داروی بزرگ شدن خوش خیم پروستات

خواص دارویی و گیاهی

غده پروستات به وزن تقریبی 2 گرم قسمتی از دستگاه ادراری – تناسلی مرد است که بخشی از مایع منی را برای انزال تهیه می کند . (بیضه ها نطفه یا اسپرم را تولید می کنند) . پروستات مجرای ادرار (اورتر) (1) را دربر می گیرد . مجرای ادرار از مثانه آغاز و در مرد به انتهای آلت تناسلی ختم می شود که ادرار از آن راه خارج می گردد و منی نیز در اثر انقباض و فشار پروستات، به خارج جهش می کند .

بزرگی خوش خیم پروستات از عوارض طلوب تغییرات هورمونی و افزایش سن است و تقریبا 1درصد افرادی که به سن 9 سالگی می رسند دچار این بیماری هستند . اگر دقت کنید پدر شما و برادر بزرگتر شما نیز در زمان کهولت دچار این ناراحتی بوده اند . یعنی این که این عارضه مختص شما نیست که نگران باشید .

داروی بزرگ شدن خوش خیم پروستات

تاکنون راه درمان، تنها جراحی بود که گاهی همراه با عوارض است اما در دهه اخیر راههای درمان جدید نیز پیدا شده اند که می توانند در بهبود این ناراحتی مؤثر باشند و نیز تغییرات جزئی در طرز زندگی نیز اثر نیکو دارد . از طرفی نباید از تغییرات بدخیمی در غده پروستات غافل بود چه شایع ترین سرطان دستگاه ادراری – تناسلی مردها سرطان پروستات است و در کل پس از سرطان ریه، سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان است و این پزشک است که با معاینه و آزمایش های لازم می تواند بگوید که پروستات شما عاری از سرطانست یا نه؟ و پزشک دقت لازم را در این مورد انجام می دهد چه وی می داند که سرطان پروستات 18درصد کل سرطان مردها را شامل می شود .

بزرگی خوش خیم پروستات خطر فوری جانی ندارد ولی خالی از ناگواریها و ناراحتیها هم نیست . بنابراین پزشک و بیمار باید تفاهم داشته باشند تا بهترین و مناسب ترین نوع درمان انجام گیرد .

بسیاری از مردان نمی دانند که دارای پروستات بزرگ هستند . فقط موقع معاینه است که به این امر پی برده می شود . این را باید دانست وقتی که مرد پیر می شود تقریبا نمی شود از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کرد . در سنین 2 تا 4 اندازه پروستات به قدر یک گردوی متوسط است که از سن 5 به بالا شروع به بزرگ شدن می کند . در سن 85 سالگی عملا تمام مردها، دست کم از نظر علائم میکرسکوپی، دچار بزرگی پروستات هستند .

بزرگی پروستات معمولا خوش خیم است . به عللی که هنوز مجهول است یاخته های پیشین پروستات، با به وجود آمدن یاخته های تازه نمی میرند و مشکل از همین جا آغاز می شود چه اگر در جای دیگر بدن به استثنای اعضای بسیار حساس مانند داخل کره چشم و یا قسمتی از مغز چنین مساله ای اتفاق بیفتد مهم نیست اما در مورد پروستات آنهم به علت محل قرار گرفتن آن چنین مشکلی پیش می آید چه به طوری که یادآوری شد، پروستات بخش فوقانی مجرای ادرار را، دورادور، مانند یک حلقه نرم فراگرفته است . وقتی که ناحیه داخلی این حلقه که مستقیما با مجرای ادرار در تماس است، رشد می کند . قطر داخلی آن تنگ تر می شود و در نتیجه به میزراه (مجرای ادرار) فشار وارد می کند و مجرا نیز که به طور طبیعی گشاد است، کم کم در اثر فشار پروستات تنگ می گردد به طوری که گاهی اصلا گرفته می شود . همه عوارض و علائم پروستات از این فرایند ناشی می شوند . نکته جالب این که با افزایش سن قسمت محیطی غده پروستات تحلیل می رود ولی بخش مرکزی افزایش حجم می یابد و به مجرای ادرار فشار وارد می کند .

علائم تنگی مجرای ادرار عبارتند از: کاهش قدرت و قطر جریان ادراری، و در موقع شروع ادرار کردن . یعنی این که ادرار در آغاز با اشکال جریان می کند و خود این جریان و ریختن ادرار به بیرون نیز ضعیف است و چندبار ممکن است قطع شود و از نو شروع گردد و آخرسر با چکیدن چند قطره ادرار پایان یابد . متاسفانه همه مطلب این نیست چه مثانه برای جبران تنگی مجرا، به خود فشار وارد می کند تا ادرار را از خود بیرون براند و این خود باعث تقویت ماهیچه های مثانه می گردد که در نتیجه آن دیواره مثانه ضخیم و حجم مثانه کم می شود به طوری که ادرار کمتری در خود جا می دهد و زودتر پر می شود که انسان بناچار زود زود ادرار می کند .

اگر علائم بدتر شوند یعنی این که میزراه بازهم تنگ تر گردد، مثانه به اشکال می تواند آن را جبران نماید تا عمل تخلیه را نسبتا خوب انجام دهد و در نتیجه تحریک پذیر می گردد که در اثر آن انسان، احساس ادرار کردن فوری می کند و باید هم فوری ادرار نماید به طوری که گاهی انسان به سختی می تواند چند لحظه ادرار را نگاه دارد تا به دستشوئی برسد . این امر در اثر تحریک مثانه به وسیله ادراری است که دائما در آن باقی می ماند و باعث «اسپاسم » یعنی انقباض مثانه می گردد . در بدترین وضع که خوشبختانه کمتر اتفاق می افتد، احتباس ادرار پیش می آید یعنی این که انسان از دفع ادرار کاملا ناتوان می گردد که در این صورت باید با «کاتاتر» (نوعی لوله) ادرار را تخیله کرد .

اگرچه بزرگی پروستات، دیر یا زود، دامن گیر همه مردها می شود اما هر مردی به نوعی متفاوت گرفتار می گردد در نتیجه فقط در حدود نیمی از مردها علائم آشکار پروستات را خواهند داشت و از این نیم هم نصف دیگر (یعنی به طور کلی از هر 4 مرد مسن یک نفر) علائم مزاحم پروستات را خواهند داشت که ناگزیر از مراجعه به پزشک هستند .

این بسته به وضعی است که به دو حالت پیش می آید . یکی این که علائم پروستات شما تا چه اندازه ای بد هستند و دیگر این که این علائم تا چه اندازه ای مزاحم می باشند . به طور کلی اگر شب ها یکبار برای ادرار کردن بیدار شوید زیاد سخت نگیرید چه هنوز مشکل چندانی وجود ندارد و اگر چند بار از خواب برای ادرار کردن برخیزید و یا نتوانید برای مدت کمی ادرار خود را نگاه داشته تا به دستشوئی برسید، در این صورت دچار مشکل هستید و بهتر است به پزشک خود و یا متخصص بیماریهای میزراه مراجعه نمائید . ممکن است پس از معاینه معلوم شود که پروستات شما بزرگ نیست چه بسیاری از مردها پروستات بزرگ ندارند ولی باوجود این دارای علائمی هستند که شبیه نشانه های بزرگی پروستات است . من جمله خود پیری باعث کوچک شدن حجم مثانه می گردد یا این که ممکن است عفونتی در کار باشد . یا بیمار دچار سنگ مثانه، سرطان مثانه، بیماری قند، «اسکلروز مولتیپل » (2) و بیماری لغوه «پارکینسون » (3) است . بنابر این علائم یاد شده را نباید همیشه به بزرگی پروستات نسبت داد بلکه باید آن علائم را به دقت مورد توجه قرار داد و پی گیری نمود .

در مراجعه برای درمان، پزشک شرح حال بیمار را به تفصیل می پرسد که بیمار باید به آن پاسخ دهد . پزشک ضمن معاینه دقیق بیمار، با انگشت دست نیز، از راه مقعد، پروستات را لمس و قوام آن را بررسی می کند . سپس دستور آزمایش خون و ادرار را می دهد تا بداند آیا عفونتی در کلیه و مثانه وجود دارد؟ از همه مهمتر آزمایش «آنتی ژن » اختصاصی پروستات (PSA) می باشد که آزمایش نسبتا جدید است و بدینوسیله بسیاری از موارد سرطان پروستات در مراحل اولیه تشخیص داده می شود .

وقتی که پس از بررسی ناراحتی شما معین شد آنگاه می توانید با پزشک خود درباره راههای گوناگون درمان به گفتگو بنشینید . راهها و طرز درمان، به شدت و ضعف علائم بزرگی پروستات بستگی دارد .

در این صورت مراقب و مواظب و منتظر باشید و هر سال یک یا دو بار به پزشک مراجعه نمائید و در ضمن تغییراتی در وضع زندگی خود بدهید تا به احتمال قوی علائم تخفیف یابند، برای این منظور به شرح زیر اقدام نمائید:

الف: از مقدار قهوه، چای و آشامیدنیهای گازدار بکاهید چه همه آنها دارای «کافئین » هستند واین ماده ای است مدر که مقدار ادرار را زیاد می کند .

ب: شام را هرچه زودتر میل نمائید تا پیش از خواب وقت کافی برای دفع مایعات خورده شده داشته باشید .

پ: پس از ساعت 7 عصر از آشامیدن هرگونه مایع خودداری کنید تا از بیدار شدن های شبانه کاسته شود .

ج: از داروهای ضد سرماخوردگی که دارای ماده «پسودو افدرین » (4) هستند پرهیز نمائید چه اینها باعث می شوند که ماهیچه های صاف پروستات منقبض شوند و به طور موقت علائم پروستات را تشدید نمایند .

داروی بزرگ شدن خوش خیم پروستات

چ: از مصرف آنتی هستامین ها بپرهیزید چه آنها انقباض مثانه را کاهش می دهند .

د: از غذاهای ادویه دار بپرهیزید چه در بعضی از بیماران مبتلا به بزرگی پروستات علائم را تشدید می کنند .

ذ: تخلیه روده ها باید منظم باشند چه یبوست علائم ادراری را تشدید می کند .

ر: بی جهت از نزدیکی با همسر پرهیز نکنید چه برخلاف تصور بعضیها، انزال منظم منی ممکن است از تجمع مایع که باعث فشار بر پروستات می شود، بکاهد .

ز: حمام آب گرم ممکن است باعث آرامش و شل شدن ماهیچه های صاف مثانه گشته و انسداد مجرا را نیز برطرف کند .

س: از نشستن طولانی بپرهیزید چه ممکن است علائم پروستات را تشدید بکند به ویژه اگر روی دوچرخه مدت زیادی بنشینید .

ادامه دارد

پاورقیها:

1. Urethra.

2. Multiplesclerosis.

3. Parkinson.

4. Pseudo ephedrine.

علل ابتلا و درمان هم جنس گراییسایت پرسمان دانشجویی/نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه هامقدمه

نیاز به محبت ورزیدن به دیگران و مورد محبت دیگران واقع شدن دقیقا یک نیاز عاطفی است. این نیاز در طی

قرآن درمانی در بوته نقدپژوهش های قرآنی، سال 1381، شماره 61حسن رهبری

رابطة روح و جسم

روح انسانی با پیوند به مبدأ خویش که همان نفخة رحمانی است، قالب تن را در سیطرة خود گرفته و بدان سوی می راند که

تقوا در هر حرفه ای به معنای رعایت قوانین الهی در انجام دادن آن است. بنا بر این، تقوای پزشکی، شامل همه آداب و احکام اسلامی در مورد این حرفه است؛ لیکن در تقوای پزشکی، دو نکته از اهمّیت فوق العاده ای برخ

گل هایی از بوستان بهجت عارفانپایگاه آیت الله بهجت قدس سرهاختصاصی پایگاه حوزه جهت دعا این امور لازم است
الف. ثنا و تعظیم و تمجید ساحت مقدس حضرت حق تبارک و تعالی
ب. اقرار به گناهان و اظهار ندامت از آن

گفتگو با حجت الاسلام دکتر آقارفیعی؛ جراح و متخصص طب اسلامیرجانیوز حجت الاسلام والمسلمین دکتر آقارفیعی در سال 1331 متولد شد و پس از تحصیلات مقدماتی در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیلات خود را ادامه داد و در

راهکارهای عملی درمان غیبتاختصاصی پایگاه حوزهاز چراغ قرمز رد شدم، می دانم که کار اشتباهی هست ولی راستش کمی لذت داشت. توی مسیر برگشتن باز هم از چراغ قرمز رد شدم. تا اینکه خودم را در جلسه بسیار مهم دیدم.

حرکت عظیم روز نهم دی ماه حجت را بر همه تمام کرد. مسوولین قوه‌‌‌‌‌ مجریه، مسوولین قوه‌‌‌ مقننه، مسوولین قوه‌‌‌‌ قضاییه، دستگاه‌‌‌ های گوناگون، همه می دانند که مردم در صحنه‌‌‌ اند و چه می خواهند. هر چه

قیام نوزدهم دی قم، رژیم شاه را در مقابل مردم قرار داد و ماهیت ضد مردمی آن را برای بسیاری آشکار ساخت. و از آن پس بود که شعار مرگ بر شاه، شعار اصلی و تکیه کلام توده های انقلابی شد.
قیام نوزدهم دی باعث

سال 1356 بستر وقایع و حوادث متعددی در تاریخ انقلاب اسلامی است. درگذشت دکتر علی شریعتی و آیت اللّه سید مصطفی خمینی آغاز حرکت مردمی در این سال پس از یک دوره فترت بود. این دو حادثه، تأثیر شدید اقشار مختل

واقعۀ نوزدهم دی ماه 1356، به لحاظ نتایج و پیامدها از چند نظر شایان توجه است:
اول آنکه: سازش شاه و کارتر و توخالی بودن شعار حقوق بشر کارتر و فضای باز سیاسی شاه را به مردم ایران نشان داد و مردم را متو

زندگیه شهید مصطفی احمدی روشنگردآوری توسط پایگاه حوزهشهید مصطفی احمدی روشن در 17 شهریور سال 1358 در روستای سنگستان استان همدان متولد شد. وی دوران کودکی خود را در خانواده ای فقیر گذراند. خانواده وی د

آداب و اعمال روز عید غدیردر تاریخ اسلام دو حادثه بسیار مهمّ و بزرگ اتفاق افتاده است که از یکی رسالت و از دیگری امامت به وجود آمده است. نخستین حادثه، نزول وحی بود که رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) را د

چهل حدیث ازدواج

چهل حدیث ازدواج
بیگ محمدی، محمد رحیم

پیشگفتار
هر پسر و دختری که پا به دوران جوانی می گذارد، بزرگترین آرزویش ازدواج و ایجاد کانون گرم و پر مهر خانواده است، تا یار

بزرگی خوش خیم پروستات(BHP) یکی از شایع ترین مشکلات مردان است که وابسته به شرایط سنی می باشد. این بیماری بعد از 45 سالگی بروز می کند و هر چه سن بالاتر برود احتمال ابتلا به آن می شود.

این بیماری تهدید کننده حیات نیست ولی به دلیل ایجاد علائم ادراری تحتانی کیفیت زندگی فرد را کاهش می دهد.

بزرگ شدن پروستات با وارد کردن فشار به مجرای ادراری که در داخل پروستات قرار دارد، موجب بروز علائم انسدادی و تحریکی می شود.

علائم انسدادی که به علت اختلال در خروج ادرار به دلیل بزرگ شدن پروستات به صورت تدریجی ایجاد می شود مثل کاهش نیرو و قطر جریان ادرار، تأخیر در دفع ادرار، زور زدن جهت دفع ادرار، احساس تخلیه ناکامل مثانه و به دنبال آن تکرر ادرار و قطره قطره آمدن ادرار و در موارد پیشرفته ممکن است مجرای ادراری به طور کامل بسته شده و سبب احتباس ادراری شود.

علائم تحریکی که به طور ثانویه به دلیل انسداد مجرای ادرار و تحریک مثانه به دلیل ضخیم شدن دیواره مثانه و کاهش ظرفیت آن ایجاد می شود مثل تکرر ادرار، به خصوص تکرر ادرار شبانه و فوریت در ادرار کردن می باشد.

داروی بزرگ شدن خوش خیم پروستات

علت بیماری به طور دقیق مشخص نیست و مواردی مثل سیگار کشیدن، وازکتومی، ریسک فاکتور محسوب نمی شود ولی 2 فاکتور برای پیشرفت بیماری لازم است: تغییرات هورمونی و بالا رفتن سن

انتخاب روش درمانی بستگی به سایز پروستات و حال عمومی بیمار دارد:


·         روش های انتظاری


·         درمان دارویی

·         روش های جراحی( TURPو جراحی باز پروستات)

·         روش های کمتر تهاجمی ( لیزر، روش های حرارتی)

از مزایای روش های کمتر تهاجمی: نداشتن خون ریزی ضمن و بعد از عمل، کاهش طول مدت زمان بستری از چند شب به یک شب، بی نیازی از سرم شستشو پس از عمل و داشتن حداکثر سوند ادراری به مدت 24 تا 48 ساعت.

دستگاه های لیزر موجود در مرکز تحقیقیات کاربرد لیزر بیمارستان شهدا شامل:


      Diod laser 98nm made in Germany –


      KTP laser made in iran –



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *