دارو برای حساسیت پوستی

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

حساسیت پوستی که پزشکان آن‌ را «درماتیت» می‌ند به معنای التهاب، قرمز شدن و خارش پوست است. در نتیجه‌ی واکنش سیستم ایمنی بدن به ماده‌ی محرک، پوست دچار راش یا بثورات موقتی می‌شود که اغلب با سرخی، خارش و گاهی تاول و تورم همراه است.دارو برای حساسیت پوستی

درماتیت، شایع‌ترین نوع حساسیت پوستی است که اگر به علت تماس پوست با ماده‌ی محرک شیمیایی ایجاد شود به آن درماتیت تماسی تحریکی می‌گویند و اگر در اثر واکنش بدن نسبت به مواد آلرژن (حساسیت‌زا) ایجاد ‌شود به آن درماتیت تماسی آلرژن گفته می‌شود.

خارش شدید که شاخصه‌ی اصلی این بیماری است، می‌تواند شما را عصبی کرده و آرامش‌تان را سلب کند. صرف‌نظر از نوع حساسیت پوستی‌ای که به آن دچار هستید، علائم، روش‌های درمان و پیشگیری آنها در موارد مشابه است.

در این مقاله به علائم و نشانه‌ها، راه‌های درمان و پیشگیری از این بیماری بی‌خطر، اما پُردردسر می‌پردازیم.

حساسیت پوستی در مجموع با قرمزی و تورم، خارش شدید، تاول یا دانه‌های قرمز ترشح‌دار، پوسته پوسته شدن، ترک‌خوردگی و فلس‌مانند شدن پوست همراه است.

راش پوستی به دلایل مختلفی از جمله عوامل محیطی، ارثی و ضعف سیستم ایمنی بروز می‌کند.

محرک‌های معمول عبارتند از:

هنگام انتخاب درمان حساسیت پوستی باید به فاکتورهای متعددی از جمله شدت علائم و نشانه‌ها، فراوانی راش‌ها و محل قرارگیری آنها روی پوست توجه کرد. اما اولین گام در درمان درماتیت، تشخیص ماده‌ی حساسیت‌زا و دوری از آن است.

به محض مشاهده‌ی علائم حساسیت، ناحیه‌ی درگیر را با آب سرد و صابون غیرعطری بشویید تا ماده‌ی آلرژی‌زا از بین برود. اگر ماده‌ی محرک پایه‌ی روغنی دارد، از الکل برای پاک کردن آن استفاده کنید. سپس می‌توانید از داروهایی که به نسخه‌ی پزشک نیاز ندارند، مثل لوسیون کالامین یا پماد کورتیزون، برای رفع خارش و التهاب استفاده کنید. پوست‌تان را مرطوب نگه دارید و لباس‌های نخی و گشاد بپوشید.

خاراندن پوست، خارش را تشدید و آن را مستعد عفونت می‌کند. ناخن‌های خود را کوتاه کنید تا از خاراندن ناحیه‌ی درگیر جلوگیری کنید. کمپرس سرد و مرطوب، برای تسکین خارش مفید است.

درمان‌های گیاهی مفید برای از بین بردن راش‌ عبارتند از: روغن درخت چای، روغن نارگیل، سرکه سیب، آلوئه‌ورا و روغن زیتون.

گرچه راش‌های پوستی خیلی شایع و اغلب نتیجه‌ی یک تحریک ناخوشایند هستند، با این‌ حال ممکن است هشداردهنده‌ی شرایط جدی‌تری باشند که نباید به‌ آنها بی‌توجهی کرد. بسته به شدت حساسیت، ممکن است درمان با دارو هم توصیه شود.

اگر نشانه‌های واکنش آلرژیک تا چند روز بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد یا در صورتی‌ که علائم زیر را در خود یافتید، حتما با پزشک مشورت کنید.

نشانه‌های دیگری که نباید آنها را نادیده بگیرید عبارتند از: مشکل در تنفس، تورم گلو، خس خس سینه، تعریق بیش از حد، تنگی قفسه سینه، حالت تهوع و گیجی.

این تحریکات پوستی آزاردهنده در تماس مستقیم با مواد خاص به وجود می‌آیند بنابراین مُسری نیستند مگر در صورتی‌ که‌ عامل عفونی به آن اضافه شود. در حالت عادی عامل عفونی که منجر به انتقال بیماری به دیگران شود وجود ندارد.

مؤثرترین راه مقابله با درماتیت، پیشگیری از بروز آن است. راش‌های پوستی با اجتناب از تماس با عوامل محرک بهبود می‌یابند. پس قدم اول و بهترین راه، محافظت از پوست در برابر محرک‌های شناخته شده است.

مثلا وقتی با موادی سروکار دارید که احتمال می‌دهید باعث بروز حساسیت ‌شوند، از دستکش‌های نخی استفاده کنید. برای جلوگیری از تماس مستقیم پوست با مواد آلرژی‌زا، از یک لایه کرم یا ژل‌ به عنوان مانع بهره بگیرید. زیورآلات را با لایه‌ای از برق ناخن بپوشانید تا با پوست‌تان تماس مستقیم نداشته باشد. از محصولات پوستی غیرمعطر، فاقد مواد شیمیایی و با پایه‌‌ی طبیعی استفاده کنید و برای حفظ رطوبت پوست، مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.

برگرفته از: domeboro

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

خیلی خوب بود ممنونم.چند ماه هست دچار خارشم دکترم رفتم یه مدت خوب بود دوباره ادامه داشت.پوستم به شدت حساس شده.مرسی از راهنماییتوندارو برای حساسیت پوستی

سلام و سپاس از راهنمایی های شما
من برای هر نوع حساسیت پوستی حنا را پیشنهاد می کنم. رنگ دانه های حنا وقتی به خورد بخش های متورم و خارش دار برود آنرا ابتدا خشک و سریع التیام می بخشد. سرعت تاثیر حنا نسبت به خیلی از داروها بهتر است. اما به هر حال ابتدا عامل حساسیت زا را بر طرف کنید. جنس بعضی از دستکشها موجب حساسیت می شود و یا گاهی از سوراخ ایجاد شده در روی آنها مواد شوینده وارد شده پوست شما را آزرده می کند.
با آرزوی شفا برای همه بیماران
ان شاء الله موثر باشد

سلام
در کنار تیم بودن ویا تنهایی دردی را دوا نمی کنه بلکه باید علاقه و وقت کافی داشته باشی و هدفی را دنبال کنی.

خواص خوراکی ها

خواص شنبلیله؛ ۱۳ خاصیت درمانی، نحوه‌ مصرف و عوارض جانبی

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

۱۰  اشتباه در مدیریت جریان نقدی که کسب‌وکار شما را نابود می‌کند


چگونه خلق و خوی‌مان را بهتر کنیم؟

نظریه خودتعیین‌کنندگی؛ چطور مشتاقانه اهداف‌مان را دنبال کنیم؟

تعریف عزت نفس و ۶ توصیه کاربردی برای افزایش عزت نفس

معرفی کتاب مدیریت زمان به روش اساتید هاروارد


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند

پوستی که قرمز شده است و دائماً خارش دارد می‌تواند بسیار حساس و دردناک بوده و باعث ناراحتی فرد شود. در بسیاری از موارد، علت حساسیت پوستی به‌راحتی قابل‌تشخیص نیست و حتماً باید به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید تا بتواند بر اساس علائم شما، علت حساسیت را تشخیص دهد.

حساسیت پوستی می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. به‌طور مثال، قرار گرفتن در معرض برخی گیاهان سمی و مصرف برخی از داروها و مواد غذایی باعث بروز حساسیت‌های پوستی می‌شود. اگزما و کهیر نیز از رایج‌ترین انواع حساسیت‌های پوستی به شمار می‌روند. در صورت ابتلا به هر نوع حساسیت پوستی، به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید تا وضعیت شما درمان شود.

اگزما که با عنوان آتوپیک درماتیت نیز شناخته‌شده است، حدود 15 تا 2 درصد بین کودکان و 1 تا 3 درصد بین بزرگ‌سالان شایع است. علائم رایج اگزما شامل خشک شدن، قرمزی و خارش پوست است. گاهی اوقات به‌خصوص زمانی که عفونتی در پوست رخ می‌دهد، جوش‌های کوچک و پر از مایعی به رنگ سفید یا زرد بر روی پوست بدن ظاهر می‌شوند. اغلب افراد مبتلا به اگزما، سابقه خانوادگی در حساسیت پوستی دارند.

در بیماری کهیر، تاول‌های قرمزرنگ و متورم بر روی پوست بدن ظاهر می‌شوند. کهیر حاد در کمتر از شش هفته برطرف می‌گردد اما اگر این علائم از شش هفته طول بکشد، کهیر از نوع مزمن است. علت بروز کهیر حاد، قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا یا عفونت است اما علت کهیر مزمن در اغلب موارد شناخته شده نیست. برای کسب اطلاعات مطلب نشانه‌های کهیر و راه‌های درمان آن را مطالعه کنید.

درماتیت تماسی واکنشی است که بدن در مقابل تماس با یک ماده حساسیت‌زا و محرک از خود نشان می‌دهد و علائم آن شامل قرمزی، خارش، سوزش و ایجاد تاول‌ بر روی پوست است.دارو برای حساسیت پوستی

تماس پوست با صابون، مواد شوینده، نرم‌کننده لباس، شامپو یا حتی قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض آب می‌تواند باعث ایجاد درماتیت تماسی شود. دیگر مواردی که می‌توانند باعث بروز این واکنش پوستی شوند شامل فلزات (مانند نیکل، فولاد ضدزنگ و دیگر آلیاژهای مورداستفاده برای ساخت زیورآلات)، چسب، لاک ناخن، داروهای موضعی، گیاهان و دستکش‌های لاتکس هستند.

از خاراندن پوست خود اجتناب کنید. خاراندن می‌تواند باعث تحریک پوست شده و حتی منجر به عفونت گردد. پزشک متخصص آلرژی با تجویز داروهای خوراکی یا موضعی به شما کمک می‌کند تا علائم حساسیت شما کمتر شود. به‌طور مثال آنتی‌هیستامین‌ها و پمادهای مرطوب‌کننده می‌توانند به کاهش خارش پوست کمک کنند. به تازگی داروهای جدید و تایید شده ای برای کنترل خارش و علائم درماتیت آتوپیک وارد بازار شده اند که با مشورت پزشک خود می‌توانید از آنها بهره ببرید.

علل مختلفی برای ایجاد جوش و خارش پوست وجود دارد. برخی از انواع جوش‌ها به علت حساسیت ایجاد می‌شوند، اما برخی دیگر ممکن است ناشی از عفونت یا بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا حتی به علت خشکی یا چربی بیش‌ازحد پوست باشند. پزشک متخصص آلرژی می‌تواند علت بروز علائم حساسیت شما را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز نماید.

اگر پوست شما در حال حاضر تحریک‌شده یا حساس است، قرار گرفتن در معرض اشعه UV و نور آفتاب ممکن است موجب وخیم‌تر شدن وضعیت پوست شود. پوست خود را بپوشانید و تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

 

راهکار داروسازی دکتر عبیدی برای درمان حساسیت پوستی

درباره ما

بیماری‌های مربوط به سیستم تنفسی نه‌تنها از شیوع بالایی در جوامع برخوردارند بلکه به علت ماهیت مزمن بودن در اغلب موارد، برای بیماران بسیار آزاردهنده می‌شوند. این بیماری‌ها می‌توانند شامل حساسیت یا آلرژی‌های تنفسی، آسم و یا حتی عفونت‌های سیستم تنفسی باشند. هدف از این اطلاع‌رسانی درباره این بیماری‌ها و نحوه برخورد و آشنایی با راهکارهای درمانی برای عموم است. همین‌طور به‌روزرسانی علمی و معرفی داروهای شرکت داروسازی دکتر عبیدی نیز جهت همکاران و پزشکان محترم صورت می‌گیرد.

تازه‌ها

44522451(9821+)    فکس:4454787(9821+)

آدرس: تهران، کیلومتر 8 بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج)، بلوار عبیدی، پلاک 72، کارخانه داروسازی عبیدی

داروسازی دکتر عبیدیwww.abidipharma.com

گروه کوبل داروwww.cobeldarou.com

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت داروسازی عبیدی می باشد.




خانه

موبایل

علل اصلی حساسیت پوستی شامل اگزما، پوست خشک، آکنه و روزاسه می باشد

 

دارو برای حساسیت پوستی

 

شکی نیست كه قرمزی، پوسته پوسته شدن و سوزش پوست می‌تواند تا چه حدی آزار دهنده باشد. گاهی عوامل مختلفی باعث قرمزی و سوزش پوست می‌شوند که جای چندان نگرانی ندارد و خودبه‌خود بهبود پیدا می کنند اما اگر همیشه با این مشکل روبه‌رو هستید، احتمال دارد پوستتان بسیار حساس است و باید از آن مراقبت کنید.

 

پوست حساس چه ویژگی هایی دارد؟پوست حساس پوستی است که به راحتی توسط بعضی محصولات تحریک، خشک، قرمز، پوسته پوسته و دچار خارش می شود. برای هر فرد شدت این حساسیت ها متفاوت است. افراد دارای پوست حساس باید در خرید هر نوع کالا از عطر و ادکلن و بدلیجات و محصولات آرایشی بهداشتی گرفته تا انواع لباس ها دقت بالایی داشته باشند.

چه کسانی در معرض خطر هستند؟علل اصلی حساسیت پوستی شامل اگزما، پوست خشک، آکنه و روزاسه (التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت) می باشد. زنان اغلب بیش از دیگران دچار حساسیت های پوستی می شوند، زیرا معمولا بیش ترین تمایل را به مصرف مواد آرایشی و بهداشتی نشان می دهند.

گروه دیگر از افراد دارای پوست حساس را آتوپیک سه گانه می ند که در برابر مصرف مواد غذایی و قرار گرفتن در معرض عناصر مختلف محیط (گیاهان و ) دچار حساسیت، اگزما و آسم می شوند.

معمولا چه محصولات و موادی موجب تحریک پوست می شوند؟عطرها، مواد شوینده معطر و لوسیون های معطر، دستمال های کاغذی، صابون ها و به طور کلی مواد مراقبت کننده ی پوست از این دسته مواد هستند. شامپوی سر اگر برای قسمت های دیگر بدن استفاده شود نیز برای در برخی افراد، حساسیت زا است. مواد حاوی نیکل، نئومایسین، کرومات ها، مخلوط پارابن، کلوفون و مخلوط های شیمیایی معطر نیز در برخی افراد، حساسیت پوستی ایجاد می کنند.توصیه مهم : متأسفانه روی برچسب برخی محصولات، عبارت (طبیعی) یا (natural) را مشاهده می کنیم که بهتر است بدانید بسیاری از آنها تنها با اهداف تجاری و برای فروش بیشتر، این واژه را به دروغ نوشته اند.

تفاوت بین حساسیت پوستی و آلرژی چیست؟پوست های حساس معمولا در تماس با یک ماده ی خاص دچار قرمزی و خارش می شوند و این مشکل یک بیماری محسوب نمی شود. اما آلرژی یک بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن نسبت به یک ماده ی خاص واکنش بیش از حد نشان می دهد.حساسیت پوستی ممکن است فقط در زمان های خاصی بروز پیدا کند، برای مثال پوست برخی افراد در فصل زمستان به دلیل خشک شدن، نسبت به یک کرم حساسیت نشان می دهد، اما نسبت به همان محصول در تابستان هیچ واکنشی نشان نداده و دیگر حساس نیست.

موثرترین راه برای درمان پوست حساس چیست؟بهترین راه درمان حساسیت پوستی، شناسایی ماده ی محرک و دوری از آن است. در مرحله ی بعد بهتر است پوست همیشه مرطوب نگه داشته شود و از پمادهای ضد التهاب مانند هیدروکورتیزون بر روی آن استفاده شود. اگر دچار خارش خفیف هستید می توانید از یک آنتی هیستامین استفاده کنید، اما در صورت شدت یافتن خارش بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا در صورت لزوم، برایتان دارو تجویز شود.

 

بهترین راه درمان حساسیت پوستی، شناسایی ماده ی محرک و دوری از آن است

 

قرمزی پوست را کاهش دهیداگر پوستتان ورم کرده و سایه قرمز رنگی روی آن نقش بسته است، رگهای خونی گشاد شده و لکه‌هایی آکنه مانند روی آن مشاهده می‌کنید، ممکن است گرفتار -روزاسه  به معنی گلگون شدن- شده باشید. این مشکل بسیار شایع است و به طور معمول پس از 3 سالگی و شاید هم با تغییرات هورمونی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید بروز پیدا کند. قرمز شدن هنگامی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی به سرعت بزرگ و گشاد می‌شوند؛ فرایندی که می‌تواند با تماس مستقیم با نور خورشید، استرس، غذاهای ادویه‌دار، قهوه و حتی ورزش ایجاد شود.برای آنکه قرمزی پوستتان را کاهش دهید، به دنبال کرم‌هایی با خواص ضدالتهابی باشید؛ مانند کرم‌هایی که در فرمولشان از چای سبز استفاده شده است. بدین صورت ترتیب می‌توانید التهاب رگ‌های خونی را تا حدی کنترل کنید. اگر این وضعیت تشدید شد، التهاب پوست بالا رفت یا آکنه‌ها زیاد شدند، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. او می‌تواند ژل یا کرم موضعی یا قرص ضدالتهاب برایتان تجویز کند.هیچ درمان شناخته شده‌ای برای روزاسه وجود ندارد ،  اما با اجتناب از تشدید کننده‌های این حالت، می‌توانید آن را تحت کنترل قرار دهید.ورزش را فراموش نکنید زیرا ورزش کردن، به خصوص در فضای باز، استرس را کاهش می‌دهد.اگر از قرمزی بیش از حد رنج می‌برید، لیزر درمانی می‌توانند تعداد رگ‌های خونی نزدیک سطح پوست را کاهش دهد؛ بنابراین با گذشت زمان این از این قرمزی کاسته می‌شود.

چه نوع لباس هایی برای پوست های حساس، تحریک کننده هستند؟لباس های پشمی و نایلونی دارای تارهای خشن بوده که برای فرد آزاردهنده می باشند و خارش ایجاد می کنند. همچنین ممکن است پوست افراد مبتلا به آلرژی را دچار کهیر کند.از طرفی بهتر است از لباس هایی که تنفس پوست را دچار مشکل کرده و مانع رطوبت رسانی به آن می شود اجتناب شود. افراد حساس بهتر است بعد از هر بار خرید لباس و پارچه، قبل از مصرف آن ها را بشویند.برخی لباس های مربوط به جشن ها و مهمانی ها دارای تزئینات فلزی هستند که اغلب حاوی فلز نیکل بوده و خارش و قرمزی و پوسته پوسته شدن را به دنبال دارد. همچنین برخی لباس ها حاوی برچسب هایی هستند که در قسمت داخلی لباس موجب حساسیت پوست می شوند.

گردآوری: بخش آرایش و زیبایی بیتوته

منابع:

تبیان

دکتر دایر

 


رازهای زیبایی

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *