خصوصیات مزاج گرم و مرطوب

خواص دارویی و گیاهی

خصوصیات مزاج گرم و مرطوب
خصوصیات مزاج گرم و مرطوب

مزاج شناسی علمی بسیار وسیع و گسترده برای تشخیص و درمان مشکلات جسمی و روحی است زیرا تمامی جنبه های زندگی ما تحت تاثیر طبیعت بدنمان قرار دارد و هر نوع غذایی که می خوریم بر تمامی اعضای بدن ما از مغز و اعصاب گرفته تا قلب و معده و کبد و کلیه ها گذار است .

در برخی از انواع مزاج، خوردن یک غذای نامناسب عواقب زیادی برای بدن در پی دارد . همانطور که در این بخش از سلامت نمناک خواهیم گفت مصرف غذای نامناسب با مزاج می تواند سبب تغییرات خواب، حالت عصبی، اختلال حافظه، اختلال هضم، اختلال دفع، عوارض پوستی شود و نشانه های درگیری کبد و قلب و اندام های تناسلی را نشان دهد.

نوع نوشیدنی ها، لباس ها، هوای استنشاقی، استراحت روزانه و چگونگی دفع و حالتهای عصبی و روانی، مستقیما با حالات طبیعی یا مزاجی مرتبط است، بنابراین برای داشتن زندگی سالم و طبیعی، و آرامش روحی، همه ما به شناخت مزاج یا طبیعت خود نیاز داریم.

مزاج های اصلی به 9 طبقه تقسیم بندی می شود که عبارتند از :

خصوصیات مزاج گرم و مرطوب

1. در تعدادی رکن آتش بیشتر ازسایر ارکان است ،این افراد را صفراوی می گویند که دارای مزاج گرم و خشک هستند.

2. در تعدادی رکن هوا بیشتر از سایر ارکان است ،این افراد را دموی می گویند که دارای مزاج گرم و تر هستند.

3. در تعدادی رکن آب بیشتر است این افراد را بلغمی می گویند که دارای مزاج سرد و تر هستند .

4.در تعدادی رکن خاک بیشتر است این افراد را سوداوی می گویند که دارای مزاج سرد و خشک هستند.

5.در تعدادی این ارکان در حالت تعادل هستند که این افراد دارای مزاج معتدل هستند.

6. در تعدادی ارکان آتش و هوا بیشتر از سایر ارکان هستند ، این افراد از لحاظ تری و خشکی معتدل و مزاج گرم دارند .

7. در تعدادی ارکان هوا و آب بیشتر از سایر ارکان هستند این افراد از لحاظ گرمی و سردی معتدل و دارای مزاج تر دارند .

8.در تعدادی ارکان آب و خاک بیشتر است این افراد از لحاظ تری و خشکی معتدل و دارای مزاج سرد هستند.

9.در تعدادی ارکان خاک و آتش بیشتر است این افراد از لحاظ گرمی و سردی معتدل و دارای مزاج خشک هستند.

صبح:مزاج گرم و تر – بهاری

ظهر:گرم و خشک – تابستانی

عصر:سرد و خشک – پاییزی

شب:سرد و تر – زمستانی

مزاج فصل ها:

بهار، مزاج گرم وتر

پاییز، سرد وخشک

تابستان، گرم و خشک

زمستان، سرد وتر

چندین راه برای تشخیص مزاج وجود دارد که با دانستن آنها می توانید خودتان مزاجتان را تشخیص دهید.

لمس کردن

اگر با لمس ساعد فرد احساس گرما و حرارت کردید او دارای مزاج گرم و اگر هنگام لمس بدن فرد احساس سرما کردید او دارای مزاج سرد است.

اگر با لمس بدن فرد احساس گرما نمودید وبا دست زدن به بدن فرد احساس بافت بدنی نرم که با فشار سرانگشتان بافت به راحتی فرو می رود این فرد علاوه بر گرمی مزاج دارای رطوبت نیز هست. بنابراین او ویژگی های مزاج گرم و مرطوب را دارد.

اگر با لمس کردن بدن فرد احساس گرما نمودید ولی خشکی و زبری خفیفی را زیر سرانگشتان دست تان احساس کردید او علاوه بر گرمی، دارای خشکی مزاج است.

اگر با لمس بدن فرد احساس سردی کردید اما این سردی با نرمی پوست و بافت گوشت آلود بدن نیز همراه بود او دارای یکی از علائم مزاج سرد و مرطوب و یا مزاج سرد و تر است.

اگر شما بدن فرد را لمس کردید و احساس سرما نمودید و در عین حال با لمس بافت بدن با سختی و سفتی رو به رو شدید و احساس کردید بافت بدن او خشک است می توانید او را دارای ویژگی های مزاج سرد و خشک بدانید.

رنگ پوست یکی از علائمی است که متخصصان طب سنتی برای تشخیص نوع مزاج بسیار به آن توجه می کنند. رنگ پوست می تواند نشانه خوبی برای بررسی نوع مزاج و طبع باشد.

سفیدی پوست بدن:

نشانه کم خونی و مایل به سردی است.

رنگ زرد کمی مایل به قرمزی:

خصوصیات مزاج گرم و مرطوب

نشانه وجود خون غیرطبیعی در بدن می باشد .

قرمزی پوست بدن:

نشانه گرمی و پرخونی است.

تیرگی پوست:

نشانه خون غیرتمیز و مستعد غلبه سودا است.

پوست بدن زرد رنگ یا مایل به زردی:

نشانه گرمی مزاج و خشکی مزاج است و این افراد مستعد غلبه صفرا در بدن هستند.

زردی بادنجانی:

نشانه خشکی و سردی (سودا)

رنگ گچی:

نشانه سردی و تری (بلغم)

پرمویی بدن

دلیل بر گرمی مزاج و کم مویی بدن، دلیل بر سردی مزاج است. اگر رشد موها با سرعت همراه باشند ، نشانه گرمی مزاج و اگر سرعت رشد مو کم باشد، نشانه سردی مزاج است.اگر رشد مو خیلی سریع باشد ، دلیل بر گرمی و خشکی مزاج است.

کلفتی مو

دلیل بر گرمی و خشکی مزاج است و نازکی مو می تواند نشانه سردی و تری مزاج است اما بهتر است برای بررسی این مشکل پیش پزشک روید ، شاید کم پشتی و نازکی مو نتیجه یک بیماری باشد.

یکی دیگر از علائم مزاج سرد و مرطوب در مردان و زنان داشتن موی صاف و لخت نیز است. موی مجعد، دلیل بر گرمی و خشکی و موی صاف و لخت، نشانه سردی و تری مزاج است.

رنگ مو

یکی دیگر از نشانه های تشخیص مزاج رنگ موی مردان و زنان است. افرادی که دارای رنگ موی سیاه هستند در گروه افراد با طبع گرم و خشک و افرادی که دارای رنگ موی سفید هستند و زودتر از بقیه تارهای سفید در سر آنها دیده می شود دارای مزاج سرد و تر هستند.

شکل و فرم عظلات و اعضای بدن:

افراد گرم مزاج دارای بلاتنه ای فراخ و پهن و اندام های بدن بزرگ هستند . این افراد عروق برجسته و نبض قوی دارند. اگر فردی عضلات کلفت و بزرگ و تاندون های ظریف تر داشته باشد او دارای مزاج گرم است.

نشانه های مزاج سرد

افرادی که دارای مزاج سرد و خشک اند برخلاف افرادی که مزاج گرم دارند ، دارای اندام های کوچک و بالاتنه کوچک هستند . از دیگر علائم سردی مزاج داشتن نبض ضعیف و عضلات ظریف است .

افرادی دارای چهره لاغر و پوست به استخوان چسبیده ، دارای مزاج خشک هستند همچنین افرادی که مفاصل قابل مشاهده و غضروف حنجره و بینی برجسته دارند در گروه افراد دارای مزاج خشک هستند.

اگر ساعت خواب شما بیشتر از حد مجاز یعنی 8 ساعت است جزو افراد دارای مزاج سرد و تر یا سرد و مرطوب هستید اما اگر خواب شما کمتر از 8 ساعت باشد دارای مزاج گرم و خشک هستید. خواب زیاد، علت بر سردی و تری مزاج و خواب کم و بیداری زیاد، دلیل بر خشکی و گرمی مزاج است. خواب و بیداری معتدل، دلیل بر اعتدال مزاج است.

اگر تمام افعال بدن مانند سرعت رشد، رویش دندان، بلوغ، افعال مربوط به کبد، قلب و مغز و… سریعتر از حد طبیعی خود صورت گیرد ، دارای مزاج گرم و اگر کندتر از حد طبیعی باشد ، دارای مزاج سرد هستید.

اگر رنگ مدفوع یا ادرار تیره تر و بدبو تر از معمول باشد دلیل بر گرمی مزاج و غلبه صفرا دارد اما بی رنگ بودن یا کم بودن فضولات شامل ادرار، مدفوع، عرق، مو، ناخن، خون و… دلالت بر سردی مزاج دارد.برای تشخیص نوع مزاج درمانگران طب سنتی از رنگ مدفوع و کیفیت آن استفاده می کنند .

موارد ذیل دلالت بر گرمی مزاج دارد و عکس این حالات نشان از سردی مزاج است:

 

سلام با تشکر از مطالب مفیدتون.

خیلی عالی من مزاجم رو شناختم گرم وخشک

بنظر میرسد یک مغالطه بزرگ وجوددارد. اینکه کسی ساعد کسیرا بگیرد و از احساس گرمی یا سردی بگوید آنکس مزاج گرم یا سرددارد به مزاج خود لمس کننده هم ارتباط مستقیم دارد بنابر این اگر لمس کننده خود مزاج گرم داشته باشد یاسرد احساس او هم فرق خواهد کرد .این دانشمندان تجربی چه جوابی برای آن دارند

با سلام خدمت جناب احمدی عزیز …کسی که میخواهد از طریق لمس مزاج را تشخیص دهد باید مزاج متعدلی داشته باشد.پس لازمه لمس ابتدا تعادل مزاج کسی ست که لمس میکند در این صورت میتوان با لمس مزاج را مشخص کرد

بهتر است هر کسی ساعد خودش را لمس کند.تا بهتر متوجه شود

با سلام و احترام مشکلم اینه که خوابم خیلی سنگین هست و وقتی که یه جا ساکت بشینم بدون خستگی خوابم میگیره و خوابیدن را خییلی دوست دارم . راه درمان چیست

با سلام شما دارای مزاجی تر هستید همچنین شما مقداری نیز سرد مزاج هستید راه درمان 1ـ خوردن غذای گرم مثل بادمجان ،گوشت گوسفندو… 2ـ عدم نوشیدن آب قبل از خواب 3ـ استفاده از نوره (واجبی).

خوب بود ولی ناقصه

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

مزاج شناسی مهمترین بخش در فهم طب سنتی ایران و همچنین طب اسلامی است و تا مزاج بیمار مشخص نشود، بیماری او قابل درمان نخواهد بود.در حالی که در پزشکی امروز متاسفانه این اصل به کلی فراموش شده است و به عنوان مثال برای درمان دیابت به فردی که مزاج گرم یا سرد دارد یک مدل دارو داده می شود. در حالی که در پزشکی سنتی، تشخیص مزاج در ابتدای کار انجام و سپس به حوزه درمان پرداخته می شود.

متخصصان طب سنتی بر این باورند که رژیم غذایی شامل فست فودها و غذای آماده باعث افزایش سودا می شود و شاید یکی از دلایل کم تحملی و پرخاشگری و ناهنجاری های رفتاری به دلیل افزایش سودا ی ناشی از تغذیه ناسالم امروزی باشد.

سید جواد علوی اظهار داشت:طبع بهار گرم وتر, تابستان گرم و خشک, پاییز سرد و خشک, زمستان سرد وتر است. از دیدگاه طب سنتی هر فرد در فصل خاصی راحت ترند و بدنشان سرحال تر است. یعنی هر فردی مزاج خاصی دارد.

چه افرادی از فصل بهار خوش شان می آید

خصوصیات مزاج گرم و مرطوب

به گفته وی افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند در فصل بهار احساس راحتی و آرامش بیشتری دارند چرا که طبع فصل بهار گرم و تر است و مزاج سودا سرد و خشک این تضاد به این افراد حال بهتری می بخشد و بهار موافق سوداوی مزاجان است.

این کارشناس طب سنتی افزود:ولی به دلیل اعتدال مزاج فصل بهار این اعتدال به بدن کمک می کند که بدن با بیماری ها مبارزه کنند و بروز بیماری های بلغمی یا صفراوی یا سوداوی نیز در بهار بیشتر است.

افرادی که مزاج گرم و تر دارند افرادی هستند با روابط عمومی بالا طوری که خیلی زود با اطرافیان ارتباط برقرار می کنند و در جمع به شوخی و بذله گویی می پردازند

علوی ادامه داد:در فصل تابستان صفرا بیشتر است و مانند سردردها, حالت تهوع و گرمازدگی و تابستان مناسب بلغمی هاست یا افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند.

افرادی که مزاج گرم وخشک دارند رفتارهای تند و تیزی دارند و در تمام اعمال و رفتار سرعت عمل بالایی نشان می دهند. این افراد زود تصمیم می گیرند و خیلی زود تصمیم خود را به اجرا در می آورند.

وی بیان داشت:بیماری های سرد و خشک در پاییز بیشتر است. انواع اگزماها و حساسیت های پوستی و دعواهای زن و شوهرها خود نشانه افزایش سودا در خون است.

افرادی که مزاج سرد و خشک دارند دقیق و حساسند و به جزئیات بسیار توجه می کنند که این موضوع برای انجام کارهایی که نیاز به دقت و توجه زیاد دارد، مناسب است. اما اگر غلبه سودا زیاد شود باعث بدبینی و وسواس می شود

این کارشناس طب سنتی اضافه کرد:افرادی که سودای زیاد دارند و خشکی در بدنشان غلبه دارد, حساس, زودرنج و شکاک می شوند. جزءنگری خود نشانه افزایش سودا در خون است.

افرادی که مزاج سرد و تر دارند بسیار آرام، صبور و حرکاتشان کند است. این افراد به طور معمول بسیار دیر برای انجام کارها تصمیم می گیرند به طوری که حوصله اطرافیان را سر می آورند.

راه کار آرامش افراد عصبی

علوی افزود:وقتی افراد عصبانی هستند و صفرا در بدن فوران می کند, این افراد باید جای خود را تغییر دهند مثلاً از حیاط بروند داخل خانه یا اینکه اگر ایستاده اند باید بنشینند و کاری کنند که صفرا فرونشیند که خود موجب آرامش می شود.

وی خاطرنشان کرد:زنان برای مردان عصبانی خود یک نوشیدنی خنک مانند سکنجبین آماده کنند و در بدو ورود آنها به خانه به همسرشان بدهند, خود موجب کاهش شدت عصبانیت آنها می شود.

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

طبع :
گرم و مرطوب

عنصر :
هوا

فصل :
بهار

زمان شبانه روز :
صبح

دسته بندی :
صنعتگران

طعم :
شیرین

رنگ :
قرمز

فلز :
قلع

سیاره :
مشتری

سن شیوع :
کودکی – تا ۲۰ سالگی

برونگرا
اجتماعی
معاشرتی
خونگرم
صمیمی
مهربان
با محبت
خوش قلب
نوع دوست
خوشرو
خوش اخلاق
با حوصله
شاد
سرزنده
با نشاط
خوش مشرب
شوخ
بذله گو
اهل تفریح
خوشگذران
عیاش
پر سر و صدا
پرحرف
خوش صحبت
حاضر جواب
دوست داشتنی
دلنشین
محبوب
همه پسند
مشتاق
پر شور و اشتیاق
عاشق پیشه
دارای استعداد شاعری
بی خیال
آسان گیر
راحت
بی قید
مثبت اندیش
خوش بین
امیدوار
غیر قابل کنترل در هنگام عصبانیت
مستعد خشم دیررس اما خطرناک
بی دقت
بی نظم و ترتیب
تنوع طلب
بی علاقه به كارهای تكراری
متعادل
پرانرژی
قوی
چالاک
سریع
دست و دل باز
ولخرج
سخاوتمند
بخشنده
شجاع
جسور
ریسک پذیر
بلند پرواز
پر جرات
با اعتماد به نفس بالا
مبتکر
باهوش
پیشرو
رهبر


افرادی با روابط اجتماعی بالا هستند، طوری که خیلی زود با اطرافیان ارتباط برقرار می کنند
و در جمع به شوخی و بذله گویی می پردازند.
این افراد را به عنوان «خونگرم» می شناسیم.

دموی ها متعادلند و همه پسند.
هوش متعادل، اخلاق متعادل و اگر رعایت کنند بدنی سالم دارند.
در هنر، شعر، ادبیات، ورزش و پزشکی استعداد دارند.

بسیار خوش مشرب، شوخ طبع، اهل بگو و بخند و معاشرتی هستند
و در دیگران ایجاد نشاط می نمایند.
خوش اخلاق، خوشرو و مهربان بوده
و به طبیعت علاقمندند.
دست و دل باز و ولخرجند.

افراد دموی از
صفراوی ها
آرام ترند.
کینه‌ورز نیستند، باحوصله بوده و دیر عصبانی می شوند،
ولی باید مراقب باشید از آرامش و صبوری آنها سوء استفاده نکنید،
چرا که هنگام عصبانیت به سختی آرام می شوند
و ممکن است رفتارهای مخاطره آمیزی داشته باشند.
افراد دموی مزاج همانهایی هستند که زمان عصبانیت به اصطلاح خون جلوی چشمانشان را می گیرد
و ممکن است دست به کارهای خطرناک بزنند
یا حتی در یک حادثه اقدام به قتل کنند.

باهوشند و حافظه نسبتا خوبی دارند
اما به ویژه در صورت افزایش رطوبت بدن، مطالب جدید را خوب درک نمی کنند و زود فراموش می کنند.

عاشق پیشه بوده،
علاقه مند به ادبیات، شعر و موسیقی هستند و استعداد خوبی در آن دارند،
ولی باید مراقب باشند که این علاقه و استعداد باعث گرایشات انحرافی آنان نشود.

قوی، پرانرژی، پر حرارت، پر تحرک و در عین حال همراه با آرامش هستند.
اعتماد به نفس بالایی دارند و اهل ریسکند.
بلند پرواز، شجاع و جسور بوده و معمولا پیشرو و رهبر گروه می شوند.

دموی ها در ورزش کردن کمتر دچار آسیب استخوانی و مفصلی می شوند.
توان ورزشهای استقامتی مانند کوهنوردی را دارند.

افرادی خوش بین، بی خیال، راحت، بی حساب و کتاب و بی قیدند.
منظم نیستند و نظم و ترتیب خاصی ندارند.
تنوع طلبند و علاقه ای به انجام كارهای تكراری ندارند.
وضع موجود را برنمی تابند و به دنبال تغییر هستند.
این موضوع در کنار هوش بالا و شجاعت ریسک کردن،
از آنان افرادی مبتکر، مخترع و مکتشف به وجود می آورد.

اهل معنویت و دارای گرایشات عرفانی هستند،
اما اگر به سمت مسائل غیراخلاقی گرایش پیدا کنند
کلاهبرداران بزرگ یا دیکتاتورهای درجه یکی خواهند شد.


خصوصیات مزاج گرم و مرطوب

اگر غلبه دم به سمت صفرا پیش رود، فرد بیقرار می شود
و اگر غلبه دم به سمت بلغم رود، فرد پرخور و پرخواب می گردد.

امروزه که اکثر غذاها سرد یا خشک هستند،
اگر فردی دموی مزاج معتدل باشد خیلی خوش شانس است
و باید مراقب باشد مزاج اکتسابی دیگری در او غلبه نکند
و اجازه ندهد خوراکیهای امروزی طبع خوبش را از وی بگیرد.

برای شناخت مزاج خود به آزمون مزاج شناسی مراجعه کنید.


منابع

دکتر سیدمهدی میرغضنفری؛ عضو هیات مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران و ‌عضو هیات علمی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش،‌ در پاسخ به سوال گزارشگر زندگی آنلاین در مورد خصوصیات مزاج گرم و تر گفت: «یکی از مزاج‌های مرکب، مزاج گرم و تر است.

افراد با مزاج گرم و تر معمولا تنومند و عضلانی هستند، ‌پوست گرم و نرم  دارند، رنگ پوست آنها به سمت قرمز، سرخ و یا صورتی می‌رود، از نظر روحی،‌ افرادی شاد، بشاش و اهل بگو و بخند هستند و این شادی را به دیگران هم منتقل می‌کنند،‌ معمولا افراد سالمی هستند، البته استعداد برخی از بیماری‌ها در این افراد بیشتر است، مثلا ممکن است فشار خون، قند و چربی آنها بالا برود،‌ همچنین ممکن است دچار جوش، دمل و خارش پوستی شوند.

اگر کسی این خصوصیات را داشت، مزاج او گرم و تر است».

وی افزود: «هر مزاجی،‌ سبک زندگی خاص خود را دارد. انسان‌ها با هم متفاوتند، پس سبک زندگی آنها هم با هم متفاوت است و ما نمی‌توانیم بگوییم یک غذا‌ یا نوشیدنی برای همه خوب یا بد است، بلکه باید گفت آن غذا یا نوشیدنی برای چه کسی خوب و برای چه کسی بد است.

کسانی که مزاج گرم و تر دارند، خیلی به شیرینی، غذاهای چرب و سنگین، کباب‌ها،‌ کله‌پاچه، هلیم و … علاقه دارند، اما جالب اینجا است که این غذاها خیلی هم برای آنها خوب نیست، یعنی باید از مصرف این غذاها پرهیز نمایند و در مصرف آنها زیاده‌روی نکنند. بشر به دلیل مختار بودن، معمولا با اختیار خود غذاها و نوشیدنی‌های مصرفی را انتخاب می‌کند و ممکن است زیاده‌روی کند و دچار مشکل شود.

خصوصیات مزاج گرم و مرطوب

این افراد اگر در مصرف گوشت قرمز، برنج، غذاهای سنگین و چرب و غذاهای تند، شور و شیرین زیاده‌روی کنند، مشکلات ذکر شده یعنی افزایش مواد زائد در بدن، چاقی و خواب‌آلودگی زیاد، افزایش احتمال سکته و … در آنها ایجاد می‌شود».

دکتر میرغضنفری اظهار داشت: «این افراد باید از توقف در جاهایی که حرارت و رطوبت زیاد دارند، مثل سونای بخار، پرهیز کنند، این افراد باید از توقف زیاد در حمام اجتناب کنند، زیرا ممکن است در حمام حالشان بد شود و حمام نباید خیلی گرم باشد، این در حالی است که تمایل این افراد هم بیشتر به مکان‌های خنک است.

همچنین توصیه می‌شود این افراد مصرف غذای خود را کاهش دهند،‌ حتما ورزش کنند و توجه داشته باشند که ورزش برای آنها از اهمیت بیشتری نسبت به بقیه افراد برخوردار است، حتما باید غذاهای خنک، رو به خنک، پختنی و بخارپز مثل انواع آش‌ها، ‌خورش‌ها، سوپ‌ها،‌ سبزی خوردن،‌ سالادها و میوه‌ها را در بخش عمده‌ای از رژیم غذایی خود بگنجانند که در این صورت افرادی بسیار سالم خواهند بود».

این متخصص طب سنتی در پایان گفت: «این مزاج جزء بهترین مزاج‌ها است،‌ البته پاک‌سازی‌ها مثل مصرف ملین‌ها مانند خوردن آلو،‌ گل سرخ به تنهایی یا همراه با مایعات یا غذاها و همچنین مصرف خاکشیر، سرکه،‌ آبغوره، آب انار و مواد غذایی ترش و اعمالی مانند حجامت و خون دادن و اهدای خون بسیار برای این افراد لازم و برای سلامتی آنها کمک‌کننده است».

 

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر سیدمهدی میرغضنفری؛ پژوهشگر طب سنتی، در مورد ویژگی های افراد دارای مزاج گرم و تر، اینجا کلیک کنید.

 

 

To view this video please enable JavaScript, and consider upgrading to a web browser that supports HTML5 video

To view this video please enable JavaScript, and consider upgrading to a web browser that supports HTML5 video

دموي مزاج ها به طور معمول آرام هستند و دير عصباني مي شوند. اما زماني هم که عصباني شوند ناراحتيشان شديد است و به سختي آرام مي شوند، به هنگام عصبانيت به اصطلاح خون جلوي چشمشان را مي گيرد.

ممکن است اين افراد هنگام عصبانيت دست به کارهاي خطرناک بزنند و حتي در يک حادثه اقدام به قتل کنند، بنابراين بايد مراقب بود که از آرامش و صبوري اين افراد سوءاستفاده نشود. دموي مزاج ها استعداد شعر و موسيقي خوبي دارند و بايد مراقب باشند که اين علاقه و استعداد باعث گرايش هاي انحرافي آنان نشود.

بهترين روش براي اين افراد هنگام عصبانيت، حجامت است و مصرف غذاهاي خنک که پيشتر براي افراد صفراوي برشمرديم، براي دموي  مزاج ها نيز مفيد است.

آدمهای با مزاج (طبع) گرم و تر (دموی مزاج)

الف – خصوصیات جسمی: سرخی و برافروختگی، قرمزی اسكلرا، تعریق فراوان(عرق گرم)، تنومند، چاقی و درشتی بدن، موهای پر پشت، این افراد نه تحمل گرمای زیاد دارند و نه تحمل سرمای زیاد، ولی در کل تحمل سرمابرایشان راحت تر است. علاقه به شیرینی و ترشی دارند و تقریبا همه نوع غذا را می خورند. پوست بدن ایشان گرم، مرطوب و نرم است. 

خصوصیات مزاج گرم و مرطوب

ب – از نظر بازتابهای روانی و رفتاری : علاقه به ادبیات و موسیقی، استعداد شاعری، علاقه به طبیعت، اهل عشق و محبت، بلند پرواز، دور اندیش، اهل خیر و معنویت، شجاع و جسور، خوش اخلاق و خوش رو، دارای توان ریسک، اعتماد به نفس بالا، دارای استعداد شقاوت (آنی) سخاوتمند، تنوع طلب و بی علاقه بكار تكراری، بی نظم، بد حال در تابستان، دارای هوش و حافظه برتر، نوع دوست، سریع و چالاک، پرانرژی، معمولا پیشرو و رهبر گروه می باشند. بطور معمول انسان های آرامی هستند ولی سعی کنید از ظرفیت آن ها سو استفاده نکنید چرا که هنگام عصبانیت ممکن است رفتارهای مخاطره آمیز داشته باشند. 

پ – از نظر سازگاری با غذاها: سازگار با غذاهای سرد و اندكی مایل به خشكی چون غوره، شاه توت، سنجد، تمر، گشنیز، نارنج، لیمو، پرتقال، نارنگی، گلابی، برنج

ج – علایم بیماری در اثر غلبه دم:   مزه دهان شیرین می شود و سرخی رنگ بدن و زبان، قرمزی چشم، سنگینی سر، خالی شدن زیر پا، سستی و كاهلی اعضا، گر گرفتگی، حواس پرتی، خمیازه و چرت زدن، دهان دره، بروز برخی جوشها در بدن، و گاهی خونریزی لثه ها و بینی كندی ذهن، درد گلو و پیشانی، آبریزش، ذاتالجنب، درداستخوان، گزگز پوست، امتلا، هپاتیت، سردرد جلوی پیشانی، ورم طحال و دستگاه تناسلی، خواب رؤیا های سرخ و خونین.

علت :

پر خوری و خوردن بیش از حد ،خون را زیاد می کند .

د- پیشگیری از بروز غلبه خلط : امساک درخوردن غذای طبع گرم و پیشگیری از بروز یبوست با خوردن سبزیجات تازه، و خوردن غذاهای سازگار با طبع فرد.

ذ- غذای مضر برای دموی مزاج ها :

پرخوری – بادنجان – غذای نشاسته ای – آب یخ – شیرینی – غذای ممنوعه.

درمان :

ناشتا ( خاکشیر –بالهنگ – تخم ریحان – تخم مل – قدومه شیرازی – بالنگو- اسفرزه ) یکی از اینها را در آب بریزید ، حجمش زیاد می شود و بخورید .حرکات دودی روده را زیاد کرده و روده به راحتی کار می کند.

به گزارش پارس به نقل از سلامانه مزاج گرم و تر هم یکی از چهار مزاج اصلی در طب سنتی است.

دکتر مریم مقیمی درباره خصوصیات افرادی با این نوع مزاج می‌گوید: «افرادی با مزاج گرم و تر، معمولاً درشت‌اندام هستند، پوست سرخ و سفید و موهای پرپشتی هم دارند. نبض این افراد هم پر و قوی می‌زند».

وی تاکید می‌کند که افرادی با مزاج گرم و تر، برعکس آن‌هایی که مزاجشان گرم و خشک است، خواب خوبی دارند و البته، تحمل بی‌خوابی هم برایشان چندان سخت نیست.

عضو دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌افزاید: «این افراد، بسیار حساس به حرارت هستند؛ یعنی نه تاب گرمای زیاد را دارند و نه طاقت سرمای بیش از اندازه را. این در حالی است که به‌طور کلی، تحمل سرما از گرما برای چنین افرادی، ساده‌تر است. افرادی که علاقه به شیرینی و ترشی دارند و تقریباً تمام غذاها را می‌پسندند، باید بدانند که به‌احتمال زیاد، مزاجشان گرم و تر است. این افراد، پوست گرم، مرطوب و نرمی هم دارند».

این متخصص طب سنتی یادآور می‌شود که افرادی با مزاج گرم و تر از نظر خلق و خو، افرادی شجاع و جسور هستند و به‌همین خاطر هم معمولاً ما آن‌ها را در صف افراد پیشرو و رهبر می‌بینیم. «کسانی که مزاج گرم و تری دارند، معمولاً افراد آرامی هستند اما اگر از ظرفیت و آرامش آن‌ها سوءاستفاده بشود، ممکن است رفتارهای مخاطره‌آمیزی از خود نشان بدهند. این افراد، همان‌هایی هستند که هنگام عصبانیت، خون جلوی چشمانشان را می‌گیرد اما در حالت کلی، افرادی آرام، اجتماعی، خوش‌مشرب، خونگرم و علاقمند به شعر و موسیقی هستند».

خصوصیات مزاج گرم و مرطوب

بلیط هواپیما

خرید بلیط هواپیما

قیمت تور کیش

هتل های مشهد

قطار رجا

اجاره ماشین

سقف متحرک

کلیه حقوق این سایت متعلق به «پارس نیوز» و هرگونه استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

شخصیت های مختلف با ویژگی های رفتاری خاص دارای مزاج هایی متفاوتی هستند

به گزارش اسپوتنیک، دانش مزاج شناسی علمی بسیار وسیع و پرکاربرد است و در طب سنتی ایران جایگاه ویژه ای دارد؛ که غالبا برای تشخیص و درمان مشکلات جسمی و روحی افراد مورد استفاده قرار می گیرد. هر فرد مزاج خاصی دارد. نوع تغذیه (سالم و یا ناسالم) یکی از مواردی است که ارتباط مستقیم با مزاج دارد، و پیامدهای سلامت جسمی و روحی و همینطور پیامدهای رفتاری را به همراه خواهد داشت. از آنجایی که مزاج ها قابل تغییر نیستند نوع تغذیه می تواند تاثیرات بسیار مهمی بر مزاج ها داشته باشد، بنابراین بایستی برای بهبود وضعیت های جسمی و روحی به طبع و مزاجمان تعادل دهیم.

A post shared by ☘آنیسون, پیج سلامتے (@anisun_salamati) on Aug 1, 2018 at 12:33pm PDT

چهار مزاج مرکب وجود دارد که با خصوصیات رفتاری افراد هم خوانی دارد، و عبارتند از:مزاج گرم و خشک (صفراوی)، مزاج گرم و تر (دموی)، مزاج سرد و خشک (سوداوی)، مزاج سرد و تر (بلغمی).صفراوی: فعال، خوش بین، تحریک پذیر، تغییر پذیر، تهییج پذیر، پرخاشگر، بیقرار و حساس.

A post shared by ☘آنیسون, پیج سلامتے (@anisun_salamati) on Aug 19, 2018 at 8:10am PDT

خصوصیات مزاج گرم و مرطوب

دموی: اجتماعی، صمیمی، پرحرف، حاضر جواب، بی خیال، سر زنده، رهبر و فارغ البال.

A post shared by ☘آنیسون, پیج سلامتے (@anisun_salamati) on Aug 19, 2018 at 8:15am PDT

سوداوی: کم حرف، محتاط، جدی، بدبین، غیراجتماعی، خشک، مضطرب و دمدمی.

A post shared by ☘آنیسون, پیج سلامتے (@anisun_salamati) on Aug 3, 2018 at 6:43am PDT

بلغمی: منفعل، دقیق، اندیشمند، مسالمت آمیز، کنترل شده، قابل اعتماد، خوش اخلاق و آرام.

A post shared by ☘آنیسون, پیج سلامتے (@anisun_salamati) on Aug 19, 2018 at 8:23am PDT

رابطه مستقیم مزاج با سلامت و ویژگی های اخلاقی افراد باعث می شود نسبت به اهمیت مزاج شناسی و تعادل بخشیدن به آن بی توجه نباشیم تا به سلامت جسمی، روحی و اخلاقی خود کمک کرده باشیم.

اطلاعیه اسپوتنیک

ثبت نام و گرفتن اجازه دسترسی کاربران در وبسایت های “اسپوتنیک” از طریق حساب یا حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی حاکی از قبول این مقررات خواهد بود.

کاربران ملزم هستند قوانین ملی و بین المللی را رعایت کنند. کاربران موظف هستند با دیگر شرکت کنندگان در بحث ها و خوانندگان محترمانه صحبت کنند.

مدیریت سایت حق دارد کامنت های نوشته شده به زبان های دیگر متفاوت با زبان سایت را حذف کند.

هرگونه کامنت درج شده درسایت های sputniknews.com به هر زبانی قابل تغییر است.

کامنت های کاربران در حالات زیر حذف می شود:

مدیریت حق دارد در صورت نقض این مقررات دسترسی کاربر به صفحه را مسدود کرده یا حساب کاربری وی را بدون اطلاع دهی از قبل، حذف کند.

کاربر می تواند با برقراری تماس با ناظمان از طریق پست الکترونیکی زیر پیشنهاد احیای حساب / آزاد کردن دسترسی را مطرح کند: moderator.ir@sputniknews.com

نامه باید حاوی نکات زیر باشد:

اگر ناظمان احیای حساب کاربری / آزاد کردن دسترسی را ممکن تشخیص دهند، این کار انجام خواهد شد.

در صورت نقض دوباره مقررات از جانب کاربر، دسترسی دیگر احیا نخواهد شد. برای برقراری تماس با گروه ناظمان به نشانی زیر نامه بنویسید: moderator.ir@sputniknews.com

شما می توانید برای دریافت اطلاعیه های اسپوتنیک مشترک شوید

خصوصیات مزاج گرم و مرطوب
خصوصیات مزاج گرم و مرطوب
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *