داروی رفع پشه گزیدگی

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

داروی رفع پشه گزیدگی

فصول گرم سال، با تمام زیبایی و لطافتی که به همراه خود می‌آورند، یک عیب هم دارند و آن هم حضور پشه‌هاست! این موجودات کوچک می‌توانند با نیش خود، موجب آزار و حتی بیماری انسان‌ها شوند. پشه‌ها می‌توانند ناقل بیماری‌های کشنده‌ای مثل مالاریا باشند. با ما در این مقاله همراه شوید تا شما را با روش‌های درمان نیش پشه آشنا کنیم.

پشه‌ها با تغذیه از خون انسان و حیوانات، زنده می‌ماند. آنها با استفاده از اندام لوله‌مانند، نازک و تیزی که در دهان خود دارند، پوست انسان یا حیوانات را سوراخ می‌کنند و خون آنها را می‌مکند. پشه‌ها به‌قدری بزرگ هستند که می‌توان آنها را با چشم غیرمسلح دید. پشه‌های نر شاخک‌هایی پردار دارند که به آنها در تشخیص حضور پشه‌های ماده، کمک می‌کند. شاخک‌های پشه‌های ماده، به اندازه‌ی نرها پرپشت نیست. نرها معمولا حدود یک هفته عمر دارند و ماده‌ها می‌توانند تا چندین ماه هم زنده بمانند.

شاید پشه‌ها موجوداتی کوچک باشند و عمر کوتاهی داشته باشند، اما می‌توانند تأثیرات مخربی بر زندگی انسان بگذارند. از خارش منطقه‌ی گزیده شده گرفته تا انتقال بیماری‌ها، پشه‌ها می‌توانند اغلب آزاردهنده و گاهی مرگبار باشند.

ما اغلب گزیده شدن را هنگامی که اتفاق می‌افتد احساس نمی‌کنیم، چون سوراخ ایجاد شده بسیار کوچک است. اما بعد از این که تأثیر خود را گذاشت، می‌تواند بسیار آزاردهنده و آسیب‌زننده باشد.

از علائم گزش پشه می‌توان به خارش، تورم، کبودی و گاه عفونت پوستی اشاره کرد. همچنین در برخی از نقاط جهان، نیش پشه می‌تواند باعث بیماری‌های کشنده‌ای مانند مالاریا و تب استخوان‌شکن شود.

پشه‌ها در میان چمن‌ها و بوته‌‌هایی که در نزدیکی محل زندگی انسان‌ها هستند، زندگی می‌کنند. معمولا بهترین مکان برای جفت‌گیری پشه‌ها، در کنار آب‌های راکد است. پشه‌ها اغلب در مکان‌هایی همچون سنگاب‌های بلااستفاده (سنگاب‌های کم‌عمقی که برای آب‌تنی و نوشیدن پرندگان در باغچه قرار می‌دهند)، ناودان‌های مسدود، راه‌آب‌ها، استخرها، تالاب‌ها و مکان‌های دیگری که آب در آن راکد باشد، گردِ هم می‌آیند. ‍

این پشه‌های ماده هستند که انسان را نیش می‌زنند. با اینکه پشه‌های نر و ماده هر دو از آب و شهد گیاهان تغذیه می‌کنند، اما پشه‌های ماده برای تولیدمثل به خون نیز نیاز دارند. زمانی که آنها شما را نیش می‌زنند، باعث ایجاد برجستگی روی پوست و خارش آن ناحیه می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند بیماری‌های مختلفی را بین حیوانات و انسان‌ها (و از یک انسان به انسان دیگر) منتقل کنند.

وقتی پشه‌ها ما را نیش می‌زنند، در حین مکیدن خون، بزاق خود را وارد بدن‌مان می‌کنند؛ این بزاق حاوی پروتئینی است که بسیاری از انسان‌ها به آن حساسیت دارند. بنابراین سیستم ایمنی بدن به آن واکنش نشان می‌دهد و باعث به‌وجود آمدن برجستگی‌های قرمز رنگ و خارش می‌شود.

پشه‌ها قربانیان خود را (از میان انسان‌ها) بر اساس بوی کربن دی‌اکسید و دیگر مواد شیمیایی موجود در عرق بدن انتخاب می‌کنند.

تقریبا بلافاصله بعد از پشه‌گزیدگی، آن ناحیه از پوست‌تان حالت برجسته پیدا می‌کند. در برخی موارد، ممکن است نقطه‌ی کوچکی را نیز وسط آن ببینید. این برجستگی خیلی زود متورم، قرمز و سخت می‌شود. پشه‌ها ممکن است هم‌زمان سایر نقاط بدن شما را نیز بگزند.

اگر سیستم ایمنی بدن شما دچار اختلال باشد، احتمال دارد بدن‌تان واکنش‌های شدیدتری نشان دهد، مثل کهیر، ورم‌های بزرگ یا قرمزی و تورم غدد لنفاوی. معمولا عوارض نیش پشه در کودکان از بزرگسالان است.

زمانی که پشه نیش خود را در پوست‌تان فرو می‌کند، ممکن است احساس سوزش داشته باشید. پس از آن آزاردهنده‌ترین عارضه، خارش پوست است.

در اکثر مواقع، واکنش بدن به نیش پشه بسیار خفیف است و ظرف چند روز از بین می‌رود. نیش پشه، در کودکان و افرادی که دچار نقصی در سیستم ایمنی بدن‌شان هستند، دردسرساز می‌شود. در موارد نادر، ممکن است که فرد واکنش آلرژیک شدیدتری را تجربه کند که باعث درد بدن، سردرد و تب می‌شود.

پشه‌ها می‌توانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها را از راه بزاق خود منتقل کنند. زمانی که پشه‌ها شما را نیش می‌زنند، می‌توانند پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) را به بدن‌تان منتقل کنند و باعث بیماری‌های خطرناک و حتی کشنده شوند، مثلا پشه‌هایی وجود دارند که ناقل بیماری‌های مالاریا، ویروس نیل غربی، تب دنگی، تب زرد و چندین ویروس دیگر هستند که باعث بیماری آنسفالیت (التهاب مغز) می‌شوند.

بیماری مالاریا در آمریکا نادر است اما در سایر نقاط جهان شیوع بیشتری دارد. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰۰ میلیون مورد بیماری مالاریا گزارش شده است که در اکثر آنها، پشه‌ها عامل انتقال بیماری بوده‌اند. این امر سبب شده است تا پشه‌ها به عنوان یکی از مرگبارترین حیوانات شناخته شوند.

برخی بیماری‌ها نیز از طریق نیش پشه منتقل نمی‌شوند که از بین آنها می‌توان به بیماری ایدز و هپاتیت اشاره کرد.

شما نمی‌توانید کاملا از نیش پشه‌ها جلوگیری کنید اما این شانس را دارید که احتمال آن را کاهش دهید. همان‌طور که گفته شد، پشه‌ها در آب پرورش می‌یابند، پس تا جایی که امکان دارد، در نزدیکی آب‌های راکد سکونت نکنید. هر چیزی را که احتمال دارد آب در آن جمع شود و راکد بماند، خالی نگه دارید. آب حوض‌های کوچک را یک بار در هفته عوض کنید و زمانی که استخر کوچک کودکان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، آب آن را تخلیه نمایید.

همچنین باید چمن‌ها و گیاهان نزدیک منزل‌تان را کوتاه و مرتب نگه دارید. برای پنجره‌هایتان توری نصب کنید تا مانع از ورود پشه‌ها شود. اگر به جایی پر از درخت و چمن می‌روید، لباس‌های آستین‌بلند و شلوارهای بلند بپوشید و از مواد دافع حشرات استفاده کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی که توسط پشه‌ها منتقل می‌شوند، قبل از سفرهای خارجی مطمئن شوید که به‌روزترین واکسیناسیون را دریافت کرده‌اید. می‌توانید از پزشک خود بخواهید که برای پیشگیری از مالاریا یا بیماری‌های دیگر، داروهای خوراکی تجویز کند.

در حالت ایده‌آل، شما می‌‌توانید با پوشیدن لباس آستین‌بلند، شلوار بلند یا هر اقدام حفاظتی دیگر، از گزیده شدن توسط پشه‌ها جلوگیری کنید. اما اگر پشه‌ شما را نیش زد، درمان‌های طبیعی بسیاری وجود دارند که می‌توانند عوارض ذکر شده را تسکین دهند و منطقه‌ی آسیب‌دیده را درمان کنند. در ادامه‌، چند درمان خانگی را برای رفع عوارض ناشی از نیش پشه‌ها، ارائه می‌کنیم:

لیمو دارای خواص ضدالتهاب و بی‌حس‌کنندگی طبیعی است و مؤثرترین درمان‌ نیش پشه به حساب می‌آید. لیمو را به دو نیم تقسیم کنید و قسمت داخلی یکی از نیمه‌ها را روی محل گزیدگی، بمالید تا تسکین یابد. حتی می‌توانید پوست زرد لیمو را به پوست‌تان بمالید.

از آب‌لیمو در محل پشه‌گزیدگی استفاده کنید، چرا که به کاهش ابتلا به عفونت کمک می‌کند. یکی دیگر از راهکارهای درمان این است که به آب‌لیمو ریحان له‌شده اضافه کنید و این ترکیب را روی ناحیه‌ی آسیب‌‌دیده‌ی پوست قرار دهید.

پیاز و سیر به کاهش تورم و تسکین خارش ناشی از نیش پشه کمک می‌کنند. علاوه بر آن، بوی قوی آنها، حشرات و پشه‌ها را دفع می‌کند. پیاز یا سیر را خرد کنید و مستقیما روی ناحیه‌ی گزیدگی، قرار دهید. بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

جوش شیرین می‌تواند خارش ناشی از نیش پشه را رفع کند. جوش شیرین قلیایی است و ‌Ph پوست را خنثی می‌کند و خارش را تسکین می‌دهد. یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید. پارچه‌ی تمیزی را به این محلول آغشته کنید و سپس آن را روی ناحیه‌ی گزیدگی بگذارید (به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه).

راه‌حل دیگری هم وجود دارد: با استفاده از عنبرسائل و جوش شیرین، خمیر درست کنید. مقداری از این خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوستی که پشه نیش زده است، قرار دهید. سپس آن ناحیه را با آب ولرم بشویید.

داروی رفع پشه گزیدگی

آلوئه‌ورا یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی و یکی از بهترین درمان‌ها برای نیش حشرات است. این گیاه، درد، تورم و خارش را کاهش می‌دهد و باعث افزایش سرعت بهبودی می‌گردد.

قسمت گوشتی برگ آلوئه‌ورا را برش دهید تا ژل آن خارج شود. اگر گیاه آلوئه‌ورا ندارید، می‌توانید از ژل آن استفاده کنید که در بسیاری از فروشگاه‌ها موجود است و می‌شود به راحتی تهیه کرد. آلوئه‌ورا را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس ژل را مستقیما روی محل گزیدگی بمالید.

نمک به علت داشتن خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب خود، یکی دیگر از درمان‌های آسان برای جای نیش پشه است. محلولی متشکل از چند قطره آب و مقدار کمی نمک درست کنید و روی محل پشه‌گزیدگی قرار دهید. در روش‌ دیگر می‌توانید پودر سیر، نمک و آب (هر کدام به مقدار یکسان) را با یکدیگر ترکیب کنید و خمیر به‌دست آمده را روی محل گزیدگی قرار دهید. شاید به مدت چند ثانیه احساس سوزش کنید اما درد و خارش‌تان به سرعت تسکین می‌یابد. اگر نزدیک ساحل زندگی می‌کنید، در دریا شنا کنید تا با نمک طبیعی موجود در آب، پوست خود را شست‌وشو دهید.

دمای سرد گسترش مواد التهاب‌زا را در محل پشه‌گزیدگی، محدود می‌کند؛ همچنین یخ باعث می‌شود تا ناحیه‌ی گزیده شده بی‌حس شود و علائم مختلف آن فورا تسکین یابد. کیسه‌ی یخ را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در ناحیه‌ی گزیدگی قرار دهید. این کار باعث تسکین تورم و خارش می‌شود. اگر یخ در دسترس نبود، ناحیه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست را به مدت چند دقیقه زیر شیر آب سرد بگیرید. یا می‌توانید یک بطری آب سرد یا کیسه‌ای از سبزیجات منجمد را روی پوست خود قرار دهید.

الکل یک ضدعفونی‌کننده‌ی خانگی معمولی است که می‌توانید از آن برای تسکین سوزش ناشی از نیش پشه و کاهش احتمال ابتلا به عفونت استفاده کنید. مقداری پنبه را آغشته به الکل کنید و روی پوست بمالید. ابتدا ممکن است کمی سوزش ایجاد کند اما خیلی زود خارش و تورم از بین می‌رود. اگر الکل ندارید، می‌توانید از دهان‌شویه استفاده کنید، چون حاوی مقدار زیادی الکل است.

روغن درخت چای دارای خواص ضدعفونی‌کننده است که می‌تواند زخم‌هایی باکتریایی همچون آکنه و جای نیش پشه را بهبود بخشد. این ماده همچنین در کاهش تورم و خارش مؤثر است.

مقداری پنبه را به روغن درخت چای آغشته کنید و روی محل گزیدگی بمالید. اگر پوست‌تان حساس است، از این روش درمانی استفاده نکنید چون باعث تحریک پوست می‌شود. در این صورت می‌توانید از روغن‌های اسانس‌دار دیگری مثل روغن اسطوخودوس یا سدر استفاده کنید.

خمیردندان می‌تواند در کاهش خارش ناشی از گزش پشه مؤثر باشد. مقداری از خمیردندان را روی پوست بمالید.

برای اینکه سریع‌تر و بهتر نتیجه بگیرید، از خمیردندان با عصاره‌ی نعناع استفاده کنید، چون دارای خواص ضدالتهاب است. همچنین می‌توانید از خمیردندان‌هایی که حاوی جوش شیرین یا جوهر نعناع خشک هستند، استفاده کنید. بهتر است از خمیردندان‌های ژله‌ای استفاده نکنید.

آسپرین خاصیت ضدالتهاب بالایی دارد که می‌تواند در کنترل تورم ناشی از نیش پشه مؤثر باشد. یک عدد قرص آسپرین را بسابید تا کاملا پودر شود. چند قطره آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. خمیر را روی محل گزیدگی قرار دهید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید. همچنین می‌توانید محل گزیدگی را با آب مرطوب کنید، سپس قرص آسپرین را روی آن بمالید.

بسیاری از افراد، با درمان‌های خانگی ذکر شده در این مقاله، بهبود یافته‌اند. با این حال، اگر تورم و سوزش ادامه یافت، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: healthline top1homeremedies

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

سلام صبح بخير دوست عزيز مقاله جالبي بود. بخصوص درمان آن.

ممنون از همراهیتون. امیدوارم کاربردی باشه براتون

خواص خوراکی ها

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

ژل رویال چیست؛ خواص آن برای لاغری، جوان ماندن و سلامتی

چطور در کمترین زمان بیشترین کار را انجام بدهیم؟

درمان خانگی آبسه دندان با ۱۰ روش آسان و موثر

غلبه بر عادت به تعویق انداختن کارها در ۳ گام عملی و نتیجه‌بخش

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند

قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

بیشترین فالوور در اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ به کدام سلبریتی‌ها اختصاص

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

گزش یا نیش حشرات : در موقعی رخ میدهد که حشره میخواهد از خود دفاع یا تغذیه کند . بعضی از حشرات بعد از نیش زدن اسید فرمیک نیز تزیق میکنند که منجر به تورم ، قرمزی ، درد و خارش محل گزیدگی میشود . قسمت خطرناک نیش زدن پشه انتقال بیماری از بدن میزبانی به میزبان دیگر میباشد . بیماری هایی مانند : مالاریا ، تب زرد ، ویروس نیل غربی و فیلاریازیس جزء بیماری های خطرناکی میاشند که توسط بعضی از گونه های پشه به انسان منتقل میشود .

روش های درمان گزیدگی پشه

محل زخم را با آب و صابون شستشو دهید . در اولین فرصت محل گزش را شتشو دهید سپس روی آن الکل بزنید . اینکار به آلوده نشدن و کم کردن خارش پوست کمک میکند . در صورت امکان از پماد و کرم های آنتی هیستامین در محل زخم استفاده نمایید .

داروی رفع پشه گزیدگی

از آبلیمو و لیمو برای کاهش خارش نیش استفاده نمایید . یک لیمو را نصف کنید و روی محل زخم بمالید یا مقداری آبلیمو به پنبه زده و روی محل نیش قرار دهید .

از جو دوسر برای کاهش خارش استفاده کنید . جو دوسر دارای خواص ضد خارش میباشد . مقداری از جو دوسر را آسیاب کنید و روی جای نیش پشه گذاشته تا خشک شود سپس آبکشی نمایید .

مقداری عسل به محل گزیدگی بزنید . عسل باعث تسکین دادن محل نیش  و درمان خارش میشود . عسل همچنین خواص ضد التهابی نیز دارد . مقداری عسل روی گزیدگی بمالید و با چسب زخم روی آن را بپوشانید تا از کثیف شدن آن جلوگیری نمایید .

نیش پشه را با سرکه سیب درمان کنید . یک گوله پنبه را کاملا به سرکه سیب آغشته نمایید و روی محل نیش پشه به مدت چند دقیقه قرار دهید .

از جوش شیرین استفاده کنید . یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید تا حالت خمیری بگیرد . خمیر را به مدت چند دقیقه روی محل نیش پشه قرار دهید سپس آبکشی نمایید . قلیایی بودن این مخلوط باعث کاهش خارش محل نیش خواهد شد .

از پمادهای بدون نسخه استفاده کنید . کرم هیدروکورتیزون و کالامین دی باعث کاهش خارش و تورم محل نیش زدگی میشوند .

از آسپیرین هم میتوانید کمک بگیرید . ۲ عدد آسپرین را خرد کرده و مقدار کمی آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیری بگیرد سپس روی محل نیش بمالید . آسپرین باعث کاهش درد ، تورم و خارش خواهد شد . در صورت حساسیت داشتن به آسپرین از این روش استفاده نکنید .

روی قسمت آلوده شدن الکل بزنید . الکل باعث خنک شدن و کاهش موقت خارش خواهد شد . همچنین الکل باعث کاهش التهاب نیز میشود .

خمیر دندان درمان نیش پشه است . از خمیر دندان غیر ژله ای استفاده نمایید . مقداری خمیر دندان را روی محل نیش بگذارید سپس تا صبح بگذارید بماند سپس آبکشی و شستشو نمایید .

از ژل آلوورا روی محل نیش استفاده نمایید . از ژل یا گیاه تازه آلوورا روی محل زخم بمالید . آلوورا باعث کاهش خارش ، تسکین دادن و التیام پوست خواهد شد .

از ریحان استفاده کنید . چند عدد ریحان را کوبیده و مستقیما روی نیش زدگی قرار دهید . ریحان به دلیل داشتن کافور و تیمول به سادگی خارش را درمان میکند . همچنین ریحان یک دفع کننده حشرات میباشد که باعث میشود حشرات دیگر طرف شما نیایند .

از پوست موز استفاده کنید . داخل پوست موز را روی محل گزیدگی پشه بمالید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بگذارید روی آن بماند .

از روغن استوخودوس کمک بگیرید . مقداری از روغن ( عصاره ) اسطوخودوس را روی جای نیش بگذارید تا به سرعت خوب شود .

برای درمان نیش پشه از یخ استفاده کنید . مقداری یخ را به مدت ۲۰ دقیقه روی محل نیش قرار دهید .

از گرما برای درمان نیش پشه استفاده کنید . یک قاشق فلزی را به مدت یک دقیقه درون آب داغ قرار دهید . قاشق را در آورده و به مدت ۵ الی ۱۰ ثانیه صبر کنید سپس روی محل نیش قرار دهید . اینکار را چند بار در روز تکرار کنید تا جای نیش پشه کاملا خوب شود .

مقداری ضد تعریق روی نیش پشه بمالید . ضد تعریق ها به دلیل داشتن آلومینیوم کلرید باعث کاهش درد و تورم محل نیش زدگی خواهند شد .

از پاک کننده لاک ناخن استفاده کنید . مقداری پاک کننده لاک ناخن روی محل گزیدگی پشه به مدت ۵ دقیقه قرار دهید سپس آبکشی نمایید . در صورت نیاز دوباره اینکار را تکرار کنید .

محل گزیدگی را بالاتر از قلب خود نگه دارید . در صورتیکه محل گزیدگی روی پا و دست شما میباشد به مدت ۳۰ دقیقه محل نیش را بالاتر از قلب خود قرار دهید تا تورم و قرمزی آن کم شود .

داروی رفع پشه گزیدگی

دیگر نکات مهم برای درمان نیش پشه :

با دست خود مقداری فشار یا چند عدد ضربه روی محل گزیدگی بزنید . اینکار باعث کاهش موقت خارش میشود .

از کرم و قرص های آنتی هیستامین برای درمان خارش استفاده کنید .

برای کاهش درد و خارش نیش پشه میتوانید از کرم لیدوکائین استفاده نمایید .

خارش محل زخم به دلیل پروتئین موجود در بزاق پشه میباشد .

مرداد ۲۳, ۱۳۹۷ در ۷:۵۷ ق.ظ

آقای بغدادی تشکر از رحماتتون چشمم را وقتی از خواب شبانه بیدار شدم حشره گزیده بود و ورم کرده حال میرم امتهان می کنم ببینم درست میشه

پاسخ دادن

تیر ۱۱, ۱۳۹۷ در ۲:۱۳ ق.ظ

سلام پاهای بچمو ۱۴ تا پشه زده داره از خارش میمیره خدا کنه این روشها جواب بده.انقد که خارش داده روشون زخم شده

پاسخ دادن

تیر ۶, ۱۳۹۷ در ۹:۳۱ ب.ظ

سلام دستِ منو نمی دونم چی نیش زده بود که خارش و درد زیادی داشت که باعث تب و لرز نیز شده بود بعد از خوندن مطالب بالا با استفاده از پنبه با ابلیمو کمی محل تورم و نیش زدگی رو مساژ دادم بعد از چند دقیقه با آب ولرم شستم و با دستمال خشکش کردم سپس کمی عسل مالیدم روی محل تورم و با پارچه نخی آروم بستم باور کنید بعد از دو ساعت معجزه کرد هم ورمش خابید هم خارشش کم شد این تجربه خودمُ جهت استفاده بقیه نوشتم امیدوارم که مفید باشه ارادتمند همه رضا نصیری از زنجان

پاسخ دادن

تیر ۷, ۱۳۹۷ در ۹:۳۲ ق.ظ

سلام خیلی خوشحالم که این مقاله به شما کمک کرده از اشتراک گذاری تجربه‌تان نیز بسیار سپاسگذاریم موفق و سلامت باشید

پاسخ دادن

خرداد ۸, ۱۳۹۷ در ۴:۴۳ ق.ظ

سلام ممنون مهرداد جان..منم چند روزه که پشه مچ دستم را گزیده محل خارش قرمز و حسابی متورم شده امیدوارم با انجام این راهکارها بهبود پیدا کنم.

پاسخ دادن

دی ۲۱, ۱۳۹۶ در ۳:۵۵ ق.ظ

neveshtid jooshe shirin ghalyaee ast va baeseh kaheshe kharesh mishavad .bad goftid serke va limoo khoobeh een tanaghoz dareh ke???

پاسخ دادن

دی ۲۱, ۱۳۹۶ در ۱۱:۲۱ ق.ظ

سلام شاید به دلیل داشتن خواص دیگری باشه حتما اسیدی بودن و قلیایی بودن مدنظر نباشه . آبلیمو همچنین باعث از بین بردن باکتری ها و جلوگیری از عفونت احتمالی نیز میشود .

پاسخ دادن

آذر ۳, ۱۳۹۶ در ۵:۲۲ ب.ظ

با سلام و تشکر از مطلب بسیار خوب و مفیدتان. پاینده باشید

پاسخ دادن

آذر ۳, ۱۳۹۶ در ۹:۳۰ ب.ظ

سلام ممنون از شما بابت مطالعه و نظر دادن

پاسخ دادن

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر احساس تنبلی می‌کنید یا در کاهش وزن مشکل‌دارید ، اقدام به پاکسازی بدن از سموم کنید . پا

چربی سوزی شکم در عرض یک هفته !!!! چربی شکمی یا چربی احشایی ،

گلودرد یا چرک کردن گلو اصولا نشانه بیماری جدی نیست و در هنگام سرماخوردگی

باد معده که به زبان محاوره ای به آن گوز و چس میگویند ،

تمیز کردن کف سوخته اتو ، چسبیدن لباس به کف اتو و مخصوصا رسوب

تعویض لاستیک زاپاس و یا در کل لاستیک ماشین یکی از قسمت های مهم

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

کاربری یا نشانی

رمز

مرا به خاطر بسپار

همیشه هنگامی که تابستون یا هر زمانی که به بیرون می روید برای تفریح، خود را برای نیش پیشه آماده می کنید. حال هنگامی که پشه نیش زد ما به شما آموزش می دهیم که چگونه خارش و ورم آن را کمتر کنید و در ادامه خواهیم گفت که چه جوری می شود کاری کرد که پشه ما را نیش نزند.

1به محض متوجه شدن گزیدگی، محل نیش را با آب و صابون بشویید. پس از آب و صابون، قدری الکل روی جای نیش بمالید. این کار به فروکش کردن حس خارش کمک کنید.

2یک لوسیون سنگ توتیا (کالامین) یا یک کرم هیدروکورتیزون (ضد خارش) روی محل نیش بمالید. هر دوی این درمان ها به کم شدن خارش کمک می کنند. لوسیون کالامین با وجود اکسید زینک و اکسید آهن به کار رفته در آن، اثر ضد خارش دارد. این دو ماده، برای اثرات ضد خارشی، در اقصی نقاط جهان استفاده می شوند. کرم هیدروکورتیزون شامل مقدار کمی (۱٪ از کل محلول) استیروئید است. استروئید نیز اثر ضد خارش داشته و در قسمت های مختلف جهان از آن استفاده می شود.

داروی رفع پشه گزیدگی

3کمی فندق وحشی یا ضدعرق روی محل نیش بمالید. فندق وحشی، گیاهی با خاصیت ضد خارش و ضد التهاب بوده و قبل از صادرات گسترده آن به عنوان منقبض کننده برای موارد زیادی توسط سرخپوستان امریکایی مورد استفاده قرار می گرفته است. همچنین ضدعرق برای کاهش خارش نیش زدگی پشه بسیار موثر است.

4محل نیش را در آب و نمک اپسوم فرو کنید. نمک اپسوم از سولفات و منیزیم تشکیل شده و برای درمان بسیاری از بیماریهای بهداشتی و آرامش ذهن پیشنهاد می شود. منیزیم به تنظیم فعالیت آنزیم های زیادی کمک کرده و نیز سطح سروتونین مغز را افزایش می دهد. راه های زیادی برای رهایی از نیش با استفاده از نمک اپسوم وجود دارد.

5اگر جای نیش پشه باعث ورم کردن شد می توانید از یکی از روش های زیر برای کاهش ورم استفاده کنید:

1از روغن های طبیعی استفاده کنید. روغن های طبیعی می توانند پوست را نرم کرده، التهاب را درمان کرده و حتی اندازه نیش را کاهش دهند. بدانید کدام روغن بر پوست شما (و نوع پوست) بیشترین تأثیر را دارد چرا که مثلاً روغن اسطوخودوس در درمان نیش پشه بسیار شگفت انگیز بوده اما زنبورهای عسل را جذب می کند.

2روغن درخت چای داروی پوستی فوق العاده ای است. نه تنها به درمان شوره سر، قارچ بین انگشتان و جوش کمک می کند بلکه همچنین اثر ضد التهابی و ضد خارش داشته و شامل ویژگی های ضد ویروسی است که عفونت را از بین می برد.

3مانند روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس نیز به کاهش ورم، درمان التهاب و رفع احساس خارش ناشی از نیش پشه کمک می کند. روغن اسطوخودوس نیز مانند روغن درخت چای عفونت نیش پشه را از بین می برد. برخلاف روغن درخت چای، این روغن، زنبورهای عسل را جذب می کند.

4از پوست موز استفاده کنید. یک موز را پوست گرفته و پوست آن را برای بعداً نگه دارید ( می توانید موز را خورده و ذهن خود را از نیش پشه منحرف کنید! ). محل را ابتدا با ضد عفونی کننده دست، درمان کرده و سپس قسمت درونی پوست موز را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه روی محل نیش نگه داشته و گاهی آن را روی پوست بمالید. پوست موز باید خارش را برطرف کرده و پوست را به سرعت خشک کند.

5از لاک برق ناخن استفاده کنید. مقداری لاک برق ناخن را روی جای نیش پشه گذاشته و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه خشک شود. لاک را جدا کرده و در صورت لزوم، دوباره بمالید.

6از سرکه سیب ارگانیک استفاده کنید. سرکه سیب به خاطر خاصیت اسیدی یکی از بهترین ضد خارش ها برای نیش پشه است. pH سرکه سیب قدری اسیدی بوده و به تعادل pH پوست قرمز دچار خارش کمک می کند. دو روش برای برطرف کردن خارش با استفاده از سرکه سیب وجود دارد:

1هر روز، ویتامین B1 بخورید. مطالعات نشان می دهند که این ویتامین احتمالاً بوی بدن شما را تغییر داده و جذابیت شما را برای پشه ها کمتر می کند.

2آب های راکد اطراف منزل حمع کنید تا پشه ها جایی برای تخم ریزی نداشته باشند. فاضلاب خود را بسته، آب دریاچه ذخیره یا حوضچه پرندگان را عوض کرده و منابع ذخیره آب را برعکس قرار دهید تا آب راکد در آنها جمع نشود. همچنین تایر خالی را در جاهای مختلف حیاط قرار ندهید.

3سوراخ های ایجاد شده در توری های در و پنجره را تعمیر کنید.

4از یک دافع حشرات استفاده کنید. دافع حشراتی دارای DEET، روغن لیمو- اکالیپتوس تهیه کنید. شمع های سنبل هندی تا حدی شما را از پشه ها ایمن نگه می دارد.

5هنگام بیرون رفتن بلوز آستین بلند، شلوار بلند و جوراب بپوشید. همچنین یک کلاه لبه دار یا یک کلاه لبه دار از جلو و عقب بپوشید.

1یک دافع حشرات محدود بسازید. برای تهیه یک دافع پشه محدود (شبیه به لامپ یا شمع) یک قوطی حلبی خالی را با درپوش، یک اسکاچ استفاده نشده و یک یا ترکیبی از روغن های اسطوخودوس، پونه، اکالیپتوس، سنبل هندی، نعناع یا علف لیمو را در یکجا جمع کنید.

2از یک اسپری حشرات با روغن زیتون و سرکه درست کنید. این دستور بسیار ساده و اولیه بوده و امکان گسترش و ترکیب را نیز دارد. این دستور به روغن اکالیپتوس نیاز داشته اما برای استفاده از هر نوع ترکیب روغن های بالا آزاد هستید.

3اسطوخودوس یا روغن اسطوخودوس را مستقیماً بر روی پوست بمالید. اسطوخودوس، یک دافع حشرات طبیعی بوده و حتی برای دور کردن حشرات سگ یا گربه تان مفید است. اندکی روغن اسطوخودوس را روی مچ های خود یا جاهایی که از لباس بیرون است، بمالید. در صورت لزوم، این کار را تکرار کنید.

4مستقیماً بر روی پوست خود سیر بمالید. این روش کمتر محبوب بود است و آن هم به دلیل بوی تند سیر می باشد اما در صورت نداشتن ماده ای دیگر در دست به جز سیر، از آن به عنوان دافع حشرات استفاده کنید. مالیدن تنها کمی سیر بر روی پوست، همه حشرات را فراری خواهد داد.

داروی رفع پشه گزیدگی

۱- هنگام استفاده از لاک ناخن، از نبودن خراش روی پوست مطمئن شوید. در صورت وجود خراش، درد بسیار زیاد می شود و عفونت رخ خواهد داد.

۲- خاراندن یا خراشیدن محل نیش یک حشره تنها باعث خارش و افزایش طول دوره درمان خواهد شد.

۳- داروخانه ها، کرم یا ژل ضد خارش را به ویژه برای نیش حشرات سمی به فروش می رسانند.

۴- یک تکه یخ را در یک دستمال کاغذی قرار داده و روی محل نیش بگذارید. یخ، باعث خنک شدن پوست و کاهش احساس خارش می شود.

مطالب عالی و آموزنده

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

سلام. فایل سیستمی رو نمیتونید انتقال بدید. ولی بقیه فایل ها

سلام.خسته نباشید.ببخشید من دوتا هارد روی کامپیوترم وصل

سلام شماره همکلاسیموازتوگروه واتس آپ دارم یکی دوبارباهاش چت

من عاشق کسی شده ام که قبلا عشقش بهش خیانت کرده و الان به هیچ

سعی کنین بدون احساس زندگی کنین هیچ کس ارزش نداره هیچکس خودتو

سلام. فایل سیستمی رو نمیتونید انتقال بدید. ولی بقیه فایل ها

سلام.خسته نباشید.ببخشید من دوتا هارد روی کامپیوترم وصل

سلام شماره همکلاسیموازتوگروه واتس آپ دارم یکی دوبارباهاش چت

من عاشق کسی شده ام که قبلا عشقش بهش خیانت کرده و الان به هیچ

سعی کنین بدون احساس زندگی کنین هیچ کس ارزش نداره هیچکس خودتو

احتمالاً نیش پشه را تجربه کرده اید. آیا از روش های درمان نیش پشه اطلاعی دارید؟ پوست برخی افراد به نیش پشه بسیار حساس است و باید بلافاصله بعد از پشه گزیدگی، نیش پشه را درمان کنند.

پشه ها (Mosquito) با تغذیه از خون انسان و حیوانات، زنده می ماند. آنها با استفاده از اندام لوله مانند، نازک و تیزی که در دهان خود دارند، پوست انسان یا حیوانات را سوراخ می کنند و خون آنها را می مکند. پشه ها به قدری بزرگ هستند که می توان آنها را با چشم غیرمسلح دید.

پشه های نر شاخک هایی پردار دارند که به آنها در تشخیص حضور پشه های ماده، کمک می کند. شاخک های پشه های ماده، به اندازه ی نرها پرپشت نیست. نرها معمولا حدود یک هفته عمر دارند و ماده ها می توانند تا چندین ماه هم زنده بمانند.

شاید پشه ها موجوداتی کوچک باشند و عمر کوتاهی داشته باشند، اما می توانند تأثیرات مخربی بر زندگی انسان بگذارند. از خارش منطقه ی گزیده شده گرفته تا انتقال بیماری ها، پشه ها می توانند اغلب آزاردهنده و گاهی مرگبار باشند.

داروی رفع پشه گزیدگی

معمولاً نیش پشه را وقتی که پشه نیش می زند احساس نمی کنیم، چون سوراخ ایجاد شده بسیار کوچک است. اما بعد از این که تأثیر خود را گذاشت، می تواند بسیار آزاردهنده و آسیب زننده باشد.

از علائم گزش پشه میتوان به خارش، تورم، کبودی و گاه عفونت پوستی اشاره کرد. همچنین در برخی از نقاط جهان، نیش پشه میتواند باعث بیماری‌های کشنده ای مانند مالاریا و تب استخوان شکن شود.

تقریبا بلافاصله بعد از پشه گزیدگی، آن ناحیه از پوست‌ حالت برجسته پیدا می کند. در برخی موارد، ممکن است نقطه ی کوچکی را نیز وسط آن ببینید. این برجستگی خیلی زود متورم، قرمز و سخت میشود. پشه ها ممکن است هم زمان سایر نقاط بدن شما را نیز نیش بزنند.

اگر سیستم ایمنی بدن شما دچار اختلال باشد، احتمال دارد بدنتان واکنش های شدیدتری نشان دهد، مثل کهیر، ورم های بزرگ یا قرمزی و تورم غدد لنفاوی.

معمولا عوارض نیش پشه در کودکان از بزرگسالان است و باید زودتر درمان شود.

زمانی که پشه نیش خود را در پوست تان فرو میکند، ممکن است احساس سوزش داشته باشید. پس از آن آزاردهنده ترین عارضه، خارش پوست است. در موارد نادر، ممکن است که فرد واکنش آلرژیک شدیدتری را تجربه کند که باعث درد بدن، سردرد و تب میشود.

پشه ها میتوانند ویروس ها، باکتری ها و انگل ها را از راه بزاق خود منتقل کنند. زمانی که پشه ها شما را نیش می زنند، می توانند پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) را به بدن تان منتقل کنند و باعث بیماری های خطرناک و حتی کشنده شوند، مثلا پشه هایی وجود دارند که ناقل بیماری های مالاریا، ویروس نیل غربی، تب دنگی، تب زرد و چندین ویروس دیگر هستند که باعث بیماری آنسفالیت (التهاب مغز) می شوند.

بیماری مالاریا در آمریکا نادر است اما در سایر نقاط جهان شیوع بیشتری دارد. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، در سال 215 بیش از 2 میلیون مورد بیماری مالاریا گزارش شده است که در اکثر آنها، پشه ها عامل انتقال بیماری بوده اند.

برخی بیماری ها نیز از طریق نیش پشه منتقل نمی شوند که از بین آنها می توان به بیماری ایدز و هپاتیت اشاره کرد.

برای درمان نیش پشه می توانید از مواد غذایی داخل منزل استفاده کنید. در ادامه با 1 روش درمان خانگی نیش پشه آشنا شوید.

خمیر دندان ها معمولا طعم نعنایی دارند که باعث میشود پوستتان تسکین پیدا کند و خارش کمتر بشود. همچنین خمیردندان خواص رطوبتی دارند و تورم و التهاب ناشی از نیش حشرات را کاهش میدهند.

اگر پیشه نیشتان زد، برای درمان نیش پشه حداقل دو بار در روز مقدار کمی از خمیر دندان را بر روی قسمت آسیب دیده پوست قرار دهید.

سرکه سیب اسید استیک دارد که به خاطر خاصیت ضد التهابی و خنک کننده اش، دارای خواص درمانی است. اگر پشه نیشتان زد و پوستتان شروع به خارش کرد، سرکه سیب روشی است که باید ازش استفاده کنید. خواص ضد میکروبی سرکه سیب میتواند از عفونت هایی که ممکنه با خارش پوست به وجود بیان جلوگیری کنه.

برای درمان نیش پشه 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب رو با 1 قاشق غذا خوری آب سرد ترکیب کنید و روی محل نیش پشه بمالید. یک یا دو بار در روز این کار را انجام دهید.

کیسه چای سرد باعث تسکین فوری خارش پوست می شود. اسید تانیک (Tannic acid) چای سبز از التهاب و تورم ناشی از نیش پشه جلوگیری میکند.

برای درمان نیش پشه یک کیسه چای سبز را برای 1 تا 15 دقیقه در مقداری آب سرد دقیقه خیس کنید، سپس به مدت 1 دقیقه بر روی ناحیه ای که پشه نیش زده قرار دهید. 

عسل یکی از بهترین داروها برای بیماری های مختلف است. در حالی که خواص ضد میکروبی عسل میتواند عفونت را از بین ببرد، خاصیت ضد التهابی و ضد زخم عسل به شما کمک میکند تا خارش نیش پشه را از بین ببرد.

اگر برای درمان پشه گزیدگی از عسل استفاده می کنید، مقدار کمی عسل را روی نیش پشه قرار بدید. این کار را تا زمان بهبودی کامل ادامه دهید.

لیمو حاوی مقدار زیادی اسید است و اثر ضد التهابی بر روی نیش پشه دارد و تورم ناشی از پشه گزیدگی را کاهش می دهد.

یک لیمو را از وسط نصف کنید و بر روی ناحیه ای پوست که پشه نیش زده قرار بدید. 5 تا 1 دقیقه بعد؛ پوست خود را شستشو دهید. این کار را فورا بعد از این که پشه نیشتان زد انجام بدید.

سیر از قرن ها پیش به خاطر خواص درمانی فوق العاده ای، بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. سیر خرد شده ترکیبات گوگرد زیادی دارد که از خواص بیولوژیکی فوق العاده ای بهره مند است. طبیعت ضد التهابی سیر در درمان بسیاری از بیماری ها و عفونت ها بسیار مفیده و سریعا از خارش نیش پشه جلوگیری میکند.

برای درمان نیش پشه با استفاده از سیر، فقط کافیست 1 یا 2 حبه سیر را پوست کنده و به آرامی روی نیش پشه بمالید.

یخ به دلیل اینکه خنک است، خیلی سریع التهاب پوست را کاهش میدهد. یکی از روش هایی که می توانید نیش پشه و التهاب بعد از آن را درمان کنید، استفاده از کمپرس یخ است. پیشنهاد می کنیم 2 قالب یخ را در یه پارچه تمیز بذارید و برای 1 تا 15 دقیقه بر روی پوست آسیب دیده قرار دهید.

وقتی پشه نیشتان می زند، به پوست شما پروتئین تزریق می کند که مانع لخته شدن خون میشود. این پروتئین ضد انعقادی علت خارش پوست شماست. دمای بالای آب می تواند خارش پوست را کاهش دهد. برای درمان نیش پیشه می توانید از کپمرس آب گرم استفاده کنید.

یک پارچه تمیز را داخل یک کاسه آب داغ بگذارید. پارچه راخیس کنین و آب اضافیش را بگیرید و برای مدت 5 تا 1 دقیقه بر روی محل گزش پشه قرار دهید. هر روز 2 یا 3 بار این کار را انجام دهید.

پیاز یه منبع غنی از ترکیباتی مثل آلیسین و کورستین دارد که برای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی شناخته شده هستند. پیاز بخاطر داشتن خاصیت ضد التهابی برای درمان خارش نیش پشه مفید است و بخاطر بوی قوی که دارد دفع کننده پشه نیز هست.

برای درمان خارش پشه گزیدگی 1 پیاز را خرد کنید تا خمیر شود. سپس خمیر پیار را به مدت 1 تا 15 دقیقه روی محل گزش پشه قرار دهید.

نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است که از بروز عفونت جلوگیری میکند. کاربرد موضعی نمک نیز اثرات ضد التهابی دارد که خارش و التهاب محل نیش پشه را از بین میبرد.

برای درمان نیش پشه میتوانید نصف قاشق چای خوری نمک را با چند قطره آب مخلوط کنید. خمیر به وجود آمده را بر روی ناحیه ای که پشه نیش زده قرار دهید تا خشک شود. سپس پوست خود را با آب سرد شستشو دهید.

 

آیا مطلب ” درمان نیش پشه با 1 روش خانگی ” برای شما مفید بود ؟

خواص رازیانه آنقدر زیاد است که باید در چند مطلب جداگانه درباره آن نوشت، اما در این مطلب به صورت []

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان پذیر است.

سعی در رعایت کپی رایت داشته باشیم ! زوم لایف

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *