دارو برای تنگی نفس و ریه

خواص دارویی و گیاهی

سبزیجات و گیاهان دارویی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند که در درمان عفونتها بدن نیز به خوبی عمل می کنند. درمان گیاهی تنگی نفس به از بین بردن عفونتهای دستگاه تنفسی کمک کرده و باعث بهبود وضعیت سلامتی این افراد می شود. در ادامه این مطلب به معرفی چند نوع از این گیاهان دارویی پرداخته ایم.

یکی از روش های درمان طبیعی تنگی نفس, گل گاو زبان است که خاصیت آرام بخشی دارد. برای تاثیر بهتر می توانید روزی سه مرتبه از این دمنوش استفاده کنید. جوشانده اسطوخودوس نیز می تواند برای تنگی نفس موثر باشد. استشمام آب جوشانده بادرنجبویه نیز برای درمان تنگی نفس مفید است. همچنین از دم کرده گل مینا نیز می توانید استفاده کنید.

از دیگر گیاهانی که برای رفع تنگی نفس به کار می رود می توان به مخلوط برگ بو, دم کرده زنبق, پرسیاوشان, سندروس, تخم کاسنی, دم کرده گلهای حلبوب, گرد ریشه ریواس, آب میوه های طبیعی مانند آب زرشک, آب سیب و مقدار کمی آب لیمو اشاره کرد.

نعناع

دارو برای تنگی نفس و ریه

نعناع دارای خواص فراوانی است که یکی از آنها تسکین درد گلو, سرفه و تقویت دستگاه تنفسی است. دمنوش نعنا, شربت نعنا و استشمام بوی نعنا برای افرادی که آسم یا تنگی نفس دارند توصیه می شود.

آویشن

آویشن داروی طبیعی سرما خوردگی, گرفتگی صدا, سرفه و به طور کلی درمان گیاهی تنگی نفس است. برای تهیه دم کرده آویشن دو قاشق از گیاه خشک شده آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت یک ربع صبر کنید تا دم بکشد سپس آن را میل کنید. از آنجایی که این دمنوش مزه تلخی دارد می توانید آن را با عسل یا نبات میل کنید.

بابونه

دم کرده گیاه بابونه یکی دیگر از روش های درمان طبیعی تنگی نفس است که باعث باز شدن مجاری تنفس شده و علائم آسم را کم می کند.

درمان تنگی نفس با اسپند

می توانید از خواص اسپند نیز برای درمان سرفه استفاده کنید. برای اینکار کافیست که ۳۰ گرم اسپند را با  یک لیوان آب جوشانده و صاف کنید. برای شیرین کردن آن نیز می توانید از عسل و روغن کنجد استفاده کنید.

آب پیاز

یکی از روش های درمان گیاهی تنگی نفس خوردن پیاز است. پیاز با خاصیت ضد عفونی کنندگی و ترکیبات گوگردی که دارد باعث ضدعفونی شدن مجاری تنفس می شود. همچنین از مخلوط آب پیاز و آب لیمو نیز می توان برای درمان استفاده کرد.

میوه های موثر برای درمان تنگی نفس

انجیر یکی از میوه هایی است که برای درمان تنگی نفس بسیار توصیه شده است. می توان از انجیر تازه یا انجیر خشک برای درمان استفاده کرد که برای درمان سرفه و از بین بردن خلط گلو موثر است. همچنین خوردن مربا به نیز برای تقویت مجاری تنفسی توصیه می شود. از دیگر میوه ها می توان به شلغم, ریواس, سیب و هویج اشاره کرد. خوردن آب هویج و آب سیب نیز فواید زیادی برای تقویت دستگاه تنفسی دارد. همچنین انبه و توت فرنگی نیز از دیگر درمان های موثر برای تنگی نفس و اختلالات دستگاه تنفسی است. مویز بدون هسته را نیز در بره غذایی روزانه بگنجانید.

از جمله سبزیجاتی که برای درمان گیاهی تنگی نفس به کار می رود می توان به کرفس, تره فرنگی, شوید, مرزه و ریحان اشاره کرد. توصیه می شود که حتما از این سبزیجات در سبد غذایی استفاده شود و  در هفته دوبار آب کرفس نیز میل کنید.

دیگر درمان های گیاهی

گزنه, ضماد کاسنی, آرد جو و شیرین بیان از دیگر موادی هستند که می توانید به عنوان یک درمان موثر به کار ببرید. گفتنی است شیر بادام شیرین در طب سنتی به عنوان درمان خانگی تنگی نفس سفارش شده است.

.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

تنگی نفس اختلال شایعی است. فردی که تنگی نفس دارد نمی‌تواند به‌خوبی تنفس کند و هوا را داخل ریه‌های خود انتقال بدهد. تنگی نفس ممکن است مقطعی و خفیف یا طولانی‌مدت و وخیم باشد. از آنجا که ممکن است تنگی نفس علل مختلفی داشته باشد، تشخیص و درمان آن اغلب کار دشواری است. با ما در ادامه‌‌ی این مقاله همراه باشید تا با علل تنگی نفس و راه‌های جلوگیری و درمان آن آشنا شوید.دارو برای تنگی نفس و ریه

تنگی نفس مقطعی و کوتاه‌مدت، همیشه هم با سلامت فرد در ارتباط نیست؛ افراد ممکن است پس از انجام تمرینات شدید و فشرده، کوه‌پیمایی و رفتن به ارتفاعات یا عبور از تغییرات قابل‌توجه دمایی، به‌مدت کوتاهی دچار تنگی نفس شوند.

اما در عین حال باید گفت که تنگی نفس معمولا با مشکلاتی در سلامت فرد در ارتباط است. گاهی اوقات، تنگی نفس در نتیجه‌ی اضافه وزن ایجاد می‌شود و می‌توان با کاهش وزن آن را برطرف کرد. اما تنگی نفس می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی در سلامتی باشد.

طبق گفته‌ی دکتر استیون والز، شایع‌ترین علل تنگی نفس عبارتند از: آسم، نارسایی قلبی، بیماری مزمن انسدادی ریه، سینه‌پهلو (ذات‌الریه) و مشکلات روانی که معمولا با اضطراب در ارتباط هستند.

اگر تنگی نفس به‌طور ناگهانی ایجاد شود، تنگی نفس حاد یده می‌شود. تنگی نفس حاد ممکن است ناشی از عوامل زیر باشد:

چنانچه فردی به‌مدت بیش از یک ماه تنگی نفس داشته باشد، به تنگی نفس مزمن مبتلا است. تنگی نفس مزمن ممکن است به‌خاطر موارد زیر اتفاق بیفتد:

برخی از مشکلات ریوی نیز ممکن است منجر به تنگی نفس شوند. برای نمونه:‌

تنگی نفس با مشکلات قلبی نیز در ارتباط است. برخی از این مشکلات عبارتند از:

 

آلاینده‌های زیست‌محیطی نظیر مواد شیمیایی همچنین بخار، گرد‌و‌خاک و دود می‌توانند تنفس را برای افراد مبتلا به تنگی نفس دشوار کنند.

افرادی که آسم دارند نیز ممکن است در مواجهه با آلرژی‌هایی نظیر گرده‌ی گیاهان یا کپک به تنگی نفس دچار شوند.

برخی آلاینده‌ها نظیر دود سیگار هم که توسط خود فرد وارد ریه‌ها می‌شود تنگی نفس را می‌کنند و قابل پیشگیری هستند.

بیماری مزمن انسدادی ریه به طیف مختلفی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود؛ بیماری‌هایی نظیر برونشیت مزمن و هواگرفتگی. همه‌ی این اختلالات باعث می‌شوند تا نفس کشیدن دشوار شود.

باید به‌خاطر داشت که هرکسی که مبتلا به تنگی نفس است لزوما به بیماری‌های مزمن انسدادی ریه مبتلا نیست، بلکه طبق گفته‌ی بنیاد بیماری‌های مزمن انسدادی ریه، ۹۰ درصد افرادی که به بیماری مزمن انسدادی ریه دچار هستند، در برهه‌ای از عمر خود سیگار می‌کشیده‌اند.

گاهی‌ اوقات، تنگی نفس نشانه‌ی یک اختلال مرگ‌بار است. چنانچه فرد بیش از یکی از علائم زیر را داشته باشد باید تحت درمان‌های اورژانسی قرار بگیرد:

به‌یاد داشته باشید با اینکه همه‌ی موارد تنگی نفس نیازی به درمان‌های اورژانسی ندارند اما تنگی نفس می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلاتی جدی در سلامت باشد.

اگر فرد مبتلا به تنگی نفس موارد زیر را تجربه‌ کند، می‌بایست به نزد پزشک برود:

پزشک پس از انجام معاینات فیزیکی از فرد و بررسی شرح حال و سابقه‌ی بیماری‌های او، می‌تواند تنگی نفس را تشخیص بدهد.

فرد مراجعه‌کننده باید برای پزشک توضیح بدهد که تنگی نفس او چطور شروع شده است، چه مدت به طول انجامیده، چند بار در روز به تنگی نفس دچار می‌شود و آیا تنگی نفس او شدید است یا خفیف.

پزشکان از تصویر اشعه‌ی ایکس و CT اسکن قفسه‌ی سینه استفاده می‌کنند تا تشخیص دقیق‌تری از تنگی نفس داشته باشند و سلامت کلی قلب، ریه و سایر دستگاه‌های مربوطه را بررسی کنند. نوار قلب می‌تواند هرگونه علامتی از حمله‌ قلبی را نشان بدهد. انجام آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری جریان هوا و ظرفیت ریه‌های بیمار می‌تواند به منبع مشکلات تنفسی و گستره‌ی آنها کمک کند. آزمایش‌های دیگر هم می‌توانند به بررسی اکسیژن موجود در خون بیمار و ظرفیت خون او در حمل اکسیژن بپردازند.

پزشکان برای درمان تنگی نفس، به بررسی علت مشکلاتی که در تنفس بیمار وجود دارد می‌پردازند و با همکاری بیمار به راحت‌تر نفس کشیدن او کمک می‌کنند. درمان تنگی نفس بسته به علت آن، در هر فرد متغیر است. اگر تنگی نفس با آسم در ارتباط باشد معمولا با داروهایی نظیر استروئیدها و برونکودیلاتورها برطرف می‌شود. اما اگر بر اثر عفونت‌هایی نظیر سینه‌پهلو باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک به بهبود آن کمک خواهد کرد.

سایر داروها نظیر داروهای ضدالتهاب و ضداضطراب نیز می‌توانند مفید واقع شوند.

مشکلات تنفسی که در نتیجه‌ی بیماری‌های مزمن انسدادی ریه به‌وجود آمده‌اند را نیز می‌توان با تکنیک‌های خاص تنفس نظیر تنفس با لب‌های بسته و تمرین‌های استقامتی برطرف نمود. افراد می‌توانند انجام این تمرین‌ها را در بره‌های ویژه‌ی بهبود ریه، بیاموزند. یکی از مراکزی که به انجام تحقیقات در مورد تنگی نفس می‌پردازد اعلام کرده است که شرکت در این دوره‌های آموزشی (حتی اگر علل ریشه‌ای بیماری به قوت خود باقی بماند) برای افراد سودمند است. اگر آزمایش‌ها مشخص کنند که سطح اکسیژن خون پایین است، می‌توان از اکسیژن‌های مکمل استفاده کرد. هر چند باید به‌خاطر داشت دلیلی وجود ندارد که افراد مبتلا به تنگی نفس لزوما سطح اکسیژن خون پایینی داشته باشند. بر طبق گفته‌ی آن مرکز تحقیقاتی، اگر جریان هوای خنک در اطراف سر و صورت بسیاری از افراد مبتلا به تنگی نفس عبور کند، علائم تنگی نفس در آنها بهبود خواهد یافت.

افراد مبتلا به تنگی نفس می‌توانند با به‌کارگیری اقداماتی، وضعیت سلامتی و تنفس خود را بهبود بدهند. این اقدامات عبارتند از:

تنگی نفس می‌تواند به طرق مختلف افراد معین را درگیر کند. در ادامه به این افراد اشاره شده است.

طبق گزارش مرکز آموزش کلینیک کلیولند، علائم خفیف تنگی نفس در زمان حاملگی شایع است. علت تنگی نفس در زنان باردار این است که حاملگی ظرفیت تنفسی زن را تا حدود بیست درصد کاهش می‌دهد. هر چند تعداد نفس‌هایی که زن در هر دقیقه می‌کشد، یا به عبارت بهتر نرخ تنفس او، معمولا طی حاملگی تغییر نمی‌کند.

تنگی نفس می‌تواند در برخی از سالمندان که در مراحل پیشرفته‌ی برخی از بیماری‌ها قرار دارند بروز کند. در این برهه، تنگی نفس به عنوان بخشی از بسته‌ی درمانی آخر عمر محسوب خواهد شد چرا که درمان تنگی نفس با داروهای معین می‌تواند مشکلات غیرضروری را برای فرد سالمند در پی داشته باشد.

‌بیماری‌های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی وضعیتی اورژانسی و نسبتا رایج و یکی از شایع‌ترین علل تنگی نفس در خردسالان هستند.

خروسک، استنشاق جسم خارجی و التهاب نای از شایع‌ترین علل تنگی نفس در کودکان می‌باشد.

چشم‌انداز آینده برای بیماران مبتلا به تنگی نفس بسته به علت تنگی نفسشان متغیر است. اگر بتوان علت زیربنایی تنگی نفس، مثلا آسم یا سینه‌پهلو را درمان کرد آن‌گاه می‌توان مشکلات تنفسی را از بین برد یا به مقدار قابل توجهی کاهش داد. اما اگر تنگی نفس ناشی از بیماری‌های مزمنی باشد که به مرور زمان بدتر خواهند شد (مثلا بیماری‌های مزمن انسدادی ریه یا نارسایی‌های قلبی)، بهبود تنگی نفس چندان قابل ملاحظه نخواهد بود. مبتلایان به تنگی نفس باید با پزشکان خود همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانند روند درمان را به‌طور کامل و با موفقیت طی کنند.

برگرفته از: medicalnewstoday.com

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

دارو برای تنگی نفس و ریه

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

با عرض سلام وخسته نباشید. مدیریت محترم سایت چطور : و همچنین سلام و عرض ادب حضور برادر ارجمند جناب
احسان عبدالباقی : مطالب خوب و ارزنده تون در مورد علل تنگی نفس و درمان ان که توسط دکتر استیون والز بیان شده
بود مطالعه نمودم و خیلی هم مفید بود. و البته یک راه درمان دیگری هم وجود داره و ان مصرف مربای بالنگ یا شربت
انست. که میتواند بسیار مفید باشد .
منتظر مطالب بعد با ارزشمندتون هستم . .

خواص خوراکی ها

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص شنبلیله؛ ۱۳ خاصیت درمانی، نحوه‌ مصرف و عوارض جانبی

خود بیمار انگاری چیست؛ علائم، علل، عوارض و راه‌های تشخیص و درمان آن

۵ کلید طراحی تبلیغات آنلاین اثربخش که شما را شگفت‌زده می‌کند

کتاب ۱۹۸۴؛ رمانی بی‌نظیر برای تمام دوران‌ها

افسردگی بعد از ترک سیگار؛ علائم و راه‌های مقابله با آن

مدل جامع مغزی هرمان؛ شما تخیلی فکر می‌کنید یا تحلیلی؟

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

عجیب ترین قوانین دنیا که با شنیدن آن‌ها بهت‌زده خواهید شد

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند


 

امام علی علیه السلام: با همسرت خوش رفتار باش تا زندگى ات با صفا گردد.


 

به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، غذاهای با طبع گرم برای آنهایی که برونشیت مزمن دارند,دانشیار پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای درمان برونشیت و بیماری‌های مزمن تنفسی بهتر است غذاها و گیاهان دارویی با طبع گرم مانند نخود، عسل، گوشت گوسفند و گیاهانی مانند زعفران، زنجبیل و مصرف ‌شود.


 

دارو برای تنگی نفس و ریه

در آسیب شناسی سلولی، این بیماری با افزایش میزان غددی که ترشح می کنند همراه است و شدت و مدت بیماری در افراد مختلف، متفاوت است. در علم پزشکی نوین دلیل اصلی بروز برونشیت مزمن شخص است اما در طب سنتی قابل تفسیر است.


 

در طب سنتی چهار خلط مختلف در انسان تعریف شده که شامل صفرا، خون (دم)، بلغم (موکوس) و سودا است که هر یک خواص خود را دارد؛ به عنوان مثال خواص گرمی و خشکی برای صفرا، گرمی و تری برای خون، سردی و تری برای بلغم و سردی و خشکی برای سودا تعریف شده است.


 

در همین زمینه برونشیت مزمن با افزایش بلغم در راه های تنفسی و با نشانه های تری و سردی در بیمار همراه است که برای درمان این بیماران لازم است از رژیم گرم و خشک استفاده کرد.


 

 بنابراین بهتر است از مصرف موادغذایی و نوشیدنی‌های با طبع سرد خودداری کرد تا به تدریج مزاج بیمار از سردی و تری به سمت تعادل حرکت کند. البته رژیم غذایی برای درمان این بیماری به تنهایی کافی نیست و باید در کنار آن از گیاهان دارویی با طبع گرم استفاده کرد و ورزش کردن را در بره روزانه قرار داد.


 

 غذاهای با طبع گرم مانند گوشت گوسفند، گوشت شتر، نان، نخود، عسل، خرما و موز را می‌توان برد.خشکباری چون، بادام شیرین، پسته، انجیر خشک و همچنین ادویه جاتی نظیر، زیره، سیاه دانه، دارچین، زعفران و زنجبیل برای بیماران مبتلا به تنگی نفس مفید است.


 

وی در مورد داروهای گیاهی با طبع گرم گفت: گیاهانی مانند زعفران، زنجبیل، پونه، نعناع، آویشن و سیاه دانه برای درمان برونشیت توصیه می‌شود.


 

این دانشیار پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین توصیه کرد این بیماران از مصرف غذاهای با طبع سرد مانند گوشت گوساله، سفیده تخم مرغ، ماست، شیر و میوه های ترش و داروهای گیاهی با طبع سرد مانند خاکشیر، زرشک، عناب، عرق کاسنی و عرق شاتره خودداری کنند.


 

محمدباقر مینائی، متخصص طب سنتی گفت: اکثر سبزیجات دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان‌ها این قابلیت را دارند که با تحریک مواد اکسیدان تاثیر منفی آن ها را خنثی کنند.


 

یکی از بیماری‌هایی که در طب سنتی و با مصرف داروهای سنتی به خوبی قابل کنترل است، بیماری آسم یا تنگی نفس و در اصطلاح طب سنتی، بیماری ربو است. استفاده از گیاه بابونه به صورت دمنوش و استنشاق بخار دم کرده بابونه، بسیار در باز شدن مجاری تنفسی و کاهش علائم آسم موثر است.


 

مینائی افزود: نعناع و یا سوسن با هم خاصیت بازکنندگی مجاری تنفسی را دارد. استفاده از شربت نعناع و دمنوش نعناع می‌تواند مجاری تنفسی را باز کند، ضمن اینکه استنشاق بخار دم کرده نعناع هم موجب کاهش اثرات آسم و تنگی نفس می شود.


 


تنگی نفس دارید؟ این ها را بخورید

تنگی نفس حالتی است که تنفس فرد از حالت عادی خارج شده و تند و سریع می‌شود، مانند کسی که تازه از دویدن ایستاده باشد.


 

بسیاری از بیماری های ریوی از جمله مشکلات انسدادی ریه و در راس آن ها، بیماری آسم، موجب نفس تنگی می شود. ذات الریه نیز از دیگر عارضه های ریوی است که تنگی نفس را به دنبال دارد.


 

در درمان تنگی نفس، علاوه بر دارو درمانی، نکات دیگری از جمله انجام ورزش های سبک، زیر نظر پزشک متخصص، برای تقویت عضلات تنفسی باید رعایت شود. به علاوه حجم غذایی که فرد مبتلا به تنگی نفس استفاده می کند باید سبک و کم باشد و از غذاهای مقوی در حجم کم استفاده کند.


 

 انواع گوشت پرندگان و دل حیوانات حلال گوشت برای این بیماران بسیار مفید است. از سبزیجات مفید می توان به آویشن، نعناع، کرفس، شوید، چغندر، برگ ترب و کدو حلوایی اشاره کرد. به علاوه خشکباری چون، بادام شیرین، پسته، انجیر خشک و همچنین ادویه جاتی نظیر، زیره، سیاه دانه، دارچین، زعفران و زنجبیل برای بیماران مبتلا به تنگی نفس مفید است.


 


ایران مطلب/ 214

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *