داروهای گیاهی مناسب دوران قاعدگی

خواص دارویی و گیاهی

پنجشنبه

ویژه ها:

.برای کاهش درد جایگزین های مناسب و طبیعی مسکن های شیمیایی وجود دارند که می توان آنها رادر آشپزخانه هر خانه ای پیدا کرد. سلامت نیوز: ۱۰ مسکن طبیعی برای دردهای قاعدگی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مجله بهداشت زنان،شاید شما هم دردهای قاعدگی را تجریه کرده باشید. دردهای قاعدگی برای بعضی از خانم ها تا اندازه ای دردناک است که نه خواب راحت دارند و نه می توانند به فعالیت های روزمره خود بپردازند . اکثر افراد دراین شرایط مصرف انواع قرص های مسکن را انتخاب می کنند؛ غافل از اینکه مصرف بیش از حد قرص های مسکن عوارضی دارد که از دردهای قاعدگی هم دردناک تر است.داروهای گیاهی مناسب دوران قاعدگی

برای کاهش دردهای دوران قاعدگی چه باید کرد؟ خوب است بدانید راه بهتر و بی خطری به « طب سنتی » برای کاهش دردهای قاعدگی وجود دارد. اگر می خواهید بدانید چگونه می توانید با استفاده از طب سنتی شدت این دردهای کلافه کننده را کاهش دهید، گفت وگوی ما را با دکتر روشنک مکبری نژاد ، متخصص طب سنتی و استادیار دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را بخوانید.

درد قاعدگی چیست؟

درد قاعدگی عبارت است از بروز درد شدیدی هنگام عادت ماهیانه که مانند دل پیچه است و اغلب در سطح زیر و وسط شکم ایجاد می شود .البته ناحیه شیوع درد در هر خانمی متفاوت است، گاهی این دردها تا زیر کمر وحتی کلیه های فرد را فرامی گیرد و ممکن است از یک تا دو روز قبل از قاعدگی شروع شود وتا ۴ روز طول بکشد. البته این دردها نظم خاصی ندارد و شدت و محل آن در هر فرد و در هر ماه متفاوت است.

این دردها که از نوع کوفتگی هستند، گاهی اوقات آن قدر شدیدند که فرد مجبور می شود دست از تمام فعالیت هایش کشیده و دراز بکشد . دردهای قاعدگی همراه با علائم متفاوتی هستند مانند تهوع ، سردرد، خستگی ، کسالت ، اسهال ، استفراع و در واقع با وجود این دردها قاعدگی برای برخی خانم ها تبدیل به یک فاجعه ماهانه می شود.

طبق گفته دکتر مکبری نژاد، دردهای قاعدگی به دو نوع اولیه و ثانونه تقسیم می شوند. درد های اولیه دردهای معمول و رایج هستند که خیلی شدید نیست و قابل تحمل وکنترل است. اما دردهای ثانویه که بسیار شدید هستند ومعمولا با هیچ مسکنی تسکین پیدا نمی کنند، خطرناکند ونیاز به معاینه پزشک دارد. همچنین ممکن است علت دردهای قاعدگی ثانونه بیماری های زمینه ای مانند آندومتریوز باشد.

برای کنترل درد های قاعدگی چه کنیم ؟

معمولا هر دردی درمان مخصوص به خود را دارد. دردهای پریودی دوران قاعدگی هم از این قاعده مستثنی نیستند و راه های بی ضرری برای درمان آنها وجود دارد.

استادیار دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره می گوید: به دلیل از دست رفتن خون در دوران قاعدگی و از آنجایی که خون از نظرپزشکی طبعی گرم دارد بنابراین از دست رفتن خون باعث سردی بدن می شود . پس باید تدابیری برای جلوگیری از این سردی انجام شود .

وی با اشاره به تغییر عادات غذایی در دوره عادت ماهیانه ادامه می دهد: در دوران عادت ماهیانه توصیه می شود از مصرف برخی خوارکی ها که طبعی سرد دارند، مانند انواع ترشی و سبزیجات ، سالاد، سرکه ، سرکه ، خیار ، گوجه فرنگی و پرهیز شود یا میزان مصرف آنها را به کمترین حد ممکن رساند.

در مقابل از موادی تغذیه شود که در عین گرم ومفید بودن، به راحتی در دسترس است؛ مانند حلوا، زنجیل دم کرده ، چای زنجیل و چای بابونه. چرا که تحقیقات ، تاثیر مثبت این مواد را در کاهش دردهای قاعدگی ثابت کرده است . به طور کلی باید اوضاع عمومی بدن با استفاده از مواد مغذی رایج تقویت شود.

از آب و آب بازی پر هیز شود!

استادیار دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه توصیه می کند: توصیه می شود آب در دوران عادت ماهیانه و درد پریود با احتیاط بیشتری مصرف شود ؛ برای مثال هنگامی که فرد ومخصوصا دختران جوان ناشتا هستند، آب نخورند.

به طور کلی درمانگرهای محلی اعتقاد دارند که در این دوران از استعمال آب زیاد و مخصوصا آب سرد در هنگام شست وشوی دستگاه ادراری تناسلی پرهیز شود. همچنین توصیه می شود در صورت امکان فرد در روزهای اول قاعدگی حمام نرود . این موارد باید رعایت شود اما متاسفانه اکثر افراد اهمیتی به آن نمی دهند و در آینده دچار مشکل می شوند.

 به جز تغذیه چه راه های دیگری وجود دارد؟

ممکن است تغییر عادات غذایی برای برخی اشخاص امری سخت و نشدنی باشد اما جالب است بدانید طب سنتی برای این افراد هم نسخه های موثر دارد تا دوران پریود و عادت ماهیانه را قابل تحمل کند.

دکتر مکبری نژاد به این پرسش که به جز تغییر عادات غذایی ، طب سنتی چه راه های دیگری را برای کاهش دردهای قاعدگی پیشنهاد می کند، پاسخ می دهد: طب سنتی همچنین برای کاهش دردهای قاعدگی کارهای موضعی مانند روغن مالی را پیشنهاد می کند. برای این کار فرد باید نواحی رحم را روغن گرم بمالد .

البته بهترین و موثرترین حالت این است که از یک تا دو روز قبل از شروع قاعدگی به روغن مالی یا مصرف ، تغذیه خاص شروع شود.

وی ادامه می دهد: استفاده از باد کش نیز مفید است. زیرا بادشکن باعث افزایش خون رسانی و گرم کردن نواحی مورد نظر می شود. همچنین توصیه می شود فرد در این دوران از استرس دوری کند و به انجام ورزش های ملایم مانند پیاده روی ونرمش های خاص بپردازد .

اگر میزان خونریزی زیاد است به پزشک مراجعه کنید میزان زیاد خونریزی مشکل دیگری است که ممکن است بسیار از افراد در دوران قاعدگی و

درد قاعدگی می تواند آنچنان شدید باشد که فرد را از کار روزمره باز بدارد

پریودی به آن دچار شوند که دکتر مکبری نژاد در مورد آن نیز می گوید: خونریزی در دوران عادت ماهیانه تا حدی طبیعی است، اما اگر فرد احساس کند میزان خونریزی از حد معمول است باید حتما به پزشک مراجعه کند. پزشک از افرادی که خونریزی زیادی دارند شرح حال می گیرد. سپس از طریق آزمایش هورمونی علت آن را تشخیص می دهد.

بعد از مشخص شدن علت، درمان صحیح تجویز می شود بنابراین تا علت اصلی میزان زیاد خونریزی مشخص نشود نمی توان درمان قطعی برای آن صادر کرد.


۱۰ مسکن طبیعی درد

با وجود که این روزها مصرف قرص های مسکن برای کاهش دردهای مزمن افزایش چشمگیری پیدا کرده است اما این داروها گاهی اعتیاد آور هستند ومعمولا نیز مصرف زیاد آنها عوارض جانبی به دنبال دارد.

جیمزان. دیلارد، نویسنده مقاله «چاره درد های مزمن» می گوید: برخی از قرص های مسکن نمی توانند دقیق بروز درد را حذف کنند. همچنین مهن نیست پزشکان چقدر داروی مناسبی را برای کاهش درد تجویز کنند چون به هر حال افرادی که از دردهای مزمن رنج می برند به طور کامل تسکین نمی یابند .

به گزارش پریونشن ، دیلارد همچنین اظهار داشت: برای کاهش درد جایگزین های مناسب و طبیعی مسکن های شیمیایی وجود دارند که می توان آنها رادر آشپزخانه هر خانه ای پیدا کرد. برخی انواع مواد خوراکی از طریق مبارزه با التهاب ، مسدود ساختن سیگنال های درد وحتی درمان بیماری های نهفته قادرند درد را ز بین ببرند که برخی از انواع موثر آنها عبارتنداز:

۱- گیلاس: ترکیب های موجود در گیلاس با « آنتوسیانین » در واقع آنتی اکسیدان های قوی هستند که به دو طریق شدت درد را کاهش می دهند. این ترکیب ها با متوقف کردن پیشرفت التهاب و با از بین بردن آنزیم های درد مانند مسکن های آسپرین و ناپروکسن عمل می کنند و در تسکین درد نقش دارند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد افرادی که هنگام مصرف صبحانه یک کاسه گیلاس بخورند، التهاب در بدن آنان ۲۵ در صد کاهش می یابد.

۲- زنجیل: این گیاه ریشه ای و تند، تسکین دهنده سنتی درد دل ، رفع دریازدگی و حالت تهوع است.این گیاه که ویژگی آسپرین و ضد التهابی دارد می تواند در تسکین دردهای ماهیچه ای ، آرتریت و میگرن موثر باشد .

۳- فلفل قرمز: این ادویه حاوی ترکیبی به «کاپسایسین » است که با تحریک کردن پایانه های اعصاب و کاهش ماده شیمایی انتقال دهنده سیگنال های درد، نوعی مسکن موثر به حساب می آید.

۴- گوشت ماهی: مصرف ماهی هایی که حاوی مقدار پایینی جیوه هستند و در عین حال حجم بالایی اسید چرب امگا- ۳ دارند در تسکین در موثر است. امگا -۳ در بهبود جریان خون و کاهش التهاب رگ های خونی و عصبی تاثیر دارد اما برای افزایش تاثیر آن لازم است از مکمل ها نیز استفاده شود .داروهای گیاهی مناسب دوران قاعدگی

۵- زرد چوبه: ازاین ادویه سال هاست که برای کاهش درد و بهبود فرآیند گوارش غذا استفاده می شود اما طبق بررسی کارشناسان ، زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد،بدن را از تخریب بافتی و التهاب مفصل محافظت کرده واز عملکرد سلول های عصبی حمایت می کند .

۶- ماست: حدود ۲۰ درصد مردم آمریکا به سندرم روده تحریک پذیرمبتلا هستند و در نتیجه دل درد نیز در آنان شایع است. به گفته پزشکان در ماست چندین باکتری وجود دارد که درکاهش درد و التهاب موثر هستند.

۷- قهوه : کافئین موجود در قهوه با تنگ کردن عروق خونی گشاد شده که بر اثر سر درد ملتهب می شوند از شدت درد می کاهد.

۸- نعناع : این گیاه از جمله مواد خوراکی است که از گرفتگی ماهیچه ای پیشگیری می کند و به همین دلیل عرق نعناع در تسکین دل درد ناشی از سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود.

۹- سویای سبز : در مطالعه ای که در دانشگاه اکلاهما انجام شده به گروهی از شرکت کنندگان ۴۰ گرم پروتئین سویا وبه گروه دیگر پروتئین حاوی شیر داده شد که در پایان مطالعه مشخص شد مصرف پروتئین سویا نسبت به پروتئین حاوی شیر خاصیت مسکنی بیشتری دارد.

۱۰- آب میوه «قره قاط» : زخم های گوارشی ناشی از میکروبی موسوم به هلیکوباکتر پیلوری هستند که به بافت های حفاظت کننده جداره لوله گوارشی شامل معده یا روده کوچک حمله می کنند . آزمایشها نشان می دهد که می توان با نوشیدن آب قره قاط از بروز آن پیشگیری کرد. همچنین لازم است این نوشیدنی به صورت ۱۰۰ در صد طبیعی و بدون افزدون شکر مصرف شود زیرا در صورت شیرین شدن حالت التهاب آور پیدا می کند .



سلام ممنون بابت مطالبتون ولی خیلیا میگن که ماست خوب نیست پس چرا اینجا گفته که ماست خوبه؟؟د

ممنون ولی من مطالب اکثز سایتارو خوندم همه جا نوشته بود از مصرف کافئین پرهیز کنیم چطور اینجا بر عکسشو گفته؟!

ممـــــــــــنون ولی مطالب به روز هم اضافش کنید

لطفا مطالب بروز را به جیمل من ارسال کنید. باتشکر

بسیار مفید است.باتشکر

گاهی اوقات علائم قاعدگی آنقدر شدید است که زندگی فرد را مختل می کند.

– هر ماه برای خانم ها به دو قسمت تقسیم می شود؛ دو هفته ای که حال شان خوب است و دو هفته ای که بی حوصله و بی حال هستند! البته شدت این موضوع در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.

با این حال اغلب خانم ها از یک هفته مانده به قاعدگی شان تغییرات خلق وخو، درد های سینه، درد زیر شکم، سردرد و.

را تجربه می کنند و با وجود همه سختی اش، با آن کنار می آیند.

اما گاهی اوقات این علائم آنقدر شدید است که زندگی فرد را مختل می کند.داروهای گیاهی مناسب دوران قاعدگی

مقصر اصلی پروژسترون است! PMS مخفف Premenstrual Syndrome یا همان سندروم پیش از قاعدگی است؛ یعنی تمام اتفاقاتی که در دو هفته دوم سیکل قاعدگی (از 15 روز بعد از اولین روز خونریزی) رخ می دهد.

این اتفاقات معمولا به دلیل تغییرات هورمونی در بدن روی می دهند و از همه عامل آن هورمون پروژسترون است.

پروژسترون و استروژن هر دو از هورمون های زنانه هستند که در بدن با هم به حالت تعادل کار می کنند.

بالا و پایین رفتن این هورمون ها نشان دهنده تخمک گذاری و بعد عدم بارداری و عادت ماهانه است.

هورمون استروژن در ابتدای سیکل بالا می رود سپس از نیمه سیکل که فولیکول پاره شده و تخمک آزاد می شود ماده ای به جسم زرد ایجاد می شود که تولیدکننده پروژسترون است.

طب فارسی – اخبار پزشکی سلامت زیبایی روانشناسی موفقیت زناشویی

به گزارش سایت پزشکی طب فارسی کتاب مخزن الادویه متعلق به محمد حسین عقیلی از حکیمان قرن ۱۱هجری است . در این کتاب داروهای گیاهی، معدنی، حیوانی به طور کامل جمع آوری و خصوصیات ظاهری، منطقه کشت، های مختلف، طبیعت، خاصیت های درمانی، روش استفاده، مقدار مصرف، نکات احتیاطی در مصرف و مشابه آن به شکلی دقیق موجود می باشد.داروهای گیاهی مناسب دوران قاعدگی

متاسفانه یکی از مشکلات شایع زنان، تاخیر در قاعدگی و پریودی و یا قطع قاعدگی (با اصطلاح پزشکی آمنوره/ الیگومنوره) است. در این پست از سایت پزشکی طب فارسی ۶۰ مورد از گیاهان دارویی قاعده آور سریع را با روش مصرف و سایر ویژگی ها در اختیارتان قرار می دهیم . گیاهان دارویی قاعده آور , گیاهان دارویی قاعده آور سریع, گیاهان دارویی قاعده آور قوی, گیاهان دارویی قاعده اور,گیاهان داروی قاعده آور, گیاهان قاعده آور, داروی قاعده آور, گیاه قاعده آور خیلی قوی ، درمان جوش های سرسیاه با لیمو و تخم مرغ

یادتان باشد این گیاهان دارویی قاعده آور سریع ، منجر به سقط جنین هم خواهند شد. پس قبل استفاده از آنها باید از عدم بارداری مطمئن شوید. همچنین سعی کنید قبل از استفاده از آن با متخصص مشورت کنید .

بادرنجبویه (Mellissa oficinalis L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: برگ، گلها، تخم

مورد مصرف:قاعده آور، منقبض کننده رحم، آنتی گونادوتروپیک

روش مصرف: دم کرده، نشستن در آبزن آن

منع مصرف: بارداری، در فعالیت پائین تیروئید به خاطر اثرات آنتی تیروتروپیک منع مصرف دارد.

احتیاط: با داروهای تیروئیدی در دوزهای بالا تداخل دارد.

—————————————

تره- کُرّاث (Allium ampeloprasum.L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: تمام قسمت های گیاه – تخم

مورد مصرف: قاعده آور- افزایش ترشحات قاعدگی

روش مصرف: خوراکی- دم کرده تخم

منع مصرف: بارداری

احتیاط: دیر هضم و نفاخ است – مصرف زیاد آن موجب کاهش بینائی می شود.

—————————————

کرفس (Apium garveolens L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: ریشه – تخم- ساقه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: دم کرده تخم- ریشه

منع مصرف: بارداری وشیردهی(خوردن ساقه به ابدازه خوراکی مشکلی ندارد).

احتیاط: در حین مصرف مقابل نور آفتاب قرار نگیرد.

—————— گیاهان دارویی قاعده آور سریع —————–

انواع کلم ها- کَرَنب (Brassica olevaceae L)

طبیعت: مرکب القوی

قسمت مورد استفاده: ریشه- برگ – تخم

مورد مصرف: قاعده آور- افزایش ترشحات قاعدگی

روش مصرف: شیاف واژینال- دم کرده تخم- آشامیدن جوشانده برگ و شکوفه آن

منع مصرف: بارداری (مصرف خوراکی برگها مشکلی ندارد)

احتیاط: گل و برگ اثر داروهای ضد انعقادی را ازبین می برد.

—————————————

کرچک- خروع- بیدانجیر (Ricinus communis L)

داروهای گیاهی مناسب دوران قاعدگی

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: دانه، روغن آن

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: روغن آن درچای، سوپ بی چربی، آب نارنج میل شود. خوردن مغز دانه

منع مصرف: بارداری و شیردهی (در اواخر دوران بارداری بعنوان تحریک زایمان مصرف می شود).

احتیاط: بیش از ۸ تا ۱۰ گرم در روز مصرف نشود، به خاطر دفع الکترولیت های بدن.

—————————————

شب بو- خیری (Cheiranthus cheiri L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: برگ، گل، ساقه گل دهنده، تخم، ریشه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: آشامیدن جوشانده تخم وریشه، یا آب برگهای تازه، شیاف واژینال

منع مصرف: بارداری شیردهی

دارچین (Cinnamomum cassia BS)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: پوست درخت

مورد مصرف: قاعده آور، قابض (به خاطر تانن موجود درآن)

روش مصرف: دم کرده

منع مصرف: بارداری وشیردهی

احتیاط: درحد مصرف خوراکی دربارداری مشکلی ایجاد نمی نماید.

—————————————

فلفل سیاه (Piper nigraum L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: میوه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: خوراکی از میوه

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: میزان جذب پروپرانولول، تئوفیلین را بالا می برد. با افزایش قدرت جذب روده ها موجب تداخلات داروئی می شود.

—————————————

لوبیا (Phasaeolus vulgaris L)

طبیعت: گرم و تر

قسمت مورد استفاده: دانه بخصوص نوع سرخ آن

مورد مصرف: افزایش ترشحات قاعدگی – شیرافزا

روش مصرف: آشامیدن آب پخته شده

منع مصرف: بارداری

—————————————

بادام تلخ (Amygdalus vommunis.L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: میوه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: شیاف واژینال

منع مصرف: بارداری

—————————————

عرق بهار نارنج (Citrus bigaralia)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: عرق

مورد مصرف: قاعده آور- افزایش ترشحات قاعدگی

روش مصرف: شیاف واژینال

منع مصرف: بارداری

—————————————

رازیانج (Foeniculum vulgare)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: تخم و ریشه و اعضای گیاه

مورد مصرف: قاعده آور، افزایش ترشحات قاعدگی

روش مصرف: دم کرده ریشه وتخم، خوردن تازه آن

منع مصرف: بارداری

احتیاط: خوردن آن باعث تولید شیر در دوران شیردهی می گردد.

—————————————

یونجه– رطبه (Medicago sativa L)

طبیعت: گرم وخشک (خشک شده آن) گرم و تر (تازه آن)

قسمت مورد استفاده: تمام قسمتهای گیاه

مورد مصرف: قاعدهآور، قابض، افزایش تولید شیر

روش مصرف: دم کرده تخم

مقدار مصرف: ۸ تا ۲۰ گرم

منع مصرف: بارداری

احتیاط: درلوپوس اریتماتوس سسیتمیک منع مصرف دارد.باتوجه به مقادیر زیاد vitkاثر وارفارین ممکن است کاهش یابد.

—————————————

سنبل (Angelica archangelica L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: بذر، ریشه

مورد مصرف: قاعده آور، قابض

روش مصرف: به صورت شیاف واژینال ضدخونریزی رحم است. نشستن در sitz bathآن و مصرف خوراکی باعث باز شدن قاعدگی می شود.

منع مصرف: بارداری و شیردهی، زخم معده، دیابتی، بیماری های خونریزی دهنده

—————————————

شوید- شبت (Anethum graveolens L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: تخم

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: دم کرده

منع مصرف: بارداری

احتیاط: زیاده روی درخوردن آن موجب کاهش بینائی می شود.

—————————————

سیاه دانه- شونیز (Niegella Satira L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: تخم

مورد مصرف: قاعده آور، افزایش ترشح شیر

روش مصرف: دم کرده، خوردن تخم خام، بخور، شیاف واژینال همراه روغن سوسن

منع مصرف: بارداری

احتیاط: در گرم مزاجان موجب ورم ودردهای گلو می گردد.

—————————————

آویشن- صَعتَر (Thymus Vulgaris L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: برگ، تخم (قوی تر است)

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: خوراکی، دم کرده

منع مصرف: بارداری

احتیاط: مصرف بیش ازحد می تواند کلیه ها را تحریک کرده موجب بروز آلبومین در ادرار گردد. یا موجب ضعف عضلات قلب گردد یا ایجاد سرگیجه وبروز صدا در گوش کند. برای کاهش این عوارض به شکل دم کرده همراه با نعناع استفاده شود.

شاهی (Lepidium sativam.L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: برگ- ساقه – تخم

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: دم کرده تخم

منع مصرف: مصرف در حد خوراکی در بارداری مشکلی ندارد.

—————————————

خردل سیاه (Brassica nigra)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: دانه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: پاشویه آب سرد حل نموده و سه لیتر آبگرم را به آن اضافه کرده پاشویه انجام شود.

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: ارزش درمانی دانه خردل سیاه در استعمال خارجی به مراتب از مصارف داخلی آن است مصرف خوراکی دانه با توجه به اثرات تحریکی و خورندگی بافت مری مردود است. درالتهاب معده یا روده مجاز نیست. مصرف موضعی بر پوست محافظت نشده مجاز نیست، موجب بروز تاول وزخم در پوست می شود، مصرف موضعی به مدت بیش از ۱۵ تا۳۰ دقیقه یازمانی که احساس سوزش غیر قابل تحمل است مصرف زیاد ومنظم آن برای بیش از دو هفته ممنوع است.

—————————————

اثلق- فَنجَنگُشت (Vitex agnus)

طبیعت:گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: میوه های بی هسته و برگ

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: شیاف واژینال تهیه شده ازبرگ ومیوه، آشامیدن دم کرده برگ، بخور دستگاه تناسلی با برگ و میوه

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: به علت خاصیت تنظیم کننده هورمون ها، همراه داروهای هورمونی و قرص های ضدبارداری مصرف نشود.

—————————————

اَقحَوان (Chrysahthemun parthenium)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: تمام قسمتهای گیاه

مورد مصرف: قاعده آور قوی

روش مصرف: شیاف واژینال (در این مورد شکوفه آن قوی تر است)، دم کرده، روغن تهیه شده از گیاه

منع مصرف: بارداری وشیردهی، اختلالات انعقادی

احتیاط: تداخل با داروهای ضد انعقادی، آنتاگونیست داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی

—————————————

اکلیل الملک – گیاه قیصر (Trigonella grandif Boiss)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: برگ، گل، میوه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: خوراکی به شکل دم کرده، برگ وشاخه های آن

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: دم کرده آن همراه با انجیر وعسل میل شود.

————————————–

بِرِنجاسَف (Achillea millefoliumc)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: ریشه، برگ، سرشاخه گلدار

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: دم کرده، آبزن، ضماد تهیه شده از گیاه زیر شکم قرار داده شود.

منع مصرف: بارداری، شیردهی، اطفال زیر دو سال

احتیاط: مصرف زیاد آن ادرار راقهوه ای می کند.

قیصوم (Achillea santolina L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: برگ، گل، ریشه

مورد مصرف: قاعده آور- قابض- ضد اسپاسم عضلات نرم مانند عضلات رحم

روش مصرف: آشامیدن جوشانده

منع مصرف: بارداری- زیر ۲سال

—————————————

تُرمُس (Lupinus albus L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: میوه

مورد مصرف: قاعده آور، ازدیاد جریان قاعدگی

روش مصرف: جوشانده، شیاف واژینال

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: زیاده روی در مصرف رنگ صورت را زرد می کند.

—————————————

جاوشیر (Opoponax-ferula galbaniflua)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: صمغ، ریشه گیاه، تخم

مورد مصرف: قاعده آور قوی، افزایش ترشحات قاعدگی

روش مصرف: جوشانده تخم، دم کرده، شیاف واژینال

منع مصرف: بارداری و شیردهی

—————————————

تخم زردک (Daucus carota L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: تخم

مورد مصرف: قاعده آور قوی

روش مصرف: شیاف واژینال، دم کرده

منع مصرف: بارداری و شیردهی

—————————————

چوب چینی (China root)

طبیعت: گرم و تر

قسمت مورد استفاده: ریشه و ساقه زیرزمینی

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: به شکل قهوه، پودر شده،شربت، مربا، دم کرده، خیسانده

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: درفصل گرما، افراد گرم مزاج، جوانان بهتر است مصرف نشود.

—————————————

هندوانه ابوجهل- حنظل (Citrullus colocynthis)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: میوه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: آب تازه، روغن تهیه شده ازآن، دم کرده، شیاف واژینال، بخور دستگاه تناسلی

منع مصرف: بارداری، شیردهی، ورم روده

احتیاط: حاوی کلونتین که مسهل قوی است می باشد درخوردن آن باید احتیاط کرد.

—————————————

دارفلفل (Piper longum L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: میوه، دانه، ریشه، گلها، ساقه جوان

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: خوراکی

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: مصرف همزمان با تئوفیلین، پروپرانولول جذب آنها راسریعتر و کاملتر می نماید.

—————————————

عرعر (Junperus communis L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: میوه

مورد مصرف: قاعده آور- قابض- تحریک انقباض رحم- برای pms مناسب است.

روش مصرف: دم کرده میوه

منع مصرف: بارداری و شیردهی و زیر سال

احتیاط: مدر شدید است. بیش از ۶ هفته مصرف نشود.

قرنفل شامی (Syzygium aromaticum)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: ریشه- غنچه خشک شده

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: آشامیدن جوشانده ریشه – نشستن در sitz bath

منع مصرف: بارداری (غنچه خشک در اندازه مصرف خوراکی ممنوع نیست)

—————————————

کاشم (Heracleum lanatum L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: تمام قسمتهای گیاه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: آشامیدن جوشانده ریشه

منع مصرف: بارداری

—————————————

کمون (Cuminum Cyminum.L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: میوه

مورد مصرف: قاعده آور – قابض

روش مصرف: تفت داده شده آن قاعده آور است. شیاف واژینال آن همراه روغن زیتون خون قاعدگی را قطع می کند.

منع مصرف: بارداری در اندازه مصرف خوراکی منع ندارد.

—————————————

مرز بخوش (Origanum majorana L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: تمام قسمت های گیاه

مورد مصرف: قاعده آور- شیر افزا

روش مصرف: آشامیدن دم کرده – شیاف واژینال

منع مصرف: بارداری

—————————————

مو (Vitis Sylvestris Gmel)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: ریشه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف:آشامیدن جوشانده ریشه sitz bath –

منع مصرف: بارداری و شیردهی

—————————————

زنیان– نانخواه (Trachyspermum ammi L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: برگ و تخم

مورد مصرف: قاعده آور- شیرافزا

روش مصرف: آشامیدن دم کرده – خوردن برگ خشک شده

منع مصرف: بارداری

—————————————

هوفاریقون (Hypericum perforatum L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: تمام قسمت های گیاه

مورد مصرف: قاعده آور- کمی قابض – محرک اعمال رحمی

روش مصرف: شیاف واژینال – آشامیدن دم کرده

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: همراه داروهای خواب آور، آنتی هیستامین ها، مهارکننده کانال های کلسیمی، داروهای کاهنده چربی، داروهای ضدانعقادی، قرص های جلوگیری از بارداری، امپرازول و همچنین با داروهای ضدافسردگی استفاده نشود. مدت طولانی نیز استفاده نشود.

گلرنگ- قرطم (Casthamus tinctorius L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: گل

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: دم کرده- خیسانده

منع مصرف: بارداری- زخم معده- بیماری های خونریزی دهنده به علت طولانی کردن زمان انعقاد

—————— گیاهان دارویی قاعده آور سریع —————–

بابونج الطیور (Senecio Vulgaris L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: تمام قسمت های گیاه

مورد مصرف: قاعده آور قوی- در مقادیر زیاد قابض است – نظم قاعدگی- دردهای قبل و بعد ازقاعدگی

روش مصرف: دم کرده

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط:زیر نظر پزشک مصرف گردد.

—————————————

گل همیشه بهار (Calendula ofticinalis.L)

طبیعت: گرم و خشک

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: دم کرده

منع مصرف: ابتدای بارداری

—————— گیاهان دارویی قاعده آور سریع —————–

پیاز- بَصَل (Allium cepa L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: پیاز و تخم

مورد مصرف: تسهیل جریان قاعدگی

روش مصرف: خوراکی به شکل خام یا پخته شده

منع مصرف: به اندازه مصرف خوراکی در بارداری و شیردهی مجاز است.

احتیاط: باعث افزایش ترشح صفرا و کاهش قند خون می شود.

—————— گیاهان دارویی قاعده آور سریع —————–

ثوم (Allium sativum)

طبیعت:گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: پیاز (bulb)

مورد مصرف: قاعده آور، آمنوره ثانویه، فعالیت محرک رحمی، دردهای دوران قاعدگی

روش مصرف: جوشانده برگ و ساقه، آبزن تهیه شده از جوشانده برگ و ساقه

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: همراه اختلالات انعقادی باعث افزایش فعالیت فیبرینولیتیک می شود.

—————————————

موسیر- اُسقوردیون (Allium sativum)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: ریشه پیاز مانند

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: خوراکی از جرم گیاه

منع مصرف: بارداری و شیردهی

—————————————

اَفسَنتین (Artemisia absinthium L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: گل، تخم، شاخه و برگ

مورد مصرف: قاعده آور، افزایش ترشحات قاعدگی، محرک اعمال رحمی

روش مصرف: شیاف واژینال ،دم کرده

منع مصرف: شیردهی و بارداری، مبتلایان زخم معده

احتیاط: شیاف واژینال همراه عسل استعمال شود. به مدت طولانی مصرف نشود.

—————————————

شنبلیله– حُلُبه (Trigonella foenum graecum L)

طبیعت: گرم و خشک در دوم

قسمت مورد استفاده: برگ، تخم، دانه

مورد مصرف: قاعده آور، محرک رحمی، افزایش ترشحات قاعدگی

روش مصرف: دم کرده خوردن برگ خام، جوشانده تخم

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: می تواند باعث کاهش قند خون شود.

نخود- حُمُّص (Cicer arietinum L)

طبیعت: گرم وخشک

قسمت مورد استفاده: دانه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: پخته شده، پودر خام، آب پخته شده، آب ناشی ازخیسانیدن خام آن

منع مصرف:نوع سیاه آن می تواند باعث سقط جنین شود.

احتیاط: دربارداری و شیردهی به علت نفاخ بودن (دیر هضم بودن) مقدار کمتری مصرف شود.

—————— گیاهان دارویی قاعده آور سریع —————–

رزماری- اکلیل- الجبل (Rosmurinus oflicinalis L)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: برگ، ریشه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: آشامیدن جوشانده ریشه و برگ

منع مصرف: بارداری و شیردهی

—————————————

ریشه سوسن سفید یا زنبق- آرید برید (Zbarbata Irisa germaica)

طبیعت: بسیار گرم

قسمت مورد استفاده: پیاز ریشه

مورد مصرف: قاعده آور شدید

روش مصرف: آشامیدن دم کرده ریشه

منع مصرف: بارداری و شیردهی

—————— گیاهان دارویی قاعده آور سریع —————–

گزنه- اَنجُره (Urtica dioica)

طبیعت:گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: برگها، تخم

مورد مصرف: قاعده آورقوی، سندرم پیش از قاعدگی، محرک رحم

روش مصرف: دم کرده، شیاف واژینال

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: می تواند ایجاد افراط در خون ریزی کند. زیاد خوردن آن موجب قطع ادرار می گردد. شیاف واژینال آن به صورت ۲ گرم گزنه کوبیده همراه ۲گرم مرمکی استعمال شود. آشامیدن بیش از ۱۷ گرم در روز از آن می تواند کشنده باشد. همراه آب میوه های سرد و خنک کننده و مواد لعابدار مانند کتیرا و صمغ عربی استفاده شود.

—————————————

اَنیسون (Pimpinella anisum)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: میوه

مورد مصرف: قاعده آور

روش مصرف: جوشانده تهیه شده از دانه

منع مصرف: بارداری و شیردهی،اطفال

احتیاط: درحساسیت به آنتول مصرف نشود، مصرف همزمان با آهن باعث افزایش اثرات آهن می شود.

————————————–

بابونه (Matricaria chamomilla)

طبیعت: گرم و خشک

قسمت مورد استفاده: گل و تمام قسمتهای گیاه

مورد مصرف: قاعده آور، درمان دیسمنوره، کاهش احتمال زایمان زودرس (دو خاصیت متضاد دارد.)

روش مصرف: دم کرده گل

منع مصرف: بارداری و شیردهی

احتیاط: به علت وجود تانن موجب کاهش جذب آهن می شود. همراه با داروهای ضد انعقادی مصرف نگردد.

—————— گیاهان دارویی قاعده آور سریع —————–

(ویرایش متن: دکتر فاطمه مرادی)

برگرفته از سایت انجمن تحقیقات طب سنتی

فهرست منابع:

عقیلی خراسانی سید محمد حسین، مخزن الادویه، ۱۳۸۰٫ عقیلی خراسانی سید محمد حسین، خلاصه الحکمه، ناظم اسماعیل (تصحیح)، ۱۳۸۵٫ عقیلی خراسانی سید محمد حسین، معالجات، چاپ سنگی هند،کلکته، ۱۲۷۴ ه.ق. حکیم ناظم جهان، اکسیر اعظم، چاپ هند. میرحیدر حسین، معارف گیاهی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۳٫ زرگری علی، گیاهان دارویی، چاپ هفتم، دانشگاه تهران، ۱۳۷۶٫ دینی محمد، اسامی علمی گیاهان دارویی مورد مصرف در طب سنتی، وزارت جهاد کشاورزی، ۱۳۸۴٫ دهخدا علی اکبر،لغت ه دهخدا، دانشگاه تهران، ۱۳۸۰٫ قاموس القانون فی طب، موسسه مطالعات تاریخ پزشکی. ضیایی سید علی، مسگرپور بیتا. احتیاط مصرف و تداخلات دارویی گیاهان دارویی بر اساس شواهد و مستندات. پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، ۱۳۸۴٫

تجربیات مقابله با ترس از تلفن

خاصیت و خواص خرما برای سلامتی

شکم گوشتی بزرگی دارید و میخواهید ان را آب کنید ؟ پس این چند وش را بخوانید!

تبخال چیست و چگونه به وجود می آید و راه درمان آن چیست

عفونت ادرار و تکرر ادرار در کودکان چگونه به وجود می آید و راه درمان آن چیست

بوسه هایی که میتواند عامل افزایش بیماری باشد را بشناسید

آیا رژیم غذایی اتکینز برای لاغری همه افراد موثر است؟

شکم گوشتی بزرگی دارید و میخواهید ان را آب کنید ؟ پس این چند

تبخال چیست و چگونه به وجود می آید و راه درمان آن چیست

عفونت ادرار و تکرر ادرار در کودکان چگونه به وجود می آید و

بوسه هایی که میتواند عامل افزایش بیماری باشد را بشناسید

خمیر بازی چیست و میزان خطر خمیر بازی برای فرزندانمان چقدر

ورم پا را با این حرکات ورزشی میتوانید کمی درمان کنید و درد

داروهای گیاهی مناسب دوران قاعدگی

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

این خوراکی ها را برای کاهش درد قاعدگی بخورید

 آکاایران : خوراکی های بسیاری برای امراض و دردهای مختلف توسط پزشکان و متخصصان پیشنهاد می شودند، خوارکی هایی که بعضا خاصیت درمان چند بیماری و درد را در خود جای داده اند و پژوهشگران هر روزه کشفیات بیشتری پیرامون این مواد به دست می آورند. در ادامه و در بخش سلامت آکاایران میخواهیم به شما خوراکی هایی معرفی کنیم که برای کاهش درد قاعدگی بسیار مفید هستند پس با ما همراه باشید.

کاهش درد قاعدگی

تسکین درد قاعدگی

درد قاعدگی چیست؟ درد قاعدگی عبارت است از بروز درد شدیدی هنگام عادت ماهیانه که مانند دل پیچه است و اغلب در سطح زیر و وسط شکم ایجاد می شود .البته ناحیه شیوع درد در هر خانمی متفاوت است، گاهی این دردها تا زیر کمر وحتی کلیه های فرد را فرامی گیرد و ممکن است از یک تا دو روز قبل از قاعدگی شروع شود وتا 4 روز طول بکشد. البته این دردها نظم خاصی ندارد و شدت و محل آن در هر فرد و در هر ماه متفاوت است. این دردها که از نوع کوفتگی هستند، گاهی اوقات آن قدر شدیدند که فرد مجبور می شود دست از تمام فعالیت هایش کشیده و دراز بکشد . دردهای قاعدگی همراه با علائم متفاوتی هستند مانند تهوع ، سردرد، خستگی ، کسالت ، اسهال ، استفراع و در واقع با وجود این دردها قاعدگی برای برخی خانم ها تبدیل به یک فاجعه ماهانه می شود. طبق گفته دکتر مکبری نژاد، دردهای قاعدگی به دو نوع اولیه و ثانونه تقسیم می شوند. درد های اولیه دردهای معمول و رایج هستند که خیلی شدید نیست و قابل تحمل وکنترل است. اما دردهای ثانویه که بسیار شدید هستند ومعمولا با هیچ مسکنی تسکین پیدا نمی کنند، خطرناکند ونیاز به معاینه پزشک دارد. همچنین ممکن است علت دردهای قاعدگی ثانونه بیماری های زمینه ای مانند آندومتریوز باشد.  

پژوهش های تازه از تاثیر فوق العاده کلسیم و ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به علا یمی که پیش از قاعدگی،زنان را گرفتار می کند و به آن می گویند، خبر می دهند.

روزهای قاعدگی را با شیر، پنیر و کلم بروکلی بگذرانید

اخیرا پژوهشگران دانشگاه ماساچوست پس از مطالعه مفصلی بر روی ۳۰۰۰ زن اعلام کرده اند که رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D می تواند در کاهش بروز علایم این نشانگان موثر واقع شود.

 محققان اعتقاد دارند افرادی که در رژیم غذایی خود به مقدار کافی از غذاهای حاوی ویتامین D و کلسیم مانند شیر و پنیر و سایر لبنیات و همچنین جوانه ها و کلم بروکلی استفاده می کنند، دچار کمترین میزان علایم این بیماری می شوند. از نظر این محققان، دلیل کاهش علایم نشانگان پیش از قاعدگی توسط مواد مزبور، افزایش سطح هورمون های زنانه مثل استروژن و در عین حال کاهش پروژسترون است.

دکتر الیزابت جانسون، مدیر این تیم تحقیقاتی، درباره نتایجی که از این پژوهش به دست آمده، می گوید: &ltدر این تحقیق، مشخص شد کسانی که دریافت روزانه کلسیم و ویتامین D آنها در حد ایده آل و یا بالاتر از حد طبیعی است، کمتر از سایرین دچار علایم پیش از قاعدگی می شوند.

تسکین درد قاعدگی

کاهش درد قاعدگی

&gtلابد می دانید که نشانگان پیش از قاعدگی یا پی.ام.اس یکی ازشایع ترین بیماری های زنانه دنیاست. در ایران البته آمار دقیقی از این بیماری در دست نیست اما آمارهای امریکا حاکی از آن است که ۴۰ تا ۶۰ درصد زنان این کشور (و طبیعتا چیزی نزدیک به همین درصد از خانم های سایر کشورهای دنیا) بین سنین ۱۲ تا ۵۰ سالگی از این بیماری رنج می برند.

 اگرچه علایم این بیماری با افزایش سن، شدیدتر می شود اما برای دختران جوان و نوجوان نیز، این عارضه می تواند کاملا آزاردهنده و دردسرساز باشد. این بیماری معمولا در حول و حوش روزهای قاعدگی اتفاق می افتد. علایمش کاملا متنوع و متغیر است اما برخی از شایع ترین علایم و نشانه هایش عبارتند از: دل درد، ناپایداری خلقی، تحریک پذیری، تنش عصبی، سردرد، افزایش اشتها، تپش قلب، ضعف، سرگیجه و غش، افزایش وزن، ورم دست و پا، تورم و حساسیت پستان ها، میل شدید به شیرینی جات، احساس ورم و نفخ شکم، افسردگی، ضعف حافظه و بیخوابی.

دکتر الیزابت جانسون، مدیر تیم تحقیقاتی دانشگاه ماساچوست، خاطر نشان می کند که: &ltیافته های ما حاکی از آن است که برای کمک به افرادی که به شدت از سندرم پیش از قاعدگی رنج می برند، می توان از مکمل های دارویی این دو ماده ضروری ( یعنی کلسیم و ویتامین )D استفاده کرد و رژیم غذایی را در جهت تامین این منابع ضروری تغییر داد.

جالب است که با آغاز دوره این بیماری و ورم ناشی از آن، احساس چاقی به مبتلایان دست می د هد و به همین دلیل، به رژیم های موقت غذایی روی میآورند. اما با برطرف شدن این دوره، دوباره پرخوری شروع می شود و در عوض، برای کم کردن این اشتهای کاذب، می روند سراغ داروهای لاغری. این چرخه تغذیه ای را در اغلب مبتلایان نشانگان پیش از قاعدگی می شود سراغ گرفت.

سیب زمینی سرخ کرده

کاهش درد قاعدگی

و جالب ترین نکته در خصوص نشانگان پیش از قاعدگی، این است که رژیم غذایی اغلب مبتلایان به این بیماری شبیه همدیگر است. اکثرشان غذاهای آماده، غذاهای چرب، محصولات لبنی و مواد کافئین دار را زیادتر مصرف می کنند و کمتر به سراغ غذاهای طبیعی و سالم می روند؛ به همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس، نوشابه های کولادار، انواع بیسکوییت و شیرینی جات و بخصوص شکلات، ماکارونی و برنج شدیدا علاقه مندند و از طرفی برای حفظ تناسب اندامشان هم گهگاه بعضی از وعده های غذایی شان را کاملا حذف می کنند و در عوض، هر از گاهی هم حسابی در خوردن زیاده روی می کنند.

خوراکی های ممنوع در دوره قاعدگی

داروهای گیاهی مناسب دوران قاعدگی

به نقل از آکاایران : خانم ها در این دوران باید از یک بره غذایی متعادل و متناسب پیروی کنند و به همین دلیل مصرف بعضی مواد غذایی که جایگاهی در این بره ندارد، باید محدود یا به کلی کنار گذاشته شود.

دکتر رحمانی درباره این مواد غذایی توضیح می دهد: در دوران قاعدگی بهتر است مصرف مواد غذایی شیرین و قندها مانند شکلات، آب نبات و انواع شیرینی حذف شود.

همچنین وی توصیه می کند غذاها و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و نسکافه به دلیل این که محرک هستند، کنار گذاشته شوند.

مصرف خودسرانه مکمل ها ممنوع!

درست است که نیاز بدن به مصرف بعضی انواع مواد غذایی افزایش پیدا می کند و باید خوراکی هایی را از قبل مصرف کنیم و بعضی ها را هم کلا کنار بگذاریم، اما اینها بهانه خوبی برای مصرف مکمل های غذایی نیست. دکتر رحمانی با تاکید بر این که مصرف خودسرانه مکمل ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود، خاطرنشان می کند: خانم ها به هیچ عنوان نباید در این مدت بدون نظر پزشک به مصرف مکمل ها روی بیاورند و در صورتی که می خواهند نسبت به این موضوع مطمئن شوند، ابتدا باید با متخصص تغذیه مشورت کنند تا اگر کمبودی وجود دارد، مکمل مورد نیاز برایشان تجویز و زیر نظر پزشک مصرف شود.

گردآوری بخش سلامت آکاایران

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید

مردان در موقع دل درد موقع پریود خانم ها , درد شکم و کمر موقع پریود شدن با طب سنتی , بهترین و موثرین روش درمان دردهای قاعدگی , داروی گیاهی خونریزی زنان در عادت ماهانه , دمنوش های مفید برای کاهش درد های زنانه , داروی گیاهی برای زیاد شدن خون قاعدگی , برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه بخوریم , برای زیاد شدن خون قاعدگی چه باید کرد , بازار مونث آستانه درد پریودی آبستنی , درمان شكم درد هنگام پريود در دختران , سر درد میگرنی در زمان عادت ماهیانه , درد عادت ماهانه بعد از لاپاروسکوپی , گیاهان دارویی مناسب برای درد پریود , چه کارکنیم تا دندان دردمان خوب شود , درد عادت ماهانه بعد از لاپاراسکوپی , با درد های زیاد قاعدگی چه باید کرد , چه چیزی برای دوران پریودی خوب است , درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی , خوردن خربزه و هندوانه هنگام پریود , برای کاهش درد خماریچه قرصی بخورم , برای قطع شدن پریودی چه باید کرد؟ , چگونه درد عادت ماهانه رو کم کنیم , راه های موثر برای کاهش درد پریود , مواد غذایی مفید در دوران قاعدگی , دمنوشهای مفید برای دوران قاعدگی , رژیم غذایی برای کاهش درد قاعدگی , برای کاهش درد قاعدگی چه بخوریم؟ , برای رفع کمر درد در هنگام پریود , چگونه درد پریود خودرا کم کنیم؟ , بهترین قرص برای کاهش درد پریود , علت سرگیجه در زمان عادت ماهانه , چه چیزی در دوران پریودی بخوریم , تشدید خونریزی پریود بعد ازدواج , روش دارویی درمان پریودی مردانه , سریعترین روش تسکین درد تخمدان , درمان درد کمر در دوران قاعدگی , داروی گیاهی برای تسریع قاعدگی , چه چیزی در دوران پریودی دمنوش , برای کاهش درد پریود چه بخوریم , راه پیشگیری از درد های پریود , راه های کاهش درد عادت ماهانه , در دوران قاعدگی چه باید کرد؟ , راههای کاهش درد عادت ماهانه , درمان گیاهی درد عادت ماهانه , میوه ها و خوراکی های ضد درد , درمان درد قاعدگی با طب سنتی , 6روزتاخیر در پریود درد شکم , کاهش درد قاعدگی با طب سنتی , گیاهی برای کاهش درد قاعدگی , داروی سردردهای دوره قاعدگی , براي بادرد چه چيزي خوب است , جوشانده برای دوران پریودی , قرص برای پریود شدن دل درد , بیان روز های عادت ماهیانه , انواع درد های زمان قاعدگی , جوشونده برای دوران پریودی , مواد غذایی برای تسکین درد , تاثیر تغذیه بر زمان پریود , درمان گیاهی دردهای قاعدگی , راه های کاهش دل درد پریود , علت درد قاعدگی در دختران , داروهای گیاهی درد قاعدگی , تاثیر نبات در درد قاعدگی , برطرف کردن پریودی مردانه , روش های درمان درد قاعدگی , درد شدید پریود با ازدواج , تاثر تغذیه بر زمان پریود , درد در زمان عادت ماهانه , مواد غذای برای کاهش درد , درد پریود بعد از ازدواج , کاهش درد پریودی با نبات , كم كردن درد عادت ماهانه , ورم شکم در دوران قاعدگی , قرص برای کاهش درد پریود , درد تخمدان بعد از پریود , مشروب در حین درد قاعدگی , در زمان پریود چه بخوریم , راه های کاهش درد پریود , کاهش درد پریود با ورزش , از بين رفتن درد قائدگی , کم کردن درد پریود سریع , درد کمر قاعدگی طب سنتی , داروهای مفید برای عادت , تسکین درد عادت ماهیانه , غذاهای مفید برای پریود , غذای مفید دل درد پریود , درد پس از پریود نشانه , تغذیه کاهش درد قاعدگی , دمنوش برای درد قاعدگی , کمردرد ناشی از پریودی , درمان گیاهی درد پریود , مسکن برای عادت ماهانه , علت درد زیاد در پریود , رفع درد عادت ماهیانه , درمان درد پریود زنان , درد های دوران قاعدگی , کاهش درد عادت ماهانه , درمان درد شکم قاعدگی , تسکین دردهای ماهیانه , آروم کردن درد پریود , درمان درد دل قاعدگی , زانو درد هنگام عادت , کاهش درد عدت ماهانه , کاهش درد شدید پریود , مقابله با درد پریود , درمان دردهاي قاعدگي , درمان دردهای قاعدگی , درمان دل درد قاعدگی , طب گیاهی درد قاعدگی , قرص کاهش درد پریود , خوراکی مناسب پریود , کاهش درد پریود شدن , قطع پریود و دل درد , درد کلیه در قاعدگی , کلیه درد در پریودی , د رمان درد قاعدگی , دل درد شدید پریود , کلیه قاعدگی پریود , علل دردهای قاعدگی , کم کردن درد پریود , کاهنده درد قاعدگی , دل درد موقع پریود , درد دوران پریودی , درد قاعدگی چیست؟ , درد دوران قاعدگی , درمان درد پریودی , درمان درد قاعدگی , درد دوز ۴ قاعدگی , دل درد در پریودی , مسکن مناسب پریود , درد عادت ماهانه , کاهش درد قاغدگی , درمان درد پریود , کلیه درد قاعدگی , تسکین درد پریود , درد شدید قاعدگ , درد شدید پریود , درد های قاعدگی , مسکن درد پریود , کاهش درد پریود , علت درد قاعدگی , علت درد پریود , دل درد پریودی , درد کمر پریود , علل درد پریود , دردهای پریودی , درد پریود قرص , دلدرد پریودی , دعای درد حیض , تسکین پریود , درمان پریود , درد پریودی , درد پریود , پریود ترش , درد پريود

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی




خانه

موبایل

 

 

داروهای گیاهی مناسب دوران قاعدگی

 

گیاهان دارویی را می ‌توان به صورت عصاره‌ های خشک شده(کپسول ‌‌ها، قرص‌ ها و پودرها)، دم‌ کرده ‌ها یا تنتورها مورد استفاده قرار داد.

 

دم ‌کرده ‌ها را باید با یک قاشق چای ‌خوری از گیاه دارویی به ازای هر فنجان آب تهیه کرد. برای این کار می‌ باید برگ‌ ها و گل ‌ها را به مدت 5 تا 1 دقیقه و ریشه ‌ها را به مدت 1 تا 2 دقیقه در آب خیساند و روزانه 2 تا 4 فنجان از این خیسانده را در زمان دلخواه نوشید.

 

تنتورها، فرآورده‌ هایی تهیه شده از الکل(یا مخلوط آب و الکل) با قدرت گیاهی معادل یک قسمت گیاه دارویی در پنج قسمت حلال یا یک قسمت گیاه دارویی در ده قسمت حلال هستند.

 

معرفی برخی گیاهان

* 3 قطره از تنتور درخت عفیفه (Chaste Tree)یا ویتاگنوس و کوهاش سیاه Cohosh) (Black  هر کدام به مقدار دو بار در روز درد را تخفیف می‌ دهد.

 

* دم ‌کرده تمشک قرمز (Red Raspberry)بافت رحم را تقویت می ‌کند.

 

* نسبت مساوی از تنتور هفت کول یا بداغ(Cramp Bark)، کوهاش سیاه، زغال اخته جامائیکا   (Jamaica Dogwood) و سیب‌ زمینی وحشی هندی(Wild yam)، را می ‌توان با هم برای تسکین درد و کرامپ‌ های رحمی استفاده کرد. برای این منظور می‌ باید هر نیم ساعت 2 قطره برای چهار دوز متوالی و سپس بر حسب لزوم تا هشت دوز در روز به مدت هفت روز این مخلوط را استفاده کرد.

 

 

انواع گیاهان دارویی

* برای کاهش کرامپ‌ های قاعدگی، روزانه 2 لیوان از مخلوط آب، دو عدد سیب، دو ساقه کرفس(Celery)  و یک پیاز رازیانهFennel)) توصیه می‌ شود.

 

کرفس و رازیانه دارای ماده ” فیتواستروژن “(ماده‌ای شبیه به هورمون زنانه) هستند که ناراحتی ناشی از خون ریزی و کرامپ‌ های قاعدگی را کاهش می‌ دهند.

 

* آب آناناس نیز در تسکین کرامپ‌ های رحمی مفید است. آنزیم موجود در آب آناناس باعث شل شدن عضلات می‌ شود.

 

* برای کاهش ناراحتی ‌های قاعدگی، استفاده از مخلوط یک قاشق صبر زرد(Aloe Vera)، با کمی فلفل سیاه پس از غذا یک هفته قبل از شروع خون ریزی توصیه می‌ شود. در طول خون ریزی های قاعدگی، در صورت وجود کرامپ ‌های دردناک، می‌ توان هر نیم ساعت یک دوز از این مخلوط را تا تسکین کامل دردها مصرف نمود. لازم به ذکر است که صبر زرد از نوع مصرف خوراکی، عاری از عوارضی جانبی تولید کننده اسهال است.

 

* در برخی از زنان، قاعدگی دردناک ناشی از “اضطراب زن بودن” یا “اضطراب جنسیتی” است. در این موارد اسانس گل انار توصیه می ‌شود. اسانس گل انار اندام‌ های بدن زن را متعادل کرده و پذیرش ویژگی‌ های جنسی زنانه را برای وی آسان می‌ کند. اسانس گل انار برای برطرف کردن نشانه‌ های قبل از قاعدگی نیز مفید است. درمان با اسانس انار می‌ باید به طور مداوم و هر روز انجام گیرد و صرفا به روزهای خون ریزی قاعدگی محدود نشود.

 

* برای درمان کرامپ ‌های قاعدگی، دم ‌کرده پوست قره‌ قاط (Cranberry)بسیار مفید است. برای تهیه این دم کرده، چهار قاشق غذاخوری پوست قره ‌قاط، یک قاشق غذا خوری پونه معطر(Pennyroyal) و دو قاشق مربا خوری زنجبیل (Ginger)تازه رنده شده را در چهار لیتر آب سرد ریخته، روی اجاق بگذارید تا به جوش آید و برای مدت 2 تا 3 دقیقه به آرامی بجوشد و نیم ساعت پس از برداشتن این جوشانده از روی شعله، آن را صاف کنید. هر 15 دقیقه یک چهارم فنجان از این دم کرده را بنوشید تا درد کرامپ‌ های قاعدگی آرام گیرد.


تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

شماره موبایلتان را خودتان بگذارید 912sara

داروهای گیاهی مناسب دوران قاعدگی

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

جلوگیری از ریزش مو

تقویت رشد مو

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

آرام کردن زنان در دوران قاعدگیتلاش‌های‌تان برای آرام کردن درد و کج‌خلقی ناشی از قاعدگی فایده نداشته است؟!هر ماه برای خانم‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ دو هفته‌ای که حال‌شان خوب است و دو هفته‌ای که بی‌حوصله و بی‌حال هستند! البته شدت این موضوع در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. با این حال اغلب خانم‌ها از یک هفته مانده به قاعدگی‌شان تغییرات خلق‌وخو، درد‌های سینه، درد زیر شکم، سردرد و را تجربه می‌کنند و با وجود همه سختی‌اش، با آن کنار می‌آیند. اما گاهی اوقات این علائم آنقدر شدید است که زندگی فرد را مختل می‌کند! اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید  این مقاله را بخوانید.

 

داروهای گیاهی مناسب دوران قاعدگی

 مقصر اصلی پروژسترون است!«PMS» مخفف «Premenstrual Syndrome»یا همان «سندروم پیش از قاعدگی» است؛ یعنی تمام اتفاقاتی که در دو هفته دوم سیکل قاعدگی (از 15 روز بعد از اولین روز خونریزی) رخ می‌دهد. این اتفاقات معمولا به‌دلیل تغییرات هورمونی در بدن روی می‌دهند و از همه عامل آن هورمون پروژسترون است. پروژسترون و استروژن هر دو از هورمون‌های زنانه هستند که در بدن با هم به حالت تعادل کار می‌کنند. بالا و پایین رفتن این هورمون‌ها نشان دهنده تخمک‌گذاری و بعد عدم بارداری و عادت‌ماهانه است.

 

هورمون استروژن در ابتدای سیکل بالا می‌رود سپس از نیمه سیکل که فولیکول پاره شده و تخمک آزاد می‌شود ماده‌ای به جسم زرد ایجاد می‌شود که تولیدکننده پروژسترون است. پروژسترون رحم را به حالت ترشحی در می‌آورد تا بعدا اگر بارداری اتفاق افتاد جنین بتواند به‌راحتی در رحم جایگزین شود و لانه‌گزینی کند.

 

عصبی می‌شوید و به همه گیر می‌دهید؟هورمون پروژسترون هم خواص خوب و هم خواص بد دارد. یکی از خواص خوب آن همان‌طور که ذکر شد نگهداری بارداری و شل کردن رحم است. اما یکی از خواص بد آن احتباس آب است و همین عامل است که هم روی سلول‌های مغز اثر می‌گذارد و هم روی اندام‌ها و سینه‌ها. اغلب خانم‌ها معمولا از روز 15 عادت‌شان حالت سفت شدن و درد سینه‌ها، اختلالات خلق‌وخو به‌صورت افسردگی، تحریک‌پذیری، عصبانیت و را نسبت به نیمه اول سیکل تجربه می‌کنند. بعضی اوقات هم دردهای زیر شکم و ورم اندام‌ها به‌خصوص پاها احساس می‌شود. همگی اینها از علائم PMS هستند.

 

کدام دارو مناسب شماست؟برای اصلاح این سندروم و علائم آن پیشنهادات زیادی شده است، یکی از داروهایی که در این زمینه استفاده می‌شود داروی گیاهی «ویتاگنوس» است. داروی دیگر «سوپرمیکس» یا روغن گل مغربی است.استفاده از ویتامین E نیز به برخی افراد توصیه می‌شود؛ به‌خصوص مصرف همزمان سوپرمیکس و ویتامین E در کاهش دردهای سینه بسیار موثر است. برای بعضی افراد نیز جهت رفع حالت ورم داروی «اسپیرونولاکتون» توصیه می‌شود.

 این دارو مدر است و باعث کاهش ادم پاها، اندام‌ها و حتی مغز می‌شود. افرادی که دچار افسردگی شدید می‌شوند متاسفانه گاهی اوقات ممکن است مجبور باشند از داروهای آرام‌بخش مثل فلوکستین استفاده کنند. داروهای دیگری هم برای کاهش علائم PMS ذکر شده‌اند مثل «بروموکریپتین» یا داروهای تقویتی گیاهی دیگر که از رازیانه گرفته می‌شوند.

همه داروها را با هم نخورید!برای همه افراد نمی‌توان یک نسخه واحد تجویز کرد. برای مثال بیماران زیادی هستند که برای‌شان ویتاگنوس  تجویز می شود  و خوب به آن جواب می‌دهند. بیمارانی هم هستند که دردهای سینه‌شان است و سوپرمیکس و ویتامین E  برای‌شان تجویز می شود و بعد از مصرف خیلی راحت‌تر می‌شوند. یک عده هم هستند که ورم‌ها اذیت‌شان می‌کند، بنابراین اسپیرونولاکتون برای‌شان تجویز شده و مشکل‌شان رفع می‌شود، پس باید داروها را یکی‌یکی روی بیمار امتحان شود تا مشخص شود به چه دارویی جواب می‌دهد نه اینکه همه این داروها با هم برایش تجویز شود.

 این درد را جدی بگیرید و به بیمارستان بروید!گاهی اوقات افراد در این دوره دردهایی را زیر شکم‌شان احساس می‌کنند که به علت احتباس آب است، اما گاهی نیز این دردها شدیدتر می‌شوند زیرا فولیکولی که پاره شده متاسفانه در داخلش خونریزی می‌کند که به آن «جسم زرد خونریزی دهنده» یا «کورپوس لوتئوم هموراژیک» گفته می‌شود.این حالت درست بعد از تخمک‌گذاری با درد نسبتا شدیدی در زیر شکم همراه است که با سونوگرافی کاملا مشخص می‌شود. درمان آن هم معمولا فقط نظارت است. اگر بیمار روی درمان ضدانعقادی مثل آسپیرین یا وارفارین باشد حتما باید به پزشک مراجعه کند چون میزان این خونریزی می‌تواند زیاد باشد. پس عامل هر دردی PMS نیست و نباید نسبت به این‌گونه دردهای شدید بی‌اهمیت بود.اگر درد واقعا شدید باشد و بیمار نتواند راست راه برود یا نتواند بخوابد حتما باید به بیمارستان یا پزشک معالجش مراجعه کند.نکته مهم: قبل از مصرف هر گونه دارو یا مکمل حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

طب سنتی چه پیشنهادی دارد؟*  افرادی که مزاج سرد و خشک یا گرم و خشک دارند، دچار درد و اختلال‌های دوران قاعدگی می‌شوند که با اصلاح مزاج، میزان دردها کاهش می‌یابد. برای مثال افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، می‌توانند با مصرف دم کرده ترکیبات زیره و انیسون از اثرات ضداسپاسم و ضددرد آن بهره ببرند. افرادی که مزاج سرد و خشک دارند هم می‌توانند با مصرف دمنوش گل‌گاوزبان درد خود را کاهش دهند.

* خوردن غذاهایی با طبع سرد مثل ماست یا کاهو ممکن است درد شکم را در قاعدگی افزایش دهد. درمقابل آن، خوردن خوراکی‌های به اصطلاح گرم مانند خرما یا نان‌های سبوس‌دار مانند نان جو می‌تواند دردها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.* زنجبیل در بهبود درد قاعدگی مانند اسیدفولیک و ایبوپروفن عمل می‌کند! اگر هم به طعم آن علاقه‌ای ندارید، می‌توانید از کپسول‌های زنجبیل استفاده کنید.

* دمکرده بابونه، سنبل‌الطیب، گل‌گاوزبان، تمشک و سرخ‌ولیک در کاهش درد عادت‌ماهانه و ایجاد آرامش بسیار موثر هستند. هریک از این دمکرده‌ها را می‌توانید به‌صورت جداگانه یا مخلوط تهیه کنید و به دلخواه در زمان عادت ماهانه مصرف کنید.* برای کاهش دردهای زیرشکم باید چهار تا پنج روز قبل از شروع عادت ماهانه، روزانه دو نوبت به طور موضعی روغن بابونه را زیر ناف خود ماساژ ملایم دهید، اما انجام این کار در دوران عادت ماهانه توصیه نمی‌شود.

* ماساژ زیر ناف با روغن زنجبیل در اوقاتی که خونریزی طبیعی و همراه با درد است، در کاهش علائم قاعدگی موثر است.* از عرق رازیانه و بومادران استفاده کنید، به‌خصوص اگر درد همراه با خونریزی زیاد باشد باید از هفت روز قبل، صبح‌ها یک استکان عرق رازیانه رقیق ‌شده با آب و یک استکان عرق بومادران رقیق ‌شده با آب میل کنید. در روزهای دوم و سوم عادت ماهانه هم می‌توانید این کار را ادامه دهید.

*یک دوم قاشق غذاخوری سنبل‌الطیب، یک قاشق مرباخوری گل‌گاوزبان و یک قاشق مرباخوری بادرنجبویه را با هم مخلوط و دم کرده و در فواصل دو دوره یا در ایام عادت ماهانه میل کنید. این نوشیدنی باعث کاهش استرس، خشم و دردهای قاعدگی می‌شود.* اگر پیش از آغاز خونریزی احساس درد می‌کنید، سه قاشق غذاخوری زرشک پلویی را در یک لیوان آب به مدت یک دقیقه جوشانده و محلول صاف شده آن را پس از 1دقیقه دم کردن، میل کنید. بعد از 1ساعت هم می‌توانید بار دیگر از این محلول بنوشید.

* افرادی که خونریزی‌شان به صورت لکه‌‌بینی است، می‌توانند برای کاهش درد خود از دمکرده گل‌گاوزبان استفاده کنند. برای این منظور باید 1گرم گل‌گاوزبان را به همراه یک عدد لیمو عمانی و دو لیوان آب بجوشانید تا زمانی که تنها یک لیوان از محلول باقی بماند، سپس آن را از صافی رد کرده و بنوشید.

* مصرف روزانه یک لیوان چای‌ دارچین همراه با صبحانه تاثیر بسیار زیادی روی آرامش و کاهش درد قاعدگی می‌گذارد.

 

 این نکات را از یاد نبرید: صبور باشید!شما نباید انتظار داشته باشید زمانی که درد شدید دارید، مصرف یک جوشانده گیاهی به سرعت دردتان را تسکین دهد، بلکه درمان‌های گیاهی را باید به‌طور مداوم ادامه دهید و صبور باشید. البته قبل از مصرف دستورات گیاهی باید با پزشک متخصص مشورت کنید. گاهی ممکن است درمان‌های گیاهی با درمان‌های دارویی اختلال پیدا کنند و تاثیر یکدیگر را کاهش یا افزایش دهند یا عوارض جانبی داشته باشند.

 قرص ضدبارداری مفید است یا مضر؟بعضی داروها مانند قرص‌های ضدبارداری با تنظیم هورمون‌ها، قاعدگی را راحت‌تر می‌کنند. البته یادتان باشد که قرص‌های ضدبارداری انواع گوناگون دارند و در افرادی که از قرص‌های ضدافسردگی استفاده می‌کنند، مصرف آنها ممنوع است. همچنین این داروها برای همه خانم‌ها کارساز نیستند و در بعضی‌ها می‌توانند علائمی همچون نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی را ایجاد کنند ازجمله درد سینه و افسردگی.

 بره غذایی خود را تغییر دهید!*  یک هفته قبل از شروع عادت ماهانه، بهتر است روزانه از اسفناج به‌صورت خام در سالاد همراه با گردو یا به‌صورت بخارپز همراه با غذا استفاده کنید.* مصرف اسیدهای چرب را افزایش دهید. برای این منظور از خوراکی‌هایی مانند ماهی، آجیل‌ها مثل گردو، بادام یا دانه‌هایی مانند کنجد استفاده کنید.* مکمل منیزیم مصرف کنید. بعضی خانم‌ها به‌دلیل کاهش منیزیم خون، دچار دردهای پیش از دوره ماهانه می‌شوند، بنابراین به این افراد توصیه می‌شود یک هفته قبل از عادت ماهانه، شروع به مصرف روزانه 5میلی‌گرم منیزیم به علاوه 5 میلی‌گرم ویتامین 6B کنند تا کمتر دچار درد و گرفتگی‌ زیر شکم شوند.* با نزدیک شدن به قاعدگی مصرف ویتامین‌های گروه B را افزایش دهید. همچنین می‌توانید طبق تجویز پزشک از مکمل‌های غذایی ویتامین B استفاده کنید، در غیر این صورت مصرف تخم‌مرغ و لبنیات کم‌چرب هم می‌تواند به کاهش این عوارض و دردها کمک ‌کند.* مواد غذایی غنی از کلسیم بخورید؛ ازجمله شیر، ماست، پنیر و سبزیجات سبز برگی مانند اسفناج، جعفری، کرفس و کلم. درواقع باید روزانه 12میلی‌گرم کلسیم از مواد غذایی یا مکمل‌ها دریافت کنید زیرا این ماده معدنی دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد. فراموش نکنید که کلسیم بدون وجود ویتامین D نمی‌تواند جذب بدن شود، پس روزانه 2 دقیقه هم در آفتاب ملایم قرار بگیرید.

 

* از یک هفته مانده به قاعدگی تا پایان آن مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای و قهوه پررنگ و نوشابه کولا را کاهش دهید یا کلا قطع کنید. کافئین شما را تبدیل به یک خانم زودرنج و به‌شدت حساس می‌کند!* تعداد وعده‌های غذایی‌تان را افزایش دهید و در هر وعده حجم کمی غذا بخورید تا نفخ‌تان کاهش پیدا کند. توصیه می‌شود روزانه 6وعده کوچک به جای سه وعده بزرگ غذا بخورید. روزی هشت تا 12 لیوان آب بخورید تا دچار کم‌آبی نشوید. کم‌آبی باعث تشدید سردرد و خستگی می‌شود.

سراغ شور و شیرین‌ها نروید!خیلی از خانم‌ها در روزهای قبل از قاعدگی سراغ خوراکی‌های شیرین و شور می‌روند. این درحالی است که مصرف خوراکی‌های شور باعث افزایش احتباس آب در بدن و مصرف خوراکی‌های شیرین باعث افزایش خواب‌آلودگی می‌شود. نمک همچنین باعث تشدید پف و ورم به‌خصوص در ناحیه صورت می‌شود. قند نیز شما را چاق می‌کند و به شکل چربی در بدن‌تان ذخیره می‌شود. پس هر زمان که خواستید سراغ بسته چیپس و بروید به جای آن چند ساقه کرفس یا خیار را به‌صورت خلالی خرد کنید و با سس مخلوط ماست، سرکه بالزامیک، روغن‌زیتون و لیموترش میل کنید.

از تختخواب جدا شوید!فعالیت و ورزش سبک در این دوران نه‌تنها منعی ندارد بلکه به عضلات آرامش می‌دهد و مشکلات جسمی و روانی قبل از قاعدگی را کاهش می‌دهد. باید بدانید که بدترین کار، دراز کشیدن روی تخت و بی‌حرکت ماندن است؛ پس حتما روزانه 3 تا 45دقیقه ورزش‌های هوازی و کششی مثل یوگا، پیاده‌روی، ایروبیک ملایم، دوچرخه‌سواری، شنا و انجام دهید. دو تا سه بار در هفته نیز می‌توانید ورزش‌های سنگین‌تر مانند وزنه‌برداری را انجام دهید. یادتان نرود تنها زمانی از ورزش نتیجه می‌گیرید که آن را به‌صورت بره روزانه‌ دربیاورید. ورزش کردن فقط در هفته قبل از عادت‌ماهانه اثربخش نخواهد بود.

کدام مسکن مناسب شماست؟برای کنترل درد عادت ماهانه استفاده از مسکن‌هایی مثل استامینوفن، دیکلوفناک، ژلوفن، بروفن‌ و ناپروکسن یا ترکیبات کاهنده اسپاسم مانند هیوسین پیشنهاد می‌شود. استفاده از این ترکیبات همچنین باعث کاهش میزان خونریزی خواهد شد. اگرچه اغلب این مسکن‌ها نیازی به نسخه پزشک ندارند اما بدون عوارض جانبی هم نیستند. برای مثال افراد زیر 16 سال نباید آسپیرین بخورند و افراد مبتلا به آسم نباید ایبوپروفن مصرف کنند. به یاد داشته باشید که کم‌عارضه‌ترین مسکن، استامینوفن است.

این نکات را به خاطر بسپارید! گرما بهترین  دوست شماست!* کیسه آب گرم را روی شکم، کمر و لگن خود قرار دهید یا اینکه می‏توانید از حوله‏ های گرم یا تشک حرارتی برای این کار استفاده کنید. گرما جریان خون را افزایش داده و به عضلات استراحت می‌دهد.

* دوش آب گرم بگیرید! در دوران قاعدگی، حمام کردن روزانه نه تنها ضرری ندارد بلکه مفید هم هست. این کار باعث کاهش درد، خستگی، کسالت و از بین رفتن بوی بد می‌شود. یادتان باشد که هنگام استحمام، شست‌وشوی بدن باید به‌صورت ایستاده انجام شود و از نشستن درون وان آب خودداری کنید.

 * از تماس با آب و هوای سرد و نشستن در مکان‌های بسیار سرد یا بسیار گرم در این دوره پرهیز کنید.

 

مراقب عفونت‌های زنانه باشید!به علت باز بودن دهانه رحم در دوران قاعدگی توجه به بهداشت فردی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پس برای پیشگیری از عفونت در دوران قاعدگی باید پس از هر بار دستشویی رفتن، ناحیه تناسلی را با دستمال تمیز کاملا خشک کنید. همچنین تا حد امکان سعی کنید برای شست‌وشو از آب سرد استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث انقباض و درد زیر شکم شود. نوارها را نیز هر سه تا چهار ساعت یک بار حتما عوض کنید.منبع :

مجله سیب سبز

برترینها

داروهای گیاهی مناسب دوران قاعدگی


آنچه بانوان باید بدانند

جلوگیری از ریزش مو

تقویت رشد مو

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

نکاتی که هر دختری باید بداندیكی از مشكلاتی كه  اکثر دختران جوان در طول زندگی بارها و بارها آن را تجربه می‌كنند عادت ماهانه دردناك است. علت روشنی برای عادت ماهانه دردناك در دختران و زنان وجود ندارد اما زنان و دختران زیادی آن را تجربه می‌كنند. دردها غالبا در روزهای اول شروع عادت ماهانه اتفاق می‌افتد و یكی، دو روز طول نمی‌كشد.

به اعتقاد بسیاری از درمانگران این درد به دلیل تغییرات هورمونی در بدن زنان و انقباض‌ها و اسپاسم‌های ماهیچه‌ای در ناحیه رحم اتفاق می‌افتد كه موجب بروز اختلال در جریان‌ گردش خون در ناحیه شكم و لگن می‌شود و گاهی كمردرد نیز به همراه دارد. عادت‌ ماهانه علاوه بر درد گاهی اضطراب، تغییرات خلقی، بی‌خوابی، بی حوصلگی و افسردگی و نفخ نیز به همراه دارد كه با سپری شدن روزهای قاعدگی برطرف می‌شود.داروهای گیاهی مناسب دوران قاعدگی

اما اگر در جست‌وجوی راهی برای كنترل و تسكین این دردها یا اختلال‌ها هستید و می‌خواهید بدون مصرف داروی شیمیایی از شر آنها خلاص شوید می‌توانید از این شیوه‌های طبیعی بدون آنكه نگران عوارض و مشكلات مصرف مسكن‌ها و داروهای شیمیایی باشید، كمك بگیرید.

مانع كم‌خونی بدن‌تان شویددر روزهای قاعدگی به طور معمول بین 5 تا 13 میلی‌‌لیترخون از بدن زنان دفع می‌شود. گاهی به دلایل مختلف نظیر اختلال در روزهای قاعدگی یا اختلال در عملكرد دستگاه تناسلی و ابتلا به فیبروم میزان خونریزی در این روزها افزایش می‌یابد.

تغذیه ناسب و جایگزین نكردن مواد مغذی و خونساز در سبد غذایی دختران و زنان موجب می‌شود تا برخی از افراد با كم‌خونی مواجه شوند. یكی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای پیشگیری از بروز كم‌خونی و ضعف عمومی بدن در روزهای قاعدگی یك هفته مانده به شروع قاعدگی نوشیدن چای گل همیشه بهار است.

 

کاچی با چای دارچینیكی از بهترین ادویه‌های گیاهی برای روزهای آغازین عادت ماهانه دارچین است. دمنوش تهیه شده از دارچین می‌تواند علاوه بر كاهش دردهای قاعدگی توان بدنی شما را افزایش دهد. برای تهیه این دمنوش می‌توانید از پودر دارچین و چوب آن استفاده كنید. اگر به چوب دارچین دسترسی دارید بهتر است دمنوش‌تان را با آن تهیه كنید.

2 تا 3 چوب دارچین را درون یك لیوان آب جوش بگذارید و سر لیوان را با نعلبكی ببندید. اجازه دهید دارچین به مدت 1 دقیقه در آب جوش بماند تا دم بكشد سپس چوب‌ دارچین را از لیوان خارج كرده و دمنوش را میل كنید. نوشیدن 2 لیوان دمنوش دارچین و خوردن غذاهایی با طبع گرم مانند كاچی می‌تواند بهترین انتخاب برای نخستین روز قاعدگی باشد.

زنجبیل ضد درددر بسیاری از متون طب سنتی از زنجبیل به عنوان گیاه دارویی تسكین دهنده درد قاعدگی و باز كننده قاعدگی برده‌ شده است. زنان زیادی تجربه دردهای قاعدگی را دارند بدون آنكه خونریزی داشته باشند. برای باز شدن قاعدگی نوشیدن دم‌نوش زنجبیل بهترین انتخاب است.

برای تهیه این چای كافی است یك قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده را در یك لیوان آب بجوشانید و قبل از خوردن غذا آن را صاف كرده و میل كنید. زنجبیل چون طعمی تند و گس دارد برای خوش‌طعم كردن آن می‌توانید یك قاشق چای‌خوری عسل یا یك قطعه كوچك نبات به آن اضافه كنید و پیش از خوردن وعده غذایی آن را میل كنید.

درمان نفخ معده با زیره سبززنان و دختران زیادی با شروع دوران قاعدگی دچار نفخ و دل‌دردهای ناشی از آن می‌شوند. گاهی پیش می‌آید كه عوارض ناشی از قاعدگی مانند دردهای ناشی از نفخ از درد قاعدگی برای زنان دشوارتر است. زیره سبز یک ضدنفخ واقعی است. در مواقعی که دچار دل‌درد ناشی از نفخ می‌شوید، بهترین کار خوردن یک لیوان از جوشانده زیره سبز است.

 

این کار کمک می‌کند نفخ آرام‌آرام برطرف شده و درد ناحیه شکم تسکین پیدا کند. اما این شیوه تنها برای افراد بزرگسال و زنانی که با مصرف برخی خوراکی‌ها دچار نفخ می‌شوند یا نفخ ناشی از دوران قاعدگی را تجربه می‌كنند، توصیه می‌شود. برای تاثیرگذاری زیره بر درمان نفخ می‌توانید زیره سیاه و زیره سبز را به میزان مساوی تركیب و آسیاب كنید و از آن به صورت دمنوش زیره كه با عسل شیرین شده است روزانه یك تا 2 فنجان مصرف كنید.

عصبی و كم‌طاقت می‌شوید؟اضطراب، عصبانیت و تغییرات روحی و روانی از دیگر اختلال‌هایی است كه با نزدیك شدن قاعدگی در دختران و زنان دیده می‌شود. در این روزها به دلیل تغییرات هورمونی كه در بدن زنان اتفاق می‌افتد خلق و خوی آنها دستخوش تغییر قرار می‌گیرد و حساسیت آنها در برابر مسایل مختلف می‌شود.

 

برای پیشگیری از بروز چنین مشكلاتی و افزایش مقاومت بدن بهتر است چند روز پیش از شروع قاعدگی روزی 2 فنجان چای گیاهی بابونه بنوشید. بهتر است این چای را در میان‌وعده‌های غذایی با اندكی عسل شیرین كرده و میل كنید. دمنوش یا چای تهیه شده از گل بابونه به شما كمك می‌كند تا حالت‌های روحی روانی خود را در طول دوران قاعدگی راحت‌تر كنترل كنید. نوشیدن این دمنوش را 3 تا 4 روز پیش از قاعدگی شروع كنید و تا پایان قاعدگی ادامه دهید.

هم دردهای زنانه هم دردهای سنگ کلیهنوشیدن روزانه یک فنجان عرق گزنه تاثیرات قابل ملاحظه‌ای در کنترل و تنظیم قاعدگی در زنان دارد. درمانگران طب سنتی تاثیر این نوشیدنی گیاهی را در تنظیم قاعدگی و درمان اختلال‌های ناشی از آن بسیار موثر می‌داند و معتقدند نوشیدن عرق گزنه می‌تواند به درمان افرادی که برای مدتی قاعده نشدند، کمک کند.

عرق گزنه علاوه بر خواص بی‌نظیرش در تقویت قوای بدنی و بنیه جسمانی در تسکین دردهای ناشی از سنگ کلیه نیز بسیار موفق عمل می‌کند. زنان با نزدیک شدن به روزهای قاعدگی می‌توانند با نوشیدن روزانه یك تا 2 فنجان از این دمنوش، روزهای قاعدگی را با درد کمتر و آرامش بیشتری سپری کنند.

چه گیاهی را بو کنید؟شیوه درمانی رایحه درمانی یکی از روش‌های درمانی طبیعی است که کاربرد آن در زمینه تسکین دردها و آرامش‌بخشی به سرعت مورد توجه بسیاری از پزشکان و متخصصان طب رایج قرار گرفت. امروزه در بسیاری از کلینیک‌ها از شیوه درمانی رایحه‌درمانی برای تسکین دردها و آرامش‌بخشی به بیماران استفاده می‌کنند.

درمانگران این شیوه درمانی با استفاده از رایحه گیاه سنبل یا رایحه گیاه رزماری به تسکین دردهای دوران قاعدگی می‌پردازند. بوییدن رایحه گیاه‌های ذکر شده علاوه بر تسکین دردهمانند قرص‌های آرامش‌بخش فرد را آرام می‌کنند. علاوه بر این استشمام روغن و عصاره اسطوخودوس و مصرف موضعی آن در ناحیه شکم در دوران بارداری به صورت همزمان تاثیر زیادی بر کاهش دردهای ناشی از روزهای قاعدگی دارد، به شرط آنكه بعد از ماساژ ناحیه شكم با این عصاره شكم را با پارچه مناسب ببندید و گرم نگه دارید.منبع : سیب سبزseemorgh.com

 


آنچه بانوان باید بدانند

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

شماره موبایلتان را خودتان بگذارید 912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

جلوگیری از ریزش مو

تقویت رشد مو

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *