داروی گیاهی اطریفل مقل ملین

خواص دارویی و گیاهی

يبوست و ورم سيگموئيد و راست روده و بواسير

علت بواسير زيادى خون” سوداوى” مى‏باشد. نسخه‏هاى زير در اين مورد تجويز شده است:

1- مصطكى، مقل ازرق، تاجريزى و نبات را بميزان مساوى كوبيده و آميخته و روزى يك بار بقدر يك فندوق از آن ميل نمايند ورم و درد بواسير را تسكين خواهد داد.

2- پوست نارنج، پوست انار شيرين، شاه‏بلوط، قطران، از هريك 5 مثقال سائيده و آميخته و تعداد 8 عدد حب از آن مى‏سازند و روزى دو بار صبح و شب يك حب را ميل مى‏نمايند در نرم شدن مقعد و رفع خون بواسير و دفع باد آن (درد كمر و شانه) نتايج بسيار خوبى حاصل خواهد نمود.

3- آويشن (صعتر) چنانچه مدتى با ماست خورده شود در رفع ورم قولون و سيگموئيد مفيد خواهد بود.

4- تره، گندنا (كراث) كه” گرم و خشك” است. ملين طبع و رافع قولنج بوده و چنانچه آن را با گوشت پخته و ميل نمايند از خون‏ريزى بواسير جلوگيرى خواهد نمود.

آب تره بميزان سه تا چهار مثقال قطع‏كننده خون بواسير مى‏باشد.

5- اطريفل مقل ملين: پوست هليله زرد، هليله سياه، بليله، آمله مقشر، اسطوخودوس افتيمون شامى، بسفايج، از هريك ده مثقال، مقل و مغز فلوس از هريك سى مثقال. اگر مقل و مغز فلوس را با آب تره حل نموده و داروها را با روغن بادام چرب نموده و با انگبين مصفى بهم بياميزند، مصرف روزانه آن بميزان دو تا سه مثقال در ورم سيگموئيد و مستقيم، دفع بواسير، رفع تشنج مستقيم و قولون و دفع سموم سوداوى و بلغمى و نيز فشار خون و تصفيه خون و عوارض دماغى و كبدى بسيار مفيد مى‏باشد.

راز درمان (رساله اى در پزشكى سنتى و گياه درمانى)، ج‏1، ص: 8

6- اطريفل مقل: پوست هليله كابلى، بليله، آمله مقشر، از هريك ده مثقال، مقل ازرق سى مثقال. مقل را بايد در آب تره حل كرده و سپس با داروهاى ديگر بياميزند و با عسل معجون سازند و آن را پس از چهل روز مصرف كنند. مقدار خوراك آن تا سه مثقال مى‏باشد.

اين معجون در دفع بواسير و ورمهاى مقعد، لينت مزاج، تصفيه خون و عوارض كبدى به تجربه رسيده است. آنچه مردم باد بواسير گويند در اندام يا تهيگاه و حوالى گرده و زهار و مقعد گردش كرده و گاه بشكل قولنج يا اسهال و گاهى بصورت قراقر روده بروز مى‏كند. همچنين برخى اوقات موجب تشنج (تيك صورت) و عوارض چشمى و غيره مى‏شود كه از تحقيقات اينجانب است.

در بواسير اين مسهل بدن را از اخلاط فاسد پاك مى‏كند: تخم كاسنى 2 ل، گل سرخ 2 ل، گل بنفشه 2 ل، پوست هليله زرد 3 ل، هليله سياه 3 ل، بليله 3 ل، سكى 2 ل، تربد مجوف 5/ ل، آلو بخارا 16 دانه، تمبر هندى، 1 ل، همه را خيسانده و جوشانده و پس از صاف كردن مى‏نوشند.

اگر درد بواسير شدت داشته باشد قدرى فيل‏گوش (بابا آدم) كه بعربى لوف خوانده مى‏شود بخور دهند درد فورا تسكين مى‏يابد. همچنين استفاده از حبى مركب از مقل ازرق، فيل‏گوش (لوف) هريك بميزان پنج نخود درد را تسكين مى‏دهد.

هرگاه نياز به گشودن خون بواسير باشد بايد در آب گرم نشسته و يا با آب گرم محل را كمپرس كنند. يا اينكه ضمادى از گل خطمى نمايند تا بواسير نرم شود. سپس پنبه‏اى را به آب پياز آغشته يا اينكه آب پياز و زهره گاو را ممزوج نموده در مقعد گذارند تا خون باز شود.

همچنين مى‏توان شلحم حنظل (2 ل) و مغز بادام تلخ (3 ل) را نرم كوبيده و آن را بمدت 5 ساعت در هر ساعت يك شياف كنند. ناگهان جريان خون را باز مى‏كند. تا زمانى كه خون سياه است نبايد آن را حبس كرد. چون بسا عوارض از قبيل خفقان، سنگينى بدن، ماليخوليا و نظير آن ناشى از آن باشد. اگر بخواهند جلوى خون‏ريزى گرفته شود بايد كتيرا و گل ارمنى را كوبيده و مخلوط ساخته و با مقدارى آب آن را بجوشانند تا ضماد شود. با نهادن كمى از اين ضماد بروى پارچه و قرار دادن آن بروى مقعد و رگ مربوطه، سر رگ بسته خواهد شد. اين ضماد ورم بواسير را خوابانيده و ترشحات تكه‏هاى بواسير را قطع خواهد نمود. براى دفع” سودا” مى‏توان از افتيمون استفاده كرد. در بواسير خوردن افتيمون با آب شير بسيار نافع است. چنانچه آب آلو با سنا هم همراه با افتيمون داده شود عمل مسهل را انجام خواهد داد.

در شقاق مقعد، مى‏توان يك مثقال موم زرد را در روغن كوهان شتر حل نموده و در ده مثقال آب تره و سه مثقال مقل ازرق نيز محلول كرده و بگذارند تا ضماد شود.

راز درمان (رساله اى در پزشكى سنتى و گياه درمانى)، ج‏1، ص: 81

براى جلوگيرى از خون بواسير گذشتگان بروش‏هاى ديگرى نيز عمل مى‏نمودند:

1- دو عدد قورباغه را شكم دريده تكه‏تكه نموده در دو تا پنج سير روغن دنبه جوشانده و مقدارى آب خيار به آن افزوده دوباره مى‏جوشانيدند تا آب آن تبخير و غليظ گردد سپس مقدارى از آن را شياف و يا با انگشت بداخل مقعد مى‏كردند. اين مداوا درد كمر را بفوريت تسكين داده و گاهى خون مثانه را نيز متوقف مى‏ساخت.

2- مغز خيار مسحوق را با چند دانه زالو در روغن گاو جوشانيده سپس آن را به دانه‏هاى بواسير و مقعد مى‏ماليدند و مانع خونريزى مى‏شدند.

3- وزغ را با پيه بز كوبيده و در آب مى‏جوشانيدند تا مهرا شود. روغنى كه روى آب پس از سرد شدن آب بسته مى‏شد براى بواسير نافع بود.

4- داغ كردن فاصله بين انگشت سوم و چهارم (خنضر و بنضر) دست چپ جهت قطع خون بواسير تجويز مى‏گرديد.

5- اين نسخه نيز از خود اينجانب است كه مقدارى علف اشترخار يا خارشتر را بميزان يكى دو سير جوشانيده و آب آن را بخورند موجب قطع خون‏ريزى مى‏گردد.

6- داغ كردن مفصل ترقوه جهت” باد بواسير” از مجربات بوده است. ضمنا اطريفل مقل” باد بواسير” را مرتفع و شقاق مقعد را دفع مى‏كند: مقل ازرق را بمقدار ده مثقال در آب گندنا (تره) حل كرده و آن را صاف مى‏نمايند و با پنجاه مثقال عسل كف‏گرفته مى‏آميزند سپس آن را مى‏جوشانند تا قوام آيد. بعد هفت مثقال افتيمون و سه مثقال آمله منقى (بدون هسته) را كوبيده و با آن مخلوط مى‏كنند و هر صبح يك تا دو مثقال از آن را حب كرده و مورد استفاده قرار مى‏دهند.

در بواسير اصولا نرم نگهداشتن طبع صاحبان بواسير لازم است و بهتر آنست كه اين امر با استفاده از ميوه‏ها و سبزيجات نتيجه‏بخش گردد.

مداومت در خوردن اطريفل صغير و مقل ملين در رفع بواسير مجرب است و گاه بى‏نياز از تنقيه‏هاى ديگر مى‏باشد.

پيشينيان در بواسير پيش از بكار بردن دارو نخست فصد با سليق و يا صفن مى‏نمودند.

ابن سينا فصد مابض را كه رگيست زير كاسه زانو برتر از فصدى ديگر مى‏دانست و حجامت و ركين و سپس تجويز تنقيه مزاج با هليله‏ها را مى‏نمود.

بيماران بواسيرى كه استرخاى مقعد هم داشته و بدون اراده دفع مدفوع مى‏نمودند شبها بهنگام خواب مقدارى زياد (تا 1 مثقال) اطريفل صغير و روزها انار شيرين و دو ساعت پس از آن يك عدد حب كچوله مى‏خوردند. نتيجه آنكه ورم سر و صورت و دست و پا برطرف شده و مقعد نيز بحال عادى درمى‏آمد (از يادداشت‏هاى پزشكان قديم)

راز درمان (رساله اى در پزشكى سنتى و گياه درمانى)، ج‏1، ص: 82

مبتلايان به بواسير بايد از غذاهاى غليظ و مولد” سودا مانند بادنجان، عدس و خوراكيهاى شورمزه بويژه ماهى نمك سود و گوشت خشك‏كرده و سبزيهاى تند پرهيز نمايند.

ابن سينا صرف لبنيات را منع كرده، ولى خوردن خاگينه با زرده تخم‏مرغ و تره با اندكى پياز را مناسب دانسته است.

مرهم‏هايى كه مسكن درد بواسيرند:

1- مرهم ابيض جهت سوختگى و التهاب جراحات ورم مقعد حاره و شقاق آنكه ناشى از حرارت باشد سودمند است. اين مرهم متشكل از 1 مثقال موم، 3 مثقال روغن كنجد يا روغن زيتون مى‏باشد. پس از گداختن موم آن را از روى آتش برداشته با يك سفيده تخم‏مرغ هم مى‏زنند. چنانچه برودت بيشترى خواسته باشند بجاى روغن زيتون از روغن گل سرخ استفاده مى‏كنند و يا مقدارى، حضض مكى به سفيده تخم‏مرغ مى‏افزايند. براى تسكين درد بجاى حضض مكى افيون بكار مى‏برند.

2- جهت رفع درد و سوزش مقعد كنجد را كوبيده با سفيده تخم‏مرغ آميخته و آن را ضماد مى‏نمايند.

3- پياز را در خاكستر گرم پخته و با هموزن آن روغن تازه گاو مخلوط و ضماد مى‏نمايند.

ضمنا زرده تخم‏مرغ نيز به تنهائى مفيد است.

4- جهت بواسير بارد (سرد)، سير را كوبيده در روغن بزرك مى‏جوشانند پس از صاف نمودن، روغن و سير را ضماد مى‏نمايند.

5- در قطع خون بواسير، يك مثقال مرمكى، دو مثقال عصاره شنك (لحيه الطيس) سه مثقال كندر را كوبيده و پس از نرم شدن با هم مخلوط مى‏نمايند و بطريق مرهم مورد استعمال قرار مى‏دهند.

6- نسخه ديگر اينكه زردچوبه و مردار سنگ را باندازه مساوى نرم كوبيده با روغن گل سرخ و موم كافورى مرهم ساخته و بمصرف رسانند.

7- جهت ممانعت از خونريزى مى‏توان گل ارمنى و كتيرا را بمقدار مساوى كوبيده و با هم مخلوط و سپس بجوشانند تا ضماد شود آنگاه با انگشت داخل مقعد نمايند.

8- جهت بواسير و بيماريهاى متعدد چنانچه پوست بيخ گردو را با روغن زيتون بجوشانند تا مهرا شود ضماد بسيار موثرى بدست خواهد آمد.

9- هرگاه خونريزى زياد باشد خاكستر ميوه كاج (جوز السرو) بر آن مى‏پاشند.

مشاهدات در «بلغمى مزاجها»

1- آقاى حاج شيخ م. ل. ساكن رشت كه بيش از 6 سال داشت بهنگام اقامه نماز جماعت در يكى از شبهاى زمستان در مسجد دچار سرماخوردگى شد. در بازگشت به منزل مصادف با هواى بارانى گرديد. شام هم ماست و اسفناج صرف كرده صبح كه از خواب برخاست متوجه شد نيمه‏اى از بدنش سنگين و تنبل گشته بطورى كه درست تحت فرمان او قرار ندارد و در واقع به فلج ناقص دچار گرديده است. ادرارش بى‏اختيار و ناآگاه كمى بصورت چكه مى‏آمد.

پزشكان ايرانى و روسى در رشت مدت سه ماه به درمانش پرداخته و مداواى سكته نمودند. سودى نبخشيد. لذا به تهران آمد. محترمين گيلانى هريك طبيبى حاذق و متخصص برايش بردند. باز همان تشخيص و دستورات داده شد. روشها با جزئى اختلاف همگى يكسان بودند و فرقى در حال بيمار حاصل نشد.

راز درمان (رساله اى در پزشكى سنتى و گياه درمانى)، ج‏1، ص: 3

سرانجام در اوائل اسفندماه 1323 پس از 14 ماه مرا به عيادتش بردند. در معاينه و آزمايش نيمى از بدنش را كمى سست و نافرمان ديدم. ضمنا دردهاى مفصلى نيز در نقاط بدن مشاهده كردم كه همه را نتيجه گريب، تورم مفاصل و سستى اعصاب فهميده و بدرمان پرداختم.

چون سنش زياد، طبيعتش” سرد” و دچار سرماخوردگى و باران‏زدگى در شب بيمارى خود گرديده و ماست و اسفناج نيز صرف كرده بود كه همگى اثر سردى دارند پس بايد گفت كه بنابه عقيده پيشينيان” سرديش” كرده بود و نياز به خوردن” گرمى” داشت. ازاين‏رو برگ اكاليپتوس و مرزنجوش و بوزيدان دادم كه همه آنها گرم بوده و در روماتيسم اثر خوبى دارند. پس از سه روز بهبودى زيادى در حال بيمار حاصل گرديد. اين‏بار اسطوخودوس، ريشه ايرسا، بوزيدان و مرزنجوش و نيز قرص بتاكسين و واسپرمين دادم.

بار سوم كه دستور برايش فرستادم معجون گوگردى ساده (گوگرد و عسل) داده شد.

روز دهم به مطب آمد. اين‏بار معجون گوگردى مركب (گوگرد، قند رون و عسل) تجويز گرديد. با پيروى از دستورات قطرات ادرار بكلى برطرف و جريان آن طبيعى شد. بعلاوه نيروى جوانى كه قبلا از كار افتاده و معالجات در اين مورد بى‏اثر مانده بود دوباره عود نمود. بيمار پس از 18 روز با كمال سلامتى و بدون هيچ عيبى به رشت بازگشت.

اين توضيح نيز لازمست كه در طبائع” بلغمى” مزاج، هرگاه بيمار دچار سرگيجه و خفگى گرديده و با دردهاى گوناگونى در نقاط مختلف بدن روبرو شود هرچند فشار خون خيلى كمتر از حد طبيعى باشد باز هم كاهش چند مثقال خون رفع عوارض ياد شده را خواهد نمود.

2- آقاى ج. ت. كودكى ده ساله ساكن گلپايگان است. پدر و مادر او داراى يك پسر و چهار دختر مى‏باشند كه همگى سالم هستند. آنها خود نيز هيچ بيمارى ندارند. طبق اظهار، كودك ياد شده در پنج سالگى مقعدش بيرون مى‏آمده كه بتدريج اين عارضه برطرف گرديده است. در دو سال پيش ياد آورده. پزشكان گلپايگان به مداوا پرداخته و او را درمان نموده‏اند. در عوض كودك دچار بيمارى شده كه با ترش مى‏گفته” سردى آمد، سردى آمد”، در واقع احساس بالا آمدن چيزى از معده به دهان مى‏نمود. رنگش پريده و لعابى كمتر از ميزان يك استكان از دهانش به زمين مى‏ريخته آنگاه حالش خوب مى‏شد. پس از چندى حمله‏وار عطسه‏هاى پى‏درپى همراه با سرفه بروز كرد و آب‏ريزش بينى پيدا شد. در اين موقع بيمار مى‏گفت” گرفتم، گرفتم” بعد يكدفعه دستهايش جمع مى‏شد و بحال تشنج و غش مى‏افتاد كه به تفاوت از ده دقيقه تا يك ربع طول مى‏كشيد. گاهى ادرار مى‏كرد سرش درد مى‏گرفت و بعد مى‏خوابيد.

در گلپايگان داروى ضد كرم به او داده و معالجاتى كردند كه مفيد واقع نشدند.

راز درمان (رساله اى در پزشكى سنتى و گياه درمانى)، ج‏1، ص: 31

تشخيص صرع داده شد.

در تهران نيز چندى به درمان پرداختند. بنا به اظهار پدر بيمار، داروهاى تجويز شده در تهران بر شدت بيمارى افزود، بنحوى كه حالات ياد شده روزى شش بار بروز مى‏كرد داروهاى او عبارت بودند از برومورلومينال و مسكنات ديگر. با توجه به مراتب بالا بفكر” سردى مزاج” بيمار افتادم. طبيعت او” سرد” (بلغمى و سوداوى مزاج) بود. لذا جوشانده بابونه و اسطوخودوس تجويز كردم. بعد از دو روز حملات متوقف شد. بيمار در مورد بروز حمله بنا به عادت مى‏گفت” مى‏خواهد بيايد اما نمى‏آيد” و در واقع ديگر نيامد!

چون پدر اين كودك فردى كم‏بضاعت بود و امكانات كافى نداشت لذا پس از چند روز كه به عدم بازگشت بيمارى يقين حاصل شد با گرفتن دستورات لازم به شهر خود مراجعت نمود و قرار شد اگر حمله عود كرد برايم بنويسد، تا دستورات ديگرى برايش بدهم.

يبوست و ورم سيگموئيد و راست روده و بواسير

علت بواسير زيادى خون” سوداوى” مى‏باشد. نسخه‏هاى زير در اين مورد تجويز شده است:

1- مصطكى، مقل ازرق، تاجريزى و نبات را بميزان مساوى كوبيده و آميخته و روزى يك بار بقدر يك فندوق از آن ميل نمايند ورم و درد بواسير را تسكين خواهد داد.

2- پوست نارنج، پوست انار شيرين، شاه‏بلوط، قطران، از هريك 5 مثقال سائيده و آميخته و تعداد 8 عدد حب از آن مى‏سازند و روزى دو بار صبح و شب يك حب را ميل مى‏نمايند در نرم شدن مقعد و رفع خون بواسير و دفع باد آن (درد كمر و شانه) نتايج بسيار خوبى حاصل خواهد نمود.

3- آويشن (صعتر) چنانچه مدتى با ماست خورده شود در رفع ورم قولون و سيگموئيد مفيد خواهد بود.

4- تره، گندنا (كراث) كه” گرم و خشك” است. ملين طبع و رافع قولنج بوده و چنانچه آن را با گوشت پخته و ميل نمايند از خون‏ريزى بواسير جلوگيرى خواهد نمود.

آب تره بميزان سه تا چهار مثقال قطع‏كننده خون بواسير مى‏باشد.

5- اطريفل مقل ملين: پوست هليله زرد، هليله سياه، بليله، آمله مقشر، اسطوخودوس افتيمون شامى، بسفايج، از هريك ده مثقال، مقل و مغز فلوس از هريك سى مثقال. اگر مقل و مغز فلوس را با آب تره حل نموده و داروها را با روغن بادام چرب نموده و با انگبين مصفى بهم بياميزند، مصرف روزانه آن بميزان دو تا سه مثقال در ورم سيگموئيد و مستقيم، دفع بواسير، رفع تشنج مستقيم و قولون و دفع سموم سوداوى و بلغمى و نيز فشار خون و تصفيه خون و عوارض دماغى و كبدى بسيار مفيد مى‏باشد.

راز درمان (رساله اى در پزشكى سنتى و گياه درمانى)، ج‏1، ص: 8

6- اطريفل مقل: پوست هليله كابلى، بليله، آمله مقشر، از هريك ده مثقال، مقل ازرق سى مثقال. مقل را بايد در آب تره حل كرده و سپس با داروهاى ديگر بياميزند و با عسل معجون سازند و آن را پس از چهل روز مصرف كنند. مقدار خوراك آن تا سه مثقال مى‏باشد.

اين معجون در دفع بواسير و ورمهاى مقعد، لينت مزاج، تصفيه خون و عوارض كبدى به تجربه رسيده است. آنچه مردم باد بواسير گويند در اندام يا تهيگاه و حوالى گرده و زهار و مقعد گردش كرده و گاه بشكل قولنج يا اسهال و گاهى بصورت قراقر روده بروز مى‏كند. همچنين برخى اوقات موجب تشنج (تيك صورت) و عوارض چشمى و غيره مى‏شود كه از تحقيقات اينجانب است.

در بواسير اين مسهل بدن را از اخلاط فاسد پاك مى‏كند: تخم كاسنى 2 ل، گل سرخ 2 ل، گل بنفشه 2 ل، پوست هليله زرد 3 ل، هليله سياه 3 ل، بليله 3 ل، سكى 2 ل، تربد مجوف 5/ ل، آلو بخارا 16 دانه، تمبر هندى، 1 ل، همه را خيسانده و جوشانده و پس از صاف كردن مى‏نوشند.

اگر درد بواسير شدت داشته باشد قدرى فيل‏گوش (بابا آدم) كه بعربى لوف خوانده مى‏شود بخور دهند درد فورا تسكين مى‏يابد. همچنين استفاده از حبى مركب از مقل ازرق، فيل‏گوش (لوف) هريك بميزان پنج نخود درد را تسكين مى‏دهد.

هرگاه نياز به گشودن خون بواسير باشد بايد در آب گرم نشسته و يا با آب گرم محل را كمپرس كنند. يا اينكه ضمادى از گل خطمى نمايند تا بواسير نرم شود. سپس پنبه‏اى را به آب پياز آغشته يا اينكه آب پياز و زهره گاو را ممزوج نموده در مقعد گذارند تا خون باز شود.

همچنين مى‏توان شلحم حنظل (2 ل) و مغز بادام تلخ (3 ل) را نرم كوبيده و آن را بمدت 5 ساعت در هر ساعت يك شياف كنند. ناگهان جريان خون را باز مى‏كند. تا زمانى كه خون سياه است نبايد آن را حبس كرد. چون بسا عوارض از قبيل خفقان، سنگينى بدن، ماليخوليا و نظير آن ناشى از آن باشد. اگر بخواهند جلوى خون‏ريزى گرفته شود بايد كتيرا و گل ارمنى را كوبيده و مخلوط ساخته و با مقدارى آب آن را بجوشانند تا ضماد شود. با نهادن كمى از اين ضماد بروى پارچه و قرار دادن آن بروى مقعد و رگ مربوطه، سر رگ بسته خواهد شد. اين ضماد ورم بواسير را خوابانيده و ترشحات تكه‏هاى بواسير را قطع خواهد نمود. براى دفع” سودا” مى‏توان از افتيمون استفاده كرد. در بواسير خوردن افتيمون با آب شير بسيار نافع است. چنانچه آب آلو با سنا هم همراه با افتيمون داده شود عمل مسهل را انجام خواهد داد.

در شقاق مقعد، مى‏توان يك مثقال موم زرد را در روغن كوهان شتر حل نموده و در ده مثقال آب تره و سه مثقال مقل ازرق نيز محلول كرده و بگذارند تا ضماد شود.

راز درمان (رساله اى در پزشكى سنتى و گياه درمانى)، ج‏1، ص: 81

براى جلوگيرى از خون بواسير گذشتگان بروش‏هاى ديگرى نيز عمل مى‏نمودند:

1- دو عدد قورباغه را شكم دريده تكه‏تكه نموده در دو تا پنج سير روغن دنبه جوشانده و مقدارى آب خيار به آن افزوده دوباره مى‏جوشانيدند تا آب آن تبخير و غليظ گردد سپس مقدارى از آن را شياف و يا با انگشت بداخل مقعد مى‏كردند. اين مداوا درد كمر را بفوريت تسكين داده و گاهى خون مثانه را نيز متوقف مى‏ساخت.

2- مغز خيار مسحوق را با چند دانه زالو در روغن گاو جوشانيده سپس آن را به دانه‏هاى بواسير و مقعد مى‏ماليدند و مانع خونريزى مى‏شدند.

3- وزغ را با پيه بز كوبيده و در آب مى‏جوشانيدند تا مهرا شود. روغنى كه روى آب پس از سرد شدن آب بسته مى‏شد براى بواسير نافع بود.

4- داغ كردن فاصله بين انگشت سوم و چهارم (خنضر و بنضر) دست چپ جهت قطع خون بواسير تجويز مى‏گرديد.

5- اين نسخه نيز از خود اينجانب است كه مقدارى علف اشترخار يا خارشتر را بميزان يكى دو سير جوشانيده و آب آن را بخورند موجب قطع خون‏ريزى مى‏گردد.

6- داغ كردن مفصل ترقوه جهت” باد بواسير” از مجربات بوده است. ضمنا اطريفل مقل” باد بواسير” را مرتفع و شقاق مقعد را دفع مى‏كند: مقل ازرق را بمقدار ده مثقال در آب گندنا (تره) حل كرده و آن را صاف مى‏نمايند و با پنجاه مثقال عسل كف‏گرفته مى‏آميزند سپس آن را مى‏جوشانند تا قوام آيد. بعد هفت مثقال افتيمون و سه مثقال آمله منقى (بدون هسته) را كوبيده و با آن مخلوط مى‏كنند و هر صبح يك تا دو مثقال از آن را حب كرده و مورد استفاده قرار مى‏دهند.

در بواسير اصولا نرم نگهداشتن طبع صاحبان بواسير لازم است و بهتر آنست كه اين امر با استفاده از ميوه‏ها و سبزيجات نتيجه‏بخش گردد.

مداومت در خوردن اطريفل صغير و مقل ملين در رفع بواسير مجرب است و گاه بى‏نياز از تنقيه‏هاى ديگر مى‏باشد.

پيشينيان در بواسير پيش از بكار بردن دارو نخست فصد با سليق و يا صفن مى‏نمودند.

ابن سينا فصد مابض را كه رگيست زير كاسه زانو برتر از فصدى ديگر مى‏دانست و حجامت و ركين و سپس تجويز تنقيه مزاج با هليله‏ها را مى‏نمود.

بيماران بواسيرى كه استرخاى مقعد هم داشته و بدون اراده دفع مدفوع مى‏نمودند شبها بهنگام خواب مقدارى زياد (تا 1 مثقال) اطريفل صغير و روزها انار شيرين و دو ساعت پس از آن يك عدد حب كچوله مى‏خوردند. نتيجه آنكه ورم سر و صورت و دست و پا برطرف شده و مقعد نيز بحال عادى درمى‏آمد (از يادداشت‏هاى پزشكان قديم)

راز درمان (رساله اى در پزشكى سنتى و گياه درمانى)، ج‏1، ص: 82

مبتلايان به بواسير بايد از غذاهاى غليظ و مولد” سودا مانند بادنجان، عدس و خوراكيهاى شورمزه بويژه ماهى نمك سود و گوشت خشك‏كرده و سبزيهاى تند پرهيز نمايند.

ابن سينا صرف لبنيات را منع كرده، ولى خوردن خاگينه با زرده تخم‏مرغ و تره با اندكى پياز را مناسب دانسته است.

مرهم‏هايى كه مسكن درد بواسيرند:

1- مرهم ابيض جهت سوختگى و التهاب جراحات ورم مقعد حاره و شقاق آنكه ناشى از حرارت باشد سودمند است. اين مرهم متشكل از 1 مثقال موم، 3 مثقال روغن كنجد يا روغن زيتون مى‏باشد. پس از گداختن موم آن را از روى آتش برداشته با يك سفيده تخم‏مرغ هم مى‏زنند. چنانچه برودت بيشترى خواسته باشند بجاى روغن زيتون از روغن گل سرخ استفاده مى‏كنند و يا مقدارى، حضض مكى به سفيده تخم‏مرغ مى‏افزايند. براى تسكين درد بجاى حضض مكى افيون بكار مى‏برند.

2- جهت رفع درد و سوزش مقعد كنجد را كوبيده با سفيده تخم‏مرغ آميخته و آن را ضماد مى‏نمايند.

3- پياز را در خاكستر گرم پخته و با هموزن آن روغن تازه گاو مخلوط و ضماد مى‏نمايند.

ضمنا زرده تخم‏مرغ نيز به تنهائى مفيد است.

4- جهت بواسير بارد (سرد)، سير را كوبيده در روغن بزرك مى‏جوشانند پس از صاف نمودن، روغن و سير را ضماد مى‏نمايند.

5- در قطع خون بواسير، يك مثقال مرمكى، دو مثقال عصاره شنك (لحيه الطيس) سه مثقال كندر را كوبيده و پس از نرم شدن با هم مخلوط مى‏نمايند و بطريق مرهم مورد استعمال قرار مى‏دهند.

6- نسخه ديگر اينكه زردچوبه و مردار سنگ را باندازه مساوى نرم كوبيده با روغن گل سرخ و موم كافورى مرهم ساخته و بمصرف رسانند.

7- جهت ممانعت از خونريزى مى‏توان گل ارمنى و كتيرا را بمقدار مساوى كوبيده و با هم مخلوط و سپس بجوشانند تا ضماد شود آنگاه با انگشت داخل مقعد نمايند.

8- جهت بواسير و بيماريهاى متعدد چنانچه پوست بيخ گردو را با روغن زيتون بجوشانند تا مهرا شود ضماد بسيار موثرى بدست خواهد آمد.

9- هرگاه خونريزى زياد باشد خاكستر ميوه كاج (جوز السرو) بر آن مى‏پاشند.

 مشکل همیشگی و دامن گیر تمام  مردان ایرانی

 

زود انزالی !!!

 

——————————————————-

تمام زحمت و تلاش یک فرد در زندگی برای همان چند دقیقه لذت بردن از رابطه ی جنسی با همسر خود

میباشد . بسیاری از افراد از این نعمت بزرگ محروم هستند . و شاید در طول عمر خود نتوانند آنچنان که باید ،

از این موهبت استفاده نمایند .

 

  “یک مرد راضی است پول زیادی را هزینه کند ، تا بتواند حتی اگر هم شده برای چند دقیقه رابطه ی

 جنسی را طولانی تر کند . اما متاسفانه این اتفاق هرگز نمی افتد”

 

* زود انزالی بیماری شایعی بوده و یکی از مشکلات بزرگ زناشویی به شمار می آید*

——————————————————————————————

 انزال زود رس به حالتی گفته میشود که پس از مقاربت و ورود آلت به داخل واژن در کمتر از دو دقیقه منی خارج

شود . این حالت در زوج های جوان شایع تر می باشد . اما متاسفانه امروزه در  تمامی افراد و در تمام

گروه های سنی دیده میشود . میزان و شدت آن از فردی به فردی متفاوت است .

 

 —————————————————————–

  در بعضی از افراد آنقدر زود انزالی سریع اتفاق می افتد که قبل از نزدیکی ، منی خارج میشود . در بعضی

از افراد کمتر از چند ثانیه ، انزال صورت میگیرد .

 

در این شرایط چون زن ارضا نمیشود ، دلسردی ، نا امیدی در او ایجاد میشود . به همین دلیل است که بسیاری

از زنان از رابطه ی جنسی گریزان میشوند . بالاخره روابط دیگر زندگی هم قطعا مختل خواهد شد .

——————————————————————————————————-

پس باید چه کار کرد ؟  چرا بنیان خانوادها اینقدر دچار مشکل شده است ؟

 1- اولین و مهمترین نکته در درمان زود انزالی رفع یبوست و نفخ معده و روده است . تا دستگاه گوارش پاکسازی

نشود ، تمام درمان ها موقتی خواد بود .

 

2-اشتباه بزرگ دیگر ( مصرف تریاک – قرص ترامادول) : استفاده از تریاک و ترامادول ممکن  است  برای مدت

بسیار کوتاهی جوابگو باشد . اما بعد از مدتی ، بدن به آن وابسته شده و فرد معتاد حرفه ای  میشود . و

حتی حالت نعوظ هم به او دست نمیدهد.

 

3- اولین و پر مصرف ترین قرصی که در بسیاری از مردم رواج پیدا کرده است . قرص سیلد نافیل ( ویاگرا)

میباشد . بسیاری از افرادی که از این قرص مصرف میکنند دچار : طپش قلب – افزایش فشار خون –

کج خلقی – سرگیجه – سکته ومیشوند . این قرص و هیچ قرص دیگری بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان

توصیه نمی شود .

 

 4- بیمار ممکن است برای رفع مشکل زود انزالی شروع به استفاده از قرص های اعصاب ( نورتریپتیلین –

فلوکستین و) نماید . اما باید به عوارض جانبی دارو هم در نظر گرفته شود .

 

5- تمام قرص ها و معجونهایی که در ماهواره ها و مجلات ، به عنوان معجونهای گیاهی رفع زود  انزالی تبلیغ

میشود . حتی یک گرم داروی گیاهی در آنها استفاده نشده است . انواع مواد مخدر را در بسته بندی های زیبا

  به عناوین گوناگون به خورد مردم می دهند . این کپسول ها و معجون ها توسط  دلالان و قاچاق چیان  از

مرزهای کشور وارد کشور میشوند .

 

6-اسپری تاخیری : استفاده از اسپری های تاخیری برای رفع زود انزالی توصیه نمیشود . این اسپری ها میتواند باعث ایجاد عفونت و سوزش زنانگی در زنان میشود . 

 

7- کشورهای عربی از لحاظ جنسی بسیار قوی هستند . علت این مسئله آن است که اعراب ، نخود فراوان

مصرف میکنند . آنقدر نخود برای مشکلات جنسی مفید است که ، از قدیم الایام مشکلات جنسی حیوانات را

هم با اضافه کردن نخود به علوفه ی آنها بر طرف میکردند .

 

*زن خانواده میتواند کمک بسیار شایانی برای رفع زود انزالی داشته باشد . یک زن

باید بهترین شرایط محیطی ، فکری ، روحی ، جنسی را برای همسر خود فراهم کند*

——————————————————————————————————-

 

بعد از مطالعه ی بسیار در منابع طب سنتی ، سعی کردم تمام نسخه های اساسی در درمان

مشکلات جنسی را از کتابهای خطی استخراج نمایم و در اختیار همیهنان قرار دهم .

 

——————————————————–

1- بهترین جوشانده برای ایجاد آرامش و رفع زود انزالی ( گاوزبان + بادرنجبویه + عناب + لیمو ) میباشد .

2- خوردن روزانه یک عدد کندر در درمان زود انزالی و احتلام شبانه بی نظیر است .

3- جوارش عطايى:

منى بيفزايد و مجامعت را قوّت دهد، گرده و مغز را قوى گرداند؛ صنعت آن: شقاقل مصرى و قاقله صغار و خولنجان و دارفلفل و دارچينى و زنجبيل از هريك پنج مثقال، بهمنين و تودريين و تخم اسپست و مغز تخم خربزه و تخم خيار چنبر و تخم پياز و تخم حماض و تخم انجره و تخم هليون و تخم‏شلغم‏ و تخم كرفس از هريك سه مثقال، كوفته و بيخته باشد، مقدارى ترنجبين يك شب در شير گاو خوسانند، روز ديگر در دست بمالند و صافى كنند و بجوشانند تا سبز شود و داروها به آن بسرشند و در ظرف چينى يا كاشى كنند. شربتى سه مثقال با شير گاو تازه مفيد باشد.

4-معجون لبوب :‏

كه مقوى باه و قريب به اعتدال است: مغز پسته، مغز فندق، مغز چلغوزه، مغز بادام، كنجد مقشر، تخم خشخاش سفيد، مغز تخم خربزه، از هريك، سه مثقال؛ تخم خيارين از هريك، يك مثقال و نيم، شقاقل، بوزيدان، بهمن سرخ و سفيد، لسان العصافير، خولنجان، دارچينى، از هريك، يك مثقال؛ شكر پنير، پنجاه مثقال؛ با عرق بيدمشك حل نموده با دو برابر اجزاء عسل به قوام آورده، اجزاء را كوبيده و پخته با هم بسرشند، شربتى سه مثقال.

5- مربای شقاقل :

مجامعت را قوّت دهد، باه زياده كنند و نعوظ تمام آورد و مثانه را نافع بود؛ صنعت آن: شقاقل‏ تازه بخوسانند يك شبانه‏روز و آب از آن بريزند و آب تازه بكنند و يك شبانه‏روز ديگر رها كنند پس مقشّر كنند و با عسل و قدرى آب بجوشانند تا قوام گيرد.

6- جوارش زعفرانى:

منفعت دهد گرده و پشت را و معده قوى كند و بلغم دفع كند و بوى دهان خوش كند و آب رفتن از دهان باز دارد و منى بيفزايد؛ صنعت آن: تخم كرفس و تخم كرز و تخم شبت و نانخواه و رازيانه و مغز خيارين و بيخ كرفس از هريك پنج مثقال، عاقرقرحا و قرفه و زعفران و مصطكى و عود از هريك پنج درم، بسباسه و قرنفل و فلفل مويه و كبابه چينى از هريك سه درم، عنبر اشهب يك درم و نيم، عسل سه وزن ادويه. عنبر در عسل بگدازند و ادويه در آن بسرشند.

7- جوارش عنبرى:

دل را قوّت دهد و مجامعت را زياده كند و باه را بيفزايد؛ صنعت آن:

قاقله كبار و بسباسه و لبان از هريك پنج درم، زنجبيل و دارفلفل از هريك ده درم، قرفه و قرنفل و انيسون و بزر البنج و مشك تركى از هريك يك درم، عنبر اشهب دو درم، روغن بلسان بگدازند به وزن داروها و قند سفيد به وزن داروها به عسل مصفّى بسرشند؛ و از اين جوارش محروران را نيم مثقال و مرطوبان را يك درم تا يك مثقال شايد .

8- جوارش جلالى:

منى زيادت كند و مجامعت را قوّت دهد و معده را قوى كند و اشتهاى طعام بازديد كند؛ صنعت آن: سنبل و قرفه و قرنفل و دارچينى و قاقله كبار و صغار از هريك سه درم، انيسون و تخم كرفس از هريك مثقالى، زيره و مصطكى و نعناع و عود از هريك پنج درم، فلفل دو مثقال، حسك دو درم، مشك تركى نيم درم، قند سفيد پنج مثقال، عسل مصفّى دو وزن همه‏

9- جوارش خسروى:

اشتها پديد آورد و رنگ روى را سرخ كند و گرده سخت كند و قوّت باه بيفزايد و نشاط آورد؛ قاقله كبار و صغار و بسباسه از هريك چهار درم، زنجبيل و دارفلفل از هريك هشت مثقال، اشنه دو درم قرفه يك درم، قرنفل و زعفران از هريك سه درم، جوزبوّا پنج درم، سنبل و مصطكى و عنبر از هريك دو درم، مشك و بزر البنج و افيون از هر يك يك درم، عسل سه وزن ادويه، شربتى به حسب مزاج

1 – معجون لبوب كبير

كه به غايت مقوى باه و قلب و دماغ و گرده است و منى را مى‏افزايد و قضيب را سخت مى‏كند، صفت آن: مغز بادام مقشر، مغز فندق، مغز گردو، مغز چلغوزه، نارجيل، انجوجك، مغز تخم خربزه، تخم كنگر، كنجد مقشر، مغز تخم خشخاش سفيد، [خصية] ثعلب مصرى، مغز سر گنجشك خشك نموده، از هريك، پنج مثقال؛ كبابه، قرفه، خولنجان، قرنفل، شقاقل از هريك، دو مثقال و نيم؛ مصطكى، نشاسته، لسان العصافير، سنبل الطيب، زعفران، زنجبيل، نارمشك، تخم فرنجمشك از هريك، يك مثقال و نيم؛ بهمن سرخ و سفيد، تودرى سرخ و زرد، تخم مارچوبه، بوزيدان، مغاث، تخم زردك، تخم شلغم، تخم پياز، تخم‏يونجه‏ از هريك، سه مثقال

11- معجون فلاسفه :

كه آن را مادة الحياة مى‏گويند، شيخ الرئيس در رساله باهيه ذكر كرده و غير تقويت باه منافع ديگر هم دارد و تقويت حافظه مى‏كند و رافع نسيان و درد پشت و سلس البول و اوجاع مفاصل و بالجمله اكثر امراض بارده را نافع است و استعمال آن صاحب مزاج حار را جايز نيست؛ قدر شربت از يك مثقال تا دو مثقال. صفت آن: زنجبيل، فلفل، دار فلفل، آمله مقشر، دارچينى، هليله، شيطرج هندى، زراوند مدحرج، خصية الثعلب، مغز چلغوزه، بيخ بابونه، نارجيل، از هريك، ده مثقال؛ تخم بابونه، پنج مثقال؛ مويز دانه بيرون كرده، سى مثقال؛ عسل صاف دو برابر اجزاء، به طريق معمول معجون سازند.

12- معجون ديگر قليل الأجزاء، كثير النفع: [خصية] ثعلب مصرى، پنج مثقال؛ نخود خام، ده مثقال؛ شقاقل، خولنجان، دارچينى، زنجبيل، تخم زردك، تره تيزك، تخم كرفس، اسارون، از هريك، سه مثقال؛ اجزاء را كوبيده و بيخته با زرده تخم مرغ نيم‏برشت به قدرى كه مجموع خمير شود، سرشته با دو برابر عسل كف گرفته معجون نمايند و هر صبح و شام به قدر ده مثقال ميل نمايند و اگر از عقب هريك از معاجين مبهيه شير تازه دوشيده ميل نمايند انفع است.

13- اما اغذيه باهيه: نخود و لوبيا خصوصا با دارچينى، پياز و كلم و نعناع، ترب، زردك، شير گاو و گوسفند، گوشت گوسفند، گوشت بره و مرغ و خروس جوان، گوشت مرغابى، گوشت گنجشك، مغز سر هريك از اينها، تخم‏مرغ، تخم گنجشك، انجير، انگور، خربزه شيرين و در محرورين هندوانه، شفتالو،

14 – اما ادويه‏اى كه ماليدن آن‏ها بر قضيب، مقوى و بزرگ‏كننده عضو و محرك شهوت است: روغن بلسان از اقوى ادويه است. پياز عنصل هرگاه با چهار برابر آن روغن زنبق بجوشانند تا خوب پخته شود و در هفت شب كف پاها را به آن چرب كنند و بعد از چرب كردن پاها ديگر راه نروند تا صبح و بعد از هفت شب در اعاده باه، صاحب تذكره مجرب دانسته است. و همچنين ماليدن حلتيت را با روغن نرگس بر كف پا مجرب و روغن زنبق با مغز پنبه دانه بر قضيب و بر حوالى كمرگاه و پشت زهار و ما بين مقعد و انثيين بمالند.

15 – ماليدنى ديگر: عاقرقرحا، يك درهم، مشك، نيم درهم با هفت مثقال روغن زيبق بمالند. حلتيت با روغن زيبق يا حلتيت با عسل و روغن پنبه دانه بسيار مؤثر است. و روغن مغز گردو به تنهايى و با عاقرقرحا و مشك بسيار نافع است. از جمله معظمات ذكر، ماليدن شير گاو تازه دوشيده است مكرر.

و اگر قدرى نبات را با نمك تركى ساييده با روغن گاو آميخته و مجموع را با شير گاو مخلوط نموده، مكرر طلا نمايند بى‏نظير است. و اگر قضيب را به روغن زنبق چرب كرده و زردآلو را خشك كرده، ساييده بر او بپاشند به غايت عظيم مى‏شود و شيخ الرئيس آن را مجرب دانسته.

16- خراطين را خشك كرده، نرم ساييده با روغن شيطرج بر قضيب بمالند، بسيار نافع است. طريق ساختن روغن نرگس و روغن زنبق به طريق روغن گل سرخ است.

17- ديگر از مقويات، تراشيدن پشت زهار است و ديگر شستن عضو به آب سرد و بعد از فراغ از مباشرت انفع خصوصا در تابستان غسل به آب سرد و استحمام به حمام معتدل و در زمستان مكرر جماع كردن و لباسهاى نرم و ابريشمى پوشيدن و در رختخواب حرير خوابيدن و سوارى معتدل كردن و مالندگى به تمام بدن خصوصا از دست مطبوع و مرغوب، و تقويت قلب و دماغ كردن و بوى خوش بوييدن، خصوصا هرگاه بوى خوش را از دست مطبوع مرغوب بشنود و صداى خوش شنيدن و غالب اوقات با فرح و سرور بودن.

 18 – معجون ملوكى : ‏

مستعمل جهت قوّه باه و اشتها و قوّه مجامعت بسيار مجرّب است، شيوه ساخت:

جوزبوا، قرنفل، بسباسه، لسان العصافير، بيخ اذخر، زنجبيل، دارچينى، مصطكى، عود و زعفران از هر يك 3 مثقال، قاقله و كندر از هركدام يك مثقال، اشنه 2 مثقال، مشك نيم مثقال، قند و گلاب از هر يك ده مثقال. قند را در گلاب حل نموده عسل به- قدر كفاف اضافه نموده و ادويه را بعد از قوام بسرشند شربتى يك مثقال.

19 – معجون لبوب :‏

: از اسرار الاطبّاء تأليف شمس الدّين هلالى اردبيلى كه به‏غايت مقوّى باه و دل و دماغ است و رنگ رخسار را نيكو كند و از مداومت‏كننده او قبل از جماع و بعد از آن ايمن است از عرق النّسا و نقرس و نقصان منى و امراض عصبانى. قدر شربتش از دو مثقال تا سه مثقال است و حقير به جهت معتادين افيون، زعفران و پنيرمايه شتر اعرابى و افيون و بزر البنج و بدل سقنقور ماهى رو بيان كرده و به‏غايت موافق گشته و قدر شربتش از افيون‏دار او نيم مثقال است تا يك مثقال. شيوه ساخت: شقاقل، خولنجان، خصيه الثّعلب، بهمن سرخ و سفيد و لسان العصافير از هريك سه درهم، سقنقور سه درهم، حبّ بلسان، حبّ البان، فلفل سفيد، مغز تخم خربزه، مغز تخم خيار، تخم گزر، تخم پياز، تخم شلغم، تخم‏ يونجه‏ و خشخاش سفيد خشك و دانة تخم تره تيزك و تخم شبت و تخم گزر شامى و آن دوقو است، تخم هليون، خسك مربّى از هريك 1 درهم، نارجيل، مغز بادام، مغز پسته، مغز حبّ الصنوبر كبار، مغز حبّة الخضراء، مغز دانه پنبه و كنجد سفيد مقشّر هفت درهم، دارچينى، قرنفل، سنبل الطّيب، اسارون، بسباسه، كبابه، سعد، قرفه، دارفلفل، جوزبوا، نارمشك، عود، عنبر اشهب و زعفران از هريك 1 مثقال. مشك يك دانگ و نيم، زنجبيل، بوزيدان، قسط شيرين، مغز حبّ الزّلم و درونج از هريك دو درهم را با عسل بسرشند و مجرّب و آزموده است. (تحفه حكيم مومن)

2 – معجون كندرى :‏

سرعت انزال و تقطير البول را نافع است. شيوه تهيه: كندر، صندل سفيد، دارچينى، گل ارمنى، گلنار فارسى، دم الاخوين، تخم خشخاش سفيد، صمغ عربى، مرجان سرخ، رازيانه، كرويا، زنجبيل، تخم ريحان، گاوزبان، بادرنجبويه، تودرى سرخ، تودرى زرد اجزاء متساوى الّا تخم خشخاش كه ضعف به كل اجزا بايد، يعنى اگر از هريك يك درهم است بايد كه آن دو درهم باشد، كوفته، بيخته، با عسل سه وزن ادويه على الرسم معجون سازند، شربتى دو مثقال. (قرابادين كبير).

 

21- معجون چوب چينى:

تركيب مولانا عماد الدين محمود جهت تقويت باه و معده و دل و دماغ و جگر و گرده و مثانه و سرخى رنگ و روى و فربهى بدن نيكو بود و بوى دهان ببرد و خوش بوى سازد و منافع بسيار دارد.

صفت آن: بيخ چينى اعلا پنجاه مثقال، مرواريد سفيد صلايه كرده دو مثقال، شمط دو مثقال‏، ريوند چينى، افتيمون رومى، از هر يك سه مثقال، سنبل، هيل، از هر يك سه درم، مصطكى، عود خام، مايه شتر اعرابى، زعفران، مشك، عنبر، از هر يك دو درم، سمك صيد روبيان، از هر يك سه مثقال، دارچينى، قرنفل، فلفل، زنجبيل، از هر يك دو مثقال، جوزبوا، بزباز، از هر يك ده مثقال، درونج، زرنباد، از هر يك سه مثقال، خصية الثعلب پنج مثقال، تخم كزر، تخم شلغم، تخم ترب، تخم‏ يونجه‏، بهمنين، خسك مربى، از هر يك سه مثقال، بوزيدان، سورنجان، از هر يك دو درم، [شقاقل ده درم، كبابه، خولنجان مصرى، قسط شيرين، از هريك دو درم‏ تودرى سرخ و زرد، از هر يك سه مثقال، سعد كوفى دو درم، ورق نشط السدس، ادويه را مجموع كوفته و بيخته، گاوزبان، بادرنجبويه، گل سرخ، دواله، از هر يك ده مثقال، جوشانيده و صاف كرده آب آن را نگاه دارند، تخم خربزه، تخم خيار، تخم كاسنى، تخم خرفه، از هر يك ده مثقال، نرم بكوبند و شيره بگيرند و آن شيره را اضافه جلاب نمايند و آب به شيرين و آب سيب شيرين و [آب انار شيرين وگلاب از هر يك صد مثقال، با قند [به شراب هليله‏ و عسل صاف مناصفا سه وزن ادويه به قوام آورند و مغز فندق و بادام و گردكان‏و جلقوزه، از هر يك ده مثقال نرم بكوبند مانند مرهم، و در عسل اندازند و زعفران را به گلاب حل كنند.

بعد از آنكه سرد شود اضافه نمايند و مشك و عنبر را دو حصه كنند و يك حصّه را اوّل داخل كنند و حصه ديگر را بعد از ساير ادويه نافع بود. 

 22- مفرح مسيحى:

قرفه پنج مثقال، خولنجان، كبابه، قرنفل، جوزبوا، از هريك سه مثقال قاقله كبار و صغار، از هريك سه درم، تخم فرنجمشك، ورق قرنفل، از هريك سه مثقال، گاوزبان، بادرنجبويه، از هريك پنج مثقال، سنبل، اشنه، از هريك چهار مثقال، زعفران، مصطكى، از هريك سه مثقال، بهمنين، از هريك چهار مثقال، سادج هندى، زنجبيل، دارچينى، فلفل، از هريك دو مثقال، پوست ترنج، سه مثقال، گل سرخ، چهار مثقال، مقل و سعد، يك مثقال‏ خصية الثعلب، بسباسه، لسان العصافير، از هريك سه مثقال، عنبر اشهب دو مثقال، لعل بدخشى يك مثقال، مشك نيم درم، مرواريد، كهربا، بسد، از هريك نيم مثقال، ورق طلا، ورق نقره، از هريك نيم مثقال، جزو اعظم، بيست مثقال، عسل دو وزن ادويه به طريق متعارف معجون سازند .

23 – معجون الباه:

تركيب مولانا فخر الدين شيرازى است.

صفت آن: بهمن سرخ و سفيد، خولنجان، از هر يك پنج درم، زنجبيل سه درم‏ مايه شتر اعرابى، شقاقل، تودرى زرد و سفيد، از هر يك پنج درم‏ خسك، مربا ده درم، جوزبوا ده درم، مغز بادام، مغز فندق، از هر يك ده درم، زعفران سه درم، گاوزبان پنج مثقال، بزباز درمى‏ عنبر اشهب درمى، ورق الخيال صد مثقال، به شير گوسفند جوشانيده و صاف كرده به عسل به قوام آورند و ديگر اجزا را به آن بسرشند.

24 – معجون سنجرى:

تركيب ابو على، مشهور است به قرص سنجرى، فوايد بسيار دارد: مقوى باه است، جگر و معده و دل را قوت دهد، هاضم طعام بود و مزيد حفظ و قوت بصر بيفزايد و قوت سمع نگاه دارد.

صفت آن: سنبل ده مثقال، بزباز، جوزبوا، قاقله صغار، زنجبيل، دارچينى، قرنفل، زعفران، بهمنين، عود الصليب، مصطكى، نارجيل، سادج هندى، از هر يك شش مثقال، تخم عصفر سه مثقال، ماهى زهره، تخم شبت، نانخواه، زيره كرمانى، انيسون، تخم كزر، از هر يكى سه مثقال، مغز بادام شيرين، مغز پسته، مغز سر گنجشك، از هر يكى شش مثقال، مويز سرخ، قند سفيد، از هر يك سى مثقال، عسل مصفى سه وزن ادويه [به طريق معهود تركيب سازند شربتى دو مثقال.

 25 – معجون جاودانى:

از علاء الدين مغربى كه از جمله علما و فضلاى كاشمر بود نقل افتاده كه حكايت كرد كه اين معجونى است كه حكماى هند آن را جاودانه كرده‏اند و خواجه پيوسته اين معجون را خورده است و عمرش دراز بوده كه به هفتصد سال رسيده پيوسته اين معجون را بكار برده و علاء الدين مغربى حكايت كرده كه بسيار كس را ديدم كه سيصد ساله شدند و اين معجون را مى‏خوردند و من دو سال خدمت خواجه محمد كرده تا نسخه اى به من داد هركه پيوسته هر روز يك طوله‏، اين معجون را بخورد و بدان مداومت نمايد همه علت‏ها زايل كند و اعضا را قوّت دهد و مو را دير سفيد كند و ذهن و عقل زياده كند و سرعت بيشتر شود و علتهاى گوناگون از خورنده اين معجون زايل شود و مرضهاى بلغمى و صفراوى را دفع كند و برص و آماس و ناصور و فالج و لقوه را به غايت سود دارد و از براى قوت مجامعت آب پشت افزايد و سرعت انزال را تسكين دهد و گرانى گوش و استسقاى طبلى را نافع باشد.

صفت آن: قرنفل يك درم، جوزبوا دو درم، بسباسه يك درم، هيل يك درم، دارچينى يك درم‏ سادج هندى يك درم، فلفل سياه يك درم، دارفلفل چهار درم، زنجبيل، هليله زرد، هليله، آمله پاك كرده نانخواه، زيره كرمانى، حبّ السودا، اجزا را جدا جدا [بكوبند] و ببيزند و قند براى ادويه به آتش نرم بگذارند و باهم سحق كنند كه قوام به هم رسانند

 26- معجون مبهى:

فوايد بسيار دارد و نسخه مولانا عماد الدين محمود است.

صفت آن: بهمن سرخ و سفيد از هر يك دو مثقال، صندل‏ سرخ و سفيد، شقاقل، از هر يك پنج مثقال، خولنجان سه مثقال، سورنجان ده مثقال، زراوند كرد، زرنباد، درونج، لسان العصافير، سه مثقال، خصية الثعلب ده درم‏، عاقرقرحا، مويزج، از هر يك دو درم، تخم يونجه ده درم، تخم خربزه، تخم ترب، از هر يك پنج درم، تخم خشخاش ده درم، بزر البنج پنج درم، كنجد مقشر، مغز تخم خيار، مغز تخم جزر از هر يك ده مثقال، تخم انجره، حبّ الزّلم، حبّ السّمنه، حبّ القلقل، كبابه، عود هندى سه مثقال، دارفلفل، فلفل، مصطكى، زنجبيل، قرنفل، دواله، طباشير سفيد، حبّ النيل، بوزيدان، از هر يك سه مثقال، دارچينى، سنبل، هيل، بزباز، مغز پنبه دانه، تخم خرفه، تخم كاسنى، ورق گل سرخ، گشنيز خشك، زرشك منقى، بادرنجبويه، مايه شتر اعرابى، سمكه، صيدا، خايه خروس، مغز سر گنجشك، زعفران، از هر يك پنج مثقال، جوزبوا، مغز گردكان، مغز پسته، فندق، نارجيل، آمله مقشر، پوست بليله، پوست هليله كابلى، بيخ گاوزبان، ماهى دو بيان، هر يك ده مثقال، مغز بادام شيرين پانزده مثقال، تخم گندنا، تخم پياز، حلتيث، از هر يك مثقالى، آب انار شيرين، امرود از هر يك صد مثقال، آب سيب، آب به شيرين، از هر يك دويست مثقال، گلاب نيم من، عرق بيدمشك نيم من، عنبر اشهب دو مثقال، قند و نبات و عسل سه وزن .

———————————————————————-

برای رفاه حال هم میهنان ، بر آن شدم تا 

کاملترین معجون های تقویت جنسی و مشکلات زود انزالی

که در بالا به آنها اشاره شد ، را به صورت

یک مجموعه ( 5 بسته ) در بیاورم . تا در دسترس همه قرار گیرد .

 

امید است با استفاده از این معجونها ، تمام مشکلات زناشویی حل شود .

—————————————————————————————————————-

     

معجون تقویت جنسی – جلوگیری از زود انزالی – نعوظ آور

تقویت عمومی بدن و رفع سردی بدن

نطفه ساز

کمک به مشکلات جنسی افراد دیابتی

مقوی حافظه

جلوگیری از احتلام شبانه

ضد نفخ معده و باد روده

———————————————————————————

استفاده این معجون برای افردی که مبتلا به ( فشار خون بالا – ناراحتی قلبی

– مشکلات پوستی ) هستند ممنوع میباشد .

———————————————————————————————-

مبلغ 14 هزار تومان + 1 هزار تومان هزینه پست پیشتاز

 

شماره کارت : عادل طیبی آراسته

  ۶۲۱۹۸۶۱۰۱۱۵۶۴۴۲۳ سامان۶۰۳۷۹۹۱۸۶۵۳۵۱۷۴۰ ملی۶۲۷۳۵۳۱۳۰۳۰۶۹۲۸۵ تجارت۶۰۳۷۷۰۱۶۷۵۷۴۳۹۴۹ کشاورزی۶۰۳۷۶۹۴۰۱۶۷۵۹۶۲۷ صادرات

———————————————————–

تلفن : 8134282429

تلفن : 813829293‏

مشکل تمام نشدنی زنان و دختران ایرانی

 

عفونت و ترشح زنانگی !!!

 

 

ترشح و عفونت زنانگی تابع هورمون استروژن میباشد . این ترشحات در زمان تخمک گذاری میشود . این ترشحات در بعصی مواقع به حدی است که ، بعضی از افراد باید از نوار بهداشتی استفاده  کنند .

ترشحات طبیعی واژن سه ویژگی دارند :

1- بی بو  

2- بی رنگ 

3- بدون سوزش و خارش

اگر ترشحات خیلی زیاد هم باشد . اما ویژگی های بالا را داشته باشد . احتیاج به درمان ندارند و بیماری محسوب نمیشوند .

 

 مهمترین عوامل ایجاد عفونت و ترشحات زنانگی :

 

 

 

1- اولین و مهمترین نکته در درمان عفونت و ترشحات رفع یبوست می باشد . اکثر افرادی که از این بیماری رنج میبرند . دستگاه گوارش خوبی ندارند .

————————————————–

**استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک ها مهمترین عامل ایجاد عفونت قارچی واژن می باشد .**

—————————

2- در زمان قاعدگی حمام رفتن و طهارت کردن این مشکل را چند برابر میکند . (عفونت و ترشحات زنانگی عموما ناشی از غلبه رطوبت و سردی در ناحیه تخمدانهاست . و شایعترین علت بروز آن  استحمام در ایام قاعدگی میباشد ..به گفته قدیمی ها استحمام کردن در زمان زمان قاعدکی  باعث لق شدن کمر می شود .حتی در برخی منابع دیده شده که دست زدن به آب سرد در ایام قاعدگی کراهت دارد و برای سلامتی زن بسیار مضر میباشد . چراکه در ایام قاعدگی سردی بر مزاج زنان غلبه میکند و حتی از شستشو و طهارت بدن با آب سرد نیز باید خودداری نمایند )

 

 3- استفاده از دستگاه آ یو دی ( دستگاه آ یو دی علاوه بر ایجاد عفونت ، باعث ایجاد کیست

تخمدان و به هم خوردن قاعدگی میشود ) – اکثر افرادی که دستگاه دارند ، قاعدگی منظمی را

تجربه نمی کنند .

4-افرادی که قند خون از 18 دارند . (اگر قند خون تا بالای 18 میلی گرم در صد نشود تمامی قندی که وارد لوله های کلیوی می شوند باز جذب می شوند. وقتی در آزمایش ادرار فردی وجود قند گزارش شود یعنی قند خون وی بالای 18 میلی گرم در 1 بوده است ) – با ورود قند به داخل ادرار ، عفونت و ترشحات چند برابر میشود . به همین دلیل ، به افرادی که دچار عفونت های مکرر میشوند . توصیه می شود حتما آزمایش قند خون را چند مرتبه تکرار کنند .)

 

 5 – استفاده از کاندم مردانه یا کاندوم زنانه

 

 6- استفاده از شورت و شلوار پلاستیکی (بهتر از شورت و شلوار نخی استفاده شود – از پوشیدن لباسهای تنگ جدا خوداری شود )

 

 7- نگه داشتن ادرار (یکی دیگر از علل عفونتهای واژینال و عفونت های ادراری

مکرردر خانمها ، نگهداشتن ادرار به مدت طولانی مدت است. وقتی ادرار در مثانه

جمع می شود جدار آن کشیده شده و در دراز مدت خاصیت انقباضی مثانه آسیب دیده

و مثانه خوب خالی نمی شود و باکتریها در ادرار باقیمانده تکثیر پیدا کرده و سبب

عفونتهای مکررمی شوند. )

 

 8-استفاده ی مرد از اسپری تاخیری

 

 

 9-استفاده مرد ازکاندوم  در رابطه جنسی ( کاندوم هایی که با اسامی مختلف در بازار وجود دارد . اکثرا باعث ایجاد حساسیت میشوند )

 1 -اشتباه طهارت کردن (زنان نباید در هنگام طهارت ، عفونت و میکروب های مقعد را  به دهانه ی واژن بکشند) – به طور کلی زنان نباید از عقب به سمت جلو طهارت کنند.

 

 11- استفاده ی خودسرانه از قرص های پیشگیری ( مضرات این قرص ها در مقاله ای جداگانه آمده است )

 

 12- استفاده ی از جوش شیرین . ( شستشوی داخلی واژینال با جوش شیرین به هیچ وجه

توصیه نمیشود . جوش شیرین باعث میشود تا ترشحات رحم  و واژن از حالت اسیدی خارج

شود .و اوضاع از آنچه که هست بدتر شود .

 

 13- استفاده از غذاهای رطوبتی و قندهای مصنوعی (ماست – دوغ – ترشی – شیر- خیار-  کاهو – عدس -گوشت گوساله – قند و شکر- پرتقال – بیسکویت – شکلات ) عفونت وترشحات را چند برابر میکند . عفونت در جایی رشد میکند که رطوبت کافی وجود داشته باشد . به همین دلیل است که افرادی که در شهرهای رطوبتی زندگی میکنند دچار عفونت و ترشحات واژینال میشوند .

 

 14- زیاد ماندن در حمام – نشستن  روی موکت – فرش های ماشینی – نشستن روی چمن – عفونت و ترشحات را میکند .

15- بسیاری از زنان هستند که به علت عفونت بچه دار نمیشوند . یعنی عفونت و ترشحات به حدی است که ممکن است باعث مسدود شدن لوله ها شود . پزشک ممکن است از قوی ترین آنتی بیوتیک ها برای درمان استفاده نماید . اما غافل از اینکه درمان این عفونت ها فقط نخوردن سردیجات است و بس !

 

16- در بسیاری از افراد عفونت به حدی است در رابطه ی جنسی اختلال ایجاد

میکند . عفونت و ترشحات زنانگی از یک طرف + ترشحات تحریک جنسی از

یک طرف + ترشحات زیاد زمان تخمک گذاری ( معمولا روز چهاردهم ) از یک

طرف ، باعث میشود آنقدر عفونت و ترشحات زیاد شود که اصلا رابطه ی جنسی

لذت بخشی برای هیچ یک از طرفین ایجاد نشود . همین مشکل کوچک باعث

اختلافات بزرگ در زندگی میشود .

 

—————————————————————————————————

 

معجون ضد عفونت و ترشح زنانگی

 

 

تقویت تخمدان – درمانگر قوی عفونت و ترشح زنانگی– ضد ترشحات رنگی و بد بو– ضد درد قاعدگی

و درد شکم و پا– ضد کیست تخمدان– تظیم قاعدگی و تقویت تخمدان – آمادگی برای بارداری

 

 5 بسته داروی مخصوص عفونت زنانگی

مبلغ دارو 8 تومان + 1 تومان هزینه پست

———————————————————————————-

شماره کارت : عادل طیبی آراسته

  ۶۲۱۹۸۶۱۰۱۱۵۶۴۴۲۳ سامان ۶۰۳۷۹۹۱۸۶۵۳۵۱۷۴۰ ملی ۶۲۷۳۵۳۱۳۰۳۰۶۹۲۸۵ تجارت ۶۰۳۷۷۰۱۶۷۵۷۴۳۹۴۹ کشاورزی ۶۰۳۷۶۹۴۰۱۶۷۵۹۶۲۷ صادرات

————————————————————————————-

تشابهاتى بین فیشرهاى اطراف مقعد و هموروئید )بواسیر( وجود دارد. هموروئید اغلب یك تورم در سیاهرگ است. فیشرها به ترك خوردگى‏هایى كه گاهى اوقات در اطراف دهان ایجاد مى‏شوند، شباهت زیادى دارند. هر دو نوع دهانى و مقعدى، جایى اتفاق مى‏افتند كه مخاط حساس داخل بدن با پوست تلاقى مى‏كند. در سوراخ مقعد، علت اصلى و شایع این پارگى‏ها، مدفوع سفت و بزرگ مى‏باشد. اگر فیشر دارید، حتما مى‏دانید كه این زخم‏ها چقدر زندگى را حداقل در موقع نشستن، سخت مى‏كنند. آنها مى‏سوزند و اغلب خونریزى مى‏كنند. متخصصان ما در ادامه‏ى بحث مى‏گویند كه چگونه مى‏توانید این مشكل را هر چه سریع‏تر حل كنید.

با خوردن غذاهاى فیبردار و مایعات از تشكیل مدفوع سخت جلوگیرى كنید.

سوراخ مقعد هیچ گاه نمى‏تواند عبور مدفوع سفت و بزرگ را تحمل كند و در خود جا دهد. عموما محصولات غذایى زندگى امروزى كه فاقد فیبر هستند، باعث ایجاد مدفوع سخت مى‏شوند.

راه حل؟ براى حركت نرم مدفوع، رژیم پر فیبر و پر مایع مصرف كنید. خوردن میوه، سبزى، غلات كامل و شش تا هشت لیوان آب در روز، بهترین راه درمان و پیشگیرى است. هنگامى كه مدفوع، نرم و انعطاف‏پذیر شد، فیشر شروع به بهبودى مى‏كند.

وازلین را امتحان كنید.

خوردن غذاهاى فیبردار مى‏تواند باعث نرم شدن مدفوع شود؛ اما قبل از هر بار كار كردن شكم مى‏توانید با چرب كردن از كانال مقعدى محافظت كنید. استفاده از وازلین تا 25 / 1 سانتى‏متر در داخل مقعد مى‏تواند عبور مدفوع را بدون وارد كردن هیچ آسیبى تضمین كند.

خود را با پودر تقویت كنید.

ماروین شوستر »رئیس بخش بیمارى‏هاى گوارشى دانشگاه پزشكى فرانسیس اسكات« مى‏گوید: بعد از هر حمام یا كار كردن شكم، مقدارى پودر بچه به خود بمالید. این كار محل را خشك نگه مى‏دارد و به كاهش تماس و اصطكاك در طول روز كمك مى‏كند.

مراقب اسهال باشید.

 

عجیب به نظر مى‏رسد، اما تنها مدفوع سفت و یبوست فیشرهاى مقعد را بدتر نمى‏كند، بلكه اسهال نیز همین اثر را دارد. مدفوع اسهالى بافت‏هاى اطراف را نرم مى‏كند و همچنین حاوى اسیدى است كه مى‏تواند مناطق آزرده مقعدى را بسوزاند.

ناخن‏ها را دور نگه دارید.

ممكن است فیشرهاى مقعدى، شما را مجبور به خارش كند. در برابر این تمایل، مقاومت كنید. كشیدن ناخن‏هاى تیز روى پوست حساس مقعد، مى‏تواند بافت‏هاى زخمى را پاره كند.

وزن خود را كم كنید.

هر چقدر وزن بیشترى داشته باشید، عرق مى‏كنید و این عرق مى‏تواند بهبود فیشرها را به تأخیر بیندازد.

از كرم‏هاى مخصوص استفاده كنید.

كرم‏هاى موضعى كورتونى مى‏توانند در كاهش التهاب همراه فیشر مقعدى، مفید باشند.

از كرمهاى ویتامینه استفاده كنید.

دكتر شوستر مى‏گوید: این كرم‏ها مخصوصا براى كاهش درد و التیام فیشرهاى مقعدى مؤثر هستند. این پمادها حاوى ویتامین‏هاى A و D هستند.

داخل وان آب گرم بپرید.

آب گرم مى‏تواند در شل شدن عضلات دریچه مقعدى مفید باشد و باعث كاهش ناراحتى و درد حاصل از فیشرها شود.

از خوردن بعضى غذاها خوددارى كنید.

دكتر شوستر مى‏گوید: در حالى كه هیچ غذایى، فیشر ایجاد نمى‏كند، بعضى از غذاها هنگام عبور از كانال مقعدى باعث ناراحتى و حساسیت مى‏شوند. غذاهاى پرادویه و داغ و غذاهاى ترش و شور از این جمله‏اند.

یك بالشت مخصوص براى خود بخرید.

با داشتن فیشر، نشستن، ناخوشایند و دردناك است. شما مى‏توانید با خریدن بالشت‏هاى كیكى شكل و یا پر از مایع، به كاهش درد كمك كنید. این بالشت‏ها در داروخانه‏ها و مغازه‏هاى وسایل پزشكى وجود دارند.

خود را آرام تمیز كنید.

استفاده از كاغذ توالت زبر و پاك كردن بیش از حد، روند التیام فیشرها را آهسته مى‏كند. بنابراین به آرامى خود را تمیز كنید و هنگام خرید كاغذ توالت، خساست به خرج ندهید. مخصوصا در انتخاب رنگ، رنگ سفید براى شما مناسب است؛ همچنین باید بدون بو باشد، زیرا عطرها و رنگ‏ها مى‏توانند حساسیت و آزردگى را در محل آزار ایجاد كنند.

هشدار پزشكى

علایم جدى بیمارى

فیشرها، اغلب خطرناك نیست، بلكه خطر واقعى فیشرها، به علت عدم بهبودى آنها در طولانى مدت است. هر زخمى كه بهبود نیابد، ممكن است یك سرطان باشد.

اگر شما فیشرى دارید كه بعد از چهار تا هشت هفته بهبود نیافته است، آن را مورد ارزیابى قرار دهید. به یاد داشته باشید، زخمى كه خوب نمى‏شود یكى از هفت علامت كلاسیك سرطان است. علاوه بر این، اگر ترشح مخاطى از مقعدتان وجود دارد، آن را به پزشك اطلاع دهید. آبسه‏هاى این منطقه نیز مى‏توانند خطرناك باشند.

به جاى كاغذ توالت از آب استفاده كنید.

مالیدن كاغذ توالت روى یك ناحیه حساس مى‏تواند بدترین تجربه باشد. اما راه دیگرى وجود دارد شما مى‏توانید از آب استفاده كنید. یك جریان نازك آب مى‏تواند تمیزى مورد نظر شما را به وجود آورد

مشکل همیشگی و دامن گیر تمام ایرانی ها : یبوست

 

  

یبوست : مرگ تدریجی

 

جمله ی ارزشمند قدیمی ها :  از خدا چه میخواهی ؟  1- یک معده ی روان   2- یک مادر مهربان

در پزشکی امروزی متاسفانه تنها سوالی که  کمتر  پزشکی از بیمار خود می پرسد ، وضعیت مزاجی بیمار(یبوست) است . به همین دلیل است که روز به روز عمق بیماری ها در کشور میشود . بسیاری ازبیماران (مخصوصا خانم ها) هم یبوست را عیب میدانند . و از بیان کردن این بیماری به پزشک خود حیا میکنند . اما غافل از اینکه تمام بیماری ها به نوعی با یبوست در ارتباط است .

—————————————————————————————

تعريف يبوست در طب سنتی ايرانی با طب جديد بسیار متفاوت است. به‌طوری که تشخيص يبوست در طب سنتی بسيار زودترمطرح شده و تعداد موارد طبيعی اجابت مزاج، بيش از تعدادیاست که در طب جديد در نظر گرفته می‌شود. لذا تعريف يبوستدر اين دو طب، تطبيق کامل با هم ندارد.

**پيشينيان در درمان بيماريها، تخليه روده و تصفيه مزاج را از اهم امور شمرده و در اين كار اصرار و ابرام زياد داشتند و بقيه معالجاترا در درجات بعد قرار مى‌دادند . زيرا تا روده‌ها به كار نيفتند و اين كانون فساد برچيده نشود هر دستورى كه داده شود موقتى و بى‌فايده خواهد بود.

طب سنتی : باید روزانه دو یا سه بار اجابت مزاج صورت گیرد .

طب جدید : هفته ای دو مرتبه اجابت مزاج  هم کافی است  .

 

1-در بعضی از افراد یبوست به حدی است که با انگشت ، مدفوع را خارج میکنند .

2 -یبوست ممکن است با بیرون زدگی مقعد همراه باشد . یعنی هنگام اجابت مزاج ، مقعد هم بیرون میزند . و فرد باید با انگشت خود  مقعد را به داخل فشار دهد .

3- بعضی از افراد ، شلنگ  آب گرم را به داخل مقعد رد میکنند . تا با این کار مدفوع نرم شود . تا حداقل کمی اجابت مزاج صورت گیرد . اما با این کار ، علاوه بر این که یبوست برطرف نمیشود . بیمار دچار بواسیر و شقاق و حتی پاره شدن روده میشود .

4-در بعضی از افراد با زود زدن ، مقداری آب منی خارج میشود . که  این مساله بسیار ناراحت کننده است .

5-برای بعضی از افراد آنقدر اجابت مزاج (شکم کار کردن ) سخت و با سوزش همراه است . که این کار را به تعویق می اندازند . با این کار فقط عمق بیماری میشود  .و مدفوع خشکتر و سفت تر میشود .

 6- در بعضی از افراد ، یبوست باعث خارج مقعد و ایجاد انگل میشود . متاسفانه این افراد دائما با انگشتان خود مقعد خود را می خوارند .

داروهای ملین و مسهل  معروف که توسط خود بیمار به صورت خود سرانه  مصرف میشود ) عبارتند از :

** روغن‌ پارافین ، روغن کرچک – ** قرص  سی لاکس – قرص رولاکس – قرص سنالاکس – پیدرولاکس

**ملین های حجم دهنده : پسیلیوم

**بیزاکودیل **شربت سنا گل **شربت انجیر**شیاف گلیسرین – سوربیتول – لاکتولوز

اگر بیمار حتی یک روز از این دارو مصرف نکند ، دوباره دچار یبوست شدید تری میشود .

بعضی از این داروها باقیمانده ی آب روده ها را خارج کرده و یبوست بعدی را سختتر میکند . به همین دلیل است که اگر بیماری از این داروها استفاده میکند ، باید روانه حداقل  6 تا 8 لیوان آب بخورد . تا جبران آبی که از بدن دفع میشود را بنماید .

***خوردن روزانه چند لیوان آب آشامیدنی ، بدترین تجویز پزشکی است که در درمانیبوست انجام میگیرد . آب دارای طبع سرد و تر است . کسی که برای رفع یبوستروزانه چند لیوان آب میخورد . در چند روز اول ممکن است کمی بهتر شود . اما بهعلت طبع سرد آب ، دستگاه گوارش سرد تر میشود . یبوست بیمار علاوه بر اینکهدرمان نمیشود . بیماری های دیگری (نفخ – ورم معده ) به سراغ او خواهد آمد .

———————————————————————-

 

 

 درمان یبوست در طب سنتی – گیاهی

 

**اولین و مهمترین مرحله در درمان یبوست ، نخوردن لبنیات است . خوردن (ماست – دوغ– کشک – پنیر ) برای این افراد کاملا ممنوع است . اگر در طول درمان لبنیات مصرفشود .  درمان موفقی صورت نمیگیرید .

——————————————-

**خوردن شیر هم باید به حداقل برسد . بعضی از افراد فقط با خوردن شیر ، یبوست خود را درمان میکنند . اما غافل از این که نفخ معده و نفخ روده و میکروب معده در این افراد میشود .

**برای تامین کلسیم بدن از ( عرق یونجه ( عرق یونجه 3 برابر شیر کلسیمدارد ) – بادام –  کنجد – روغن کنجد – انجیر – نخود – گوشت گوسفندی )استفاده شود  .

**دومین مرحله  از درمان یبوست ، نخوردن مرغ و ماهی می باشد . مرغو ماهی به علت طبع سردی که دارند . دستگاه گوارش را سرد و فلجکرده و حرکات روده را تنبل میکند .

——————————————-

**سومین نکته در درمان یبوست ، تغییر روغن های مصرفی هستند . روغنهای نباتی (جامد – مایع – سرخ کردنی) به علت اینکه طبع سرد دارند .  یبوست را میکنند . به همین دلیل است که ، تمامی مردم ایران به نوعی درگیر یبوست هستند . بهترین روغن های مصرفی ( روغن حیوانی – روغن کنجد – روغن زیتون – روغن دنبه ) میباشد .

** روغن هسته ی انگور توصیه نمی شود .

***اولین و بدترین داروی گیاهی درمان یبوست ، برگ سنا میباشد . این داروی گیاهی باقیمانده ی رطوبت روده ها را خارج کرده و یبوست بعدی را شدیدتر و دردناک تر میکند .

***چون زنان دارای طبع سردتری نسبت به مردان هستند ، دچاریبوست میشوند .

**خوردن یک عدد مغز گردو + پنج عدد انجیر خشک ، بعد از صرف غذابسیار  موثر است .

***خوردن میوه جات و سبزیجات را نباید به همه توصیه کرد .

** زنانی که سزارین شده اند و بچه های این افراد دچار یبوست میشوند . سزارین باعث سرد شدن شیر مادر میشود . به همین دلیل بچه هایی که با سزارین به دنیا می آیند اکثر دچار بیماری میشوند .

**هرگاه احساس دفع داشتید به توالت بروید . هیچگاه این احساس را نادیده نگیرید . هرچه مدفوع بیشتردر روده ها بماند خشکتر و سفت تر میگردد و بیرون آمدن آن مشکلتر خواهد بود .

**بعضی از داروها ( داروهای ضد افسردگی- داروهایی که حاوی کدیین هستند – داروهای ادرار آور – آنتی هیستامین ها – ضد اسپاسم – ضد تشنج – قرص آهن – داروهای آنتی اسید که حاوی آلومینیوم و کربنات کلسیم هستند ) باعث ایجاد یبوست میشوند .

————————————————————————————————-

نسخه های طب سنتی رفع یبوست

1 –  خاکشیر + تخم شربتی + اسفرزه +شکر سرخ + آب گرم

2- هلیله ی سیاه + نبات

3- دم کرده ( ترنجبین + فلوس + شکر سرخ )

4- نسخه دکتر موسوی ( کتاب بیمارهای گوارشی ) : ( تخم کتان + گل ختمی + گل پنیرک + ترنجبین + گل محمدی + مقدار خیلی کمی برگ سنا )

5- خورشت آلو اسفناج + کمی دمه ی گوسفندی

6- دم کرده ( ترنجبین + گل بنفشه + ریشه شیرین بیان )

7-  استفاده از روغن زیتون + روغن کنجد + روغن حیوانی در کنار غذا .

8- خوردن انجیر + زیتون بعد از صرف غذا

9- عرق شیرین بیان + عرق آلوئه ورا

1 – شیرین بیان + شکر سرخ + مصطکی + کتیرا

11- دم کرده ی بارهنگ + انجیر + ترنجبین

12- حب فیقرا ( صبر زرد + دارچین + سنبل الطیب + مصطکی + گل سرخ )

13- حب سنا ( هلیله سیاه + هلیه زرد +خیلی کمی برگ سنا + مویز بدون هسته ) + روغن بادام شیرین

14- اطریفل گشنیزی ( هلیله سیاه + هلیله زرد + آمله + تخم گشنیز )

15- حب ملین ( ترنجبین + صبر زرد + فلوس + کتیرا ) 16- استفاده از سبوس گندم در کنار تمام غذاها

17- نسخه دکتر احمدیه (کتاب راز درمان )( گل ختمی + گل پنیرک + تاجریزی + شکر سرخ )

18- خوردن ( انجیر + گردو ) بعد از غذا

19- آب پز ( هویج + سیب شیرین + انجیر + ترنجبین )

 2- نپوشیدن شلوار و شورت تنگ .

21- استفاده از مربای گل محمدی برای صبحانه

 22-استفاده از سبوس گندم داخل غذا

——————————————————————————-

بهترین نسخه هایی که به انها اشاره شد در یک مجموعه قرارگرفته است .

مجون ضد یبوست و بواسیر و شقاق

+

ضد نفخ معده و روده

+

ضد انگل و خارش مقعد

+

آرام بخش اعصاب و افزایش حافظه

———————————————————————-

در یک مجموعه ی 4 بسته ای قابل ارایه به هم میهنان .

مبلغ این مجموعه : 8 هزار تومان + 1 هزار تومان هزینه پست

 

شماره کارت : عادل طیبی آراسته

  ۶۲۱۹۸۶۱۰۱۱۵۶۴۴۲۳ سامان ۶۰۳۷۹۹۱۸۶۵۳۵۱۷۴۰ ملی ۶۲۷۳۵۳۱۳۰۳۰۶۹۲۸۵ تجارت ۶۰۳۷۷۰۱۶۷۵۷۴۳۹۴۹ کشاورزی ۶۰۳۷۶۹۴۰۱۶۷۵۹۶۲۷ صادرات

 

الفآزمایش قند خون ناشتا در بارداری : اگر قند خون ناشتا در دو نوبت بیش از 15 باشد. و یا ازمایش 2 ساعته پس از مصرف قند به ترتیب بیش از 195- 165 و 145 باشد. شما به دیابت بارداری مبتلا شده اید و نیاز به پیگیری دارید.

آزمونهای غربالگری پیش از تولد:در سنین بالای 35 سال میزان بروز اختلالات ژنتیکی در جنینها بویژه سندرم داون یا مونگولیسم افزایش می یابد بهترین کار انجام آزمایشهای غربالگری است که با دقت زیادی می تواند این مشکلات بویژه سندرم داون را مشخص کند گرچه 1% نیست. در سه ماهه اول می توانید از آزمایشهای خونی که بر روی مادرباردار انجام می شود، استفاده کنید این آزمایشها با عنوان کوادری تست  ویا تست 4 تایی خوانده می شوند و در سه ماهه اول)1-13 هفتگی)مقادیر   پروتئین A جاملگی- ریسک وابسته به سن مادر و شفافیت پشت گردن NT در سونوگرافی  ودر سه ماهه دوم از ریسک وابسته به  سن مادر- بتا  HCG آزاد- استریول کونژوگه و اینیهبین A برای ارزیابی ریسک بروز ناهنجاریهای ژنتیکی استفاده می شود. یک سونوگرافی  خوب و  دقیق توسط متخصص رادیولوژی و سونوگرافی نیز می تواند با دقت بسیار زیاد اطلاعاتی را در مورد ناهنجاریهای احتمالی جنین در اختیار والدین بگذارد.

آزواسپرمی:  وقتی تعداد اسپرمهای موجود در مایع منی در آزمایش اسپرماتوگرام صفر گزارش شود. این عارضه در کل مردان حدود 1 درصد است و در مردان نابارور حدود 1 تا 15 درصد موارد رخ می دهد. آزواسپرمی به انوع انسدادی( طبیعی بودن تولید اسپرم) و غیر انسدادی( کاهش یا فقدان تولید اسپرم) طبقه بندی می شود.  انواع انسدادی در اثر عفونتهای شدید و یا آسیب   یا ناهنجاریهای مادرزادی  و انوع غیر انسدادی در اثر بیماریهای خود بیضه مانند نارسایی بیضه و اختلالات هورمونی  ایجاد می شوند.

آمیزش: رابطه جنسی زن و مرد

آمیزش در بارداری:در صورتی که منعی از نظر پزشکی وجود نداشته باشد می توان تا 36 هفتگی روابط را ادامه داد .البته بهتراست در پوزیشنی انجام شود که کمترین فشار به خانم باردار وارد شود. در مواردی مانند تهدید به سقط، سایقه جفت سر راهی- جداشدن زودرس جفت- دفعات بالای حاملگی – سابقه فشار خون بالا و پره اکلامپسی و دیابت  ونیز هر نوع خونریزی با علت ناشناخته  روابط باید محدود به در آغوش گرفتن و ابراز محبت شودآمنوره: توقف قاعدگی- شایعترین علت آن در سنین 15 تا 49 سال بارداری است.آمنیو سنتز : کشیدن مایع آمنیوتیک-مایع دور جنین- برای بررسی ناهنجاریها و بیماریهای جنین . زمان طلایی انجام آمنیو سنتز در صورت لزوم 16 هفتگی است.

آنالیز مایع منی: اسپرماتوگرام-  وجود ناباروری با عامل مردانه تقریبا همیشه با آنالیز مایع منی  آشکار می شود. اما باید توجه داشت که حتی در صورت طبیعی بودن  کیفیت مایع منی،  ممکن است سایر عوامل مردانه ( مانند اختلال عملکرد جنسی)  در این زیمنه دخالت داشته باشد.  ارزیابی اولیه  نابارئری با عامل مردانه ، شامل انالیز صحیح  حداقل 2 نمونه مایع منی  است که با فاصله حداقل 4 هفته گرفته شده باشند.  برای انجام این کار حداقل باید 2-3 روز قبال از نمونه گیری آمیزش نداشته باشید.

آهن : نوعی عنصر موحود در بافتهای بدن که در خونسازی نقش ویژه ای داردبرخی از غذاهای حاوی آهن: غذاهای حاوی اهن گوشت قرمز و ماهی- عدس و پسته خام و فندق.

اپیدیدیمیت:عفونت لوله های اپیدیدیم که روی بیضه ها قرار دارند.

اپیدیدیمیت احتقانی :عفونت لوله های اپیدیدیم که روی بیضه ها قرار دارند ،همراه با پرخونی

ارال :-  آمیزش  دهانی-امکان انتقال بسیاری از باکتریها، ویروسها و انگلهای گوارشی از طریق این نوع تماس وجود دارد. مشخص شده است که گنوره (Gonorrhea) از فرد آلوده در طی رابطه جنسی دهانی به فرد مقابل منتقل گردد و سپس عفونت از گلوی آن فرد به ناحیه تناسلی افراد بعدی منتقل شود. بدن بطور طبیعی در طی ۳ ماه میتواند باکتریهای گنوره در گلو را از بین ببرد ولی عفونت ناحیه تناسلی نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد. امکان انتقال کلامیدیا (Chlamydia) هم از طریق رابطه جنسی دهانی وجود دارد، اگرچه کمتر رخ میدهد. کلامیدیا و گنوره منجر به زخم گلو می شوند (Sore throat). خیلی از افراد ممکن است آلوده به این میکروب باشند ولی بدون علامت بوده و از آن آگاه نباشندارتفاع رحم: فاصله رحم از استخوان پوبیس-شرمگاهی- معمولا تا هفته 12 بارداری- ماه سوم -رحم هنوز از لگن بیرون نیامده و وارد شکم نشده . در هفته 2 ارتفاع رحم به حد ناف می رسد.

اركیوپكسی :عمل جراحی است كه در طی آن ‌با نخ‌های قابل جذب، بیضه نزول نكرده به داخل كیسه بیضه وصل می شود. اركیوپكسی اغلب برای نوزدان پسر یا بچه‌های كم سن و سال كه دچار نهفتگی بیضه یا بیضه نزول نكرده (كریپتوركیدیسم (cryptorchidism) می باشند، به كار می رود.ارگاسم: – اوج لذت جنسی- ارگاسم به صورت انقباض های متناوب هر هشت دهم ثانیه همراه با احساس کرختی و سستی لذت بخش رخ می دهد.اسپاسم: به معنی انقباض و گرفتگی عضله است. اصطلاحی که برای توصیف نوعی از درد استفاده می شود. .برحسب ناحیه ای که این نوع درد و گرفتگی در انچا ایجاد شده بررسی و درمان متفاوت است.اسپرماتوگرام: رجوع کنید به آنالیز مایع منی.اضافه وزن در طی بارداری: اضافه وزن در دوران بارداری به وزن پیش از بارداری و تغذیه فرد بستگی دارد معمولترین میزان اضافه وزن 11 تا 12 کیلوگرم در طول بارداری به صورت 1 تا 2 کیلو در سه ماهه اول و سه ماهه دوم و سوم هر کدام 5 کیلوگرم است یعنی از هفته 2 بارداری به بعد هفته ای نیم کیلو اضافه وزن. کاهش وزن حفیف در سه ماهه اول بارداری به علت تهوع و استفراغ شدید بارداری شایع است. معمولا ضرر چندانی برای مادر و جنین ندارد.اندومتریوز: این بیماری به مفهوم کاشته شدن بافت داخلی رحم – اندومتر – در جایی به غیر از فضای رحم است. این تکه های کاشته شده با کاهش هورمونها درپایان هر سیکل قاعدگی شروع به ریزش می کنند بنابراین درد هنگام پریود افزایش می یابد. این بیماری ممکن است با درجاتی از کاهش باروری به دلیل ایجاد جسبندگی در ناحیه لگن همراه باشد. و نیز درد هنگام نزدیکی در عمق لگن را به همراه داشته باشید می توانید با مصرف داروهای ضد آندروژن- دانازول – که پزشک برای شما تجویز می کند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرید. در صورت شدت علایم ،عمل جراحی می تواند کمک کننده باشد و شانس باروری را افزایش دهد.

اورکیت عفونی : عفونت بیضه ها. شایعترین ویروسی که موجب اورکیت می شود ویروس اوریون است.

اولیگو اسپرمی: وقتی تعداد اسپرمها کمتر از2  میلیون در هر میلی لیتر از مایع منی گزارش شود. در صورتی که تعداد کمتر از 5 میلیون در هر سی سی باشد، اولیگو اسپرمی از نوع شدید در نظر گرفته می شود.

ب

بارداری – حاملگی خارج رحم : نوعی از بارداری است که جنین در خارج از محل طبیعی – فضای رحم- جایگزین می شود و ازمایش بتا صفر نمی شود بلکه مقدار ان کمتر از یک بارداری طبیعی افزایش می یابد. در بارداری پوچ – حاملگی اتفاق می افتد ولی جنین به رشدش ادامه نمی دهدو بنابراین مقدار بتا پس از مدتی افزایش ثابت مانده و سپس کاهش می یابد.بارداری: حاملگی- که در انسان به طور متوسط 4 هفته طول می کشد.باروری: توانایی باروریبارداری – حاملگی پوچ : حاملگی پوچ در واقع نوعی از بارداری است که منجر به تشکیل جنین زنده نمی شود و در اوائل بارداری با عدم رشد محصول حاملگی ایجاد شده ختم می شود.بارداری مولار- مول یا بچه خوره :بارداری مولار در واقع نوعی از بارداری است که در ان محصول حاملگی نوعی از سلول است که ویژگیهای ژنتیکی تخم انسان را ندارد و به هیچ وچه قابلیت تبدیل به جنین انسان را ندارد بارداری مولار باید به زودی توسط پزشک ختم شود. که معمولا به روش کورتاز ساکشن انجام می شود این نوع بارداری با عدم تشکیل جنین افزایش بیش از حد هورمون بتا اچ سی جی و تهوع و استفراغ بیش از حد خودش را نشان می دهدو البته سونوگرافی با نمای خاص طوفان برف.

بیبی چک : تست نواری بارداری که با زدن نوار در ادرار انجام می شود.این تستها با دقتی در حدود 75 درصد، در همان روز به تعویق افتادن پریود می توانند بارداری را نشان دهند.اغلب تستهای بارداری خانگی مثبت بودن تست را با قرمز شدن هر دو خط نشان می دهند .

پ

پاپ اسمیر: تست ارزیابی سلامت دهانه رحم از نظر تغییرات پیش سرطانی . این تست  به دو روش  تهیه لام و  بر مبنای مایع انجام می شود و سالانه باید در تمام خانمهایی که حداقل یکبار رابطه جنسی همراه با دخول داشته اند و سنی بیش از 21 سال دارند تا 7 سالگی انجام شود. تشخیص تغییرات پیش سرطانی در این تست، نیازمند ارزیابی و مداخله می باشد. در این تست عفو نتهای واژینال مانند زگیل تناسلی، کاندیدازیس، عفو نتهای باکتریایی واژن ، تریکومونیایی و تبخال تناسلی نیز تشخیص داده می شود. پیش از انجام تست باید به مدت حداقل 24 ساعت امیزش نداشته و از کرم یا دوش واژینال استفاده نکرده باشید.

پارا فیموزیس:حالتی است که با عقب کشیدن پره پوس( پوست سر آلت) از گلنس( سر آلت) نمیتوان آن را به وضعیت عادی برگرداند. علت آن ایجاد التهاب مزمن در زیر پره پوس اضافی است که منجر به تنگی دهانه پره پوس و تشکیل حلقه سفتی از پوست به دنبال عقب کشیدن آن در پشت پره پوس می گردد. این حلقه منجر به احتقان وریدی و تورم گلنس میشود که با پیشرفت آن انسداد شریانی و نکروز گلنس پیش می آید. با محکم فشار دادن گلنس به مدت 5 دقیقه جهت کاهش تورم نسجی و کاهش اندازه گلنس.. میتوان پارا فیموزیس را درمان کرد و سپس پوست را بر روی گلنس جلو کشید. پس از فروکش کردن التهاب بایستی اقدام به تجویز آنتی بیوتیک کرد و سپس بیمار را ختنه نمود.

پرولاکتین : هورمون شیردهی- افزایش آن در زمانی غیر از شیردهی می تواند موجب عدم قاعدگی –آمنوره شود.پرده بکارت- هایمن: پرده ای که درفاصله 2 تا 4 سانتی متری ورودی واژن قرا دارد. این پرده از جنس مخاط-مانندسطح داخلی لب- است و با مصرف پودر موبر از بین نمی رود اما هر نوع دخول می تواند با پارگی و احتمالا خونریزی همراه باشد ومگر در انواع قابل اتساع که دخول بدون پارگی ممکن است.پرمویی: افزایش موهای ضخیم و تیره در نواحی جنسی و غیر جنسی- مانند صورت- رانها- خط وسط شکم و پستانها.افزایش وزن، پرمویی و بی نظمی پریود می توانند از علایم سندرم تخمدان پلی کیستیک باشند.تتاریخ تقریبی زایمان : برای محاسبه تاریخ زایمان می توانید 9 ماه و 7 روز را به اولین روز آخرین پریودتان اضافه کنید به این طریق تاریخ تولد جنین احتمالی به دست خواهد آمد. بنابراین در محاسبه تاریخ زایمان، تاریخ آمیزش نقشی در تعیین زمان محاسبه شده ندارد.

تالاسمی مینور:تالاسمی مینور، نوع خفیف بیماری تالاسمی است که در صورتی که در هر دو زوج موحود باشد احتمال ابتلای نوزاد 25 درصد خواهد بود. قبل از اقدام به بارداری آزمایش خون کمک کننده خواهد بود. اگر در ازمایش کامل خون بارداری،MCV کمتر از 8 و MCH کمتر از 27 باشد در این صورت آزمایش خون همسر ضروری می شود. در صورت پایین بودن ذخیره هموگلوبین همسر آزمایش الکتروفورز ضروری می شود. تا میزان هموگلوبینA2 مشخص شود ،مقادیر بیش از 3.5 می تواند نشاندهنده تالاسمی مینور باشد اگر هر دو نفر مبتلا به این بیماری باشند پیشنهاد می شود تنها پس از آزمایشهای ضروری برای سلامت جنین بارداری را ادامه دهند.-تستهای بارداری خانگی: تست نواری بارداری که با زدن نوار در ادرار انجام می شود.این تستها با دقتی در حدود 75 درصد، در همان روز به تعویق افتادن پریود می توانند بارداری را نشان دهند.اغلب تستهای بارداری خانگی مثبت بودن تست را با قرمز شدن هر دو خط نشان می دهند .

تست بتا HCG: آزمایش خون بارداری،تست بتا HCG   یک هفته مانده به دوباره ب پریود شدن می تواند بارداری را نشان دهد البته دقت این تست  با مشخص شدن تیترومیزان هورمون و نیز وقتی پریود به تعویق افتاده می شود.  بنابراین نباید چند ساعت پس از امیزش منتطر باشید تستتان جواب بدهد، تنها راه پیشگیری از بارداری در 72 ساعت اول، روش اورژانس است.  در صورت مصرف روش اورژانس دیگر دارویی مصرف نکنید تا پریود شوید. مقدار هورمون  بارداری نشانه ای از هفته بارداری و نیز مشکلات دیگری مانند بارداری مولار و نیز بارداری خارج از رحم است  تفسیر مقدار این تست به عهده پزشک یا ماماست.این تست دقیقترین تست تشخیص بارداری است.

تست تخمک گذاریLH test:تست نواری که با زدن در ادرار غیر ناشتا انجام می شود این تست براسا س افزایش میزان هورمون ال اچ در نیمه سیکل طراحی شده است..در صورتی که سیکل 28 روزه دارید از روز 12 سیکل ،ادرار غیر ناشتای بین 1 صبح تا 8 شب را یک نوبت گرفته و تست را درآن بزنید در صورتی که دو خط قرمز شد ، تست مثبت بوده وشما بین 19-26 ساعت بعد تخمک گذاری می کنید و در صورت  قرمز بودن تنها یک خط، تست را باید فردا تکرار کنید. به خاطر داشته باشید این تست جایگزین مشاهده سشایز فولیکول و ارزیابی تخمک گذاری توسط سونوگرافی نمی شود و تنها یک تست خانگی با دقت پایین است.

تخمدان:غدد تناسلی زنانه که در دوطرف لگن قرار دارند  وحاوی فولیکولها هستند و معمولا در دوران باروری ماهی یکبار تخمک آزاد می کنند.تخمدان پلی کیستیک: نوعی بیماری که در آن امکان تخمک گذاری و شانس باروری تاحدودی کاهش می یابد  افزایش هورمونهای مردانه یکی از وِیژگهای این بیماری است که با پرمویی و آکنه( چوشهای سر سیاه) بروز می کند . در برخی موارد،در سونوگرافی تخمدان نمای پلی کیستیک- کیستهای کوچک متعدد دیده می شود.برای درمان باید ابتدا وزن کم کنید- بویژه با ورزش در ناحیه کمر و شکم-میزان قند خونتان را با مصرف متفورمین تنظیم کنید . در صور ت اقدام برای بارداری، پزشکتان برای شما داروهای محرک تخمک گذاری تجویز می کند.

تخمک گذاری: آزاد شدن تخمک- در نیمه سیکل -14 روز مانده به آغاز سیکل بعد. امکان بارداری در این زمان ، حداکثر است.تریپونما: عامل بیماری سیفلیس.

تمرین کگل:اگربه درجاتی از شلی واژن دچار باشید کاهش وزن و به ویژه کوچکترکردن شکم در کاهش عوارض کمک کننده خواهد بود. در مورد شلی کف لگن می توانید از ورزش کگل استفاده کنید در یک نوبت دستشویی رفتن و ادرار کردن خودتان را با جبس کردن نفس بگیرد تا محل عضله ای که ادرار را کنترل می کند بشناسید پس از آن بگذارید تا ادرارتان خارج شود ولی در طی فعابیت روزانه چندین بار خودتان را بگیرد و رها کنید. به این ترتیب این عضله تقویت شده و علایم شلی کف لگنتان کمتر خواهد شد.

خ

خون در سیمن- مایع منی:هماتو اسپرمی: وجود خون در مایع سیمن به تنهایی بیماری نیست ولی می تواند نشانه ای از بیمارهای دیگر باشد به هر جال نگران نباشید این موضوع یعنی هماتو اسپرمی می تواند ناشی از مسائل خوش خیم باشد و نه بدخیم علل ان می تواند طیفی از بیماریها مانند عفونت مجاری ادرار- عفونتهای منتقله از راه امیزش_ پروستاتیت یا التهاب پروستات- ضربه به پروستات و یا بیضه ها باشد و در مردان جوان چندان نگران کننده نیست ولی نیاز به پیگیری دارد. به پزشکتان مراحعه کرده و در اولین فرصت توسط ایشان معاینه شوید.

دداروها

اووسیز- لونژیل یا لونرژسترل: قرصهای پروژسترونی تنها حاوی .75 میلی گرم لونرژسترل که به صورت   اورژانس در عرض 48 ساعت اول پس از نزدیکی  مشکوک ویا پاره شدن کاندوم خورده می شود. دو عدد قرص با هم بلافاصله و  یا یک قرص بلافاصله و قرص دیگر به فاصله 12 ساعت  از امیزش مشکوک خورده می شود.هرچه زودتر این داروها مصرف شوند ، موثرتر خواهند بود و گرچه در بعضی از منابع بر اثر بخشی آنها تا 12 ساعت ـ 5 روز ـ پس از یک نزدیکی مشکوک تاکید شده ، بهترین زمان مصرف آنها تا 48 ساعت اول ـ2 روز ـ پس از نزدیکی مشکوک است.

دانازول:این دارو ، براي‌ درمان‌آندومتريوز، منوراژي‌ و ديگر اختلالات‌قاعدگي‌، كيست‌هاي‌ خوش‌ خيم‌ و دردهاي‌دوره‌اي‌ شديد پستان‌، ژينكوماستي‌ (درصورتيكه‌ روشهاي‌ ديگر غير مؤثر باشد)و در درمان‌ طولاني‌ مدت‌ آنژيوادم‌ ارثي‌ به‌كار مي‌رود.  این دارو نباید در طی بارداری؛ بيماريهاي‌ شديدكبدي‌، كليوي‌ و قلبي‌، بيمارهاي‌ترومبوآمبوليك‌، خونريزي‌ واژينال‌ با علت‌ناشناخته‌، تومورهاي‌ وابسته‌ به‌ آندروژن‌و پورفيري کبدی مصرف‌ شود. تهوع‌، سرگيجه‌، بثورات‌جلدي‌، درد پشت‌، عصبانيت‌، سردرد،افزايش‌ وزن‌، اختلالات‌ قاعدگي‌، گرگرفتگي‌،كوچك‌ شدن‌ پستان‌، اسپاسم‌ عضلات‌اسكلتي‌، ريزش‌ مو و مقاومت‌ به‌ انسولين‌ ازعوارض‌ جانبي‌ مهم‌ دارو مي‌باشند. مقدار مصرف‌ دارو2-8mg/day در چهار مقدار منقسم‌مي‌باشد. در زنان‌ مصرف‌ دارو بايد طي‌دوران‌ قاعدگي‌ و ترجيحا در روز اول‌شروع‌ شود. امكان‌ بروزواكنشهاي‌ حساسيت‌ به‌ نور وجود دارد.و  در صورت‌ وجود احتمال‌ بارداري‌،دارو را قطع‌ نموده‌ و با پزشك‌ تماس‌بگيريد.

دزوسپتیو(مارولون): قرص پیشگیری از بارداری حاوی دزوژسترل و اتینیل استرادیول-  از نظر میزان هورمونی مشابه قرصهای LD است.روزانه يك قرص به مدت 21 روز تجويز مي‌شود. شروع دارو از روز پنجم قاعدگي يا روز هشتم پس‌از مصرف آخرين قرص دورة قبلي (هركدام كه زودتر رخ دهد) است.

سیپروترون کامپاند یا دیانdiane: نوعی داروی ترکیبی با خاصیت ضد آندروژنی- ضدهورمون مردانه.اين‌ دارو در درمان‌ آكنه‌مقاوم‌ به‌ آنتي‌بيوتيك‌ها درزنان‌ و يا زناني‌كه‌ در ضمن‌ درمان‌ آكنه‌ تمايل‌ به‌ استفاده‌از داروهاي‌ ضد بارداري‌ خوراكي‌ نيزدارند بكار مي‌رود. اين‌ دارو همچنين‌ دردرمان‌ پرمويي‌ وابسته‌ به‌ آندروژن‌ درخانم‌ها بكار مي‌رود.این قرص را هم می توان از روز اول یا روز پنجم سیکل شروع کرد پس از مصرف این قرص ممکن است لکه بینی شما کاهش یابد..اين‌ تركيب‌ در صورت‌وجود اختلالات‌ ترومبوليك‌ يا سابقه‌ آن‌ ويا وجود هر نوع‌ بيماري‌ و حالات‌ مرضي‌كه‌ خطر بروز ترومبوز را افزايش‌ مي‌دهد،ميگرن‌ حاد، حملات‌ گذراي‌ ايسكميك‌مغزي‌، بيماري‌هاي‌ كبدي‌ و از جمله‌ سندرم‌دوبين‌ ـ جانسون‌ و سندرم‌ روتور، هپاتيت‌،پورفيري‌، آدنوم‌ كبد، سنگهاي‌ صفراوي‌،متعاقب‌ تخليه‌ مول‌ هيدراتي‌ فرم‌، سابقه‌كهير، يرقان‌ انسدادي‌، كارسينوم‌ پستان‌ يادستگاه‌ تناسلي‌ و خونريزي‌هاي‌ مهبل‌ باعلت‌ شخص‌ نبايد مصرف‌ شود.قرص یاسمینyasmine: قرص یاسمین نوعی قرص پیشگیری با دوز پایین مشابه ال دی است که نوع پروژسترون آن از نوع دسپیرونون می باشد این نوع پروژسترون عوارض کمتری نسبت به سایر انواع پروژسترون دارد. عوارضی مانند افزایش وزن- عوارض پوستی و نیز تهوع و استفراغ براساس ادعای شرکت تولید کننده دارو -شرینگ- و نیز تجربه بالینی بسیار کمتر است. .موارد منع مصرف این قرص همانند تمام انواع قرصهای ترکیبی می باشد و در صورت سابقه بیماری کبدی و سنگ کیسه صفرا، بیمارهای فلبی و عروقی و نیز حاملگی نباید مصرف شود. در صورتی که از قرص اسپیرونولاکتون به صورت همزمان استفاده می کنید نباید یاسمین مصرف کنید چون پروژسترون این قرص از انواع نگهدارنده پتاسیم است و می تواند عوارض قلبی و متابولیک داشته باشد.

قرص یازyaz: قرص یاز 28 قرص در هر بسته دارد که 24 تای آن صورتی کمرنگ و 4 تای ان سفید رنگ است برای شروع قرص در روز اول سیکل اولین قرص صورتی کمرنگ را بخورید- به کلمه START پشت بسته قرص توجه کنید.- ترجیحا در ساعتی معین- و سپس مصرف قرصها را به صورت شبی یکی ادامه دهید. پس از تمام شدن قرصهای صورتی قرصهای سفید را بخورید تا بسته قرص تمام شود حتی اگر در طی این مدت پریود بشوید یا نه باید شروع بسته جدید را آغاز کنید. این قرص می تواند تاحدودی بدخلقی قبل از پریودPMDDرا کاهش دهد. به خاطر داشته باشید در یک هفته اول شروع بسته جدید و ترجیجا در یک ماه اول مصرف هر قرص پیشگیری از بارداری از یک روش کمکی مانند کاندوم نیز استفاده کنید. موارد منع مصرف قرص و نیز تداخل با داروهای دیگر دقیقا مانند قرص  یاسمین است. اگر قبل از قرص یاز از یک قرص پیشگیری 21 تایی استفاده می کرده اید برای شروع یاز ابتدا 1 هفته بین این دو فاصله بیاندازید . اما اگر از قرصهای 28 تایی استفاده می کرده اید می توانید بلافاصله پس از بسته قبلی، قرص یاز را شروع کنید.

قرص بلارا:ساخت شرکت گروننتال ،هر قرص حاوی اتینیل استرادیول و کلرمادیونون است اثر پروزسترون این  قرص در افزایش وزن کمتر از سایر انوع قرصهاست..هر بسته بلارا حاوی 21 قرص می باشد. مصرف بلارا، را باید از روز اول سیکل آغاز کرد. در صورتیکه در دوره های قبل، نوع دیگر ضد بارداری را دریافت کرده اید. می توانید مصرف این قرص را آغاز کنید. قرص ها را نجوید. برای افزایش کارایی، قرص ها باید به طور منظم در هر 24 ساعت مصرف شود.پس از مصرف آخرین قرص، برای یک دوره هفت روزه، نباید قرص ها مصرف شود.که 4 – 2 روز پس از مصرف آخرین قرص، خونریزی اتفاق می افتد. پس از 7 روز، مصرف قرص را باید ادامه داد.ترکیباتی که باعث کاهش سریع هورمونهای استروئیدی می شوند، اثر پیشگیری بلارا، را تحت تأثیر قرار می دهند مانند باربیتوراتها، ریفامپین، گریزوفلوین، فنیل بوتازون، داروهای ضد صرع (باربکسالون، کاربامازپین، فنی توئین، پریمیدون) و همچنین مصرف آنتی بیوتیک هایی مثل آمپی سیلین، تتراسیکلین که باعث تغییر فلور روده می شوند، میزان فعالیت بلارا، را کاهش می دهد.

پرلوتون: آمپول پرولوتون Proluton Depot   ژنریک، Hydroxyprogesterone Caproate USP  حاوی 25 میلی گرم پروتولون دپوت، پروزسترون طولانی اثر که برای موارد تهدید به سقط، سقط تکراری، ناباروری ناشی از نارسایی جسم زرد، و آمنوره اولیه و ثانویه به کار می رود. در موارد سابقه هرپس در بارداری و تومورهای کبدی نباید استفاده شود. در مورد آثار جنینی این دارو مطالعه کافی صورت نگرفته است ولی در حال حاضر عوارض جنینی خاصی اثبا ت نشده است. در صورت تجویز توسط پزشک، منافع باید در مقابل معایب سنجیده شود.

کاربامازپین: نوعی داروی ضد صرع- این دارو جز داروهای تراتوژن-ناهنجاری زا – است و می تواند ناهنجاری جنینی ایجاد کند.کلومیفن: نوعی داروی محرک تخمک گذاری که برای درمان کمکی باروری تجویز می شود و امکان چندقلوزایی و تحریک بیش از حد تخمدان را افزایش می دهد.این دارو به دو صورت از روز سوم تا هفتم و یا پنچم تا نهم سیکل قاعدگی تجویز می شود به هیچ وجه این دارو را سرخود مصرف نکنید.زوج با تجویز پزشک باید از روز پنچم  بعد از آخرین دوز دارو به مدت یک هفته ، هر یک روز در میان اقدام به آمیزش کنند.

ژل لکتال: نوعی ژل واژینال حاوی اسید لاکتیک ،قابل استفاده در دوران بارداری و قاعدگی، برای بازگرداندن تعادل طبیعی محیط واژن.  از نظر بالینی ثابت شده که به علت PH پایین اسید لاکتیک موجود در این ژل، این ژل از رشد ارگانیسمهای بیماریزا مانند  کاندیدا آلبیکانس، گاردنلا واژینالیس، اشرشیا کلی و گونه های موبیلونکس پیشگیری کرده و باعث کاهش موثر و سریع  بوی طبوع واژن، ترشحات غیر طبیعی واژن و سوزش واژن خواهد شد. این زل جانشین آنتی بیوتیکها نخواهد بود.

لیدوکائین-ژل- اسپری- آمپول: استفاده از محلول تزریقی لیدوکائین برای اعمال جراحی کوچک با رعایت حجم داروی تزریقی و غلظت ان قابل استفاده است اما مصرف بیش از حد ان موجب بی نظمی ضربان قلب یا اصطلاحا اریتمی می شود و گاهی عوارض چبران ناپذیری همچون مرگ دارد. مصرف تمام داروهای بی حسی و بیهوشی نیازمند تخصص و تجربه در این زمینه است .

متفورمین:    نوعی دارو  که حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. مقدار پایه و تجریک شده هورمون ال اچ LH .و مقدار تستوسترون آزاد را نیز کاهش می دهد. این دارو در درمان تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان تجویز می شود و موجب بهبود در پاسخدهی به کلومیفن نیز می گردد. ممکن است در زنان بسیار چاق، تاثیر کمتری داشته باشد. این دارو به میزان 5 میلی گرم 3 بار در روز ، تجویز می گردد.و نباید سرخود مصرف شود. زیرا می تواند موچب کاهش قند خون به دنبال افزایش حساسیت به انسولین گردد.   برای کاهش این عارضه ، افزایش دوز باید بتدریج در عرض 1-2 هفته صورت گیرد.

مترونیدازول: داروی آ نتی بیوتیک و ضد انگل- درمان اصلی عفونتهای باکتریایی واژن و تریکومونیازیس-در قرصهای 25 میلی گرمی در داروخانه ها عرضه می شود به شکل ویال و ژل واژینال نیز وجود دارد.در جدیدترین منابع داروی مترونیدازول منعی برای مصرف در دوران بارداری ندارد. در مطالعه انجام شده در مورد زنان مصرف کننده این دارو موردی از ناهنجاری جنینی دیده نشده است.

دسیدوال کاست:تکه های کوچک دسیدوا یا آستر رحم که گاهی همزمان با خون قاعدگی خارج می شوند.دیسمنوره: درد همراه با قاعدگی که ازکاهش هورمون به دنبال یک دوره همراه با تخمک گذاری حکایت می کنند. به دو نوع اولیه- فیزیولوژیک و ثانویه – به دنبال یک بیماری یا عارضه تقسیم می شود.رایج ترین درمان در نوع اولیه مصرف داروهای ضد درد غیر استروئیدی مانند مفیک اسید است و در انواع ثانویه برحسب علت ، قابل درمان وپیگیری است.

ررابطه زناشویی درطی بارداری: تا هفته 36 بارداری منع خاصی برای انجام رابطه زناشویی وجود ندارد مگر اینکه به دلایلی مانند تهدید به سقط و یا جفت سر راهی دلیلی برای منع این کار وجود داشته باشد.

روگام: آمپول روگام برای زنانی تجویر می شود که گروه خون منفی داشته و همسرشان ارهاش مثبت است در این صورت جنین معمولا ارهاش مثبت می شود و برای پیشگیری از حساس شدن مادر به خون گروه خونی مثبت، باید آمپول روگام برای او تجویز شود.زمان تزریق آمپول روگام هفته 28 تا 34 بارداری است و یا هر وقتی که زن باردار، دچار خونریزی اژینال شده باشد.

روی: نوعی عنصر ضروری در بدن که در باروری مردان نقش ویژه ای دارد.به غیر از گوشت،لبنیات وغلات کامل و مغزها حاوی روی هستند.ز

زگیل تناسلی: ضایعات گرد ومدور  با ظاهر کثیف و شبیه به گل کلم که معمولا در نواحی اطراف مقعد و یا روی لبهای ناحیه تناسلی در زنان و یا در زیر کیسه بیضه در مردان ظاهر می شود این بیماری به شدت از راه جنسی قابل انتقال بوده و از روشهای غیر جنسی نیز منتقل میشود. عمل ایجاد آن ویروس پاپیلومای انسانی است  که بعضی از انواع آن مانند 16و 18  می توانند سرطان دهانه رحم و مقعد را نیز ایجاد می کنند. واکسن گاردازیل برای ایمنی در برابر این واکسن تهیه شده است.ژژلهای بهداشتی بانوان: ژلهای بهداشتی برای شستشوی ناحیه خارجی دستگاه تناسلی تهیه شده اندو معمولا PHحدود8 /3-5/4 دارند (اسیدی) تا از واژن و ناحیه پرینه درمقابل عفونتهای باکتریایی محافظت کنند. معمولا ضرری ندارند و می توانند به بهداشت این ناحیه کمک کنند.می توانید این ژلها را برحسب دستور استفاده به صورت روزانه و یا پس از آمیزش و یا شنا در استخر استفاده کنید. سعی کنید در مصرف آنها زیاده روی نکنید. یادتان باشد این ژلها برای درمان عفونتهای باکتریایی این ناحیه تهیه نشده اند و به هیچ وجه جانشین داروها و آنتی بیوتیکها نیستند.س

سرکلاژ:نوعی عمل جراحی  كه در موارد نارسائی دهانه رحم (سرویكس) برای جلوگیری از باز شدن دهانه رحم و خروج محصولات حاملگی(جفت و جنین) و سقط ،در طی بارداری انجام می‌گیرد. در این عمل، دهانه رحم به کمک نخ بخیه مخصوص، با دو روش دائمی و موقت، بسته میشود.

سلول گرد در اسپرماتوگرام یا آزمایش مایع منی Round Cell inSpermatogram:در مایع انزاال سلولهای دیگری غیر از اسپرمهای بالغ مانند گلبولهای سفید، اسپرمهای نابالغ و سلولهای اپی تلیال و سلولهای پروستات دیده می شوند که همه تحت عنوان سلولهای گرد دسته بندی می شوند در صورتی که  تعداد آنها بیش از 5 میلیون در هر سی سی  از مایع سیمن باشد ارزیابیهای برای افتراق اسپرمهای نابالغ از گلبولهای سفید ضروری می شود تا در صورت وجود تعدا د بالای گلبوبهای سفید انتی بیوتیک درمانی برای عفونتهای تناسلی آغاز شود.

سیستوسل:سیستوسل به معنی شل شدن محور پیشابراه است که با افتادگی مثانه همراه است در این حالت معمولا  بی اختیاری استرسی ادرار اتفاق می افتد یعنی فرد با سرفه و عطسه بی اختیار ادرار دفع می کند. بهترین کار تمرینات کگل است. در این تمرین، به فرد توصیه می شود ابتدا در هنگام ادرار کردن یکبار خودش را بگیرد تا ادرارش متوقف شود و سپس بگذارد تا ادرار جریان بیابد. اما پس از آن در طی فعالیتهای روزانه ، این عضله را جندین بار منقبض کرده و سپس شل کند این فعالیت جندین بار  باید انجام شود تا این عضله بتدریج تقویت شود.  ضمنا کاهش وزن و کوچک کردن شکم نیز به کم کردن عوارض شلی لگن کمک می کند.

سیفلیس: نوعی بیماری مقاربتی،مهمترین راه انتقال سیفلیس از طریق جنسی و مادر به جنین است. درمورد انتقال ویروس ایدز از طریق بوسه فرانسوی مواردی ذکر شده است. دوره کمون سیفلیس 9 تا 9 روز است. و با تستهای غیر تریپونمایی ماننددVDRL وRPR می توان ابتلا به بیماری را بررسی کرد.البته ازمونهای اختصاصی تریپونمایی نیز وجود دارند.ازمونهای غیر تریپونمایی می توانند با دقت خوبی ابتلا به بیماری سیفلیس را نشان بدهند ولی گاهی به صورت کاذب مثبت می شوند. مثلا در مواردی مانند بارداری- اعتیاد تزریقی- بیماریهای خودایمنی و

سیکل قاعدگی: از روز اول خونریزی تا روز اول خونریزی بعدی. متوسط طول مدت آن 21 تا 35 روز است.با میانگین 28 روز.

شانس باروری: شانس باروری در هر سیکل قاعدگی حدودا 25 درصد است. یعنی از هر 1 زوجی که به قصد بارداری به آمیزش اقدام می کنند. تنها 25 نفر در صورت نرمال بودن همه موارد و نیز انجام آمیزش منظم بارور می شوند.

شلی کف لگن : به صدمات هر یک از بافتها و ساختمانهای کف لگن و از دست دادن استجکامشان، شلی کف لگن گفته می شود که می تواند منجر به برآمده شدن و فتق اعضای لگن به داخل کانال واژن شود.( مراجعه کنید به سیستوسل و تمرین کگل)

ففیبروم :  دیگر میوم -علت میوم یا فیبروم چندان مشخص نیست این تومور از نوع تومورهای خوش خیم است که از تکثیر سلولهای لایه عضلانی رحم -میومتر – ایجاد میشود و در خانمهای سنین باروری دیده می شد میومها به سه نوع زیر مخاطی- داخل دیواره ای و زیر سروزی تقسیم می شوند. این تومورها خطر سرطانی شدن ندارند- کمتر از 2 درصد- و در صورتی که فرد علامت چندانی نداشته باشد نیازی به مداخله نیست.اما در صورت خونریزی بیش از حد و عدم پاسخ به داروها، گاهی نیاز به عمل جراحی – کورتاز و یا حتی برداشتن رحم – هیسترکتومی می شود .

فیلاریازیس: نوعی انگل مناطق گرمسیری،که سیستم لنفاوی یا پوست را درگیر می سازد. مهمترین نشانه این بیماری، الفانتیازیس ، یا تورم شدید پوست و بافتهای زیر جلدی است که با درگیری سیستم لنفاوی همراه است. این بیماری با مشاهده نماتودها( عامل فیلاریازیس) در اسمیر خون قابل تشخیص است.

ققاعدگی: خون روش – خونریزی از ناحیه تناسلی که به صورت دوره ای درسنین باروری صورت می گیرد.

قرص گلوکوفاژ-متفورمین : قرص گلوکوفاژ دیگر متفورمین است.یک نوع داروی کاهش دهنده قند خون، این دارو میزان مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و می تواند سطح هورمونهای مردانه آزاد را در خون شما تاحدی کاهش دهد.

ککاندیدیازیس : عفونت قارچی واژن -با افزایش ترشحات غلیظ و چسبنده و سوزش و خارش ناحیه واژن مشخص می شود. محیط واؤن در این بیماری اسیدی می شود.برای درمان می توانید از ترکیبات کلوتریمازول استفاده کنید. از مصرف شیرینی و شکلات بپرهیزید.

کرایو : فریز کردن که برای ترمیم زخمهای دهانه رحم و نیز در درمان زگیلهای تناسلی به کار می رود. این عمل باعث نازایی نمی شود. اما اشکال در ترمیم بافت و خطا در این عمل گاهی می تواند باعث استنوز یا چسبندگی در ناحیه دهانه رحم شود.

گگالاکتوره- ترشح از پستان : ترشح یکطرفه یا دوطرفه از پستان.گاردازیل- واکسن زگیل تناسلی: 3 واکسن در فاصله 6 ماه برای دختران و زنان 9 تا 26 ساله تجویز می شود و در برابر 4 تیپ ویروسی 6-11-16 و 18 ایمنی ایجاد می کند. عارضه شناخته شده ای ندارد.ععفونت قارچی واژن-کاندیدیازیس: با افزایش ترشحات غلیظ و چسبنده و سوزش و خارش ناحیه واژن مشخص می شود. محیط واژن در این بیماری اسیدی می شود.برای درمان می توانید از ترکیبات کلوتریمازول استفاده کنید. از مصرف شیرنی و شکلات بپرهیزید.

عفونت باکتریایی واژن: با افزایش ترشحات بدبو و خاکستری تا سفید بروز می کند . و به دلیل تغییرات فلور-باکتریهای مفید واژن رخ می دهد.انتقال جنسی ندارد . درمان اصلی آن مترونیدازول است.

عفونت تریکومونیایی: توسط نوعی انگل به تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود. ترشحات بدبوی خاکستری و کف آلود و فراوان تظاهر می کند. انتقال جنسی دارد.درمان همسر ضروری است. درمان اصلی آن مترونیدازول است.

للاپاروسكوپی: روشی جراحی است که برای مشاهده رحم، ‌تخمدان‌ها و لولـه‏های رحمی استفاده می در این روش با ایحاد برش کوچکی در ناف دوربین جراحی وارد شکم می شود . و در صورت ضرورت با ایجاد سوراخ دیگری در زیر شکم، عمل جراحی نیز از طریق مشاهده با دوربین انجام می شود. لاپاروسكوپی با دو هدف تشخیصی (مشاهده) و درمانی (مشاهده و جراحی) بكار می‌رود.

ممایع منی: یا سیمن مایع جنسی مرد – حاوی سلولهای جنسی مرد یا اسپرمها که در طی انزال از آلت خارج می شود سه ویژگی اصلی مایع منی تعداد اسپرمها، حرکت اسپرمها و شکل انها است که باید در محدوده طبیعی باشد تا فرد توانایی باروری داشته باشد.

میوم :علت میوم یا فیبروم چندان مشخص نیست این تومور از نوع تومورهای خوش خیم است که از تکثیر سلولهای لایه عضلانی رحم_میومتر – ایجاد میشود و در خانمهای سنین باروری دیده می شد میومها به سه نوع زیر مخاطی- داخل دیواره ای و زیر سروزی تقسیم می شوند. این تومورها خطر سرطانی شدن ندارند- کمتر از 2 درصد- و در صورتی که فرد علامت چندانی نداشته باشد نیازی به مداخله نیست.

ننمونه گیری از پرزهای جفتی cvs :گرفتن نمونه از پرزهای جفتی برای برسی ناهنجاری جنینی- این آزمایش به دو روش ازطریق سرویکس ویا شکم و زیر بررسی سونوگرافی انجام می شود. این آزمایش در ماههای پایین تر یعنی حدود 9-12 هفته نیز قابل انجام است.

نقطه جی:  این نقطه از گرافنبرگ، دانشمندی که مدعی کشف این نقطه در دستگاه تناسلی خانمها شد گرفته شده است. نقطه جی در یک سوم داخلی و فوقانی دیواره واژن قرار دارد و اصولا وجود آن مورد بحث است زیرا از لحاظ اناتومیک تفاوتی با سایر نقاط واژن ندارد . تحریک این نقطه در برخی خانمها با خروج مایعی شبیه به ادرار همراه است که حاوی مقادیر بیشتری از 5 فسفو دی استراز است.

وعضوی عضلانی که بخشهای داخلی ناحیه تناسلی زن را به ناحیه خارجی متصل می کند. واژن قابلیت کشش و باز شدن دارد و افزایش سایز آن ربطی به چاقی یا لاغری ندارد.

واریکوسل: گشاد شدن غیر طبیعی وریدهای بیضه که در بند بیضه قرار دارند-واریس بیضه بیشترین علت ناباروری قابل درمان با جراحی در مردان.واریکوسلکتومی:یک عمل جراحی تحت بی‌هوشی عمومی محدوداست که طی آن وریدهای گشاد شده غیر طبیعی بیضه، که دربندبیضه قرار دارند، برداشته می‌شود.

وازووازستومی: عمل جراحی که برای باز کردن و ترمیم لوله های اسپرم بر( وازدفران) بسته شده در طی عمل وازکتومی انجام می گیرد. زیرا حدود 5% از افرادی که وازکتومی شده‌اند بعد از عمل جراحی به دلایل متعدد تصمیم به برگشت عمل می‌گیرند. همچنین در بعضی مواقع بدنبال عمل فتق به واز(مجرای اسپرم بر) آسیب رسیده لذا وازووازوستومی ضرورت پیدا می‌کند.

واژن: لوله ای عضلانی که قسمتهای داخلی دستگاه تناسلی زنان را به بیرون وصل می کند . واژن مجرای امیزش، خروج خون و ترشحات قاعدگی و خروج جنین در طی زایمان طبیعی است. واژن به دلیل ویژگیهای عشلانی دارای خاصیت کشش و بازشدن فوق العاده می باشد. و پس از زایمان به حالت طبیعی بر می گردد.

واکسن زگیل تناسلی: گاردازیل 3 واکسن در فاصله 6 ماه برای دختران و زنان 9 تا 26 ساله تجویز می شود و در برابر 4 تیپ ویروسی 6-11-16 و 18 ایمنی ایجاد می کند. عارضه شناخته شده ای ندارد. فعلا در ایران موجود نیست.

واژینیسموس: انقباض غیر ارادی عضلات ورودی واژن که گاهی دخول را غیر ممکن می سازد. و به دو نوع اولیه وثانویه تقسیم می شود.

ویروس زگیل تناسلی –ویروسHPV : نوعی ویروس که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. ارتباط برخی از انواع این ویروس با سرطان دهانه رحم و مقعد اثبات شده است. همه انواع ویروسHPV سرطانزا نیستند تنها بعضی از انواع مانند انوع 16 و 18 و 31 و 56 این ویزگی را دارند از پزشکتان بخواهید تا نوع ویروس را با کشت اختصاصی برای شما مشخص کنند.با پاپ اسمیر مرتب بیماری را پیگیری کنید. و ضایعات را به وسیله کرایو- فریز کردن و یا داروی پودوفیلوکس – با مشاوره پزشک از بین ببرید در بسیاری از موارد این ضایعات- انواع غیر سرطانزا -به خوبی و به صورت خودبخود بهبود می یابند.

ههیدروسل: تجمع مایع در اسکروتوم یا کیسه بیضههیدروسلکتومی : برداشتن هیدروسل بصورت جراحی است که بدون نیاز به بستری طولانی، با بیحسی موضعی و یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود. برای این كار برشی بر روی كیسه بیضه یا پایین شكم ایجاد شده وضمن تخلیه مایع، اصلاحات لازم انجام می شود.

هیستروسکوپی: این عمل جنبه تشخیصی ودرمانی دارد. در طی این عمل ،وسیله تلسكوپ مانندی از طریق دهانه رحم وارد حفره رحم شده و بررسی مستقیم رحم از نظر وجود انواع چسبندگی‌های داخل رحم، پولیپ یا میوم و دیواره‌های رحمی امکانپذیر می شود. در طی این عمل، از بین بردن چسبندگی‌ها، برداشتن پولیپ یا فیبروم دیواره رحمی و نیز انجام بیوپسی‌های متعدد نیز در صورت لزوم، انجام می شود.

هیسترکتومی: عمل چراجی برداشتن رحم که می تواند از طریق شکم و یا از طریق واژن انجام گیرد.

هیستروسالپنگوگرافی : عکسبرداری رنگی از رحم و لوله های رحمی برای تشخیص شکل رحم و لوله ها. عکسبرداری به روش هیسترو سالپنگو گرافی که در روزهای اول پس از پایان پریود انجام می شود برای ارزیابی لوله ها، روش مناسبی است. که البته کمی با درد همراه است .

ییائسگی : پایان دوره باروری- توقف سیکلهای قاعدگی به مدت بیش از یکسال – سن متوسط ان 51 سال می باشد.

 

 

آلت تناسلی پرده دار (Webbed Penis) یک بیماری مادرزادی است که در آن یک پرده ای سطح تحتانی آلت تناسلی را به کیسه بیضه متصل می کند. این پرده از نوع بسیار خفیف تا نوع بسیار شدید فرق می کند. میزان شیوع این بیماری 4 درصد است. یعنی از هر صد نفر مرد چهار نفر آنها دارای آلت تناسلی پرده دار می باشد.

در نوع خفیف یک پرده کوچک یک سوم سطح تحتانی آلت تناسلی را به کیسه بیضه متصل می کند (شکل 1)، در نوع متوسط تقریباً نصف سطح تحتانی آلت تناسلی توسط پرده ای به کیسه بیضه متصل می شود (شکل 2) و در نوع شدید تمام سطح تحتانی آلت تناسلی توسط پرده بزرگی به کیسه بیضه متصل می شود (شکل 3). گاهاً این پرده سبب کجی آلت تناسلی نیز می گردد (شکل 4). گاهاً این پرده دو تا می باشد که از هر طرف آلت تناسلی به طرف پائین و کیسه بیضه کشیده شده است، که به آن پرده مرکب می گویند (شکل 5). نوزاد پسر با این بیماری متولد می شود. در دوران کودکی ممکن است سبب درد و جریان ادرار غیر طبیعی گردد و در بزرگسالان ممکن است سبب استرس روحی روانی و اختلال جنسی شود. یک عامل اصلی که سبب کوتاه بنظر آمدن آلت تناسلی می شود، همین آلت تناسلی پرده دار است (Webbed Penis). آلت تناسلی پرده دار در موارد شدید مانع دخول کامل می شود و با عمل جراحی آن 4-3 سانتی متر به طول آلت تناسلی اضافه می گردد (Penile Lengthening).

در کودکانیکه با آلت تناسلی پرده دار (Webbed Penis) متولد می شوند، نباید تا زمان اصلاح این پرده ختنه انجام شود، چون با انجام ختنه بعلت چسبندگی، آلت تناسلی کودک پشت پرده مخفی می شود. علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده است، ولی آن یک نقص تکاملی در پوست ختنه گاه است که به موقع از بین نمی رود. اهمیت این بیماری در این است که بسته به اندازه پرده، از طول آلت تناسلی قابل استفاده در حین رابطه زناشوئی کاسته می شود که به آن کوتاهی کاذب آلت تناسلی می گویند. مثلا اگر طول این پرده 5 سانتی متر باشد، حدود 5 سانتیمتر از طول آلت تناسلی قابل استفاده کم می کند. اگر با عمل جراحی این پرده برداشته شود، به همان میزان به طول آلت تناسلی قابل استفاده اضافه می شود (Penile Lengthening). گاهی این پرده اگر خیلی ضخیم و بزرگ باشد، سبب ایجاد مشکل در عمل دخول می گردد. آلت تناسلی پرده دار (Webbed Penis) را به گردن بوقلمون نیز تشبیه می کنند.

آلت تناسلی پرده دار در بالغین سبب مشکلات زیر می شود:

 این بیماری نوع اکتسابی نیز دارد که ناشی از ختنه است. اگر هنگام ختنه کردن پوست زیادی برداشته شود، سبب ایجاد یک پرده ما بین کیسه بیضه و آلت تناسلی خواهد شد. معمولاً پسران پس از رسیدن به سن بلوغ متوجه غیر طبیعی بودن دستگاه تناسلی خود می شوند، گاهاً نیز پس از ازدواج بعلت ایجاد شدن مشکلاتی فرد در پی حل کردن مشکل خود می افتد.

درمان

درمان این بیماری با عمل جراحی پلاستیک است. بسته به نوع و بزرگی پرده، از روشهای جراحی متفاوت استفاده می شود. در جامعه ما خیلی بندرت والدین نسبت به اصلاح مشکل فرزند خود اقدام می کنند (البته موارد خفیف نیاز به اقدامی خاصی ندارند) و در سنین بزرگسالی مردها بدنبال حل کردن مشکل خود می باشند. در شکل 6 شماره  آلت تناسلی پرده دار قبل و بعد از اصلاح جراحی نشان داده شده است.

سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر یا سندروم روده عصبانی را اختصاراً آی بی اِس (IBS) می ند که حروف اول کلمات Irritable Bowel Syndrome می باشد. این وضعیت، علت مراجعه بسیاری از افراد به متخصصین گوارش می باشد، گرچه بسیاری از افرادی که به این مشکل دچار هستند هیچگاه به خاطر این مشکلشان به پزشک مراجعه نمی کنند. سندروم روده تحریک پذیر در افراد در سنین 2 تا 3 سال بروز می کند و در خانمها دو برابر شایعتر از مردان می باشد. بطور کلی از هر ده نفر از افراد جامعه دو نفرشان در دوره ای از زندگی شان دچار سندروم روده تحریک پذیر می شوند. علایم سندروم روده تحریک پذیر که شامل شکم درد، یبوست و یا اسهال می باشد معمولاً بطور متناوب در بعضی مواقع دیده می شوند اما این علایم به مدت چندین سال باقی می مانند. گرچه علایم سندروم روده تحریک پذیر می توانند باعث ناراحتی فرد شوند اما هیچگاه به مشکلات جدی منجر نمی گردند.

علل ایجاد سندروم روده تحریک پذیر

علت دقیق ایجاد سندروم روده تحریک پذیر هنوز مشخص نشده است اما ممکن است بر اثر انقباض های شکمی عضلات دیواره روده ها ایجاد شوند. افزایش حساسیت به بعضی از غذاها مثل میوه ها، سوربیتول (نوعی شیرین کننده مصنوعی) و چربی ها ممکن است در این افراد ایجاد شود. سندروم روده تحریک پذیر گاهی اوقات به دنبال ابتلاء به یک عفونت گوارشی بروز می نماید. از آنجایی که سندروم روده تحریک پذیر در بعضی از خانواده ها دیده می شود گمان می رود که عوامل ژنتیکی و ارثی در ایجاد آن نقش داشته باشند. استرس، اضطراب و افسردگی با این سندروم در ارتباط می باشند و می توانند باعث بدتر شدن علایم آن شوند.

علایم و نشانه های سندروم روده تحریک پذیر

علایم این بیماری اغلب بطور متناوب خود را نشان می دهند اما معمولاً چندین سال باقی می مانند. این علایم در هر فردی متفاوت می باشند. علایم اصلی سندروم روده تحریک پذیر عبارتند از:

بعضی از افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر علایمی غیر از علایم گوارشی تجربه می کنند مثل:

سردرد، خستگی، کمر درد و احساس اینکه زود به زود باید ادرار کنند. مقاربت جنسی در خانمها ممکن است دردناک شده و علایم و مشکلات آنها در روزهای قبل از هر عادت ماهانه بدتر شود.

اگر علایم شما شدید، دایمی و یا عود کننده هستند و یا اگر بطور غیر منتظره ای دچار کاهش وزن شده اید شما باید به پزشک مراجعه نمایید. اگر سن شما بالای 4 می باشد و برای اولین بار است که علایم سندروم روده تحریک پذیر را تجربه می کنید باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید تا احتمال وقوع سایر بیماریهای خطرناک که علایم مشابه با این بیماری را دارند (مثل سرطان روده) کنار گذاشته شود.

نحوه تشخیص سندروم روده تحریک پذیر

هیچ آزمایش خاصی وجود ندارد که توسط آن بتوان گفت به فردی دچار سندروم روده تحریک پذیر می باشد. با اینحال یک سری آزمایش ها انجام می شوند تا پزشک مطمئن شود که شما دچار بیماریهای دیگر خطرناک نیستید. نوع و تعداد آزمایشهایی که پزشک درخواست می نماید بستگی به سن شما دارد.

اگر علایم شما طوری باشند که پزشک مشکوک به وجود یک بیماری التهابی روده ها مثل کولیت اولسروز شود و یا اگر سن شما بالای 4 سال می باشد، پزشکتان احتمالاً درخواست آزمایشها و بررسی های بیشتری خواهد نمود. همچنین ممکن است برای شما آزمایشهای عدم تحمل به غذا و عدم تحمل به لاکتوز (قند شیر) نیز درخواست شود زیرا علایم آنها شبیه علایم سندروم روده تحریک پذیر می باشد.

نحوه درمان سندروم روده تحریک پذیر

گرچه علایم سندروم روده تحریک پذیر می توانند برای فرد خیلی ناراحت کننده باشند اما این بیماری یک بیماری جدی و خطرناک نمی باشد. شما معمولاً قادر خواهید بود که با تغییر در رژیم غذایی تان و استفاده از روش های آرامش سازی، علایم بیماری تان را کنترل نمایید. اقداماتی که خود فرد می تواند برای بهبود علائمش بکار ببرد عبارتند از:

با اینحال اگر علایم و مشکلات شما آنقدر شدید و ناراحت کننده هستند که در کارهای روزمره شما اختلال ایجاد می کنند شما باید به پزشک مراجعه نموده و با او مشورت نمایید. پزشک ممکن است برایتان داروهای ضد اسپاسم مثل هیوسین یا دی سیکلومین تجویز نماید. این داروها باعث رفع انقباض های دستگاه گوارش شده به تسکین دردهای شکم کمک می کند. همچنین به افرادی که به اسهال نیز دچار هستند (بخصوص اسهال در هنگام برخاستن از خواب) پزشک ممکن است داروهای ضد اسهال تجویز نماید. اگر مشکل شما یبوست می باشد مواد حجیم کننده مثل بِرَن (Bran) تجویز می گردد.

اگر مشکلات روانی مثل اضطراب وجود دارد ممکن است نیاز به مراجعه به روانپزشک باشد.

سندروم روده تحریک پذیر معمولاً یک بیماری طولانی مدت است و اغلب تا سنین بالا نیز ادامه می یابد. با اینحال علایم و مشکلات آن در بعضی مواقع خفیف و در بعضی مواقع شدید می شود.

فواید مصرف سبوس برای بدن

 

نان قهوه ای  ، نانی است که از آرد دانه های سبوس دار گندم تولید شده و نان سفید، نانی است که از آرد بدون سبوس تولید شده و پوسته ی گندم (سبوس) آن حذف شده است.

بسیاری از پزشکان تا اوایل دهه ی سی قرن بیستم سبوس را یک ماده ی زاید و اضافی که موجب خراش روده ی بزرگ (کولون) می شد ، به حساب می آوردند. اما با پژوهش های جدید دو دهه ی گذشته فواید فراوان نان سبوس دار اثبات شد و سبوس به عنوان یک داروی موثر طبی برای بیمارانی که همیشه از مسئله ی یبوست یا اختلالات روده ی بزرگ رنج می برند، شناخته شد.

این ماده ی موثر حیاتی هم اکنون در داروخانه های ایالات متحده و سراسر اروپا در فروشگاه های مواد غذایی کشورهای پیشرفته به صورت بسته بندی های شکیل عرضه می گردد.

 

کشفیات جدید علمی در خصوص فواید سبوس

هم اکنون پزشکان اتفاق نظر دارند که سبوس مهم ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می رود . جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر ، التهاب دیورتیکول (کیسه ای مدوربه اشکال و اندازه های مختلف است که در جدار داخلی روده ایجاد می شود)، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت های دستگاه گوارش (که غالباً در میان افراد مسن مشاهده می گردد) پیشگیری می کند.

 توصیه می شود همراه با مصرف سبوس، مایعات و آب فراوانی نیز مورد مصرف قرار گیرد.

بر اساس پژوهش های مختلف ، سبوس غنی ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می شود. این فیبر و الیاف را که مواد سلولزی و همی سلولزی می باشد، اکثر مردم می شناسند و می دانند که مصرف آن موجب افزایش حجم مدفوع می گردد. افزایش حجم مدفوع عامل اساسی مبارزه با یبوست و بیماری کولون و پیدایش سرطان کولون می باشد.

البته باید گفت که فیبرهای گیاهی به دو نوع محلول و حلول تقسیم می شوند. سبوس گندم جزء فیبرهای غذایی حلول است که در جلوگیری از یبوست و سایر بیماری های روده بزرگ تاثیر زیادی دارند.

سبوس جو و برنج جزء فیبرهای محلول می باشند که اثر زیادی در کاهش کلسترول خون دارند.

 

سبوس، ملین و مسهل قوی ( ضد یبوست(

یکی از پژوهشگران علوم تغذیه و فیزیولوژی دستگاه گوارش به جین کاربر می گوید : “در تنظیم سیستم گوارشی و رفع یبوست هیچ ماده ای با قدرت سبوس برابری نمی کند. سبوس موجب رانش مدفوع در طول لوله های روده ی کوچک و بزرگ شده و در عین حال تاثیر فراوانی بر حرکات موجی شکل روده ها دارد”.

علاوه بر آن یبوست باعث جذب سموم مدفوع و ورود آنها به خون شده و خون را کثیف و غلیظ می سازد. پیداست که خون آلوده محیط مناسبی برای تغذیه ی سلول ها و نیز گلبول های سفید و قرمز نبوده و سبب تیرگی رنگ رخسار و رسوب مواد سمی در انتهای مفاصل و درد و التهاب آنها در نواحی کمر و پا می گردد. به ویژه اگر همراه با اوره و اسید اوریک بالا ناشی از مصرف زیاد مواد پروتئینی مانند گوشت های قرمز باشد ، این اثرات تشدید می شود.

یبوست بر سیستم عصبی و روابط و رفتار افراد نیز اثر می گذارد و موجب بروز عصبانیت ، پرخاشگری ، افسردگی ، تنش های روانی، خستگی های مفرط، کوفتگی بدنی، بی حوصلگی، کسالت و سرانجام پیری زودرس در اثر رادیکال های آزاد می گردد.

 فیبرهای گیاهی به دو نوع محلول و حلول تقسیم می شوند. سبوس گندم جزء فیبرهای غذایی حلول است که در جلوگیری از یبوست و سایر بیماری های روده بزرگ تاثیر زیادی دارند.سبوس جو و برنج جزء فیبرهای محلول می باشند که اثر زیادی در کاهش کلسترول خون دارند.

توصیه می شود هنگام مصرف سبوس ، از نوشیدن مایعات به ویژه آب ، آب میوه ها و نیز مصرف روغن زیتون  غافل نشوید. این مواد به اثر بخشی سبوس در حفظ سلامتی بدن کمک می کنند.

گروهی از پژوهشگران انگلیسی به سرپرستی “کومانگ” از دانشگاه کمبریج انگلیس، اقدام به مقایسه ی اثر سبوس و اثرات هویج  ، کلم  و سیب  در تنظیم حرکات دودی شکل روده در میان 19 هزار فرد سالم و طبیعی نمودند و به این نتیجه رسیدند که اگر چه سبزیجات و میوه اثرات ملین خوبی در روده های انسان دارند، اما میزان این اثر هرگز به پای تاثیر سبوس بر روده ها نمی رسد.

پژوهشگران دانشگاه کمبریج به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه ی 5 گرم سبوس، وزن مدفوع و سهولت خروج آن از روده ها را دو برابر می کند.

برای دستیابی به چنین اثری باید 5 فنجان هویج یا کلم پخته یا 11عدد سیب خورده شود تا اثر 5 گرم سبوس را در بدن داشته باشد.

در طی پژوهشی دیگر روشن شده که مصرف روزانه 15 گرم سبوس به اضافه ی مصرف انواع غذاهایی مانند دانه های گیاهی، شیر  یا سیب زمینی  منجر به درمان 6 درصد از مبتلایان به یبوست گردیده است.

 

فیبر و الیاف گیاهی سبوس عامل باز دارنده ی سرطان کولون

پژوهش های جدید نشان می دهد که مصرف سبوس و نان سبوس دار احتمال پیدایش سرطان کولون  و راست روده را کاهش می دهد.

سبوس موجب تخمیر و آزاد سازی ترکیبات ناشی از سوخت و ساز بدن در کولون می گردد و همین پدیده یعنی پیدایش ترکیبات ناشی از فعل و انفعالات متابولیسم، عامل باز دارنده در پیدایش سرطان روده ها و مانع حدوث بیماری های دستگاه گوارش است.

 

آیا زیاده روی در مصرف سبوس مجاز است؟

همان گونه که کاهش یا عدم مصرف سبوس برای عملکرد سیستم گوارشی مناسب نیست، افراط و زیاده روی در مصرف سبوس نیز عارضه به وجود می آورد. بنابراین توجه به نکات زیر ضروری است :

– زیاده روی در مصرف سبوس ممکن است ایجاد اسهال نماید.

– زیاده روی در مصرف سبوس منجر به انسداد روده و التهاب دیورتیکول روده می شود.

– توصیه می شود پس از مصرف سبوس، مایعات و آب فراوانی نیز مورد مصرف قرار گیرد.

پس رعایت اعتدال و میانه روی در مصرف هر نوع ماده غذایی ( هر چند که مفید باشد ) لازم و ضروری است

قرص اطریفل مقل ملین فرآورده طب سنتی بوده و برای درمان یبوست، درمان بواسیر، شقاق، باد شکن، دفع سردی، رطوبت و بلغم اضافه، کمک به درمان کولون تحریک پذیر بسیار موثر می باشد.

خواص : درمان یبوست-درمان بواسیر-شقاق، باد شکن-دفع سردی-رطوبت و بلغم اضافه-کمک به درمان کولون تحریک پذیر 9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *