دارو براي ترش كردن معده

خواص دارویی و گیاهی

 قدیمی‌ها برای حل این مشکل درمان‌های سنتی و توصیه‌های تغذیه‌ای خاصی داشتند (مثل خوردن سیب، شیر، عرق نعناع و ) که گهگاه به درمان آن کمک می‌کرد. برای اینکه ببینیم اساسا تغذیه چه‌قدر روی التیام این بیماری تأثیر دارد و آیا پرهیزهای غذایی می‌توانند جلوی این مشکل را بگیرند، نشسته‌ایم پای حرف‌های دکتر سید سعید حسینی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی.

«ریفلاکس، در واقع، بازگشت محتویات معده به مری است که معمولا 5/ تا 2ساعت بعد از غذا اتفاق می‌افتد.» این، تعریفی است که دکتر سید سعید حسینی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، از این عارضه ارایه می‌دهد. چیزی که باعث سوزش مری می‌شود، اسید معده و هورمون پپسین است: «این هورمون به مخاط مری آسیب می‌زند و در صورت تداوم به ضعف شدیدی در این منطقه منجر می‌شود که در درازمدت ممکن است به بدخیمی منجر شود.» علامت بارز این ناراحتی، سوزش سردل یا احساس درد همراه با سوزش زیر جناغ سینه است اما گاهی ریفلاکس با بیماری‌های دیگری مثل ناراحتی قلبی و تنفسی اشتباه گرفته می‌شود: «بعضی از بیماران با احساس درد قلبی مراجعه می‌کنند و نمی‌دانند مشکل اصلی‌شان ریفلاکس است. این ناراحتی در موارد خیلی شدید علایم تنفسی به وجود می‌آورد. بعضی از افراد که مدت‌ها به عنوان بیماران مبتلا به آسم و برونشیت تحت درمان بوده‌اند، در حقیقت ریفلاکس معده داشته‌اند. اینها به احتمال زیاد بعد از غذا می‌خوابیده‌اند و محتویات معده‌شان وارد مری می‌شده و بعد از راه حلق به ریه می‌‌رسیده و مشکلات تنفسی را ایجاد می‌کرده است اما به جای مراجعه به متخصص گوارش، نزد متخصص ریه می‌رفته‌اند.»

چاقی و بارداری ریفلاکس را تشدید می‌کنند ریفلاکس عارضه‌ای جدی است که باید هرچه زودتر برای درمان آن اقدام کرد. اگر این ناراحتی برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند، ممکن است به ناراحتی‌هایی مثل اختلال در بلع از قبیل بلع دردناک و خون‌ریزی‌های گوارشی ناشی از ناحیه زخم شده مری منجر شود.   اما چه عواملی این مشکل را به وجود می‌آورند؟

نمونه ای از یک رژیم ضد ریفلاکس صبحانه: شیر یك لیوان تخم مرغ آب پز 1 عدد گوجه فرنگی 1 عدد نان سنگك برشته 4 برش

 میان وعده ساعت 1: سیب 1 عدد

دارو براي ترش كردن معده

 ناهار: سینه مرغ آبپز 1 گرم هویج، كدوسبز و سیب‌زمینی آب‌پز 1 لیوان برنج كته شده 6 قاشق غذا خوری

 عصرانه: گلابی 1 عدد خرمالو 2 عدد

 شام: ماهی كباب شده 6 گرم قارچ، فلفل دلمه‌ای، نخودفرنگی و ذرت بخارپز شده 1 لیوان نان سنگك برشته 3 برش

اگر چه رفلاکس معده ناشناخته است اما بسیاری از ما این بیماری شایع را با ترش کردن معده تجربه کرده ایم. در واقع این احساس ترشی در معده وقتی رخ میدهد که اسید معده به نای برگردد. در این مقاله سعی داریم تا راه های درمان رفلاکس معده را برایتان شرح دهیم.

لیست مطالب :

از آنجایی که بادام منبع کلسیم و حاوی ماده ای به “آلکائین است ، میتواند PH یا همان درصد اسیدی معده را تنظیم کند.

در درمان رفلاکس معده خوردن روزانه حدود 5 – 6 میلی لیتر شربت این گیاه میتوانید درصد ابتلا به این بیماری شایع را کاهش دهید.

اگر غذایی خوردید که اسید معده را افزایش میدهد، میتوانید این خطر را با خوردن یک سیب تازه سرخ کاهش دهید و از بازگشت اسید به نای  یا همان رفلاکس معده جلوگیری کنید.دارو براي ترش كردن معده

 

 

این تصور بسیاری از مردم است که بازگشت اسید به نای ،ناشی از زیاد بودن اسید معده است ولی این عارضه به دلیل کمبود اسید ها برای هضم غذا رخ میدهد. برای رفع این مشکل، میتوانید از سرکه سیب به مقدار 2 -3 قاشق چایخوری در روز استفاده کنید. مخلوط سرکه سیب و عسل یا ریختن آن در چای به جای آبلیمو میتواند بسیار موثر باشد!

مخلوطی که برای همه بی خطر است و میتواند اسید معده تان را متعادل کنید! هر روز صبح این مخلوط را 3 دقیقه قبل از خوردن صبحانه مصرف کنید. شک نکنید اثر بخش خواهد بود.

بعد از اینکه غذا میل کردید ، آدامس بجوید. آدامس سبب افزایش ترشح بزاق میشود که این یکی از علل موثر برای رفع رفلاکس معده است.

نوشیدن چای و دمنوش بابونه و یا نعناع میتواند این عارضه را کاهش دهد.

در میان غذا از خوردن از خوردن ترشیجات و خیارشور خودداری نمایید. همچنین غذاهای سریع (فست فود ها) و همچنین نوشابه جات میتوانند از عوامل تشدید این عارضه یعنی رفلاکس معده باشند.

گرفتن آب سبزیجات و میوه های شیرین و مصرف آن میتواند یکی از لذت بخش ترین و خوشمزه ترین داروهای جهان باشد. حتما این فاکتور مهم را به یاد داشته باشید که سبزیجات و میوه های تازه برای اکثر بیماری ها مفید هستند.

 

 

شیر های گیاهی مانند شیر سویا یا بادام را جایگزین شیر های حیوانی کنید.

چای و قهوه سبب افزایش احتمال رفلاکس معده به نای میشوند. اما میتوانید این نوشیدنی ها را با کمی عسل میل کنید که مشکل کمتری ایجاد شود.

اگر احساس میکنید که عارضه شما تشدید میشود ، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر هم تا کنون مبتلا نشده اید از این بیماری پیشگیری کنید.

 

نظر

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *