داروهای گیاهی ضد افسردگی و اضطراب

خواص دارویی و گیاهی



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

 

استرس، اضطراب، فشارهای روحی! نگرانی و دلهره! نگرانی از دیر رسیدن، نگرانی از عدم موفقیت، ترس از آینده، ترس از بی‌پولی، استرس‌های شغلی و تحصیلی و هزار و یک دلیل دیگر که باعث می‌شوند اضطراب تمام وجود آدم رابگیرد و امانش را ببرد.

 اضطراب و استرس 7 سال از عمر آدم را بر باد می‌دهد و بقیه را به کامش تلخ می‌کند. اما گویی در دنیای امروزه با این زندگی‌های پرتنش به خصوص در شهرهای بزرگ اضطراب و استرس جزو جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره است و باید به نوعی با آن کنار آمد. استرس یکی از بیماری‌های جدی زمانه‌ی ماست. خوشبختانه این روزها روش‌های متعددی برای غلبه بر استرس و فشارهای روحی وجود دارد مانند یوگا، ریلکسیشن، ماساژ و غیره.علاوه بر این‌ها یک روش کاملا طبیعی دیگری نیز وجود دارد که به کنترل احساسات منفی و اضطراب کمک می‌کند. بله استفاده از گیاهان. حتما شما هم شهرت گل گاوزبان را در کاهش استرس شنیده‌اید. باید بدانید که علاوه بر گل گاوزبان گیاهان دیگری هم هستند که استرس و اضطراب را از شما دور می‌کنند. زالزالکزالزالک خواص آرا مبخشی دارد. کپسول‌های این گیاه تپش قلب، حالت‌های عصبی، زودرنجی یا احساسات افراطی را کاهش داده و  ضربان قلب را تنظیم می‌کند. تمام این‌ها هم باعث می‌شود که آرامشتان را بازیابید و اضطرابتان کمتر شود. در این صورت خواب راحتی هم تجربه می‌کنید. اسطوخودوساسترس یک گیاه ضد اضطراب است. این گیاه به راحتی می‌تواند اعصابتان را آرام و عضلاتتان را شل کند. می‌توانید روزانه دو تا سه فنجان دم کرده‌ی اسطوخودوس میل کنید. از این گیاه مفید برای رفع اختلالات خواب، سردرد و ناراحتی‌های عصبی نیز استفاده می‌شود.در واقع دم کرده این گیاه مانند یک مسکن عمل می‌کند که سیستم عصبی را آرام کرده و اختلالات خواب را رفع می‌کند. روغن یا افشره‌ی خوراکی اسطوخودوس نیز برای کاهش و درمان استرس و فشارهای روحی توصیه می‌شود. البته استفاده از افشره‌های خوراکی برای زنان باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود. گیاه جینسنگگیاه جینسنگ برای مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده است. این گیاه به طور موثر با اضطراب مقابله کرده و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. می‌توانید از کپسول‌های 25 تا 5 میلی‌گرمی عصاره‌ی خشک جینسینگ استفاده کنید. دکتر داروساز می‌تواند در مورد میزان مصرف آن توضیحاتی به شما بدهد. توجه داشته باشید که دوره‌ی درمانی با این گیاه نباید بیش از 3 ماه طول بکشد.  

بادرنجبویهبادرنجبویه خواص آنتی اکسیدانی دارد و دم کرده‌ی آن نیز آرامش‌بخش است و با اضطراب مقابله می‌کند.به عقیده‌ی محققان این گیاه اختلالات عصبی مانند خوابی، نگرانی و آشفتگی را برطرف می‌کند.از روغن این گیاه نیز برای رفع تنش‌های عصبی استفاده می‌شود. سنبل الطیبسنبل الطیب یک درمانگر همه کاره است. دم کرده یا کپسول‌های آن آرامبخش اعصاب است، حالت‌های عصبی را کاهش داده و کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد. در واقع این گیاه خواب راحتی برای شما فراهم می‌کند بدون اینکه بعد از مصرف آن دچار خواب‌آلودگی شده باشید. بابونهبابونه هم یکی از آن گیاهان همه‌کاره هست. علاوه بر اثر مفیدی که روی پوست می‌گذارد آرامبخش، ضداسپاسم، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، بادشکن و برطرف‌کننده‌ی جراحات می‌باشد. اگر دچار حالت‌های عصبی شده‌اید، مضطرب، نگران، آشفته، بی‌خواب هستید و سردردهای عصبی و میگرنی گرفته‌اید بابونه را دریابید. این گیاه به جذب مواد معدنی کمک زیادی می‌کند. توصیه می‌کنیم از عطار یا دکتر داروساز نحوه‌ی مصرف این گیاه را بر حسب نوع نیازتان جویا شوید.

 

 گیاه رازکرازک قدمتی هزاران ساله دارد. این گیاه آرام‌بخش و خواب‌آور طبیعی است. 15 گرم گیاه رازک را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت حدود 1 دقیقه بجوشد. سپس بگذارید محلول به دست آمده خنک تر شود و سپس آن را صاف کنید.می‌توانید روزانه 2 تا 3 فنجان از این دم کرده میل کنید. مصرف این جوشانده برای درمان دل شوره، نگرانی و استرس بسیار مفید است. چند توصیه‌ی کلیاول از همه بدانید که شما تنها نیستید این روزها اضطراب و استرس همه‌گیر شده است. همه درگیر این مشکل هستند باید راهی برای کاهش آن پیدا کرد.* به طور منظم ورزش کنید.* مواد غذایی متنوعی در بره‌ی غذایی‌تان بگنجانید.* مصرف الکل، دخانیات و کافئین زیاد را کاهش دهید.* به اندازه‌ی کافی بخوابید.* روی تنفستان تمرکز کنید. به آرامی و از شکم نفس عمیق بکشید.* زمانی که اضطراب تمام وجودتان را می‌گیرد دستهای‌تان را خیلی محکم مشت و سپس رها کنید.* به خاطرات خوبتان فکر کنید و سعی کنید ترس را با غرق شدن در خاطرات خوب از خود دور کنید. منبع:tebyan.net


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) چندین دارو را برای درمان افسردگی تأیید کرده‌ است. اگر به افسردگی دچار هستید ولی قصد استفاده از این داروها را ندارید، انتخاب‌های دیگری هم پیش روی شما هستند. برخی افراد به گیاهان دارویی و درمان‌های طبیعی پناه می‌برند تا از علائم این بیماری خلاص شوند. خیلی از این درمان‌ها قرن‌هاست به‌عنوان درمان ثانویه یا درمان خانگی استفاده می‌شوند. خیلی از گیاهان دارویی به‌عنوان بهبود‌دهنده‌های خُلق شناخته شده‌اند. افرادی که دائما احساس ناراحتی و ناامیدی می‌کنند می‌توانند از این دارو استفاده کنند. تحقیقاتی برای اثبات تأثیرات گیاهان دارویی در درمان افسردگی انجام شده‌اند. این مقاله را بخوانید تا با درمان افسردگی با داروهای گیاهی آشنا شوید.

گیاه مخمر سنت جان در اروپا، غرب آسیا و شمال آفریقا یافت می‌شود. این گیاه در ایران با ‌های علف چای یا گل راعی شناخته می‌شود. اروپایی‌ها معمولا از این گیاه برای درمان افسردگی استفاده می‌کنند. متاسفانه FDA هنوز این دارو را برای درمان افسردگی تأیید نکرده است.

استفاده از مخمر سنت جان باعث افزایش سرتونین در بدن می‌شود. سرتونین ماده‌ای است که در مغز ترشح می‌شود. این ماده باعث خوشحالی شما می‌شود. افراد مبتلا به افسردگی سرتونین کمی دارند. چندین داروی ضدافسردگی هم هستند که همین عملکرد را دارند.

طبق یافته‌های مؤسسه ملی سلامت (NIH) مخمر سنت جان به انواع خفیف افسردگی کمک می‌کند. ولی تأثیرات آن هنوز به‌صورت قطعی تأیید نشده‌اند. در سال ۲۰۰۸، محققان ۲۸ آزمایش را روی تأثیر مخمر سنت جان بررسی کردند. آنها مخمر سنت جان را با داروهای شیمیایی مؤثر در درمان افسردگی خفیف مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند مخمر سنت‌ جان همان تأثیر را با عوارض جانبی کمتر دارد. از طرف دیگر، مرکز ملی داروهای تکمیلی و جایگزین در NIH دو تحقیق جداگانه انجام داد که این گیاه هیچ تأثیری روی درمان افسردگی نداشت.

باید توجه داشته باشید که مخمر سنت جان با خیلی از دارو‌ها سازگاری ندارد. مخصوصا دارو‌هایی که خون را رقیق می‌کنند، ضدبارداری هستند یا برای شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند. بنابراین قبل از استفاده از این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اسید‌های چرب امگا ۳ نوعی از چربی سالم هستند که در انواع ماهی مانند سالمون، قزل‌آلا و ساردین وجود دارند. آنها را می‌توان به صورت دارو هم پیدا کرد. این اسیدهای چرب معمولا با کپسول روغن ماهی فروخته می‌شوند. محققان کلینیک مِیو (Mayo) به این نتیجه رسیدند افرادی که مواد مغزی موجود در روغن ماهی را در بدن خود ندارند، در معرض ابتلا به افسردگی هستند. پس بهتر است هر دو نوع اسید چرب، DHA و EPA را در بدن خود افزایش دهید.

خوردن کپسول‌های روغن ماهی یکی از راه‌های افزایش اسید‌های چرب امگا ۳ در بدن است. ولی علاوه‌بر آن می‌توانید ماهی را هم در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر در هفته ۳ بار ماهی بخورید، دیگر نیازی به خوردن کپسول‌های روغن ماهی ندارید.

به‌خاطر داشته باشید که برخی ماهی‌ها مقدار زیادی سرب دارند. ماهی‌هایی مانند شمشیرماهی، تاج‌ماهی، شاه‌ماهی ماکارل و کوسه شامل این گروه هستند. از خوردن این ماهی‌ها صرف نظر کنید. به‌جای آن به سراغ تن ماهی، سالمون، قزل‌آلای آب‌ آزاد، و ساردین بروید که سرب کمتری دارند.

زعفران ادویه‌ای است که از بخش خشک گیاه کروکوس به‌دست می‌آید. این گل از خانواده‌ی آیریس است. تحقیقی منتشرشده در مجله‌ی درمان‌های جایگزین به همین مسئله می‌پردازد. طبق این تحقیق استفاده از کُلاله زعفران (در انتهای برچه، بخش میله‌مانند گل) تأثیر مثبتی در درمان افسردگی خفیف تا متوسط دارد.

SAM-e مخفف اس-آدنوزیل‌متیونین است. این داروی کمکی طوری طراحی شده که مانند مواد شیمیایی شادی‌آفرین طبیعی بدن عمل کند. طبق گزارش کلینیک میو، در آمریکا SAM-e یک مکمل غذایی است. FDA آن را به‌عنوان دارو قبول نمی‌کند.

از این دارو نباید به همراه داروهای ضدافسردگی استفاده کنید. استفاده زیاد ممکن است موجب معده‌درد و یبوست شود.

ممکن است ارتباطی بین اسید فولیک پایین و تأثیر داروهای دیگر ضدافسردگی وجود داشته باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از ۵۰۰ میکروگرم اسید فولیک تأثیر داروهای ضدافسردگی را افزایش می‌دهد.

یکی از روش‌های افزایش فولات این است که هر روز از غذاهای دارای فولات استفاده کنید. این غذاها شامل لوبیا، عدس، غلات صبحانه‌ی غنی‌شده، سبزیجات با برگ‌های تیره، تخمه‌ی آفتابگرادان و آووکادو می‌شوند.

«روی» هم یکی از مواد غذایی است که بر عملکردهای ذهنی مانند یادگیری و رفتار تأثیر دارد. تحقیقی در مجله‌ی روان‌شناسی زیستی نشان می‌دهد که کمبود روی در خون باعث افسردگی می‌شود.

مجله‌ی عصب‌شناسی تغذیه می‌گوید استفاده‌ی روزانه از قرص‌های ۲۵ میلی‌گرمی روی برای ۱۲ هفته می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد. استفاه از قرص روی می‌تواند مقدار اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در بدن را هم افزایش دهد.

فروشگاه‌های مواد غذایی سالم ممکن است مکمل‌های غذایی و داروهای گیاهی را برای بهبود افسردگی عرضه کنند. اما گزارشی منتشرشده در مجله‌ی پیشرفت‌های BJPsych می‌گوید که تأثیر این داروها در درمان افسردگی هنوز اثبات نشده‌ است. این دارو‌ها شامل این موارد می‌شوند:

اگر می‌خواهید از یکی از اینها یا سایر گیاهان دارویی استفاده کنید،‌ حتما اول با دکتر خود مشورت کنید. باید مطمئن شوید که با داروهای دیگری که استفاده می‌کنید، تداخل ندارند.

همچنین باید بدانید که FDA هیچ نظارتی روی گیاهان دارویی یا مکمل‌های غذایی ندارد. بنابراین ممکن است این مواد از کیفیت یا خلوص خوبی برخوردار نباشند. همیشه این مواد را از محل مطمئنی تهیه کنید.

اگرچه برخی از این مواد غذایی و گیاهان دارویی در درمان افسردگی مؤثر بوده‌اند، ولی در صورت ابتلا به افسردگی شدید نباید از آنها به‌عنوان درمان قطعی استفاده کنید. افسردگی می‌تواند مشکلی خیلی جدی باشد. با پزشک خود همکاری کنید تا بتوانید بهترین درمان مؤثر را پیدا کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

ممنون از شما

سلام.
خسته نباشید.
ممنونم از کارتان.

غلامعلی کشانی هستم.
مترجم. و معتقد به شکست درمانگری پزشکی رایج:
متشکرم،
از توجه و اعتنای تون به این بحث
از انتخاب مقاله از مرجعی احتیاط کننده (در مورد توصیه ها؛ مرجعی با گرایش علمی و و نه زردِ بازاری؛
و از ترجمه ی مقاله.

اما یه نکته:

جای علف چای در اصل مقاله و پانوشت ویراستار و مترجم و وب مستر تان خالی بود.
یک جستجوی مختصر و بعد مفصل، پرونده ی پژوهشی و دارویی ی این گیاه- دارو را برایتان آشکار می کند.

پزشک دارو ساز سواد دار، به بیمار می گوید : باید بین فلوکستین و قطره ی علف چای یکی را انتخاب کنی. هر دو یک کارکرد دارند.
پژوهش های انجام شده در آلمان، این دارو را موثر تر از فلوکستین نشان داده اند.

کلیپ خوب تون در مورد کار آقایان در خانه را در کانالم استفاده خواهم کرد.

با احترام،
کمترین، کشانی

سپاس از لطف و توجه شما
مورد اول یعنی «St. John’s wort» همون علف چای یا گل راعی هست.
خوشحالیم که با مطالعه و بازنشر مطالب همراهی‌مون می‌کنید. ?

روانشناسی

۹ نشانه جسمی افسردگی که احتمالا نمی‌دانستید

۷ رفتاری که باعث می‌شود دیگران به شما احترام بگذارند

۳ سؤالی که قبل از انتشار سلفی‌هایتان، باید از خود بپرسید


۶ اشتباهی که باعث تشدید افسردگی می‌شود

چطور توانایی‌هایمان را بروز بدهیم بدون اینکه ازخودراضی به‌نظر برسیم؟

نحوه دیلیت اکانت ایمو به شکل تصویری

فواید خنده درمانی چیست؛ ۷ فایده خنده برای سلامت ذهن و جسم

کتاب موبی دیک ؛ شاهکار خواندنی ادبیات کلاسیک آمریکا

قرص ترامادول چیست؛ عوارض ترامادول و راه‌های ترک آن

کتاب تابوت های دست ساز؛ رمانی جذاب، جنایی و دلهره‌آور

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید


“آینده در دستان شماست

زیبایی هایی که هنوز ندیده اید

میکس فوق العاده زیبا از آهنگ دل را ببین با صدای علیرضا افتخاری و سفر های مقام معظم رهبری به شهر های مخطلف کشور (زاهدان-زنجان-بم) که چیز پر مغز و قشنگی از آب در آمده حتماً ببینید

موسسه تدوین آثار و نشر اخلاقیات شهدای شهرستان زرند

مداحی مهدی اکبری کاش بودی کرببلا برادر بی حرمم حسن جان

به نقل از افکارنیوز, خيلي از ما بارها درباره معجزه گياهان و تاييد علمي طب سنتي و گياه درماني سخن شنيده ايم اما به هزار و يك دليل از جمله در دسترس نبودن عطاري ها و مراكز خريد داروهاي گياهي اقدام به چنين تجربه اي نكرده ايم.
خيلي از متخصصان داروهاي شيميايي نسبت به طب گياهي گارد دارند و همين طور برعكس خيلي از كارشناسان گياه درماني داروهاي شيميايي را مضر مي دانند.
اما واقعيت اين است كه اين دو رشته به نوعي مكمل يكديگر هستند و در خيلي از موارد به يكديگر كمك مي كنند اما به زغم من هيچ يك بر ديگري ارجحيت ندارد و هر كدام شاخه اي مجزا است. به گواهي تاريخ پدر علم داروسازي، بسياري از فرمول هاي شيميايي از گياهان الهام گرفته شده است. اينكه طب گياهي بي ضررترين شاخه و علم پزشكي است بر كسي پوشيده نيست، از سوي ديگر پس از سال ها تجربه به كرات معجزه گياهان را كه بزرگترين هديه خداوند به ما انسان هاست ديده و لمس كرده ايم.
در اينجا قصد داريم شما را با گياهي كه آرام بخش نشاط آور و ضد افسردگي است آشنا كنيم و دستور نسخه آن را هم در كنار اين معرفي به شما آموزش دهيم.
بادرنجبويه
گياهي از تيره نعناع، داراي گل هاي سفيد رنگ است. بادرنجبويه به صورت بوته هاي پرپشت، با بلندي چهل تا هشتاد سانتي مي رويد و در اوايل تابستان گل مي دهد. اين گياه در ايران زياد است و غالباً در كنار ديوارهاي قديمي سواحل جاده ها، وسط داربست هاي باغات، تاكستان ها و در محل هاي آبرفتي مي رويد. بادرنجبويه در درمان و كمك به از بين رفتن افسردگي و اضطراب به شدت كمك مي كند و خاصيت آرام بخشي دارد. ضمن اينكه اين گياه در درمان هيجان، سردردهاي عصبي آسم، سرفه و كند شدن حافظه به شدت موثر است. در كنار اين موارد كمك شاياني به تقويت قلب نيز مي كند. بهترين شيوه مصرف اين گياه براي رفع اضطراب و سردردهاي عصبي، خوردن جوشانده آن است كه براي تهيه آن بايد نيم مشت از گياه خشك شده را در يك ليتر آب بجوشانيد و روزانه دو فنجان از آن را ميل كنيد.
شقايق
شقايق را پرچم سرخ تابستان داغ يده اند اما اين گياه از ديرباز تاكنون در ادبيات و شعر سمبل حيات، نشاط و سعادت بوده است. اين گياه نه فقط در گندمزارها، بلكه در زمين هاي باير و تمام مزارع نيز مي رويد. شقايق خواص بيشماري دارد كه از جمله آنها مي توان به آرام كننده سرفه و تسكين دهنده درد آنژين و برونشيت اشاره كرد. ضمن اينكه به طرز معجزه آسايي آرام بخش و برطرف كننده دردهاي عصبي و درماني عالي براي رفع بي خوابي است.
شما براي استفاده از اين گياه و مصرف دارويي آن جهت آرامش و رفع بي خوابي بايد دو گرم از گلبرگ هاي خشك آن را در يك فنجان آب جوش بريزيد و دم كنيد، سپس آن را قبل از خواب ميل كنيد.
بابونه
به واسطه تبليغات زيادي كه درباره آن صورت گرفته، گياهي آشنا در نزد عموم مردم به شمار مي رود. اين گياه خاصيت عجيبي در رفع افسردگي دارد. بابونه دو گروهند. يكي بابونه زرد شامل انواعي به بابونه كوتول، بابونه دو رگ، بابونه زيبا و بابونه دشتي و ديگري گروه بابونه گاوي كه شامل دو نوع بابونه بي بو و بابونه گاوي است. همه آنها نيز به تيره مركبان تعلق دارند.
اين گياه براي دفع كرم، ناراحتي هاي معده و روده، ورم پلك ها و كاهش درد قاعدگي به شدت مفيد است اما اگر بخواهيد از آن براي درمان افسردگي استفاده كنيد بايد چهار گرم بابونه را با دو گرم گل زيرفون و چهار گرم بهارنارنج مخلوط كرده و در يك ليتر آب دم كنيد. سپس اين محصول را روزانه دو فنجان ميل كنيد.
ترشك
اين گياه نشاط آور به تيره گياهي ريواس تعلق دارد. ترشك را به وسيله طعم ترش آن مي توان از گياهان به آساني تشخيص داد. اين گياه در كتاب ها و در زبان مردم به هاي گوناگوني همچون ترشه، حماض، خردل ترش، شبدر ترش و غيره معروف است.
ترشك به شدت نشاط آور است و خاصيت ضد تب دارد. اين گياه همچنان اشتهاآور و ملين و تصفيه كننده خون است اما بايد در نظر داشت كه بيماران رماتيسمي، نقرسي و كساني كه از ناراحتي هاي كليه و مثانه رنج مي برند نبايد آن را مصرف كنند.
ترشك در چمن گاه ها، مزارع باغات و نواحي كوهستاني مي رويد و به صورت سبزي خوراكي نيز مصرف مي شود. براي استفاده از اين گياه بهتر است مشتي از برگ هاي تازه ترشك را در يك ليتر آب به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقيقه بجوشانيد و روزانه يك فنجان از آن را ميل كنيد.
آرامش/ شماره ۱۶/ نيمه اول مهر ماه ۹۲/ رضا صباحي، متخصص طب گياهي و سنتي/ صفحه ۸۶ 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *