خواص خوردن چای سبز




خانه

موبایل

چای سبز

خواص خوردن چای سبز

چاي سبز فوايد زيادي دارد . چاي سبز پيشگيري كننده از حمله قلبي و سرطان شناخته شده است و يك تونيك ( تقويت كننده ) بسيار مفيد است. اين چاي داراي خاصيت ضد چربي (از هر نوع آن )و مقوي اعصاب بوده و قدري نيز خاصيت تب بري دارد.چاي سبز باعث تقويت معده شده و ضمن دفع سموم بدن، نفخ معده را نيز برطرف مي كند . چاي سبز باعث تقويت حافظه شده و براي افراد افسرده يك داروي ضد افسردگي است. زيرا نوشيدن چاي سبز باعث نشاط و سرزندگي مي شود

 

بيشترين بهره براي زنان

در پي يك مطالعه فوايد چاي سبز ظاهرا براي زنان بيشتر بود.

 

زناني كه روزانه پنج فنجان يا بيشتر چاي سبز مي نوشيدند – در مقايسه با كساني كه يك فنجان يا كمتر مصرف مي كردند – كمتر با خطر مرگ در اثر بيماري قلبي روبرو بودند.

 

اما در اين مطالعه رابطه اي ميان مصرف چاي سياه و كاهش خطر مرگ در اثر بيماري قلبي نيافت

 

خواص كلي چای سبز :

كاهش وزن

: پلي فنولهاي چاي سبز فعاليت آميلاز بزاق(آنزيم تجزيه كننده قندها) را مهار مي‌كند. جالب است بدانيد كه چاي بدون داشتن عوارض خطرناك داروهاي كاهنده وزن ميتواند موجب كاهش وزن، اندازه دور كمر و تري گليسريد خون مبتلايان به چاقي شود

 

پوسيدگي دندان:

عصاره برگ چاي سبز داراي اثرات ضد ميكروبي است و از ايجاد پلاك و پوسيدگي دندان جلوگيري مي‌كند.

 

حفاظت از قلب

دانشمندان ماده اي شيميايي را در چاي سبز شناسايي كردند كه در حفاظت از قلب در برابر آسيب هاي مختلف موثر است.

 

كارشناسان “موسسه بهداشت كودكان انگليس” در مطالعه روي تركيبات چاي سبز موفق به شناسايي ماده اي شيميايي به “اپيگالوكاتچين سه گاليت” شدند كه مي تواند مرگ سلول ها را پس از حمله قلبي يا سكته كاهش دهد. اين دانشمندان اعلام كردند: ماده شيميايي موجود در چاي سبز مانع از فعاليت پروتئيني به “استات يك” مي شود كه پس از رويدادهاي استرس آميز نظير حمله قلبي يا سكته در درون سلول فعال مي گردد.

 

“اپيگالوكاتچين سه گاليت” همچنين روند بهبود سلول هاي قلبي را سرعت مي بخشد و موجب كاهش صدمه به آن مي شود. از طرفي يكي از عوامل اصلي امراض و حمله هاي قلبي، وجود كلسترول بالا در خون انسان است.

 

چاي سبز علاوه بر داشتن ويتامين هاي A و C (آنتي اكسيدان هاي قوي)، باعث كاهش كلسترول در خون نيز مي گردد كه اين موضوع خطر احتمال حمله قلبي و امراضي از اين قبيل را پايين مي آورد.

 

كاهش تري گليسيريد

كاتچين موجود در چاي سبز، فعاليت آنزيم ليپاز را (آنزيم مسئول هضم چربي ها) در لوزالمعده مهار مي كند، در نتيجه، شكستن چربي با سرعت بسيار كمي صورت مي گيرد و چربي خون با سرعت كمي بالا مي رود.

 

با توجه به اين كه افزايش تري گليسيريد خون بعد از مصرف هر وعده غذايي يك عامل خطر در بروز بيماري قلبي است ، مصرف چاي سبز در بين وعده هاي غذايي روشي مناسب جهت كاهش تري گليسيريد خون است.

 

كاهش فشار خون

مصرف نيم تا 5/2 فنجان چاي سبز در روز احتمال بروز پُرفشاري خون را تا 46 درصد كاهش مي دهد.

 

جلوگيري از ديابت

خواص خوردن چای سبز

چاي سبز قادر است از عوارض ناشي از ديابت مانند آب مرواريد و بيماري هاي كليوي به طور معجزه آسايي جلوگيري كند. چاي سبز با مهار كردن فعاليت آنزيم آميلاز بزاق و روده كه مسئول هضم نشاسته است، باعث مي شود كه نشاسته با سرعت آهسته تري بشكند و در نتيجه قند خون با سرعت كمي بالا برود.

 

پيشگيري از بيماري هاي ايمني خودكار بدن( با استفاده از چای سبز)

پژوهش گران اعلام كردند مصرف چاي سبز از ابتلا به بيماري هاي ايمني خودكار بدن جلوگيري مي كند. تحقيقات پژوهش گران دانشكده پزشكي ژورژيا حاكي از آن است كه مصرف چاي سبز علاوه بر مؤثر بودن در كاهش ابتلا به سرطان، باعث محافظت افراد در برابر بيماري هاي ايمني خودكار بدن مي شود. چاي سبز از گسترش آنتي ژن هايي كه مي توانند موجب تحريك ايمني بدن شوند جلوگيري مي كند. نتايج تحقيقات حاكي از آن است وجود ماده اي موسوم به EGCG در چاي سبز باعث متوقف شدن التهاب و تاثيرات آن بر روي پوست و سلول هاي مترشحه بزاق مي شوند. در يك اختلال ايمني خودكار، موسوم به سندرم شوگرن (Sjogren)، سلول هاي مترشحه بزاق، هدف قرار گرفته و باعث خشكي دهان مي شوند و در اختلالي ديگر، پوست ارگان هدف واقع شده و فرد مبتلا به سل جلدي مي گردد.

 

شايان ذكر است تحقيقات بيشتر بر روي حيوانات در حال انجام است و تاثير مفيد چاي سبز در پيشگيري از آرتريت نيز مشخص شده است.

 

موارد منع مصرف:

اعتقاد بر آنست كه قبل و بعد از دريافت فرآورده‌هاي آهن و در شيرخواران نبايد از چاي سبز يا تركيبات پلي فنول آن استفاده نمود. شواهد موجود حاكي از آنست كه مقادير بيش از ??? ميلي ليتر در روز با سوخت و ساز آهن تداخل نموده و موجب كم خوني مي‌شود. شواهدي مبني بر منع مصرف در حاملگي وجود ندارد با اينحال بايد با پزشك مشورت نمود. مصرف چاي سبز در دوران شيردهي توصيه نمي‌شود.

 

تداخلات دارويي:

افزايش اثر متي سيلين و بنزيل پني سيلين، تشديد اثر آسپيرين و ساير داروهاي

ضد انعقاد مانند وارفارين (ويتامين K موجود در چاي سبز ميتواند بر ضد اثرات وارفارين عمل نمايد).

 

عوارض:

مصرف بيش از حد كافئين كه در چاي سبز و بعضي از عصاره هاي آن وجود دارد در بعضي از افراد باعث علائمي مانند عصبانيت، بيخوابي و بيقراري مي‌شود. افرادي كه داراي بيماري فشار چشم هستند نبايد استفاده كنند و افرادي كه ميگرن دارند ميزان مصرف كمي بايد داشته باشند .

.

طريقه دم كردن چاي سبز :

به ازاي هر فنجان آب يك قاشق مرباخوري چاي سبز استفاده مي شود . آب به هيچ عنوان نبايد در حال جوشيدن باشد . چاي سبز را توي فنجان يا قوري ميريزيم و در آنرا ميگذاريم . ( روي حرارت نباشد ) بعد از 5 دقيق صاف ميكنيم . اگه از نوع كيسه ايي استفاده مي كنيد كيسه را دربياريد و وقتي سرد شد روي چشم كمپرس كنيد كه براي رفع خستگي چشم مفيده . .

 

معطر كردن چاي

براي معطر كردن چاي مي توان به آن مقداري گل ياس، گل سرخ، گل بهار نارنج، نعنا، هل، ليمويخشك يا تازه، چند پر زعفران( بسته به علاقه و ذائقه ) را به صورت تركيبي يا به تنهايي اضافه كرد.

 

منبع:ninisite.com


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

فواید چای سبز بسیار است و اگر بخواهیم بدلیل خواص شگفت انگیز چای سبز از آن به عنوان یک نوشیدنی درمانگر یاد کنیم، کم نگفته ایم. برخی از خواص چای سبز کمک به کاهش وزن، پیشگیری و درمان سرطان، مشکلات قلبی، بیماری های قلبی عروقی، سطح کلسترول بالا، رماتیسم و ورم مفاصل، عفونت، پوسیدگی دندان و بسیاری دیگر است. در ادامه با زوم لایف همراه باشید.

چای سبز حاوی یک آنتی اکسیدان به اپی گالوکتشین گالات Epigallocatechin gallate (EGCG) است که برای درمان بیماری های زیادی کمک کننده است.

چای سبز جایگاه قابل توجهی در میان نوشیدنی ها به دست آورده است و یکی از اولین نوشیدنی هایی است که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان طرفداران زیادی دارد. چای سبز به دلیل فواید بسیار زیادی که دارد در مدت کوتاهی بسیاری از افراد در جهان را به خود جذب کرد و بسیاری از علاقه مندان به چای سیاه به چای سبز رو آوردند زیرا خاصیت های آن برای سلامتی غیر قابل انکار است. کسانی که به چای سیاه عادت دارند ممکن است طعم قابل توجه چای سبز برای اولین بار را دوست نداشته باشند اما بین بالا بردن سلامت و دسترسی آسان، چای سبز رقابت را از چای سیاه در زمان کمی برد.

سوال این است که چه چیزی در چای سبز وجود دارد که آن را خاص و سالم می سازد؟ همچنین راه درست استفاده ی از آن چیست؟ سوالات زیادی وجود دارد که در این مطلب تلاش کردیم به سوالات اصلی پاسخ دهیم. با همراه ما باشید.

خواص خوردن چای سبز

افراد بسیاری از این موضوع بی اطلاع هستند که چای سیز از همان گیاهی است که چای سیاه بدست می آید. از نظر علمی با عنوان Camellia sinensis شناخته می شود. در حقیقت همان چای است اما به شیوه ی متفاوتی پرورش داده می شود. چای سیاه با ترش شدن برگ های چای بدست می آید این ترش شدن رنگ و مزه ی آن را تغییر می دهد در حالی که سطح کافئین و تانین آن را بالا می برد.

از طرف دیگر در مورد چای سبز برگ های چای خشک می شوند یا کمی بخار داده می شوند اما ترش نمی شوند. همین امر باعث سبز شدن آن در زمان جوشاندن می شود.

به همراه کافئین که مزه خاص چای سبز، تلخی و اثر محرک آن را به وجود می آورد، چای سبز همچنین از گروهی مواد شیمیایی به catechin polyphenols (معمولا به تانین شناخته می شوند و باعث مزه تلخ و قابضیت می شود) تشکیل شده است. این catechin polyphenols شامل catechin, epicatechin, epicatechin gallate (ECG), epigallocatechin gallate (EGCG), و انواع pro-anthocyanidins است. آنها همچنین به عنوان فلانوئید ها شناخته می شوند و آنتی اکسیدان هایی بسیار قدرتمند هستند. فلاموئید ها همراه با آمینو اسید هایی مانند تیامین، باعث طعم تند چای سبز می شوند.

به علاوه چای سبز حاوی آمینواسید هایی مانند تانین، باتریک اسید، و لیگانین؛ آلکانوئید های زانتیک مانند آدنین، دی متیل زانتیک، تئوبرومین، تئوفیلین، و زانتین، پکتین، (که در میوه ها پیدا می شود) ساکارید (شکر) کلروفیل، و تری تریپین ساپونینز است. ویتامین ها مانند A,B1,B2,B3,C,E نیز در چای سبز پیدا می شوند.

فواید چای سبز برای سلامت بدن در ابتدا به دلیل آنتی اکسیدان هایی است که از کافئین، catechin polyphenols و تانین آن می آید. خواص شگفت انگیز چای سبز که از آنتی اکسیدان ها نشئت می گیرد به شرح زیر است.

رادیکال های آزاد ایجاد شده در بدن مسئول آسیب دیدگی بدن به طرق مختلف می شوند که یک از آنها را به شکل پیری زودرس و علائم مرتبط با آن می بینیم. کار اصلی آنتی اکسیدان ها خنثی کردن اکسیدان ها یا رادیکال های آزاد موجود در بدن است و چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است. (catechin polyphenols) موجود در آن باعث اثر آنتی اکسیدان می شود که قوی ترین بین آنها Epigallocatechin gallate است. بنابراین مصرف منظم چای سبز می تواند به طور موثری از پیری زودرس جلوگیری کند.

یکی از دلایل اصلی برای مقبولیت و مصرف همه نوع چای توسط انسان، اثر محرک چای است. این اثر باز هم به دلیل کافئین و تانین است که با وجود اثر بالای آنها بر سلامتی در طولانی مدت به عنوان محرک قوی عمل می کند. به این دلیل است که یک فنجان چای شما را شاداب می کند و انرژی زیادی به شما می دهد. چای یک راه حل آسان و ایده آل برای مواجه با خستگی، تنبلی، خواب آلودگی، و فقدان انرژی و بهبود گردش خون است.

به این دلیل است که توسط افراد در صنعت های مختلف شامل متخصصان، خانه داران، دانش آموزان و هرکس دیگری که کمی خواب آلوده باشد، استفاده می شود.

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که به طور منظم چای سبز می نوشند تحت خطر باکتری های رایج و عفونت های ویروسی به آسانی افرادی که که چای سبز را در رژیم ندارند، نیستند. چای سبز قدرت سیستم ایمنی بدن را بالا می برد. Catechins موجود در چای سبز از اتصال به دیواره های سلول به منظور عفونی سازی سلول ها توسط باکتری ها و ویروس ها جلوگیری می کند.

این catechins نیز سم ترشح شده توسط میکروب ها را از بین می برد. ویژگی آنتی باکتریال نیز شما را از تنفس بد،اسهال خونی، خرابی دندان، سو هاضمه، آنفولانزا، سرفه و سرماخوردگی و ورم مخاط روده ی بزرگ که دلیل همه ی آنها میکروبی و فعالیت قارچی است، حفظ می کند.

خاصیت دیگر چای سبز جمع کنندگی است. مواد جمع کننده(گس) باعث انقباض ماهیچه ها و بافت ها می شود در حالی که کشیدگی آنها را نیز به همراه دارد. حتی اگر نمی خواهید چای سبز بنوشید شستشوی دهان با آن نیز می تواند انقباض کافی در لثه ها برای سفت شدن آنها و محکم شدن بر دندان ها می شود. بنابراین از شل شدن و از دست دادن دندان ها جلوگیری می کند. شما می توانید موی خود را نیز با چای سبز بشوئید و محکم و سالم تر شدن آن را ببینید.

جدا از جلوگیری از پیری زودرس، رادیکال های آزاد مسئول ایجاد برخی از انواع سرطان ها هستند. Catechins موجود در چای سبز این رادیکال های آزاد را خنثی می کند و از شکل گیری کارسینوژن هایی مانند نیتروسامین ها جلوگیری می کند و خطر سرطان برای افرادی که به طور مرتب چای سبز مصرف می کنند را کاهش می دهد.

چای سبز هم اکنون به صورت درمانی استفاده می شود و به عنوان درمان خانگی برای کمک به جلوگیری از سرطان مخصوصا برای افرادی که تحت خطر سرطان هایی مثل کولون، راست روده، پانکراس، و روده ها هستند، استفاده می شود.

چای سبز به دلیل داشتن خاصیت قلیایی، می تواند به کاهش موثر سطح کلسترول کمک کند.

ترکیبات مخصوصی در چای سبز از غلظت خون جلوگیری می کند بنابراین شانس تصلب شراین، لخته شدن و همچنین سکته ی قلبی و مغزی را کاهش می دهد.

اگر چای سبز با شکر خورده نشود، خاصیت قلیایی آن به کاهش سطح گلوکز خون کمک می کند. به علاوه ویژگی های آنتی اکسیدان و جمع کنندگی چای سبز سلامتی خوب و عملکرد بهتر پانکراس را تامین می کند. بهبود عملکرد پانکراس به معنی ترشح مرتب تر و موثر تر انسولین و متعاقبا بهبود تجزیه و جذب شکر است. افزایش عملکرد موثر می تواند از شروع بیماری دیابت جلوگیری کند.

ممکن است باور نکنید اما چای سبز در کاهش وزن نیز به افراد کمک می کند به این طریق که مقدار متابولیسن بدن را بالا می برد و بنابراین مصرف چربی ذخیره شده در بدن را افزایش می دهد. اخیرا چای سبز جایگزین نوشیدنی های دیگر شده است زیرا به کاهش وزن کمک می کند و این بدان دلیل است که چاقی هنوز هم مشکلی حاد است. خوردن یک یا دو فنجان چای هر روز صبح باعث کاهش وزن اضافه وزن تا چند کیلو در طول یک هفته یا می شود.

داشتن یک فنجان چای گرم بعد از فعالیت شدید می تواند در زمان کوتاهی باعث افزایش ست های ورزشی انجام شده شود. به علاوه چای سبز به طور موثری با درد ماهیچه به دلیل افزایش فشار ماهیچه ها مقابله می کند. با اینکه چای سبز به طور گسترده ای با وجود نوشیدنی های انرژی زا در بازار مصرف نمی شوند اما اگر از ژاپن و چین دیدن کنید می بینید که چای سبز یک نوشیدنی برتر است که توسط ورزشکاران رزمی و ورزش های مختلف دیگر نوشیده می شود.

چای سبز بهترین درمان برای خستگی شدید ایجاد شده توسط نوشیدنی های الکلی و فقدان خواب در اثر مهمانی های شبانه است. اثر باقی ماده را با یک فنجان بزرگ از چای سبز همراه با لیمو از بین ببرید. چای سبز با آب لیمو یک درمان خوب و رایج برای حذف اثر خستگی ناشی از الکل به صورت کوتاه مدت است.

با 12 خواص شگفت‌انگیز کیوی آشنا شوید!

درمان عارضه منافذ باز پوست صورت

25 نکته برای از بین بردن چربی شکم

آیا مطلب ” 11 خواص شگفت انگیز چای سبز ” برای شما مفید بود؟

مصرف آب خیار یک راه مطمئن برای بهبود سلامتی شماست، زیرا دارای مزایای شگفت آوری است و آماده کردن آن []

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

سعی در رعایت کپی رایت داشته باشیم ! زوم لایف

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

شهرت چای سبز برای لاغری و رسید به تناسب اندام است. در این مقاله قصد داریم با فواید این دمنوش گیاهی و همچنین مضرات آن با هم صحبت کنیم. با جیمیتو همراه ما باشید.

 

چای سبز گیاه متفاوتی از چای سیاه نیست. بلکه چای سبز گلبرگ‌های تازه گیاه چای است که بدون انجام هیچ فرایند اکسایشی به دست مصرف کننده می‌رسد. زادگاه اصلی چای سبز را می‌توان کشور چین دانست. چای سبز به دلیل داشتن مواد ضد سرطانی به مانند کاتچین که آنتی اکسیدان قوی است، در میان مردم شهرت پیدا کرده است.

کاتچین از جمله آنتی اکسیدان هایی است که به مراتب قوی‌تر از ویتامین E و C عمل کرده و موجب بهبود سلامتی افراد می‌شود. علاوه بر این میزان کافئین موجود در چای سبز برای کسانی که نباید کافئین مصرف کنند، مناسب و ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از چای سیاه است. از این رو علاوه بر کشور چین، مصرف چای سبز در سایر کشورها نیز رو به گسترش است.

 

خواص خوردن چای سبز

چای سبز ماده‌ای است که حداقل فرآوری روی آن انجام ‌شده است و به همین دلیل برگ‌های خشک‌شده، مانند هر ماده آلی دیگری در معرض تجزیه آنزیمی قرار دارند. به‌عنوان نمونه، برگ‌های چای سبز حتی پس از تولید هم می‌توانند با اکسیژن هوا ترکیب شود که در نهایت موجب تلخ شدن و خراب شدن چای می‌شود. چای سبز بیش از هر نوع چای دیگری مستعد این نوع واکنش‌هاست، بنابراین بهتر است به درستی نگه‌داری شود.

بهترین روش برای نگه‌داری از چای سبز، ریختن آن در ظرفی مات و تاریک و قرار دادن آن در محیطی سرد و خشک است. توصیه ما به شما این است که ظرف محتوی چای سبز را در یخچال قرار دهید. نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که تغییر دما موجب خرابی و تلخی چایتان می‌شود، بنابراین اگر یخچال را برای نگه‌داری از چای انتخاب کردید، دیگر نمی‌توانید آن را به مدت طولانی در محلی دیگر نگه‌داری کنید و این انتخاب باید دائمی باشد. این‌گونه نباشد که مثلاً دو روز در یخچال باشد و روز دیگر بیرون از آن، در دمای محیط.

خوردن آب خالص ایده خوبی برای مصرف روزانه نیست و می‌توان چای سبز را جایگزین آن کرد. نه‌تنها چای سبز می‌تواند بدن شما را به مانند آب، هیدراته کند بلکه می‌تواند خواص سلامتی زیادی به واسطه داشتن مواد مغذی به شما هدیه دهد.

 

چای باکیفیت یا چای سبز دارای آنتی اکسیدان های پلی فنولی است که بر اساس یافته‌های محققان عاملی برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف و پیشگیری کننده از روند پیری زودرس است.

 

پلی فنول ها تقریباً ۳۰ درصد از وزن برگ چای سبز خشک شده را به خود اختصاص می‌دهند.  در دسته و خانواده پلی فنول ها، فلانوئید جای گرفته که یکی از مهم‌ترین مواد مؤثر در افزایش سلامتی انسان به کاتچین را در خانواده خود دارد. از جمله مهم‌ترین کاتچین های موجود در چای سبز اپی گالوکتشین گالات EGCG است. مطالعات پزشکی بر روی این ترکیب نشان می‌دهد، مصرف منظم آن می‌تواند خطر بروز بیماری‌های مختلف و خطرناک را کاهش دهد.

می‌توان گفت چای سبز در پاره‌ای از تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده خاصیت ضد سرطانی و کاهش دهنده سرعت رشد تومورهای بدخیم را از خود نشان داده است. عامل اصلی این اتفاقات را می‌توان اپی گالوکتشین گالات EGCG دانست. همچنین بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی هستند با دریافت این ترکیب، بهبودی نسبی بهتری داشته‌اند. برای درک بهتر از اپی گالوکتشین گالات EGCG باید گفت که این ترکیب می‌تواند کاهش دهنده احتمال بروز آرتریوسکلروز، گرفتگی عروق مغزی، جمله قلبی، گرفتگی شریانی و اختلال در خون‌رسانی باشد.

 

مطالعات جدید در مورد چای سبز برخی از خواص تجربی که سابق بر این برای چای سبز تصور می‌شد را به صورت علمی اثبات کرده‌اند. با بررسی‌های انجام شده روی نمونه‌هایی که همگی مصرف کننده چای سبز بودند، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خوردن چای سبز می‌تواند در طولانی مدت فشارخون بالای افراد را کنترل کند. نتیجه این مطالعات بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، همان‌طور که مجله تایمز در این مورد نوشت:

بعد از نوشیدن ۱۲ هفتگی چای سبز، فشارخون سیستولیک ۲٫۶ و دیاستولیک ۲٫۲ میلی‌گرم کاهش از خود نشان داد. جای سبز دارای خواص سلامتی فراوانی است که باعث شده چای سیاه به رتبه دوم نزول کند. انتظار داریم که کاهش فشار سیستولیک به میزان ۲٫۶ میلی‌متر جیوه، مرگ‌ومیر سکته مغزی را ۸ درصد، مرگ‌ومیر ناشی از عروق کرونری ۵ درصد کاهش دهد. در نهایت این عوامل رشد جمعیتی را ۴ درصد بهبود می‌بخشد.

 

متأسفانه این تحقیقات مقدار مصرف چای سبزی که بتواند خواص مشابه را در انسان به وجود آورد اعلام نکرده‌اند ولی مطالعات قبلی در این مورد به مصرف روزانه ۳ تا ۴ لیوان چای سبز در روز اشاره داشتند.

 

برای مثال مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۸ نشان داد که مصرف ۳ تا ۴ لیوان چای سبز به صورت روزانه خطر بروز بیماری قلبی و عروقی را کاهش داده است.

 

به طور مشابه، مصرف ۳ تا ۴ لیوان چای سبز، می‌تواند باعث تقویت قلب و سلامتی عروق شود. علاوه براین چای سبز باعث انبساط عضلانی و کاهش فشارخون نیز می‌گردد.

ترکیبات شیمیایی و مغذی وجود دارند که به نظر می‌رسد خواص آن‌ها برای بدن غیرقابل شمارش است. از جمله این مواد شیمیایی کاتچین هست. خوشبختانه همان‌طور که سابق بر این اشاره کردیم، چای سبز مقادیر زیادی کاتچین در اختیار دارد. کاتچین که آنتی اکسیدانی طبیعی است در چای سبز به عنوان یک معجزه عمل می‌کند.

علاوه بر تأثیراتی که سابق بر این برای سیستم گردش خون توسط کاتچین اشاره کردیم، مطالعات انجام شده حاکی از این است که گالوکتشین گالات EGCG تأثیر مثبتی بر روی مکانیسم سوخت و ساز بدن دارد که باعث افزایش اکسیداسیون چربی‌ها و پیشگیری از لاغری است. به همین دلیل مصرف چای سبز در کنار ورزش کردن باعث افزایش عملکرد ورزشکاران می‌شود.

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مصرف چای سبز به میزان ۳۳ درصد اکسیداسیون چربی در بدن را افزایش می‌دهد. همچنین گالوکتشین گالات EGCG می‌تواند موجب کاهش تولید چربی توسط سلول‌ها و افزایش دفع چربی از بدن شود. چاقی و دیابت دست در دست هم هستند که کاهش یکی می‌تواند بهبود در دیگری را باعث شود.

مطالعه بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که مصرف عصاره غلیظ شده از چای سبز می‌تواند به مانند دارو ضد دیابت عمل کند و مانع پیشرفت دیابت و جتی درمان آن شود. همچنین دانشمندان در‌یافتند که مصرف چای سبز می‌تواند عملکرد مغز را به واسطه جلوگیری از گرفتگی عروق بهبود ببخشد.

به طور خاص می‌توان گفت که گالوکتشین گالات EGCG تولید پروتئینی با عنوان بتاآمیلوئید که عاملی برای بروز آسیب‌های مغزی و آلزایمر است را کاهش می‌دهد. آزمایش بر روی موش‌های آزمایشگاهی در سال ۲۰۰۵ نشان داد که مصرف گالوکتشین گالات EGCG می‌تواند درصد بروز آلزایمر را ۵۴ درصد کاهش دهد.

 

 

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به منظور کاهش وزن، ۲ ساعت پس از صرف غذا در وعده‌های غذایی است. به این ترتیب شما علاوه بر آنکه از خواص درمانی چای برای کاهش وزن بهره می‌برید، خللی در میزان جذب آهن به وجود نمی‌آورید؛ زیرا چای سبز همانند چای سیاه موجب کاهش جذب آهن موجود در غذا می‌شود.

اگر برای افزایش متابولیسم بدن قصد دارید چایِ سبز را به بره روزانه خود اضافه کنید، باید توجه داشته باشید نوشیدن ۳ تا ۴ لیوان چای سبز در طول روز می‌تواند به این موضوع کمک کند. این تصور که نوشیدن چای سبز در دفعات زیاد می‌تواند میزان کالری سوزی در بدن را افزایش دهد، ایده اشتباهی است.

 

افرادی که عادت به نوشیدن چای سبز دارند با کمک این نوشیدنی گیاهی به افزایش سوخت و ساز بدنشان کمک می‌کنند. در حقیقت چای سبز به دلیل داشتن ماده‌ای به پلی‌فنول می‌تواند به افزایش حرارت درونی بدن کمک کرده و به این ترتیب میزان سوخت انرژی موجود در سلول‌های چربی را افزایش دهد و تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روند چاقی افراد داشته باشد. به شرطی که افراد چاق یا دارای اضافه وزن در روند رژیم غذایی خود و مقدار کالری روزانه‌ای که دریافت می‌کنند نیز تجدیدنظر کنند.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند تنها با نوشیدن چای گیاهی در طول روز می‌توانند به هدف بزرگی مثل کاهش وزن دسترسی پیدا کنند. در حالی که این به هیچ وجه صحیح نیست. نوشیدن چای گیاهی در کنار رعایت رژیم غذایی، فعالیت‌های بدنی و ورزش می‌تواند روند لاغری را سرعت ببخشد و با بهبود متابولیسم بدن میزان کاهش وزن را در طول هفته قابل ملاحظه کند، بنابراین افرادی که تصور می‌کنند بدون رعایت هیچ یک از نکات ذکر شده و تنها با نوشیدن چای سبز می‌توانند اضافه وزن خود را آن هم به شکل کاملا محسوس درمان کنند، سخت در اشتباه هستند.

 

خواص خوردن چای سبز

خواص این دمنوش لاغری بسیار زیاد است و محدود به مواردی که در بالا اشاره کردیم نمی‌شود، بر همین اساس به معرفی تعداد دیگری از این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

 

نوشیدن این دمنوش گیاهی باعث تحریک ریشه‌های مو شده و سرعت رشد مو را افزایش می‌دهد. احتمالا به همین دلیل است که در بسیاری از شامپوهای تقویت مو از این گیاه استفاده می‌شود.

 

شاید برای شما هم جالب باشد که در تولید برخی از انواع ماسک صورت از این گیاه استفاده می‌شود. چای سبز، سرشار از آنتی اکسیدان است که به سلامت و شادابی پوست صورت کمک زیادی خواهد کرد.

اگر شما هم پف زیر چشم و سیاهی دور چشم دارید کافیست یک تکه پنبه کوچک و استریل را به چای سبز آغشته کنید و زیر چشم خود قرار دهید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب سرد صورت خود را بشوید. علت رفع این پف نیز وجود ویتامین کا در این چای است.

 

چای سبز دارای آنتی اکسیدان فراوان بوده که مانع از شکل گیری رادیکال‌های آزاد در بدن شدن و مانع پیری است. بنابراین با تجویز پزشک خود آن را در رزیم غذایی خود قرار دهید.

بسیاری از افراد دچار بیماری بوی بد دهان هستند و دلایل خاص خود را دارد. خوردن چای سبز به رفع بوی بد دهان شد و مانع از تشکیل پلاک‌ها بر روی دندان‌ها شده و سلامت دهان و دندان شما را تضمین می‌کند.

 

شاید برای شما هم جالب باشد که خوردن چای سبز سبز باعث جلوگیری از لخته شدن خون شده و فشار خون را تنظیم کرده و به سلامت قلب و عروق کمک خواهد کرد. البته استفاده خودسرانه از این دمنوش گیاهی را هرگز توصیه نمی‌کنیم، چرا که به تایید پزشک متخصص نیاز است.

 

برای نگهداری از چای سبز، آن را در ظرف تیره رنگ و به دور از نور خورشید قرار دهید. برای دم کردن چای سبز، آب را بجوشانید، ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دمای آب به ۸۰ درجه سانتی‌گراد برسد، سپس پک قاشق چای‌خوری چای سبز را در داخل لیوان مخصوص دم چای سبز بریزید، آب جوش ۸۰ درجه را به آن اضافه کنید. دمای ۸۰ درجه برای کاهش تخریب آنتی اکسیدان های موجود در چای توصیه شده است.

بر خلاف دیگر دم‌کردنی‌ها، چای سبز نیازی به قرار دادن روی حرارت ملایم ندارد. درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید که چای برای ۵ تا ۸ دقیقه دم بکشد. پس از این مدت چای آماده مصرف است.

از دم کردن چای در قوری استیل خودداری کنید چرا که تانن موجود در چای سبز با آهن رسوب می‌دهد.

 

بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

سلام بنده در حال حاضر ایران.نیستم.، چطور میتونم از محصولات برا بازاریابی و فروش بهره ببرم. سپاس

چای سبز برای لاغری واقعا عالیه

چای سبز را به دلیل داشتن موادی مانند کاتچین ضدسرطان و آنتی‌اکسیدان دارای خواص دارویی مفید می‌دانند، که نسبت به آنتی‌اکسیدان‌های معروفی چون ویتامین‌های C و E بسیار قوی‌تر عمل می‌کند.
در مورد خواص چای سبز مطالب زیادی خوندم ولی واقعا طعمش خیلی بده
به نطرم از چای معمولی هم بدتره و نمیشه اصلا خوردش

خوردن این دمنوش گیاهی باعث از بین بردن بوی بد دهان می شود
من که خودم سال هاست از بوی بدن دهان رنج می برم ولی هر بار که چای سبز خوردم
نفس خوشبو تری داشتم

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *