داروی گیاهی اشتها اور کودکان

خواص دارویی و گیاهی

همیشه مادران از بی اشتهایی و کم غذایی کودکان خود گلایه دارند و به دنبال راه حل های متعدد برای درمان این موضوع می گردند و متاسفانه همیشه هم به تجویز و خوراندن سرخود شربت اشتها آور برای کودکان ختم می شود.

گاهی بی اشتهایی در کودک نشانه یک بیماری پنهان در او است و خوراندن شربت اشتها آور برای کودکان نوعی سرپوش گذاشتن بر علت بی اشتهایی کودک است و می تواند در آینده عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. علاوه بر این بین میل به غذا که یک نوع غریزه طبیعی در هر فرد برای زنده ماندن است با بی اشتهایی تفاوت زیادی وجود دارد. و عواملی مانند سرما خوردگی، تب و هم می تواند دلیلی بر کم اشتهایی و عدم اشتها کودک شود. در ضمن این مسئله می تواند یک نوع اتفاق ژنتیکی نیز باشد که میزان اشتها در یک کودک با دیگر کودکان کاملا متفاوت است.

ما در این مقاله به بررسی فواید و مضرات شربت اشتها آور برای کودکان اشاره می کنیم و از تاثیرات شربت های اشتها بر بدن کودکان می گوییم.

شربت های اشتها آور به طور معمول یک آنتی هیستامین هستند که یکی از عوارض آنها تاثیر بر بی اشتهایی است. یکی از مشهور ترین داروهای اشتها آور سیپروهپتادین است که برای درمان حساسیت های غذایی، فصلی، پلاسما و خون و در دسترس عموم قرار دارد و از عوارض آن می توان به درمان بی اشتهایی در کودکان اشاره کرد.داروی گیاهی اشتها اور کودکان

از عوارض داروهای اشتها آور می توان به گیجی، خواب آلودگی، عدم تمرکز، بی خوابی و کم خوابی کودک به علت هیجان زیاد، بی قراری، تپش قلب، کاهش فشار خون، تاثیر بر عملکرد کبد، اسهال، استفراغ و یبوست را برد. این داروها می توانند در کودکان منجر به کاهش عملکرد هشدار های مغزی و اختلال دفع ادراری شود. و تقریبا تمام این عارضه ها به علت تاثیر سیپروهپتادین بر اعصاب دستگاه مرکزی می باشد.

 

مصرف بیش از اندازه از شربت اشتها آور برای کودکان می تواند باعث توهم، مشکل قلبی و ریوی و حتی مرگ شود. سازمان غذا و دارو در کشور آمریکا استفاده از داروی اشتها آور را برای کودکان زیر دو سال را مطلقا ممنوع اعلام کرده است. در کودکان دو تا چهار ساله نیز به علت احتمال ایجاد حساسیت مصرف این دارو ها مجاز اعلام نشده است و مصرف این داروها در کودکان بالای چهار سال با دستور پزشک و در کوتاه مدت مانعی ندارد.

شربت های اشتها آور گیاهی که عمدتا به خورد کودکان داده می شود معمولا عصاره ای از گیاهان و یا میوه هایی مانند انار است که تاثیر سوئی بر روی کودک ندارد. و عملکرد آن به این می ماند که شما یک ماده ترش به کودک خود بدهید که بعد از صرف آن قطعا احساس گرسنگی می کند.

 

به این مثال توجه کنید که بی خطر ترین و سودمند ترین خوراکی آب است که اگر در مصرف بیش از اندازه آن نیز اقدام شود تمام املاح و مواد معدنی بدن را با خود دفع می کند پس این داروهای گیاهی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و برای مصرف و اندازه مصرف آنها حتما باید با پزشک مشورت کرد.

چون این شربت اشتها آور برای کودکان بر روی دیگر ارگان های بدن هم تاثیر می گذارند، پس به هیچ عنوان استفاده طولانی مدت از آنها توصیه نمی شود و اما در رابطه با مصرف کوتاه مدت این داروها برای رفع بی اشتهایی باید بدانید که گاهی بی اشتهایی در کودکان به علت یک بیماری عفونی و مانند عفونت ادرار ساده در کودک است و والدین با تجویز سرخود شربت اشتها آور برای کودکان بر روی این بیماری سرپوش می گذارند و یا گاهی بی اشتهایی به علت مشکلات هورمنی می باشد که اگر تشخیص داده نشود، رشد بچه را به خطر می اندازد. حتی دیابت و کم خونی نیز می تواند از دلایل بی اشتهایی باشند. پس مصرف خود سرانه داروهای اشتها آور چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت توصیه نمی شود.

 

لازم است بدانید که مهم ترین معیار تغذیه و رشد کودک منحنی رشد او می باشد که بر این اساس ذکر شده است که در سال اول رشد کودک بسیار با سرعت طی می شود. به گونه ای که در پایان یک سالگی وزن کودک به سه برابر وزن زمان تولدش می رسد و قدش هم 25 تا 3 سانتی متر رشد می کند و اما در سال دوم رشد کودک به نصف این اندازه می رسد و در سال سوم رشد قدی و وزنی کودک تغییر آنچنانی ندارد. بعد از گذشت سه سالگی رشد کودک به گونه ای است که اگر در سال هشت سانتی متر قد کشید و دو تا سه کیلوگرم وزنش بالا رفت، بهترین رشد را داشته است.

پس کودکان نیز بر حسب غریزه برای زنده ماندن به خوردن غذا احتیاج دارند و متاسفانه برخی مادران فرق بین بی اشتهایی و عدم نیاز کودک به غذا را تشخیص نمی دهند و به همین علت مدام به فکر راه چاره برای کم اشتهایی و یا بی اشتهایی کودک خود هستند. و این قضیه که والدین با پاداش و التماس کودک خود را وادار به غذا خوردن می نمایند در واقع سیستم طبیعی بدن او را بهم می ریزند و خاطره بدی از غذا خوردن در ذهن کودک خود باقی می گذارند که باعث تنفر او از غذا خوردن می شود. و مدام با خوراندن شربت اشتها آور برای کودکان و مولتی ویتامین ها سعی در تحریک اشتهای کودک دارند که کار نادرستی است. پس از حتی از دادن مولتی ویتامین ها و مکمل ها و یا شربت های اشتهاآوری که در عطاری ها وجود دارد بدون نظر و تجویز پزشک به کودک خود ندهید. اگر کودک شما واقعا بی اشتها است به دنبال علت این ماجرا باشید. زیرا کمبود خون و فقر آهن، کمبود روی و ویتامین D در کودکان نیز باعث بی اشتهایی در آنها می شود. در ضمن برای رشد کودک فقط باید به منحنی رشد او توجه داشت که اگر بالا رونده بود به این معنا است که کودک سوء تغذیه ندارد و اگر سیر نزولی داشت باید کودک را نزد پزشک برد. همچنین گاهی بی اشتهایی کودک به علت تب و یا اسهال و یا دندان در آوردن او همین طور عفونت هم می تواند باشد، پس بسته به نظر شخصی خود از هیچ دارویی استفاده نکنید.

نکته آخر اینکه بی اشتهایی کودک می تواند کاملا ژنتیکی باشد و اشتها در کودکی با کودک دیگر کاملا فرق کند پس هیچ گاه در این رابطه کودکان را با هم مقایسه نکنید.

منبع : آرگا



چه عواملی به زیبایی پوست شما صدمه می زنند


تجربه یک تور خوب، هم تفریح، هم خرید با تور استانبول آژانس مسافرتی زیما سفر پارس



جشنواره های پاییزی چین





کرم نرم کننده دست و صورت جوجوبا مای


نشانی شما منتشر نخواهد شد.


داروی گیاهی اشتها اور کودکان







خانه

موبایل

گیاهان دارویی برای چاق شدن

 

داروی گیاهی اشتها اور کودکان

در دنیای امروز، بسیاری از افراد به دنبال شیوه های مختلف لاغری و کاهش وزن هستند. این در حالی است که تعدادی همواره تلاش در افزایش وزن دارند که این موضوع، کمتر مورد توجه است.در این مطلب گیاهان دارویی مفید برای افزایش وزن را آورده ایم اما باید در همین ابتدا عرض نماییم که هیچ گیاه دارویی را به مدت طولانی و خودسرانه مصرف نکنید و حتماً این کار تحت نظر متخصص طب سنتی یا گیاه شناس باشد. این مورد مخصوصاً در مورد کسانی که مشکلات کبدی و کلیوی دارند و یا داروهای خاصی مصرف می کنند دارای اهمیت بیشتری است.

ریشه گل قاصدک مناسب برای مبارزه با لاغریریشه گل قاصدک مغذی است و باعث افزایش اشتها و درمان لاغری می شود. برای استفاده از خواص آن جوشانده آن را در یک فنجان و نیم تهیه کنید. طعم این نوشیدنی تلخ است که آن را بعد از کمی ولرم شدن با عسل شیرین کنید.ریشه‌ی گیاه قاصدک همچنین یکی از درمان‌های فوق العاده در یبوست است و یبوست از علل اصلی در کاهش اشتها و مشکلات گوارشی است. ریشه گیاه قاصدک سرشار از فیبر است و باعث دفع سموم بدن می شود و در رفع لاغری مؤثر است. از دیگر خواص آن درمان سوءهاضمه و سنگ کیسه صفرا است.روش استفاده از ریشه گل قاصدک در درمان یبوست در جهت درمان لاغری2 گرم ریشه خشک گیاه قاصدک را در یک لیتر آب و به مدت 1 دقیقه بجوشانید و سپس آن را صاف کنید. یک فنجان روزی سه بار به مدت یک ماه میل کنید.

جنتیان یا جنتیانا (کوشاد) کمک به درمان لاغریکوشاد دارای ماده ای شیمیایی ب آماروجنتین می باشد که بسیار تلخ است.

برای آماده کردن این گیاه در درمان لاغری، ریشه این گیاه را باید به خوبی شستشو دهید و به مدت بیست دقیقه آن را جوشاند تا آماده شود.برای نتیجه بهتر آن در درمان لاغری، روزی یک فنجان میل کنید تا اثر آن را مشاهده فرمایید. توصیه به مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی و کودکان زیر دو سال نشده است و برای افراد با سنین بالاتر از 65 سال با احتیاط مصرف شود.

شیرین بیان و کمک به درمان لاغری شمابرای تأثیر شیرین بیان در رفع لاغری، یک پنجم گرم ریشه شیرین بیان خشک را در آب بجوشانید. این دم‌نوش را تا سه بار در روز می توانید استفاده فرمایید. 

شیرین بیان به  درمان لاغری کمک می کند

 چای بابونه، چای مخصوص لاغریچای بابونه به‌طور مؤثری در رفع لاغری و افزایش اشتها مؤثر است. روزی یک فنجان از این چای میل کنید.

مارچوبه و درمان لاغری2-5 گرم پودر مارچوبه را به شیر جوشیده اضافه فرمایید، یک قاشق مرباخوری کره به آن بیفزایید. از این نوشیدنی دو بار در هفته به مدت دو ماه برای رسیدن به نتایج خوبی در جهت رفع لاغری استفاده کنید.

جینسینگ و خواص فوق العاده آن در رفع لاغریاین گیاه دارای خواص فوق العاده بسیاری است و در علم آیورودا از آن استفاده های فراوانی می شود.یک لیوان شیر را ولرم کنید و به آن دو قاشق مرباخوری کره و دو قاشق غذاخوری پودر گیاه جینسینگ اضافه فرمایید. آن را به خوبی هم بزنید و یک‌بار در روز استفاده فرمایید. نوشیدن این نوشیدنی تا سی روز توصیه می شود تا نتیجه آن را بر روی لاغری مشاهده کنید.

زنجبیل و خواص فوق العاده آن در همه درمان ها و رفع لاغریزنجبیل می تواند در رفع اختلالات گوارشی بسیار مؤثر باشد و بر روی افزایش اشتها به صورت مناسبی مؤثر است. تحقیقات نشان داده است که این ادویه در افزایش وزن شما و رفع لاغری مؤثر است.از زنجبیل رنده شده بر روی غذاها در هنگام پخت و پز یا دم‌نوش آن استفاده فرمایید.   

زنجبیل برای افزایش اشتها مفید است و باعث چاقی می شود

  نسخه‌های گیاهی اشتها آوربی اشتهایی عمدتاً علل عصبی دارد ولی علل دیگر آن نیز عبارتند از: کم خونی، یبوست، ریزه خواری و اعتیادنسخه شماره ۱ اشتها آور:این نسخه برای بی اشتهایی های با منشأ عصبی مناسب است و برای کودکان.مواد لازم:بابونهبه لیموزنجفیلپونه

طرز تهیه:۴ گیاه فوق را به نسبت مساوی مخلوط کرده و به صورت دم کرده یک قاشق مرباخوری از این مخلوط در یک لیوان آب جوش مصرف کنیدنسخه قوی تر برای افزایش اشتها:مواد لازم:افسنتینسماقجوزبویاگلپرپونهطرز تهیه:از گیاهان افسنطین و سماق و جوزبویا و گلپر از هر کدام یک قسمت و از گیاه پونه ۲ قسمت را با هم مخلوط کرده و یک قاشق مرباخوری در یک لیوان آبجوش دم کرده مصرف کنید. 

دمنوش مفید برای چاق شدن

  نسخه خیلی قوی تر برای افزایش اشتها:مواد لازم:جنتیانا ۴ قسمتبهارنارنج یا پوست نارنج ۴ قسمتاسطوخودوس ۴ قسمتگل گندم ۲ قسمتزنجفیل ۱ قسمتطرز تهیه:همه موارد فوق را مخلوط کرده و یک قاشق مرباخوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش دم کرده و مصرف نمایید. اگر جنتیانا پیدا نکردید به جای آن از افسنتین یا درمنه ها استفاده کنید. البته بهترین اشتهاآور همان گیاه جنتیانا است.

دم کرده اسطوخودوسنسخه افزایش اشتها برای کسانی که زخم معده دارند:اگر کسی زخم معده دارد و علاوه بر آن بی اشتها نیز می‌باشد نمی‌توان برای این شخص از گیاهان دارویی مواد تلخ و تند استفاده کرد برای این افراد از نسخه زیر استفاده کنید.مواد لازم:به لیموبهارنارنجبادرنجبویهزرشکطرز تهیه:گیاهان فوق را به نسب مساوی مخلوط کرده و یک قاشق مرباخوری از آن را در یک لیوان آب جوش دم کرده و مصرف نمایید.نکته مهم: نسخه های اشتها آور باید یک ساعت قبل از غذا مصرف شوند.

 

منبع:tebyan.net

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *