داروی عفونت روده ای کودکان

خواص دارویی و گیاهی

آبا می دانید ترنس چیست ؟ آیا ترنس همان تراجنسی است؟ تا چه حد با ترنسکشوال (Transsexual)، آشنایی دارید؟ تفاوت بین ترنسکشوال را با همجنسگرایی می دانید یا شما هم فکر می کنید این دو مسئله، یکی هستند؟ جالب است بدانید که ترنس ها در چه شرایطی زندگی می کنند  و روحیات آنها چگونه است. در این مقاله از دکتر سلام می خواهیم به بررسی ترنس ، انواع آن ، درمان هورمونی آن و شرایط لازم برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت بپردازیم. اگر می

این زائده گوشتی نرم که بر روی اندام تناسلی ظاهر می شود، زگیل تناسلی خفیف دارد. یک عفونت منتقله از راه جنسی ( STI ) ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV می باشد که این روزها زیاد به گوش تان خورده است. زگیل تناسلی خفیف ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل های تناسلی به خصوص برای زنان بسیار خطرناک هستند چرا که برخی انواع اچ پی وی می توانند باعث ایجاد سرطان واژن و سرطان

در چند وقت اخیر در شبکه های اجتماعی اینفلوئنسرهای آرایشی و بهداشتی مژه هایی را تحت عنوان مژه مگنتی یا مژه مغناطیسی یا حتی مژه آهنربایی معرفی کرده اند. در این پست قصد داریم ببینیم که مژه های مگنتی که افرادی مثل صدف بیوتی یا هدی بیوتی به شدت این روزها در حال معرفی اونها هستن، دقیقا چی هستن و چه کاربردی دارند. مژه مگنتی (مژه مغناطیسی) چیست؟ یکی از مشکلات مژه های مصنوعی استفاده نسبتا دشوار و برخی عوارض اونهاست. مژه های برای

کچلی ریش نوعی بیماری قارچی پوست است که باعث ریزش قسمتی ار موهای صورت می شود.این عفونت به دو صورت عمیق و سطحی ممکن است رخ دهد،در این مقاله دکتر سلام شما را روش درمان گچلی ریش آشنا می کند.

تبخال در کودکان و نوزادان بصورت تاول هایی اطراف لب ها ظاهر می ‌شود. در برخی از مواقع والدین تبخال را با جوش های ناشی از آلرژی یا

در مورد مشکلات دوران بارداری چه می دانید؟ آیا زمانی که شاهد علائم و مشکلاتی در بارداری خود می شوید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید؟ در چه

در مورد آرتریت روماتوئید چه می دانید؟ آیا می دانید افرادی که به این بیماری دچار می شوند، شاهد عوارض این بیماری بر روی مفاصل خود می باشند؟

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک می تواند به شما

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که احساس کنید، سقف دهان شما متورم شده باشد و احساس درد کنید؟ آیا می دانید به چه دلایلی ممکن

بارداری از لحاظ فیزیکی و احساسی در شما تغییراتی را به وجود می آورد. برخی از این تغییرات خوشایند هستند و برخی دیگر نیستند.

در مورد پره اکلامپسی چه می دانید؟ هر زن بارداری، در دوران حاملگی خود مراقبت های زیادی را باید انجام دهد تا فشار خونش

آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.

نوشیدن نوشابه ‌درهنگام تشنگی یک اشتباه برای جبران آب از دست رفته بدن است زیرا آسیب فراوانی به کلیه‌ها وارد می‌کند و به مرور از کار افتادگی کلیه‌ها می شود.

یک چرت 2 دقیقه ای برای بدن لازم است.
خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی در فرد، احتمال مرگ و میرناشی ازسکته قلبی را کاهش میدهد.

روزانه 3 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
برای درمان مشکلات زنانه مفید است.

جالب است بدانید جنین در داخل رحم مادر نسبت به نور محیط واکنش دارد، همچنین مزه غذاها را نیز احساس می‌کند و همراه با مادر نگران می‌شود

یکی از مهمترین و قدرتمندترین عضلات بدن،عضله های قسمت چهار سر ران هستند که نقش باز و بسته کردن زانو را نیز دارند،در این

مفصل ها محل اتصال دو استخوان به یکدیگر هستند. مفصل زانو یکی از مهم ترین مفصل ها در بدن به شمار می آید. به


دکتر علی‌اصغر متقی، متخصص کودکان و نوزادان، درباره عفونت‌های معده و روده در کودکان می‌گوید:

« عفونت‌های معده و روده و یا در واقع بیماری گاستروآنتریت در اثر التهاب‌های معده و روده به وجود می‌آید. شایع‌ترین علت بروز این التهاب عفونت‌های ویروسی است. ویروس‌های مختلفی باعث به وجود آمدن این بیماری می‌شوند اما آنتروویروس‌ها از شایع‌ترین عوامل بروز این عفونت‌ها هستند.»



این بیماری معمولا در پاییز و زمستان و اوایل بهار شیوع دارد و کودکان مبتلا به این بیماری علائم به ‌درد شکم، اسهال، استفراغ و گاهی اوقات تب دچار می‌شوند. بسته به شرایط بیماری، اگر اسهال و استفراغ به مدت طولانی ادامه پیدا کند، باعث می‌شود بدن کودک آب زیادی را از دست بدهد و دچار کم‌آبی شود.

این متخصص کودکان و نوزادان، درباره عوامل بروز این عفونت توضیح می‌دهد:

«آلودگی‌های غذایی هم ممکن است باعث این عفونت بشوند و اگر بچه اشیاء و چیز‌های آلوده را در دهانش بگذارد ممکن است ویروس از طریق آن به بدنش وارد شود. چون ویروس عفونت‌های معده و روده از طریق دهان وارد بدن فرد می‌شوند. معمولا والدین متوجه بیماری نوزادشان می‌شوند مگر اینکه او درد‌های خفیفی داشته باشد که ناشی از انگل‌ها باشند. این بیماری در صورتی که درمان نشود، باعث شل شدن شکم بچه و اختلال در وزن‌گیری او می‌شود.»




نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم، عدم رعایت بداشت فردی و خوردن مواد غذایی آلوده باعث بروز این عارضه می‌شود که علائم ذکر شده در بالا معمولا بعد از 72 ساعت خود را نشان می‌دهند. این بیماری در افردای که بیماری زمینه‌ای دارند (همانند کودکان شیر خوار و افراد مسن) خطرناک است و باید سریعا درمان شود.

در ادامه به دیگر علل بروز این بیماری اشاره خواهد شد:



نورو ویروس

نورو ویروس شایع‌ترین علت اسهال و استفراغ بزرگسالان محسوب می‌شود که چون در طول فصل زمستان منتشر می‌شود، گاهی اوقات “میکروب استفراغ زمستانی نیز یده می‌شود. با این حال در هر زمان از سال احتمال بروز عفونت روده وجود دارد. این ویروس در مدفوع بیمارِ دچار عفونت در روده وجود دارد، بنابراین چنانچه بیمار پس از اجابت مزاج دستان خود را به خوبی نشوید، ویروس به تمام سطوح، اشیاء و مواد غذایی لمس شده توسط وی منتقل می‌شود و برای چند روز در چنین محیط‌هایی زنده باقی می‌ماند که این باعث انتقال به افراد دیگر می‌شود.




عفونت‌های معده و روده در نوزادان بسیار کم مشاهده می‌شود مگر اینکه ویروس از طریق شیشه شیر یا پستانک وارد دهان‌شان شود و یا عفونت‌های ویروسی از طریق بیماری اطرافیان و یا هر راه دیگری وارد بدن بچه شود. به همین دلیل دکتر متقی می‌گوید:« این ویروس در سنین نوپایی شایع است چون در این سن بچه‌ها معمولا هر چیزی دم دستشان باشد در دهان می‌گذارند بنابر‌این ویروس‌ها از همین طریق به بدن‌شان وارد می‌شوند. بسته به نوعی ویروس‌هایی که بدن را آلوده می‌کنند،‌ممکن است این بیماری ۵ تا ۶ روز طول بکشد.»

دکتر متقی درباره‌ی پیشگیری و درمان عفونت‌های معده و روده می‌گوید:

«خوشبختانه واکسن این بیماری در دسترس است و با رعایت بهداشت دست و دهان می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد. عفونت‌های معده و روده معمولا خود‌به خود درمان می‌شود و نیازی به درمان دارویی ندارد. اما مادران باید برای جبران کمبود آب بدن بچه به او مایعات زیاد و یا سرم خوراکی بدهند.

انواع مواد غذایی و لبنیات پروبیوتیک هم می‌توانند در درمان عفونت‌های معده و روده مفید باشند چون محدوده میکروبی بدن را تنظیم می‌کنند یعنی میکروب‌های مضر را از بین می‌برند و میکروب‌های مفید را نگه می‌دارند.»برای درمان ابن بیماری نیازی به پرهیز غذایی نیست و کودکان می‌توانند غذا‌های خود را به روال گذشته بخورند. اما بهتر است که بچه‌ها در این دوره آب و مایعات مصرف کنند و غذا‌هایی بخورند که حاوی پروتئین باشد.




داروهای ضد اسهال


داروهای ضد اسهال گاهی اوقات برای کاهش اسهال مصرف می‌شوند. لوپرامید داروی ضد اسهالی است که معمولاً برای درمان عفونت معده و روده استفاده می‌شود. این دارو حرکت مواد موجود در روده را آهسته می‌کند و همچنین جذب آب از دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد. یبوست و گیجی دو اثر جانبی رایج لوپرامید و دل پیچه، خواب آلودگی، حساسیت پوستی و نفخ از عوارض نادر آن محسوب می‌شوند. لوپرامید برای بیماران مبتلا به کولیت اولسروز یا دیسانتری (وجود خون یا مخاط در اسهال و تب) و بانوان باردار مناسب نیست؛ اما مصرف آن در دوران شیردهی مجاز است. کودکان زیر ۱۲ سال نباید داروی ضد اسهال مصرف کنند، مگر آن که پزشک معالج، آن را تجویز کرده باشد.





داروی ضد استفراغ

داروهای ضد استفراغ، مانند متوکلوپرامید، گاهی اوقات در جلوگیری از استفراغ یا کاهش آن مفید هستند. متوکلوپرامید، به صورت قرص یا آمپول، عضله‌های مورد استفاده در زمان استفراغ را شل می‌کند و در این بین جذب مایعات و مواد غذایی توسط دستگاه گوارش را نیز تسریع می‌کند.


آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک‌ها معمولاً برای درمان عفونت معده و روده تجویز نمی‌شوند، چون بسیاری از موارد این بیماری ناشی از ویروس است نه باکتری. حتی هنگامی که باکتری عامل بروز بیماری است، آنتی بیوتیک غالباً بیش از زمانی که بیمار صرفاً منتظر برطرف شدن علائم می‌ماند، مؤثر نیست. با این حال آنتی‌بیوتیک در صورت اسهال و استفراغ شدید و تعیین وجود باکتریی خاص در نمونه مدفوع تجویز می‌شود. طعم فلز در دهان، حالت تهوع و استفراغ از اثرهای جانبی مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت روده و معده محسوب می‌شود.

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

خواص و مضرات گیاهان و داروها

ستاره | سرویس سلامت – تپش قلب Heart palpitations)) به انقباض و انبساط قلب یا به عبارتی به باز و بسته شدن قلب گفته می شود. تعریف دیگری که برای تپش قلب به کار می رود احساس آگاهی فرد از تپش قلبش است. زیرا در حالت عادی تپش قلب احساس نمی شود و به صورت تپیدن و لرزیدن بروز می کند.

هرگاه فرد ضربان قلب خود را احساس می‌کند لازم است به پزشک مراجعه کند که در مواردی که این تپش قلب ناشی از بیماری‌های قلبی همچون افتادگی دریچه پرولاپس و یا فشارخون باشد، نگران کننده است. در غیر این صورت در سایر موارد که ناشی از استرس یا رژیم غذایی خاصی باشد، جای نگرانی وجود ندارد.

تپش قلب در برخی موارد خاص نگران کننده است (گاهی نشانه آریتمی قلبی است) اما در اکثر موارد مشکل جدی وجود ندارد.

تپش قلب هم در زنان وهم مردان دیده می‌شود اما به علت شیوع بیماری‌هایی مانند کم خونی، اضطراب و پرکاری تیروئید در زنان، تپش‌ قلب هایی که علت‌های غیرقلبی دارند در زنان است. تپش قلب بیماری محسوب نمی‌شود بلکه نشانه یک بیماری است که ممکن است علت آن بیماری قلبی باشد، تپش قلب یک هشدار است و باید جدی گرفته شود.

معمولا تپش قلب موجب می شود افراد به پزشک قلب مراجعه کنند اما یک شرح حال ساده از بیمار می‌تواند از ابتلا یا عدم ابتلای او به بیماری قلبی را نشان دهد. تپش قلب در بیمارانی که سابقه ابتلا به تنگی عروق کرونر یا نارسایی قلبی دارند یک هشدار به حساب می‌آید و باید جدی گرفته شود.

برای تشخیص بروز دلایل تپش قلب، کنترل شرح حال بیمار و نوع تپش قلبش بسیار اهمیت دارد. تپش‌ قلب ناگهانی معمولا منشا قلبی دارد، اگر دلیل تپش‌ قلب بیماری قلبی باشد منجر به سرگیجه و تنگی نفس می شود و زمان دقیق آغاز و پایان تپش مشخص است در حالی که اگر تپش قلب به یکی از دلایل استرس، کم خونی، پرکاری یا کم کاری تیروئید باشد در طول روز زمان مشخصی ندارند.

بروز تپش قلب بیماری شایعی است و حدود 2 درصد افرادی که به کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند از تپش قلب شکایت دارند و تپش یکی از بیماری‌های شایع قلبی است. 

تپش قلب‌های ناگهانی خطرناک هستند، نه آنهایی که به ‌خاطر اضطراب، دویدن و دلایل دیگر. در تپش قلب‌های مهم از لحاظ پزشکی معمولا فرد در حالت نشسته بدون اینکه هیچ مشکل و استرسی داشته باشد ناگهان دچار حمله تپش قلب می‌شود و همزمان با آن ممکن است افت فشار پیدا کند.

اما نباید به‌صرف اینکه فرد مبتلا به تپش قلب این علائم را نداشته باشد، بگوییم وضعیتش اصلا مهم نیست.

برای تشخیص خطرناک بودن نوع تپش قلب، می‌توان دقیقا آن زمانی که حمله تپش شروع می‌شود نوار قلب گرفت. اگر هم بیمار نتوانست در آن لحظه نوار قلب بگیرد می‌تواند از دستگاه Holter Monitoring استفاده کند.

تنگی نفس و تپش قلب گاهی در حال فعالیت و گاهی درخواب و استراحت دیده می شود و می تواند به صورت گذرا یا مداوم یا حمله ای باشد. تپش قلب می تواند همراه با درد قفسه سینه ، احساس تنگی نفس یا احساس سرگیجه، تاری دید یا اختلال تعادل باشد.

شما ممکن است در خطر ابتلا به تپش قلب باشید، اگر:

اصل درمان تپش قلب بر حذف عامل به وجود آورنده (دارو، تنباکو، قهوه، چای و الکل) تشخیص و درمان بیماری های همراه (پرکاری تیروئید، افت قند خون، علائم یائسگی و اضطراب) استوار است که غالبا با رعایت عادات مناسب زندگی و تغذیه، کاهش استرس، هیجانات و انجام فعالیتهای ورزشی تناسب تپش قلب فرد بهبود می‌یابد.

مصرف برخی مواد غذایی مانند چای و قهوه، سیگار و نوشابه گازدار باعث تپش قلب می‌شوند که در چنین مواردی رعایت یک رژیم غذایی خاص به افراد توصیه می‌شود.

غذاهای نفخ دار، سبزیجات و میوه‌های خام ممکن است موجب بروز تپش قلب در افراد شود.

در بیمارانی که برای تپش قلب به پزشک مراجعه می‌کنند درمان قطعی است. در برخی موارد تپش قلب مادرزادی است و در این بیماران به دلیل مشکل ساختاری در سیستم‌های هدایتی قلب حملات تپش قلب ناگهانی اتفاق می‌افتد و بیمار با مشکل مواجه می شود.

با استفاده از روش راه‌های هدایتی قابل تشخیص است و در اکثر موارد پزشکان می‌توانند با امواج رادیو فرکانسی مسیرهای هدایتی را بسوزانند و تپش‌های سریع قلب بیمار درمان قطعی یابد.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

تا حالا شده که قلب‌تان به‌طور ناگهانی و بدون دلیل برای چند ثانیه تند و محکم بزند یا حس کنید که بعضی ضربان‌ها جا افتاده‌اند؟ به این حس تپش قلب می‌گویند. برای بعضی‌ها این اتفاق سالی یک‌بار می‌افتد اما بعضی افراد در طی روز بارها آن را تجربه می‌کنند و گاهی این‌قدر قوی است که به حمله‌ی قلبی شبیه می‌شود. با ما همراه باشید تا با علت تپش قلب و راه‌های درمان تپش قلب آشنا شوید.

عامل ایجاد تپش قلب در اغلب موارد پیش‌آمدنِ مشکلی جزئی و موقتی در ضربان قلب است که خطری هم ندارد، اما در موارد نادری ممکن است نشان‌دهنده‌ی مشکلی در قلب یا قسمت دیگری از بدن‌ باشد. پزشکان به‌‌راحتی تپش قلبی را که بر اثر خشم، اضطراب، افسردگی و دیگر مشکلات روحی به‌وجود آمده باشد، تشخیص می‌دهند.

افراد مختلف تپش قلب را به‌صورت‌های مختلفی تجربه می‌کنند. تپش قلب می‌تواند حس لرزش قلب، خفگی یا مور‌مور شدن را به شما منتقل کند. گاهی ممکن است حس کنید که قلب‌تان یک ضربان را جا می‌اندازد یا به‌سختی می‌تپد. بعضی‌ افراد تپش قلب را به‌شکل ضربان‌هایی در گردن و قفسه‌ی سینه حس می‌کنند و برخی هم فقط احساس ناراحتی کلی دارند.

تپش قلب ممکن است خیلی ناگهانی رخ بدهد و همان‌قدر هم ناگهانی ناپدید بشود و اغلب به فعالیت‌ها، اتفاقات و احساسات مهم ارتباط دارد. ورزش، فعالیت بدنی، خشم و اضطراب نیز می‌توانند باعث تپش قلب شوند. برخی افراد هنگامی که می‌خواهند دراز بکشند یا بعد از مدت زیادی خم شدن، راست بایستند حس می‌کنند قلب‌شان برای یک لحظه می‌گیرد. محرک‌های تپش قلب عبارتند از:

دلایل مختلفی برای تپش قلب وجود دارد. بعضی مواردِ تپش قلب به انقباض زودهنگام دهلیزهای بالایی قلب برمی‌گردند. وقتی دهلیزها به اندازه‌ی کسری از ثانیه زودتر از زمان مقرر منقبض بشوند، برای اینکه به آهنگ معمولی و صحیح خود برگردند لحظه‌ای استراحت می‌کنند. در نتیجه فرد احساس می‌کند که ضربان قلبش دچار جهش شده است که معمولا انقباض سریع و شدیدی را به‌دنبال دارد؛ این در حالی است که دهلیزهای پایینی تلاش می‌کنند تا خون اضافی‌ای را که در زمان استراحت جمع شده به بیرون بفرستند. ضربان‌های زودهنگام معمولا سلامتی‌تان را تهدید نمی‌کنند و نشانه‌ی حمله‌ی قلبی نیستند.

دو نوع آشفتگیِ دیگرِ ضربان که باعث تپش قلب می‌شوند فیبریلاسیون دهلیزی و تاکی‌کاردیای فوق‌بطنی هستند. فیبریلاسیون دهلیزی انقباض بی‌نظم و معمولا سریع دهلیزهای بالایی قلب است. تاکی‌کاردیای (سرعت ضربان بالا) فوق بطنی هم وقتی اتفاق می‌افتد که سرعت ضربان قلب بیش از حد طبیعی باشد و از بالای دهلیزهای پایینی شروع می‌شود. هردو مورد می‌توانند کوتاه یا طولانی‌مدت باشند و تپش قلب ایجاد کنند.

انقباض زود‌هنگام بطن نیز باعث تپش قلب می‌شود. یک یا حتی چند مورد متوالی انقباض زودهنگام بطنی معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه همراه با غش، تنگی نفس یا نشانه‌های دیگر باشد. اما تعداد زیاد و پشت سر هم انقباض بطن مشکل‌ساز است و ممکن است به نوعی آشفتگی قلبی خطرناک که به فیبریلاسیون بطنی معروف است، منجر بشوند.

دلایل دیگر: مشکلاتی که برای نگهدارنده‌ی زمان ضربان قلب (گره سینوسی یا ضربان‌ساز قلب) به‌وجود می‌آید نیز می‌تواند باعث تپش قلب شود. این مشکل بین دهلیزهای بالا و پایین ناهماهنگی ایجاد می‌کند.

آسیب بافت قلب در اثر حمله‌ی قلبی یا جراحت‌های دیگر و مشکلاتی مثل افتادگی دریچه‌ی میترال نیز می‌تواند باعث تپش قلب شود.

تپش‌ قلب معمولا گذراست و متأسفانه در اغلب موارد همین که پایتان به مطب دکتر می‌رسد دیگر خبری از تپش قلب‌تان نیست و این باعث می‌شود که تشخیص علت کمی مشکل باشد.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند در تشخیص به پزشک‌تان کمک کند این است که برایش توضیح بدهید که ضربان‌هایتان چگونه‌اند و هر چند وقت یک‌بار و چه موقع ایجاد می‌شوند. قبل از اینکه پزشک‌تان را ببینید، به پاسخ این سؤال‌ها فکر کنید:

آزمایش و معاینه‌ی پزشک می‌تواند نشانه‌های بارز تپش قلب را برای‌تان معلوم کند. اگر پزشک‌تان هنگام معاینه، صدای مور‌مور یا صداهای دیگری را بشنود احتمالا یکی از دریچه‌های قلب‌تان مشکل دارد. او ممکن است آثار کم‌ خونی، مشکل تیروئید، کمبود پتاسیم یا مشکلات دیگری را که به تپش قلب منجر می‌شوند در آزمایش‌تان ببیند.

الکتروکاردیوگرام ابزار استانداردی است که به تنظیم تپش قلب کمک می‌کند. این دستگاه با ثبت فعالیت الکتریکی قلب، ریتم ضربان و هر مشکل آشکار و ظریفی را که وجود داشته باشد نشان می‌دهد. اما فقط برای ۱۲ ثانیه می‌تواند این کار را انجام بدهد، در حالی‌که ممکن است پزشک‌تان بخواهد برای مدت بیشتری ضربان‌تان را اندازه بگیرد تا علت تپش قلب‌تان را تشخیص بدهد.

اگر تپش قلب‌تان همراه با درد قفسه‌ی سینه باشد احتمالا پزشک‌تان آزمایش تمرین استرس از شما خواهد گرفت. اگر سرگیجه داشته باشید یا سرعت ضربان‌تان بالا باشد شاید لازم باشد که برای مطالعه و بررسی بیشتر، وسیله‌ی کوچکی در قلب‌تان جاسازی شود.

اگر در خطر مشکل ضربان قلب هستید یا تپش قلب سلامت جسمی یا روحی‌تان را با مشکل مواجه می‌کند، ثبت آهنگ ضربان قلب‌تان برای ۲۴ ساعت یا کمی نشان می‌دهد که مشکل کار کجاست. نمایشگر هالتر می‌تواند ضربان قلب‌تان را برای ۲۴ ساعت ثبت کند و شما هم‌زمان می‌توانید به فعالیت‌های روزانه‌تان ادامه بدهید. برچسب‌های کوچکی به‌ الکترود که به یک دستگاه ثبت‌کننده متصل است روی قفسه‌ی سینه‌تان چسبانده می‌شود که می‌توانید آن را در جیب‌تان بگذارید یا دور گردن یا کمرتان ببندید. در حین آزمایش باید کارهایی را که انجام داده‌اید و احساسات‌تان را با زمان‌شان یادداشت کنید. وقتی نمایشگر را به پزشک‌تان نشان می‌دهید او با بررسی داده‌های ثبت شده متوجه این بی‌نظمی‌ها می‌شود.

معمولا ۲۴ ساعت برای تشخیص مشکل تپش قلب کافی نیست. نوعی دستگاه ثبت‌کننده وجود دارد که می‌توان آن را در بدن کاشت تا ضربان قلب‌تان را برای روزها یا هفته‌ها ثبت کند.

اگر بدون دلیل تپش قلب دارید می‌توانید با انجام این کارهای ساده به درمان خود کمک کنید:

اگر تپش قلب به سراغ‌تان آمد در ابتدا این کارها را انجام بدهید:

مانور والسالوا: با انگشت‌هایتان بینی‌تان را بگیرید، دهان‌تان را ببندید و سعی کنید در همین حالت عمل بازدم را با فشار انجام دهید.

به خودتان فشار بیاورید: درست مثل زمانی که اجابت مزاج می‌کنید ماهیچه‌های شکم‌ را منقبض کنید.

آب سرد: به صورت‌تان آب سرد بپاشید یا سرتان را در یک ظرف پر از آب سرد فرو کنید.

ورزش: ورزش شدید قلب را به کار وادار و به درمان تپش قلب کمک می‌کند.

نفس عمیق: آرام بنشینید و چشم‌هایتان را ببندید. یکی از دست‌هایتان را روی شکم‌تان بگذارید. به‌آرامی و از راه بینی نفس‌تان را به داخل بکشید به‌طوری که شکم‌تان به سمت داخل حرکت کند. از راه دهان یا بینی نفس‌تان را بیرون بدهید و این کار را تکرار کنید.

حرکت والسالوا (باد کردن لپ‌ها و بینی)، فشار آوردن، نوشیدن آب خنک و ورزش، عصب واگ را تحریک و ضربان قلب‌تان را کنترل می‌کند. تنفس عمیق به شما کمک می‌کند آرام شوید و راحت‌تر بتوانید استرس و خشم‌تان را که باعث تپش قلب می‌شود کنترل کنید.

اگر روش‌های خوددرمانی مؤثر واقع نشد و تپش قلب‌تان هم‌چنان ادامه داشت ممکن است لازم باشد روش‌های پزشکی را امتحان کنید. داروهایی مثل بتابلوکرها معمولا برای درمان تپش قلب مفید هستند. این داروها ضربان قلب را کند و سیگنال‌های ناگهانی را کنترل می‌کنند تا ضربان قلب تنظیم شود.

گاهی اوقات برداشتن قسمتی از بافت قلب می‌تواند تپش قلبی را که به دلیل سیگنال‌های الکتریکی منحرف در قلب به‌وجود آمده‌اند، کنترل کند.

اگر تپش قلب‌تان همراه با تنگی نفس، سرگیجه، درد قفسه‌ی سینه یا غش کردن باشد باید با پزشک‌تان یا اورژانس تماس بگیرید، چون ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک بیماری قلبی جدی باشد.

nownew Date .(“)[],.(“).typetext/ .src+?v+now..+″+now.+″+now.getDate+″+now.,

nownew Date .(“)[],.(“).typetext/ /.src+?v+now..+″+now.+″+now.getDate+″+now.,

سلام دو ساله تپش قلب درخواب دارم الان هرشب بعد از یک ونيم ساعت درخواب دچار تپش میشم ومجبور به بيداري من ميشه واسترس شدید دارم خانم دکتر راهنمایی فرمایید. سپاسگذارم.

درود بر شمااسترس میتونه موجب تپش قلب بشه. بهتره با روش‌های متعدد کاهش استرس آشنا بشید و اونها رو اجرا کنید تا بتونید استرس‌هاتون رو بهتر مدیریت کنید. مراجعه به پزشک رو هم حتما مدنظر قرار بدید، چون کیفیت خواب شبانه بسیار مهمه و میتونه روی سایر جنبه‌های زندگی‌تون تأثیر بذاره.پیشنهاد میکنم مطالب زیر رو مطالعه بفرمایید، حتما براتون مفید خواهند بود:انواع اختلالات خواب، علل، علائم و روش‌های درمانی آنهادرمان استرس شدید با ۹ راهکار آرامش‌بخشبا آروزی سلامتی و آرامش برای شما

آقایی که شما میگی اگر با تپش قلب تنگی نفس هم داشتید به اورژانس بروید تقریبا هرکسی که من دیدم که قلبش اینجوری میشه تنگی نفس هم داره . درضمن این چه مسخره بازیه هرکی میاد میگه تپش قلب آن طرف هم میگن پانیک یکی میگه ده سال طول میکشه یکی میگه ۲۰ سال . تپش قلب که آدم سالم هم داره شما باید یه اسم دیگه بذارید مثلا بگید حس بد در قلب یا محکم زدن قلب .

سلام دوست گرامیتپش قلب یک اصطلاح پزشکی هست که در ابتدای متن تعریفش کردیم: «زمانی که قلب به‌طور ناگهانی و بدون دلیل چند ثانیه تند و محکم بزند یا فرد حس کند که بعضی ضربان‌ها جا افتاده‌اند. این حالت گاهی سالی یک بار و گاهی بارها در طی روز رخ می‌دهد و آن‌قدر قوی است که به حمله قلبی تشبیه می‌شود.»توصیه‌ای که برای مراجعه به اورژانس در انتهای متن آورده شده، به‌منظور پیشگیری از وضعیت‌های وخیم‌تر هست چون تپش قلب همراه با اون علائم، «امکان داره» نشانه‌ی یه بیماری قلبی جدی باشه.

سلام . متشکرم از توضیحاتتپش قلب آیا درمانش سریعه؟من میگم الان بیماری پانیک با بیماری تپش قلب چه فرقی داره؟ . توی بیماری پانیک افراد بیمار رو به شدت ناامید میکنند و میگن که این بیماری سال ها طول میکشه.اگر تپش قلب سریع خوب میشه من بیام تو گروه تپش قلب

سلامطول دوره‌ی درمان تپش قلب بستگی به علت به‌وجود اومدنش داره.تپش قلب میتونه یکی از نشانه‌های حملات پانیک باشه.پیشنهاد میکنم مطلب زیر رو مطالعه بفرمایید همه‌ی اطلاعاتی رو که درباره‌ی حملات پانیک نیاز دارید، احتمالا پیدا خواهید:حملات پانیک چیست؛ از نشانه‌ها تا درمان

سلام..وجود اصلی تپش قلب بیماریهای روحی و اعصاب از نوع خفیف میباشد که خود منشا تپش قلب میباشد..من شخصا پانیک رو پشت سر گذاشتم اما یک ساله تپش قلب دارم .۴۰ تا ۵۰ میلی گرم پرانول مصرف میکنم.و ضربان عادی برای بنده ۱۱۰ میباشد .علل اصلی تپش‌ قلب بیماری اعصاب و در بعضی از موارد مربوط ب معده هم میباشد..ب امید سلامتی

ممنون.تپش قلب دارمدقیق چیزی تو این مطالب بود که من تجربه کردمعاشق شدن تپش قلب میاره:))؟؟!!

خواص انجیر تازه و انجیر خشک برای سلامتی و زیبایی

خواص ازگیل؛ ۹ خاصیت دارویی و فوق‌العاده ازگیل برای سلامتی

کتاب مردی به اوه اثر فردریک بکمن؛ زندگی تراژیک پیرمردی تنها

طرز تهیه لازانیا گوشت؛ یک غذای وسوسه‌انگیز و خوشمزه

جاهای دیدنی اردبیل؛ ۷ جاذبه گردشگری سردترین شهر ایران

کتاب قورباغه را قورت بده؛ ۲۱ راه عملی مقابله با تنبلی

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید

‌نویسی در چطوربه منزله‌ی پذیرفتن شرایط و مقررات می‌باشد.

بعضی از مواقع شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بطور ناگهانی دچار تپش قلب شده باشید و این مسئله حتما باعث نگرانی شما شده باشد. در این مطلب به دلایل تپیش قلب ناگهانی می پردازیم.

گاهی اوقات به دلیل استرس و اضطراب، ورزش و فعالیت شدید دچار تپش قلب می شویم که این امری طبیعی است و جای نگرانی نیست. اما زمانیکه بی دلیل دچار تپش قلب شویم باید این مساله را جدی بگیریم و درصورت تکرار حتما به پزشک مراجعه کنیم. تپش قلب شدید ناگهانی می تواند نشان از بیماری های پنهان قلبی باشد و نگران کننده است. در این مطلب علت تپش قلب ناگهانی را بررسی می کنیم.

تپش قلب نگران کننده کدام است؟ ضربان قلب فرد بالغ در زمان استراحت و در حالت عادی باید بین ۵۰ تا ۸۰ بار در دقیقه باشد.

به هرگونه نظمی ضربان قلب و اختلال ریتم قلبی، آرتیمی گفته می شود که شامل دو نوع اصلی است.

برادی کاردی نوع اول اختلال ریتم قلبی بوده که زمانی رخ می دهد که ضربان قلب بسیار آهسته و کمتر از ۵۰ بار در دقیقه است.

تاکی کاردی نوع دیگر اختلال ریتم قلبی یا همان آرتیمی است که با ضربان قلب بسیار سریع و بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه مشخص می شود.

آرتیمی خفیف معمولاً بدون علامت بوده اما در موارد شدید اختلال ریتم قلبی، تپش قلب، تنگی نفس، احساس لرزش در قفسه سینه و کاهش سطح هوشیاری از علائم هشدار دهنده این بیماری است.

آرتیمی های شدید در صورت عدم درمان ممکن است باعث مرگ بیمار شوند. معمولاً تپش قلب دائمی ناشی از وجود اضطراب در بیمار است اما اگر فردی به صورت کاملاً ناگهانی و به طور موقت از چند دقیقه تا چند ساعت دچار تپش قلب گردد حتماً باید برای انجام معاینات لازم به پزشک متخصص مراجعه نماید.

دلایل ایجاد اختلال ریتم قلبی  اختلال ریتم قلبی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تنگی رگ های قلبی، نارسایی قلبی، بیماری های دریچه قلب و یا وجود یک عصب اضافه در مدارهای الکتریکی قلب ایجاد گردد.

پرکاری تیروئید و کم خون نیز از دیگر علل اختلال در ریتم قلبی و ایجاد بی نظمی در ضربان قلب افراد هستند.

گرفتن نوار قلبی (الکتروکاردیوگرام)، استفاده از دستگاه هولتر (دستگاه قابل حملی که به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت ضربان قلب بیمار را ثبت می کند)، انجام EPS و تحریک الکتریکی قلب از طریق آنژیوگرافی و تست های استرس ورزشی از راه تشخیص آرتیمی به شمار می روند.

روش درمان تپش قلب آرتیمی خفیف نیاز به درمان نداشته و با پیشگیری از موارد تشدید کننده بیماری مانند مصرف ادویه جات، چای غلیظ، نوشابه و قهمه می توان آن را کنترل نمود.

اگر استفاده از دارو برای درمان آرتیمی مؤثر واقع نگردد عمل ابلیشن یا سوزاندن بافت قلبی انجام می شود.

ابلیشن روشی است که با هدایت یک لوله نازک به سیاهرگ و عضله قلبی بیمار، بافت هایی را که باعث ایجاد بی نظمی در ضربان قلب می گردند را به وسیله امواج رادیویی تخریب می کند.

استفاده از باتری های ضربان ساز، دفیبریلاسیون قلبی و جراحی از دیگر روش های اصلاح ریتم قلبی شدید هستند.

آدرس شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

بیماری های قلبی، درمان پیشگیری و علائم آنها در این نوشتار ۷ بیماری قلبی را

تپش قلب (Heart palpitations) مشکلی است که در آن فرد احساس می کند قلبش سریع، لرزان و یا کوبنده، می تپد.

تپش قلب می تواند حاصل استرس و اضطراب، ورزش، سیگار کشیدن، مصرف کافئین، مصرف دارو یا در موارد خاص بدلیل بعضی از انواع بیماری ها رخ دهد. هرچند تپش قلب در موارد خاص می تواند نگران کننده باشد (مثلا بعضی از اوقات نشانه آریتمی قلبی است)، اما در اکثر موارد مشکلی جدی نمی باشد.

تنگی نفس و تپش قلب از علایم شایع قلبی و غیر قلبی مراجعه کنندگان به پزشکان قلب است بخصوص در جوانان و نوجوانان و بصورت بسیار شایع در خانم های جوان می باشد که بصورت احساس متناوب ضربان قلب یا لرزش یا وقفه یا ایست ضربان یا جا افتادگی ضربان وگاهی بصورت مداوم و گاهی متناوب .یا بصورت منظم یا نظم است.

این علایم گاهی با فعالیت و گاهی درخواب و استراحت دیده می شود می تواند بصورت گذرا یا مداوم یا حمله ای باشد. تپش قلب می تواند همراه با احساس تنگی نفس یا درد قفسه سینه یا احساس سرگیجه یا تاری دید یا اختلال تعادل وباشد.

همانگونه که می‌دانید قلب نوعی تلمبه است. خون بوسیله آن در بدن جریان می‌یابد، اما چه تلمبه حیرت‌زایی! قلب در هر تپش تقریبا صد سانتیمتر مکعب خون را در بدن پخش می‌کند. روزانه حدود ۱۰ هزار لیتر خون بوسیله این تلمبه در درون رگهای هدایت می‌شود. در مدت عمر متوسط یک انسان شاید ۲۵۰ میلیون لیتر خون بوسیله قلب، تلمبه زده شود.

طول مدت هر تپش قلب انسان، کمی بیش از هشت‌دهم ثانیه است. بنابراین،‌ قلب روزی صدهزار بار می‌‌تپد و در فاصله هر یک تپش به مدتی برابر زمان یک تپش،‌ به استراحت می‌پردازد. پس قلب روزانه حدود ۶ ساعت آرامش دارد.

این که می‌گوییم «تپش» قلب، مقصودمان بسته و باز شدن آن است؛ یعنی انقباض و انبساط آن. تلمبه قلب در حالت انقباض (بسته شدن) خون را بیرون می‌راند؛ اما در حالت انبساط (باز شدن) خون را به درون قلب می‌کشد. البته گمان نکنید که این کار به سادگی مثلا باز و بسته شدن مچ دست صورت می‌گیرد. خیر؛ بلکه انقباض قلب به ‌صورت نوعی موج از پایین قلب شروع شده، تا به بالای آن حرکت می‌کند.

عواملی همچون استرس، هیجان و کم خوابی در تپش قلب موثر است،احساس آگاهی از ضربان قلب را تپش قلب می‌گویند؛ زیرا افراد در مواقع عادی از تپش قلب خود ناآگاه هستند و این تپش قلب به صورت تپیدن و لرزیدن ظاهر می‌شود.

هرگاه فرد ضربان قلب خود را احساس می‌کند لازم است به پزشک مراجعه کند که در مواردی که این تپش قلب ناشی از بیماری‌های قلبی همچون افتادگی دریچه پرولاپس و یا فشارخون باشد، نگران کننده است. در غیر این صورت در سایر موارد که ناشی از استرس یا رژیم غذایی خاصی باشد، جای نگرانی وجود ندارد.تپش قلب در زنان شایع‌تر است، اما درمان‌های دارویی آن ربطی به سن و جنس ندارد و در همه افراد بسته به علت و ریشه تپش قلب یکسان است.مصرف برخی مواد غذایی همچون چای و قهوه، سیگار و نوشابه گازدار باعث تپش قلب می‌شوند که در چنین مواردی رعایت یک رژیم غذایی خاص به افراد توصیه می‌شود.غذاهای نفخ دار، سبزیجات و میوه‌های خام ممکن است باعث بروز تپش قلب در افراد شود.

کسی که دچار تپش قلب می‌شود باید به پزشک مراجعه کند. پس از انجام معاینات لازم نوار قلب از بیمار گرفته می‌شود که تا حد زیادی می‌تواند علت تپش قلب را مشخص کندوگاه نیز انجام آزمایشهایی برای تشخیص برخی بیماریهای زمینه‌ای لازم است. در نهایت اگر علت تپش قلب مشخص نشود، دستگاهی به هولترمونیتور یا نوار قلب متحرک به فرد متصل می‌شود تا اگر در طول 24 ساعت فرد دچار تپش قلب شد، نوار قلب در همان حالت از بیمار گرفته شود و نوع آریتمی قلب فرد مشخص شود.

علاوه بر هولتر مونیتور، می‌توان از تست ورزش استفاده کرد تا پزشک و بیمار اطمینان حاصل کنند که فعالیت شدید، عامل بوجود آورنده آریتمی خطرناک نیست.اصول درمان بر درمان تپش قلب، حذف عامل بوجود آورنده (دارو، تنباکو، قهوه، چای و الکل) تشخیص و درمان بیماریهای همراه (پرکاری تیروئید، افت قند خون، علائم یائسگی و اضطراب) استوار است که در اکثر موارد با رعایت عادات مناسب زندگی و تغذیه، پرهیز از استرسها و هیجانات و انجام ندادن فعالیتهای ورزشی تناسب تپش قلب فرد بهبود می‌یابد.

ترس مفرط و احساس قریب الوقوع بودن مرگ و نابودی. بیمار غالباً نمی تواند علت ترس خود را بیان کند. ممکن است دچار اغتشاش شعور شود و در تمرکز اشکال پیدا کند. بیمار اغلب می کوشد محلی را که در آن قرارگرفته است ترک کند تا از کسی کمک بگیرد. حمله عموماً بیست دقیقه و ندرتاً بیش از یک ساعت طول می کشد.

در رویکرد تشخیصی به بیمار با تپش قلب هدف ازارزیابی بیماران مبتلا به تپش قلب شناسایی افراد دچار آریتمی های تهدید کننده حیات است .بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر یا دارای عوامل خطر بیماری کرونر در ریسک بالایی برای آریتمی های خطرناک هستند .همراهی تپش قلب باسایر علایم مطرح کننده اختلال همودییک مثل سنکوپ یا احساس سبکی درسر یا آنژین صدری و تنگی نفس میتواند ناشی ازیک بیماری ساختاری قلب باشد.

در افراد مبتلا به تپش قلب که در بررسی های تشخیصی بیماری قلبی مشخص شده است بر حسب نوع بیماری درمان های دارویی یا درمان های مداخله ای پیشرفته مثل استفاده از پیس میکر یا دستگاه ICD یا ابلیشن و گاهی مداخله جراحی برای کنترل بیماری زمینه قلبی انجام می شود.

بیماری‌های قلب و عروق به قدری شایع هستند که عامه مردم با علایم آن آشنایی دارند. بسیاری از مردم حالت‌های گوناگونی را که در زندگی روزمره با آن مواجه‌اند به اشتباه به بیماری‌های قلبی عروقی نسبت می‌دهند. به عنوان مثال تپش قلب و تنگی نفس که یکی از تظاهرات نارسایی قلب است مشخصه بیماری‌های دیگری مثل چاقی شدید، بیماری‌های ریوی و اضطراب هم هست.

به دلیل وحشت فراگیری که از بیماری‌ قلبی در عموم مردم وجود دارد حتی اشخاصی که از لحاظ قلب و عروق سالم هستند، گاهی علایمی شبیه به بیماری‌های قلبی را بروز می‌دهند که ناشی از نوعی تلقین ذهنی است. این تلقین در اطرافیان و آشنایان و بیمارانی که بیماری قلبی در آنها به اثبات رسیده و به خصوص کسانی که سکته قلبی یا انفارکتوس قلبی جدی را تجربه کرده‌اند، اغلب باعث وحشت می‌شود. اینجاست که نگرانی‌ها اوج می‌گیرد و پرسش‌ها شروع می‌شود.

فردی که احساس تپش قلب می‌کند، نمی‌تواند تشخیص دهد کدام اختلال ریتم قلبی خطرناک است یا اینکه دلیل آن چیست. گرفتگی عروق قلب، بیماری‌های دریچه‌های قلب، نارسايی قلبی، فشار خون بالا، کم‌خونی، بیماری‌های ریوی (آسم و)، دیابت، کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید، تغییرات هورمونی، تغییرات میزان مواد معدنی در خون از جمله پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم، مصرف موادی مانند کافئین، مواد مخدر(کوکائین، شیشه و)، دخانیات، داروهايي مثل بتا بلوکرها، قرص‌های رژیمی و ضدافسردگی و

می‌توانند باعث تغییر نحوه ضربان قلب شوند، به همین دلیل حتما یک متخصص باید دلیل اختلال ریتم را بررسی کند. با این حال در بسیاری از مواقع هیچگونه بیماری مسببی پیدا نمی‌شود و نیازی به درمان دائمی نیست.

قلب‌های سالم نیز ممکن است دچار اختلال ریتم یا آریتمی شوند. ضربان بین 6 تا 1 طبیعی محسوب می‌شود. انسان‌های سالم گاهی ضربان قلب آهسته‌تری دارند. برای مثال ورزشکاران حرفه‌ای در زمان استراحت و آرامش، ضربان قلب‌شان تا 4 ضربه در دقیقه پايین می‌آید. هنگام فعالیت بدنی، ورزش، بالا رفتن از پله‌ها، حمل خرید روزانه، فشار روحی، خوشحالی، غم، عصبانیت و هیجان ضربان قلب بالا می‌رود تا به بدن اکسیژن کافی برسد.

کندی ریتم قلب زیر 6 ضربه در دقیقه «برادی کاردی» و ضربان بالای 1ضربه در دقیقه «تاکی کاردی» دارد. منشا آریتمی می‌تواند در دهلیزها یا بطن‌های قلب باشد.بین زنان و مردان در ابتلا به بیماری آریتمی قلبی تفاوت کلی نمی‌توان قائل شد. براساس آمار می‌توان گفت زنان نسبت به مردان هنگام آرامش، ضربان قلب‌شان بالاتر است.

زنان کمتر دچار بیماری تنگی عروق قلب می‌شوند اما فاکتورهای به وجود آورنده اختلالات ضربان قلب درآنان موثرتر است. اختلالات ضربان قلب در زنان اوقات دلیل هورمونی دارد. زنان جوان در زمان عادت ماهانه يا کم‌خونی دچار تاکی کاردی می‌شوند و زنان مسن تر در زمان یائسگی.

آریتمی‌های قلبی حین بارداری کم نیستند. ضربان بارداران به طور طبیعی 2درصد افزایش پیدا می‌کند. اکثر آریتمی‌های زمان بارداری بی‌خطر هستند اما حتما باید توسط متخصص بررسی شوند و در صورت نیاز درمان شوند تا خطری برای مادر و فرزند پیش نیاید. کودکان نیز ممکن است مبتلا به تپش قلب شوند.

از هر 1 کودک 1 نفر دچار آریتمی قلبی هستند که البته این آریتمی‌ها بی‌خطر هستند و با گذشت زمان رفع می‌شوند.

با این حال یک نفر از هر 1 کودک دچار بیماری مزمن آریتمی قلبی است که دلیل آن می‌تواند بیماری‌های مادرزاد قلبی، ژنتیک و باشد و باید درمان شود. شروع و قطع ناگهانی تپش قلب در کودکان مدرسه‌ای و جوانان لزوما خطرناک نیست اما باید مورد بررسی قرار گیرد به‌خصوص اگر همراه با سرگیجه، کم‌توانی ناگهانی و حالت تهوع باشد. تمام آریتمی‌های قلبی خطرناک نیستند و باعث جلوگیری از فعالیت‌های ورزشی نمی‌شوند. اما مبتلایان به تپش قلب باید حتما در مورد ورزش، نوع و شدت آن با متخصص خود مشورت کنند.

فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین اختلال ریتم قلبی است. در این بیماری مقدار زیادی موج‌های الکتریکی نظم از دهلیز به بطن می‌رسند. قلب با سرعت بالا و نظمی انقباض‌های غیر موثر و کمتر موثری خواهد داشت که باعث پمپاژ و تخلیه غیرمفید خون از قلب می‌شود. خطر این بیماری، سرعت بالا و نظم دهلیز که احساس بدی در بیمار ایجاد می‌کند، نیست بلکه حرکت ناکافی خون در دهلیز خطر تشکیل لخته خونی و حرکت آن به سمت عروق سر و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

این خطر را می‌توان با استفاده از داروهای ضد انعقادی به حداقل رسانید یا کاملا آن را برطرف کرد. همچنین انقباضات نارس و خارج از ریتم قلبی که گاهی بیمار آن را همچون لگد اسب احساس می‌کند و باعث ناراحتی و وحشت او می‌شود معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد اما باید تحت نظر پزشک قرار گیرد.

اگر منبع ضربان سریع قلب در بطن نباشد، می‌توان با استفاده از دارو یا سوزاندن یک نقطه کوچک در محل تشکیل‌دهنده ضربان سریع، آن را درمان كرد. همچنین ضربان آرام و فواصل قطع ضربان قلب را می‌توان با گذاشتن باطری و ایجاد ضربان کافی و مطمئن برطرف كرد.

تپش قلب احساسی است که تنها خود بیمار می‌تواند آن را بیان کند. به عبارت دیگر پزشک نمی‌تواند به بیمار خود بگوید که شما تپش قلب داريد، در واقع شکایتی است که بیمار با آن نزد پزشک می‌آید. حال ممکن است فردی که احساس تپش دارد با انجام بررسی‌های پزشکی متوجه شود قلبش در وضعیت طبيعي قرار دارد.

ممکن است تپش قلب علت مهم یا غیرمهمی داشته باشد. برای مثال برخی از بیماران دچار کم‌خونی هستند یا اینکه استرس و اضطراب دارند و همین باعث می‌شود ضربان قلب‌شان تندتر بزند اما آنها فکر می کنند به تپش قلب مبتلا هستند. همچنین مشکلات تیروئیدی و مشکلات دریچه‌ای قلب هم ممکن است باعث ایجاد تپش قلب شود، برخی از تپش قلب‌ها ناشی از حالت آریتمی‌هاست.

در این حالت، کانونی در داخل قلب شروع به حملات غیرطبیعی می‌کند. به عبارت دیگر ریتم طبیعی سینوسی قلب را به دست می‌گیرد و به صورت خودمختار شروع به حمله تپش قلب می‌کند. برخی از آریتمی‌ها شدید و خطرناک هستند و ممکن است منجر به ایست قلبی شوند. اما برخی دیگر خوش‌خیم هستند و خود به خود بهبود پیدا می‌کنند.

معمولا تپش قلب‌هایی خطرناک هستند که به صورت حمله‌ای اتفاق می‌افتند و نه به‌خاطر اضطراب، دویدن و در تپش قلب‌های مهم از لحاظ کلینیکی معمولا فرد در حالت نشسته بدون اینکه هیچ مشکل و استرسی داشته باشد یک دفعه دچار حمله تپش قلب می‌شود و همزمان با آن ممکن است افت فشار پیدا کند و چشمانش سیاهی رود.

اما نباید به‌صرف اینکه فرد مبتلا به تپش قلب این علائم را نداشته باشد، بگوییم وضعیتش اصلا مهم نیست. برای اینکه مشخص شود تپش قلب از نوع مهم است یا خیر می‌توان دقیقا آن زمانی که حمله تپش شروع می‌شود نوار قلب گرفت. اگر هم بیمار نتوانست در آن لحظه نوار قلب بگیرد می‌تواند از دستگاه Holter Monitoring استفاده کند. به این صورت که پزشک دستگاه را به مریض وصل می‌كند و بعد او به منزل می‌رود و تا 24 ساعت ضربان قلبش در دستگاه ثبت می‌شود.

بیمار باید در لحظاتی که احساس می‌کند تپش قلب دارد، دکمه دستگاه را فشار دهد تا آن لحظه علامت‌گذاری شود. سپس پزشک آن را بررسی می‌کند تا ببیند در آن لحظه واقعا آریتمی مهمی اتفاق افتاده یا صرفا علامتی بوده است که خود بیمار بیان کرده و چیز مهمی نیست.

همه خانم‌ها تپش قلب و پرولاپس دریچه میترال دارند؟

پرولاپس دریچه میترال یکی از اختلالات آناتومیکی قلب به شمار می‌آید و یکی از علائم آن می‌تواند تپش قلب باشد. در این اختلال دریچه میترال بر اثر کمبود نوعی پروتئین، هنگام بسته شدن مقداری به داخل دهلیز خم می‌شود. شیوع این اختلال به آن مقداری که هم اکنون گفته می‌شود، نیست.

در گذشته معیارهای تشخیصی در اکو با معیارهای امروزی متفاوت بود. شاید پزشکانی که هنوز براساس معیار قدیم کار می‌کنند حالت‌های تپش قلب را پرولاپس دریچه میترال بخوانند. بسیاری از افراد معتقدند 9درصد خانم‌ها پرولاپس دریچه میترال دارند در صورتی که این موضوع واقعیت ندارد. پرولاپس در خانم‌ها شایع‌تر است اما شیوع کلی‌اش در جامعه حدود 2درصد است یعنی از هر 1 نفر ممکن است 2 نفر پرولاپس داشته باشند.

اما باز هم همیشه اینطور نیست که هرکس پرولاپس دارد حتما تپش قلب هم خواهد داشت یا هرکس تپش قلب دارد پس پرولاپس دارد. پرولاپس نوعی بیماری قلبی است که می‌تواند احتمال آریتمی و تپش قلب را بالا ببرد.

اگر تشخیص تپش قلب قطعی شده باشد یعنی متخصص قلب و متخصص اعصاب و روان هر دو به این نتیجه رسیده باشند که شخص برای مثال اضطراب دارد و تپش قلب‌هایش به دلیل اضطراب است، می‌تواند با توصیه پزشک از دارو استفاده کند.

اما نباید هر زمان که احساس تپش قلب کرد خودسرانه دارو مصرف کند. راه‌حل مناسب در اینجا رفتار درمانی است یعنی می‌توان با انجام برخی ورزش‌های آرام بخش، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و انجام تفریحات سالم، اضطراب وارد شده بر بدن را کاهش داد. درمان کم‌خونی و مشکلات تیروئیدی نیز در درمان تپش قلب بسیار کمک‌کننده است.

همچنین مصرف زیاد چای، قهوه و شکلات احتمال آریتمی‌های خوش‌خیم را بالا می‌برد. در مواقعی که تپش حالت اضطرابی و استرسی دارد و فعالیت بدنی فرد کم است اگر یک دفعه شروع به فعالیت کند در ابتدا ممکن است تپش قلب پیدا کنداما در كل ورزش می‌تواند بسیار مفید باشد. اما در تپش قلب‌های بیمارگونه توصیه می‌شود تا زمانی که فرد بهبود کامل پیدا نکرده است اصلا ورزش نکند.

شما ممکن است در خطر ابتلا به تپش قلب باشید، اگر:

درمان تپش قلب بسته به علت آن متفاوت می باشد، اگر تپش قلب شما مربوط به سایر مشکلات باشد می بایست اقدام به درمان آن بیماری نمود. اما اوقات مشکل در نتیجه بیماری های حاد و خطرناک نبوده و بهمین دلیل درمانی توصیه نمی شود. در این موارد پزشک به شما توصیه می کند سایر عواملی که می توانند محرک تپش قلب در شما باشند را کنترل نمایید.1- بنشینید و نفس عمیق بکشید.

اگر احساس می کنید که بدون انجام فعالیت بدنی خاصی، قلب تان تند می زند و اگر سابقه ی بیماری قلبی ندارید، اولین کاری که برای غلبه بر این وضعیت باید انجام دهید این است که آرامش خود را حفظ کنید. در حالت کلی افراد آرام کمتر دچار تپش قلب می شوند.اگر بدون دلیل خاصی دچار تپش قلب می شوید و این مشکل به طور مکرر بروز می کند و شما را از کار و زندگی می اندازد یا اینکه باعث نگرانی تان می شود، حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت تپش قلب تان را بررسی کند، چون احتمال دارد در معرض بیماری های قلبی باشید.

بنشینید و به آرامی نفس عمیق بکشید، به طوری که در هر بار تنفس شکمتان کاملا حجیم شود. چند دقیقه تنفس آرام و منظم باعث می شود که ضربان قلب به حالت عادی برگردد.

تنفس روی سیستم عصبی خودکار که ضربان قلب را تنظیم می کند، تاثیر می گذارد. باید بدانید که هنگام دم ضربان قلب به آرامی افزایش یافته و هنگام بازدم ضربان قلب کاهش می یابد.

در بین برخی افراد نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و کولاها و حتی شکلات سیاه باعث بروز تپش قلب می شود و یا آن را تشدید می کند.

توجه داشته باشید که مصرف الکل و دخانیات نیز می توانند جزو این عوامل باشند.

اگر افزایش ضربان قلب تان بعد از مصرف این قبیل نوشیدنی ها اتفاق می افتند، بهتر است بعد از این نوشیدنی ها آب مصرف کنید تا راحت تر و زودتر دفع شوند.

توصیه می کنیم از مصرف سیگار و الکل به شدت بپرهیزید.

برای کاهش تپش قلب (در صورتی که قلب سالم باشد)، مصرف برخی از گیاهان مانند زالزالک موثر است. اگر تپش قلبتان به دلیل استرس و مشکلات عصبی باشد، می توانید به این گیاه اعتماد کنید.

مزیت زالزالک این است که مورد منع مصرف خاصی ندارد.

برای هر فنجان آب جوش، یک تا دو قاشق غذاخوری گل خشک زالزالک بریزید و اجازه دهید دم بکشد. می توانید روزانه بین 2 تا 3 بار از این دم کرده میل کنید.

توجه داشته باشید که حدود شش هفته طول می کشد تا این گیاه، تاثیر مثبت خود را نشان دهد.

توصیه می کنیم زمانی که برای اولین بار دچار تپش قلب شدید، به پزشک مراجعه کنید و قبل از مصرف هر نوع گیاه یا دارویی، از بی خطر بودن تپش قلب تان مطمئن شوید.

ورزش منظم برای قلب مفید است و شما را از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نجات می دهد.

علاوه بر این ورزش باعث گشادتر شدن رگ ها شده و فشار خون و میزان هورمون های استرس را کاهش می دهد.

برای تقویت قلب تان بهتر است ورزش های سبک و طولانی (حداقل نیم ساعت) مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا انجام دهید تا مقاومت بدن و بخصوص قلب تان بالا برود.

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی و ساردین سرشار از امگا3 ها بوده و برای بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق بسیار مفید هستند.

این ماهی ها مانع از چسبندگی پلاکت های خون می شوند و از تشکیل لخته های خونی و خطر بروز آنفارکتوس میوکارد(سکته قلبی) پیشگیری می کنند.

مصرف منظم ماهی برای قلب و عروق شما مفید است و تپش قلب نازنین تان را آرام می کند.

6- تپش قلب به همراه علائم دیگر: حتما به پزشک مراجعه کنید

در اغلب موارد، تپش قلب اگر بدون بروز علائم دیگر باشد، خطرناک نیست. این مسئله معمولا بعد از ورزش یا احساسات شدید بروز می کند و طبیعی است.

با این حال اگر بدون دلیل خاصی دچار تپش قلب می شوید و این مشکل به طور مکرر بروز می کند و شما را از کار و زندگی می اندازد یا اینکه باعث نگرانی تان می شود، حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت تپش قلب تان را بررسی کند، چون احتمال دارد در معرض بیماری های قلبی باشید.

توجه داشته باشید اگر تپش قلب تان با علائم دیگری مانند سرگیجه، درد قفسه سینه یا مشکلات تنفسی همراه باشد، بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید، چون تمام این علائم نشان دهنده بروز آنفارکتوس میوکارد است.

در صورت مشاهده این علائم در خود و اطرافیان تان، بدون فوت وقت با اورژانس (115) تماس بگیرید.

رایج ترین روش برای تشخیص دلیل تپش قلب، الکتروکاردیوگرام یا همان نوار قلب است. با این روش می توان فعالیت های الکتریکی قلب را ثبت کرد.

از دیگر روش های تشخیصی تکمیلی می توان به اکوکاردیوگرافی اشاره کرد.

البته روش های دیگری نیز وجود دارد که پزشک بر حسب شرایط شما تجویز خواهد کرد.

اگر تپش قلب خود را غیرعادی ارزیابی می کنید، حتما به پزشک مراجعه کرده و سلامت قلب تان را بررسی کنید.

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

1

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Name *

Email *

Website

دیدگاه



اصول و مبانی طب سنتی، مکمل و گیاهان
دارویی نویدبخش توسعه سلامت کم هزینه، کثیر الوصول، خوشایند و مورد پذیرش و
فرهنگ ساز است. به همین دلیل در عصر فناوریهای نوین و پیشرفت چشمگیر علوم و
فنون شاهد اوج گیری موج سبز به مفهوم توسعه فراگیر بهره مندی از طب ساده و
بومی و نیز فرآورده های گیاهی و طبیعی هستیم. امروزه طب سنتی TM، مکمل و
جایگزین CAM بر اساس رویکرد جامع و ضرورت علمی و اقتصادی و نیز توصیه های
مکرر سازمان بهداشت جهانی WHO در حال توسعه است. این رویکرد یکی از مباحث
مهم جهانی درچند دهه اخیر است. دولتها و بویژه سازمان بهداشت جهانی حتی
سازمان ملل متحد طب سنتی را دانش بومی و سرمایه مهم کشور ما دانسته و در
صدد بر آمده اند تا با روزآمد سازی، استاندارد سازی و استفاده از فناوریهای
نوین، طب سنتی و مکمل را به صورت گسترده اما منطقی ترویج نمایند. در بین
کشورهای جهان چین، آمریکا، ویت، فرانسه و آلمان سهامداران بزرگ بازار
گیاهان دارویی و فراورده های  طب سنتی و مکمل هستند.چگونه کودکان بیمار می شوند
مهمترین نکته در شناختی که امروزه از بروز بیماری در کودکان وجود دارد آن
است که عاملی در زندگی کودک وجود دارد که سبب بروز بیماری می شود. این عامل
را می توان استرس ید. استرس در ابتدا به صورت یک محرک در فرد عمل می
کند اما در صورت استمرار یافتن به بروز اختلال در تعادل انرژی منجر شده و
اگر همچنان ادامه یابد ممکن است به بیماری بیانجامد. در پی این یافته با پی
بردن به استرس های اصلی موجود در زندگی فرد و سیستم های متأثر از آن می
توان به تشخیص مناسبی از بیماری دست یافت.
کودکان سالم را از نظر نوع انرژی پایه ای به سه گروه مختلف تقسیم می کنند:
– گروه پر انرژی و قوی
– گروه کم انرژی و حساس
– گروه حساس یا انرژی فراوان عصبی
دانستن این نکته حائز اهمیت است که این تقسیم بندی علاوه بر دوران سلامتی
دوره های بیماری را نیز شامل می شود. یک کودک کم انرژی و حساس ممکن است
هرگز بیمار نباشد در صورتی که یک کودک پر انرژی امکان دارد اغلب بیمار شود.
با تغییر فصل ها و تغییر مطالبات کودک، انرژی کودک  و تعادل بین گرمی و
سردی هم در نوسان بوده و دستخوش تغییرات متناوبی می شود.
قبل از بحث پیرامون بیماری کودکان باید دانست کدام سیستم از سایرین
تحت استرس و فشار قرار می گیرد. این مسئله با شناخت نحوه زندگی کودکان و
درک تفاوتهای آن با زندگی بزرگسالان امکان پذیر است. استرس های اصلی کودکان
عبارتند از هضم غذا و محافظت در مقابل سرما. از این بین هضم غذا مهمترین
عامل محسوب می شود. کودک برای رشد خود نیازمند جذب مواد غذایی است. غذا
فراهم کننده انرژی کودک نیزمی باشد چراکه او جهت مقابله با سرما و رویارویی
با جهان اطراف به انرژی نیاز دارد. به این ترتیب عملکرد دستگاه گوارش در
حفظ سلامت کودک اهمیت ویژه دارد. گوارش خوب در کودکان کلید سلامتی آنهاست.
کودکانی که سیستم گوارشی مناسبی ندارند ممکن است مستعد ابتلا به انواع
بیماریها باشند. در بسیاری از بیماریها از اسهال گرفته تا بی خوابی، سرفه
های مزمن و حتی تشنج ممکن است تنها رفع مشکلات سیستم گوارش برای درمان کافی
باشد.شایع ترین بیماریهای قابل درمان با گیاهان دارویی در کودکی
بیماریهای عفونی، تنفسی و گوارشی از جمله مسائل و مشکلات مهم و شایع دوران
کودکی به شمار می آیند. در رابطه با بیماریهای عفونی شناخت عوامل استرس
زای محیطی و حساسیت کودکان به ابتلا در نحوه تشخیص و درمان مناسب کودک کمک
مؤثری می کند. این موضوع در رابطه با بیماری گوارشی موارد زیر را شامل می
شود: پرسش درباره وضعیت کودک، معاینه دقیق و کامل بدن به منظور تشخیص و
تمایز بیماریهای اولیه و فانکشنال دستگاه گوارش و دیگر بیماریهای سیستمیکی
که عوارض گوارشی ایجاد می کنند. تب و بیماریهای عفونی
مهمترین عفونتهای شایع دوران کودکی شامل عفونتهای سیستم عصبی مرکزی
(مننژیت حاد باکتریایی و آسپتیک)، عفونتهای سیستم تنفسی فوقانی (عفونتهای
گوش خارجی و میانی)، عفونتهای سیستم تنفسی تحتانی (برونشیت و پنومونی)،
التهاب حلق و بینی (آبریزش، سینوزیت، فارنژیت و اپی گلوتیت) و عفونتهای
دستگاه ادراری می باشند.
تب از علائم شایع و مهم در اکثر بیماریهای عفونی می باشد. درجه حرارت
طبیعی بدن 37 درجه سانتی گراد می باشد که تمام عفونتها یا عوامل
ایمونولوژیک می توانند با آزاد کردن مواد تب زای درونی به داخل گردش خون
سبب افزایش دمای بدن بشوند. البته این امکان وجود دارد که پاسخ نوزادان
همیشه با افزایش دمای بدن همراه نباشد و حتی پاسخ هیپو ترمیک نشان دهند. در
حالیکه شیر خواران و کودکان زیر پنج سال ممکن است دچار تب شدید بشوند. سرفه و بیماریهای دستگاه تنفسی
بیماریهای دستگاه تنفسی مانند عفونتهای ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، اوتیت
میانی، پنومونی و آسم عمده ترین مشغله بالینی متخصصین اطفال به شمار می
آیند. سرفه یکی از شایعترین و گاه آزار دهنده ترین علائم بیماریهای تنفسی
می باشد که در اثر تحریک گیرنده های سرفه در مخاط مجاری تنفسی و گوش ایجاد
می شود و بسته به عوامل آناتومیک و علل تحریک کننده ممکن است خصوصیتی
مختلفی داشته باشد. سرفه ها ممکن است حاد یا مزمن باشد که سرفه های حاد
ناشی از عفونتهای تنفسی (پنومونی، برونشیت و سیاه سرفه) هستند و با بهبود
یافتن عفونت فروکش می نماید. سرفه های مزمن علل مختلفی دارند که شامل آلرژی
(آسم و رینیت)، ناهنجاری آناتومیک، عفونتهای مزمن (سینوزیت، پنومونی و
سل)، تماس مواد تحریک کننده محیطی (دود سیگار) و اختلال در عملکرد سیستم
عصبی می باشند.
اغلب کودکان در چند سال اول زندگی پی در پی دچار عفونتهای ویروسی دستگاه
تفسی می شوند، بخصوص اگر با کودکان دیگر در تماس باشند مانند آنهائیکه در
مهد کودک نگهداری می شوند. شایعترین سندرم عفونی انسداد مجاری هوایی فوقانی
(کروپ یا لارنگو تراکئوبرونشیت حاد عفونی) است. کروپ تقریباً همیشه علت
ویروسی دارد و با نشانه های سرما خوردگی شروع می شود. کولیک و بیماریهای دستگاه گوارش
اختلالات گوارشی از جمله مشکلات شایع طب کودکان هستند. تشخیص بیماریها و
تظاهرات مربوط به گروه های سنی خاص مهم است. تظاهرات شایع بسیاری از
بیماریهای دستگاه گوارش (چه خوش خیم و چه بدخیم) شامل درد شکم، اسهال،
تهوع، یبوست و خونریزی گوارشی است. کولیک و درد شکمی شایعترین علت مراجعه
کودکان و نوجوانان به پزشک است. درد شکمی به انواع احشایی، سوماتیک و
ارجاعی تقسیم بندی می شود. نکات مهم در ارزیابی درد شکمی  شامل حاد یا مزمن
بودن آن است. سن کودک، محل درد، زمان و دفعات وقوع درد، مدت و ماهیت آن
مهم است. وجود یا عدم وجود علائمی نظیر کاهش وزن، تب، استفراغ، نفخ، اسهال،
خون و شن در مدفوع، وجود بیماری همزمان یا سابقه ترومای اخیر نیز اهمیت
دارد.
یکی دیگر از تظاهرات بالینی شایع در بیماریهای دستگاه گوارش اسهال می باشد
که از نظر فیزیولوژیک 6 مکانیسم مختلف در ایجاد آن دخیلند. بطور مثال بعضی
از باکتریها با افزایش سطح آدنوزین مونوفسفات حلقوی باعث مهار جذب آزادانه
کلرور سدیم و ترشح کلر از مخاط روده شده و در نتیجه اسهال ترشحی ایجا می
کنند. التهاب، حرکات غیر طبیعی روده و عفونتهای مختلف باکتریایی و ویروسی
از سایر علل ایجاد اسهال بشمار می رود. گرفتن شرح حال دقیق که شامل اطلاعات
محیطی (مسافرت کودک، تماس با حیوانات، مصرف غذا و اپیدمی هایی که منشاء
مشترک داشته اند)، مصرف آنتی بیوتیک، معاینه فیزیکی کودک و بررسی مدفوع از
نظر گویچه های سرخ و سفید از عوامل کمک کننده در درمان اسهال می باشد.
البته لازم به ذکر است در صورت عدم وجود عوامل باکتریایی و توکسینها در
کودکانی که دچار کاهش وزن، تبو درد شکمی هستند احتمال وجود بیماریهای
التهابی روده نیز وجود دارد. جهت درمان اسهال علاوه بر ازبین بردن عوامل
ایجاد کننده (از جمله بکار بردن داروهای شیمیایی یا طبیعی وگیاهی)
الکترولیتها و آب بدن کودک نیز باید اصلاح گردد.
یبوست، کاهش تعداد دفعات اجابت مزاج و دفع مدفوع خشک وسفت را شامل می شود.
خودداری ارادی کودک که ممکن است ناشی از رفتار خشونت آمیز هنگام یادگیری
اجابت مزاج و یا احساس درد در هنگام دفع مدفوع باشد، شایعترین علت یبوست
بعد از دوران نوزادی می باشد.
استفراغ یکی از علایم شایع بیماریهای اولیه دستگاه گوارش و نیز بیماریهای
سیستمیکی که عوارض گوارشی دارند، در اطفال می باشد. جهت تشخیص افتراقی
انواع استفراغ، سن کودک یکی از عوامل تعیین کننده می باشد. در دوره نوزادی
ناهنجاریهای مادرزادی، در شیرخوارگی پرخوری، گاستروانتریت، رفلاکس معده به
مری، حساسیت غذایی و عدم تحمل پروتئین شیر، در بچه ها و نوجوانان،
گاستروانتریت، عفونت سیستمیک، آپاندیسیت، مصرف مواد توکسیک، پرخوری عصبی و
بیماریهای التهابی روده، شایعترین علل استفراغ و رگورژیتاسیون است.
برفک در شیرخواران کوچک شایع بوده و شامل ظهور پلاکهای سفید رنگ بروی مخاط
دهان و حلق می باشد. بمنظور جلوگیری از ایجاد دوباره برفک بهتر است سر
شیشه و اسباب بازیهای کودک هر روز جوشانده شود. بیش فعالی و اختلالات رفتاری
اختلال توجه بیش فعالیتی، در واقع مجموعه ای از رفتارها از قبیل بی توجهی،
حواس پرتی، پُر حرکتی و تکانشی می باشد. گاه شدت این رفتارها تا حدی است
که توانایی کودک در  کارکرد اجتماعی و تحصیلی را تحت اشعاع قرار می دهد.
بیقراری و نا آرامی لزوماً از علایم این سندرم نمی باشند. نا توانیهای
اختصاصی یادگیری نیز معمولاً با این اختلال همراه می باشد. البته رفتار
پرخاشگرانه یا ستیزه جویانه در برخی از این کودکان نیز دیده می شود. برای
درمان اولیه کودک دچار این اختلال، معمولاً استفاده از روشهای دارویی و
مداخلات محیطی توصیه می شود. داروهایی که مورد استفاده قرار می گیرند
مانند ریتالین دارای آثار نورو فارماکولوژیک بروی سلولهای عصبی
دوپامینرژیک سیستم فعال کننده مشبک ساقه مغز می باشند. آثار جانبی عمده این
داروها عبارتند از اختلالات اشتها و خواب، افزایش تعداد ضربانات قلب و
فشار خون، پر حرکتی، تحریک پذیری بدنبال قطع دارو و تمرکز و توجه بیش
ازحد.       مهمترین مشکلات در شیر خواران و کودکان نوپا
دو تا سه سال اول زندگی اگر چه بخش بسیار کوچکی از زندگی را تشکیل می دهد
ولی بسیار مهم است. بنابراین توجه به سالهای نخستین زندگی کودک با سهم آن
از دوران زندگی فرد تناسب ندارد و در حقیقت از بیشترین اهمیت ممکن برخوردار
است. در واقع سه مشکل مرتبط با هم وجود دارد که عبارتند از هضم غذا، گرم
نگه داشتن بدن و تنفس. کودکان نه ماه را درگرما و امنیت رحم گذرانده اند و
حال آنکه ناگهان باید تغذیه، تنفس وحفظ حرارت را بر عهده بگیرند. اطفال
برای رشد به مقدار غذای بسیار زیادی نسبت به وزن بدنشان نیاز دارند. وزن
کودک طی شش ماه اول زندگی دو برابر و در طول سال اول زندگی سه برابر وزن در
هنگام تولد می شود. از طرفی نسبت سطح بدن به وزن در اطفال، از
بالغین بوده و به این ترتیب نسبت انرژی که آنها از دست میدهند می
باشد. در نتیجه اطفال باید باز هم غذای بیشتری مصرف کنند تا بتوانند خود را
گرم نگه دارند. از آنجا که تنفس نیز یک فعالیت جدید محسوب می شود، کودک
براحتی دچار عفونت ریه شده و برای مقابله با آن باید انرژی صرف کند. به
عبارت دیگر کودک باید بطور دائم برای فراهم کردن انرژی هر چه بیشتر، غذای
بیشتری دریافت کند.تابلوهای مختلف بیماری در کودکان از گیاه درمانی
تابلوهای بیماری توصیفی از مجموعه علائم و نشانه ها هستند که اغلب همراه
با یکدیگر دیده می شوند. این تابلو ها شیوه ای از تقسیم بندی بیماریها
محسوب می شوند که به تصمیم گیری در مورد تجویز انواع گیاهان دارویی کمک می
کنند و در واقع حد واسطی بین تجویز مبتنی بر علائم و تجویز مبتنی بر کلیات
بیماری محسوب می شوند. این تابلو ها در حقیقت نمایانگر نوعی اختلال در
انرژی هستند. از این رو توصیف آنها دشوار است. ویژگی استفاده از این تابلو
ها آن است که در واقع با تشخیص علایم  اصلی، می توان به اختلال انرژی اولیه
ای که بدن کودک را درگیر کرده است پی برد. شایع ترین تابلوهایی که کل
سیستم گوارش را تحت تأثیر قرار می دهند عبارتند از:
•  غذای راکد
o  کودک قوی است و اشتهای خوبی دارد. بنابراین غذایی که می خورد از
حدی است که توان هضم آن را دارد پس غذای انباشته شده شروع به تخمیر می کند.
•  گوارش ضعیف با انرژی اندک
o  از یک سو کودک ضعیف است و انرژی چندانی ندارد. از این رو سیستم گوارش
به خوبی عمل نمی کند و از سوی دیگر، به علت عدم توانایی دستگاه گوارش و هضم
ناسب، کودک کم انرژی می شود.
•  گوارش ضعیف با انرژی عصبی
o  کودک انرژی چندانی از غذای مورد استفاده کسب نمی کند چون غذای کافی نمی خورد بلکه با تکیه بر انرژی عصبی زندگی می کند.چه گیاهانی را برای کودکان مختلف می توان تجویز کرد؟
گیاهان را نیز میتوان به گروههای مختلف کودکان نسبت داد. کودکان قوی،
ضعیف، گرم و سرد به ترتیب با گیاهان مقوی، تحلیل برنده، گرم و سرد مرتبط
هستند. گیاهان مقوی تأمین کننده مقدار انرژی بیشتری بوده و این انرژی اضافی
را به کودک منتقل می کنند. این مسئله توانایی کودک را در مبارزه با
بیماریها و دشواریهای زندگی می افزاید. در مورد کودکان پر انرژی اغلب از
داروهای تحلیل برنده استفاده می شود. اگرچه این داروها کودکان را کمی خسته
می کند ولی نقش مؤثری در رهایی از فشارهای وارده بر آنها دارد. به این
ترتیب کودک آرامش یافته و می تواند بخوابد. بدترین داروی گیاهی برای این
کودکان گیاهان مقوی هستند که فشار بر کودک را می افزایند. به عنوان نمونه
پسر بچه ای را تصور کنید که در حال دندان درآوردن است. نه تنها دندانها
بلکه هرچیزی که او را تحریک کند سبب عصبانیت او شده و نمیتواند بخوابد.
داروهای مقوی فشار وارده را می افزاید و دما را بالا برده و اوضاع کودک را
بدتر می کند. در حالیکه گیاهان تحلیل بَرنده آرامش کافی برای خوابیدن را به
او می دهند و بسیار مفید هستند.
در حالت مقابل، در مورد پسر بچه ای که رنگ پریده، سست و کم اشتها و اغلب
مبتلا به یبوست است نمیتوان از گیاهان دارویی تحلیل بَرنده ای همچون سنا
(Cassia angustifolia) استفاده کرد چراکه سبب از دست رفتن اندک ذخایر انرژی
می شود که کودک در اختیار دارد. در واقع کودک به چیزی نیازمند است که
بتواند ماهیچه های شکم او را منقبض  و تقویت کند.
سرد و گرم بودن تنها مخصوص گیاهان نیست بلکه غذاها نیز چنین هستند. زنجفیل
(Zingiber officinalis) یک گیاه گرم است درحالیکه خیار (Cucumis
officinalis) سرد است. غذاهای گرم بطور طبیعی در روزهای سرد میل می شوند
مثل آبگوشت بره و غذاهای سرد در روزهای گرم مثل کاهو و خیار. حرارت گیاه
تعیین کننده نحوه پاسخ دهی کودک به آن است بعنوان نمونه بنفشه (Viola
odorata) و اکیناسه (Echinacae angustifolia) که گیاهان سرد محسوب می شوند
در عین حال که در بیماریهایی همچون عفونتهای باکتریال بکار می روند که
علایم گرم دارند ویژه کودکانی هستند که قوی با چهره سرخ و تب دارند و برای
کودان ضعیف و رنگ پریده حتی در صورت تب دار بودن تجویز نمی شوند. البته
مقدار تجویز نیز از اهمیت برخوردار است. در فصل بعد در مورد گرم یا سرد
بودن گیاهان مورد استفاده در درمان کودکان نیز اشاره می گردد.نقش گیاه درمانی
برخی از گیاهان دارویی به منظور بازگشت تعادل به بدن تجویز می شوند و برخی
نیز نقش آنتی بیوتیک و ضد ویروس داشته و در کودکانی تجویز می شوند که
بیماری غیر قابل کنترل به نظر می رسد مثل کودکان مستعد آسم و عفونتها. در
تمام کودکان استفاده از گیاهانی که تعادل را برمی گردانند مفید است. وقتی
کودک رنگ پریده است و از سرما می لرزد گیاهان تأمین کننده حرارت بهتر از هر
آنتی بیوتیک و ضد ویروسی می توانند به رفع علائم کمک کرده و سلامتی را به
بدن باز گردانند. وقتی کودک تب افزایش یابنده دارد، گیاهانی که با افزایش
تعریق به خنک شدن بدن کمک می کنند سریع ترین بهبودی را ممکن می سازند.
البته پزشکانی که با روشهای گیاه درمانی به مداوا می پردازند باید متوجه
شرایط بدنی کودک باشند که آیا توان مقابله با بیماری بدون تجویز آنتی
بیوتیک را دارد یا نه.
بطور خلاصه اکثر بیماریهای ساده و خفیف برای کودکان مفید بوده و تلاش برای
متوقف کردن آنها درست نیست مگر اینکه خطر افزایش عامل بیماریزا بطور جدی
مطرح باشد. در ضمن بهتر است بیماری تا زمانی که عوامل مساعد کننده آن اصلاح
شوند ادامه یابد. مثلاً آبریزش بینی و پوست متورم در سرماخوردگی  سبب دفع
رطوبت اضافی بدن شده و یا تب به برقراری تعادل گرما – سرما کمک می کند.
البته برخی از عوامل بیماریزا مثل ویروس Ebula نیز وجود دارند که بدن
مصونیتی در برابر آنها نداشته و بیماریهای کشنده ایجاد می کنند. وقتی برای
اولین بار سرماخوردگی میان اقوام اسکیمو رواج یافت سبب بروز مرگ و میر
فراوانی شد چراکه این افراد با ویروسی کاملاً جدید مواجه شدند. در این
مواقع طب ارتودوکس واقعاً کارآمد می باشد.تقویت سیستم ایمنی
اگر کودک دچار عفونتهای خفیف مکرر گردد، حتماً اختلالی در سیستم ایمنی
وجود دارد که تقویت آن را ایجاب می کند. در مورد کودکانی که انرژی کافی
برای حفظ سلامت در اختیار ندارند باید علاوه بر تقویت سیستم ایمنی به تقویت
جسمی کودک نیز پرداخته شود تا هر گونه اختلالی بر طرف گردد. مشاهده گردیده
که با تقویت جسمانی کودک، سیستم ایمنی نیز بدون نیاز به تقویت کننده هایی
مانند اکیناسه Echinacea angustifolia تقویت می گردد. این مسئله به صورت
بالینی بسیار حائز اهمیت می باشد که هدف از پیشگیری تنها تقویت سیستم ایمنی
نیست بلکه حفظ بدن در شرایط متعادل می باشد. به گونه ای که امکان بروز
بیماری نباشد و یا در صورت بروز بسیار ملایم ظاهر گردد. هدف از درمان، کشتن
عامل بیماریزا نیست بلکه به حداقل رساندن علائم ناخوشایند بیماری و سرعت
بخشیدن به فرایند اصلاح اختلال موجود است.موارد قابل استفاده برای مقابله با بیماریها در کودکان اکیناسه Echinacea
اخیراً مصرف اکیناسه به عنوان راهی خارق العاده برای دستیابی به سلامتی،
جایگاه ویژه ای یافته است. در آگهی های تبلیغات چنین عنوان می شود که مصرف
اکیناسه موجب تقویت سیستم ایمنی، افزایش طول عمر و سلامتی می گردد. این
اعتقاد وجود دارد که این ادعاها تا حدودی گول زننده است. بهترین زمان برای
مصرف اکیناسه زمانی است که هنوز بیماری بر بدن تسلط نیافته است. مصرف
اکیناسه سبب تحریک قوای دفاعی بدن و فعال نمودن موقت آن می باشد. مصرف
مداوم اکیناسه سبب کاهش تدریجی اثرات آن می گردد. در گذشته اکیناسه در
درمان بیماریهایی که تولید چرک و ترشحات به همرام داشته اند مانند ورم لوزه
و کورک بکار می رفته است. نتایج تحقیقات روی این گیاه متفاوت و گاه متناقض
است. گاه افزایش حساسیت به سرماخوردگی نیز مشاهده شده است. ویتامین ها و مواد معدنی
هنگامی که کودک کم اشتها بوده و یا غذا از کیفیت پایینی برخوردار باشد،
استفاده از مکملهای غذایی می تواند تغییرات چشمگیری در سلامت کودکان ایجاد
نماید. امروزه مواد غذایی در اثر مصرف فزاینده کودها، در خاکهایی فقیرتر از
پیش تولید می شوند. مثلاً کلم بروکلی که اکنون کشت می شود حاوی یک چهارم
کلسیمی است که در گذشته دارا بوده است. بسیاری از غذاهایی که ب ارگانیک
به فروش می رسد در واقع به روشهای هیدروتونیک (بدون خاک) پرورش یافته اند و
اگر چه فاقد حشره کش هستند ولی از نظر ویتامینها و املاح چندان غنی
نیستند. نوع مکمل مورد مصرف نیز مهم است. بهتر است مکملها از سبزیجات یا
عصاره های میوه ها و سبزیجات تهیه شود. آنتی بیوتیکها
علیرغم کاربرد فراوان آنتی بیوتیکها در نجات جان میلیونها انسان، این
ترکیبات عوارض جانبی آشکاری داشته و فلور طبیعی بدن را از بین میبرند از
طرفی وقتی کودک به تنهایی توان مقابله با بیماری را دارد، مصرف آنتی بیوتیک
سبب  اختلال در تعادل بدن و یا عود مجدد بیماری می گردد. اگرچه آنتی
بیوتیکها از منشاء گیاهان پست هستند ولی آنتی بیوتیکهایی با منشاء گیاهان
عالی نیز وجود دارد از جمله آنتی بیوتیکهای ترب کوهی (Cochlearia
amoracia)، زنجبیل شامی (Inula helenium) و بارهنگ سر نیزه ای (Plantago
lanceolata). اثر این آنتی بیوتیکها بسیار اختصاصی بوده و به تعادل بدن
آسیبی نمی رساند. وقتی کودک به تنهایی توان مقابله با بیماری را ندارد ضد
ویروسهای گیاهی که اثرات آنها در شرایط آزمایشگاهی به اثبات رسیده است از
جمله روغن گیاهی Melaleuca alternifolia کاربرد ویژه ای می یابد. گاهی کودک
با  بیماری تهدید کننده حیات دست و پنجه نرم می کند و یا کودکی ضعیف با
بیماری خطر ناکی مثل نفریت روبرو شود، در این صورت آنتی بیوتیکهای وسیع
الطیف بسیار مفید واقع می شوند. عوارض آنتی بیوتیکهای وسیع الطیف را می
توان با مصرف ماست تازه کاهش داد. ماست تازه حاوی انواعی از باکتریهاست.
وقتی کودک مصرف آنتی بیوتیک را قطع می کند این میکروارگانیسمها در روده رشد
می کنند.


 

گیاه درمانی با محدوده درمانی وسیع و عوارض جانبی کمتر

گیاه درمانی مقوله ‏ای است که دارای محدوده درمانی گسترده ‏ای است. تفاوت
بین عصاره و یک ترکیب جدا شده همانند تفاوت بین نوشیدنی ‏های دارای کافئین
با خود کافئین است. مصرف حدود 1 گرم کافئین یکجا یک دوز تهدید کننده و مرگ
آور برای انسان است. این میزان معادل نوشیدن 2 لیتر قهوه حاوی کافئین
زیاد (82 میلی ‏گرم کافئین در هر 15 میلی لیتر) و یا 4 شیشه نوشیدنی
کولا است. این مقدار نوشیدنی که حاوی دوز کشنده کافئین باشد هیچگاه مصرف
نمی‏شود. بعلاوه کافئین در بدن سریعا” به متابولیت‏های بی ضرر شکسته
می‏شود. از طرفی وقتی که گیاهان دارویی توسط پزشکان تجویز شود، مصرف
کنندگان و بویژه والدین کودک بیمار، با اعتماد خاصی آنها را مصرف می‏کنند.
گیاهان دارویی سریع الاثر نیستند و اثرات درمانی آنها پس از مدت
طولانی ظاهر می ‏شود. اگر چه گیاهان دارویی نیز وجود دارند که باعث بروز
اثرات حاد در آزمایشهای فارماکولوژیکی می ‏شوند، امّا نتایج درمانی مورد
نیاز اغلب بعد از گذشت مدتی (گاه تا هفته ‏ها بعد) بروز می‏کند. در گیاه
درمانی اغلب یک دوره کمون برای شروع اثر درمانی وجود دارد. این پدیده بخوبی
در دارو درمانی (مثلاً در مورد داروهای نورولپتیک و ضدافسردگی) شناخته شده
‏است.  بنابراین تعجب ‏آور نیست اگر دیده شود که اثر داروهای گیاهی مؤثر
بر اعصاب پس از گذشت چند هفته ظاهر شود.

تحقیقات فارماکولوژی با گرایش درمانی و همچنین مطالعات جدید بالینی هنوز
در گیاه درمانی نادرند. امّا کارخانه‏های سازنده داروهای گیاهی به صورت
فزاینده ای بر ارزش علمی تحقیقات تئوری و آزمایش‏های بالینی بروی داروهای
گیاهی تأکید می ‏کنند. تقریباً تمام داروهای سنتزی قبل از انسان روی
حیوانات مورد آزمایش قرار می ‏گیرند. در مقابل، عملکرد گیاهان دارویی در
افرادی که به صورت تجربی توسط این داروها درمان شده ‏اند بررسی می ‏شود.
اغلب مشکل است که بتوان یک مدل تجربی که نشان‏دهنده عملکرد درمانی یک گیاه
بر روی مدل حیوانی باشد، ابداع نمود. این موضوع را می‏ توان با عصاره‏هایی
که دارای اثر حاد هستند مثل ملین‏های آنترانوئیدی مشاهده کرد. ولی برای
عصاره‏هایی که دارای دوره کمون طولانی هستند، مانند عصاره والریان، این روش
مشکل است. شواهد منطقی که تأیید کننده اثرات درمانی و فارماکولوژی در
داروهای رسمی می ‏باشند هنوز شامل گیاهان دارویی نمی ‏شود. برای داروهایی
که اجزاء فعال آنها شناخته شده است همانند داروهایی که در گیاه درمانی مصرف
می ‏شوند، متخصصین و مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت اثرات درمانی را بر
اساس یافته‏های علمی بررسی می ‏کنند.

Suspendisse at placerat turpis. Duis luctus erat vel magna pharetra aliquet. Maecenas tincidunt feugiat ultricies. Phasellus et dui risus. Vestibulum adipiscing, eros quis lobortis dictum. It enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Etiam mollis volutpat odio, id euismod justo gravida a. Aliquam erat volutpat. Phasellus faucibus venenatis lorem, vitae commodo elit pretium et. Duis rhoncus lobortis congue. Vestibulum et purus dui, vel porta lectus. Sed vulputate pulvinar adipiscing. It enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Etiam mollis volutpat odio, id euismod justo gravida a. Aliquam erat volutpat. Phasellus faucibus venenatis lorem, vitae commodo elit pretium et. Duis rhoncus lobortis congue. Vestibulum et purus dui, vel porta lectus. Sed vulputate pulvinar adipiscing. It enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

© کلیه حقوق متعلق به سایت نیک صالحی می باشد. باز نشر مطالب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *