عوارض قرص ال کارنیتین چیست

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

استعلام خلافی خودرو

متخصصین امر ورزش و تناسب اندام، بارها با این سوال از طرف شاگردان مواجه شده اند كه ال – كارنیتین چیست و زمان و مقدار مصرف آن به چه شكل می باشد؟  آیا ال – كارنیتین برای بدن ضرر هم دارد؟

 

این مقاله، سعی بر این دارد تا اطلاعات لازم در این زمینه را به شما خواننده گرامی انتقال دهد.

 

عوارض قرص ال کارنیتین چیست

کارنیتین یا ال کارنیتین از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته‌های چربی می‌شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می‌شود.

 

کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود. وظیفه اصلی آن در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد.

 

کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن ها انجام می دهد.

 

از طرف دیگر مصرف چربی ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد.

 

عرضه کنندگان این مکمل معتقدند مصرف مکمل کارنیتین موجب افزایش ذخایر این ماده درعضلات گردیده و در نتیجه انتقال اسیدهای چرب از غشای میتوکندری با سهولت بیش تری انجام شده و اکسیداسیون چربی ها با کفایت بیش تری انجام می شود.

 

بر این اساس، مصرف مکمل کارنیتین را عاملی جهت افزایش کاتابولیسم چربی ها و در نتیجه کاهش وزن و افزایش توان فعایت های هوازی معرفی می نمایند. 

 

کارنیتین از ریشه ی لاتین کارنیس به معنی گوشت گرفته شده است که این انتخاب به دلیل آن است که منابع غذایی این ماده انواع گوشت و لبنیات می باشند.

 

سلول‌های بدن برای سنتز کارنیتین به ویتامین‌های C، B۶ و B۳ (نیاسین) نیاز دارند. اما می توان آن را از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات و آواکادو نیز دریافت کرد. غذاهای گیاهی منبع خوبی برای این ماده نمی باشند.

 

ال- کارنیتین یک دارو نیز می‌باشد و برای درمان بیمارانی به‌کارمی‌رود که بدن آنها به اندازه کافی کارنیتین تولید نمی‌کند. اینک کاربرد آن را به‌عنوان راهی برای پیشگیری از صدماتی بررسی می‌کنند که در اثر کاربرد شیمی‌درمانی به بافت‌ها وارد می‌شود.

 

معمولا، بدن همه کارنیتینی  که به آن نیاز دارد را می تواند بسازد. با این حال ،  برخی از افراد ممکن است دچار کمبود کارنیتین شوند زیرا بدن آنها نمی تواند به اندازه کافی کارنیتین بسازد و یا آن را به بافت ها برای  استفاده انتقال بدهد. برخی از شرایط دیگر مانند آنژین ، همچنین مصرف برخی از داروها می تواند باعث کمبود کارنیتین در بدن شود.

 

کارنیتین در واقع مواد مغذی ضروری موجود در بدن است که در حمل و نقل چربی به میتوکندری سلول، جایی که چربی ها میتواند به انرژی تبدیل بشوند به شما کمک می کند تا در بدن به شکل انرژی آزاد بشوند .ا ل – کارنیتین می تواند به افزایش سوختن چربی در بدن شما کمک کند ، سطح انرژی شما را بالا ببرد وسلامت قلب شما ر ارتقاء  ببخشد.

 

ال – کارنیتین به طور گسترده ای به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش وزن استفاده می شود چون قادر است چربی را در سرعت های بسیار بالاتر بسوزاند.

 

همچنین می تواند هوس های شما را  کاهش دهد و باعث افزایش انرژی شما در طول ورزش و افزایش متابولیسم در بدن شما گردد. همچنین کارنیتین برای بالا بردن سلامت قلب در درمان و مدیریت آنژین ، آریتمی قلبی و بیماری های دیگر استفاده می شود. همچنین توسط ورزشکاران  برای ارتقاء استقامت درورزش ها استفاده می شود.

 

 

ال کارنیتین را معمولا به مقدار ٥٠٠تا ١٠٠٠میلیگرم ٣ بار در روز همراه هر وعده غذایی مصرف می کنند و به سه شکل قرص،کپسول و پودر موجود است.

 

 

– اثر چربی سوزی

– تا ثیرات بر روی توده استخوان

– اثرات آنتی اکسیدانی

– بهبود بیماری های قلبی:( حملات قلبی،  نا رسایی های قلبی، آنژین ها، بیماری عروق محیطی ، لنگی متناوب)

– کمک به بیماران دیابتی

عوارض قرص ال کارنیتین چیست

– بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی

– کاهش وزن

– بهبود آلزایمر و بیماری اختلال حافظه

– بیماری های کلیوی و دیالیز

– ناباروری مردان

– بهبود سندروم خستگی مزمن

– بهبود بیماری جنون

– کاهش استرس اکسیداتیو 

 

 

مصرف سطوح طبیعی کارنیتین برای شما عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه نخواهد داشت .

 

با این وجود ، شما ممکن است زمانی که آن را مصرف می کنید انرژی بیش از حدداشته باشید ، و اگر شما آن را بعد از ساعت ۴ عصر مصرف کنید ممکن است به اختلال درخواب شب دچار شوید.

 

این اثرات جانبی واقعا دلایل مهمی برای نگرانی در افراد نیستند ، چون آنها اغلب خفیف تا متوسط ، و آسان برای مقابله می باشند.

 

برخی از عوارض جانبی ال- کارنیتین  که تا کنون گزارش شده شامل: استفراغ ، حالت تهوع ، سردرد ، اسهال ، آبریزش بینی ، بی قراری و مشکل خواب می باشند .

 

برخی از عوارض جانبی جدی ممکن است بالا رفتن میزان سرعت ضربان قلب ، افزایش فشار خون و تب باشند.

 

 

اگر فرد دچار کم کاری تیروئید است نباید ال کارنیتین مصرف کند چرا که با کار هورمونهای تیروئید تداخل می کند.

 

همچنین در افرادی که دیالیز می شوند این ماده منع مصرف دارد.

 

در افرادی که ال کارنیتین را برای کاهش وزن مصرف می کنند خطر بروز بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa) وجود دارد زیرا ال کارنیتین اشتها را کم می کند و حساسیت فرد به لاغر شدن میتواند نهایتا منجر به بی اشتهایی عصبی شده و سوء تغذیه شدید را به دنبال داشته باشد.

 

 

غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آنها وجود دارد ، شامل:

 

آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات  (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات(مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل ، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه (موز)، غلات (گندم سیاه،  ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل

 

منابع: ویكلی پدیا، نهال فیتنس، انجمن بدنسازی و تناسب اندام ایران

 

گردآوری مطالب: تحریریه آنلاین سلامت | بهناز محمدی

 

ال کارنیتین، که اغلب به کارنیتین شناخته می‌شود، یک آمینو اسید است. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، توضیح می‌دهد که این ماده می‌تواند به بدن شما کمک کند تا از طریق فرایندی به اکسیداسیون چربی، چربی را به انرژی تبدیل کند.

اثرات کارنیتین، فقط محدود به این فرایند نمی‌شود، بلکه ممکن است بخاطر توانایی‌اش در کاهش استرس اکسیداتیو، بتواند انواع مشکلات پزشکی را نیز درمان کند. اما کارنیتین، به همان اندازه که مفید است، می‌تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد.

به گفته‌ی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کارنیتین معمولا برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مرکز توضیح می‌دهد که ممکن است کارنیتین با افزایش توده‌ی عضلانی، باعث شود که وزن بیشتری از دست دهید.

افزایش توده‌ی عضلانی منجر به افزایش سرعت سوخت و ساز شما می‌شود، که یعنی شما کالری بیشتری در طول روز می‌سوزانید. علاوه بر این، مرکز پزشکی دانشگاه مریلند می‌گوید که ممکن است کارنیتین، توده‌ی چربی را کاهش دهد. با اینحال این موسسه یادآوری می‌کند تحقیقی که این مزیت را برای کارنیتین برشمرده، چندان قانع کننده نیست.

عوارض قرص ال کارنیتین چیست

اگرچه ورزش فواید زیادی برای سلامت کلی شما دارد، اما منجر به استرس متابولیک نیز می‌شود، که می‌تواند اثراتی مانند تجمع آمونیاک بوجود آورد. با این حال بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است کارنیتین، قادر به کاهش اثرات استرس متابولیک باشد.

مطالعه‌ای که در نسخه‌ی دسامبر ۲۰۰۸ «مجله بین المللی تغذیه ورزشی و متابولیسم تمرینی» منتشر شد، نشان می‌دهد که مصرف دو گرم مکمل کارنیتین در روز، منجر به کاهش تجمع آمونیاک می‌شود. این محققان می‌گویند که شاید مصرف مکمل کارنیتین بطور منظم بتواند استرس متابولیک مرتبط با ورزش را کاهش دهد.

به گفته‌ی موسسه‌ی لینوس پائولینگ در دانشگاه ایالتی اورگان، خطر ابتلا به عوارض جانبی کارنیتین، بطور کلی کم است. با اینحال ممکن است مکمل کارنیتین منجر به ناراحتی گوارشی از جمله درد شکم و تهوع شود.

به گفته موسسه لینوس پائولینگ، یکی دیگر از عوارض جانبی بالقوه مکمل کارنیتین، بوی بد بدن (بوی ماهی) است! این موسسه اشاره می‌کند که مصرف دوزهای از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز، می‌تواند این تاثیر را بوجود آورد.

به گفته‌ی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، استفاده از این مقدار در بعضی موارد برای بیماری‌های قلبی، بیماری عروق محیطی، خستگی مزمن و ناباروری مردان توصیه می‌شود.

با فیتنس پلاس حرفه ای تمرین کنید!

بره تمرینی + رژیم لاغری


توسط کارشناسان فیتنس مگزین

پشتیبانی آنلاین + تخفیف ویژه

با سلام و تشکر بی نهایت خدمت مدیر محترم سایت :

لطفا یک تالار گفتگو با موضوعات گوناگون در تون راه اندازی کنید.
بسیار می تواند کمک کننده باشد.سایت شما بیننده ها زیادی دارند و سه دسته اصلی مخاطب های این سایت عبارت اند از :

1- افرادی که دنبال کاهش وزن هستند./
2-افرادی که طرفدار بدنسازی و فیتنس هستند./
3-افرادی که دراه تندرستی و زیبای در تلاش و تکاپو هستند./

یک انتقاد سازنده هم داشتم. لطفا در مورد مکمل های ورزشی و برند ها و روش های تهییه آنها مطالب بذارید..

باسلام؛به دوستانی که کارنیتین استفاده میکنن دوتاپیشنهاد دارم که باانجامشون مشکل بوی بد احتمالی بدن بعلت مصرف این فراورده ازبین میره؛اول اینکه موهای زیربغل وسینه رو ماشین کنن وکوتاه نگه دارن؛دوم اینکه هربار بعد از استحمام بلافاصله از مام غلتکی(نه صابونی)واسه زیربغلها استفاده کنن

سلام بنده دو گرم در روز استفاده می کردم، اما متاسفانه پوستم بوی بدی میداد که تا مدتها نمیدونستم دلیل این بو چیه تا با مربی مشورت کردم که بهم گفت. این مورد در تابستون هم میشه.

لطفا مقاله بزارید حداقل روزی یکی بزارید! 🙂

چشم عزیز،
از این به بعد روزانه حداقل 1 مقاله جدید در «فیتنس مگزین» منتشر خواهد شد.

کلیه حقوق مطالب برای مجله تناسب اندام محفوظ است؛ لطفاً در صورت استفاده ، لینک و مجله تناسب اندام را درج کنید. کانال بدنسازی

اخبار علمی پزشکی, دوپینگ،بدنسازی،مکمل درتغذیه, مشروح اخبار

کارنیتین Carnitine یا ال-کارنیتین (L-carnitine) از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته‌های چربی می‌شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود و در برخی مواد غذایی مانند گوشت، گوشت طیور، ماهی، و برخی از فراورده‌های لبنی وجود دارد.کارنیتین نوعی مکمل غذایی است.

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد.

کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن‌ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی‌ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد. میتوکندری را می‌توان موتورخانه یاخته‌های بدن دانست. در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از یاخته‌ها تولید می‌شود.عوارض قرص ال کارنیتین چیست

کارنیتین یک ترکیب چهار تایی آمونیوم است که از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده است.  در سلولهای زنده نقش آن فرستادن اسیدهای چرب از سیتوسل به  میتوکندری در طی فرایند تفکیک چربی (یا چربی های مورد نیاز) برای سوختن است که انرژی آزاد کنند. در بدن، در کبد و کلیه ها تولید شده و در عضلات اسکلتی ، قلب ، مغز و اسپرم ذخیره شده است.

معمولا ، بدن همه کارنیتینی  که به آن نیاز دارد را می تواند بسازد. با این حال ،  برخی از افراد ممکن است دچار کمبود کارنیتین شوند زیرا بدن آنها نمی تواند به اندازه کافی کارنیتین بسازد و یا آن را به بافت ها برای  استفاده انتقال بدهد. برخی از شرایط دیگر مانند آنژین ، همچنین مصرف برخی از داروها می تواند باعث کمبود کارنیتین در بدن شود.

برخی از شواهد نشان می‌دهد که میزان نیاز به ال-کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان‌های خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می‌یابد کمی بالا می‌رود که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می‌شود.

همچنین به‌نظر می‌رسد که وجود ال-کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است. برای نمونه یک پژوهش نشان داده است میزان کارکرد نابهنجار و تپش غیرعادی قلب بعد از ۴۵ هفته مصرف ۴ گرم ال-کارنیتین در روز در بیماران دیابتی که علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتی‌های قلبی و رگی رنج می‌بردند به میزان زیادی کاهش یافته و بهبود پیدا نموده است.

همچنین پژوهش دیگر نشان داده است که مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران می‌تواند حتی تا ۲۵٪ میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد. افرادی که از مکمل‌های ال-کارنیتین استفاده می‌نمایند بعد از انجام فعالیت‌های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می‌شوند. این بررسی همچنان نشان داد که مصرف ال-کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر قوای بدنی گردد.

همچنین بررسی‌ها نشان داده است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین به ازای هر کیلو وزن افراد و کودکان تالاسمی ماژور به مدت ۳ ماه موجب کاهش نیاز بدن این افراد به پالایش خون شود.

●  منابع تامین

ال کارنیتین در بدن از ترکیب دو اسیدآمینه لیزین و متیونین ساخته می شود. سلول‌های بدن برای سنتز کارنیتین به ویتامین‌های C، B۶ و B۳ (نیاسین) نیاز دارند. اما می توان آن را از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات و آواکادو نیز دریافت کرد.

غذاهای گیاهی منبع خوبی برای این ماده نمی‌باشند.L – کارنیتین یک دارو هم می‌باشد و برای درمان بیمارانی به‌کارمی‌رود که بدن آنها به اندازه کافی کارنیتین تولید نمی‌کند. اینک کاربرد آن را به‌عنوان راهی برای پیشگیری از صدماتی بررسی می‌کنند که در اثر کاربرد شیمی‌درمانی به بافت‌ها وارد می‌شود.

●  موارد مصرف دارویی

کمبود کارنیتین در بره‌های بدنسازی (تقویت عضلانی ) جلوگیری از کرامپ عضلانی در همودیالیز و کمک به بهبود عملکرد قلب.

●  میزان مصرف:

برای فرد ۵۰ کیلویی ۱ تا ۳ گرم همراه غذا به صورت قرص و شربت هم وجود دارد. مصرف ایزومر D کارنیتین بسیار محدود و فقط تحت نظز پزشک است.

کارنیتین را طبق دستور پزشک و یا دستور زیر مصرف کنید:

کمبود کارنیتین در افراد بالغ: 99 میلی‌گرم، دو یا سه بار در روز

درمان اثرات مصرف والپروئیک اسید: 5 تا 1 میلی‌گرن در روز در سه یا چهار وعده

●  نازایی مردان:

2 گرم ال کارنیتین به همراه 1 گرم ال – استیل- کارنیتین در روز

●  اثرات جانبی مصرف کارنیتین

مصرف زیاد آن موجب شادی و سرخوشی نسبتاً کمی می شود که می تواند گهگاهی برای پیشرفت وضعیت ذهن و فکر ما مفید باشد. از دیگر اثرات جانبی کارنیتین باید گفت، اگر این ماده بیش از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز مصرف شود، ممکن است بدن فرد، بوی ماهی بگیرد. حالت تهوع، اسهال، استفراغ و سردرد نیز در برخی افراد دیده شده است.

●  مقدار مصرف:

ال کارنیتین را معمولا به مقدار ٥٠٠تا ١٠٠٠میلیگرم ٣ بار در روز همراه هر وعده غذایی مصرف می کنند و به سه شکل قرص،کپسول و پودر موجود است.

●  مزاياي مصرف ال – كارنيتين:

ال کارنیتین  دو نوع تاثیر مهم در بدن دارد که یکی اثر چربی سوزی آن است و دیگری اثرات فیزیولوژیکی آن می باشد .

– اثر چربي سوزي

– تا ثیرات بر روی توده استخوان

– اثرات آنتی اکسیدانی

– بهبود بیماری های قلبی:( حملات قلبی،  نا رسایی های قلبی، آنژین ها، بیماری عروق محیطی ، لنگی متناوب)

– کمک به بیماران دیابتی

– بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی

– کاهش وزن

– بهبود آلزایمر و بیماری اختلال حافظه

– بیماری های کلیوی و دیالیز

– ناباروری مردان

– بهبود سندروم خستگی مزمن

عوارض قرص ال کارنیتین چیست

– بهبود بیماری جنون

– کاهش استرس اکسیداتیو

عوارض جانبی ال- کارنیتین :

مصرف سطوح طبیعی کارنیتین برای شما عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه نخواهد داشت . با این وجود ، شما ممکن است زمانی که آن را مصرف می کنید انرژی بیش از حد داشته باشید ، و اگر شما آن را بعد از ساعت ۴ عصر مصرف کنید ممکن است به اختلال درخواب شب دچار شوید. این اثرات جانبی واقعا دلایل مهمی برای نگرانی در افراد نیستند ، چون آنها اغلب خفیف تا متوسط ، و آسان برای مقابله می باشند.

برخی از عوارض جانبی ال- کارنیتین  که تا کنون گزارش شده شامل: استفراغ ، حالت تهوع ، سردرد ، اسهال ، آبریزش بینی ، بی قراری و مشکل خواب می باشند .

برخی از عوارض جانبی جدی ممکن است بالا رفتن میزان سرعت ضربان قلب ، افزایش فشار خون و تب باشند.

●  موارد منع مصرف :

اگر فرد دچار کم کاری تیروئید است نباید ال کارنیتین مصرف کند چرا که با کار هورمونهای تیروئید تداخل می کند.

همچنین در افرادی که دیالیز می شوند این ماده منع مصرف دارد.

در افرادی که ال کارنیتین را برای کاهش وزن مصرف می کنند خطر بروز بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa) وجود دارد زیرا ال کارنیتین اشتها را کم می کند و حساسیت فرد به لاغر شدن میتواند نهایتا منجر به بی اشتهایی عصبی شده و سوء تغذیه شدید را به دنبال داشته باشد.

●  مواد غذایی که کارنیتین در آنها وجود دارد:

غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آنها وجود دارد ، شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات  (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات(مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل ، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه (موز)، غلات (گندم سیاه،  ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل .

●  اشکال کارنیتین به عنوان مکمل

ال–کارنیتین رایج‌ترین نوع کارنیتین است و به صورت مکمل در داروخانه‌ها یافت می‌شود. فرم‌های دیگر کارنیتین به استیل- ال- کارنیتین و پروپینول – ال – کارنیتین نیز در بعضی موارد توسط پزشک تجویز می‌شود.

●  احتیاط

از مصرف دی-کارنیتین (D-Carnitine) به شدت خودداری کنید چون با فرم طبیعی کارنیتین تداخل دارد و عوارض جانبی متعددی دارد.

مصرف کارنیتین در زنان باردار فقط باید با مشورت با پزشک انجام شود.

اگر بیماری کلیوی و اختلال غده تیروئید دارید، از مصرف کارنیتین خودداری کنید و یا با پزشک مشورت کنید.

اسنوکومارول و وارفارین، که برای کاهش انعقاد خون مصرف می‌شوند و همچنین هورمون‌های دارویی تیروئید با ال- کارنیتین تداخل دارد.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که حمله قلبی و سکته مغزی می‌تواند نشانه اولیه سرطان باشد. حمله

کمردرد، عارضه بسیار متداولی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

ال کارنیتین چیست؟ ال کارنیتین از مشتقات طبیعی اسیدهای آمینه است که به‌عنوان مکمل کاهش وزن شناخته می‌شود. البته این تنها کارکرد ال کارنیتین در بدن نیست. ال کارنیتین باعث تولید انرژی در بدن می‌شود و به سلامت قلب و درمان دیابت نیز کمک می‌کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت مکمل ال کارنیتین چیست و شما را با فواید، انواع و عوارض ال کارنیتین، منابع غذایی ال کارنیتین، مقدار مصرف و بررسی تاثیر آن بر کاهش وزن آشنا خواهیم کرد.عوارض قرص ال کارنیتین چیست

ال کارنیتین با انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری، نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می‌کند. میتوکندری مانند موتوری در درون سلول‌های بدن عمل می‌کند و از طریق چربی سوزی، انرژی قابل‌مصرف تولید می‌کند. بدن انسان می‌تواند با استفاده از اسیدهای آمینه‌ی لیزین و متیونین، ال کارنیتین بسازد. البته برای تولید مقادیر کافی از ال کارنیتین به ویتامین C زیادی نیز نیاز داریم. شما می‌توانید علاوه‌بر ال کارنیتین تولیدشده در بدن، مقادیر اندکی از آن را نیز از رژیم‌ غذایی خود (با مصرف محصولات حیوانی مانند گوشت و ماهی) دریافت کنید. ممکن است که گیاهخواران یا افرادی که مشکلات ژنتیکی خاصی دارند، قادر به تولید یا دریافت ال کارنیتین کافی نباشند؛ پس ال کارنیتین نوعی ماده‌ی مغذی ضروری مشروط (conditionally essential) است؛ یعنی در بعضی شرایط در بدن تولید نمی‌شود یا مقدار تولید آن کافی نیست.

خلاصه: ال کارنیتین از مشتقات اسیدهای آمینه است که در بدن تولید می‌شود و با مصرف محصولات حیوانی تأمین می‌گردد. ال کارنیتین به‌صورت مکمل نیز در دسترس است.

ال کارنیتین شکل زیستی فعال و استاندارد کارنیتین است که در بدن انسان، غذاها و مکمل‌ها یافت می‌شود. انواع دیگر کارنیتین عبارتند از:

برای افراد، استیل ال کارنیتین و ال کارنیتین مؤثرترین کارنیتین‌ها برای مصارف عمومی هستند. البته همیشه باید از نوعی از کارنیتین استفاده کنید که برای نیازها و اهداف شخصی شما مناسب باشد.

خلاصه: ال کارنیتین شکل استاندارد کارنیتین است و انواع دیگر آن شامل استیل ال کارنیتین، پروپیونیل ال کارنیتین و ال کارنیتین ال تارتارات است.

نقش اصلی ال کارنیتین در بدن، کمک به عملکرد میتوکندری و تولید انرژی است. ال کارنیتین به انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری کمک می‌کند. میتوکندری جایی است که در آن این اسیدها برای تولید انرژی سوزانده می‌شوند. حدود ۹۸٪ از ذخایر ال کارنیتین بدن در ماهیچه‌ها یافت می‌شوند و مقادیر اندکی نیز در کبد و خون وجود دارند. ال کارنیتین به افزایش سلامت عمومی بدن کمک می‌کند و موجب افزایش رشد و سلامت میتوکندری (که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری و پیری سالم دارد) می‌شود. پژوهش‌های جدید مزایای احتمالی انواع مختلف کارنیتین را برای مشکلاتی مانند بیماری های قلبی و مغزی، نشان داده‌اند.

خلاصه: نقش اصلی ال کارنیتین انتقال اسیدهای چرب به درون سلول‌هاست تا برای تولید انرژی توسط میتوکندری استفاده یا «سوزانده» شوند.

از نظر تئوری، استفاده از ال کارنیتین به‌عنوان مکمل کاهش وزن منطقی است. از آنجا که ال کارنیتین در انتقال هرچه اسیدهای چرب به سلول‌ها و سوزاندن آنها برای تولید انرژی مفید است، شاید فکر کنید که موجب افزایش توانایی شما در سوزاندن چربی و کاهش وزن می‌شود، ولی بدن انسان بسیار پیچیده است و نتایج مطالعات انجام‌شده روی انسان و حیوان یکسان و قطعی نیست.

در مطالعه‌ای ۳۸ زن به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول از مکمل ال کارنیتین استفاده کرد و به گروه دوم مکملی داده نشد. هر دو گروه در دوره‌ای ۸ هفته‌ای، ۴ جلسه در هفته ورزش کردند. پژوهشگران هیچ تفاوتی را در میزان کاهش وزن این دو گروه مشاهده نکردند و فقط ۵ شرکت‌کننده که از ال کارنیتین استفاده می‌کردند دچار حالت تهوع یا اسهال شدند.

در مطالعه‌ی دیگری اثر مصرف ال کارنیتین روی میزان چربی سوزانده‌شده توسط شرکت‌کنندگان درطول ۹۰ دقیقه ورزش با دوچرخه‌ی ثابت بررسی شد. پژوهشگران مشاهده کردند که ۴ هفته مصرف مکمل‌های ال کارنیتین موجب افزایش میزان چربی سوزانده‌شده در شرکت‌کنندگان نشد.

ولی پس از تجزیه‌وتحلیل ۹ مطالعه مشخص شد که شرکت‌کنندگان پس از مصرف ال کارنیتین به‌طور میانگین ۱.۳ کیلوگرم وزن کم کردند. این مطالعات روی افراد چاق یا سالمند انجام شده است. برای تأیید مزیت‌های ال کارنیتین در افراد جوان‌تر و فعال‌تر به انجام بررسی‌ها و پژوهش‌های بیشتری نیاز داریم. ممکن است که مکمل ال کارنیتین برای کاهش وزن افراد چاق یا مسن مفید باشد، ولی همیشه باید داشتن رژیم‌ غذایی مناسب و بره‌ی ورزشی در اولویت نخست قرار داشته باشد.

خلاصه: گرچه ساز و کار سلولی ال کارنیتین موجب می‌شود تا تصور کنیم که برای کاهش وزن مفید است، ولی اثرات آن روی کاهش وزن، اندک است و نتایج پژوهش‌های مختلف نیز یکسان نیستند.

ال کارنیتین می‌تواند مزیت‌هایی برای عملکرد و سلامت مغز داشته باشد. بعضی از مطالعات انجام‌شده روی حیوانات نشان می‌دهند که استیل ال کارنیتین (ALCAR) در جلوگیری از کاهش توانایی‌های ذهنیِ ناشی از بالا رفتن سن مفید است و موجب بهبود نشانگرهای یادگیری (markers of learning) می‌شود. در مطالعاتی با نمونه‌ی انسانی نیز مصرف روزانه‌ی استیل ال کارنیتین موجب وارونه شدن روند کاهش عملکرد مغزی ناشی از آلزایمر و سایر بیماری های مغزی شد. همچنین مشخص شده است که استیل ال کارنیتین فواید مشابهی برای عملکرد کلی مغز سالمندانی دارد که مبتلا به آلزایمر یا سایر بیماری‌های مغزی نیستند.

حتی در مواردی خاص، استیل ال کارنیتین می‌تواند به محافظت از مغز دربرابر آسیب‌های سلولی کمک کند. در مطالعه‌ای، افراد الکلی روزانه ۲ گرم استیل ال کارنیتین را به‌مدت ۹۰ روز مصرف کردند و پس از آن، بهبود قابل‌توجهی در تمام اندازه‌گیری‌ها و ارزیابی‌های عملکرد مغزی آنها مشاهده شد. البته برای بررسی مزیت‌های بلندمدت ال کارنیتین در افراد سالمی که دچار بیماری یا مشکلات مربوط به عملکرد مغزی نیستند، هنوز باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

خلاصه: ال کارنیتین به‌ویژه استیل ال کارنیتین اثرات مطلوبی روی عملکرد مغز و بیماری‌های مرتبط با مغز می‌گذارد.

در ادامه چند مورد از مزیت‌های مکمل‌های ال کارنیتین را شرح می‌دهیم.

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های ال کارنیتین برای کاهش فشارخون و فرآیندهای التهابی مرتبط با بیماری‌های قلبی مفید هستند. در یکی از این مطالعات شرکت‌کنندگان روزانه ۲ گرم استیل ال کارنیتین مصرف کردند که موجب کاهش فشار خون سیستولیک (که شاخص مهمی برای سلامت قلب و خطر بیماری است) به‌میزان تقریبا ۱۰ میلی‌متر جیوه در آنها شد.

همچنین پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ال کارنیتین موجب بهبود حال بیماران مبتلا‌ به اختلالات قلبی شدیدی مانند بیماری قلبی کرونر (coronary heart disease) و نارسایی مزمن قلبی می‌شود. در مطالعه‌ی ۱۲ ماهه‌ای که در آن شرکت‌کنندگان از مکمل‌های ال کارنیتین استفاده می‌کردند، کاهش نارسایی قلبی و مرگ‌ومیر مشاهده شد.

شواهد قطعی و یکسانی درمورد اثرات ال کارنیتین روی عملکرد ورزشی وجود ندارد. ولی در چند مطالعه که در آنها شرکت‌کنندگان مکمل‌های ال کارنیتین را در دوزهای بالاتر یا برای دوره‌های طولانی‌تری مصرف کرده بودند، اثرات خفیفی مشاهده شد. ممکن است که فواید ال کارنیتین غیرمستقیم باشد و نمایان شدن آنها هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. ال کارنیتین با مکمل‌هایی مانند کافئین یا کراتین (که مستقیما عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشند) متفاوت است. ال کارنیتین برای موارد زیر مفید است:

مشخص شده است که ال کارنیتین موجب کاهش علائم دیابت نوع ۲ و عوامل خطر مرتبط با آن می‌شود. در مطالعه‌ای روی بیماران مبتلابه دیابت نوع ۲، ال کارنیتین موجب بهبود واکنش قند خون به مصرف یک وعده‌‌ی پرکربوهیدرات شد. واکنش قند خون شاخص مهمی برای تشخیص خطر دیابت و سلامت کلی است. ال کارنیتین با افزایش آنزیم مهمی که AMPK دارد و توانایی بدن در مصرف کربوهیدرات‌ها را افزایش می‌دهد، با دیابت مقابله می‌کند.

خلاصه: پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ال کارنیتین برای عملکرد ورزشی مفید است و به درمان بیماری‌هایی مانند بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.

ال کارنیتین نیز مانند مکمل‌های طبیعی، درصورتی‌ که به‌طور معقول و طبق دستورات مصرف شود، نستبا بی‌خطر است و عوارض جانبی آن جدی نیست. در مطالعه‌ای برای بررسی بی‌خطر بودن ال کارنیتین، این ماده به‌مدت ۲۱ روز و روزانه ۳ گرم به شرکت‌کنندگان داده شد. در ابتدا و انتهای مطالعه، آزمایش خون کاملی از هر یک از شرکت‌کنندگان گرفته شد و هیچ اثر طلوبی مشاهده نشد.

در پژوهشی درباب ایمنی ال کارنیتین، مشخص شد که مصرف تقریبا ۲ گرم از این ماده در روز، در بلندمدت بی‌خطر است. البته عوارض جانبی خفیفی مانند حالت تهوع و مشکلات معده مشاهده شد. به‌طور کلی در افراد مصرف ۲ گرم یا کمتر در روز نستبا بی‌خطر است و عوارض جانبی جدی ندارد.

خلاصه: افراد مصرف ۲ گرم یا کمتر در روز را به‌خوبی تحمل می‌کنند و این مقدار برای آنها بی‌خطر است. بعضی از افراد حالت تهوع یا سایر عوارض جانبی گوارشی را گزارش داده‌اند، ولی هیچ‌گونه مشکل جدی مشاهده نشده است.

شما می‌توانید با مصرف گوشت و ماهی مقادیر اندکی ال کارنیتین را از رژیم‌ غذایی خود دریافت کنید. بهترین منابع غذایی ال کارنیتین عبارتند از:

جالب است بدانید که میزان جذب ال کارنیتین در منابع غذایی بالاتر از مکمل‌های غذایی است. براساس مطالعه‌ای، ۵۷ تا ۸۴ درصد از ال کارنیتین موجود در مواد غذایی جذب بدن می‌شود، درحالی‌ که این رقم درمورد مکمل ال کارنیتین فقط ۱۴ تا ۱۸ درصد است.

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم اگر ذخایر ال کارنیتین موجود در بدن کم باشد، بدن شما می‌تواند ال کارنیتین را به‌طور طبیعی و از اسیدهای آمینه‌ی متیونین و لیزین بسازد. بنابراین مصرف مکمل‌های ال کارنیتین فقط در موارد خاصی لازم است، مثلا زمانی‌ که از آن برای درمان بیماری یا مشکل سلامتی استفاده می‌کنید.

خلاصه: منابع غذایی اصلی ال کارنیتین شامل گوشت، ماهی و بعضی از سایر انواع محصولات حیوانی مانند شیر است. هر فرد سالم نیز می‌تواند مقادیر کافی از ال کارنیتین را در بدن خود بسازد.

میزان ال کارنیتین موجود در بدن به‌میزان دریافت آن از طریق رژیم‌ غذایی و میزان تولید آن در بدن بستگی دارد. به‌ همین دلیل، معمولا میزان ال کارنیتین در رژیم گیاهخواری پایین‌تر است، زیرا آنها مصرف محصولات حیوانی را محدود می‌کنند یا به‌طور کلی از مصرف این محصولات پرهیز می‌کنند. بنابراین بهتر است که گیاهخواران از مکمل‌های ال کارنیتین استفاده کنند. البته هیچ مطالعه‌ای روی این گروه‌های خاص انجام نشده است.عوارض قرص ال کارنیتین چیست

مکمل‌های ال کارنیتین برای سالمندان نیز مفید هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که میزان ال کارنیتین موجود در بدن با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد. در مطالعه‌ای، مصرف ۲ گرم ال کارنیتین موجب کاهش خستگی و افزایش عملکرد ماهیچه‌ها در افراد مسن شد. پژوهش دیگری نیز نشان داد که مصرف استیل ال کارنیتین در افزایش سلامت و عملکرد مغزی (که درنتیجه‌ی بالا رفتن سن کاهش می‌یابد) مفید است. به‌علاوه، احتمال کمبود ال کارنیتین در افرادی که به بیماری‌هایی مانند سیروز کبد و بیماری های کلیوی مبتلا هستند، بالاتر است. بنابراین مصرف مکمل می‌تواند برای این افراد مفید باشد.

خلاصه: مصرف مکمل‌های ال کارنیتین برای گروه‌های خاصی مفید است. این گروه‌ها شامل سالمندان و افرادی می‌شوند که به‌ندرت گوشت و ماهی مصرف می‌کنند یا محصولات حیوانی را به‌طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند.

میزان استاندارد مصرف ال کارنیتین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز است. البته این میزان در مطالعات مختلف متفاوت است. کاربرد و میزان مصرف هر یک از انواع ال کارنیتین عبارت است از:

براساس پژوهش‌های انجام‌شده، استفاده‌ی بلندمدت از ال کارنیتین تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم (۲ گرم) در روز بی‌خطر است و این مقدار، دوز مناسبی برای انواع ال کارنیتین است.

خلاصه: گرچه دوز مصرف توصیه‌شده متفاوت است، به‌نظر می‌رسد که مقدار حدود ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم (۰.۵ تا ۲ گرم) بی‌خطر و مفید باشد.

ال کارنیتین به‌عنوان نوعی چربی‌سوز شناخته می‌شود، ولی نتایج پژوهش‌های انجام‌شده در این مورد یکسان و قطعی نیست. ولی به‌طور کلی ال کارنیتین موجب کاهش وزن قابل‌توجه نمی‌شود. درواقع پژوهش‌ها نقش آن را در بهبود سلامتی، عملکرد مغزی و پیشگیری از بیماری‌ها نشان داده‌اند. مکمل‌های غذایی نیز برای سالمندان و گیاهخوارانی که دچار کمبود ال کارنیتین هستند، مفید است. درمیان تمام انواع مختلف کارنیتین، استیل ال کارنیتین و ال کارنیتین محبوب‌ترین و ظاهرا مؤثرترین انواع کارنیتین هستند.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

1

14تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

تناسب اندام

رژیم لاغری یک ماهه؛ چگونه در ۲۸ روز ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟‌

تمرینات کاردیو چیست و چرا باید ورزش کاردیو انجام داد؟

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

متابولیسم چیست؛ ۳ روش افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب چگونه به ‌تر کمک می‌کند

درمان جوش صورت با گلاب؛ ۱۱ روش فوق‌العاده برای درمان جوش

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ دیدنی‌های دیار فرهاد

جاهای دیدنی بندر انزلی؛ آرامش خوش‌رنگ سرزمین دریا

تزریق پی آر پی (PRP)؛ موارد استفاده، روش انجام و عوارض جانبی آن

علائم دیابت در زنان؛ خطرات و راه‌های درمان آن

بهترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان‌ کدام‌اند؟

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

۲۴ کشور جهان با بیشترین نرخ امید به زندگی را بشناسید

پذیرش و چاپ تضمینی در معتبرترین مجلات تماس

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از الو دکتر، هر فردی برای لاغری روش خودش را دنبال می کند. ولی آیا این روش ها صحیح و اصولی هستند؟ آیا خوردن قرص برای لاغری کار صحیحی است؟ چه کسانی اصلا ال کارنتین لاغر کننده نخورند؟

ال کارنتین چیست؟

کارنیتین Carnitine یا ال-کارنیتین (L-carnitine) از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته های چربی می شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می شود.

در کدام عضو بدن یافت می شود

عوارض قرص ال کارنیتین چیست

کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می شود و در برخی مواد غذایی مانند گوشت، گوشت طیور، ماهی، و برخی از فراورده های لبنی وجود دارد.کارنیتین نوعی مکمل غذایی است.

چه کاری انجام می دهد؟

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد.

کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد. میتوکندری را می توان موتورخانه یاخته های بدن دانست. در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از یاخته ها تولید می شود.

کارنیتین یک ترکیب چهار تایی آمونیوم است که از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده است.  در سلولهای زنده نقش آن فرستادن اسیدهای چرب از سیتوسل به  میتوکندری در طی فرایند تفکیک چربی (یا چربی های مورد نیاز) برای سوختن است که انرژی آزاد کنند. در بدن، در کبد و کلیه ها تولید شده و در عضلات اسکلتی ، قلب ، مغز و اسپرم ذخیره شده است.

آیا بدن ال کارنتین تولید نمی کند؟

معمولا ، بدن همه کارنیتینی  که به آن نیاز دارد را می تواند بسازد. با این حال ،  برخی از افراد ممکن است دچار کمبود کارنیتین شوند زیرا بدن آنها نمی تواند به اندازه کافی کارنیتین بسازد و یا آن را به بافت ها برای  استفاده انتقال بدهد. برخی از شرایط دیگر مانند آنژین ، همچنین مصرف برخی از داروها می تواند باعث کمبود کارنیتین در بدن شود.

برخی از شواهد نشان می دهد که میزان نیاز بهال-کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان های خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می یابد کمی بالا می رود که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می شود.

چه مزایایی دارد

همچنین به نظر می رسد که وجود ال-کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است. برای نمونه یک پژوهش نشان داده است میزان کارکرد نابهنجار و تپش غیرعادی قلب بعد از ۴۵ هفته مصرف ۴ گرم ال-کارنیتین در روز در بیماران دیابتی که علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتی های قلبی و رگی رنج می بردند به میزان زیادی کاهش یافته و بهبود پیدا نموده است.

همچنین پژوهش دیگر نشان داده است که مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران می تواند حتی تا ۲۵٪ میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد. افرادی که از مکمل های ال-کارنیتین استفاده می نمایند بعد از انجام فعالیت های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می شوند. این بررسی همچنان نشان داد که مصرف ال-کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر قوای بدنی گردد.

همچنین بررسی ها نشان داده است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین به ازای هر کیلو وزن افراد و کودکان تالاسمی ماژور به مدت ۳ ماه موجب کاهش نیاز بدن این افراد به پالایش خون شود.

چه کسانی اصلا ال کارنتین لاغر کننده را نخورند؟

اگر فرد دچار کم کاری تیروئید است نباید ال کارنیتین مصرف کند چرا که با کار هورمونهای تیروئید تداخل می کند.

همچنین در افرادی که دیالیز می شوند این ماده منع مصرف دارد.

به گفته ی موسسه ی لینوس پائولینگ در دانشگاه ایالتی اورگان، خطر ابتلا به عوارض جانبی کارنیتین، بطور کلی کم است. با اینحال ممکن است مکمل کارنیتین منجر به ناراحتی گوارشی از جمله درد شکم و تهوع شود.

در افرادی که ال کارنیتین را برای کاهش وزن مصرف می کنند خطر بروز بی اشتهایی عصبی(anorexia nervosa) وجود دارد زیرا ال کارنیتین اشتها را کم می کند و حساسیت فرد به لاغر شدن میتواند نهایتا منجر به بی اشتهایی عصبی شده و سوء تغذیه شدید را به دنبال داشته باشد.

جایگزین های طبیعی ال کارنتین

غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی کهکارنیتین در آنها وجود دارد ، شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات  (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات(مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل ، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه (موز)، غلات (گندم سیاه،  ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل .

به شدت احتیاط کنید

از مصرف دی-کارنیتین (D-Carnitine) به شدت خودداری کنید چون با فرم طبیعی کارنیتینتداخل دارد و عوارض جانبی متعددی دارد.

مصرف کارنیتین در زنان باردار فقط باید با مشورت با پزشک انجام شود.

اگر بیماری کلیوی و اختلال غده تیروئید دارید، از مصرف کارنیتین خودداری کنید و یا با پزشک مشورت کنید.

اسنوکومارول و وارفارین، که برای کاهش انعقاد خون مصرف می‌شوند و همچنین هورمون‌های دارویی تیروئید با ال- کارنیتین تداخل دارد.

نکات جالبی در مورد ال کارنتین

1. ال کارنتین بدون کربوهیدرات اثربخش نیست.

۲ .میتوکندرى (mitochondria) یکى از اجزاى سلولى است که وظیفه تنفس سلولى را بر عهده دارد. ورود ال کارنیتین بهبدن باعث مى شود اسید چرب آزاد بیشترى وارد میتوکندرى سلول شده و بعضى ها عقیده دارند که این مسئله باعث مى شود سوخت وساز این چربى ها افزایش پیدا مى کند اما هنوز شواهد علمى کافى در این زمینه وجود ندارد.

۳ .ال کارنیتین نیروى ورزشکاران به خصوص آن هایى را که تمرینات استقامتى دارند، افزایش مى دهد و خستگى آن ها را به تأخیر مى اندازد.

۴ .مصرف بیش ازحد ال کارنیتین باعث مى شود بدن بوى ماهى بگیرد.

عوارض قرص ال کارنیتین چیست

آرایش

مدل مو

مدل لباس

 همه ی حواشى یک مکمل لاغرى از نظر متخصصان

با ال کارنیتین خواب لاغرى را ببینید!

کارنیتین یا ال-کارنیتین از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته‌های چربی می‌شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می‌شود. کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود و در برخی مواد غذایی مانند گوشت، گوشت طیور، ماهی، و برخی از فراورده‌های لبنی وجود دارد. کارنیتین نوعی مکمل غذایی است.

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می‌باشد. کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری‌ها جهت بتااکسیداسیون آن‌ها انجام می‌دهد. از طرف دیگر مصرف چربی‌ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می‌انجامد. میتوکندری را می‌توان موتورخانه یاخته‌های بدن دانست. در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از یاخته‌ها تولید می‌شود.

برخی از شواهد نشان می‌دهد که میزان نیاز به ال-کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان‌های خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می‌یابد کمی بالا می‌رود که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می‌شود.

همچنین به‌نظر می‌رسد که وجود ال-کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است. برای نمونه یک پژوهش نشان داده است میزان کارکرد نابهنجار و تپش غیرعادی قلب بعد از ۴۵ هفته مصرف ۴ گرم ال-کارنیتین در روز در بیماران دیابتی که علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتی‌های قلبی و رگی رنج می‌بردند به میزان زیادی کاهش یافته و بهبود پیدا نموده است.

همچنین پژوهش دیگر نشان داده است که مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران می‌تواند حتی تا ۲۵٪ میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد. افرادی که از مکمل‌های ال-کارنیتین استفاده می‌نمایند بعد از انجام فعالیت‌های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می‌شوند. این بررسی همچنان نشان داد که مصرف ال-کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر قوای بدنی گردد.

همچنین بررسی‌ها نشان داده است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین به ازای هر کیلو وزن افراد و کودکان تالاسمی ماژور به مدت ۳ ماه موجب کاهش نیاز بدن این افراد به پالایش خون شود.

آکاایران: قرص ال کارنیتین چگونه لاغر می کند نحوه صحیح مصرف

قرص ال کارنیتین چگونه لاغر می کند نحوه صحیح مصرف

چند کیلو اضافه وزن کافى است تا ال کارنیتین (carnitin-L ) را به عنوان یک چربى سوز مؤثر از مربى باشگاه و دوست و آشنا شنیده و شاید حتى مشترى اش هم شده باشید و لابد برایتان خیلى عجیب است اگر بدانید که این اثر کاهنده ً ی وزن، اصلا وجود خارجى ندارد! تأثیرات معجزه آسایى که به این دارو نسبت داده مى شود و تبلیغات و حواشى آن، آن قدر زیاد است که خیلى ها را به اشتباه مى اندازد و سوء تفاهم هاى زیادى را ایجاد مى کند. به همین خاطر سراغ پنج متخصص تغذیه و پزشکى- ورزشى و عضو هیئت علمى دانشگاه رفتیم تا به این سؤال مهم پاسخ دهند که آیا کاهش وزن با ال کارنیتین ممکن است؟

یک کیلو کاهش وزن با ال کارنیتین در سال!

دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه:

سال گذشته مطالعه اى در خصوص تأثیر ال کارنیتین بر روند کاهش وزن در دانشگاه تهران انجام شد و نشان داد که اگر کسى روزانه یک میلى گرم از این ترکیب را دریافت کند، بعد از 365 روز فقط حدود یک کیلوگرم از وزنش پایین مى آید که مى شود این وزن را فقط با دو هفته رژیم گرفتن و کاهش 5 کالرى از رژیم دریافتى روزانه، کم کرد.

افراد عادى نیازى به ال کارنیتین ندارند

دکتر ضیاءالدین مظهرى، متخصص تغذیه:

استفاده از مکمل ال کارنیتین به صورت دارو تأثیر معنادار و مشخصى روى لاغر شدن نداشته و چربى سوز نیست. در ضمن نیازى هم نیست که افراد عادى این ترکیب را به صورت مکمل دارویى مصرف کنند چون بدن آن را مى سازد و استفاده مى کند. البته گاهى ممکن است براى چربی سوزی بدن ورزشکاران و افزایش نیرویشان در حین مسابقه از این دارو استفاده کرد که این مسئله شرایط خاص خود را دارد.

سرخود ال کارنیتین نخورید

دکتر سید على کشاورز، متخصص تغذیه:

 

 

قرص ال کارنیتین چگونه لاغر می کند نحوه صحیح مصرف

 

ال کارنیتین به صورت طبیعى در بعضى غذاها مانند انواع گوشت ها وجود دارد و در مواردى براى ورزشکاران تجویز مى شود، اما اگر کسى تصور مى کند که بدون رژیم غذایى مناسب و ورزش کردن مى تواند ز این دارو استفاده کند، صددرصد در اشتباه است. اگر فرد رژیم غذایى درست و اصولى براى کاهش وزن نداشته در کنارش بخواهد از این دارو هم باشد و مانند همیشه غذا بخورد و به عنوان مکمل چربى سوز استفاده کند، دچار عارضه خواهد شد.

براى لاغرى با ال کارنیتین شواهد علمى نداریم

عوارض قرص ال کارنیتین چیست

دکتر هاله دادگستر، متخصص پزشکى ورزشى:

در مقالات و پژوهش هایى که تاکنون انجام شده هیچ مدرک قطعى به دست نیامده است که اگر ال کارنیتین را به عنوان دارو و به صورت خوراکى به فرد بدهیم، لزوماً مى توانیم به لاغرى او کمک کنیم. وقتى ال کارنیتین به صورت دارو وارد بدن مى شود، سطح پلاسمایى آن بالا مى رود، در نتیجه انتظار داریم که ال کارنیتین بیشترى وارد سلول شود، اما شواهدى نداریم که نشان دهد این مسئله باعث مى شود که چربى بیشترى در سلول هاى بدن بسوزد و از بین برود.

ال کارینیتین بدون کربوهیدرات اثربخش نیست

دکتر زهرا علیزاده، متخصص پزشکى- ورزشى:

 

قرص ال کارنیتین چگونه لاغر می کند نحوه صحیح مصرف

بهترین زمان مصرف ال کارنیتین

در حال حاضر مصرف ال کارنیتین به صورت خودسرانه با هدف کاهش وزن و چربى سوزى، چه بین افراد عادى و چه میان ورزشکاران به شدت افزایش پیدا کرده است، اما نکته اصلى که همه باید بدانند، این است که اصلاً چربى سوزى این ترکیب، اثبات نشده است. البته ممکن است این دارو به دلایلی دیگر براى گروهى از ورزشکاران تجویز شود، ولى در این صورت نیز بهتر است همراه آن مقدارى کربوهیدرات هم مصرف شود تا میزان اسیدهاى چربى که به دنبال ورود ال کارنیتین به بدن آزاد مى شوند، افزایش پیدا کند.

 

قرص ال کارنیتین چگونه لاغر می کند نحوه صحیح مصرف

ال کارنیتین زیر ذره بین

1 .ال کارنیتین به صورت طبیعى در غذاهاى با منشأ حیوانى مانند انواع گوشت ها و شیر و لبنیات وجود دارد. البته در بعضى مواد غذایى گیاهى از جمله کره ی بادام زمینى نیز مى توان این ترکیب را یافت.

2 .میتوکندرى (mitochondria) یکى از اجزاى سلولى است که وظیفه تنفس سلولى را بر عهده دارد. ورود ال کارنیتین به بدن باعث مى شود اسید چرب آزاد بیشترى وارد میتوکندرى سلول شده و بعضى ها عقیده دارند که این مسئله باعث مى شود سوخت وساز این چربى ها افزایش پیدا مى کند اما هنوز شواهد علمى کافى در این زمینه وجود ندارد.

3 .ال کارنیتین نیروى ورزشکاران به خصوص آن هایى را که تمرینات استقامتى دارند، افزایش مى دهد و خستگى آن ها را به تأخیر مى اندازد.

4 .مصرف بیش ازحد ال کارنیتین باعث مى شود بدن بوى ماهى بگیرد.

اطلاعات تکمیلی راجع به اال کارنیتین مایع :

پزشکان بدون مرز

ال کارنیتین (L-carnitine)

کارنیتین Carnitine یا ال-کارنیتین (L-carnitine) از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته‌های چربی می‌شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود و در برخی مواد غذایی مانند گوشت، گوشت طیور، ماهی، و برخی از فراورده‌های لبنی وجود دارد.کارنیتین نوعی مکمل غذایی است.

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد.

کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن‌ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی‌ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد. میتوکندری را می‌توان موتورخانه یاخته‌های بدن دانست. در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از یاخته‌ها تولید می‌شود.

کارنیتین یک ترکیب چهار تایی آمونیوم است که از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده است.  در سلولهای زنده نقش آن فرستادن اسیدهای چرب از سیتوسل به  میتوکندری در طی فرایند تفکیک چربی (یا چربی های مورد نیاز) برای سوختن است که انرژی آزاد کنند. در بدن، در کبد و کلیه ها تولید شده و در عضلات اسکلتی ، قلب ، مغز و اسپرم ذخیره شده است.

معمولا ، بدن همه کارنیتینی  که به آن نیاز دارد را می تواند بسازد. با این حال ،  برخی از افراد ممکن است دچار کمبود کارنیتین شوند زیرا بدن آنها نمی تواند به اندازه کافی کارنیتین بسازد و یا آن را به بافت ها برای  استفاده انتقال بدهد. برخی از شرایط دیگر مانند آنژین ، همچنین مصرف برخی از داروها می تواند باعث کمبود کارنیتین در بدن شود.

برخی از شواهد نشان می‌دهد که میزان نیاز به ال-کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان‌های خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می‌یابد کمی بالا می‌رود که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می‌شود.

همچنین به‌نظر می‌رسد که وجود ال-کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است. برای نمونه یک پژوهش نشان داده است میزان کارکرد نابهنجار و تپش غیرعادی قلب بعد از ۴۵ هفته مصرف ۴ گرم ال-کارنیتین در روز در بیماران دیابتی که علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتی‌های قلبی و رگی رنج می‌بردند به میزان زیادی کاهش یافته و بهبود پیدا نموده است.

همچنین پژوهش دیگر نشان داده است که مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران می‌تواند حتی تا ۲۵٪ میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد. افرادی که از مکمل‌های ال-کارنیتین استفاده می‌نمایند بعد از انجام فعالیت‌های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می‌شوند. این بررسی همچنان نشان داد که مصرف ال-کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر قوای بدنی گردد.

همچنین بررسی‌ها نشان داده است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین به ازای هر کیلو وزن افراد و کودکان تالاسمی ماژور به مدت ۳ ماه موجب کاهش نیاز بدن این افراد به پالایش خون شود.

●  منابع تامین

ال کارنیتین در بدن از ترکیب دو اسیدآمینه لیزین و متیونین ساخته می شود. سلول‌های بدن برای سنتز کارنیتین به ویتامین‌های C، B۶ و B۳ (نیاسین) نیاز دارند. اما می توان آن را از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات و آواکادو نیز دریافت کرد.

غذاهای گیاهی منبع خوبی برای این ماده نمی‌باشند.L – کارنیتین یک دارو هم می‌باشد و برای درمان بیمارانی به‌کارمی‌رود که بدن آنها به اندازه کافی کارنیتین تولید نمی‌کند. اینک کاربرد آن را به‌عنوان راهی برای پیشگیری از صدماتی بررسی می‌کنند که در اثر کاربرد شیمی‌درمانی به بافت‌ها وارد می‌شود.

●  موارد مصرف دارویی

کمبود کارنیتین در بره‌های بدنسازی (تقویت عضلانی ) جلوگیری از کرامپ عضلانی در همودیالیز و کمک به بهبود عملکرد قلب.

●  میزان مصرف: بهترین زمان مصرف ال کارنیتین

برای فرد ۵۰ کیلویی ۱ تا ۳ گرم همراه غذا به صورت قرص و شربت هم وجود دارد. مصرف ایزومر D کارنیتین بسیار محدود و فقط تحت نظز پزشک است.

کارنیتین را طبق دستور پزشک و یا دستور زیر مصرف کنید:

کمبود کارنیتین در افراد بالغ: 99 میلی‌گرم، دو یا سه بار در روز

درمان اثرات مصرف والپروئیک اسید: 5 تا 1 میلی‌گرن در روز در سه یا چهار وعده

●  نازایی مردان:

2 گرم ال کارنیتین به همراه 1 گرم ال – استیل- کارنیتین در روز

●  اثرات جانبی مصرف کارنیتین

مصرف زیاد آن موجب شادی و سرخوشی نسبتاً کمی می شود که می تواند گهگاهی برای پیشرفت وضعیت ذهن و فکر ما مفید باشد. از دیگر اثرات جانبی کارنیتین باید گفت، اگر این ماده بیش از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز مصرف شود، ممکن است بدن فرد، بوی ماهی بگیرد. حالت تهوع، اسهال، استفراغ و سردرد نیز در برخی افراد دیده شده است.

●  مقدار مصرف:

ال کارنیتین را معمولا به مقدار ٥٠٠تا ١٠٠٠میلیگرم ٣ بار در روز همراه هر وعده غذایی مصرف می کنند و به سه شکل قرص،کپسول و پودر موجود است.

●  مزاياي مصرف ال – كارنيتين:

ال کارنیتین  دو نوع تاثیر مهم در بدن دارد که یکی اثر چربی سوزی آن است و دیگری اثرات فیزیولوژیکی آن می باشد .

– اثر چربي سوزي

– تا ثیرات بر روی توده استخوان

– اثرات آنتی اکسیدانی

– بهبود بیماری های قلبی:( حملات قلبی،  نا رسایی های قلبی، آنژین ها، بیماری عروق محیطی ، لنگی متناوب)

– کمک به بیماران دیابتی

– بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی

– کاهش وزن

– بهبود آلزایمر و بیماری اختلال حافظه

– بیماری های کلیوی و دیالیز

– ناباروری مردان

– بهبود سندروم خستگی مزمن

– بهبود بیماری جنون

– کاهش استرس اکسیداتیو

عوارض جانبی ال- کارنیتین :

مصرف سطوح طبیعی کارنیتین برای شما عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه نخواهد داشت . با این وجود ، شما ممکن است زمانی که آن را مصرف می کنید انرژی بیش از حد داشته باشید ، و اگر شما آن را بعد از ساعت ۴ عصر مصرف کنید ممکن است به اختلال درخواب شب دچار شوید. این اثرات جانبی واقعا دلایل مهمی برای نگرانی در افراد نیستند ، چون آنها اغلب خفیف تا متوسط ، و آسان برای مقابله می باشند.

برخی از عوارض جانبی ال- کارنیتین  که تا کنون گزارش شده شامل: استفراغ ، حالت تهوع ، سردرد ، اسهال ، آبریزش بینی ، بی قراری و مشکل خواب می باشند .

برخی از عوارض جانبی جدی ممکن است بالا رفتن میزان سرعت ضربان قلب ، افزایش فشار خون و تب باشند.

●  موارد منع مصرف :

اگر فرد دچار کم کاری تیروئید است نباید ال کارنیتین مصرف کند چرا که با کار هورمونهای تیروئید تداخل می کند.

همچنین در افرادی که دیالیز می شوند این ماده منع مصرف دارد.

در افرادی که ال کارنیتین را برای کاهش وزن مصرف می کنند خطر بروز بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa) وجود دارد زیرا ال کارنیتین اشتها را کم می کند و حساسیت فرد به لاغر شدن میتواند نهایتا منجر به بی اشتهایی عصبی شده و سوء تغذیه شدید را به دنبال داشته باشد.

●  مواد غذایی که کارنیتین در آنها وجود دارد:

غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آنها وجود دارد ، شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات  (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات(مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل ، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه (موز)، غلات (گندم سیاه،  ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل .

●  اشکال کارنیتین به عنوان مکمل

ال–کارنیتین رایج‌ترین نوع کارنیتین است و به صورت مکمل در داروخانه‌ها یافت می‌شود. فرم‌های دیگر کارنیتین به استیل- ال- کارنیتین و پروپینول – ال – کارنیتین نیز در بعضی موارد توسط پزشک تجویز می‌شود.

●  احتیاط

از مصرف دی-کارنیتین (D-Carnitine) به شدت خودداری کنید چون با فرم طبیعی کارنیتین تداخل دارد و عوارض جانبی متعددی دارد.

مصرف کارنیتین در زنان باردار فقط باید با مشورت با پزشک انجام شود.

اگر بیماری کلیوی و اختلال غده تیروئید دارید، از مصرف کارنیتین خودداری کنید و یا با پزشک مشورت کنید.

اسنوکومارول و وارفارین، که برای کاهش انعقاد خون مصرف می‌شوند و همچنین هورمون‌های دارویی تیروئید با ال- کارنیتین تداخل دارد.

قیمت ال کارنیتین مایع در داروخانه

ال کارنیتین مایع
ساخت کشور ایتالیا
هر بسته شامل 1 عدد ویال خوراکی 1 میلی گرمی ال کارنیتین
قیمت هر بسته 24 تومان

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *