خواص دارو کتوتیفن

خواص دارویی و گیاهی


      

 

همه مطالب در این شاخه &gt&gt&gt

خواص دارو کتوتیفن

 

اشکال دارویی: قرص، شربت

شربت (1میلیگرم در 5 میلی لیتر)

این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است. لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه مصرف آن به دیگران خودداری نمائید.

درمان حساسیت، سرماخوردگی، رینیت، آلرژی، کهیر و در مورد کودکان باعث بهبود خواب می‌شود.

قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک مشورت نمائید:

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمول کتوتیفن به شرح زیر است:

بزرگسالان: برای پیشگیری از آسم آتوپیک به صورت خوراکی 5 میلی لیتر شربت (1 میلی گرم کتوتیفن) دو بار در روز صبح و عصر تجویز می شود.

کودکان 6 ماه تا 3 سال: برای پیشگیری از آسم آتوپیک، به صورت خوراکی .25 میلی لیتر (.5 میلی گرم کتوتیفن) به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، 2 بار در روز صبح و عصر تجویز می شود.

برای کودکان بزرگتر از 3 سال مقدار مصرف مطابق بزرگسالان تجویز می گردد.

مطالعات کافی و کنترل شده ای در مورد مصرف کتوتیفن در بارداری انجام نشده است، کتوتیفن در شیر مادر منتشر می شود، بنابراین در دوران بارداری و شیردهی مصرف این دارو توصیه نمی گردد.

دوره درمان را کامل کنید و برای بررسی پیشرفت درمان به طور منظم به پزشک مراجعه نمائید.

این دارو در حملات آسم استفاده نمی شود و فقط برای پیشگیری موثر است.

مواردی از تحریک سیستم عصبی مرکزی شامل هیجان زدگی، بی قراری، بی خوابی بویژه در کودکان مشاهده شده است.

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی و گیجی گردد لذا ضمن درمان با این دارو از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری نمائید.

در صورت فراموشی مصرف یک نوبت دارو به محض یادآوری آن را مصرف کنید اما اگر زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است از نوبت فراموش شده چشم پوشی کرده و مقدار مصرف نوبت بعدی را نیز 2 برابر نکنید.

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته گردد، اگر چه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود. عوارض کتوتیفن که نیاز به توجه پزشکی دارند عبارتند از:

عوارض با شیوع بیشتر: عفونت تنفسی، علائم سرماخوردگی مثل تب، لرز، سردرد، اسهال، سرفه و ناراحتی عمومی بدن

عوارض با شیوع کم: التهابات مثانه، تورم و التهاب، تشنج و اریتم مولتی فرم، هپاتیت، صرع.

عوارض جانبی که فقط در صورت تداوم نیاز به توجه پزشکی دارند عبارتند از:

عارضه شایعتر: افزایش وزن

عوارض با شیوع کم: درد شکمی، تحریک سیستم عصبی مرکزی، گیجی، خشکی دهان، خون دماغ، افزایش اشتها، راش پوستی، اشکال در به خواب رفتن، تورم پلک چشم.

مصرف همزمان کتوتیفن با داروهای ضد دیابت خوراکی، الکل، آنتی هیستامین ها و داروهای خواب آور و آرام بخش بعلت تداخل اثر توصیه نمی شود.

در صورت مصرف اتفاقی دارو بیش از مقدار توصیه شده و بروز علائمی از قبیل گیجی، عدم هوشیاری، تشنج، افزایش ضربان قلب و کاهش فشار خون بیمار را سریعا به اولین مرکز درمانی انتقال دهید.

دارو را دور از نور و در دمای کمتر از 3 درجه سانتیگراد نگهداری و از یخ زدگی محافظت نمائید.

دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

تهیه و تنظیم: زهرا صانعی

 


خواص دارو کتوتیفن

 

 

 


مطلب خوبی بود با تشکر

خداخیرتون بده واقعامفیده

من میخواستم بدون تجویز پزشک این شربت رو مصرف کنم ولی وقتی که این مطلب رو خوندم پشیمون شدم تشکر.


پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

*  

*


تصویر امنیتی
*


تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام


بسته های تبلیغاتی ارزان قیمت

Useful Websites Directory

تماس با ما | پست الکترونیکی یا email ما :
&lt!–
name &quotcontact&quot domain &quotyadbegir.com&quot.write(&#39‘).write(name + ‘@’ + domain + ”)// –&gt
| تبلیغات در یاد بگیر دات کام

تمامی حقوق برای یاد بگیر دات کام محفوظ است.
Powerd by: WP

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

قرص کتوایفن یکی از داروهای بیماری آسم می باشد این دارو شدت و تکرار حملات آسم را در کنار دیگر داروهای ضد آسم کاهش می دهد. در این مقاله اطلاعات دارویی این قرص و عوارض جانبی و احتمالی آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

یکی از داروهایی که از شدت و تکرار حملان آسم می کاهد کتوتیفن می باشد. این دارو همچنین می تواند استفاده از دیگر داروهای ضد آسم را کاهش دهد. داروی کتوتیفن در درمان حملات حاد آسم موثر نمی باشد. در این مطلب اطلاعات دارویی قرص کتوتیفن را مورد بررسی قرار می دهیم.

قرص کتوتیفن یک نوع دارو برای آسم است که اگر بطور روزانه و همراه با دیگر داروهای ضد آسم مصرف شود می تواند تکرار، شدت و طول زمان علایم و یا حملات آسم را کاهش دهد. این دارو همچنین ممکن است نیاز روزانه ما به دیگر داروهای ضد آسم را کاهش دهد. این دارو برای درمان و یا پیشگیری از حملات حاد آسم موثر نمی باشد. کتوتیفن مواد معینی در بدن که باعث ایجاد تورم و علایم آسم می شوند را مهار می کند. این قرص تنها به تجویز پزشک در دسترس می باشد.

قبل از مصرف هر دارو بهتر است ابتدا با پزشک و متخصص خود مشورت نمایید تا بتوانید عوارض جانبی آن دارو را کاهش دهید. از این رو در این مطلب اطلاعات دارویی قرص کتوتیفن از جمله موارد مصرف و کاربردها و نیز واکنش های دارویی و عوارض جانبی آن را مورد بررسی قرار می دهیم.خواص دارو کتوتیفن

این دارو را با استفاده از دهان و بطور معمول روزی دوبار مصرف کنید. قرص ها را خرد نکنید و آن ها را نجوید. برای تاثیرگذاری کتوتیفن باید روزانه مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از دیگر داروهای ضد آسم را متوقف نسازید مگر اینکه پزشک شما از شما بخواهد. برای کاهش تاثیر خواب آلودگی قرص کتوتیفن ممکن است دوز مصرفی آن در طول هفته اول به تدریج کاهش یابد. ممکن است چند هفته طول بکشد تا شما تاثیرات عالی و شگرف این دارو را مشاهده کنید. پس از دو تا سه ماه استفاده از این دارو، پزشک شما ممکن است به تدریج دوز مصرفی دیگر داروهای آسم را کاهش دهد. با دقت از دستورات پزشک خود پیروی نمایید. اگر از دارو بیش از دوز معمول استفاده کردید بلافاصله با بخش کنترل سموم در اطراف خود تماس بگیرید. علایم استفاده بیش از حد دارو می تواند خواب آلودگی غیر معمول، سرگیجه، ضربان قلب سریع، غش، تشنج و از دست دادن سطح هوشیاری باشد. اگر یک دوز مصرفی خود را از دست دادید در اسرع وقت آن را بخورید. اگر تقریبا به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک می باشد از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و به بره معمول خود برای مصرف آن بازگردید. هیچگاه از دو دوز در یک زمان استفاده نکنید.

دوز این دارو برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. از دستورات پزشک و یا اطلاعات دارویی روی بسته قرص پیروی کنید. اطلاعات جمع آوری شده در این بخش تنها شامل دوز میانگین مصرفی این دارو می باشد. اگر دوز شما متفاوت است، ان را تغییر ندهید مگر اینکه پزشک شما بخواهد. مقدار داروی مصرفی به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین تعداد دوزهای مصرفی روزانه، زمان مجاز بین دوزها و طول زمان مصرف دارو به شرایط پزشکی شما بستگی دارد. افراد بزرگسال و کودکان از 3 سال باید دو بار در روز هر بار یک قرص کتوتیفن 1 میلی گرم استفاده کنند. یک عدد را در صبح و دیگری را در عصر مصرف نمایند. دوز مصرفی دارو در نوزادان و کودکان 6 ماهه تا 3 ساله به وزن بدن آن ها بستگی دارد و باید توسط پزشک تعیین گردد. معمولا به ازای هر کیلوگرم از وزن آن ها .5 میلی گرم و دوبار در روز باید مصرف شود. برای این دسته از افراد نیز باید یک عدد در صبح و دیگری در عصر میل شود.

اگر از داروهای با نسخه و یا بدون تجویز پزشک استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. این دارو ها عبارتند از: داروهای خوراکی برای بیماران دیابتی. همچنین داروهای که ممکن است باعث خواب آلودگی شوند: قرص خواب، داروهای ضد افسردگی، داروهای آرامبخش، آنتی هیستامین، شل کننده های عضلانی، تسکین دهنده های درد، داروهای ضد تشنج، داروهای سرفه و سرماخودگی که ممکن است باعث خواب آلودگی شما شوند. با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از هیچ یک از داروها را بدون اجازه پزشک و یا متخصص متوقف و یا آغاز نکنید.

قبل از استفاده از قرص کتوتیفن تاریخچه پزشکی خود را به پزشک خود بگویید که این موارد عبارتند از: حساسیت ها (بویژه حساسیت های دارویی).  مصرف الکل را محدود سازید زیرا ممکن است عوارض جانبی دارو را تشدید کند. در اجرای کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارید احتیاط کامل کنید. کاهش دوزهای کورتیکواستروئید باید با دقت تحت نظر پزشک و یا متخصص انجام گیرد. این دارو در دوران حاملگی تنها در مواردی باید مورد استفاده قرار گیرد که استفاده از آن ضروری باشد. در مورد فواید و عوارض آن با پزشک مشورت کنید. داروی کتوتیفن به شیر مادر وارد می شود و از آنجا که خطرات احتمالی برای نوزاد دارد برای استفاده از آن زنان شیرده باید با پزشک مشورت کنند.

اگر این عوارض جانبی ادامه یافت یا بدتر شد با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علایمی غیر از علایم ذکر شده را متوجه شدید با پزشک و یا متخصص خود تماس بگیرید.

این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما در رابطه با قرص های کتوتیفن جمع آوری و ترجمه شده است. قبل از استفاده از این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع : آرگا



چطوری پوست من را نرم می کنی؟ (لطیف سازی پوست)








نشانی شما منتشر نخواهد شد.





کتوتیفن
مواجهه با برخی مواد مانند پشم یا موی حیوانات ،گرده گیاهان، گرد و خاک و مصرف بعضی مواد غذایی می تواند منجر به بروز علائم حساسیت یا آلرژی شود. این علائم ناشی از آزادسازی ماده ای به هیستامین در بدن می باشند. آزادسازی این ماده از سلولهای بدن منجر به بروز علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش، آبریزش چشم، التهاب پوستی و در مواردی تنگی نفس و سایر علائم التهابی می‌شود. کتوتیفن به عنوان یک داروی ضد حساسیت یا آنتی هیستامین با مهار اثرات هیستامین می تواند علائم حساسیت را تسکین دهد و از تشدید شدن آنها جلوگیری نماید.
این دارو به صورت قرص ،شربت و قطره چشمی موجود می باشد.
پیش از مصرف کتوتیفن:
– در صورت بارداری ،شیردهی یا اقدام به بارداری به پزشک خود اطلاع دهید.
– در صورت ابتلا به هرگونه اختلال کبدی یا کلیوی پزشک خود را مطلع نمایید.
– در صورت سابقه یا ابتلا به بیماری‌های چشمی نظیر گلوکوم (آب سیاه )،اختلالات پروستات یا هر گونه مشکل در دفع ادرار ،مشکلات گوارشی نظیر سابقه انسداد روده ،صرع و بیماری‌ خونی ارثی پورفیری حتماً پزشک خود را آگاه نمایید.
-لیستی از کلیه داروها و فرآورده های مکمل و گیاهی مصرفی خود در اختیار پزشکتان قرار دهید تا در صورت وجود تداخل اقدامات لازم صورت بگیرد.
-در صورت سابقه حساسیت به این دارو یا سایر داروهای آنتی‌هیستامین پزشک خود را مطلع نمایید.
نحوه صحیح مصرف کتوتیفن
-دارو را دقیقا طبق توصیه پزشک مصرف نماییدبا این حال به طور معمول در بزرگسالان یک قرص یک میلی گرم دو بار در روز و در کودکان بالای سه سال یک پیمانه شربت (معادل ۵ میلی لیتر )دو بار در روز توصیه می شود.
-می توانید کتوتیفن را همراه با یک وعده غذایی سبک یا میان وعده میل کنید.در صورت مشکل بلع می‌توانید یک لیوان آب همراه با دارو مصرف نمایید.
-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو نیاز به مصرف نوبت فراموش شده نمیباشد کافیست نوبت بعدی را طبق روال سابق مصرف کنید و از دو برابر نمودن مقدار دارو در یک نوبت خودداری نمایید.
-اکثر افراد نیاز به استفاده طولانی مدت از آنتی هیستامین ها ندارند و به محض اینکه علائم حساسیت برطرف شد می توانید مصرف این دارو را قطع نمایید.
توصیه ها
-مصرف کتوتیفن میتواند با ایجاد خواب آلودگی یا گیجی همراه باشد لذا در مدت اثر دارو از رانندگی و کار با ابزار هایی که نیاز به احتیاط بیشتری دارند خودداری نمایید. مصرف الکل همزمان با این دارو اثر خواب آوری این دارو را تشدید می نماید به همین دلیل بهتر است از مصرف همزمان این دو فرآورده با هم خودداری کنید.
-در صورتی که قرار است عمل جراحی یا آزمایش خاصی انجام دهید (خصوصاً تست آلرژی) حتماً درمانگر خود را در جریان مصرف کتوتیفن قرار دهید تا در صورت نیاز مصرف این دارو در زمان مناسب قطع گردد.
-مصرف کتوتیفن در برخی افراد موجب افزایش حساسیت پوست به نور خورشید می شود به همین خاطر در مدت درمان با این دارو از ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده نمایید و و از گرفتن حمام آفتاب بپرهیزید.
-پیش از خرید هرگونه دارو از داروخانه داروساز خود را در جریان مصرف داروهای آنتی هیستامین قرار دهید زیرا بسیاری از داروها از جمله داروهای خواب آور و آرامبخش می توانند عوارض جانبی آنتی‌هیستامین‌ها را تشدید نمایند.
عوارض ناخواسته دارویی کتوتیفن
-عوارض این دارو محدود و خفیف می باشد با این حال در صورت اختلال در خواب ،تغییر درخلق و خو ، زودرنجی و عصبی شدن با پزشک خود صحبت کنید.
-در صورت احساس سرگیجه یاخواب‌آلودگی از رانندگی و کار با ابزاری که نیاز به احتیاط دارند، خودداری نمایید.
-در صورت بروز خشکی دهان می‌توانید از آب نبات یا آدامس های فاقد شکر استفاده نمایید.

قرص Tab: 1mg

شربت Syrup: 1mg/5ml

قطره چشمی Ohpt. Drop: .25% As Fumarate

آنالوگ کرومولین و دارای خاصیت تثبیت‌ کنندگی غشاء ماست‌ سل‌ها و جوگیری از آزاد شدن واسـطه‌ های التهابی جذب از GI و به صورت خوراکی می‌باشد. دفع به صورت متابولیت غیرفعال از راه ادرار.

شروع اثر:‌آهسته –  اوج اثر: ۴ تا ۶ هفته‌،‌مدت اثر: دوازده ساعتخواص دارو کتوتیفن

فراهم زیستی دارو ۵٠ درصد،حداکثر غلظت پلاسمایی ۴-‌٢ ساعت پس از مصرف دوز خوراکی‌، نیمه عمر دفع دارو، ٢١ساعت‌.

دارویی‌:‌کاهش برگشت‌ پذیر مقادیر پلاکتی در مصرف همزمان آن با داروهای ضد دیابت خوراکی

آزمایشگاهی‌: مورد خاصی ذکر نشده است‌.

منع‌ مصرف‌: حساسیت مفرط به دارو – حمله آسم

احتیاط‌: بارداری – کودکان

شایع‌ترین‌: خواب‌ آلودگی‌، خستگی‌،‌ کاهش وزن‌، خشکی دهان

مهمترین‌: خواب‌آلودگی

سایرعوارض‌: سردرد، سرگیجه، رینیت‌، واکـنش‌های حسـاسیتی‌، راش‌، سـندرم شـبه آنـفلوانـزا، تــهوع‌، استفراغ‌، التهاب و گلودرد، تشدید آسم‌، اسپاسم ریوی و حالت‌های آسماتیک‌، درماتیت وکهیر

مطالعات‌ کافی در مورد مصرف‌ کتوتیفن در بارداری انجام نگرفته است‌. در این دوران مـصرف دارو تـنها زمانی مجاز است‌ که فواید مصرف آن بر مضرات آن ارجحیت داشته باشد. ترشح دارو در شیر مادر ثـابت نشده است‌. با این حال احتیاط در تجویز آن در دوران شیردهی و بارداری‌.

مصرف دارو تا ٢٠ میلی‏گرم فاقد عوارض جانبی خطرناک است‌. عوارض جانبی در مقادیر بالاتر: فقدان هوشیاری تشنج‌، برادی‌ کاردی و تاکی‌ کاردی و کاهش شدید فشارخون‌، درمان حمایتی و علامتی‌،‌کاهش دوز دارو در صورت تداوم خواب‌آلودگی لازم است‌.

عضویت در خبره مجله سلامت

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *