خواص خوردن آب چغندر خام

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– چغندر در اصل حاوی مقدار زیادی عنصر پتاسیم، فسفر، کلسیم، گوگرد، ید، آهن، مس و عناصر بسیار کمیابی مثل روبید یوم و کاسیوم است. به علاوه این گیاه دارای کربوهیدرات کمی پروتئین و غنی از چندین ویتامین ها ی ویژه چون نیاسین است. در این مطلب در خصوص خواص چغندر به خصوص به صورت نوشیدنی صحبت می کنیم.

چغندر حاوی خواص ضدالتهابی فوق العاده ای است و برای افرادی که از مشکلات قلبی رنج می برند مفید است. طبق یک مطالعه جدید، آب چغندر حاوی غلظت بالایی از نیترات است و می تواند به افزایش قدرت عضلات بیماران قلبی کمک کند. نیترات ها طی فرآیندی در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می شوند که در کمک به شل شدن دیواره رگ های خونی و بهبود سوخت و ساز بدن نقش مهمی دارند.

خواص خوردن آب چغندر خام

طی بررسی اخیر در آمریکا که در ژورنال فشار خون به چاپ رسیده است، نوشیدن روزانه یک فنجان آب چغندر می تواند موجب کاهش فشار خون شود. آب چغندر محتوی ۲/۰ گرم نیترات رژیمی می باشد. نیترات در بدن ابتدا به نیتریت و سپس نیتریک اکسید خون تبدیل می شود. نیتریک اکسید گازی است که موجب گشاد شدن عروق خونی می شود و به جریان خون کمک می کند. در این مطالعه ۸ زن و ۷ مرد که فشار خون سیستولیک آن ها بین ۱۴۰ تا ۱۵۹ میلی متر جیوه بود و مشکل پزشکی دیگری نداشتند مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد از داروهای کاهنده فشار خون استفاده نمی کردند.

شرکت کنندگان در این مطالعه روزانه ۲۵۰ میلی لیتر آب چغندر یا آب حاوی نیترات می نوشیدند و طی ۲۴ ساعت بعدی فشار خون آن ها اندازه گیری می شد. با توجه به نتایج این مطالعه، فشار خون در کسانی که از آب چغندر استفاده می کردند حتی پس از اتمام زمان گردش نیترات در بدن و برگشت سطح نیترات به میزان قبل از دریافت آب چغندر، نسبت به گروه دریافت کننده دارو پایین تر بود. اثر نوشیدن آب چغندر ۳ تا ۶ ساعت پس از دریافت آب چغندر مشهودتر بود اما اثرات مثبت آن تا ۲۴ ساعت کماکان وجود داشت. یافته های بررسی اخیر نشان داد که افراد با فشار خون بالا در صورت مصرف ۲۵۰ میلی لیتر آب چغندر (معادل یک لیوان) می توانند فشار خون خود را تا ۱۰ میلی متر جیوه کاهش دهند.

مطالعات نشان می دهد برای آنکه ورزش کردن نتیجه مثبتی داشته باشد، لازم است مصرف این نوشیدنی را در بره غذایی خود بگنجانید. بر اساس مطالعات جدید مصرف آب چغندر کمک می کند تا ورزش کردن برای افراد مثمرثمر گردد. طبق پژوهش های انجام شده در آمریکا، نیترات موجود در آب چغندر در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می گردد، که این مولکول قادر است رگ های خونی را گشاد کرده و جریان خون را افزایش دهد. طبق مطالعات به عمل آمده مربیان ورزشی که از آب چغندر استفاده می کنند، در هر دو حالت استراحت و ورزش کردن این انفعالات را در بدن خود تجربه می کنند. همچنین با این اتفاق فشارخون کاهش یافته و باعث می شود در حین ورزش اکسیژن کمتری نیاز باشد.

این نوشیدنی شگفت انگیز کار قلب را سبک کرده و میزان اکسیژن  تحویلی را بالا می برد، با این حرکت می توانید پیش از آن که خسته شوید میزان فعالیت بالایی داشته باشید.

چغندر علاوه بر اینکه مغز را در سلامت نگه می دارد باعث کاهش روند پیری سلول ها و بخصوص سلول های پوست و دیگر ارگان های بدن می شود. با نوشیدن آب چغندر به التیام سریع زخم ها و جراحات کمک کرده و از بروز زودهنگام چین و چروک پوستی پیشگیری خواهید کرد. چغندر حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند بتالائین ها و پولیفنول ها است که اثرات مضر رادیکال های آزاد را خنثی می کند. بالا بودن رادیکال های آزاد در بدن باعث پیری زودهنگام سلول ها و افزایش خطر بیماری هایی مانند سرطان می شوند.

آب چغندر با رشد سلول های بدخیم که عامل سرطان هستند مقابله می کند. نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد که آب چغندر باعث کاهش رشد تومورها بخصوص در پانکراس، سینه و پروستات می شود.

آب چغندر به هضم برخی مواد غذایی کمک کرده و حالت سنگین شدن معده را کاهش می دهد. این سبزی قرمز رنگ مفید همچنین برای افزایش اشتهای افرادی که دوره نقاهت بیماری را می گذرانند نیز مفید است.

بروز گواتر به دلیل میزان کم ید بدن است. این مشکل با مصرف مواد غذایی حاوی ید مانند چغندر و همچنین سیر درمان یا بهتر کنترل می شود.

چغندر قرمز درمانی مناسب برای مقابله با کم خونی محسوب می شود. چون حاوی میزان زیادی اسیدفولیک و آهن است.

آب چغندر برای افرادی که دچار ادم (ورم) می شوند و یا از احتباس آب در پاها رنج می برند مفید است. چون این گیاه مفید سرشار از پتاسیم و میزان اندکی سدیم است و این مسئله باعث دفع مازاد آب بدن از طریق ادرار می شود.

چغندر حاوی کالری کمی بوده و احساس سیری ایجاد می کند. می توانید از آن به صورت رنده شده در سالادهایتان استفاده کنید. با این کار ساده فیبر زیادی دریافت می کنید که به رفع یبوست و همچنین کاهش وزن کمک زیادی می کند.

میزان بالای اسیدفولیک موجود در چغندر باعث رشد خوب جنین در هفته های اول بارداری می شود. این نوشیدنی برای مادر و جنین مفید است. البته توصیه می شود بعد از زایمان نیز خانم ها به مصرف چغندر ادامه دهند تا از انتقال برخی بیماری ها به نوزاد پیشگیری شود. به تدریج که نوزاد بزرگتر می شود بهتر است چغندر وارد بره غذایی وی شود تا کودک از برخی کمبودها دور مانده و سالمتر بماند.

نوشیدن آب چغندر به ویژه قبل از ورزش سبب کاهش فشارخون، بهبود گردش خون در بدن و خون‌رسانی به مغز می شود و از این‌ طریق در جوان‌سازی مغز موثر است.

همچنین افرادی که از بیماری هایی مانند نقرس، اسیداوریک بالا، کم ادراری یا اولیگوری و سنگ کلیه (به غیر از سنگ هایی که به دلیل مازاد اگزالات کلسیم تشکیل می شوند) مفید است. آب چغندر باعث افزایش حجم ادرار شده و مایعات و ترکیبات مضری مانند اوره یا اسیداوریک را دفع می کند.

نبض ما-گردآوری

زردچوبه برای لاغری؛ آیا زردچوبه برای کاهش وزن مفید است؟

7 خاصیت درمانی نارنج و تداخل آن با داروها

نکاتی درباره تغذیه پیش از بارداری که باید بدانید

طرز تهیه قهوه‌ ترک و خواص درمانی آن

5 خواص درمانی خرمالو که نمی دانید

12 فواید شگفت انگیز خرما

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

خواص خوردن آب چغندر خام

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

جشنواره 37/ معرفی فیلم قصر شیرین به کارگردانی سید رضا

جشنواره 37/ معرفی فیلم سمفونی نهم اثر محمدرضا هنرمند

جشنواره 37/ معرفی فیلم سال دوم دانشکده من به کارگردانی رسول

ویدیو های سلامت

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مراحل لیفت صورت بدون جراحی

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مرورگر شما امکان پخش صدا را ندارد. لطفا مرورگر خود را آپدیت کنید.

علی اسدی | کارشناس تغذیه و رژیم درمانی و کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی

https://idealsho.com/از طریق لینک زیر برای دریافت رژیم غذایی و بره تمرینی به جهت افزایش وزن اقدام فرماییدhttp://bit.ly/2KFfPeVیا اینکه به صورت حضوری به مطب مراجعه داشته باشید

خیابان شریعتی،پشت حسینیه ارشاد،ابتدای خیابان قبا، پلاک ۶ ساختمان قبا، طبقه ی پنجم، واحد ۱۳تلفن تماس : ۲۲۸۷۴۸۹۹ساعات تماس : روزهای زوج ساعت ۱۴ تا ۱۸

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

بگذارید با یک واقعیت شروع کنم که داستان‌های زیادی درباره چغندر قرمز و بعد هم شکل پخته شده و خوشمزه آن یعنی لبو در سراسر دنیا وجوددارد.به نقل از بازده مثلا یک باور وجود دارد که اگر یک مرد و یک زن از یک لبو بخورند، مقدر است که عاشق یک‌دیگر شوند.

گذشته از خاصیت عاشقانه‌ای که این سبزی دارد نباید از خواص لبو غافل شویم. لبو به عنوان گونه زیبایی از سبزیجات واقعا جالب‌ترین چیزی است که مادر طبیعت خلق کرده‌است. در ادامه ۲۰ فایده لبو یا چغندر قرمز برای سلامتی و بدن آمده است؛ و هم‌چنین یکی از مغذی‌ترین خوراکی‌ها است. بیش‌تر از این چیزی نمی‌گویم، باید خودتان بخوانید و پی ببرید چرا مقاومت در برابر لبو دشوار است.

لبو چیست?لبو به عنوان یکی از سالم‌ترین سبزیجات طرفداران خود را دارد. لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است که طبخ شده و یکی از انواع مختلف چغندر است که آن‌ها به خاطر ریشه خوراکی‌شان پرورش داده می‌شود. لبو گذشته از این‌که خوراکی دلپذیری است، یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز هست.

دقیقا از زمان قرون وسطی لبو نه تنها یک خوراکی، بلکه درمان بیماری‌های مختلف بوده‌است.

آیا لبو برای شما خوب است?شاید برایتان جالب باشد که بدانید دیگر لبو، شلغم خونین است. میزان سدیم و چربی لبو کم است که نشان می‌دهد چرا لبو خوراکی خوبی است. هم‌چنین لبو منبع خوبی برای فولات است و از این رو برای بهبود سلامت روانی و هیجانی مناسب است.خواص خوردن آب چغندر خام

لبو سرشار از مواد مغذی دیگر مانند آهن، منگنز، مس، پتاسیم، و منیزیم است – که همه آن‌ها خواص خود را دارند. حتی چغندر خام نیز خواص بی‌نظیری دارد که یکی از آن‌ها پیشگیری از سرطان است.

نه فقط ریشه‌ی چغندر، بلکه برگ آن نیز چیز‌هایی برای ارائه دارد. برگ چغندر سرشار از فیبر و پروتئین است و نیز حاوی ویتامین K. (خاصیت انعقاد خون) و کلسیم (برای تقویت استخوان و دندان) است.

آب چغندر نیز می‌تواند سالم و مفید باشد. فقط ۲۰۰ میلی‌لیتر آب چغندر در روز شما را از تمام خواص آن بهره‌مند می‌کند. اما در این‌باره در ذهن بسیاری از آدم‌ها تردیدی وجود دارد – آیا آب چغندر را بگیریم یا نه?

هرچند آب چغندر منبع غنی‌تری برای بتالین است، اما چغندر پخته یا همان لبو فیبر بیش‌تری دارد؛ بنابراین ممکن است از خودتان بپرسید فایده‌ی آب چغندر چیست. نکته این‌جا است: آب چغندر حاوی تمام مواد مغذی است که شاید در فرآیند پخت لبو از بین برود. هم‌چنین گوارش آب چغندر آسان‌تر است.

خواص لبو برای سلامتیدر ادامه برخی از مهم‌ترین خواص لبو برای سلامتی را بخوانید.

۱. فشار خون را پایین می‌آوردمن مطمئن نیستم که خورشید هر ۲۴ ساعت یک بار بالا می‌آید، اما فشار خون ما قطعا بالا می‌رود، حداقل در افراد این‌گونه است، به‌ویژه با شغلی که نیازمند تلاش بسیار زیاد است. پس چه باید کرد? ساده است، لبو بخورید.

آیا می‌خواهید رابطه‌ی بین لبو و فشار خون را بدانید? طی پژوهشی که در دانشگاه کوئین مری در لندن انجام شد، مشاهده شد آب چغندر فشار خون را در عرض ۴ هفته پایین می‌آورد. بر اساس گفته‌ی متخصصان علت‌اش وجود نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند؛ و در این فرآیند عروق خونی باز می‌شود.

هم‌چنین مصرف مرتب آب لبو می‌تواند این اثرات خوب را ماندگار کند؛ بنابراین اگر تا به حال نمی‌دانستید عصر‌ها هنگام تماشای سریال تلویزیونی مورد علاقه‌تان چه چیزی را به عنوان تنقلات مصرف کنید، اکنون می‌دانید. مصرف ۲۵۰ میلی‌لیتر آب لبو در روز خیلی موثرتر از دارو‌های ضد فشار خون است. اما حتما قبل از آن با پزشک‌تان مشورت کنید.

پژوهش دیگری که در دانشگاه نیوکاسل لندن انجام شد یافته‌های مشابهی داشت – نیترات غیرارگانیک و مکمل آب لبو به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این می‌تواند برای کسانی که در معرض بیماری قلبی عروقی هستند مفید باشد.

۲: برای قلب خوب استنیترات موجود در لبو فشار خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

بر اساس یک پژوهش فقط یک هفته مصرف مرتب آب لبو می‌تواند ثبات فشار خون را در افراد سالمندی که در معرض خطر نارسایی قلبی هستند، بهبود ببخشد.

پژوهش دیگری در امریکا حاکی از آن است که مصرف آب لبو از آنفارکتوس میوکارد (یا همان سکته‌ی قلبی در اثر انسداد خون در یکی از بافت‌های قلب) پیشگیری می‌کند.

۳. به پیشگیری از سرطان کمک می‌کندممکن است عصاره‌ی لبو این قابلیت را داشته‌باشد که از سرطان سینه و پروستات پیشگیری کند. شاید بتوان این خاصیت را به وجود بتانین (نوعی بتالین) در لبو نسبت داد.

در پژوهش دیگری که در دانشگاه هاروارد واشنگتن انجام شد، محققان مشاهده کردند مصرف لبو از سرطان ریه و پوست پیشگیری می‌کند.

آب لبو وقتی هم‌زمان با عصاره‌ی هویج مصرف شود به درمان سرطان خون کمک می‌کند. پژوهش‌های زیادی خواص ضدسرطانی لبو را تایید کرده‌است.

۴: برای کبد مفید استوجود کلسیم، بتائین، ویتامین‌های B، آهن، و آنتی اکسیدان لبو را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کبد تبدیل کرده‌است. هم‌چنین لبو صفرا را رقیق کرده و باعث می‌شود به راحتی در کبد و روده‌ی کوچک جریان داشته‌باشد و این به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند.

بتائین موجود در لبو به کبد کمک می‌کند سموم را از بین ببرد. فیبر سمومی را که از کبد دفع شده‌است پاکسازی می‌کند و اطمینان می‌دهد این سموم دوباره وارد بدن نمی‌شود.

به علاوه لبو حاوی روی و مس است که هر دو می‌توانند از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند.

۵. سطح انرژی را بالا می‌بردپژوهش‌ها نشان داده‌است لبو باعث می‌شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌برد. یکی از این پژوهش‌ها شامل ۱۰ مرد ۱۹ تا ۳۸ ساله بود که روی دوچرخه‌های ثابت رکاب می‌زدند. مصرف حدود نیم لیتر آب لبو آن‌ها را قادر می‌ساخت بدون این‌که خسته شوند ۱۶ درصد بیش‌تر رکاب بزنند؛ و یک بار دیگر نیترات شایسته‌ی تحسین است. دانشمندان باور دارند نیترات موجود در لبو به بهبود جریان خون، نشانه‌گذاری یاخته، و هورمون‌ها کمک می‌کند که همه‌ی این‌ها در افزایش سطح انرژی نقش دارد.

هم‌چنین مشاهده شده‌است لبو مصرف آدنوزین تری‌فسفات را در عضلات کاهش می‌دهد که منبع اصلی انرژی در بدن است. این ویژگی سبب ذخیره شدن انرژی می‌شود و کمک می‌کند فرد مدت طولانی‌تری فعال بماند.

۶: با التهاب مبارزه می‌کندوجود سخاوتمندانه‌ی فولات، فیبر، و بتالین در لبو آن را در گروه خوراکی‌های ضدالتهاب قرار داده‌است.

بر اساس پژوهشی که در ایران انجام شده‌است لبو، به ویژه آب لبو در درمان التهاب موثر است. پژوهش دیگری در مصر نشان داده‌است عصاره‌ی لبو می‌تواند التهاب کلیه‌ها را بهبود ببخشد.

۷. سلامت مغز را بهبود می‌بخشدگفته می‌شود لبو به واسطه‌ی اکسیژن‌رسانی به قشر حرکتی اولیه، یعنی آن بخش از مغز که معمولا در مراحل اولیه‌ی زوال عقل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، انعطاف‌پذیری مغز را بالا می‌برد.

در پژوهشی دیگر، وقتی به سالمندانی که فشار خون بالا داشتند (علاوه بر ورزش) آب لبو داده شد، اتصالات مغزی‌شان به افراد جوان‌تر شباهت پیدا کرد.

همان‌طور که قبلا گفته شد نیترات موجود در لبو در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک سلول‌های مغزی را قادر می‌سازد با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند، و به این طریق سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین نیترات جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشد.

به علاوه مشاهده شده‌است آب لبو از آلزایمر پیشگیری می‌کند. بر اساس پژوهش‌های قطعی کسانی که آب لبو می‌نوشند مغزی سالم‌تر و عملکرد شناختی بهتری دارند.

۸: قند خون را تنظیم می‌کنداین بیش‌تر درباره‌ی چغندر قند صدق می‌کند. بر اساس پژوهشی که در ایسلند انجام شده‌است فیبر موجود در چغندر قند می‌تواند هیپرگلیسمی (به معنی افزایش قند خون، م.) را کاهش دهد؛ و بر اساس پژوهشی دیگر مصرف آب لبو مانع از افزایش قند خون بعد از نهار یا شام می‌شود.

۹. به گوارش کمک می‌کندفواید مصرف مرتب لبو چیست? مشاهده شده‌است مصرف مرتب لبو گوارش و کیفیت خون را بهبود می‌بخشد؛ و بر اساس گزارشی دیگر آب چغندر سفید می‌تواند انسداد‌های کبد و طحال را رفع کند. لبو می‌تواند برای درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و خون نیز مفید باشد.

در واقع وقتی صحبت از سلامت اندام‌های داخلی است، لبو جایگاه مهمی در طول تاریخ داشته است. رومیان از لبو برای درمان یبوست و بیماری‌های مرتبط با آن استفاده می‌کنند.

از آن‌جا که لبو سرشار از فیبر است می‌تواند به درمان دیورتیکولیت کمک کند. هم‌چنین فیبر برای تحرک روده و بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش مفید است.

۱۰: کلسترول بد را کاهش می‌دهددر یک پژوهش حیوانی، در موش‌هایی که با عصاره‌ی لبو تغذیه شده بودند در میزان کلی کلسترول کاهش، و در میزان کلسترول بد افزایش مشاهده شد. هرچند در این زمینه به پژوهش بیش‌تری نیاز است، اما این محققان عقیده دارند فیبر محلول در لبو می‌تواند این خواص مفید را داشته‌باشد.

هم‌چنین لبو یکی از معدود خوراکی‌هایی است که کالری کمی دارد و کلسترول ندارد.

۱۱. برای زنان باردار مفید استیک پژوهش روی احتمال مفید بودن لبو برای زنان باردار، به‌ویژه به علت وجود نیترات در آن، متمرکز بود. البته هنوز پژوهش بیش‌تری لازم است.

هم‌چنین لبو سرشار از فولیک اسید است. این دلیل بسیار خوبی است که مادران باردار آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند. فولیک اسید به پیشگیری از نارسایی‌های لوله‌ی عصبی در نوزاد کمک می‌کند.

۱۲: به درمان کم‌خونی کمک می‌کندما می‌دانیم کمبود آهن سبب کم‌خونی می‌شود. مشاهده شده‌است لبو سرشار از آهن است و جذب آهن از لبو بهتر از سبزیجات دیگر صورت می‌گیرد.خواص خوردن آب چغندر خام

بر اساس گزارشی از سوی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، برگ چغندر نیز سرشار از آهن است و می‌تواند برای مبارزه با کم‌خونی مفید باشد. هم‌چنین گفته می‌شود فولات موجود در لبو نیز برای کم‌خونی مفید است.

۱۳. سلامت جنسی را بهبود می‌بخشدباور کنید یا شما باید باور کنید – لبو از زمان رومیان باستان به عنوات تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی مصرف می‌شده است. لبو حاوی مقدار زیادی بور است، یک ماده‌ی معدنی که مستقیما با تولید هورمون‌های جنسی در ارتباط است. لبو آرامش‌بخش نیز هست. بتائین موجود در لبو ذهن‌تان را آرام می‌کند، و تریپتوفان در احساس شادی موثر است. هر دوی این‌ها می‌تواند به سرزندگی شما کمک کند.

بر اساس پژوهشی که در عربستان سعودی انجام شده‌است، آب لبو نیز توانسته است به درمان ضعف جنسی کمک کند.

۱۴: از آب مروارید پیشگیری می‌کندلبو منبعی عالی برای کاروتنوئید است که می‌تواند خطر ایجاد آب مروارید را کاهش دهد. هم‌چنین برای پیشگیری از تباهی لکه‌ی زرد نیز مفید است.

۱۵. استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌کندلبو سرشار از کلسیم است و ما می‌دانیم بدون مصرف مواد معدنی داشتن استخوان‌ها و دندان‌هایی محکم امکان ندارد.

۱۶: به کاهش وزن کمک می‌کندیکی از ویژگی‌های لبو که باعث می‌شود برای کاهش وزن عالی باشد، شیرینی طبیعی آن است. برای همین است که می‌توانید آن را جایگزین شیرین‌کننده‌های مصنوعی کنید. چون رژیم غذایی که سرشار از شکر افزودنی باشد می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

لبو سرشار از فیبر است و به همین دلیل یکی از خوراکی‌های عالی برای کاهش وزن است. برخی متخصصان می‌گویند مصرف آب لبو بهتر است، چون بدن بهتر می‌تواند مواد مغذی آن را جذب کند (در حالت کلی جذب مواد مغذی از آب میوه بیش‌تر است).

۱۷. میزان آنتی‌اکسیدان را افزایش می‌دهد‌می‌توان این ویژگی را به وجود ترکیبات پلی فنول و بتالین در لبو نسبت داد که به آن خاصیت آنتی‌اکسیدانی داده‌است. بر اساس یک پژوهش رنگدانه‌ی بتالین در لبو خواص ضدالتهابی قدرتمندی دارد. این خواص به درمان آسیب اکسیداتیو و بهبود عملکرد‌های شناختی کمک می‌کند.

۱۸: خواص ضد پیری داردبرگ چغندر حاوی ویتامین A. و کاروتنوئید است که می‌تواند برای بدن شما مفید باشد. هم‌چنین دارای مقدار ناچیزی لوتئین است که یک آنتی‌اکسیدان قوی است. این‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و می‌توانند برای مبارزه با چین و چروک مفید باشند.

۱۹. سلامت پوست را بهبود می‌بخشدفواید لبو برای پوست چیست? مشاهده شده‌است مصرف لبو از سرطان پوست پیشگیری می‌کند. هم‌چنین همان‌طور که قبلا اشاره شد لبو حاوی ویتامین A. است که غشای مخاطی را سالم نگه می‌دارد و سلامت غشای مخاطی را بهبود می‌بخشد.

۲۰. می‌تواند برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید باشدما قبلا مشاهده کرده‌ایم که نیترات موجود در لبو در درون بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. پژوهشی در ژاپن حاکی از آن است که اکسید نیتریک می‌تواند برای پیشگیری از برخی بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی مفید باشد.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.

چغندر قرمز، چگندر یا لبو یکی از سبزیجات خوشمزه از خانواده اسفناجیان است که با ریشه ی غده‌ ای و برگ‌ های درشت و پهن شناخته می شود.

امروزه چغندر به رنگ های قرمز، چغندر طلایی و چغندر سفید در طبیعت یافت می شود که می توان آن ها را به صورت خام و پخته استفاده کرد.
طبع لبو معتدل است. چغندر قرمز یا لبو از همان خانواده چغندر قند هستند با این تفاوت که چغندر قند سفید رنگ بوده و معمولا برای تولید قند استفاده می شود.

لبو یک منبع غنی از فولات و منگنز، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، پانوتنیک اسید، کولین، بتایین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و سلنیوم می باشد. پپتین موجود در لبو برای درمان افسردگی مفید بوده و تریپتوفان موجود در آن ذهن را آرام می کند.

آب چغندر دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.

هر روز صورت خود را با ترکیب آب چغندر و سرکه بشویید تا آکنه و جوش صورت و جای جوش را درمان کند.خواص خوردن آب چغندر خام

لبو حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

نوشیدن منظم آب چغندر به طور موثری جای زخم ها و لکه های پوستی را کاهش می دهد.

لبو در واقع شامل تمام مواد مغذی مفید از جمله ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین B و C، پروتئین و فسفر است که برای تقویت و افزایش رشد مو مفید هستند.

بتالین و آنتی اکسیدان های موجود در لبو برای سم زدایی و پاک سازی کبد مفید بوده و به درمان خانگی کبد چرب کمک می کند.

فولات موجود در لبو برای جلوگیری از نقص مادرزادی قلب و مشکلات دیگر مانند نقص لوله های عصبی در جنین مفید می باشد.

اسید فولیک موجود در لبو برای زنان باردار بسیار مفید می باشد، همچنین لبو باعث افزایش انرژی در دوران بارداری و بهبود خلق و خو در زنان باردار می شود.

لبو حاوی نوعی آنتی اکسیدان به اسید آلفا لیپوئیک است که می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد.

آب چغندر با افزایش جریان خون به آلت تناسلی مردان برای درمان اختلالات نعوظ و افزایش عملکرد جنسی مردان مفید می باشد. همچنین مصرف چغندر قند سطح هورمون تستوسترون را در مردان افزایش می دهد.

بخوانید : خواص جینسینگ برای تقویت قوای جنسی مردان

لبو دارای بتینین و ویتامین C است که دارای خواص ضد التهابی و ضدعفونی کننده بوده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مفید می باشد.

لبو غنی از فیبر است که باعث افزایش چربی سوزی و کاهش اشتها در افراد شده و به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

محققان بر این باورند که مقادیر بالای نیترات موجود در آب چغندر قرمز باعث کاهش فشار خون بالا شده و با بهبود جریان خون در رگ های خونی به درمان بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند.

همچنین لبو می تواند فشار خون سیستولیک را به طور متوسط 4-5 واحد کاهش دهد.

لبو حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای جلوگیری و درمان فوری یبوست مفید می باشد.

آب چغندر اکسیژن رسانی به عضلات در ورزشکاران را حین تمرینات بدنسازی بهبود بخشیده و نیتروژن بالای آن تحمل تمرینات طولانی مدت ورزشی را بهبود می بخشد.

ویتامین C و آهن موجود در لبو باعث افزایش تولید هموگلوبین شده و در نتیجه به درمان کم خونی یا آنمی کمک می کند.

تحقیقات نشان داده که آنتی اکسیدان های موجود در لبو برای پیشگیری و درمان انواع سرطان به ویژه سرطان پانکراس، پستان و پروستات مفید می باشد.

لبو هضم غذا را بهبود می بخشد و برای درمان معده درد، زخم معده و سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد، همچنین فیبر موجود در لبو حرکات روده را بهبود می بخشد.

مصرف روزانه لبو و یک قاشق غذاخوری عسل به طور موثر زخم معده را درمان می کند.

نیترات و سیلیس موجود در لبو برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان مفید می باشد. بر اساس تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، بتائین موجود در آب چغندر به کاهش سطح هموسیستئین که عامل پوکی استخوان محسوب می شود، کمک می کند.

برگ چغندر حاوی مقادیر بالای پروتئین، فسفر، روی، فیبر، ویتامین B6، منیزیم، پتاسیم، مس و منگنز می باشد که از پوکی استخوان پیشگیری می کند، آلزایمر را درمان کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

منابع : medicalnewstoday – stylecraze – mercola – beautyticket

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

آب چغندر و این همه خاصیت!

ایران آنلاین / احتمالاً شما عادت کرده اید که این سبزی را به صورت پخته شده (لبو) و در داخل سالاد میل کنید. با این حال روش های متعددی برای مصرف چغندر وجود دارد که می توان بیشترین بهره را از خواص آن برد. آب چغندر باعث مقابله با رادیکال های آزاد می شود و راندمان ورزشکاران را بالا می برد. در این مطلب در خصوص خواص چغندر به خصوص به صورت نوشیدنی صحبت می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.


چغندر حاوی چیست؟

مصرف چغندر به صورت پخته شده باعث می شود که برخی از مواد مغذی مفید آن از بین برود. در عوض چغندر خام به صورت آب آن یا اسموتی ترکیبات زیر را نصیبتان می کند:
* ویتامین های A،B و C
* اسیدفولیک
* آنتی اکسیدان هایی مانند فلاوونوئیدها و کاروتنوئیدها
* اسیدآمینه ها
* مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منیزیم، آهن، پتاسیم، فسفر و سدیم
* فیبرهای محلول و غیرمحلول در آب
* آب
* کربوهیدرات ها و قندآب چغندر به چه دردی می خورد؟

آب چغندر برای کاهش مشکلات قلبی
چغندر حاوی خواص ضدالتهابی فوق العاده ای است و برای افرادی که از مشکلات قلبی رنج می برند مفید است.خواص خوردن آب چغندر خام

آب چغندر برای مقابله با رادیکال های آزاد
چغندر علاوه بر اینکه مغز را در سلامت نگه می دارد باعث کاهش روند پیری سلول ها و بخصوص سلول های پوست و دیگر ارگان های بدن می شود. با نوشیدن آب چغندر به التیام سریع زخم ها و جراحات کمک کرده و از بروز زودهنگام چین و چروک پوستی پیشگیری خواهید کرد
چغندر حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند بتالائین ها و پولیفنول ها است که اثرات مضر رادیکال های آزاد را خنثی می کند. بالا بودن رادیکال های آزاد در بدن باعث پیری زودهنگام سلول ها و افزایش خطر بیماری هایی مانند سرطان می شوند.

آب چغندر برای مقابله با سرطان
آب چغندر با رشد سلول های بدخیم که عامل سرطان هستند مقابله می کند. نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد که آب چغندر باعث کاهش رشد تومورها بخصوص در پانکراس، سینه و پروستات می شود.

آب چغندر برای افزایش مقاومت بدن
ورزشکاران زیادی هستند که قبل از شروع مسابقه از این نوشیدنی استفاده می کنند. چون آب چغندر باعث افزایش قدرت ریوی می شود. نتایج بررسی ها نشان می دهند که چغندر قرمز باعث بهبود ۱۶ درصدی راندمان ورزشکاران می شود. در نتیجه اگر اهل ورزش هستید از این نوشیدنی غافل نشوید.

آب چغندر برای کنترل فشارخون
مصرف منظم و روزانه آب چغندر برای افرادی که از پرفشاری خون رنج می برند مفید است چون ترکیبات آن به کنترل فشارخون کمک می کند. در واقع نیترات موجود در چغندر قرمز باعث کنترل فشارخون در این افراد می شوند.

آب چغندر برای بهبود گوارش
آب چغندر به هضم برخی مواد غذایی کمک کرده و حالت سنگین شدن معده را کاهش می دهد. این سبزی قرمز رنگ مفید همچنین برای افزایش اشتهای افرادی که دوره نقاهت بیماری را می گذرانند نیز مفید است.
گرفتن آب چغندر

آب چغندر برای بهبود عملکرد غده تیروئید
بروز گواتر به دلیل میزان کم ید بدن است. این مشکل با مصرف مواد غذایی حاوی ید مانند چغندر و همچنین سیر درمان یا بهتر کنترل می شود.

آب چغندر برای کاهش روند پیری
چغندر علاوه بر اینکه مغز را در سلامت نگه می دارد باعث کاهش روند پیری سلول ها و بخصوص سلول های پوست و دیگر ارگان های بدن می شود. با نوشیدن آب چغندر به التیام سریع زخم ها و جراحات کمک کرده و از بروز زودهنگام چین و چروک پوستی پیشگیری خواهید کرد.

آب چغندر برای مقابله با التهاب
چغندر حاوی ترکیبی به «بتائین» است که سلول ها را در برابر استرس و هر نوع تورمی مقاوم می کند. این ترکیب از اعضای بدن در برابر بیماری های محافظت کرده و اثرات بعد از عمل جراحی را کاهش می دهد.

آب چغندر برای درمان کم خونی
چغندر قرمز درمانی مناسب برای مقابله با کم خونی محسوب می شود. چون حاوی میزان زیادی اسیدفولیک و آهن است.

آب چغندر برای مقابله با احتباس آب در بدن
مصرف منظم و روزانه آب چغندر برای افرادی که از پرفشاری خون رنج می برند مفید است چون ترکیبات آن به کنترل فشارخون کمک می کند. در واقع نیترات موجود در چغندر قرمز باعث کنترل فشارخون در این افراد می شوند

آب چغندر برای افرادی که دچار ادم (ورم) می شوند و یا از احتباس آب در پاها رنج می برند مفید است. چون این گیاه مفید سرشار از پتاسیم و میزان اندکی سدیم است و این مسئله باعث دفع مازاد آب بدن از طریق ادرار می شود.

آب چغندر مفید برای این بیماری ها
افرادی که از بیماری هایی مانند نقرس، اسیداوریک بالا، کم ادراری یا اولیگوری و سنگ کلیه (به غیر از سنگ هایی که به دلیل مازاد اگزالات کلسیم تشکیل می شوند) مفید است. آب چغندر باعث افزایش حجم ادرار شده و مایعات و ترکیبات مضری مانند اوره یا اسیداوریک را دفع می کند.

آب چغندر تصفیه کننده خون
آب چغندر خواص تصفیه کنندگی دارد و باعث تحریک عملکرد کلیه ها، روده ها و کبد می شود. به این ترتیب به دفع سموم، مدفوع، ادرار و هر نوع ضایعات دیگری از بدن کمک می کند.

آب چغندر باعث لاغری می شود
چغندر حاوی کالری کمی بوده و احساس سیری ایجاد می کند. می توانید از آن به صورت رنده شده در سالادهایتان استفاده کنید. با این کار ساده فیبر زیادی دریافت می کنید که به رفع یبوست و همچنین کاهش وزن کمک زیادی می کند.

آب چغندر برای سلامت خانم های باردار و جنین
میزان بالای اسیدفولیک موجود در چغندر باعث رشد خوب جنین در هفته های اول بارداری می شود. این نوشیدنی برای مادر و جنین مفید است. البته توصیه می شود بعد از زایمان نیز خانم ها به مصرف چغندر ادامه دهند تا از انتقال برخی بیماری ها به نوزاد پیشگیری شود. به تدریج که نوزاد بزرگتر می شود بهتر است چغندر وارد بره غذایی وی شود تا کودک از برخی کمبودها دور مانده و سالمتر بماند.


یک نوشیدنی فوق العاده با چغندر و رفقا

حال که به خوبی با خواص چغندر قرمز آشنا شدید توصیه می کنیم برای استفاده هر چه بهتر از خواص آن یک نوشیدنی فوق العاده آماده کنید. برای تهیه این نوشیدنی بی نظیر علاوه بر چغندر به سیب و هویج نیز نیاز دارید. سال هاست که چینی ها از این نوشیدنی معجزه گر استفاده کرده و آن را برای افرادی که از بیماری های متعدد رنج می برند توصیه می کنند. این نوشیدنی خواصی دارد که در پیشگیری و مقابله با سرطان ریه موثر است.
برخی متخصصان بر این عقیده هستند که برای مقابله با سرطان ریه می توان به مدت سه ماه از نوشیدنی چغندر، هویج و سیب استفاده کرد. از دیگر

خواص این نوشیدنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* تقویت دستگاه ایمنی بدن
* دفع رادیکال های آزاد
* مقابله با رشد و افزایش سلول های سرطانی
* تصفیه و پاکسازی بدن

مواد لازم
چغندر قرمز ۱ عدد
هویج ۱ عدد
سیب ۱ عدد
آب ۱ لیوان
لیموترش (اختیاری) ۱ عدد

روش تهیه
تمام مواد اشاره شده را با دقت شستشو دهید. بهتر است از سبزیجات ارگانیک استفاده کنید چون نباید پوست آن ها کنده شود. هسته های سیب را خارج کنید و تمام موارد را به قطعات کوچک تر خرد کنید. مواد را با آب و آب لیموترش داخل میکسر بریزید. مواد را میکس کنید تا یک نوشیدنی یکدست حاصل شود. اگر نوشیدنی تان گرم باشد می توانید چند قالب یخ داخل آن انداخته و یا اینکه به مدت چند دقیقه در یخچال قرار دهید.
توصیه می شود که این نوشیدنی را دو مرتبه در روز مصرف کنید./


تبیان

نظرات

های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پر بازدیدها

آخرین اخبار

نقل و نشر مطالب با ذکر پایگاه خبری بلامانع است

استاندار همدان
گفت:مردم با حضور پرشور خود در مراسم
۲۲
بهمن
بینش سیاسی خود را به رخ جهانیان خواهند کشید.

نماینده مردم
اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: باید عزت خانواده های زندانی در جامعه حفظ شود
و در دوران تحمل حبس سرپرست

مدیرعامل
شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان گفت: بنک‌داران تا شهریور سال آینده در شهرک صنفی
مستقر خواهند شد.

به دنبال غیبت
طولانی سخنگوی شورای شهر همدان، اعضای شورا، عضو علی البدل را به عنوان جایگزین موقت وی
انتخاب کردند اما پس

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس گفت: بزرگترین افتخار مسئولان در جمهوری اسلامی ایران این است که شاهد پیشرفت روستاهای استان همدان هستیم که این امکانات در قبل از انقلاب به ندرت احداث می‌شد و مورد بهره برداری قرار می‌گرفت.خواص خوردن آب چغندر خام

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت پیشرفت روزافزونی در استان داشته است، از اختصاص بودجه چشمگیر به این نهاد خبر داد.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با بیان
اینکه
۲۳۰
مدول
تصفیه خانه در
۲۰۲
شهرک صنعتی کشور احداث شده است، گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی
امروز در جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه های صنعتی حرف برای گفتن دارد.

در ششمین روز
اکران فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در همدان، پنج فیلم در سینماهای فلسطین
و قدس به روی پرده خواهند رفت   .

مدیر کل فرهنگ و
ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه هنرمندان در قوام و دوام انقلاب نقش به
سزایی داشتند گفت: مبانی و ماهیت، انقلاب بر پایه‌ فرهنگ شکل گرفت

.

نماینده همدان و
فامنین در مراسم افتتاح سالن ورزشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه بسیاری از
مدارس همدان مجهز به سالن ورزشی هستند، از احداث سالن‌های ورزشی در دیگر نقاط
استان خبر داد

.

سال های مبارزه
مردم ایران با حکومت پهلوی با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود و مردم ایران
بخصوص جوانان و نوجوانان، نقش بسزایی در پیروزی جریان ارزشمند انقلاب شکوهمند
اسلامی داشتند

.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای افتتاح چندین پروژه در حوزه‌های صنعتی، گردشگری و کشاورزی به استان همدان سفر کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای افتتاح چندین پروژه در حوزه‌های صنعتی، گردشگری و کشاورزی به استان همدان سفر کرد.

معاون اول رئیس
جمهور با بیان اینکه همدان یکی از استان‌های مهم ایران است، گفت: همدان در غرب کشور می‌تواند
کانون اصلی توسعه باشد

.

وزیر نیرو از افزایش روستاهای برق‌دار شده از 44 روستا به 57 هزار روستا خبر
داد.

رئیس مجمع نمایندگان
استان همدان با اشاره به اینکه بخشی از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان
همدان تاکنون اجرایی نشده است، از معاون اول رئیس‌جمهور خواست دستور اجرایی شدن هرچه
زودتر این مصوبات را صادر کند
.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تربیت مدیر برای آینده کشور را مهم و حیاتی
دانست.

استاندار همدان
با بیان اینکه امسال
۳۲۶۷
میلیارد
سرمایه گذاری در همدان صورت گرفته است، گفت: در سال آینده
۳۶۰۲ 
میلیارد سرمایه گذاری در
همدان صورت خواهد گرفت

.

پست برق 63.

وزیر نیرو از 21
پروژه آب و برق در دست اجرا در استان همدان خبر 
داد

.


طبق یک مطالعه جدید، آب چغندر حاوی غلظت بالایی از نیترات است و می تواند به افزایش قدرت عضلات بیماران قلبی کمک کند. نیترات ها طی فرآیندی در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می شوند که در کمک به شل شدن دیواره رگ های خونی و بهبود سوخت و ساز بدن نقش مهمی دارند. تحقیقات نشان داده است که نیترات موجود در چغندر و سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، عملکرد عضلانی افراد به ویژه ورزشکاران و دوچرخه سواران را افزایش می دهد.به منظور این مطالعه، محققان مزایای نیترات را در رژیم غذایی ۹ نفر از افرادی که نارسایی قلبی داشتند، مورد آزمایش قرار دادند. نارسایی قلبی بیماری است که در آن قلب به تدریج قدرت پمپاژ خود را از دست می دهد.در این آزمایش به این بیماران آب چغندر داده شد و پس از دو ساعت مشخص شد که یک افزایش ۱۳ درصدی در قدرت ماهیچه هایی که سبب منبسط شدن و حرکت کردن زانوی این افراد می شد به وجود آمده است. پژوهشگران همچنین دریافتند که بیشترین مزایای آب چغندر هنگام حرکات سریع و قدرتی ماهیچه ها حاصل می شود.

به منظور دست یافتن به مبنایی برای قدرت عضلات هر فرد، به مدت یک تا دو هفته قبل و بعد از مصرف مکمل نیترات، به همان ۹ بیمار آب چغندر فاقد نیترات داده شد.بر اساس نتایج به دست آمده، تغییرات شگرفی در قدرت عضلات و ماهیچه های این بیماران ظرف دو ساعت پس از مصرف آب چغندر مشاهده شد که نشان دهنده تأثیر عمده آن بر فعالیت های روزمره آن ها از جمله بلند شدن از صندلی، حمل بار، بالا رفتن از پله ها و نظایر آن بود.قدرت بدنی شاخص مهمی برای نوع عملکرد افراد است؛ خواه نارسایی قلبی یا سرطان داشته باشند یا هر بیماری دیگری. به طور کلی هر چه فرد از لحاظ جسمی قدرتمندتر باشد زندگی طولانی تری خواهد داشت.به گفته محققان، از سن خاصی به بعد، به ازای هر یک سال، یک درصد از قدرت عملکرد ماهیچه و عضلات بدن کاسته می شود. امید است یافته های این مطالعه بتواند در به تعویق انداختن ضعف و سستی ماهیچه ها ناشی از کهولت سن مؤثر باشد.

طی بررسی اخیر در آمریکا که در ژورنال فشار خون به چاپ رسیده است، نوشیدن روزانه یک فنجان آب چغندر می تواند موجب کاهش فشار خون شود.آب چغندر محتوی 2/ گرم نیترات رژیمی می باشد. نیترات در بدن ابتدا به نیتریت و سپس نیتریک اکسید خون تبدیل می شود. نیتریک اکسید گازی است که موجب گشاد شدن عروق خونی می شود و به جریان خون کمک می کند.در این مطالعه 8 زن و 7 مرد که فشار خون سیستولیک آن ها بین 14 تا 159 میلی متر جیوه بود و مشکل پزشکی دیگری نداشتند مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد از داروهای کاهنده فشار خون استفاده نمی کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه روزانه 25 میلی لیتر آب چغندر یا آب حاوی نیترات می نوشیدند و طی 24 ساعت بعدی فشار خون آن ها اندازه گیری می شد. این مطالعه از نوع شاهد-موردی بوده است.با توجه به نتایج این مطالعه، فشار خون در کسانی که از آب چغندر استفاده می کردند حتی پس از اتمام زمان گردش نیترات در بدن و برگشت سطح نیترات به میزان قبل از دریافت آب چغندر، نسبت به گروه دریافت کننده دارونما پایین تر بود. اثر نوشیدن آب چغندر 3 تا 6 ساعت پس از دریافت آب چغندر مشهودتر بود اما اثرات مثبت آن تا 24 ساعت کماکان وجود داشت.یافته های بررسی اخیر نشان داد که افراد با فشار خون بالا در صورت مصرف 25 میلی لیتر آب چغندر (معادل یک لیوان) می توانند فشار خون خود را تا 1 میلی متر جیوه کاهش دهند اما هنوز محققان به نتیجه قطعی در مورد مکمل یاری رژیم غذایی با آب چغندر و اثرات آن در سلامتی دست نیافته اند.  با توجه به نتایج این مطالعه، امید است که با افزودن سبزیجات با نیترات بالا مثل یک واحد سبزیجات برگ سبز یا چغندر به رژیم غذایی افراد سبب ارتقای سطح سلامت قلب و عروق شویم.

مطالعات نشان می دهد برای آنکه ورزش کردن نتیجه مثبتی داشته باشد، لازم است مصرف این نوشیدنی را در بره غذایی خود بگنجانید. بر اساس مطالعات جدید مصرف آب چغندر کمک می کند تا ورزش کردن برای افراد مثمرثمر گردد.خواص خوردن آب چغندر خام

طبق پژوهش های انجام شده در آمریکا، نیترات موجود در آب چغندر در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می گردد، که این مولکول قادر است رگ های خونی را گشاد کرده و جریان خون را افزایش دهد.طبق مطالعات به عمل آمده مربیان ورزشی که از آب چغندر استفاده می کنند، در هر دو حالت استراحت و ورزش کردن این انفعالات را در بدن خود تجربه می کنند. همچنین با این اتفاق فشارخون کاهش یافته و باعث می شود در حین ورزش اکسیژن کمتری نیاز باشد.این نوشیدنی شگفت انگیز کار قلب را سبک کرده و میزان O۲ تحویلی را بالا می برد، با این حرکت می توانید پیش از آن که خسته شوید میزان فعالیت بالایی داشته باشید.با انجام آزمایشاتی بر روی ۱۴ مرد که طول ۱۵ روز این نوشیدنی را مصرف کردند مشخص شد که این موضوع بر روی تورم شاهرگ بازویی آن ها تأثیر نداشته، اما اثر سخت کنندگی را بر آن ها گذاشته است.



1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *