خوردن قرص سرماخوردگی در بارداری ضرر دارد

خواص دارویی و گیاهی

استفاده از بسیاری از داروهای شیمیایی در دوران بارداری توصیه نمی شود. از جمله داروهایی که استفاده و کاربرد فراوانی دارد. داروهای سرماخوردگی است. در صورتی که تمایل دارید با ویژگی های مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری آشنا شوید تا پایان همراه ما باشید.

بارداری دوره حساسی است که باید در آن هر کاری و از استفاده از هر دارو و غذای جدیدی با نظر و تجویز پزشک متخصص انجام شود تا سلامت مادر و جنین به خطر نیفتد. سرما خوردگی بیماری است که خیلی فصل خاصی نمی شناسد و در هر موقعی امکان دارد رخ بدهد و علایمش دامن گیر شخص شود. در بسیاری موارد علایم سرماخوردگی در بارداری تشدید می شود و این سبب می شود که مادر ناچارا به سمت داروهای شیمیایی برای خلاصی از این درد پناه ببرد چون استفاده از هیچ نوع دمنوش گیاهی در بارداری برای تسکین درد به خاطر عدم اطلاعات و تاثیرات آن پیشنهاد نمی شود. ما در ادامه این مطلب از مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری نوشته ایم.

اول از همه برای اینکه خیالتان را از بابت سلامت جنین راحت کنم, باید بگویم که سرماخوردگی به تنهایی به جنین آسیب نمی رساند اما تب در سرماخوردگی را باید جدی گرفت و به درمان و برطرف کردن آن قبل از آسیب رساندن به جنین پرداخته شود. ذکر این نکته ضروری است که خانم باردار بدون تجویز پزشک نباید هیچ گونه دارویی مصرف کند حتی اگر آن دارو بی خطر باشد چون از تاثیراتش بر روی سلامت جنین اطلاعی ندارد.

خوردن قرص سرماخوردگی در بارداری ضرر دارد

مادر باردار برای استفاده از قرص سرماخوردگی در بارداری باید تحت معاینه پزشک قرار بگیرد و دارویی که پزشک متخصص آن را برایش تجویز کرده را سر ساعت و به همان مقداری که برایش تعیین شده است, مصرف کند. در هنگام سرماخوردگی جنین از ویروس این بیماری در امان است اما درجه حرارت بدن را باید به طور منظم برای جلوگیری از تب کردن, چک کرد.

خانمهایی که در کمتر از هفته دوازدهم و از هفته سی و هشتم بارداری قرار دارند, نباید سرخود هیچ دارویی را مصرف کنند. مصرف یک سری از آنتی بیوتیک ها بنا بر تشخیص پزشک در طول دوره بارداری مجاز است اما همه آنتی بیوتیک ها در بارداری مجوز مصرف ندارند. حتی استفاده از قرص سرماخوردگی بزرگسالان در بارداری بدون نظر پزشک منع مصرف دارد.

برای تسکین سرفه, درد گلو, آبریزش بینی, عطسه و برطرف کردن عفونت و تب در سرماخوردگی بارداری به پزشک متخصص خود مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید. خوب است بدانید گاهی اصلا بعضی علایم که اعلام می کند شما سرما خورده اید, ربطی به سرما خوردگی ندارد و نشان دهنده یک بیماری دیگر می باشد که باید تشخیص داده شود. در این دوره حتی استفاده از هر نوع گیاه دارویی نیز باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد.

به هر حال سرماخوردگی یک بیماری عمومی است و در هر فصلی امکان دارد رخ بدهد و با استراحت و استفاده مکرر از آب پرتقال و لیمو شیرین و شیر به همراه سوپ های رقیق و دیگر مایعات, در حالی که علایم آن شدید نباشد و بشود تحمل کرد می توان در منزل هم به سپری شدن دوره آن بدون استفاده از داروهای شیمیایی و قرص سرماخوردگی پرداخت.

منبع : آرگا



چطوری پوست من را نرم می کنی؟ (لطیف سازی پوست)








نشانی شما منتشر نخواهد شد.





آیا مصرف قرص سرماخوردگی در دوران بارداری باعث آسیب به جنین می شود؟ و داروهای مجاز سرماخوردگی در بارداری کدامند؟ جهت رسیدن به پاسخ پس با ما همراه باشید.

مهراندخت نکاوند، کارشناس‌ ارشد مامایی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد گفت: سرماخوردگی از آن گروه بیماری هایی است که در همه فصل ها مبتلا می گیرد.

این بیماری که معمولا خطرناک نیست و دوره درمان محدودی دارد در دوران بارداری احتمال دارد به مشکلی حاد و دردسرساز تبدیل شود، چرا که زنان به دلیل محدودیت های مصرف دارو گاهی مجبور می شوند علایم ناراحت کننده آن را تحمل کنند.

خوردن قرص سرماخوردگی در بارداری ضرر دارد

توصیه ما به زنان بارداری که در ۳ ماهه اول هستند و ۱۲ هفته از بارداریشان می‌گذرد، این است که حتی در مصرف داروهای مجاز هم زیاده روی نکنند و تا می توانند، در این دوره که زمان حساس رشد جنین است، دارو نخورند.

البته اگر کسی به دلیل بیماری خاص طبق نظر پزشک متخصص دارو می خورد و مثلا برای تنظیم قندخون یا مشکل کلیه دارو می خورد، نباید در مصرف آنها اهمال کاری کند و مقصود من مصرف داروهای دیگر مانند آنتی هیستامین برای جلوگیری از آبریزش چشم و بینی یا مواردی مثل آن است.

اگر خانمی در دوره بارداری سرما بخورد بهتر است با استراحت و مصرف مایعات گرم و رقیق، دوره درمان را سپری کند، اما در صورت نیاز، مصرف قرص سرماخوردگی و در صورت وجود تب، مصرف استامینوفن معمولی اشکال ندارد.

به یاد داشته باشید سرماخوردگی مشکلی برای سلامت و رشد جنین ایجاد نمی کند ولی تب بالا می‌تواند به او آسیب بزند. اگر سوزش گلو دارید باید توسط پزشک معاینه شوید، شاید امکان عفونت باکتریایی وجود داشته باشد که در این موارد باید از آنتی بیوتیک های ایمن مانند آمپی سیلین استفاده کنید. البته خبر خوشایند اینکه اکثر موارد با علل ویروسی است که طی ۳ تا ۵ روز استراحت بهبودی به دست می آید خلاصه اینکه در صورت ابتلا به سرماخوردگی بدون تجویز پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید.

نوشیدن آب، جوشانده های مناسب و سوپ مرغ گرم که با پیاز فراوان تهیه شده و قرقره کردن آب نمک رقیق یا چکاندن قطره استریل در بینی از توصیه های دیگر مفید است. مصرف آبمیوه طبیعی را هم فراموش نکنید چون ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها، باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند.

 

زمانی که در طول این دوران مبتلا به سرماخوردگی و یا آنفولانزا می شوید، جنین و نوزاد شما از ویروس و عفونت مصون خواهد ماند اما مراقب درج حرارت بدن خود باشید. روزی یک بار درجه حرارت بدن را چک کنید.

اگر دچار تب شدید شدید و یا درجه حرارت بدن شما بالاتر از حد معمول رفت، سعی کنید با پزشک متخصص خود تماس بگیرید. اگر به همراه سرفه ، خلط سبز و یا زرد رنگ مشاهده کردید و یا دچار تنگی نفس – سرفه های شدید- درد سینه و یا گلودرد حاد شدید هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

به خانم های بارداری که در هفته های کمتر از ۱۲ بارداری و یا در هفته های از ۳۸ بارداری هستند توصیه می شود که از هیچ نوع دارویی بدون مشورت با پزشک متخصص استفاده نکنند.

زمانی که سرماخوردگی و آنفولانزا همراه با استفراغ، دلپیچه و اسهال باشد، مصرف مواد مغذی را فراموش نکنید. رژیم مایعات بهترین راه برای جایگزینی مواد از دست رفته بدن است. مایعات باعث التیام شکم و روده ها هستند.

خانم های باردار هرگز از داروهای سرماخوردگی بدون نسخه پزشک استفاده نکنند. دارو هایی که بدون نسخه پزشک هستند برای خانم های باردار خطرناک بوده و احتمال دارد در رشد جنین و نوزاد آنها مشکل به وجود بیاورد.

مصرف بعضی از آنتی بیوتیک ها در طول دوره بارداری بی خطر است اما مصرف تمام آنتی بیوتیک ها در طول دوره بارداری مجاز نیست. قبل از مصرف هر نوع آنتی بیوتیک با پزشک خود مشورت کنید.

هرگز از آنتی بیوتیکهایی که از قبل در منزل باقی مانده استفاده نشود در ضمن دقت کنید تا داروهای خود را به طور کامل تا پایان دوره مصرف کنید. برای کاهش درد و تب از آسپیرین و یا ایبوپرانول استفاده نشود احتمال دارد مصرف این داروها برای جنین مشکل بوجود بیاورد.

 

♥ در طول روز بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. آب و آبمیوه ها تولید مایعات را در بدن افزایش می دهد. به ویژه زمانی که تب کرده اید مراقب باشید تا آب بدن شما کم نشود.

♥ چنانچه اشتها خود را از دست داده اید از میوه ها و حبوبات مغذی استفاده کنید سعی کنید تا از هیدروکربنهای خشک مثل بیسکویت و یا نان تست استفاده کرده و یا اینکه وعده های غذایی خود را به ۶ وعده کوچک در طول روز تقسیم کنید.

♥ از آب میوه هایی که سرشار از ویتامین سی هستند استفاده کنید، آب پرتقال بهترین نمونه آن است.

♥ اگر دچار گلو درد هستید ، آب داغ، عسل و لیمو را با هم مخلوط کرده و بنوشید.

♥ استراحت خود را زیاد کنید

♥ چنانچه به راحتی قادر به تنفس نیستید، سر خود را بالا نگه دارید این کار باعث کاهش آبریزش بینی نیز می شود.

♥ برای کاهش ترشحات از دستگاه بخور استفاده کنید. برای آنکه بتوانید مجرای تنفسی خود را به خوبی باز کنید، چند قطره اوکالیپتوس در دستگاه بخور خود بریزید. چنانچه دستگاه بخور در دسترس نیست، سر خود را تا شانه ها با یک حوله بپوشانید و بالای یک ظرف آب درحال بخار کردن نگه دارید.

♥ اگر در ناحیه سینوس ها، بالا و پایین چشمها و اطراف گونه ها احساس درد دارید از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

♥ برای برطرف کردن تب و یا سردرد می توانید از مقدار کمی پاراستامول استفاده کنید.

 

( مقاله ای نیز راجب به درمان سرماخوردگی در دوران بارداری با حفظ سلامت جنین در سایت قرار داده شده است جهت مشاهده و مطالعه مطلب بر روی درمان سرماخوردگی در بارداری کلیک کنید. )

 

منبع : نیک استار

این محتوا لایق چه امتیازی است؟ امتیاز دهید

دیدگاه

 +  5    6 .hide-if-no-js{display:none!important}

سرماخوردگی در بارداری درمان سریع سرماخوردگی در بارداری نشانه های درمان سریع سرماخوردگی در بارداری داروهای درمان سریع سرماخوردگی در بارداری اغلب زنان در دوران بارداری، از گذشته نگران بروز سرماخوردگی هستند چون می‌ترسند بیماری بر سلامت فرزندشان هم تاثیر بگذارد. نگرانی وقتی می‌شود که بیماری شدید شده و نیاز به داروهای جدی‌تری داشته باشد. در دوران بارداری، به دلیل ضعف سیستم ایمنی احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود.


 


 


 

خوردن قرص سرماخوردگی در بارداری ضرر دارد

کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی در دوران بارداری


 

بر اساس گزارش منتشر شده از کلینیک کلیولند Cleveland Clinic زنان در زمان بارداری سیستم ایمنی بدنشان ضعیف می شود. بنابراین در این دوران احتمال ابتلای آن ها به سرماخوردگی و آنفولانزا می شود. جالب است بدانید که بدن به صورت اتوماتیک برای این که جنین توسط سیستم ایمنی بدن پس زده نشود، مقاومتش را کم می کند. به همین خاطر این اقدام مادران را در معرض عفونت های باکتریایی و ویروسی قرار می دهد. قطعا شما هم این موضوع را متوجه شده اید که زنان باردار بیش از زنان غیر باردار هم سن خود به بیماری هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی مبتلا می شوند. عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری ها عبارتند از:


 


پنومونی


 


برونشیت


 


عفونت های سینوسی


 

بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در آمریکا، تزریق واکسن آنفلوانزا موجب می شود که بدن مادر و جنین تا ۶ ماه بعد از تولد کودک نیز به ویروس ها و عفونت های واکسن تزریق شده مقاوم شود. بنابراین مراجعه به پزشک و تزریق واکسن مناسب قبل از دوران بارداری از اهمیت زیادی بر خوردار است. به یاد داشته باشید که در اکثر واکسن ها، از مقداری جیوه به عنوان ماده نگهدارنده استفاده می شود. بنابراین حتما در مورد واکسن مناسب و ایمن از پزشک خود سوال کنید.


 

سایر اقداماتی که به کمک آن ها می توانید از ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی در دوران بارداری جلوگیری کنید عبارتند از:


 


شستن زیاد دست ها


 


خواب کافی


 


رعایت رژیم غذایی سالم


 

اجتناب از تماس نزدیک با فرد بیمار در خانواده یا جمع دوستان


 


ورزش منظم


 


کاهش استرس


 


 


نشانه های سرماخوردگی در بارداری چیست؟


 

سرماخوردگی معمولا با خراش دار شدن یا آسیب به گلو ایجاد می شود که یک یا دو روز ادامه می یابد. در ادامه آن علائم دیگر خود را نشان می دهند مانند:


 


آب ریزش بینی


 


عطسه

خوردن قرص سرماخوردگی در بارداری ضرر دارد


 


خستگی


 

سرفه های خشک مخصوصا در روزهای آخر سرماخوردگی که ممکن است یک هفته یا به طول بینجامد.


 


تب (معمولا کمتر از 38 درجه)


 


تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا در بارداری


 

تفاوت سرما خوردگی و آنفولانزا با استفاده از علائم آن ها مشخص می شود:


 

سرما خوردگی، حتی در بدترین شرایط از آنفولانزا خفیف تر است. علائم آن کم کم نمایان می شود و تب در آن اتفاق نمی افتد. گلودردی که در سرماخوردگی اتفاق می افتد بعد از یک یا دو روز ناپدید می شود و آب ریزش بینی و سرفه باقی می ماند. آنفولانزا شدیدتر می باشد و به صورت ناگهانی اتفاق می افتد. علائم آنفولانزا شامل تب شدید (معمولا بین 38 تا 4 درجه فارنهایت)، سردرد، سرد بودن، گلودردی که در روزهای دوم و سوم بدتر می شود، درد عضلات و خستگی و ضعف (ممکن است دو هفته یا طول بکشد). شما ممکن است عطسه و سرفه را نیز تجربه کنید.


 


 


دو درمان موثر برای سرماخوردگی در بارداری


 


سینه‌تان را با اکالیپتوس ماساژ دهید


 

اکالیپتوس به طوری موثر با بیمارهای تنفسی مقابله می‌کند. به خاطر اینکه این گیاه ضدعفونی کننده و خلط آور است. خواص دارویی این گیاه مدیون ماده ایی به اوکالیپتول است. این ماده به طور مستقیم روی سلول‌های برونشیت تأثیر می‌گذارد. پیاز پخته شده خلط آور است و به این ترتیب باعث تسکین گلو شده و ترشحات برونشیتی و علائم سرماخوردگی را از بین می‌برد. ترکیبات اکالیپتوس ترشحات ریوی را روان کرده و دفع آن‌ها را آسان‌تر می‌سازند. این گیاه التهاب مجاری تنفسی را درمان می‌کند. زمانی که سرما می‌خورید 15 تا 2 قطره روغن اکالیپتوس را در 25 میلی گرم روغن مایع گیاهی ریخته و سینه‌تان را با آن ماساژ دهید. هر روز 3 مرتبه این کار را تکرار کنید.


 


آب نمک


 

شستشو دادن بینی با سرم شستشو یا آب نمک معمولی باعث تمیز شدن مجاری بینی و از بین رفتن خلط می‌شود. زمانی که مجاری تنفسی شستشو داده نشود شرایطی به وجود می‌آید که میکروب‌ها در مجاری تنفسی شوند. برای شستشوی مجاری تنفسی‌تان یک لیتر آب را با یک قاشق چای‌خوری پُر نمک بجوشانید و بگذارید تا خنک شود. آب نمک را در مشتتان ریخته و وارد سوراخ‌های بینتان کرده سرتان را به عقب ببرید به طوری که آب نمک وارد مجاری بینی‌تان شود و مخاط را تمیز کند. هر روز این کار را چندین با تکرار کنید خواهید دید که به زودی علائم بیماری‌تان رفع خواهد شد.


 


 

داروهای مورد استفاده برای درمان سرماخوردگی در بارداری


 

بر اساس گزارش دانشگاه University of Michigan Health System، بهتر است از مصرف هر دارویی در ۱۲ هفته اول بارداری اجتناب کنید. ۳ ماهه اول بارداری یک زمان بحرانی برای توسعه و رشد اندام های حیاتی کودک است. بسیاری از پزشکان حتی بعد از هفته ۲۸ بارداری نیز با احتیاط دارو تجویز می کنند. بنابراین اگر باردار هستید و یا در حال تلاش کردن برای بارداری می باشید، قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک مشورت کنید. داروهای زیر عموما بعد از هفته ۱۲ بارداری برای درمان سرماخوردگی بی ضرر هستند:


 

روبیتوسین (دکسترومتورفان) و شربت سرفه روبیتوسین DM


 


شربت سرفه ساده


 

ویکس یا منتول های دیگر که برای باز کردن راه های هوایی بر روی قفسه سینه و زیر بینی مالیده می شوند.


 

نوار بینی (بالشتک چسبنده ای که زیر بینی برای باز کردن راه های هوایی مسدود می چسبانند)


 


قطره سرفه و یا قرص های مکیدنی سپاکول


 


تیلنول (استامینوفن) برای کاهش درد و تب


 


خلط آورها


 

میلانتا، تامس، یا داروهای مشابه برای سوزش سر دل، تهوع یا ناراحتی معده


 


 


 


 

درمان طبیعی سرماخوردگی در بارداری , علت سرماخوردگی در بارداری

درمان طبیعی سرماخوردگی در بارداری , علت سرماخوردگی در بارداری

درمان طبیعی سرماخوردگی در بارداری , علت سرماخوردگی در بارداری

درمان طبیعی سرماخوردگی در بارداری , علت سرماخوردگی در بارداری


 


 


 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات های شما پردازش می‌شوند.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب یا قسمتی از یک مطلب بدون ذكر منبع و لینک فعال به همان مطلب در روزگار پیگرد قانونی دارد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *