمولا ناشی از یک عفونت است، درمان آن به درمان عامل بیماری مربوط می‌شود. یعنی با درمان گلو دردهای چرکی، سرماخوردگی و زخم‌هایی که ممکن است در ناحیه دست و پا ایجاد شده باشد، تورم و درد غدد لنفاوی بهبود می‌یابد. فراموش نکنید که عفونت‌های پوست سر، شقیقه، صورت، دندان و عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود که در صورت تشخیص درست محل عفونت از سوی متخصص، درمان آن مشکل نخواهد بود، اما در ساده‌ترین اقدام، گرم کردن محل متورم شده به کاهش درد ناشی از آن کمک می‌کند، اما فراموش نکنید غدد لنفاوی که بزرگ، سفت و تورم آن بدون علت است نیاز به پیگیری تخصصی و سریع دارد.

حالت طبیعی یک غده ی لنفاوی  نرم، لاستیکی، و متحرک است،که قطری  کمتر از ۷ میلی‌متر دارد زمانی که غدد لنفاوی متورم میشوند ، این ناحیه بزرگ و حساس میشود، در بسیاری از موارد، افراد از این اتفاق واهمه دارند و تورم غدد باعث نگرانی آنها میشود .

 

– معمولا بعد از سرماخوردگی و یا ایجاد عفونت در دستگاه تنفس فوقانی  این غدد متورم میشوند .

– بیش از ۳۰ درصد غدد لنفاوی بدن در بالای استخوان چنبر و در ناحیهٔ گردن و گلو هستند.

– معمولا گلودرد هایی که ویروسی هستند و ناشی از وجود باکتری در گلو هستند غدد لنفاوی را درگیر کرده و باعث تورم و ایجاد درد در ان ناحیه میکنند .

– عفونت سینوس‌ها، گوش یا پوست و نیز گرفتاری‌های دندان هم این غدد را متورم می‌کنند.

– بیماریهای غدد لنفاوی قابل درمان هستند .

– تورم های غدد لنفاوی ناشی از عفونت هستند که عفونت ها نیز باید به صورت کامل از بین بروند .

– توصیه میشود برای کاهش درد در این ناحیه از حوله ی گرم استفاده کنید .

– روزانه دو سه بار در روز حوله ای را گرم کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی گلو نگه دارید .

– و مهم‌تر از همه، تورم غدد لنفاوی می‌تواند نشانهٔ بیماری‌هائی – مثل مونونوکلئوز، سل، سیفلیس، و بعضی انواع سرطان، مثل بیماری هوجکین باشد.

 

نوعی از گلودرد ها ناشی از تورم غدد لنفاوی است . درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند.

به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند.ممکن است عفونت در سر یا صورت شما قرار داشته باشند و ایجاد تورم نمایند .

عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. یک جراح سرو گردن همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.

 

– ورم های مزمن که بعد از دوهفته درمان نمیشوند .

– تورم سراسری غدد لنفاوی بدن .

– تورم بی علت غدد، بدون سرماخوردگی، عفونت سینوس، گوش یا دستگاه تنفس فوقانی، غدد لنفاوی ورم کرده‌اند.

– غدد لنفاوی بزرگ و سفت هستند و حرکت نمی‌کنند.

– همراه با ورم غدد لنفاوی گردن، تب، اشکال در بلع، گلو درد مزمن، یا اشکال تنفس وجود دارد، مخصوصاً اگر سیگار می‌کشید یا الکل مصرف کرد‌ه‌اید.

– کوچک و بزرگ بودن غدد لنفاوی در سمت چپ و راست .

در صورت مشاهده ی علائم ذکر شده به یک پزشک جراح سرو گردن مراجعه نمایید تا مشکلات شما در اسرع وقت برطرف شوند.

 

چون تورم غدد لنفاوی ناشی از یک عفونت است، درمان آن نیز درمان بیماری اصلی است. در مواجهه به تورم این غدد موارد زیر باید اقدام گردد.

– درمان گلو درد استرپتوکوکی. درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند. به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند.

– یافتن محل عفونت. عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. پزشک همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.

– انجام آزمایش های لازم. اگر پیدا کردن علت تورم غدد لنفاوی مشکل باشد، پزشک ممکن است چندین بار شما را معاینه و آزمایش کند. گاهی علاوه بر آزمایش خون، یا پرتونگاری، نمونه‌ای از بافت درون غده لنفاوی را با روش و سوزن مخصوص برداشته و آزمایش می‌کند. در بسیاری موارد، این کار کوتاه‌ترین و دقیق‌ترین روش تشخیص است. پزشک پوست را بی‌حس کرده و با وارد کردن سوزنی در یک غده لنفی کمی از محتویات درون آن را بیرون می‌کشد و به آزمایشگاه می‌فرستد.

– گرم کردن محل درد. برای کاهش درد غدد لنفاوی متورم در طی درمان عفونت، حوله‌ای گرم را چهار بار در روز و هر بار به‌مدت ۱۵ دقیقه روی آنها بگذارید.

غدد لنفاوی حتی با یک گلودرد ساده نیز تحریک خواهند شد و این نشانه خوبی برای فعالیت خوب سیستم ایمنی بدنتان است. برخی افراد در سنین پایین هم ممکن است به اختلالات مربوط به غدد لنفاوی دچار شوند که در صورت درمان به موقع می توانند با این بیماری مبارزه و آن را درمان کنند.

 

دارو برای غدد لنفاوی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع: hidoctor.ir

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 218 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

دارو برای غدد لنفاوی

سرطان، بیماری ترسناکی است که نرخ ابتلا به آن در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. یکی از سرطان‌های بسیار رایج که خوش‌بختانه تا حد زیادی درمان می‌شود، سرطان لنفوم یا سرطان غدد لنفاوی است. سیستم لنفاوی، بخشی از سیستم ایمنی بدن است که شامل غدد، عروق و گره‌های لنفاوی است. این سیستم، مایع شفافی به‌ لنف را در یک مسیر یک‌طرفه به سمت قلب منتقل می‌‌کند. این مایع شامل سلول‌های سفید خون به‌ لنفوسیت، چربی و پروتئین است. وجود این سیستم برای سم زدایی بدن حیاتی است. ازآنجاکه علائم لنفوم شبیه سرماخوردگی است، معمولا تا زمانی‌که شدید نشده باشد، جدی گرفته نمی‌شود. درحالی‌که تشخیص زودهنگام لنفوم، مراحل درمان را ساده‌تر و کوتاه‌تر خواهد کرد. در این مطلب، شما را به‌طور کامل با لنفوم، علائم و روش‌های درمان آن آشنا خواهیم کرد.

لنفوم نوعی سرطان است که از گروهی از سلول‌های سیستم ایمنی که با عفونت مبارزه می‌کنند – به‌ لنفوسیت‌ها – آغاز می‌شود. این سلول‌ها در گره‌های لنفاوی، طحال، غده‌ی تیموس، مغز استخوان و سایر قسمت‌های بدن قرار دارند. وقتی یک نفر به لنفوم (سرطان غدد لنفاوی) مبتلا می‌شود، لنفوسیت‌های او تغییر و به‌صورت کنترل‌ناپذیری رشد می‌کنند.

دو نوع اصلی از سرطان غدد لنفاوی (لنفوم) وجود دارد:

لنفوم هوچکین و غیرهوچکین، هر کدام بر نوع متفاوتی از لنفوسیت تأثیر می‌گذارند. هر نوع لنفوم با سرعت متفاوتی رشد می‌کند و به‌طور متفاوتی به درمان پاسخ می‌دهد.

با اینکه لنفوم یک سرطان است، اما تا حد زیادی درمان می‌‌شوند و بسیاری از افراد مبتلا به آن به‌طور کامل بهبود می‌یابند. پزشک‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا درمان مناسب را برای نوع بیماری‌تان پیدا کنید.

لنفوم با لوسمی متفاوت است. هر یک از این سرطان‌ها در یک نوع سلول متفاوت شروع می‌شوند.

همچنین لنفوم با لنف‌ادم نیز متفاوت است؛ لنف‌ادم، تورمی است که درنتیجه‌ی جمع شدن مایع لنفاوی در زیر پوست که ناشی از آسیب‌دیدگی‌های گره‌های لنفاوی است، به‌وجود می‌آید.

دانشمندان در اکثر موارد نمی‌دانند که چه چیزی باعث لنفوم می‌شود.

در موارد زیر ممکن است احتمال ابتلای شما به لنفوم، شود:

علائم هشداردهنده‌ای که نشان می‌دهند ممکن است به لنفوم مبتلا باشید، عبارت‌اند از:

بسیاری از اینها می‌توانند علائم هشداردهنده‌ی بیماری‌های دیگر نیز باشند. درصورت داشتن این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید تا او مشکل‌تان را تشخیص دهد.

قبل از آنکه هیچ‌گونه آزمایشی انجام دهید، پزشک‌تان از شما خواهد پرسید:

پزشک‌تان علائم لنفوم را در شما بررسی خواهد کرد و گره‌های لنفاوی‌تان را معاینه می‌کند تا ببیند آیا متورم هستند یا خیر. این علامت به آن معنا نیست که شما سرطان دارید. در اکثر مواقع، یک عفونت غیرمرتبط با سرطان باعث متورم شدن گره‌های لنفاوی می‌شود.

ممکن است پزشک‌تان برای بررسی سلول‌های سرطانی، از گره‌‌ی لنفاوی‌تان نمونه‌برداری کند. برای این آزمایش، پزشک همه یا بخشی از یک گره‌ی لنفاوی را خارج خواهد کرد یا از یک سوزن برای برداشتن مقداری از بافت گره‌ی مبتلا استفاده می‌کند.

همچنین ممکن است لازم باشد یکی از آزمایش‌های زیر را انجام دهید تا مشخص شود که لنفوم تا چه حد گسترش یافته است:

درمانی که شما دریافت می‌کنید، به نوع لنفوم و اینکه تا چه اندازه در بدن‌تان گسترش یافته است، بستگی دارد.

درمان‌های اصلی برای لنفوم غیرهوچکین عبارت‌اند از:

درمان‌های اصلی برای لنفوم هوچکین عبارت‌اند از:

اگر این درمان‌ها مؤثر واقع نشوند، ممکن است به شما پیشنهاد شود که پیوند سلول بنیادی انجام دهید. اول شما دوز بسیار بالایی از شیمی‌درمانی دریافت خواهید کرد. این درمان، سلول‌های سرطانی را ازبین می‌برد، اما علاوه‌بر آن، سلول‌های بنیادی در مغز استخوان شما را که سلول‌های خون جدید را می‌سازند نیز نابود می‌کند. بعد از شیمی‌درمانی، شما یک پیوند از سلول‌های بنیادی دریافت خواهید کرد که جایگزین آنهایی می‌شود که نابودشده‌اند.

دو نوع پیوند سلول بنیادی وجود دارد:

درمان لنفوم می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی شود. برای پیدا کردن روش‌های مناسب برای کاهش علائم‌تان، با گروه پزشکی‌تان صحبت کنید.

همچنین در مورد ورزش و تغییراتی که در رژیم غذایی به شما کمک خواهد کرد تا در طول درمان احساس بهتری داشته باشید، با پزشک‌تان مشورت کنید. اگر نمی‌دانید که باید چه نوع غذاهایی بخورید، برای کمک گرفتن به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. ورزش‌هایی مانند پیاده روی یا شنا کردن می‌توانند خستگی را کاهش دهند و به شما کمک کنند در طول درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، حال بهتری داشته باشید. همچنین می‌توانید برای تسکین درد، درمان‌های جایگزین مانند مراقبه، بیوفیدبک یا تجسم هدایت‌شده (guided imagery) را نیز امتحان کنید.

در سال‌های اخیر، درمان‌های سرطان پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و بسیاری از انواع لنفوم درحال‌حاضر می‌توانند درمان شوند. چشم‌انداز (دورنما) بیماری شما به موارد زیر بستگی دارد:

شما می‌توانید از حمایت سایر افرادی که این بیماری را تجربه کرده‌اند، بهره‌مند شوید. برای به‌دست آوردن اطلاعات با انجمن لنفوم و لوسمی یا بنیاد تحقیقات لنفوم تماس بگیرید یا از پزشک‌تان بخواهید شما را به افرادی معرفی کند که قبلا با این بیماری دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15تومان

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

دارو برای غدد لنفاوی

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

خیلی عالی و جالب خیلی عالی توضیح داده شده

خوشحالم که براتون مفید بوده خواننده‌ی گرامی.

بلای بدیه این سرطان.خداهمه خفظ کنه.مقاله عالی بود.دست درد نکنه.

آمین. خوشبختانه تشخیص به موقع تا حد زیادی شانس درمان موفق رو بالا می‌بره. ممنون از توجه‌تون.

ممنون ازاطلاعات دقیق و جامع

سپاس فراوان از شما.

سلام یه دکتر خوب در این زمینه بهم معرفی کنید
بنده شیراز هستم

خواص خوراکی ها

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

ژل رویال چیست؛ خواص آن برای لاغری، جوان ماندن و سلامتی

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

ماتریس اولویت بندی کارها؛ چطور از وقت و استعدادهایمان بهتر استفاده کنیم؟

علائم شستشوی لباس چه معنایی دارند؟

طراحی آرایشگاه زنانه با ایده های خلاقانه

۶ ابزار اولویت بندی برای افزایش بهره وری و مدیریت بهتر زمان

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

عجیب ترین قوانین دنیا که با شنیدن آن‌ها بهت‌زده خواهید شد


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید

بیشترین فالوور در اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ به کدام سلبریتی‌ها اختصاص

نکته مهمی که می‌تواند ترس از غدد لنفاوی متورم شده را کاهش دهد، آن است که ورم این غده‌ها در ناحیه گردن اتفاق می‌افتد که می‌تواند ناشی از سرماخوردگی‌های ویروسی یا باکتریایی، عفونت سینوس‌ها، گوش، پوست، عفونت دندان، بیماری‌های انگلی و حتی بیماری‌هایی چون سل باشد.

دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی نیز با تاکید بر این‌که تورم غدد لنفاوی در بسیاری موارد و بویژه در کودکان نشانه خطرناکی محسوب نمی‌شود، می‌گوید: یک غده لنفاوی طبیعی توده‌ای نرم، لاستیکی و متحرک با‌قطر کمتر از یک سانتی‌متر و حداکثر دو سانتی‌متر است که معمولا تحت تاثیر یک بیماری زمینه‌ای عفونی متورم، بزرگ و حساس می‌شود، اما اگر غده لنفاوی پس از بهبود بیماری طی دو تا سه هفته کوچک نشود و حتی بزرگ و متعدد بشود و با تب، رنگ پریدگی و کم‌خونی نیز همراه باشد، نیاز به پیگیری تخصصی دارد.


تورم مکرر غدد لنفاوی در کودکان

دکتر عبدی در گفت‌و‌گو با جام‌جم بزرگی غدد لنفاوی زیر فکی و گردنی زیر دو سانتی‌متر را در کودکان به‌دلیل ابتلای مکرر به سرماخوردگی و گلو‌دردهای چرکی طبیعی می‌داند و تاکید می‌کند: تورم غدد لنفاوی در کودکان معمولا نگران‌کننده نیست، حتی تورم غدد لنفاوی زیر بغل و کشاله ران نیز در افراد جوان به دلیل بی‌توجهی نسبت به بروز زخم‌های ناشی از فعالیت‌های شغلی در ناحیه دست و پاها زیاد اتفاق می‌افتد. چرا که معمولا تورم غدد لنفاوی معمولا در نواحی اطراف و کمی دورتر از ناحیه آسیب‌دیده بدن رخ می‌دهد. البته این تورم‌ها در صورتی که جراحتی در بدن وجود داشته باشد و با تب و کم خونی نیز همراه نباشد، بی‌خطر تلقی می‌شود.

بیماری‌های عفونی، غدد لنفاوی را متورم می‌کند

دارو برای غدد لنفاوی

جالب است بدانید که بیش از دوسوم غدد لنفاوی به علت‌هایی که تشخیص داده نمی‌شود، متورم می‌شود. در بقیه موارد نیز بیماری‌های عفونی که شایع‌ترین آن بیماری‌های ویروسی چون سرماخوردگی، آنژین چرکی گلو، بیماری‌های انگلی ناشی از مصرف گوشت‌های نیمه پخته در انواع کباب‌ها و نیز بیماری‌های منتقل شده از حیواناتی چون گربه به انسان است. حتی بیماری‌هایی چون سل و سیفلیس نیز می‌تواند با عوارضی چون ورم غدد لنفاوی گردن و ران همراه باشد.

دکتر عبدی با تاکید بر این‌که ارزیابی اولیه غدد لنفاوی متورم از لحاظ وجود بیماری‌های همراه با عفونت در شخص و وجود زخم‌هایی در اطراف غدد در تشخیص علت بروز آن بسیار اهمیت دارد، می‌گوید: داشتن نشانه‌هایی از گلو درد، خستگی، کاهش وزن یا داشتن تماس با حیوانات، تماس‌های جنسی مشکوک و نیز مصرف برخی داروهای ضد تشنج می‌تواند بزرگی غدد لنفاوی را با علت‌هایی مشخص و قابل درمان توجیه کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این‌که غدد لنفاوی دو دسته است و به غدد لنفاوی محیطی چون گردن، زیر بغل و ران پا و غدد مرکزی چون غدد لنفاوی طحال، شکم و قفسه سینه تقسیم می‌شود، می‌گوید: بررسی غدد لنفاوی مرکزی نیز در صورتی که تورم غدد لنفاوی محیطی بدون علت و نشانه‌های شایع باشد و شخص نیز بیش از 5 سال داشته باشد از طریق سونوگرافی و نمونه‌برداری ضروری است؛ زیرا بزرگ شدن غدد لنفاوی طحال، قفسه سینه یا شکم در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های خطرناک و بدخیم باشد.


از درمان ساده تا تخصصی

از آنجاکه تورم غدد لنفاوی معمولا ناشی از یک عفونت است، درمان آن به درمان عامل بیماری مربوط می‌شود. یعنی با درمان گلو دردهای چرکی، سرماخوردگی و زخم‌هایی که ممکن است در ناحیه دست و پا ایجاد شده باشد، تورم و درد غدد لنفاوی بهبود می‌یابد. فراموش نکنید که عفونت‌های پوست سر، شقیقه، صورت، دندان و عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود که در صورت تشخیص درست محل عفونت از سوی متخصص، درمان آن مشکل نخواهد بود، اما در ساده‌ترین اقدام، گرم کردن محل متورم شده به کاهش درد ناشی از آن کمک می‌کند؛ اما فراموش نکنید غدد لنفاوی که بزرگ، سفت و تورم آن بدون علت است نیاز به پیگیری تخصصی و سریع دارد.


پونه شیرازی‌‌ / ‌‌گروه سلامت

ارسال نظر


نظرات شما ( 16 نظر )

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *