قرص شیردهی پیشگیری از بارداری

خواص دارویی و گیاهی

قرص شیردهی پیشگیری از بارداری
قرص شیردهی پیشگیری از بارداری

این قرص ها دوز استروژن ندارند و هورمونی که در آن بکار رفته لاینسترنول می باشد و اثر بدی بر شیردهی نمی گذارد . هر بسته این قرص ها دارای ۲۸ عدد قرص می باشد .

 

 

۱. تاثیری روی کمیت و کیفیت شیر ندارد .
۲. افزایش مدت زمان شیردهی
۳. قابل استفاده در مادران با منع مصرف استروژن
۴. عدم نیاز به قطع قرص قبل از عمل جراحی

. هر روز در سر ساعت معینی باید مصرف شود و قطع نمی شود .
. میزان شکست این روش بالاتر از قرص های ترکیبی است (بخصوص با برگشت قاعدگی)

قرص شیردهی پیشگیری از بارداری

البته اثر بخشي اين قرص همزمان با شيردهي  به كودك كمتر از 6 ماه 99% است

عوارض قرص های شیردهی
عوارض شایع : خونریزی های نامرتب رحمی و یا لکه بینی
عوارض ناشایع :کیست های تخمدانی ٬ حاملگی خارج از رحم ٬ خونریزی شدید ٬ سردرد شدید یا طولانی ٬ حساسیت پستانها

در صورتی که  از زایمان هنور قاعدگی اتفاق نیفتاده است از ۶ هفته پس از زایمان مصرف قرص آغاز می شود (عدم قاعدگی دلیل برعدم تخمک گذاری نیست) و در صورت وقوع قاعدگی قبل از ۶ هفته مصرف قرص را باید از روز اول خونریزی قاعدگی آغاز نمود .
برای استفاده از این روش باید هر روز در ساعت معین یک عدد قرص میل کنید تا بسته قرص تمام شود و مصرف بسته بعدی بلافاصله و بدون قطع ادامه می یابد .
در صورت تغییر یک روش دیگر مثلا IUD به قرص شیردهی طی ۶ ماه اول بعد از زایمان بلافاصله پس از قطع روش قبلی ، مصرف قرص شروع شود .
توجه داشته باشید مصرف قرص شیردهی فقط زمانی مؤثر است که کودک تنها از شیر مادر تغذیه میکند لذا توصیه می شود این روش به ۶ ماه اول شیردهی محدود شده و بعد از آن یک روش مطمئن تر انتخاب شود .

خوردن قرص های دوران شیردهی در ساعت معین بسیار اهمیت دارد .
در صورتی که مصرف قرص را در مدت کمتر از ۳ ساعت بعد از زمان همیشگی آن فراموش نمودید باید به محض به یاد اوردن قرص فراموش شده را بخورید و قرص بعدی را نیز در همان زمان معین همیشگی میل نمایید .
اگر بیشتر از ۳ ساعت از زمان معمول مصرف قرص بگذرد در همان لحظه که بخاطر آوردید قرص فراموش شده را بخورید و قرص های بعدی را نیز در زمان معین همیشگی خورده و علاوه بر آن به مدت دو روز از نزدیکی خود داری و یا از کاندوم  استفاده کنید .
در صورت فراموشی دو قرص (۲ روز) ، به محض بخاطر آوردن ، قرصهای فراموش شده یکجا خورده و مصرف بقیه قرص ها ادامه یابد و تا ۷ روز هم از روش کمکی مانند کاندوم  استفاده شود . و در صورت داشتن نزدیکی بدون پیشگیری در این ۲ روز با نظر ماما از روش اورژانس پیشگیری استفاده شود .
در صورت فراموشی بیشتر از ۲ قرص و داشتن نزدیکی بدون پیشگیری طی ۷۲ ساعت اخیر  مشاوره با ماما و تغییر روش پیشگیری ضروری می باشد .

وزن ، قد و تعیین BMI          اندازه گیری فشار خون            پاپ اسمیر

 علائم هشدار:


${Body}

بانک اطلاعات

ابزارهای بارداری و زایمان

ابزارهای رشد کودک

ابزارهای سنجش سلامت

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

مطلب از سایر رسانه ها

تعريف : لاينسترونول قرص خوراكي پروژستروني پيشگيري از بارداري بوده كه فقط مادران شيرده تا 6 ماه پس از زايمان مي توانند از آن براي پيشگيري از بارداري استفاده كنند. اين قرص بايد هر روز در ساعت معيني خورده شود. خدمت اين قرص توسط كاركنان بهداشتي تعليم ديده ارائه مي شود.

مکانيسم اثر قرصهای شيردهی: مکانیسم اثر این قرصها به این صورت است که بامهارتخمك گذاري سبب جلوگيري ازحاملگي مي شوند، همچنين بابهم زدن ترشحات مخاطي دهانه رحم، ورود اسپرم به درون رحم را مشكل مي كنند. اثر بخشي:  اثر بخشي اين قرص همزمان با شيردهي  به كودك كمتر از 6 ماه 99% است.

مزاياي قرصهای شيردهی: 1) نداشتن تاثيرمنفي بركميت وكيفيت شيرمادر.2) افزايش مدت زمان شيردهی3) عدم نياز به قطع روش قبل از عمل جراحي4) قابل استفاده در مادران شيرده با فرزند كوچك تر از 6 ماه 5) نداشتن فاصله 7 روزه بين بسته ها و كم شدن احتمال مصرف نادرست6) بازگشت باروري بلافاصله پس از قطع قرص معايب لاينسترنول:1) قرص هابايد همه روزه، راس ساعتي معين خورده شوند. درغيراين صورت بخصوص در مادران شيردهي كه قاعدگي آنها بازگشته است، احتمال بارداری وجود دارد 2) تاثير كمتر در پيشگيري از بارداري خارج رحمي در مقايسه با بارداري داخل رحمي 3) نامنظم شدن قاعدگي ها

عوارض شايع وچگونگي برخورد با آنها:خونريزي نامرتب رحمي مهمترین عارضه این قرصهاست، اين عارضه معمولادرماههاي اول مصرف ديده مي شود  و2تا3 ماه پس از آغاز مصرف از بين رفته ويا كاهش مي يابد. در صورت تداوم خونريزي نامرتب و يا نارضايتي فرد، براي قطع خونريزي تا 5 روز، كپسول مفناميك اسيد250 ميلي گرمي، روزي 3 بار و در هر بار 2 كپسول تجويز مي گردد. هرگونه اقدام پس از 3 ماه توسط متخصص انجام خواهد شد.

  نحوه تهيه و مصرف قرصهای شيردهی: زنان شیرده با مشورت با كارشناسان شاغل در مراكز بهداشتي درماني شهري و روستايي، پايگاه هاي بهداشتي  شهري و روستايي، خانه هاي بهداشت ، می توانند قرص پیشگیری از بارداری دروه شیردهی را انتخاب نموده و استفاده نمایند . هر بسته لاينسترنول داراي 28 قرص است كه بايد هر شب يك عدد از آن راس ساعت معيني خورده شود . شروع مصرف بسته بعدي قرص بلافاصله پس از پايان بسته قبلي استبین مصرف هر دو بسته قرص نباید هیچ فاصله  زمانی وجود داشته باشد زمان شروع و استفاده از لاينسترونول:درصورت قاعده نشدن: ودر صورت تغذيه انحصاري با شير مادر مصرف قرص 6 هفته پس از زایمان آغاز خواهد شد.درصورت بازگشت قاعدگي : ودر صورت تغذيه انحصاري با شير مادر در 5 روز اول قاعدگي و ترجيحا روز اولتغيير از ساير روشها:• اگر مادر شيرده از قرصهاي تركيبي پيشگيري از بارداري استفاده كرده باشد ،مي تواند بلافاصله خوردن قرص پروژستروني را آغاز كند. در اينحالت نيازي به استفاده از كاندوم نخواهد بود.• اگر مادر شيرده ازآمپولهاي سه ماهه پيشگيري از بارداري استفاده كرده باشد، در زمان تزريق دوز بعدي يا حداكثر يك هفته بعد از آن مي تواند خوردن قرص پروژستروني را  شروع كند. در اينحالت نيز نيازي به استفاده از روش پشتيبان نيست. بديهي است در صورت تاخير بيشتر از يك هفته از زمان تزريق دوز بعدي آمپول،نياز به يك هفته استفاده از كاندوم خواهد بود.فراموشي مصرف قرص شيردهی :1. در صورت فراموشی مصرف يك قرص تا 3 ساعت مسئله اي نبوده و ضمن خوردن قرص فراموش شده باید  دقت شود كه بقيه قرصها در ساعت مقرر ميل شود 2. در صورتی که بيش از 3 ساعت به تاخير افتد و يا خوردن يك قرص تا نوبت بعدي  فراموش شود ، هر زمان كه به ياد آمد قرص فراموش شده ، خورده شده و قرص نوبت بعدي نيز در زمان تعيين شده خورده شود . ضمنا تا دو روز از كاندوم استفاده شود3. در صورتي كه مصرف 2 قرص ( 2 روز متوالي ) فراموش شود بايد به محض به ياد آوردن ، قرصهاي فراموش شده يكجا خورده شود و مصرف بقيه قرصها ادامه يافته و تا 7 روز از كاندوم استفاده شود. در صورت داشتن نزديكي محافظت نشده در اين دو روز از روش اورژانس پيشگيري از بارداری استفاده شود و در صورت قاعده نشدن در مدت 6-4 هفته پس از فراموشي جهت بررسي بارداري باید به  پرشک مراجعه کرد.4. در صورت فراموشي مصرف بيش از دو قرص و داشتن نزديكي محافظت نشده ، در عرض 120 ساعت ، از روش اورژانس پيشگيري از بارداری استفاده شود   موارد منع مصرف مطلق قرصهاي شيردهي: 1. سابقه سرطان پستان يا ابتلا به سرطان پستان2. خونريزي غير طبيعي رحمي 3. اختلالات مزمن يا حاد كبدي (تومور،هپاتيت و .. )4. ابتلاي فعلي به ترومبوز وريدهاي عمقي، آمبولي

قرص شیردهی پیشگیری از بارداری

هشدار: در صورت بروز هر كدام از علائم مانند سردرد شديد،همراه با تاري ديد  ،درد قفسه سينه پس از شروع مصرف قرص ، خونريزي نامرتب رحمي يا هر خونريزي بدون دليل ، زردي پوست و چشم ،درد شديد شكمي بخصوص در قسمت پايين شكم و لگن مراجعه  به متخصص مربوطه يا بيمارستان  ضروري است

%PDF-1.4
%
41 0 obj
>
stream

2018-06-26T05:14:32Z
Nitro Pro 8 (8. 0. 2. 8)
2018-06-26T05:14:32Z
2018-06-26T05:14:32Z

application/pdf

Nitro Pro 8 (8. 0. 2. 8)

uuid:f7ba7b4a-119a-4364-9f1e-aaec46d35a47

endstream
endobj
40 0 obj

به گزارش کودک پرس پرس : لاینسترنول، قرص خوراكی پروژسترونی پیشگيری از بارداری است كه فقط مادران شيرده و تا ۶ ماه پس از زايمان می‌توانند از آن برای جلوگیری از حاملگی استفاده کنند. این قرص را باید هر روز رأس ساعت معینی بخورید. قرص پیشگیری دوران شیردهی چگونه از بارداری جلوگیری می‌کند؟ رسیدن اسپرم به رحم […]

به گزارش کودک پرس پرس : لاینسترنول، قرص خوراكی پروژسترونی پیشگيری از بارداری است كه فقط مادران شيرده و تا ۶ ماه پس از زايمان می‌توانند از آن برای جلوگیری از حاملگی استفاده کنند. این قرص را باید هر روز رأس ساعت معینی بخورید.

قرص پیشگیری دوران شیردهی چگونه از بارداری جلوگیری می‌کند؟
رسیدن اسپرم به رحم را به دلیل افزایش غلظت ترشحات دهانه رحم، دشوار می‌کند؛
از تخمک‌گذاری ماهانه (در نیمی از استفاده‌کننده‌ها) جلوگيری می‌کند؛
بر مخاط داخلی رحم (اندومتر) تأثير می‌گذارد.
تأثیر قرص دوران شیردهی جلوگیری از بارداری
اگر هم‌زمان با مصرف این قرص به طور مداوم تا ۶ ماهگی به کودک خود شیر می‌دهید، اثربخشی این دارو تقریباً ۹۹ درصد است.

مزایای استفاده از قرص شیردهی ضد حاملگی
نداشتن اثر منفی بر كمیت و كیفیت شير مادر
افزایش مدت‌زمان شيردهی
بازگشت باروری بلافاصله پس از قطع قرص
قابل استفاده در مادران شیرده با فرزند کوچک‌تر از شش ماه
نداشتن فاصله هفت‌روزه‌ی بین بسته‌ها و کم شدن احتمال مصرف نادرست
عدم نیاز به قطع این روش قبل از عمل جراحی
معایب استفاده از قرص دوران شیردهی ضد حاملگی
قرص‌ها را باید همه روزه، رأس ساعتی معین بخورید. در غیر این صورت (به ویژه در مادران شيردهی كه قاعدگی آن‌ها بازگشته است)، احتمال شكست این روش افزایش پیدا می‌کند.
تأثیر کمتر بر پیشگیری از بارداری خارج رحمی در مقایسه با بارداری داخل رحمی

قرص شیردهی پیشگیری از بارداری

سلام من قرص ضد بارداری تو دوران شیردهی استفاده میکنم عادت ماهانه نامنظم دارم بنظرتون قطعش کنم خوب میشم?یعنی دو هفته درمیون پریود میشم

در دوران شیردهی نیازی به مصرف قرص ضد بارداری ندارید

سلام من قرص ضدبارداری لاینسترولول مصرف میکنم که نزدیک یک ماه کمتر از پریودم میگذر فقط ویکبارش فقط یک لکه داشتم الان چرا پریود نمیشم

سلام ۱۲روزبعدازنزدیکی۲تاقرص لاینسترنول باهم خوردم و۱۲ساعت بعد۲تا دیگه خوردم،الان۲هفته گذشته وهنوز پریود نشدم چنددرصدممکنه باردار باشم؟

منم سا ماه نامنظم بودم این ماه هم پریود نشدم.همیشه هم قرص خوردم نهایت با یا ساعت تاخیر خوردم

سلام من یک ماه و نیمه زایمان کردم. ب همراه شیر خودم چون بچم رفلاکس معده داره شیر کمکی رژیمی هم میدم. اثر داره روی من این قرص؟؟؟

سلام ۱۲روزبعدازنزدیکی۲تاقرص لاینسترنول باهم خوردم و۱۲ساعت بعد۲تا دیگه خوردم،الان۲هفته گذشته وهنوز پریود نشدم چنددرصدممکنه باردار باشم؟

سلام من شش ماهه از قرص لاینسترنول استفاده میکنم الآن میخوام آمپول ضد بارداری استفاده کنم میخواستم بدونم دیگه باید باز هم از قرص بخورم یا نه؟

سلام من الان دخترم پنج ماهشه پریودنشدم میخوام قرص مصرف کنم امکانش هست بعداز مصرف قرص پریودبشم مممنون

من پنج ماهه قرص لاین مبخورم به طورمنظم ادامه دادم دیگه خوردن قرص راقطع کردم ولی پریودنشدم دلیلش چیه یعنی باردارم

سلام من ۴۹روززایمان کردم از روز چهلم قرص شیردهی خوردم حالا پریود شدم مصرف قرصها را چطوری ادامه بدم

من سه ماهونیمه زایمان کردم پسرم ۴۵ روزش بو ک دستگاه گذاشتم از اون روز تا الان ۱۰روز خون ریزی دارم ۵ روزم هم پاکم ولی دوروزه که خون ریزیم شدید شده بهم گفتن هر۶ ساعت دوتا قرص مفنامیک اسید بخورم ولی تاثیری نداشت ک بعدش گفتن هر۸ساعت یک قرص ایندومتاسین بخورم تا خونریزیم قطع بشه ولی اثری نداشت باید چیکارکنم

سلام من اشتباهی ۲عدد قرص رو همزمان خوردم حالا راه چاره چیه ؟؟؟

سلام من سه ماهه زایمان کردم والان ده روزه قرص شیردهی شروع کردم به خوردن ولی همش حالت تهوع دارم به هرچیزی که دوران بارداری ویارداشتم الانم دارم آیا علتش قرص شیردهیه

بعد از شش ماه مصرف قرص شیردهی چند روز میکشد پریود شوم

سلام من برای کیست تخمدان دکترم به من قرص لا ینسترنول داد , در عرض ۴۰ روز دو بار خونریزی داشتم لطفا جواب بدین

لاینسترونول قرص خوراکی پروژسترونی پیشگیری از بارداری بوده که فقط مادران شیرده تا ۶ ماه پس از زایمان می توانند از آن برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند. این قرص باید هر روز در ساعت معینی خورده شود.


 


 

اثر بخشی این قرص همزمان با شیردهی به کودک کمتر از ۶ ماه، حدود ۹۹% است.


 

قرص شیردهی پیشگیری از بارداری


 


 

خونریزی نامرتب رحمی: این عارضه معمولا در ماههای اول مصرف دیده شده و ۳-۲ ماه پس از آغاز مصرف از بین رفته و یا کاهش می یابد.


 

در صورت تداوم خونریزی نامرتب و یا نارضایتی از این وضع، برای قطع خونریزی تا ۵ روز، کپسول مفنامیک اسید۲۵۰ میلی گرمی، روزی ۳ بار و در هر بار ۲ کپسول تجویز می گردد.در صورت ادامه این عارضه بیش از ۳ ماه، با پزشکتان مشورت کنید.


 

کیستهای تخمدانی
در صورت بروز این عارضه به متخصص زنان مراجعه کنید .


 

در صورت بروز این عارضه به متخصص زنان مراجعه کنید.

در صورت بروزدرد شدید و یکطرفه زیر لگن که با تعویق پریود همراه است. بویژه اگر قرصها را منظم نخورده اید، به پزشک مراجعه کنید.

در صورت بروز این عارضه به پزشکتان مراجعه کنید شاید شما کاندیدای مناسبی برای دریافت این قرصها نیستید.

در صورت بروز این عارضه قرصها را قطع کرده و بلافاصله به یک مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

با رعایت توصیه های بهداشتی مانند استفاده از پستان بند های محکم، مسکن های معمولی و کمپرس سرد یا گرم رفع می گردد. در غیر اینصورت به پزشکتان مراجعه کنید.


 


 

در صورتی که به فرزندتان شیر می دهید، مصرف این قرصها را باید از روز ۴۰ پس از زایمان شروع کرده و شبی یک عدد از این قرصها را میل کنید. قرصها را سرساعت معینی بخورید تا میزان اثر بخشی انها افزایش یابد.


 

اگر به کودکتان شیر می دهید و هنوز کودکتان کمتر از شش ماه سن دارد، می توانید از این روش استفاده کنید برای تغییر از سایر روشها می توانید براساس موارد زیر اقدام کنید:


 

هر بسته لاینسترونول ۲۸ قرص دارد که باید هر شب یک عدد از آن راس ساعت معینی خورده شود.
برای پرهیز از فراموش کردن قرص، خوردن قرص را با یک کار مداوم هر روزه مانند مسواک زدن، نماز خواندن، و… هماهنگ نمایید.
شروع مصرف بسته بعدی قرص بلافاصله پس از پایان بسته قبلی است.
دقت کنید: بین مصرف دو بسته قرص نباید هیچ فاصله زمانی وجود داشته باشد.


 

                  اندازه گیری وثبت فشار خون
                  پاپ اسمیر
                  اندازه گیری وزن
                  علایم خطرناک

اگر هرکدام از علائم زیر را در خود مشاهده کردید، مصرف قرصها را قطع کرده و به یک مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید:

به خاطر داشته باشید که استفاده از این روش حداکثر تا ۶ ماهگی کودک و همزمان با شیردهی مجاز است در این صورت، پیگیری و بررسی های لازم در فاصله های زمانی ۳ ماهه انجام می شود. دراین بررسی ها وزن وفشار خون شما اندازه گیری خواهد شد.
در صورت بروز هرگونه مشکل ،براساس مواردی که در بالا آمده است،به پزشکتان مراجعه کنید.
توجه داشته باشید که استفاده از قرصهای پروژسترونی خوراکی پیشگیری از بارداری هیچ افزایشی در فشار خون های سیستولیک و دیاستولیک یا بروز بیماری فشار خون ایجاد نمی کند.

از زمان اولین اقدام برای بارداری و انجام معاینات قبل از بارداری تا باردار شدنتان، احتمالاً یکی از دغدغه‌های اصلی شما اطلاع از موفقیت‌آمیز بودن چنین…

بخشی از مشکلات ناباروری زوج‌ها ناشی از ناباروری مرد است. پزشک برای تشخیص مشکلات ناباروری مرد، معاینات و آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد. این آزمایش‌ها…

ناآگاهی، ندانستن و بدتر از آن مطلعه نکردن، ریشه و علت بسیاری از مشکلات و اضطراب‌های ما در دوران بارداری است. به همین دلیل، تیم مادرشو در مطالب و…

قدرت باروری مردان با سن آنها قطعاً تغییر می‌کند. هرچند تغییر در میزان باروری با افزایش سن در زنان شدیدتر است اما مردان نیز از این قاعده مستثنی…

لحظۀ تولد کودک شما پس از ۹ ماه انتظار نزدیک است. آگاهی و شناخت نسبت به نشانه‌های شروع درد زایمان تا پس از تولد نوزاد باعث آرامش بیشتر مادران باردار…

قرص شیردهی پیشگیری از بارداری

بدن مادران پس از زایمان دچار تغییراتی می‌شود که برای بازگشت به حالت قبل از بارداری و بهبود کامل نیاز به گذشت زمان دارد. با داشتن اطلاعات کافی در…

وقتی کودک کوچک و دوست‌داشتنی شما از راه می‌رسد، آن‌قدر هیجان‌زده‌اید که دوست دارید آن را با تمام وجود به همۀ دنیا اعلام کنید، ولی مطمئناً شما تنها…

لیوان آموزشی یک وسیلهٔ ساده و مفید است که پیش‌شروع خوبی برای آشنایی کودک شما با یک لیوان معمولی است. اما بعضی از بچه‌ها ممکن است از گرفتن این لیوان…

کودک نوپای شما فکر می‌کند مالک دنیایی است که می‌بیند، روی آن راه می‌رود، بازی می‌کند، در آن می‌خوابد و بیدار می‌شود. او وقت حرف زدن به کس دیگری را…

معاینات چشم برای کودک شما یکی از مراقبت‌های پزشکی مهم به شمار می‌آید. در این مطلب می‌توانید با پاسخ برخی سؤالات والدین در مورد معاینات چشم کودک و…

بعد از زایمانتان شاید تصمیم بگیرید برای جلوگیری از بارداری مجدد، روشی را که قبلاً برای پیشگیری از بارداری به کار می‌بردید، دوباره شروع کنید یا شاید بخواهید از روش دیگری استفاده کنید. در هر حال، بهتر است از قبل برای زمانی که آمادگی مجدد برای رابطۀ جنسی را دارید، برنامه داشته باشید و در مورد انتخاب یک روش مناسب برای جلوگیری از بارداری مجدد بعد از زایمان خیلی بهتر است اگر با با پزشکتان مشورت کنید. در این مطلب می‌توانید با روش‌های جلوگیری از بارداری مجدد پس از زایمان شامل روش‌های طبیعی، روش‌های ایجاد مانع، روش‌های هورمونی و روش‌های عقیم‌سازی آشنا شوید.

این روش‌ها، تکنیک‌هایی رفتاری برای جلوگیری از بارداری است و در صورتی مؤثرند که در انجام آنها منظم باشید. روش‌های طبیعی بدون هزینه است، اما هیچ محافظتی در برابر بیماری‌های آمیزشی ندارد. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

روش آمنورۀ شیردهی: این روش بر اساس این حقیقت است که شیردهی باعث تأخیر در بازگشت دوره‌های هورمونی تخمدانی و تأخیر در شروع خونریزی عادت ماهانه و در نتیجه قابلیت باروری بعد از زایمان می‌شود. اگر قاعدگی شما هنوز بازنگشته است و نوزاد را نیز فقط و فقط با شیر خودتان و به صورت مرتب در شبانه‌روز تغذیه می‌کنید و کمتر از شش ماه نیز از زایمانتان گذشته باشد، استفاده از روش جلوگیری از بارداری با شیردهی ممکن است مؤثر باشد، اما حتماً توجه کنید که استفاده از این روش باید بسیار دقیق باشد و شما اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید، زیرا به دلیل بسیار از روی نظم و قاعده بودن این روش و عملی نشدن تمام موارد مهم این روش توسط مادران، معمولاً یک روش کاملاً و صددرصد حتمی نیست.

روش‌های آگاهی از زمان باروری و تخمک‌گذاری: این روش‌ها به شما آموزش این امکان را می‌دهد تا الگوی دورۀ قاعدگی خود را مشاهده و پیش‌بینی کنید که در کدام روز‌ها بارور هستید و در کدام روز‌ها نیستید. در بعضی از این روش‌ها، باید به تغییرات جسمانی مربوط به باروری مانند نوسانات دمای پایۀ بدن و تغییر در میزان و چگونگی ترشحات دقت داشته باشید. استفاده از روش‌های آگاهی از زمان تخمک‌گذاری و باروری نیز معمولاً برای مادرانی که تازه زایمان کرده‌اند، کمی سخت است.

روش‌های ایجاد مانع به صورت فیزیکی از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می‌کند. این روش‌ها روی هورمون‌ها تأثیری ندارد، در تولید شیر تداخل ایجاد نمی‌کند و هیچ عوارض جانبی قابل توجهی نیز ندارد. برخلاف بسیاری از روش‌های جلوگیری از بارداری دیگر، به محض اینکه رابطۀ جنسی پس از زایمانتان را شروع کردید، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید. بنابراین حتی اگر قصد ندارید به مدت طولانی از بارداری مجدد جلوگیری کنید، می‌توانید تا زمان تصمیم قطعی خود از آنها استفاده کنید. برخی از این روش‌ها مثل دیافراگم و کلاهک رحم هنوز در بازار دارویی فعلی ایران موجود نیست، اما به‌طورکلی این روش‌ها شامل موارد زیر است:

کاندوم‌های مردانه: کاندوم مردانه یک پوشش نازک لوله‌مانند از جنس لاتکس یا پلی‌یورتان است که روی آلت در حالت نعوظ مردان قرار می‌گیرد و در زمان آمیزش، مایع منی را در خود نگه می‌دارد. برای استفاده از کاندوم، نیازی به معاینۀ پزشکی یا اندازه‌گیری نیست و محافظت خوبی نیز در برابر HIV و بسیاری بیماری‌های آمیزشی دیگر فراهم می‌کند.

کاندوم‌های زنانه: کاندوم زنانه یک کیسۀ نازک از جنس پلی‌یورتان است که پیش از رابطۀ جنسی وارد واژن می‌شود تا از بارداری و ابتلا به بیماری‌های آمیزشی جلوگیری کند. حلقه‌های نرم انتهایی کیسه‌، کاندوم‌ها را در محل مناسب نگه می‌دارد. برای استفاده از کاندوم‌های زنانه نیز نیازی به معاینۀ پزشک ندارید و به راحتی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

دیافراگم: دیافراگم یک وسیلۀ گنبدشکل کم‌عمق است که آن را تا حدی از اسپرم‌کش پر می‌کنید و پیش از شروع رابطۀ جنسی داخل واژن قرار می‌دهید. این روش مانع از ورود اسپرم به دهانۀ رحم می‌شود. پزشکتان می‌تواند اندازۀ دیافراگم مناسب را برای شما مشخص کند. حتی اگر قبلاً از دیافراگم استفاده کرده‌اید، باید اندازه‌گیری مجدد انجام شود، چون ممکن است بعد از بارداری و زایمان سایز متفاوتی برایتان مناسب باشد.

کلاهک رحم: کلاهک رحم وسیله‌ای از جنس سیلیکون است که در آن مقداری اسپرم‌کش می‌ریزید و قبل از آمیزش، داخل واژن قرار می‌دهید. این وسیله روی دهانۀ رحم قرار می‌گیرد و مانع از ورود اسپرم به رحم می‌شود. لازم است حداقل ۱۰ هفته بعد از زایمانتان صبر کنید تا بتوانید از کلاهک رحم استفاده کنید و با نسخۀ پزشک می‌توانید آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

این روش‌های جلوگیری از بارداری، از هورمون‌های مصنوعی برای سرکوب و مهار تخمک‌گذاری، نازک کردن پوشش لایۀ داخلی رحم جهت جلوگیری از لانه‌گزینی تخم در آن و غلیظ کردن مخاط دهانۀ رحم برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک استفاده می‌کند. این دارو‌ها در جلوگیری از بارداری بسیار مؤثر است، اما در برابر بیماری‌های آمیزشی محافظتی ارائه نمی‌دهد. لازم است بین چهار تا شش هفته بعد از زایمانتان صبر کنید تا بتوانید از روش‌هایی که حاوی استروژن است مثل قرص‌های جلوگیری ترکیبی، حلقه و چسب ضدبارداری استفاده کنید، چون استروژن باعث افزایش خطر لخته شدن خون در هفته‌های اول بعد از زایمان می‌شود. همچنین این بسیار مهم است بدانید که روش‌های هورمونی حاوی هورمون استروژن برای مادران شیرده تا زمانی که به وضعیت شیردهی باثبات و پایداری نرسیده باشند، توصیه نمی‌شود، چون استروژن ممکن است مقدار و کیفیت شیر مادر را کاهش دهد. برخی از این روش‌ها نیز ممکن است در بازار دارویی ایران موجود نباشد، اما به‌طورکلی روش‌های هورمونی جلوگیری از بارداری شامل موارد زیر است:

قرص‌های ضدبارداری حاوی پروژستین: استفاده از قرص‌های حاوی مقدار کمی پروژستین، یک روش خوراکی است و در بسته‌های ۲۸تایی در داروخانه‌ها موجود است. برای مصرف باید هر روز یک قرص بخورید تا دُز هورمونی ثابتی وارد بدنتان شود و لازم است آنها را هر روز در یک ساعت معین بخورید. این قرص ممکن است جایگزین خوبی برای مادرانی باشد که می‌خواهند از یک روش خوراکی جلوگیری از بارداری استفاده کنند، اما به نوزادشان شیر می‌دهند یا به دلیل دیگری نمی‌توانند از روش‌های پیشگیری حاوی استروژن استفاده کنند. اگر فرزندتان فقط شیر مادر می‌خورد، بهتر است شش هفته بعد از زایمان صبر کنید و بعد مصرف آنها را شروع کنید تا تولید شیر در بدن شما تثبیت شده باشد. اگر تغذیۀ نوزادتان فقط و به طور انحصاری با شیر مادر نیست و از شیر خشک به عنوان مکمل شیردهی نیز استفاده می‌کنید، می‌توانید بلافاصله بعد از زایمان مصرف این قرص‌ها را شروع کنید. در هر صورت نیز بهتر است با پزشکتان نیز مشورت کنید.

قرص‌های ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون: این قرص‌ها یک روش خوراکی جلوگیری از بارداری است که حاوی هر دو هورمون استروژن و پروژسترون است. قرص‌های موجود در بازار نام‌های تجاری مختلفی دارد که بهتر است یکی از آنها را با مشورت پزشکتان تهیه کنید. شما می‌توانید اغلب آنها را که ۲۱ عدد در داخل هر بسته دارد، به مدت ۲۱ روز، یعنی هر روز یک عدد بخورید و بعد از تمام شدن یک برگ آن، به مدت هفت روز قرص نخورید یا قرص‌هایی را بخورید که برای همین هفت روز در بسته گذاشته شده است و حاوی هیچ هورمونی نیست. مادرانی که شیردهی انحصاری با شیر مادر دارند، برای استفاده از این قرص‌ها لازم است شش ماه پس از زایمان صبر کنند و با تجویز پزشکشان برای خوردن آنها اقدام کنند.

حلقۀ ضدبارداری: حلقۀ جلوگیری از بارداری، حلقه‌ای شفاف و انعطاف‌پذیر است که با شروع دورۀ قاعدگی، آن را وارد واژن می‌کنید. وقتی حلقه داخل واژن قرار گرفت، مقدار کمی از استروژن و پروژستین را به صورت پیوسته آزاد می‌کند. هر ۲۸ روز باید یک حلقۀ جدید داخل واژن قرار دهید تا از بارداری جلوگیری کند. مادران شیرده‌ای که کودکشان فقط شیر مادر می‌خورد، برای استفاده از این روش لازم است شش ماه پس از زایمان صبر کنند و بعد با اجازۀ پزشکشان از آن استفاده کنند.

چسب ضدبارداری: چسب جلوگیری از بارداری، یک چسب مربع‌شکل نازک و بژ رنگ است که مثل چسب زخم روی پوستتان می‌زنید. این چسب به صورت پیوسته مقدار کمی استروژن و پروژستین آزاد می‌کند. به مدت سه هفتۀ متوالی، هفته‌ای یک بار چسب جدید می‌زنید و بعد از آن، قبل از شروع دورۀ بعدی، یک هفته چسب نمی‌زنید. مادران شیرده لازم است از این روش نیز شش ماه پس از زایمان و با اجازۀ پزشکشان استفاده کنند.

آمپول سه ماهۀ ضدبارداری: آمپول ضدبارداری حاوی پروژستین است و باید هر سه ماه یک بار تزریق شود. این آمپول برای زنانی مناسب است که به دنبال یک روش بسیار مؤثر جلوگیری از بارداری هستند، اما نمی‌خواهند یا نمی‌توانند از IUD استفاده کنند، استروژن مصرف کنند یا زیاد فراموش می‌کنند قرصشان را بخورند. اما آمپول، روش خوبی برای زنانی نیست که قصد دارند در چند سال آینده باردار شوند، چون شاید از آخرین تزریق یک سال طول بکشد تا قابلیت باروری شما برگردد. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که مادران شیرده تا شش هفته بعد از زایمان از این روش استفاده نکنند، گرچه عده‌ای معتقدند که زنانی که در کنار شیر خودشان، شیر خشک هم به فرزندشان می‌دهند، می‌توانند سه هفته بعد از زایمان، این روش را شروع کنند.

ایمپلنت ضدبارداری: ایمپلنت یک روش ضدبارداری قابل کاشت است. در نوعی از این روش، میله‌ای انعطاف‌پذیر به اندازۀ یک چوب کبریت زیر پوست بازو کاشته می‌شود که به طور پیوسته مقادیر کمی پروژستین آزاد می‌کند. این روش بسیار مؤثر است و می‌تواند تا سه سال در محل بماند. بعد از برداشتن ایمپلنت، قابلیت باروری شما زود برمی‌گردد. اگر در کنار شیر خودتان، شیر خشک هم به فرزندتان می‌دهید، بعد از سه هفته و اگر فقط شیر خودتان را می‌دهید، بعد از شش هفته می‌توانید این کاشت را انجام دهید و در هر صورت نیز لازم است با تأیید پزشکتان اقدام به انجام این کار کنید.

IUD؛ آی‌یودی: IUD وسیلۀ کوچکی است که عمدتاً T‌شکل و از جنس پلاستیک انعطاف‌پذیر است که پزشک آن را وارد رحم می‌کند. IUD بین سه تا ۱۲ سال دوام دارد و به طور مؤثر، بلندمدت و با قابلیت برگشت‌پذیر بودن امکان باردار شدن در هر زمان که بخواهید عمل می‌کند و برای مادران شیرده هم بی‌خطر است. در صورت تمایل می‌توانید بلافاصله بعد از زایمان IUD بگذارید، اما برخی پزشکان توصیه می‌کنند بهتر است پس از گذشت شش هفته از زایمانتان برای این کار اقدام کنید. همچنین IUD برای زنانی که خطر ابتلای بالایی به بیماری‌های آمیزشی دارند توصیه نمی‌شود.

این روش‌ها دائمی است، اما گاهی اوقات نیز قابلیت برگشت‌پذیری دارد. اما امکان بازگشت آنها پرهزینه و پیچیده است و فقط تعداد کمی از مردان و زنان بعد از عقیم شدن دوباره قابلیت باروری خواهند داشت. فقط درصورتی‌که ۱۰۰ درصد مطمئن هستید که نمی‌خواهید دوباره بچه‌دار شوید، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید. این روش‌ها تأثیری در هورمون‌ها، میزان میل جنسی یا تولید شیر ندارد و شامل موارد زیر است:

وازکتومی مردان: وازکتومی یک عمل جراحی بی‌خطر و بسیار مؤثر برای عقیم کردن مردان است. در این روش، پزشک دو لوله به نام وازدفران را بریده یا مسدود می‌کند. این لوله‌ها اسپرم را از بیضه‌ها به کیسۀ بیضه منتقل می‌کنند و این کیسه‌، مایع منی را پیش از انزال در خود نگه می‌دارد که بعداً توسط بدن خود مرد بازجذب می‌شود. مردان بعد از وازکتومی همچنان می‌توانند آمیزش و انزال داشته باشند، اما منی آنها فاقد اسپرم است و نمی‌تواند تخمک را بارور کند و منجر به بارداری شود.

بستن لوله‌ها در زنان: بستن لوله‌های رحمی یک عمل جراحی است که طی آن پزشک، لوله‌های رحم را می‌سوزاند، می‌بُرد یا با وسیله‌ای مسدود می‌کند تا تخمک و اسپرم به هم نرسند. اگر جراحی سزارین داشته باشید و بخواهید و امکانش برای پزشک باشد، این کار همزمان با سزارین و اگر زایمان طبیعی کرده‌اید، طی ۴۸ ساعت بعد از زایمان می‌توانید این عمل را انجام دهید. در غیر این صورت، شش هفته بعد از زایمان می‌توانید این عمل را انجام دهید.

تمایل و علاقۀ کم زنان به رابطۀ جنسی تا مدتی پس از زایمان، اتفاقی طبیعی است و بهبود جسمی، خستگی و تغییرات هورمونی اغلب در تمایلات جنسی پس از زایمان…

پس از اولین بارداری تغییراتی در بدن مادر به وجود می‌آید که ممکن است باعث ایجاد تفاوت‌هایی میان بارداری و زایمان قبلی و دوران بارداری جدید شود. هر…

روش‌های ضدبارداری ترکیبی مثل قرص‌هایی که حاوی دو هورمون استروژن و پروژسترون است، انتخاب خیلی مناسبی برای مادران شیرده، به ویژه در شش ماهۀ اول پس از…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب در صورت استفاده آنلاین) بلامانع است. کليۀ حقوق اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

دانشنامه فرزند:
سوالی که در ادامه مطالعه می‌فرمایید توسط یکی از مخاطبان ارسال
شده است. شما نیز می‌توانید با ارسال سوالات خود به سامانه مشاوره
دکترهمراه با کارشناسان سامانه مشورت کنید.
کارشناسان سامانه مشاوره دکترهمراه در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات
شما عزیزان هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال سوال کافیت به صفحه
«ارسال سوال»
در سامانه مراجعه نمایید.

من چهار ماه پیش زایمان سزارین کردم که قرص شیردهی برای جلوگیری از بارداری رو دیر متوجه شدم و از آخر ماه دوم از دکتر داروخانه پرسیدم و خوردم و یک بسته تموم شده شیر مادر میدم به بچم و سه تا چهار وعده شیرخشک کمکی در طول شبانه روز. پریود هنوز نشدم ولی زیر دلم درد دارم الان یک ماه خوردم یک بسته تموم شده باید قرصو قطع کنم تا پریود بشم بعد از روز پنجم دوباره بخورم یا میگن تا یک سال شیردهی شاید پریود نشم از کجا بدونم قرص و بدون توقف بخورم؟ یا روش خاصی داره؟

اول این که باید بدانید مصرف این قرص فقط تا شش ماه پس از زایمان کاربرد داشته و بعد از آن در پیشگیری از بارداری کارآمد نیست. خیر، نباید قرص را قطع کنید. بسته بعدی بلافاصله شروع شود.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«شیردهی»
واقع در بخش
«نوزاد»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشنامه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

قرص شیردهی پیشگیری از بارداری

هشدار جدی:
پاسخ‌های ارسالی توسط کارشناسان، تنها جنبه اطلاع‌رسانی و آموزشی
داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. اگر شما هر گونه نگرانی
در مورد سلامتی خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با
یک پزشک حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. در
عموم موارد، تشخیص صحیح پزشکی تنها توسط معاینه حضوری و دقیق و انجام
آزمایش‌های مورد نیاز امکان‌پذیر است.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشنامه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشنامه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشنامه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشنامه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشنامه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشنامه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌نامه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشنامه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
2010-2019 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

قرص شیردهی پیشگیری از بارداری
قرص شیردهی پیشگیری از بارداری
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *